سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

گرای موشک‌های جدید پاتریوت کویت به سمت ایران

رسانه تخصصی نظامی انگلیسی از قصد کویت در ساخت پایگاه‌های جدید دفاع موشکی که گرای آن‌ها به سمت ایران است، خبر داد.

به گزارش مشرق، کویت از کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس، قصد ایجاد 2 پایگاه پرتاب موشک جدید «پاتریوت» را دارد.

به نوشته وبگاه انگلیسی «جینز دیفنس» اسناد تایید شده‌ای در این زمینه در پایگاه اینترنتی بخش فرصت‌های شغلی فدرال ‌آمریکا در 19 آوریل سال جاری انتشار یافت.

بر اساس این گزارش، مهندسین ارتش آمریکا با انتشار آگهی‌هایی از شرکت‌هایی که مایل به انجام مناقصه  برای ساخت دو تاسیسات دفاع هوایی در پایگاه هوایی  «احمد الجابر » و «علی السالم» و نیز توسعه مرکز عملیات هوایی «ویستا» در جنوب شهر کویت، پایتخت این کشور هستند دعوت به همکاری نموده‌اند.

* تصویر منتشره شده از طرح کویت برای ساخت تاسیسات دفاع موشکی پاتریوت در پایگاه هوایی احمد الجابر

در اسناد منتشر شده از سوی آمریکا هنوز نوع سامانه‌هایی که قرار است در تاسیسات دفاع هوایی جدید مستقر شوند مشخص نشده اما به احتمال زیاد این مجموعه شبیه به 5 پایگاه موشکی «پاتریوت» خواهند بود. این پایگاه‌های جدیدی  همانند نمونه‌های موجود در کویت مجهز به 5 سکوی پرتاب برای پرتاب کننده‌ها، محوطه بزرگ راداری، ایستگاه کنترل و برج مخابراتی و دیگر سازه‌های محافظتی خواهند بود.

نشریه یاد شده در خاتمه مدعی شد که تنها فرق اصلی بین سکوی پرتاب‌های جدید با نمونه‌های قبلی این است که اینبار گرای موشک‌های پاتریوت به سمت ایران هستند. نمونه‌های قبلی سامانه‌های موشکی پاتریوت و پایگاه‌های آن که در دهه 90 میلادی ساخته شدند، به سوی عراق بودند.

سامانه  دفاع هوایی موشکی پاتریوت توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز، و جنگنده‌های دشمن را در هر شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارا است. ویژگیهای کلیدی سامانه پاتریوت رادار مرکب چندکاره، هدایت تعقیب از طریق موشک و نرم‌افزار مدرن و همچنین عملکرد خودکار گسترده‌ است.

پاتریوت توسط شرکت «ریتیون» در ماساچوست و شعبه موشک‌ها و کنترل آتش کمپانی «لاکهید مارتین» در فلوریدا ساخته شده‌ است. علاوه بر آمریکا، آلمان، یونان، رژیم اسرائیل، ژاپن، کویت، هلند، عربستان سعودی، مصر، اردن، اسپانیا و تایوان نیز مجهز به این موشک هستند و قطر هم قراردادی 7 میلیارد دلاری برای خرید این سیستم در سال 2014 امضا کرد. سامانه دفاع موشکی پاتریوت به طور گسترده در جنگ عراق شرکت داشته و با استقرار در کویت، موفق به نابود ساختن برخی موشک‌های عراقی شلیک شده به کویت شد.

کویت کشوری در خاورمیانه است و با عراق و عربستان سعودی مرزهای خاکی و با ایران از راه خلیج فارس مرز آبی دارد.

منبع: فارس

مسکو: ایران اس - 300 را زودتر از موعد مقرر دریافت می‌کند

الکساندر فومین گفت: روسیه در حال تحویل موشک‌های اس - 300 به ایران زودتر از برنامه زمانی مقرر و همچنین در حال گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران در خصوص سایر تجهیزات نظامی است.
به گزارش مشرق، رئیس سازمان صادرات اسلحه روسیه، روز سه‌شنبه (امروز) اظهار داشت: «روسیه در حال تحویل موشک‌های اس - 300 به ایران زودتر از برنامه زمانی مقرر و در حال حاضر در حال گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران در خصوص سایر تجهیزات نظامی است.»بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، «الکساندر فومین» افزود: گفت‌وگو با ایران تنها در خصوص آن دسته از اقلام نظامی است که بر اساس فهرست ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد ممنوع نیستند.وی در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه نکرد.منبع: فارس
تغییر توازن قدرت در منطقه با دستیابی ایران به اس 300 + نقشه
سامانه اس 300 تمامی خلیج فارس را تحت پوشش قرار می‌دهد و امنیت ناوهای آمریکایی به خطر خواهد افتاد. همچنین شعاع عملیاتی سوخو 30، تقریبا همه غرب آسیا را در بر می‌گیرد.
گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده آمریکن انترپرایز در جدیدترین مطلب خود تحت عنوان «برنامه‌های ایران برای انتقال توازن قدرت نظامی در غرب آسیا (خاورمیانه)» به مسئله خرید سامانه اس ۳۰۰ و اهمیت درخواست تجهیزات دیگر از سوی ایران پرداخت و نسبت به رقابت نظامی بین ایران و مدعیان قدرت در منطقه (متحدان آمریکا) در آینده هشدار داد.
اندیشکده آمریکایی: در رسانه‌ها سخن از تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران است و با این تفاسیر هر گونه حمله هوایی اسراییل (رژیم صهیونیستی) به ایران، با پیچیدگی روبرو می‌شود

این اندیشکده نوشت: «در رسانه‌ها سخن از تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران است و با این تفاسیر هر گونه حمله هوایی اسراییل (رژیم صهیونیستی) به ایران، با پیچیدگی روبرو می‌شود و حتی آمریکا هم ازا ین قاعده مستثنی نیست. اما علاوه بر این، ایران لیستی از تجهیزات نظامی مورد درخواست خود را به روسیه داده که شامل جنگنده «سوخو 30» (مشابه با جنگنده آمریکایی F-15E Strike Eagle) و سامانه موشکی فراصوتی ضد ناو «یاخونت» می‌شود».
انترپرایز در ادامه آورد:« دستیابی ایران به هر کدام از این تجهیزات و تسلیحات یک بحث است و اما دستیابی به همه آنها بحث دیگر. چرا که قاعده بازی به هم می‌ریزد. بدین ترتیب، ایران پس از انقلاب برای اولین بار دارای توان رقابت نظامی با عربستان، امارات متحده عربی، حتی ترکیه و احتمالا اسراییل (رژیم صهیونیستی) خواهد شد. همچنین، برای آمریکا امکان حفظ ناوهای هواپیمابر در خلیج فارس سخت می‌شود».

اندیشکده آمریکن انترپرایز با انتشار این نقشه تحت عنوان «تجهیزات مورد درخواست ایران و تجهیزاتی که روسیه در منطقه مستقر کرده است»، برد این تجهیزات را اعلام کرده است:

سامانه اس 300

193 کیلومتر

موشک یاخونت

290 کیلومتر

سامانه اس 400

402 کیلومتر

موشک سجیل

2172 کیلومتر

موشک شهاب 3

1207 کیلومتر

جنگنده سوخو 30

1207 کیلومتر


این گزارش سپس در رابطه با نقشه بالا و اعلام برد تجهیزات مورد درخواست ایران می‌نویسد: «در این تصویر، می‌توان تعدادی از آتش‌بارهای یاخونت را دید که قابلیت سوار کردن بر کامیون و انتقال و حرکت را دارند و به همین دلیل به سختی ردگیری می‌شوند. این آتش‌‎بارها تمامی خلیج فارس را تحت پوشش قرار می‌دهند و امنیت ناوهای آمریکایی به خطر می‌افتد. 4 پرتابگر سامانه دفاع موشکی اس 300 که ایرانی‌ها آن را به روسیه سفارش دادند، پوشش وسیعی از حریم هوایی علیه حمله احتمالی اسراییل را در بر خواهند گرفت. شعاع عملیاتی سوخو 30، تقریبا همه غرب آسیا (خاورمیانه) را در بر می‌گیرد. تصویر فوق، همچنین دو دستگاه سامانه اس 400 را نشان می‌دهد که یکی از آنها در لاذقیه و دیگری در طرطوس برای مدت زمان نامعلوم مستقر شده است. اگر این سامانه در اختیار ایران قرار گیرد، بدین معنی است که روسیه می‌خواهد دست آمریکا و شرکایش را از منطقه کوتاه کند. این سامانه، بخشی از یک دفاع همه جانبه است».

آمریکن انترپرایز در انتها چالش اساسی در اختیار ایران قراردادن این سامانه را این‌گونه توضیح می‌دهد: «این سامانه، بخودی خود مشکل‌زاست؛ چرا که موجب ایجاد "قابلیت منع دسترسی" (ایجاد محدودیت در آسمان جهت مقابله با حمله هوایی دشمن) می‌شود و همچنین همبستگی نیروهای متحد آمریکا در غرب آسیا (خاورمیانه) را به‌طور اساسی دستخوش تعدیل و دگرگونی می‌کند».
آمریکن انترپرایز یک روز قبل از انتشار این مطلب، یک گزارش دیگر با عنوان  «ایران در حال قدرت‌گیری است. باید جلوی آن رابگیریم»  از خریدهای تسلیحاتی و افزایش قدرت ایران ابراز نگرانی کرده بود

در حالی که عربستان بر اساس آمار موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم با هزینه 87 میلیارد دلار سومین کشور در جهان از نظر بودجه نظامی است و بزرگ‌ترین خریدار تجهیزات نظامی در منطقه محسوب می‌شود، اما موضوع خرید تجهیزات دفاعی توسط ایران برای بسیاری از مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر آمریکایی به یک چالش بزرگ تبدیل شده و اندیشکده آمریکن انترپرایز یکی از این مراکز مطالعاتی است که به‌صورت پیاپی نسبت به این خریدهای نظامی ایران هشدار می‌دهد، به‌گونه‌ای که یک روز قبل از انتشار این مطلب، یک گزارش دیگر نیز در این رابطه منتشر کرده بود که نسبت به افزایش قدرت ایران بواسطه تجهیز شدن به جنگ‌افزارهای مدرن هشدار داده بود.
خط‌ونشان فرماندار کالیفرنیا برای ایران
فرماندار ایالت «کارولینای شمالی» در اظهاراتی که نمایان‌کننده یکی دیگر از ضعف‌های «برجام» در ملزم کردن آمریکا به عمل به تعهداتش تحت این توافق هسته‌ای است، بر حفظ تحریم‌های ایالتی علیه ایران، علی‌رغم «برجام» تأکید کرد.

به گزارش مشرق، فرماندار ایالت «کارولینای شمالی» بامداد چهارشنبه در اظهاراتی که نمایان‌کننده یکی دیگر از ضعف‌های «برجام» در ملزم کردن آمریکا به عمل به تعهداتش تحت این توافق هسته‌ای است، بر حفظ تحریم‌های ایالت تحت امرش علیه ایران، تأکید کرد. 

آقای «پت مک‌کراری» این بیانیه را بامداد چهارشنبه در پاسخ به اقدام چند روز دولت آمریکا که طبق تعهداتش در «برجام» ایالت‌ها را به رفع تحریم‌ها علیه ایران «تشویق» کرده بود در وب‌سایت شخصی‌اش منتشر کرد. برخی از دیگر فرمانداران ایالت‌های آمریکا هم قبلاً نظراتی مشابه مک‌کراری مطرح کرده‌اند.   

«استفان مول» هماهنگ کننده دولت آمریکا در زمینه اجرای برجام روز 30 فرودین‌ماه سال جاری، با ارسال نامه‌ای به تمامی 50 فرماندار ایالت‌های آمریکا از آنها خواسته بود با توجه به حصول توافق هسته‌ای، در آن دسته از قوانین ایالت‌های خود که مانع همکاری شرکت‌ها با ایران می‌شوند، تجدید نظر کنند. 

 آمریکا به موجب توافق هسته‌ای ایران یا «برجام» که در تیرماه سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 امضا شد موطف به رفع تمامی تحریم‌های وضع شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران است.

اما بر اساس قانون اساسی آمریکا، 30 ایالت این کشور می‌توانند تحریم‌هایی جداگانه علیه افراد، موسسات و کشورهای خارجی وضع کنند و رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند با صدور «فرمان اجرایی» این تحریم‌ها را متوقف کند.

در توافق هسته‌ای، ایالت‌های آمریکا به رفع تحریم‌های هسته‌ای ملزم نشده‌اند و دولت آمریکا تنها ضمانت داده این ایالت‌ها را به رفع تحریم‌ها تشویق کند. 

 بند 25 «برجام» درباره لغو تحریم‌های ایالتی چنین می‌گوید: « چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم‌های مشخص شده در این  برجام  شود،  ایالات  متحده،  با  در  نظر  گرفتن  تمامی  اختیارات  موجود،  گام‌های  مقتضی  را  به  منظور  تحقق اجرای آن (لغو  تحریم‌ها) اتخاذ  خواهد کرد. ایالات  متحده  به  طور  فعال،  مقامات  در  سطح  ایالتی  یا  محلی  را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست ایالات متحده منعکس شده در لغو تحریم‌های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد، خودداری  کنند».

«سید عباس عراقچی»، هماهنگ‌کننده ایرانی اجرای «برجام» چند ماه پیش در پاسخ به سوالی درباره همین دسته از تحریم‌های آمریکا گفته بود: «دولت مرکزی آمریکا نمی‌تواند از طرف آنها این تحریم‌ها را لغو کند ولی تعهد داده که این ایالت‌ها را تشویق کند که تحریم‌ها را بردارند».

«جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  روز 31 فرودین یک روز بعد از نامه‌نگاری دولت باراک اوباما با ایالت‌ها درباره رفع تحریم‌های ایران، تأیید کرده بود که اقدام دولت، الزامی برای ایالت‌ها جهت انجام اقدام در زمینه تحریم‌ها انجام نمی‌دهد. 

کربی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره ملزم کردن ایالت‌ها به رفع تحریم‌ها گفت: «هدف نامه‌ها این نبوده است. این نامه‌ها با هدف توضیح برجام فرمانداران تمام 50 ایالت و سایر رهبران محلی فرستاده شده تا به آنها در درک تغییرات اعمال شده در سیاست خارجی آمریکا در نتیجه برجام کمک کند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نامه از آنها نمی‌خواهد قوانین‌شان را همراستا با برجام تغییر دهند گفت: «(این نامه‌ها) مقامات محلی و ایالتی را به در نظر گرفتن تغییرات ایجاد شده در تحریم‌های ما در نتیجه برجام تشویق می‌کنند و از آنها می‌خواهند که بررسی کنند که آیا این تغییرات، اجرای قوانین ایالتی و محلی آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر.»

کربی اضافه کرد: «این، آنها را به اقدام، ملزم نمی‌کند. آنها را مجبور به اقدام نمی‌کند. ما نمی‌توانیم به آنها دستور بدهیم قانون‌ها و قواعدشان را عوض کنند. هدف فقط جلب کردن توجه آنها به این تغییرات و دادن منابع لازم به آنها است تا آنها بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.» 

پاسخ تند «پت مک‌کراری»، فرماندار ایالت کارولینای شمالی، جدیدترین حلقه از این زنجیر برای نشان دادن 

آقای «پت مک‌کراری»، در بیانیه‌ای که بامداد چهارشنبه روی وب‌سایتش قرار داده با متهم کردن ایران به کشور پیشرو در زمینه حمایت از تروریسم، تأکید کرده به این کشور، باج نخواهد داد. 

وی می‌نویسد: «با توافق هسته‌ای بحث‌انگیز رئیس‌جمهور اوباما، میلیاردها دلار به ایران پرداخت شده یا از دارایی‌هایش آزاد شده است، بدون اینکه نیاز به انجام کار زیادی در قبال آن وجود داشته باشد.»

وی در ادامه نوشته است: «کارولینای شمالی تا وقتی که من فرماندار هستم  به رژیمی که کماکان حامی پیشرو تروریسم است، باج نخواهد داد. اکنون وقت آن است که واشنگتن ایمنی و امنیت کارولینای شمالی و مردم آمریکا را اولویت قرار دهد.»

منبع: فارس
طرح«تام کاتن» برای ممانعت از خرید آب سنگین ایران
سناتور تندروی جمهوریخواه سنای آمریکا با ارائه طرحی سعی دارد تا مانع از خرید آب سنگین ایران از سوی واشنگتن شود.
به گزارش مشرق به نقل از هیل، سناتور «تام کاتن» طرحی را به کمیسیون انرژی سنای آمریکا ارائه داده که در صورت تصویب  دولت آمریکا  از خرید آب سنگین ایران منع خواهد شد.

این سناتور تندروی جمهوریخواه پس از تقدیم طرح خود به سنا گفت: بنظر می‌رسد که رئیس‌جمهور برای دفاع از توافق هسته‌ای خود با ایران تا هر جا که لازم بداند، پیش می‌رود.
این سناتور آمریکایی از مخالفان توافق هسته ای جامع بین ایران و قدرت های جهانی بود و تلاش های زیادی را برای ممانعت از دستیابی به آن را انجام داد.دولت آمریکا مدعی شد ه است برای رفع مشکل ایران برای اجرای برجام ۳۲ تن آب سنگین حاصل از کار بخش‌های باقی‌مانده نیروگاه اراک را از ایران خریداری خواهد کرد.
روز گذشته نیز روسیه اعلام کرد قصد دارد در راستای کمک به ایران برای پایبندی به تعهدات ناشی از توافق هسته ای با گروه ۱+۵ (برجام)  ۴۰ تن آب سنگین ایران خریداری کند.بر اساس برجام ایران ملزم است ذخائر آب سنگین خود را در سال های اولیه اجرای برجام به کمتر از ۱۳۰ تن و در سال های بعد به ۹۰ تن کاهش دهد.
حمله اشرار مسلح به مأموران ایست و بازرسی خاش/ شهادت ۳ مأمور ناجا و مجروحیت یک نفر دیگر
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از شهادت ۳ مأمور ناجا به دنبال حمله اشرار مسلح به تیم ایست و بازرسی شهرستان خاش خبر داد.
به گزارش مشرق، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر اظهار داشت: در ساعت 21 امشب مأموران نیروی انتظامی در سطح شهر خاش مشغول عملیات ایست و بازرسی بودند که ناگهان یک گروه از اشرار مسلح به مأموران ناجا حمله‌ور شدند.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: متأسفانه در پی حمله اشرار مسلح 3 نفر از مأموران ناجا به درجه شهادت نائل شدند و یک نفر دیگر نیز مجروح شد.سردار رحیمی خاطرنشان کرد: تلاش برای دستگیری اشرار مسلح با جدیت تمام در حال انجام است.اخبار تکمیلی متعاقباً ارسال خواهد شد.
منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد