سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نشریات عربستان و متحدان عربش، اوباما را به شدت مورد انتقاد قرار داده و کنگره را متهم کرده اند به شیزوفرنی مبتلا شده و با ایران همدست شده تا لایحه ای را تصویب کند که عربستان را برای شرکت در حملات تروریستی 11 سپتامبر مقصر اعلام می کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سعودی ها می گویند کنگره شیزوفرنی گرفته و با ایران علیه آل سعود همدست شده است

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ بریت بارت نوشت: نشریات عربستان و متحدان عربش، اوباما را به شدت مورد انتقاد قرار داده و کنگره را متهم کرده اند به شیزوفرنی مبتلا شده و با ایران همدست شده تا لایحه ای را تصویب کند که عربستان را برای شرکت در حملات تروریستی 11 سپتامبر مقصر اعلام می کند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این وبسایت آمریکایی آورده است: خلف الحربی، ستون نویس عکاظ، روزنامه رسمی حکومت عربستان، در مقاله ای از دولت آمریکا می پرسد چه چیزی باعث تغییر نظرشان شده است؟ او می گوید اگر واقعا عربستان عامل این جنایت بوده، پس چرا آمریکا افغانستان فقیر را چنان نابود کرد که چیزی باقی نماند؟ چرا به عراق حمله کرد و آن را به هزار سال پس رفت دچار کرد؟ چرا از میان همه کشورها عربستان را به عنوان متحد خود در جنگ با تروریسم انتخاب کرد و این همه در جنگ با القاعده بر آن تکیه کرد؟
حربی اضافه می کند، آیا آمریکا چنان دچار شیزوفرنی شده که حالا ما را به حمایت از دشمن مشترکمان متهم می کند؟
فیصل الشیخ در مقاله ای در روزنامه بحرینی الوطن می نویسد، آمریکا از قدرت گرفتن عربستان به عنوان کشور برتر عربی و تقویت روابط آن با مصر و ترکیه نگران است.
شیخ می نویسد، واشنگتن نمی تواند بی تفاوت مانده و شاهد ماجرا باشد. لایحه کنگره برای نشان دادن رویکرد برتری جویانه کاخ سفید است، حتی اگر اوباما در نمایشی پوشالی تظاهر کند که با تصویب آن مخالف است.وزیر خارجه عربستان، جبیر در ملاقات ماه مارس خود از آمریکا تهدید به فروش 750 میلیارد دلار سرمایه عربستان در آمریکا در واکنش به این اقدام کرد تا از توقیف آن ها توسط دادگاه های آمریکایی جلوگیری کند. با این همه، مقامات دولتی آمریکا ادعا می کنند اوباما در گفتگوی روز چهارشنبه خود با سلمان سوء تفاهم ها را برطرف کرده است.
ترکیه به دلیل بحران روابط با روسیه و جنگ مداوم با کردها و حمایتش از شورشیان در سوریه، به نظر نمی رسد چندان موافق با خواسته های ایران باشند، به ویژه حالا که تهران در حال همکاری با پوتین در سوریه و مسائل دیگر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا اردوغان نمی خواهد ایران از ترکیه آزرده شود؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ جروسالم پست نوشت: دولت ترکیه با دقت به دنبال ایجاد روابط با ایران و رقیبش در منطقه، عربستان و همچنین اسرائیل است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه صهیونیستی آورده است: ترکیه به دلیل بحران روابط با روسیه و جنگ مداوم با کردها و حمایتش از شورشیان در سوریه، به نظر نمی رسد چندان موافق با خواسته های ایران باشند، به ویژه حالا که تهران در حال همکاری با پوتین در سوریه و مسائل دیگر است.
با این حال، با وجود آنکه ترک ها و سعودی ها با شورشیان سوری در جنگ با دولت سوریه، ایران، روسیه و حزب الله به سر می برند، اما دولت اردوغان ارتباطات اقتصادی قوی با تهران دارد. ترکیه برای اعمال قدرت در منطقه به روابط دوستانه با ایران نیاز دارد تا نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را در کشورهایی همچون عراق افزایش دهد.
پروفسور افرایم اینبر، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بگین-سادات در دانشگاه بار-ایلان به جروسالم پست گفت: وابستگی ترکیه به ایران برای انرژی رو به افزایش است، به ویژه از زمانی که روابط آن با دیگر تولید کننده نفت، روسیه پس از ساقط کردن جنگنده اش پر تنش شده است. 
اینبر گفت: ترکیه قطعا نگران قدرت گرفتن ایران در منطقه است و به این دلیل روابطش با عربستان را تقویت کرده است.
به گفته اینبر، ترکیه و عربستان که قدرت های سنی هستند با شکست در حذف دولت اسد، ضعیف ظاهر شده اند.
اینبر معتقد است رابطه ترکیه با اسرائیل برای مقابله با قدرت فزاینده ی ایران است. ظاهر اسلامی دولت حزب عدالت و توسعه مانع از نزدیکتر شدن آنکارا به اسرائیل می شود. 
مایکل استفان، همکار پژوهشگر در زمینه مطالعات خاورمیانه و رئیس شعبه قطر موسسه خدمات رویال یونایتد گفت: به نظر می رسد ترک ها به این نتیجه رسیده اند که بهترین موقعیت برای آن ها زمانی به دست می آید که روابط خود با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ایران را طوری متعادل کند که به هیچ کدام کاملا متعهد نباشد و در عین حال از هر دو منافع اقتصادی کسب کند.او معتقد است ایجاد چنین تعادلی بسیار ظریف است، زیرا نیاز به اقدامات بسیاری برای حفظ آن در شرایط پرتنش کنونی منطقه دارد.
اردوغان در کنفرانس خبری شمترک خود با روحانی در آنکارا در روز شنبه گفت کشورش و همسایه اش ایران باید با یکدیگر همکاری کنند تا اختلافاتشان را کاهش دهند تا بر تروریسم و فرقه گرایی در منطقه غلبه کنند.
اظهارات اردوغان یک روز پس از اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در استانبول گفته شد. در این اجلاس ایران متهم به حمایت از تروریسم و مداخله در امور کشورهای عربی مانند سوریه و یمن شد.ترکیه حجم زیادی گاز طبیعی از ایران وارد می کند و دو کشور می خواهند روابط بانکداری و تجارت خود را تقویت کنند تا با افزایش سالانه تجارت مشترک خود آن را 30 میلیارد دلار برسانند.روحانی گفت: موقعیت همکاری ترکیه و ایران در دوره پسا تحریم فراهم است.
حمایت ترکیه از جنبش هایی مانند اخوان المسلمین از مسائل مورد اختلاف ترکیه و عربستان است.
به همین دلیل، ترکیه همچنان تلاش می کند روابط خود را با ایران و عربستان تقویت کند، اما با هیچ کدام احساس نزدیکی نمی کند.
با گرم شدن روابط دیپلماتیک ایران و غرب، تهران به جز جدایی ناپذیر مقاصد مسافرتی تورهای انگلیسی تبدیل شد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ دیلی تلگراف نوشت: با گرم شدن روابط دیپلماتیک ایران و غرب، تهران به جز جدایی ناپذیر مقاصد مسافرتی تورهای انگلیسی تبدیل شد است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این نشریه آورده است: همزمان با ازسرگیری پروازهای ایر فرانس از پاریس به تهران برای اولین بار پس از 2008، و در حالی که قرار است بریتیش ایرویز هم در جولای پروازهایش به تهران را آغاز کند، بسیاری از طراحان تورهای مسافرتی گفته اند این کشور خاورمیانه ای شاهد میزان پیش بینی نشده ای از بازدیدهای گردشگری شده است.
دیوید مک گویینز، مدیر دفتر جهانگردی سفر به ناشناخته ها در گفتگو با تلگراف گفت: ایران، مقصدی است که در سال 2016 بیشترین درخواست برای مسافرت به انجا وجود داشته است. ما انتظار داریم این میزان از تقاضا بالا برود و امیداوریم پس از رشد 65 درصدی در سال گذشته، شاهد رشد 50 تا 75 درصدی در سال پیش رو باشیم. 
فعال دیگری در بخش جهانگردی از دفتر کورنتیان تراول گفت: این مقصد مسافرتی (ایران) که قبلا دور از دسترس بود، حالا در میزان فروش از امثال عمان و سریلانکا فراتر رفته.موسس این دفتر جهانگردی، هوگ فریزر گفت که فروش آن ها چنان بالا بوده که میزان تقاضا شگفت زده شان کرده است.
سفر انگلیسی ها به تهران در سال 2011 پایان یافت که سفارت انگلیس مورد حمله قرار گرفت و موجب شد وزارت خارجه این کشور ایران را در فهرست کشورهایی قرار دهد که بهتر است به آن سفر نکرد.اما این آشتی سیاسی موجب افزایش علاقه به سفر به ایران شده و وزارت خارجه انگلیس وضعیت سفر به ایران را در حالت نرمال قرار داد.
باز شدن سفارت انگلستان تسهیلات بیشتری برای مسافران به ارمغان آورده و دوباره امنیت ایران برای سفر را تضمین می کند. سفارت ایران در لندن نیز بازگشایی شده است.
بریتیش ایرویز در 14 جولای پروازهای خود از فرودگاه هیترو لندن به تهران را با ارائه 6 پرواز در هفته آغاز می کند. 
دلایل علاقه به سفر به ایران شامل معماری برجسته، بازارهایی با فضاهای جذاب، مناظر پر پیچ و تاب و تعداد رو به افزایش گالری های هنری و موزه ها است. 
جان بیدلی، موسس و مدیر اجرایی وایلد فرانتیرز گفت: در حالی که در 2013 تعداد مسافران ما به ایران 32 نفر بوده، اما امسال بیش از 400 نفر سفرهای خود را پیش خرید کرده اند – ما شاهد افزایش بالایی در تقاضی هستیم.
به گفته او، وقتی روحانی به قدرت رسید همه چیز شروع به تغییر کرد. به طور مشابه، هنگامی که روحانی به سازمان ملل رفت و با اوباما مکالمه تلفنی انجام داد، این باعث افزایش شمار سفرها به ایران شد.بیدلی می گوید، نوع مسافران تغییر کرده و دیگر فقط مشتاقان دیدار از خاورمیانه را در بر نمی گیرد. انواع افراد مشتاق رفتن به ایران هستند و دیگر نمی ترسند. ایران نیاز فرهنگی به رفتن به مکان های تاریخی منحصر به فرد را که دیگر در سوریه و لیبی ممکن نیستند به خود جلب می کند. 
این لایحه از سوی 22قانون گذار آمریکایی حمایت شده است. عاملی که آن ها را به این سمت سوق داد، 28صفحه گزارش محرمانه آژانس امنیت ملی از سال 2002، در مورد حوادث11 سپتامبر بود که این صفحات عربستان را محکوم می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لابی ایران پشت ماجرای لایحه کنگره علیه عربستان است / باید اعتراف کنیم در تشکیل لابی عرب در کنگره شکست خورده ایم

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ انور عشقی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و از نزدیکان پادشاه عربستان در الحیات نوشت: لایحه ارائه شده در کنگره در مورد 11 سپتامبر اجازه شکایت از کشورهای عامل حملات تروریستی در خاک آمریکا را به مردم ایالات متحده می دهد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این روزنامه در ادامه آورده است: سناتور چاک شومر و سناتور جمهوریخواه جان کورنین لایحه ای تحت عنوان "عدالت در برابر حامیان تروریسم" ارائه داده اند.این لایحه از سوی 22قانون گذار آمریکایی حمایت شده است. عاملی که آن ها را به این سمت سوق داد، 28صفحه گزارش محرمانه آژانس امنیت ملی از سال 2002، در مورد حوادث11 سپتامبر بود که این صفحات عربستان را محکوم می کند.
این پروژه خشم عربستان را برانگیخت، به همین خاطر وزیر امور خارجه عربستان تهدید کرد و گفت: "در صورت تصویب این لایحه، عربستان پول های خود از آمریکا که معادل 750میلیارد است بیرون می کشیم،تا در معرض بلوکه شدن قرار نگیرد". در صورت به اجرا در آمدن این تهدید، ایالات متحده در معرض یک ضربه مالی قرار خواهد گرفت. این لایحه در پی حکم مصادره 2 میلیارد دلاری اموال ایران طرح شد. سوال مطرح شده این است: چرا این لایحه قبل از سفر اوباما به عربستان در کنگره ارائه شد؟ آیا هدف از این پروژه این بود که رئیس جمهور آمریکا، عربستان و شورای همکاری خلیج فارس را تحت فشار قرار دهد؟ یا اینکه "لابی" ایران سناتور شومر و کورنین را به ارائه این طرح سوق داده تا روابط بین ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس بیش از پیش تیره شود؟
ما باید اعتراف کنیم که در تشکیل "لابی" عرب در آمریکا خوب عمل نکرده و شکست خورده ایم و در این زمینه مقصر هستیم. ایالات متحده بازار بزرگی است و برنده کسی است که مسلط به قوانین بازی باشد. 
عربستان پیشینه دور و درازی در جنبش های تروریستی دارد. در دهه 1980، در زمان جنگ شوروی در افغانستان، دولت عربستان (به همراه آمریکا) به شدت از داوطلبان عربی که به جنگ شوروی می رفتند حمایت مالی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این 28 صفحه ی جنجالی!

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ وکس نوشت: آیا عربستان، یکی از متحدان آمریکا اما کشوری که از افراط گرایی حمایت می کند، در حملات 11 سپتامبر 2001 دست داشته است؟ وقتی آمریکایی ها درباره این سوال صحبت می کنند، اغلب به بخش همچنان محرمانه گزارش کنگره در سال 2002 اشاره دارند، که به "28 صفحه" مشهور شده است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این نشریه آمریکایی آنلاین آورده است: این صفحات دوباره در صدر اخبار قرار گرفته، و بحث قدیمی و حل نشده در رابطه با عربستان و 11 سپتامبر بار دیگر مطرح شده اند. در اینجا آنچه درباره این سند و سوال درباره نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر می دانیم را می آوریم.
هرچند در تحقیقات بعدی دولت آمریکا نتیجه گیری شد که شواهدی از حمایت رسمی عربستان از حمله کننده ها نیست، اما تردید آمریکایی ها همچنان ادامه دارد که نشان می دهد احتمالا این جنجال تنها 11 سپتامبر را در بر نمی گیرد، بلکه می تواند نشانه تردیدهای عمیق تر و حل نشده آمریکایی ها درباره اتحاد آمریکا-عربستان و واکنش واشنگتن به حملات باشد. 

این 28 صفحه چه هستند؟

در سال 2002، مدت کوتاهی پس از آنکه تحقیقات مشترک کنگره درباره حملات 11 سپتامبر نتیجه اش را اعلام کرد، دولت بوش دستور داد بخش 28 صفحه ای که نقش احتمالی دولت عربستان در این حملات محرمانه بماند. این بخش همچنان محرمانه مانده.
برخی اعضای کنگره که این گزارش را خوانده، اما از بیان مفاد آن معذور هستند آن را به طور بالقوه مخرب می دانند. یکی از اعضای نام برده نشده کنگره به نیویورکر گفت: سوال اصلی آن است که آیا خانواده سلطنتی یا افراد در سطوح پایین تر این حملات را ترتیب داده اند، و اینکه این سرنخ ها بررسی شدند یا نه.

سناتور سابق، باب گراهام که تلاش برای آشکارسازی این صفحات را رهبری می کند در روز جمعه گفت: این 28 صفحه مستقیما به افرادی مربوطند که حملات 11 سپتامبر را پشتیبانی مالی کردند، و به شدت انگشت اتهام را به سوی عربستان به عنوان حامی اصلی مالی می گیرند. 
اما مقامات دیگری می گویند این یافته ها گمانه زنی و بدون نتیجه گیری قطعی هستند و در تحقیقات بعدی رد شده اند. آن ها هشدار می دهند انتشار این سند باعث گسترش تئوری های بی پایه و اساس توطئه شود و خسارت غیرقابل جبرانی به اتحاد آمریکا و عربستان وارد کند، که در سال های اخیر به طور فزاینده ای شکننده شده است.جنجال بر سر این 28 صفحه از زمان اعلام آن در سال 2002 بارها و بارها مطرح شد، که آخرین آن هفته گذشته بود. 
خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبرقصد دارند دولت عربستان را برای این حملات مورد پیگیری حقوقی قرار دهند، اما چنین طرح های دعوایی عموما بر اساس قوانین آمریکا منع می شوند. کنگره در حال بررسی تصویب لایحه ای است که اجازه طرح این دعوی را می دهد.
دولت اوباما به کنگره توصیه کرده این لایحه را کنار بگذارد، و مقامات عربستان تهدید کرده اند در صورت تصویب این قانون 750 میلیارد دلار دارایی خود در آمریکا را بفروشند.

درباره عربستان و نقش آن در حملات 11 سپتامبر چه می دانیم؟

عربستان پیشینه دور و درازی در جنبش های تروریستی دارد. در دهه 1980، در زمان جنگ شوروی در افغانستان، دولت عربستان (به همراه آمریکا) به شدت از داوطلبان عربی که به جنگ شوروی می رفتند حمایت مالی کردند.
عربستان از دهه 90 رفتار دوگانه ای نسبت به افراط گراها داشته است، آن ها حق شهروندی بن لادن را باطل و او را اخراج کردند، اما همچنان یکی از 3 کشوری بودند که طالبان را به رسمیت می شناختند. آن ها گروه افراط طلبی بودند که به طور رسمی به بن لادن و القاعده پناه دادند.
پیشینه حمایت عربستان از جهادی ها و سیاست بازی دوگانه ی مبهمش باعث ایجاد تردیدهای قابل درکی درباره ارتباط احتمالی این کشور با حملات 11 سپتامبر شده است، به طوری که دولت آمریکا این سوال را دست کم دوبار در تحقیقات مشترکش با کنگره مورد بررسی قرار داده است.
در ارزیابی نهایی اعلام شده از این تحقیقات شواهدی مبنی بر حمایت دولت عربستان از حملات و حمله کنندگان 11 سپتامبر نیامده.
پس از تحقیقات مشترک کنگره، کمسیون 11 سپتامبر تحقیقات مستقلی درباره این حملات ترتیب داد. نتیجه نهایی این تحقیقات همچنان نشانی از نقش حکومت عربستان در این حملات نداشت. در حالی که عربستان پیشینه درازی در جنبش های جهادی دارد، از آن ها به عنوان ابزار نظامی استفاده می کند تا به اهداف سیاسی محدود خود برسد: جنگ با شوروی در افغانستان، جنگ با بشار اسد در سوریه
هرچند همکاری های طولانی مدت آمریکا و عربستان احتمال نقش حکومت سعودی در حملات 11 سپتامبر را زیر سوال می برد، اما نظریه دیگری وجود دارد: اینکه مقامات خودسر سعودی بر خلاف خواست و انتظارات حاکمان خود عمل کرده باشند.
در گزارش کمسیون 11 سپتامبر آمده: این نتیجه گیری احتمال این را رد نمی کند که موسسات خیریه ای که از حمایت مالی قابل توجهی از سوی دولت عربستان بهره می برند، این منابع مالی را به القاعده منتقل کرده باشند.
در سال های اخیر جزئیات زیاد و البته نگران کننده ای به دست آمده که رابطه احتمالی میان وزارت امور اسلامی عربستان و هواپیماربایان را نشان می دهد.

برای نمونه، یک سعودی که در آمریکا زندگی می کرد و با این وزارتخانه در ارتباط بود، و از یک سوی شرکت هواپیمایی سعودی حقوق می گرفت که عملا در آن کار نمی کرد، یک آپارتمان را برای دو هواپیماربای 11 سپتامبر تهیه و هزینه آن را پرداخت کرد. رابط او در وزارت امور اسلامی، فهاد التوماری در سال 2002 به دلیل مشکوک بودن به همکاری با تروریست ها از آمریکا اخراج شد.
به نظر می رسد وجود 28 صفحه محرمانه و تلاش عربستان و کاخ سفید برای مخفی نگه داشتن آن تاییدی بر بسیاری از تردیدهای آمریکایی ها داشته باشد: اینکه آمریکا به جنگ دشمن اشتباهی در واکنش به حملات 11 سپتامبر رفت، که متحدان سعودی اصلا متحد نیستند، و آنکه سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه به طور مخربی کوتاه بینانه و خود نابود کننده است.پرسش درباره این 28 صفحه راهی برای رساندن این باورها است. این چیزها می توانند واقعا درست باشند – و درستی آن ها باید بررسی شود – بدون آنکه نشان دهد حملات 11 سپتامبر به دستور حاکمان عربستان صورت گرفته و البته نقش بخش خودسری از آن در این حملات را مشخص کند. 
نویسنده: مکس فیشر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد