سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

فعالیت کشاورزی در محوطه باستانی ایوان کرخه در شوش ممنوع شد

دزفول - ایرنا - مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه از ممنوع شدن هر گونه فعالیت کشاورزی در محدوده ایوان کرخه در شمال خوزستان خبر داد.

محوطه باستانی ایوان کرخه که به شماره 47 در سال 1310 خورشیدی به ثبت ملی رسیده است در 20 کیلومتری شمال غربی شهر شوش واقع شده و یکی از بزرگترین شهرهای مدفون شده ساسانی است که تنها بخش اندکی از بنای این شهر باستانی باقی مانده است.
100 هکتار از محوطه باستانی ایوان کرخه از سال 1374 تاکنون از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به زیر کشت می رود.
یعقوب زلقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا محوطه ایوان کرخه را حدود 500 هکتار عنوان کرد و افزود:به رغم قدمت این محوطه باستانی در توافقی 100 هکتار از اراضی این محوطه باستانی از سال 74 از سوی دانشگاه آزاد دزفول به کشت محصولات کشاورزی اختصاص یافته و سالانه کشت می شود.
وی افزود:با توجه به اهمیتی که این محوطه تاریخی از نظر باستان شناسی دارد در نشستی با حضور مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت میراث فرهنگی استان خوزستان
مقرر گردید در سال زراعی جدید هیچ گونه کشتی در این محوطه تاریخی صورت نگیرد.
وی از توافق دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی به منظور پژوهش ،کاوش و انجام پروژه های دانشجویی در خصوص محوطه تاریخی ایوان کرخه با هدف احیای این اثر باستانی خبر داد.
زلقی اظهار کرد:آخرین حفاری در محوطه ایوان کرخه مربوط به دهه 50 می باشد که توسط رومن گیرشمن باستانشناس فرانسوی انجام شده است.
زلقی با اشاره به اینکه این محوطه تاریخی نیاز به مرمت و کاوش دارد گفت:برنامه کاوش کاوشگران ایرانی از محوطه ایوان کرخه نیز در دست بررسی است که با ممنوعیت کشت و همکاری دانشگاه آزاد در این خصوص مرمت و کاوش آغاز خواهد شد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود:همچنین از اعلام آمادگی دانشگاه آزاد دزفول برای تاسیس پژوهشکده میراث فرهنگی به منظور انجام مطالعات بر روی اشیای تاریخی خبر داد.
7278/6068

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد