سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سفر یک روزه به بهبهان و رامهرمز/حکایت های عجیب گورهای ۷ هزار ساله

عمارت صمیمی

شناسهٔ خبر: 3578565 -
اهواز ـ مدیران اجرایی خوزستان و معاون امنیتی و مشاور میراث فرهنگی استاندار در سفری یک روزه از شهرهای بهبهان و رامهرمز بازدید و حکایت عجیب گورهای ۷ هزار ساله را از نزدیک به تماشا نشستند.

به گزارش خبرنگار مهر، برخی  مدیران اجرایی خوزستان روز گذشته به همراه معاون امنیتی و مشاور میراث فرهنگی استاندار در سفری یک روزه از شهرهای بهبهان و رامهرمز بازدید کردند.

در این سفر یک روزه از  محوطه باستانی صمیمی، چغاسفلی و گورهای هفت هزار ساله، خانه تاریخی محسنی و روستای گردشگری پشگر بهبهان بازدید شد. همچنین اجرای مراسم شاهنامه خوانی برنامه ویژه این بازدید یک روزه بود.

احسان شیخ بارانی در حاشیه بازدید این مدیران از عمارت صمیمی رامهرمز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: عمارت تاریخی صمیمی مربوط به امیر سپهدار بختیاری است، یعنی این عمارت تاریخی را وی ساخته ولی بعد از آن حاج صمیمی آن را خریداری کرده است.

وی افزود: اوایل انقلاب حاج صمیمی فوت کرده و این عمارت به جمهوری اسلامی واگذار می شود. زمانی رزمندگان برای دفاع مقدس از این عمارت استفاده می کردند و حتی جهاد کشاورزی و دانشگاه پیام نور هم از آن استفاده کردند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز تصریح کرد: این عمارت در نهایت به میراث فرهنگی واگذار و برای دو بار شماره ثبت ملی کسب کرد. یک شماره ثبت ملی را به عمارت و شماره دیگر نیز به باغ عمارت اختصاص پیدا کرد.

بیان کرد: قدمت این عمارت به اواسط قاجاریه برمی گردد، باغ عمارت نیز یکی از باغ های اصیل ایرانی است. ۱۶ هزار مترمربع وسعت این عمارت در کنار باغ است.

وی یادآور شد: از سال ۸۵ بازدید مردمی از عمارت داشته ایم به ویژه در ایام نوروز حداقل روزانه سه هزار نفر از عمارت بازدید کرده اند. در حقیقت در ایام نوروز امسال بالغ بر ۳۰ هزار نفر تنها از این عمارت بازدید کرده اند.

تأکید کرد: مکان های دیدنی دیگر شهرستان رامهرمز شامل قلعه امیر مجاهد بختیاری، عمارت صمیمی، امامزاده بی بی تاج، امامزاده عملدار، منطقه گردشگری تش کوه (کوه آتش)، چشمه های قیر طبیعی و صنعت نفت می شود.

فرماندار رامهرمز نیز در حاشیه بازدید از عمارت صمیمی در گفتگو با خبرنگاران مهر و ایرنا اظهار کرد: تمامی نقاط تاریخی، فرهنگی و باستانی که در شهرستان وجود داشت را شناسایی کرده و بخش زیادی از آنها را پاکسازی کردیم. برخی از آنها به زباله دان تبدیل شده بودند و از همین مکان (عمارت صمیمی) نزدیک به بیش از۶۰ کامیون زباله تخلیه شد.

مصطفی سمالی اضافه کرد: اماکن مذهبی را به طور کامل پاکسازی کرده و بخشی از آنها بازسازی و معرفی شده است. بروشوری تهیه شده تا تمامی آثار شهرستان را از لحاظ موقعیت جغرافیایی و شناسنامه تاریخی به جامعه معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: تمام امکانات لازم یک سفر را در نظر گرفته و امسال مهمترین کاری را که انجام دادیم، راه اندازی دو مجتمع خدماتی ـ رفاهی است. برای یکی از این مجتمع ها اعتبار یک میلیارد و برای دیگری نیز اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محوطه باستانی تل چغاسفلی در دشت زیدون (زهره) و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره یکی از وسیعترین محوطه‌های پیش از تاریخی در جنوب غربی ایران است.

تل چغاسفلی در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط هیئتی به سرپرستی هانس نیسن از موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو شناسایی شد.  بعدها رینهارد دیتمن به تفصیل به الگوهای زیستگاهی دشت‌های بهبهان و زهره پرداخته و در الگوهای زیستگاهی ارائه شده وی از تل چغاسفلی به عنوان یکی از کانون‌های مهم زیستگاهی در اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد نام برده شده است.

در سال ۱۳۸۸ شمسی، کامیار عبدی طی یک برنامه بررسی و شناسایی آثار شهرستان بهبهان، از آثار شناسایی شده توسط دیتمن بازدید به عمل آورده و پس از آن‌ها متعاقبا، به همت زنده یاد گنجی، تل چگاسفلی درسال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۸۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از این منطقه تاریخی باستانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تل چگا در جنوب غرب شهرستان بهبهان است و هیئت کاوشگر مستقر در این منطقه آثار شگفت انگیزی را استخراج کردند.

قدرت الله دهقان افزود: برای من کاملا غیر منتظره و شگفت انگیز بود که در این نقطه از خاک ایران گورهایی با خشت هایی با پیشینه ای ۶ هزار ساله مشاهده می کنم. حتی شکل تنظیم و منظم بودن اینها و گورستان هایی که با این نوع خشت ها تنظیم می کردند در نوع خود بی نظیر است.

وی تصریح کرد: این گورستان یک پیام برای ما دارد و آن هم این است که در این منطقه بکر باید تمدن های بسیار عظیمی زیر خاک نهفته باشد که به مرور زمان و تلاش دوستان میراث فرهنگی انشاالله کشف شود.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان خبر داد: ما هم کمک خواهیم کرد و استاندار دستور داده که مساعدت لازم را انجام و اقدامات لازم را در حوزه امنیتی، اطلاعاتی و همچنین فعالیت های فیزیکی که باید صورت بگیرد، انجام خواهیم داد.

دهقان بیان کرد: باید از گذرگاه های آب های سطحی که در اینجا می گذرند جلوگیری شود و در دراز مدت هم برای افراد بومی این منطقه و کل شهرستان بهبهان چاره ای بیاندیشیم تا از این وضعیت موجود استفاده بهینه شود. وجود این آثار تاریخی و باستانی باعث جذب توریسم های ملی و بین المللی و ایجاد تحول در حوزه اقتصاد و معیشت منطقه شود.

وی عنوان کرد: اینجا در تمرکز سرمایه گاز و نفت کشور هستیم و این سرمایه قدیمی که به تازگی کشف شده هم به آن اضافه می شود. مقرر شده تا با انجام کارهای ابتدایی و آزمایشگاهی و ارسال به مراکز اروپایی کیفیت این جمجمه ها و همچننی آیین و روش شکل گیری آنها را تعیین و اگر توفیقی باشد و اطلاعات درست به تهران منتقل شود، یک سایت باستانی منظم با همه امکانات لازم در این منطقه استقرار پیدا کند.

رئیس هیئت کاوش تل چگا در گفتگو با خبرنگار مهر و ایرنا اظهار کرد: تل چغاسفلی در شمال و پس کرانه خلیج فارس قرار دارد، در شمال این منطقه پشته آقاجری و در جنوب هم پشته رگ سفید را داریم. همه این منطقه در جنوب شهرستان بهبهان قرار گرفته و از آن سوی رودخانه زهره تا منطقه ده ملا منطقه ای است که پراکندگی آثار باستانی بسیار حائز اهمیت و زیاد را داریم.

عباس مقدم ادامه داد: پهنه طبیعی مناسبی نزدیک به دریا، کوه و رودخانه زهره باعث شده که روستاها و شهرهای زیادی در این منطقه شکل بگیرد.

وی یادآور شد: تل چغاسفلی شهری است که در آستانه یک اتفاق خیلی مهم برای بشریت است. آن اتفاق هم این است که بشریت بعد از این مرحله وارد شهرنشینی شده، حکومت ها ایجاد و نظام کنترل شکل گرفته ولی این منطقه همه زمینه ایجاد چنین داستانی را از قبل فراهم و به حدی رسیده بودند که در منطقه خودشان بخش های مختلف شهری مثل آیینی، صنعتی، تولید ظروف مختلف، بخش اداری و مسکونی را شناسایی کردیم.

رئیس هیئت کاوش تل چگا بیان کرد: از ۱۰ سال پیش تاکنون در حال برنامه ریزی برای این منطقه هستیم که از نظر اقتصادی، دارا بودن آثار فرهنگی و نزدیکی به خلیج فارس فعالیت های لازم را انجام دهیم تا بلکه این منطقه بتواند روند توسعه را بهتر و هماهنگ تر با خیلی از نقاط دنیا طی کند.

آثار باستانی تل چگا گنجینه گرانبهایی که باید به حرف بیایند

مقدم عنوان کرد: این آثار باستانی گنجینه گرانبهایی است که از نیاکان به ما ارث رسیده ولی باید آنها را به حرف بیاوریم و باید به عینه شواهد را دیده و به آنها افتخار کنیم تا باعث توسعه همه جانبه این منطقه شود.

وی با اشاره به اینکه با بررسی های بیشتر در این منطقه نسبت به گذشته تاریخی شناخت درست تری پیدا خواهیم کرد، تأکید کرد: تا دو ماه پیش هیچ باستان شناس خاورمیانه ای نمی دانست که جامعه پیچیده ای به نام تل چغاسفلی یک چنین گورستانی از خودش به جای گذاشته و گورستان پیچیده و با اهمیتی که از لحاظ معماری پیشرفته بوده و نشان دهنده آیین خاصی است.

رئیس هیئت کاوش تل چگا گفت: نباید تنها به وجود تخت جمشید افتخار کرد بلکه شناخت تخت جمشید مهم است و مردم کشور باید به شناخت دقیق آثار تاریخی و باستانی خود افتخار کنند.

مقدم خبر داد: در این منطقه سنگی پیدا شده که متعلق به منطقه نیست و ۶ هزار سال پیش از دور دست ها به اینجا آمده و چون آن زمان سیستم های تبادلاتی داشته و به واسطه ارتباط با دریاچه وان ترکیه به این منطقه رسیده است. این سنگ ها تیغه دار است و برای بریدن سر حیوان و درو کردن گندم به کار می بردند.

وی اضافه کرد: در هزاره پنجم پیش از میلاد به خاطر همجواری با خلیج فارس این سنگ ها به وفور پیدا می شود. خلیج فارس خیلی مهم است و در ۱۱ هزار سال پیش وجود خارجی نداشته و رودخانه عظیمی بوده و تمام این عرصه وسیع در ابتدا بیشه زار بوده است.

رئیس هیئت کاوش تل چگا بیان کرد: وقتی زمین گرم می شود بعد از ۱۰ هزار سال پیش خلیج فارس شکل می گیرد. این تل یک دُر گرانبها برای کشور است و از نظر سیاسی آبروی ماست و باید حفظ شود. همچنین از لحاظ اقتصادی باید برای همه مفید باشد و به لحاظ فرهنگی نیز باید بدانیم که چه اتفاقی در اینجا رخ داده است.

مقدم تأکید کرد: نباید اجازه بدیم که اطلاعات این منطقه به تدریج شسته و یا تخریب شده و از بین برود. تپه های باستانی بانک خاطرات انسان های گذشته است و اطلاعات لایه به لایه روی هم نهفته است. در هر صورت باید از تخریب این بانک اطلاعاتی جلوگیری و آن را به پایگاه دانشی، اقتصادی و توریستی تبدیل کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد