سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تخریب «صباب» از دلایل اصلی زیر آب رفتن شعیبیه

سیل در روستاهای بیت حارب و بیت یباره
شناسهٔ خبر: 3608434 -
اهواز - دلیل اصلی زیر آب رفتن منطقه شعیبیه شاید هنوز به صورت رسمی از سوی دستگاه های متولی اعلام شده است ولی آنهایی که تا قلب فاجعه پیش رفته اند به خوبی متوجه شده اند که دلیل اصلی آن چیست.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- قاسم منصور آل کثیر: تغییر در ترکیب جغرافیای طبیعی هر منطقه مورد نقد شدید فعالان محیط زیست قرار می گیرد. تبعات تغییرات جغرافیایی گاه در کوتاه مدت و گاه در طولانی مدت خود را نشان می دهد، سیلاب شعیبیه از توابع شهرستان شوشتر استان خوزستان نمونه بارز تبعات دراز مدت این دستکاری‌هاست.

اهالی شعیبیه می گویند مسیرهای طبیعی انحراف آب ناشی از طغیان رودخانه دز در غرب شعیبیه به وسیله اقدامات شرکت توسعه نیشکر، سال ها پیش تخریب شده و این شرکت با ایجاد سیل بندهای خاکی و بتنی عملاً سیلاب را به سمت مزارع مردم منطقه منحرف کرده است. هم اکنون مردم روستاهای مجاور طرح توسعه نیشکر شاهد انحراف سیلاب به سمت زمین های کشاورزی خود هستند که این امر آنها را غافلگیر کرد. سیلاب به کانال بتنی و سیل بند ساخته شده توسط شرکت توسعه نیشکر که در مقابل روستاها واقع شده برخورد کرد و به سمت روستاهای غرب شعیبیه منحرف شد.

وجود صباب تکیه گاه خوبی بود

به گفته کشاورزان شعیبیه که شاهد پیشروی با سرعت سیلاب به مزارع گندم خود هستند؛ پیش از این و تا قبل از آمدن شرکت و دستکاری اراضی منطقه در سال های ۶۸ و ۶۹، سیلاب ها مسیر طبیعی خود واقع در میانه شعیبیه که در حال حاضر به زیر کشت نیشکر درآمده است را طی می کردند و با تشکیل رودخانه موقتی در امتداد شمال – جنوب، شعیبیه به کارون در نزدیکی‌های پل«بندقیل» می رسید و سیلاب‌ها به این شکل تخلیه می شد، آنها نام این رودخانه فصلی را «رودخانه صباب» ذکر کردند. وجود صباب همواره تکیه گاه خوبی برای اهالی روستا بود که بتوانند از بلایای سیلاب در امان بمانند.

به گفته مسئول مرکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی زویه؛ مسئولان برای ساخت سیل بندهای موقت از ریش سفیدان شعیبیه کمک خواستند تا بدانند کجا آب جمع می شود و خروجی آب از کجاست و اگر این کار انجام نمی شد فاجعه انسانی شدیدتری رخ می داد. منطقه شعیبیه از توابع شهرستان شوشتر، روستاهای حاشیه دز توابع شهرستان شوش و روستاهای جنوبی شهر الهایی همچون سید یدیم و سید هاشم از توابع شهرستان اهواز کانون اصلی سیلاب در این استان هستند. پس از بالا آمدن آب رودخانه دز و زیر آب رفتن بخشی از روستاهای جنوبی شهرستان دزفول، سیلاب رفته رفته پیشروی کرد و با اینکه بیش از یک هفته از بالا آمدن آب دز می گذرد اما همچنان بسیاری از روستاهای مناطق ذکر شده در شرایط بحرانی به سر می‌برند.

مردم این مناطق طی روزهای گذشته با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کردند. اهالی روستاها از ترس سیلاب یک هفته بر پشت بام خانه ها زندگی کرده و همه وسایل خود را بالای خانه آوردند. خوراک  یک هفته روستاییان سیل زده نیز تنها لوبیا بود که بارها شاهد اعتراض سیل زدگان نسبت به این خوراکی بودیم.

نابودی ۱۴ هزار هکتار زمین گندم

سیلاب با وجود اینکه به خانه های بسیاری از روستاییان آسیب زد، هزاران هکتار را نیز نابود کرد. شعیبیه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی در کاشت گندم به حساب می آید که نزدیک به ۱۴ هزار هکتار گندم آن نابود شد. کشاورزان این منطقه به این دلیل که سال گذشته بیمه، خسارات گندمزارهایشان را پرداخت نکرده بود، امسال گندمزارهای خود را بیمه نکردند و هم اکنون خواسته کشاورزان سیل زده این است که گندمزارهایشان مشمول پرداخت خسارت شوند.

کشاورزان این مناطق می گویند رودخانه ها متولی دارند و خسارت کشاورزی ما را باید متولی رودخانه ها پرداخت کند. بیشترین مطالبه روستاییان در خصوص پرداخت خسارت وارد شده به کشاورزی است. خانه های بیش از ۲۰ روستا در شعیبیه نیز آسیب دیده و به قول فرماندار شوشتر سه روستای این مسیر به طور صد در صد تخریب شدند.

جغرافیای روستاهای منطقه شعیبیه همچون نعل اسبی است که توسط یک پل به همدیگر متصل می شوند، پل مسیر شرق روستاهای شعیبیه نیز اخیراً بر اثر سرعت آب در زهکش، ریزش کرد و ارتباط این مناطق قطع شد که هم اکنون راه و شهرسازی در حال ترمیم موقت آن است. مسیر اهواز به روستاهای غرب شعیبیه از جمله روستاهای ابوگروه ۱و۲، چویس ۱و۲و۳، یحموره ۱و۲ و عبدالسید مریوش و... که بیش از ۲۰ روستا هستند تحت محاصره سیلاب قرار داشتند و پنج روز مسیرشان قطع شده که مردم مجبور بودند تنها با یک قایق به سمت روستاهایشان تردد کنند.

مردم در این مناطق می گویند؛ علت اصلی سیلابی شدن بخش اعظمی از روستاهای شعیبیه کانال کشت و صنعت نیشکر بود که باعث شد مسیر سیلاب ها را به سمت روستاها هدایت کند اما فرماندار شوشتر می گوید: هیچ راهی برای مهار سیل وجود ندارد و ما تنها باید جان انسان ها را نجات دهیم.

مردم؛ ستاد بحران استان را به شدت مورد نقد قرار می دهند و می گویند از ستاد بحران تنها توزیع کنسرو لوبیا را دیدیم، هم اکنون چهار روستای این بخش آب شرب ندارند، تعدادی از روستاها خالی از سکنه و مدارس تعطیل هستند.

* خبرنگار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد