سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سکوت کارگران در برابر مطالبات از ترس اخراج!

» سرویس: استان ها - خوزستان

رئیس خانه کارگر خوزستان گفت: کارگران به علت ترس از اخراج شدن مجبور به سکوت در برابر مطالباتشان هستند.

آقایار حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: طبیعتا کارگران باید پیگیر مطالبات به حق خود باشند اما به علت مشکلاتی در خصوص اشتغال و عرضه و تقاضای نیروی کار و افراد زیادی که در صف جستجوی کار هستند، آنطور که می‌بایست نمی‌توانند مطالبات خود را پیگیری کنند.

وی افزود: کارگران جرات اعتراض ندارند و در بسیاری از واحدها اخراج کارگران به راحتی انجام می‌شود؛ بنابراین کارگران برای حفظ شغل خود و با توجه به مسئولیتی که در قبال خانواده خود دارند، مجبور به تحمل و کنار آمدن با شرایط هستند.

حسینی با بیان این‌که ترس از اخراج موجب شده است تا کارگران نتوانند مطالبات خود را فریاد بزنند، تصریح کرد: تنها در زمانی‌که در برخی واحدها، کارد به استخوان کارگران می‌رسد و مثلا حقوق معوقه 10 ماهه داشته باشند، دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند.

وی با اشاره به بی توجهی مسئولین نسبت به جامعه کارگران خاطرنشان کرد: این نگاه در برخی از مسئولین وجود ندارد که نسبت به کارگران احساس مسئولیت کنند و پیگیر مطالبات آنان باشند. البته تا زمانی‌که کارگران در ارکان تصمیم‌گیری نظام نماینده‌ای ندارند، نمی‌توان انتظار رسیدگی چندان به مطالبات آن‌ها را داشت.

رئیس خانه کارگر خوزستان، عدم همخوانی نرخ تورم با افزایش دستمزد، قراردادهای موقت و عدم امنیت و ثبات شغلی را از مهمترین و اصلی‌ترین مشکلات جامعه کارگران دانست و عنوان کرد: عدم هم‌خوانی معیشت با درآمد کارگران، مهمترین دغدغه‌ این قشر است؛ به صورتی‌که حداقل حقوق یک کارگر با هزینه‌های بالا و سرسام آور زندگی امروز مطابقت ندارد.

حسینی با بیان این‌که کارگران در سخت‌ترین شرایط زندگی به سر می‌برند و تحت فشار بسیاری قرار دارند، گفت: ما معتقدیم در کارهایی با ماهیت دائم و مستمر کارگر روزمزد و قرارداد موقت معنایی ندارد و با توجه به اینکه برای خط فقر، درآمد ماهانه حداقل 2 میلیون و 500 هزار تومان تعریف شده است، افزایش 14 درصدی دستمزد کارگران با خط فقر اصلا همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه جدی به مشکلات جامعه کارگران بیان کرد: دولت توجه جدی نسبت به این قشر ندارد و با وجود این‌که در دولت فعلی نسبت به توجه خاص به جامعه کارگری سخن به میان آورده شده اما تا به امروز اتفاق آنچنانی نیفتاده است و کارگران همچنان چشم انتظار توجه بیشتر و دریافت مطالبات به حق‌شان هستند.

حسینی اظهار کرد: اکنون در بسیاری از واحدها شاهد به تعویق افتادن دستمزد کارگران هستیم و این موضوع در خوزستان در مجموعه‌های مرتبط با شهرداری‌ها بیشتر دیده می‌شود. کارگران پیمانکاری شهرداری‌ها، با بیش از 3 ماه تاخیر دستمزد خود را دریافت می‌کنند و در برخی مجموعه‌ها نیز بیش از 10 ماه حقوق کارگران پرداخت نمی‌شود؛ برای مثال کارگران شهرداری اندیمشک تقریبا 11 ماه حقوق و مطالبات معوقه و عیدی پرداخت‌نشده دارند.

وی با بیان این‌که در اکثر شهرداری‌های استان میانگین بیش از 3 ماه حقوق معوقه کارگران وجود دارد، تصریح کرد: هر ساله شاهدیم که کارگران به راحتی اخراج می‌شوند و عدم تمدید قراردادها و حرکت تدریجی به سوی قراردادهای موقت 4 یا 6 ماهه به کرات اتفاق می‌افتد. به راحتی در واحدها، کارگران را از سرخود باز می‌کنند و بعضا دیده شده، کارگری با 10 یا 12 سال سابقه اخراج شده است.

حسینی با بیان اینکه همواره نرخ افزایش دستمزد کمتر از نرخ تورم بوده است، عنوان کرد: هیچ‌وقت آن‌طور که می‌بایست به سبد و هزینه خانوار توجه نمی‌شود و این موضوع در تعیین دستمزد کارگران لحاظ نشد. متاسفانه مشکلات جامعه کارگران در خوزستان بیشتر است و بنابراین لازم است مسئولین استانی توجه بیشتری به این قشر و مطالبات آن‌ها کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد