سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

از ونیز تا لیوس را در روستاهای گردشکری خوزستان ببینید

روستای لیوس

شناسهٔ خبر: 3578219 -
اهواز - خوزستان به علت تنوع بی‌نظیری آب و هوایی و جغرافیایی و همچنین گستردگی این استان از روستاهای بی‌نظیر است که بی‌شک هرکدام از آنها ارزش چندبار دیدن را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای نمونه گردشگری به محدوده ای جغرافیایی اطلاق می شود که در این محدوده یک یا چند و یا مجموعه ای از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد که وجود آنها انگیزه ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود.

در خوزستان تنوع بی نظیری برای این روستاها وجود دارد. از مناطق کوهستانی دزفول تا منطقه تالاب شادگان و از مناطق بکر و سرسبز باغملک و ایذه تا مناطق برفگیر مسجدسلیمان همه و همه باعث به وجودآمدن روستاهایی بی نظیر در خوزستان شده که دیدن هرکدام از آنها لذت های خاص خود را دارد.

بی شک یکی از زیباترین روستاهای گردشگری خوزستان لیوس است. این در ۷۳ کیلومترى شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت واقع شده است. به رغم گذشت سالیان زیاد از عمر این روستاى تاریخى، در بافت کهن آن، هنوز هم شاهد نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایى مراسم مختلف به شیوه کاملا سنتى هستیم.

این روستا علاوه بر بافت زیباى تاریخى خانه ها، داراى جاذبه هاى گردشگرى طبیعى و بکر شامل کوهستانها، مراتع بسیار زیبا، باغهاى میوه، رود خانه، آبشار و... است. این روستا داراى یک سبک خاص معمارى است که از تمام بخشهاى موجود در یک ساختمان استفاده بهینه می شود.

به طور مثال از ستونهاى ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده شده است. یا طراحى و جنس مصالح ساختمان به گونه اى بوده که در فضاهاى مختلف دماى مورد نیاز براى نگهدارى اجناس و مواد مورد نظر را داشته باشد.

معابر عمومى آن داراى ویژگى خاصى است و به گونه اى طراحى شده که سرعت و سلامت براى عابر در رسیدن به محل فعالیت در اطراف روستا یا برگشت به منزل فراهم باشد. چنار و چشمه جارى در کنار آن یکى از چشم اندازهاى زیباى این روستا است.

از ابنیه تاریخى و مذهبى آن مقبره سید ولى الدین گوشه است که جد سادات گوشه و کاظمینى در دزفول است. این روستا در فصول بهار و پاییز و زمستان به علت آب و هواى مناسب می تواند پذیراى گردشگران زیادى از سراسر جهان باشد.

پامناز روستایی با چشم اندازهای زیبا

روستای پامنار یکی دیگر از روستاهای نمونه گردشگری در خوزستان به شمار می رود که جزو بخش شهیون در فاصله هوایی ۲۵ کیلومتری و فاصله جاده ای ۴۲ کیلومتری شهرستان دزفول به وسعت ۵۷ هکتار در میان دامنه‌ های رشته کوههای زاگرس و مشرف به دریاچه سد دز در شمال شهرستان دزفول واقع شده است.

روستای پامنار به واسطه چشم اندازهای بسیار متنوع طبیعی- فرهنگی و به دلیل همجواری با دریاچه دز و وجود قلعه طبیعی شاداب همچنین وجود درخت های سدر، دره ها و چشمه ها دارای طبیعی جذاب و خاص، همه ساله گردشگران فراوانی به خود جذب می کند. مهمترین عاملی که باعث شده روستای پامنار مورد توجه گردشگران قرار گیرد همجواری آن با دریاچه شهیون است.

این دریاچه یکى از زیباترین دریاچه هاى ایران و جهان در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و کوه تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایى به منطقه شهیون داده است به گونه اى که جزیره بزرگ وسط دریاچه با مساحتى بالغ بر ۶۰ هزار متر مربع چشم انداز زیبایى را به وجود آورده است.

به دلیل زمینه مساعدی که این دریاچه دارد در آن انواع آبزیان پرورش داده می شوند به همین خاطر در فصولی از سال محل مناسبی برای صید ماهی است. در کنار روستای پامنار و به فاصله کمی از آن روستای زیبای دیگری به نام پا قلعه وجود دارد که ورودی و دسترسی اصلی قلعه شاداب در آن واقع شده و برخی به دلیل معروفیت روستای پامنار و همجواری، این دو روستا را یکی می دانند.

نوع تولیدات کپو در منطقه از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مسابقه و نمایشگاه کپوبافی نیز تاکنون در روستای پامنار با هدف ارائه توانمندی‌ های زنان و دختران منطقه در امر کپوبافی و بافته‌های حصیری برگزار شده که مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است.

روستای رباط محل کاروانسراها

روستای زیبای رباط در منطقه نمونه گردشگری رباط در شهرستان باغملک از روستاهای زیبای خوزستان به شمار می رود که در  بخش مرکزی و دهستان منگشت در فاصله تقریبی ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان خوزستان و ۱۵ کیلومتری شرق باغملک قرار دارد.

این روستا در عرض جغرافیایی ۳۱ درجه، ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه شمالی و طول ۴۹ درجه، ۵۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه شرقی واقع شده و آخرین منطقه جاده ابوالعباس است که پس از آن، رشته ‌ای از کوه ‌ها در حد فاصل میان ایذه و باغملک قرار گرفته است.

رباط از نظر لغوی کلمه ‌ای عربی است که در گذشته به مکانی که محل کاروانسراها و سربازخانه ‌ها بوده اطلاق می ‌شده اما به مرور زمان و به دلیل کم شدن کاروان ‌ها به مکان ثابت تبدیل شده است.

روستای گردشگری رباط که در شرق روستای بختگان ابوالعباس و روستای «شیدن» قرار دارد با وجود درختان متنوعی نظیر بلوط، بن و کلخونگ، باغ های انار، انگور و آلوسیاه، کوه های سربه فلک کشیده و رودخانه جاری زرد(ابوالعباس) دارای طبیعتی خاص و دلپذیر است و سالانه هزاران نفر به این منطقه گردشگری قدم می نهند.

منطقه گردشگری رباط علاوه بر جاذبه های طبیعی دارای جاذبه های مذهبی نظیر امامزاده حضرت سلیمان است که وجود این زیارتگاه در این روستای گردشگری یکی دیگر از دلایل بازدید گردشگران است.

دسترسی به منطقه مورد نظر از طریق جاده آسفالته درجه ارتباطی اهواز- شهرکرد و جاده انحرافی باغملک- رباط امکان پذیر است؛ روستاهای رباط علیا و سفلی با بافت سنتی خود یکی از جاذبه های منطقه به شمار می روند.

مال آقا و طبیعتی بکر

روستای مال آقا از دیگر روستاهای نمونه گردشگری خوزستان است که در منطقه ‌ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده که رودخانه‌ ای مواج و سرد از کنار آن می ‌گذرد و مسیر فرح بخش و زیبایی را ایجاد کرده است.

مال آقا روستایی در شهر قلعه تل از توابع شهرستان باغملک یکی از مناطق خوش آب و هوای خوزستان است. این روستای گردشگری در منطقه ‌ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده که رودخانه‌ ای مواج و سرد از کنار آن می ‌گذرد و مسیر فرح بخش و زیبایی را ایجاد کرده است.

همه ساله بویژه در دو فصل بهار و تابستان ده ها هزار نفر از اقصی نقاط خوزستان و استان های همجوار برای گذراندن اوقات فراغت و سیاحت به این مکان خوش آب و هوا سفر می‌کنند.

از جاذبه ‌های طبیعی این روستا، آبشار زیبای شیوند، درختان انار، چنارهای سر به فلک کشیده و گیاهان محلی در حاشیه رودخانه است. همچنین می توان به آثار تاریخی این منطقه که شامل کتیبه ‌های سنگ نوشته به جا مانده از دوران مصریان ملقب به بردگپ (سنگ بزرگ) و همینطور آثار باقیمانده از خانه ‌های ساخته شده در دل کوه، اشاره کرد.

یکی دیگر از دیدنی ‌های این منطقه زیبا که به بهشت خوزستان شهرت دارد، یک سازه کهن آبیاری در کنار روستا است که در گویش محلی آن را «بیاره» و در اصطلاح علمی، فلوم (Flume) می‌نامند. این سازه سنتی برای انتقال آب از محل هایی که گسستگی در مسیر وجود داشته باشد ساخته می‌ شود. این سازه در فصول بهار و تابستان پوشیده از گیاه «پر سیاوش» می‌شود و منظره زیبایی به وجود می ‌آورد.

علاقمندان دیدار این روستای زیبا از شهر باغملک که به سمت مال آقا حرکت می کنند با پشت سر گذاشتن شهر قلعه تل و طی حدود چهار کیلومتر راه با دیدن تپه ها و کوه ها و نسیم خنک کوهستان و جنگل های انبوه بلوط، گویی وارد دنیایی متفاوت شده اند. کمی جلوتر، روستای تمبی با قدمتی چند هزار ساله و بافتی زیبا در دل کوهستان در مقابل دیدگان گردشگران قد علم می کند.

روستایی شبیه ونیز

روستای رگبه که به علت جاری بودن آب در بین خانه ها به ونیز ایران شهرت دارد، در هشت کیلومتری شمال غربی شادگان قرار دارد. این روستا در محدوده دشت و در کنار تالاب بین‌المللی شادگان واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵ متر است. روستای رگبه آب و هوای گرم و مرطوب دارد. تالاب بین‌المللی شادگان و پیرامون آن از کانون‌های قدیمی عشایر عرب ایران است.

بیشتر درآمد مردم این روستا از طریق فعالیت‌های زراعی، دامداری و ماهیگیری تأمین می‌شود. نخلستان‌های گسترده با چشم ‌انداز‌های زیبا نشانگر تلاش مردم روستا است. محصولات زراعی و باغی این روستا شامل خرما، گندم، جو، سبزیجات، کاهو، بامیه و صیفی‌جاتی از قبیل هندوانه و خربزه است. تولید صنایع دستی از قبیل بافت تور ماهیگیری، حصیر، جاجیم، زنبیل و سفره حصیری در روستا رواج دارد.

روستای دشتی رگبه، در حاشیه بخشی از تالاب بین‌المللی شادگان استقرار یافته است. خانه‌های روستایی را انبوه نیزارها در برگرفته‌اند و کوچه‌ها، برخی خاکی و برخی دیگر آبراهه‌ای هستند که تردد در آنها به وسیله قایق‌های کوچک انجام می‌شود.

مصالح به‌کاررفته در ساخت خانه‌ها بیشتر از چوب، نی، شاخه‌های درخت، چینه و بلوک سیمانی است. تقسیم کاربری فضاهای خانه‌ها با توجه به مشاغل مردم روستا متفاوت است. هر واحد مسکونی دارای مطبخ و تنور در حیاط است. فضای عمومی خانه‌ها، از بافت قبیله‌ای و سنت‌های عشیره‌ای متاثر شده است. برخی خانوار‌ها به صورت گسترده زندگی می‌کنند.

در معابر عمومی شبکه زهکشی امکان پیوستن آب‌های حاصل از بارندگی به تالاب شادگان را فراهم می‌سازد. نخلستان، نی‌زار و تالاب، چشم‌انداز عمومی این روستا است.

 در روستای رگبه طبخ انواع غذاهای محلی به چشم می‌خورد. از مشهورترین این غذاها می‌توان ماهی بنی و برزم، قلیه ماهی، مصموطه، خریط، هیس، مریس و‌ بیسکویت خرمایی را اشاره کرد.

روستای رگبه در ۸ کیلومتری شمال غرب شادگان واقع شده و با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد