سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مشرق گزارش می‌دهد؛
تنها سه فروند از هواپیمای RC-135S Cobra Ball ساخته شده که به‌صورت اختصاصی، برای رصد موشک‌های بالستیک از فاصله دور طراحی شده است که در سال‌های گذشته برای رصد فعالیت‌های شوروی سابق و امروز برای اطلاع از توانمندی‌های موشکی کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گروه دفاع و امنیت مشرق - موشک‌های بالستیک از زمان ورود خود به میادین نبرد در جنگ دوم جهانی تا به امروز به عنوان یک عامل تاثیرگذار در میدان نبرد شناخته شده اند و بر همین اساس، اکثر کشورهای جهان به نوعی همیشه به دنبال این بوده اند که درباره توان بالستیک طرف مقابل اطلاعاتی را جمع آوری کنند که بخش زیادی از این مسئله در جریان تست های موشکی کشور رقیب قابل جمع آوری است.
ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق از جمله کشورهایی بودند که همواره به دنباله رصد توان بالستیکی طرف مقابل بودند و در این راه از ابزارهای مختلف بهره می برند.

پرواز یک موشک چه اطلاعاتی را مشخص می کند؟

اما شاید سوالی که در ذهن بسیاری شکل بگیرد این مسئله است که اصولا با رصد پرتاب یک موشک بالستیک چه اطلاعاتی را می توان استخراج کرد. برخی از این اطلاعات به این شرح است:
"آیا اصولا این آزمایش موفق بوده است یا خیر، سرعت موشک، سطح مقطع راداری موشک، نقطه اصابت موشک، زمان صرف شده و مسیر طی شده توسط موشک و بسیاری نکات کلیدی دیگر که در بحث فهم توان طرف مقابل بسیار مهم و حیاتی به شمار می رود."
 RC-135S Cobra Ball ؛ جاسوس موشکی آمریکایی ها در آسمان

توان موشکی جمهوری اسلامی ایران به اعتراف دوست و دشمن یکی از مهمترین عوامل بازدارندگی برای کشورمان در سالهای اخیر بوده و مسلما از جمله عواملی است که بارها و بارها تا به امروز سران واشنگتن و تل آویو را از دست زدن به هرگونه حماقت باز داشته است.
بر همین اساس، دشمنان جمهوری اسلامی تلاش فراوانی می کنند تا اطلاعات خود را درباره سامانه ها و سایر اجزا توان موشکی کشورمان بیشتر کنند که از طریق ابزارهای مختلفی صورت می گیرد که بخشی از آن انسانی و بخشی دیگر الکترونیکی هستند.
یکی از مهم ترین و شاید به نوعی ناشناخته ترین ابزاری که دشمنان ایران تلاش می کنند با کمک آن تصویری از توان موشکی کشورمان را کسب و در اختیار مسئولان نظامی و امنیتی آمریکا و مشخصا متحدان آن از جمله رژیم صهیونیستی قرار دهند، هواپیماهای سری RC-135S Cobra Ball هستند.این هواپیمای شناسایی عضوی از خانواده کوچک هواپیماهای سری RC-135 است که توسط شرکت بوئینگ آمریکا و بر پایه هواپیمای C-135 Stratolifter طراحی و ساخته شده است. به طور کلی 14 مدل از هواپیمای سری RC-135 تاکنون ساخته شده است و کل ناوگان این 14 مدل شامل 32 فروند هواپیما هستند.
ساخت این مدل از هواپیماها از سال 1964 آغاز شده است و هم اکنون در نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی سلطنتی انگلستان مشغول فعالیت و به طور ساده تر، جاسوسی است.
اما به گونه مورد نظر این مطلب یعنی RC-135S Cobra Ball بپردازیم؛ مدلی که تنها 3 فروند از آن ساخته شده است و به صورت اختصاصی برای رصد موشک های بالستیک از فاصله دور طراحی شده است. این هواپیماها توسط اسکادران 45 شناسایی نیروی هوایی آمریکا که در پایگاه هوایی Offutt در ایالت نبراسکای آمریکا مستقر است، مورد استفاده قرار می گیرد.
با جاسوس خوش خط و خال آمریکا از موشک های ایران آشنا شوید+عکس
دو فروند اول از جلو در عکس   RC-135S Cobra Ball هستند

با نگاهی به تصاویر این هواپیما، با ظاهری متفاوت از جمله یک دماغه کشیده رو به رو می شویم که محل قرارگیری سامانه راداری آن است و انواع رادارها و همچنین سامانه های اپتیکی بر روی این هواپیما نصب شده است.
اطلاعات زیادی در فضای مجازی پیرامون سامانه های نصب شده بر روی این هواپیما وجود ندارد اما آنچه که گفته شده است عبارت از مجموعه ای از سنسورهای مخصوص دریافت سیگنال های الکترونیکی و همچنین سامانه های تصویربرداری اپتیک نیرومند و دریافت کننده سیگنال های الکترومغناطیسی است.
ماموریت های دریافت و جمع آوری سیگنال و همچنین اندازه گیری آنها در عرف نظامی SIGINT و MASINT نامیده می شود.
یک نکته جالب درباره این هواپیما که شناسایی آن را از سایر مدل های RC-135 آسان می کند، رنگ مشکی بال سمت راست و دو موتور نصب شده زیر این بال است. همچنین در سالهای خدمت برخی تغییرات بر روی سامانه های نصب شده بر روی این هواپیما ایجاد شده با مشاهده تصاویر قدیمی و جدید تر می توان به راحتی به تغییرات ظاهری نیز پی برد.
این هواپیما از 4 فروند موتور جت مدل CFM56 بهره برده و می تواند با سرعت 933 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد پروازی این هواپیما 5500 کیلومتر بوده و سقف پروازی آن 15200 متر است. در این هواپیما 27 نفر خدمه حضور دارند که شامل 3 خلبان، 2 مسیر یاب و 22 نفر برای کار با سامانه های شناسایی است و توان سوخت گیری هوا به هوا را نیز دارد.


تصویری نسبتا جدید از  RC-135S Cobra Ball . به رنگ مشکی بال و موتورها و همچنین تغییرات در ظاهر سامانه های نصب شده به نسبت سایر عکس ها دقت کنید

به طور عمده این هواپیما در اطراف مرزهای شرقی شوروی سابق و روسیه فعلی در نزدیکی منطقه کامچاتکای روسیه برای رصد آزمایش های موشکی شوروی سابق و روسیه فعلی پرواز می کند. اطلاعات بدست آمده توسط این هواپیما بخش مهمی از مبنای توافقات کاهش تسلیحات استراتژیک بین آمریکا و شوروی سابق را تشکیل می داد.

پرواز در نزدیکی مرزهای کره شمالی نیز از دیگر نقش هایی است که بر عهده این هواپیما بوده است تا پرتاب های این کشور توسط آن رصد شود.اما ظاهرا این جاسوس پرنده آمریکایی مدتی است که به خاورمیانه نیز آمده بوده و به نظر می رسد از پایگاه آمریکا در گوام پرواز می کند و با پرواز در منطقه دریای عمان، به رصد و جاسوسی از فعالیت های موشکی کشورمان می پردازد.
سابقه شناسایی جاسوس پرنده آمریکایی توسط کشورمان

اما اولین بار جاسوسی این هواپیما از فعالیت های موشکی کشور ما توسط سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مهرماه سال 93 اعلام شد که این فرمانده برجسته نیروهای مسلح کشورمان در گفتگوی خود با یکی از رسانه ها این گونه ماجر ار تشریح می کند:

"حدود 2 ماه قبل، ما یک آزمایش موشک دوربرد در جنوب شرق کشور به سمت مرکز ایران داشتیم. وقتی قرار است چنین موشکی شلیک شود، از آنجا که بسیاری از کریدورهای هوایی را رد می‌کند، ما باید این موضوع را به شبکه هوایی اعلام کنیم تا در این مناطق، پروازی صورت نگیرد. بنابراین دنیا هم متوجه این موضوع می‌شود. در این آزمایش دیدیم که آمریکایی‌ها هواپیمای RC-135S خود را که مخصوص رصد موشک‌هاست، از منطقه «گوام» یعنی فاصله 7 هزار کیلومتری که مشغول رصد چین و کره بود، به منطقه ما اعزام کردند و وقتی این گزارش به ما رسید، فهمیدیم که آنها برای رصد آزمایش موشکی ما می‌آیند."

وی همچنین در این گفتگو اعلام کرد: "البته گاهی ما هم آنها را به بازی می‌گیریم و صبح روز آزمایش دیدیم که هواپیمای RQ4 و RC-135S آنها به نزدیکی چابهار آمد و 13 ساعت در آب‌های آزاد مشغول گشت‌زنی شد و البته ما هم یک مانوری کردیم و آنها را به بازی گرفتیم."
چهارشنبه شب این هفته و پس از پایان رزمایش موشکی اقتدار ولایت، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه میهمان یک برنامه گفتگو در شبکه خبر بود و دوباره خبر از حضور این جاسوس آمریکایی در نزدیک ایران داد که البته حضور این هواپیما توسط کشور ما شناسایی و رصد شده است.
به نظر می رسد با توجه به حساسیت های خاص این هواپیما، محل استقرار آن در کشورهای منطقه نبوده و این جاسوس مشهور، مجددا حدود 7 هزار کیلومتر پرواز کرده تا شاید اطلاعات جدیدی را به فرماندهان ارتش آمریکا منتقل کند.آنچه که مسلم است اینکه جاسوس پرنده آمریکایی از جمله مهمترین ابزارهای شناسایی ایالات متحده به شمار رفته و به صورت خاص برای رصد تحرکات موشکی تهدیدات مهم آمریکا مثل شوروی سابق، کره شمالی یا ایران به کار می رود. صحبت های مقامات آمریکایی در سالهای اخیر مبنی بر پیشرفت ادامه دار ایران در بخش موشکی را می توان تا حدی به اطلاعات جمع آوری شده توسط این هواپیما نسبت داد.
البته رصد و تحرکات مستمر پرنده های دشمن توسط سامانه های پدافندی سپاه پاسداران، این امکان را به نیروهای مسلح کشورمان داده که بتوانند همچون دفعه قبل، این جاسوس ها را به بازی بگیرند و صرفا اطلاعات سوخته را برای آنها آشکار کنند اما در عین حال، پرسنل اسکادران شناسایی 45 نیروی هوایی آمریکا از جمله معدود افرادی باشند که تا حدی قدرت واقعی ایران را از نزدیک ترین فاصله ممکن رصد کرده و اطلاعات بدست آمده توسط آنها سران کاخ سفید و به نوعی سگ نگهبان آمریکا در منطقه را از دست زدن به هرگونه حرکتی با نتایج فاجعه بار، برحذر می دارد.

طرح پنتاگون برای گسترش حضور نیروهای آمریکایی در عراق

مقامات نظامی آمریکا می‌گویند احتمال دارد که نظامیان این کشور تیپ‌های ارتش عراق را در جریان عملیات آزادسازی شهر موصل عراق همراهی کنند.به گزارش مشرق، پایگاه خبری «هیل» به نقل از دو مقام نظامی آمریکا نوشته است که فرماندهان آمریکایی در عراق در حال تدوین طرحی هستند که بر اساس آن نیروهای آمریکایی تیپ‌های ارتش عراق را در جریان عملیات آزادسازی شهر موصل، همراهی خواهند کرد.
شهر موصل با جمعیت دو و نیم میلیون نفری، در شمال عراق واقع شده و از جولای سال 2014 تحت کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق ابراز امیدواری کرده است که این شهر در سال جاری میلادی آزاد شود.در صورتی که طرح همراهی نظامیان آمریکایی در سطح تیپ‌های ارتش عراق در جریان عملیات آزادسازی موصل به تائید نهایی برسد، تغییری چشم‌گیر در میزان حضور آمریکا در عرصه نظامی عراق صورت می‌گیرد و آمریکایی‌ها یک گام دیگر به خط مقدم نزدیک خواهند شد. در حال حاضر نیروهای آمریکایی به جز موارد خاص، لشگرها یا واحدهای بزرگتر ارتش عراق را همراهی می‌کنند. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که نیروهای آمریکایی در عراق وارد عملیات رزمی نخواهند شد.
بر اساس طرح جدید، قرار است تیم‌های کوچک متشکل از 15 نظامی آمریکایی تیپ‌های ارتش عراق را در جریان عملیات موصل همراهی کنند. هرچند باز هم قرار نیست این نیروها در درگیری مشارکت داشته باشند، اما به دلیل نزدیکی بیشتر به خط مقدم، در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرند.
فرماندهان عراقی می‌گویند عملیات آزادسازی موصل نیازمند 8 تا 12 تیپ است، که این به معنی است که احتمالا حدود 180 نیروی آمریکایی در این عملیات مشارکت خواهند کرد.
واشنگتن می‌گوید این نیروها قرار است با فرماندهان عراقی برای صدور دستور حملات هوایی و حمایت اطلاعاتی، لجستیکی و لجستیکی همکاری کنند. یک مقام آمریکایی می‌گوید با توجه به اینکه عملیات آزادسازی موصل هنوز آغاز نشده، این طرح هنوز در مراحل اولیه خود است. ژنرال «لیوید آستین» فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هفته گذشته گفت که پیشنهادات خود در مورد چگونگی آزادسازی شهر موصل عراق و رقه سوریه را که به عنوان پایتخت‌های داعش به شمار می‌آیند، به مقامات مافوق خود ارائه کرده است.
وی گفت حضور نیروهای آمریکایی بیشتر، به آزادسازی موصل کمک خواهد کرد.

کاخ سفید در اندیشه تجزیه عراق+ تصاویر 

   

برخی در عراق که از ایالات متحده آمریکا تبعیت می کنند، به دنبال آن هستند که نیروهای مردمی را از صحن معادلات میدانی حذف کنند.به گزارش مشرق، "حشد الشعبی" یا نیروهای مردمی عراق توانستند از تابستان سال 2014 که عملیات های ضد داعش به صورت جدی کلید خورد، گام های مهمی برای مبارزه با داعش بردارند.

**کارنامه درخشان "حشد الشعبی" در مبارزه با داعش

"حشد الشعبی" کارنامه درخشانی برای مبارزه با داعش بر جای گذاشته و به ائتلاف بین المللی ضد داعش نشان دادند که آن ها گامی در راستای آزادسازی عراق برنداشته اند و مردم عراق تصمیم می گیرند که چگونه با تروریست ها مقابله کنند.
کاخ سفید در اندیشه تجزیه عراق+ تصاویر

از اویل نبرد با داعش ، ارتش و نیروهای مردمی عراق برای تروریسم زدایی از منطقه دست به اقدامات مهمی زدند و در اولین گام "آمرلی" را آزاد کردند و نشان دادند که می توان همه سرزمین های تحت تسلط داعش را پس گرفت.
در سال 2014  ابتدا "آمرلی"، "سلیمان بیک"، "ضلوعیه" (در شمال و مرکز عراق) و سپس "جلولا" و "سعدیه" در استان "دیالی" و سپس کل این استان آزاد شد و پس از آن عملیات آزادسازی "تکریت" مرکز استان "صلاح‌الدین" از زمستان سال 2015 کلید خورد و این استان به تدریج پاکسازی آن صورت گرفت و البته برای آزادسازی این استان اندکی زمان لازم است.

کاخ سفید در اندیشه تجزیه عراق+ تصاویر


سایت "واکتیو" با انتشار گزارشی مبسوط به بررسی وضع گروه تروریستی داعش تا پایان سال گذشته میلادی پرداخت. در این گزارش آمده است: در ماه های پایانی سال گذشته میلادی گروه تروریستی داعش شهرها و برخی از سرکردگان و نیز یکی از منابع اصلی درآمد خود را از دست داد. ولی آیا اینها برای جلوگیری از گسترش جهانی این گروه تروریستی  کافی است؟
این سایت ادامه داد: بخشی از جاذبه این گروه اکنون رنگ باخته و صدها تن در توییتر به صراحت  "ابوبکر بغدادی"  را به تمسخر گرفتند؛ چرا که بر پایه گزارش ها این سرکرده گروه داعش رژیم اشغالگر را تهدید کرده و از مسلمانان خواسته بود تا به سازمان تروریستی او بپیوندند که البته این درخواست با استقبال آنچنانی مواجه نشد.
البته اخیرا نیروهای مردمی عراق با برخی فتنه انگیزی ها مواجه شدند و لذا این اقدامات در راستای تخریب "حشد الشعبی" انجام شده است. البته مردم عراق و نیروهای مسلح این کشور "حشد الشعبی" را یک نیروی کارآزموده و مثبت می دانند که با تروریست ها مقابله می کند.

اما باتوجه به عملیات  قریب الوقوع "آزاد سازی موصل" ، برخی زمزمه ها درباره حضور یا عدم حضور نیروهای حشد در عملیات پاکسازی مرکز استان "نینوا" به گوش می رسد که جای تامل دارد.



**نقش حشد الشعبی در عملیات آزادسازی "تکریت" و "رمادی"

برخی در عراق که از ایالات متحده آمریکا تبعیت می کنند، به دنبال آن هستند که  نیروهای مردمی را از صحن معادلات میدانی حذف کنند و این در حالی است که این "حشد الشعبی"  بود که در ماه مارس سال 2015 به ارتش عراق برای آزاد سازی مرکز استان "صلاح الدین" کمک کرد و در عملیات پاکسازی "رمادی" نیز نقش مهمی ایفا نمود.

یک منبع آگاه در حشدالشعبی  درباره اینکه آیا "کتائب امام علی (ع) در عملیات آزاد سازی موصل شرکت می کند، اظهار داشت: گردان های امام علی(ع) در عملیات موصل شرکت خواهند کرد.
"احمد الاسدی"  سخنگوی حشد الشعبی از موافقت "حیدرالعبادی" فرمانده کل نیروهای مسلح عراقی  برای مشارکت در عملیات بزرگ  ازاد سازی موصل خبر داد.  وی ادامه داد:حشدالشعبی از نیروهای مسلح و پیشگام عراق است که این موضوع برای فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و فرمانده کل قوا اشکار است.  سخنگوی "حشدالشعبی" با اشاره به اینکه نیروهای مردمی در عملیات ازادسازی "موصل" شرکت خواهد کرد گفت:  "حشدالشعبی" قابلیت ان را دارد که در هر عملیاتی شرکت کند. 

کاخ سفید در اندیشه تجزیه عراق+ تصاویر
 
الاسدی یاداور شد:هیچ کس اجازه ندارد که شهروند عراقی را که می خواهد برای دفاع از وطنش  گام بردارد را منع کند. .وی در پایان خاطرنشان کرد: بی شک "حشد الشعبی" از پیشگامان نیروهای مسلح عراق برای ازادسازی "موصل" خواهد بود.  
 "جواد العطار نماینده سابق مجلس ملی عراق؛ درباره ساز و کار شرکت "حشد الشعبی" در عملیات آزاد سازی "موصل" گفت: اجازه شرکت نیروهای "حشدالشعبی" دست "حیدرالعبادی" است.  وی ادامه داد: مردم و قوای مسلح اصرار  دارند حشدالشعبی در عملیات ازادسازی موصل شرکت کند.   نماینده سابق مجلس ملی عراق خاطرنشان کرد: هر عراقی برای ازاد سازی خاک کشورش وظیفه دارد هرکاری لازم است انجام دهد. 
کاخ سفید در اندیشه تجزیه عراق+ تصاویر

**حیدر العبادی موافق حضور "حشد الشعبی" در عملیات "آزادسازی موصل"/"کاخ سفید" در اندیشه "تجزیه عراق"

البته "حیدر العبادی" موافق حضور نیروهای حشد الشعبی در عملیات آزاد سازی "موصل" بوده؛ اما این ایالات متحده آمریکاست که به هیچ عنوان دوست ندارد نیروهای مردمی در کنار ارتش عراق با تروریسم بجنگد و البته مردم با نیروهای مردمی موافقند.
آمریکایی ها به دنبال آن هستند که با کنار زدن نیروهای مردمی عراق از صحنه عملیات آزاد سازی "موصل" مقدمات تجزیه این کشور را فراهم کنند که البته قطعا مردم عراق، نیروهای مسلح این کشور و "حشد الشعبی" اجازه این کار را به "کاخ سفید" نخواهند داد.
ایالات متحده آمریکا در جنگ با داعش صداقت کافی ندارد و بارها به این گروه تروریستی در استان های "دیالی" و "صلاح الدین" و "موصل" کمک کرده و این موضوع نشان می دهد آن ها اهداف خاصی را در عراق دنبال می کنند.  منبع: باشگاه خبرنگاران

آیا عربستان جرات جنگ با حزب‌الله را دارد؟

بی تردید عربستان و حامیانش با درج نام حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی و تحکیم ائتلاف با اسرائیل، منطقه را در برابر خطرات جنگ جدیدی قرار داده و مقدمات پایان آل سعود را فراهم کردند.

به گزارش مشرق، عربستان و حامیانش که در تمام سیاست های مغرضانه خود در منطقه نصیبی جز ناکامی نداشتند، با درج نام حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی و تحکیم ائتلاف با اسرائیل، منطقه را در برابر خطرات جنگ جدیدی قرار داده و با این کار مقدمات پایان حکومت آل سعود را فراهم کردند.

علنی شدن ائتلاف عربستان با اسرائیل تصادفی نیست

ائتلاف عربستان و هم پیمانان آن با اسرائیل ابتدا به شکل پنهانی و محرمانه در جریان بود، اما عربها بی شرمانه این ائتلاف را علنی کردند از همین رو منطقی نیست که بگوییم چنین تصمیماتی تصادفی و اتفاقی بوده و یا بی هدف انجام می گیرد.

اطاعت سران سعودی از اربابان آمریکایی

به عبارت بهتر روشن است که تصمیات ریاض از سوی سران این کشور اتخاذ نمی شود بلکه این ارباب آمریکایی هستند که مدیریت بازی و طراحی نقشه های منطقه ای را به دست گرفته اند.

در واقع این تصمیمات در چارچوب مسیر جنگی قرار دارد که ملک سلمان با گشودن جبهه‌های متعدد در منطقه آغاز کرده است و به عبارت بهتر آتش جنگ را به هر سمت نشانه رفته است.

این رویکرد سعودی در پی ناکامی‌های امنیتی عربستان در منطقه و به عبارت بهتر در لبنان تا سوریه و از آنجا تا عراق ، بحرین ، لیبی و نیز تونس و در نهایت در باتلاق یمن شدت پیدا کرد.

پیشینه سیاست‌های تروریستی عربستان

نکته قابل ملاحظه اینکه سیاست تروریستی سعودی موضوع تازه ای نیست بلکه از زمان ملک عبدالله بن عبدالعزیز و با اعلام جنگ علیه نیروهای مقاومت علیه اشغالگری اسرائیل کلید خورد.

فشار ریاض بر اسرائیل برای نابودی حزب الله

پیش از حمله تابستان 2006 اسرائیل به لبنان این سیاست های تروریستی در داخل نظام حاکم سعودی ریشه داشت اما در این جنگ عملا نمود یافت به این ترتیب که بنابر اسنادی که از شورای امنیت و سازمان ملل درز کرده است، عربستان  در جریان جنگ مزبور از  اسرائیل حمایت کرد و کوشید این خواسته را بر اسرائیل تحمیل کند که جنگ علیه لبنان را تا سربه نیست کردن حزب الله ادامه دهد.

در آن زمان بسیاری این سوال را داشتند که حزب الله با عربستان چه کرده است که در همراهی با اسرائیل علیه آن وارد جنگ شده است؟

حمایت گسترده ریاض از تل آویو در جریان جنگ 2006

در این میان باید در نظر داشت که مهم ترین سلاح عربستان در آن زمان «سران تحریک و صدور فتواهای بی حساب و کتاب» بود تا جایی که بر اساس این فتوا ها حمایت از مقاومت حرام اعلام شده و همزمان با آن اسرائیل تحت فشار قرار گرفت که باید تا نابودی حزب الله به جنگ ادامه دهد از همین رو ریاض از اسرائیل در حمله 2006 به لبنان حمایت گسترده ای به عمل آورد.

کینته توزی سران سعودی از حزب الله

در جنگ سال 2006 اسرائیل و عربستان و در پس آنان آمریکا و کشورهای غربی در نابودی مقاومت ناکام ماندند و این ناکامی موجب کینه توزی سران سعودی شد از همین رو در سطوح مختلف سیاسی و داخلی لبنان و نیز اطلاعاتی و امنیتی و سایر بخش ها، حزب الله را هدف قرار دادند که بخشی از آن شامل اعزام خودروی های بمب گذاری شده به ضاحیه جنوبی بیروت و محل استقرار حزب الله بود.

توطئه عربستان علیه رهبران برخی کشورهای عربی

با آغاز «زمستان عربی» که در پی نقشه هرج و مرج ابتکاری که کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا به راه انداخته بود، عربستان فرصت را برای توطئه چینی علیه رهبران برخی کشورهای عربی از جمله معمر قذافی رهبر لیبی و محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی مصر و نوری مالکی در عراق مغتنم شمرد.

در این راستا عربستان تلاش داشت این رهبران را نابود کند و مهم نبود که این هدف موجب جان باختن صدها هزار مسلمان عرب و آوارگی میلیون ها نفر از آنان و نیز تخریب منازل مسکونی و موسسات مختلف و مدارس شود.

ناکامی عربستان در سوریه و یمن

اما در مورد بشار اسد رئیس جمهور سوریه و علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن که متحد دیرینه ریاض بود، اوضاع فاجعه بار تر رقم خورد به گونه ای که عربستان در سوریه و یمن سلسله ناکامی ها و شکست هایی را تجربه کرده و حزب الله را عامل اصلی این شکست ها معرفی کرد و با این دستاویز سلاح خود را به سمت آن و ایران نشانه رفت و در این راه این بار به سلاح دین و مذهب و فتنه انگیزی و تحریک طایفه ای متوسل شد.

نقش برآب شدن نقشه های عربستان با آزادی القصیر

در سوریه نیز عربستان تمام امکانات و پول خود را به همراه متحدان عرب حاشیه خلیج فارس برای سرنگونی بشار اسد به کار گرفت و مدعی شد هنگامی که لحظه سقوط نزدیک شده بود حزب الله تحت حمایت ایران وارد عمل شد و «القصیر» را که ستون فقرات گروههای تروریستی تکفیری تحت حمایت عربستان بود، آزاد کرد.

پس از آن نیز «یبرود» آزاد شده و به این ترتیب سلسله شکست هایی در بین متحدان ریاض و ترکیه کلید خورد تا اینکه روسیه نیز وارد خط شد و در نتیجه محور مقاومت و نیروهای ارتش سوریه صدها کیلومتر از مناطق تحت اشغال تروریست های دست پرورده ریاض را آزاد کردند.

انگشت اتهام عربستان به سمت ایران

این روند تا جایی پیش رفت که روند پیشروی های نیروهای مقاومت و ارتش سوریه به مرزهای ترکیه رسید و همزمان با آن عربستان در یمن ناکامی های فاجعه باری را تجربه می کرد و عامل آن را حزب الله دانسته و ایران را مسئول این وضعیت معرفی می کرد.

در اینجا باید پرسید آیا نظام حاکم سعودی بدون هیچ واکنشی این شکست ها رامی پذیرد؟

سوال دیگر اینکه چه گزینه هایی برای عربستان باقی مانده است؟

دست رد ناتو و آمریکا به درخواست کمک ریاض و آنکارا

ریاض و آنکارا در بین این ناکامی ها به ناچار به همپیمانی راهبردی مشترک متوسل شدند و برای نجات دست به دامن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا شدند تا آنان را از شکست در سوریه و یمن نجات دهد، اما پاسخ آنان نه تنها منفی بلکه در برخی موارد سرکوبگرانه بود.

به عبارت بهتر ریاض و آنکارا حتی هنگامی که از تهدید دخالت نظامی علیه سوریه با استفاده از 150 هزار سرباز خبر دادند به دلیل عدم حمایت ناتو و آمریکا از این کار منصرف شدند.

تلاش ریاض برای سوق دادن ایران به سمت جنگ و درگیری

در این میان برای ریاض چاره ای باقی نماند جز اینکه از عامل ناکامی های خود در منطقه که  به ادعای آن همان حزب الله و ایران است، انتقام بگیرد از همین رو تلاش کرد با اعدام شیخ نمر باقر النمر و سوء استفاده از اعتراض ها به حادثه سفارت خود در تهران و قطع روابط دیپلماتیک ایران را وارد نبرد کند.

به عبارت بهتر تنها گزینه ای که برای ریاض باقی ماند، انتقام از حزب الله -متحد ایران- بود از همین رو به توقف کمک چند میلیارد دلاری به ارتش لبنان متوسل شد با این دستاویز که بیم دارد این سلاح ها به دست حزب الله بیفتد، حال آنکه تاریخ لبنان و مقاومت شاهدی بر این واقعیت است که حزب الله نه تنها حتی یک گلوله از ارتش نگرفته است بلکه آنچه در اختیار دارد چند برابر بهتر و پیشرفته تر از سلاح های ارتش است و این چیزی است که صهیونیست ها خود به آن اعتراف کرده اند و چه بسا سلاح ارتش لبنان در مقابل سلاح مقاومت بازیچه باشد.

تهدیدهای عربستان وشورای همکاری خلیج فارس علیه لبنانی‌ها

به هر حال عربستان پس از آن به همراه شورای همکاری خلیج فارس حزب الله را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد وسپس به دنبال راهی برای تشدید مجازات ها علیه آن برآمد و در این راه تهدید کرد که لبنانی های شیعه از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیرون رانده خواهند شد و سپس از این نیز فراتر رفته و تهدید کرد که هر شرکتی که با حزب الله تعامل اقتصادی و یا هرگونه تعامل دیگری داشته باشد، تحریم خواهد کرد.

هدف ریاض از این اقدامات روشن است و با این کار در صدد افزایش فشارها برای فتنه انگیزی بین ملت لبنان و حامیان مقاومت است تا از این طریق آتش جنگ داخلی لبنان را شعله ور کند و هدفی را که با لشکرکشی نظامی در تحقق آن ناکام ماند، از این راه محقق سازد.

موضع بسیار محتاطانه المستقبل در قبال تروریست دانستن حزب الله

اما این فشارها نیز به میزان زیادی ناکام ماند، زیرا حتی متحدان عربستان در لبنان و در راس آنان جریان المستقبل در مورد معرفی حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی بسیار محتاطانه عمل کرده و آن را یک گروه سیاسی لبنان دانستند  که در دولت و در سطح پارلمان و هیئت وزیران نماینده دارد.

سعد الحریری رهبر جریان المستقبل نیز اعلام  کرد که گفت وگو با حزب الله را قطع نخواهد کرد.

توسل عربستان به اسرائیل به عنوان متحدی دیرینه

در این میان رژیم آل سعود و حامیان عرب آن به متحد دیرینه خود یعنی رژیم اشغالگر اسرائیل و غاصب قدس و فلسطین متوسل شدند و رویکردهای صهیونیستی خود را رو کرده و نقاب از چهره واقعی خود برداشتند و نشان دادند که نه تنها ضد حزب الله بلکه دشمن مسلمانان و عربها و پیش از همه قضیه اصلی امت مسلمان یا همان قدس و فلسطین هستند.

اهداف آل سعود و حامیانش از دشمنی با حزب الله

در این میان می توان گفت که اهداف آل سعود و حامیانش از این اقدامات به شرح زیر است:

اول: استفاده متحدان ریاض از فلسطینی ها در تلاش برای سوق دادن آنان به سمت حل و فصل با اشغالگر اسرائیلی به هر شکل ممکن و به هر قیمتی به گونه ای که بتوانند مقاومت فلسطین را در تنگنا قرار داده و آن را تحریم کنند.

دوم: تلاش برای تشکیل ائتلاف راهبردی عربی- اسرائیلی برای نابودی حزب الله به عنوان مانع اصلی نقشه های صهیونیستی اسرائیلی در منطقه.

آیا اسرائیل وارد ماجراجویی های عربستان می شود؟

اما باید پرسید آیا تحقق این کار به این آسانی است؟ آیا اسرائیل می پذیرد که عربستان آن را وارد ماجراجویی نامعلوم کند؟

سوال دیگر اینکه آیا ایران در برابر تجاوز به متحد شماره یک خود در منطقه یا همان حزب الله بی طرف خواهد ماند؟ آیا حزب الله به این اندازه که سران سعودی تصور می کنند، ضعیف است؟

نکته قابل ملاحظه اینکه آیا اسرائیل نبود که اعتراف کرد حزب الله بیش از یکصد هزار موشک در اختیار دارد که می تواند تمام مواضع آن را هدف قرار دهد؟

اقتدار حزب الله از قول سید حسن نصرالله

نکته دیگر اینکه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که کارخانه آمونیاک در حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی برای ساخت بمب اتمی از سوی مقاومت اسلامی کافی است تا جایی که هیچ اثری از شهرک نشیان اسرائیلی باقی نماند.

در این میان ایران نیز نیز بر اساس روال معمول خود مانور پیشگیرانه «اقتدار ولایت» را به اجرا در آورد و در جریان آن موشک های بالستیک با بُرد دو هزار کیلومتر را به آزمایش گذاشت و نشان داد که می تواند قلب رژیم صهیونیستی یا هر طرف دیگری که به فکر تجاوز و دشمنی باشد، هدف قرار دهد.

ایران اعلام کرد که اگر حزب الله یکصد هزار موشک در اختیار دارد آن نیز چندین برابر آن از انواع مختلف در اختیار دارد و تهدید کرد چه بسا به همراه روسیه، یمن را نیز مانند سوریه تحت حمایت قرار دهد.

در مقابل عربستان که نمی تواند از مرزهای خود در برابر حملات ارتش و نیروهای دفاع مردمی یمن دفاع کند و قادر نیست مانع پیشروی چند صد کیلومتری آنان در داخل خاک خود شود و در شرایطی که نتوانسته است با وجود گذشت بیش از یک سال از حمله به یمن هیچ دستاوردی را به ثمر بنشاند، آیا می تواند علیه حزب الله وارد جنگ شود؟ حال آنکه حزب الله اسرائیل و کسانی را که پشت سر آن هستند، شکست داد.

اگر عربستان وارد چنین ماجراجویی شده و جرأت آن را پیدا کند، بی شک این اقدام به مثابه پایان نظام حاکم سعودی است و در آن زمان حجاز به دور از تفکرات وهابی تکفیری که عامل فتنه انگیزی و تحریک در جهان اسلام و عرب وحتی غرب است،  به آغوش امت عرب باز خواهد گشت و امت مسلمان یکپارچه در صف مقاومت قرار می گیرد تا به اشغالگری اسرائیلی پایان داده و آن را ریشه کن کند.

حکم امهز" فعال رسانه‌ای و تحلیلگر لبنانی

منبع: تسنیم
تلاش‌های ترکیه و عربستان در جهت طرح تجزیه عراق
تلاش های عربستان و ترکیه در جهت تجزیه عراق را نمی توان جدا از برنامه کلان آمریکا برای منطقه ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، از زمانی که آمریکا در سال 2003 به عراق حمله کرد و سپس شیعیان با تسلط بر اوضاع داخلی عراق، به جهت جمعیت اکثریتی توانستند در انتخابات عادلانه به قدرت برسند، برخی کشورهای منطقه مانند عربستان همواره به دنبال فتنه انگیزی در این کشور بوده اند. شروع انقلاب های عربی در سال 2011 و ورود تروریست های داعش به عراق، زمینه را برای اهداف عربستان در این باره فراهم کرد. در این مسیر عربستان همواره از تشکیل اقلیم سنی در عراق حمایت کرده و طرفدار تجزیه این کشور بوده است. از سوی دیگر ترکیه که در چند سال اخیر بزرگترین شکست استراتژیک را در سوریه متحمل شده، سعی دارد به نوعی برخی از شکست های خود را در عراق و دست اندازی به این کشور جبران کند. در این مطلب به بررسی اقدامات عربستان و ترکیه در عراق در راستای طرح تجزیه و فتنه انگیزی در عراق می پردازیم.

اقدامات عربستان در جنوب عراق
برکناری صدام حسین و به قدرت رسیدن شیعیان در عراق، بزرگترین ضربه را بر منافع عربستان در عراق وارد کرد. از این رو سعودی ها همواره بر انتقام جویی از عراق تاکید داشته اند. در این راستا عربستان پس از 24 سال سفارت خود در عراق را باز کرد تا اهدافش را به صورت جدی تر در مورد عراق پیگیری کند. به اعتقاد کارشناسان عراقی، سیاست عربستان در عراق مقابله با روند عملیات سیاسی است و گشایش سفارت عربستان در بغداد را می‌توان گامی در راستای از بین بردن وحدت و یکپارچگی عراق و تقسیم آن براساس طایفه‌ای و مذهبی در چارچوب طرح خاورمیانه بزرگ « جو بایدن» دانست. در این شرایط اعلام حمایت عربستان از منطقه کردستان را یا باید از پشت خنجر زدن عربستان به بغداد و نشانه گرفتن تمامیت ارضی عراق دانست یا فراهم کردن مقدمات تشکیل دولت کردستان که در بطن خود اجرای طرح تجزیه گسترده‌تر و فراگیرتری را دارد که از عراق شروع شده و تا مرزهای آسیا، اروپا و آفریقا امتداد می‌یابد.

این روزها نشانه‌های حمایت عربستان از تقسیم عراق را در سیمای سفیر عربستان در بغداد به خوبی می‌توان دید؛ کسی که ضمن انتقاد از نیروهای داوطلب مردمی عراق موسوم به «حشد الشعبی» تلاش کرد به فتنه طایفه‌ای در این کشور دامن بزند و با تحریک اهل سنت عراق مانع مشارکت حشد شعبی در آزادسازی نینوا شود. عربستان پس از شکست در راهبرد حمایت گروه‌های تروریستی در عراق، احداث پایگاه‌های نظامی بر اساس قطب‌بندی‌های طایفه‌ای و قومی در این کشور را در پیش گرفته است تا طی همان روزهای اول افتتاح سفارت عربستان در بغداد که از سال 1991 مسدود شده بود، شاهد فتنه‌انگیزی‌های ریاض این‌بار تحت عنوان «حشد الشعبی» باشیم.
از سوی دیگر، رادیو 'اوستن' نروژ در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی غربی در عراق فاش کرد که سفیر عربستان سعودی در بغداد برای از هم پاشیدن 'ائتلاف ملی' مهمترین تشکل دربرگیرنده جریان های سیاسی شیعه در عراق، سفرهای محرمانه ای به نجف داشته است. این منبع رسانه ای در غرب ادامه داده است: از جمله اهداف طرح عربستان در عراق علاوه بر فتنه انگیزی در دورن ائتلاف ملی، جذب سران عشایر در جنوب و مرکز عراق از طریق واسطه های عراقی است که برخی از آنان منتسب به جریان 'ایاد علاوی' هستند. 
همچنین سایت 'اسکای پرس' که گفته می شود یک سایت اماراتی است، در گزارشی همسو با گزارش فوق، نوشت: عربستان اتاق عملیات الکترونیکی برای فتنه انداختن بین شیعیان عراق و ایران ایجاد کرده است. نویسنده این گزارش آورده است: اتاق عملیات مذکور با نام مستعار'حریق (آتش)'، قرار است با انتشار مطالب ناسزاگویانه علیه مقتدی صدر، آن را به ایران منتسب کند.
 بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که عربستان سعودی مدت هاست برای ایجاد درگیری شیعی – شیعی برنامه ریزی می کند و هدف آن ناآرام کردن استان های شیعه نشین جنوب و مرکز عراق است. طرح متلاشی کردن تشکیلات داوطلب مردمی معروف به 'الحشد الشعبی' یکی دیگر از برنامه هایی است که برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آن ها عربستان به دنبال آن است. کارشناسان معتقدند که ریاض در راستای سیاست های تنش آفرینی در منطقه و پیشبرد طرح ایجاد اقلیم سنی در عراق، در صدد ضربه زدن به شیعیان و تجزیه تمامیت ارضی عراق است.
اقدامات ترکیه در شمال عراق
ترکیه نیز در ماه های اخیر در شمال عراق به دنبال اجرای برخی از اهداف خود در این کشور است. هنوز چند هفته ای از سرنگونی جنگنده روسی به دست ترک ها نگذشته بود که آن ها در عراق ماجرای جدیدی را شروع کردند. مقامات عراقی اعلام کردند 150 نیروی نظامی ترکیه به همراه ادوات سنگین شامل 20 تا 25 تانک و نفربر به شمال شرقی موصل رفته و در آنجا مستقر شده‌اند و پس از آن مقامات ترکیه اعلام کردند که  150 تا 300 نیروی خود را به روستای «باشیقه» در حدود 20 کیلومتری شمال شرق شهر موصل اعزام کرده‌اند.

منابع امنیتی ترکیه علت حضور این نیروها در منطقه را «آموزش نیروهای عراقی» عنوان کردند که این نیروها شامل پیشمرگه‌های کرد و نیز سنی‌های اهل موصل هستند که البته این حضور با اطلاع و موافقت نیروهای ائتلاف بوده است. حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق مسئله خطرناکی بوده و برخی کارشناسان بر این باورند که این امر می تواند در راستای پروژه تجزیه عراق تعریف شود. 
از سوی دیگر ترک ها همواره نسبت به موصل چشم طمع داشته اند. در این مورد استقرار نظامیان ترکیه در شمال شهر موصل (پایگاه نظامی بعشیقه) با رضایت نسبی حزب دموکرات کردستان عراق (PDK) و درخواست اثیل نجیفی استاندار سابق استان نینوا را می‌توان یکی از اقدامات جدید ترک‌ها برای تحقق آرزوی دیرینه خود یعنی کنترل بر استان موصل دانست. در سال 2009 احمد داوود اغلو، وزیر خارجه وقت ترکیه در دیدار از شهر موصل به‌صراحت بیان کرد که روزی پدران (اجداد) ما با اسب وارد این منطقه شدند؛ روزی فرا خواهد رسید ما همانند اجداد خود، ولی با تجهیزات مدرن به این منطقه باز خواهیم گشت. این سخنان نشان از طمع ترکیه به این بخش از سرزمین عراق دارد. اکنون هم شرایطی فراهم شده که طی آن ارتش ترکیه بدون هیچ محدودیتی در استان نینوا مستقر شده است. ترک‌ها به طور سنتی موصل را جزوی از خاک خود می‌دانند و بر این باورند که باید در حال حاضر در آنجا نفوذ داشته باشند. 
نیروهایی که ترکیه به شمال عراق اعزام کرده وظیفه آموزش و تجهیز صدها داوطلب سنی و عشایری شمال عراق را برعهده دارند که فرماندهی آنها را اثیل النجیفی، استاندار پیشین نینوا و برادر اسامه النجیفی، رئیس قبلی پارلمان عراق برعهده دارد.
 خاندان النجیفی که با پشتوانه سیاسی و اقتصادی برخی کشورهای عرب منطقه از نفوذ بالایی در مناطق سنی نشین شمالی و غربی عراق برخوردارند، پس از سقوط استان نینوا و مرکز آن، موصل، به دست داعش، تا حدود زیادی از عرصه قدرت کنار گذاشته شدند. اسامه النجیفی که دوره ریاستش بر پارلمان به اتمام رسیده بود به معاونت ریاست جمهور عراق انتخاب شد که پس از چندی نخست وزیر عراق با اعلام اصلاحاتی این پست را نیز از وی گرفت. وی هم که به ناکارآمدی در اداره موصل و تسلیم کردن آن به داعش متهم شده، توسط پارلمان از استانداری برکنار شد. در واقع دولت بغداد نگران سرنوشت این نیروها پس از بیرون راندن داعش از موصل و استان نینواست. آن ها می‌گویند نیروهایی که هیچ ارتباط مالی یا فرماندهی با دولت مرکزی ندارند در آینده می‌توانند برای وحدت ملی عراق خطرساز باشند و این اقدام را سنگ بنای تجزیه کشور می‌دانند. اسکندر وتوت عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگویی، تحرکات ترکیه در شمال عراق را بخشی از نقشه منطقه‌ای برای تجزیه این کشور و همه منطقه با کمک آمریکا و رژیم اسرائیل توصیف کرده است. 
نتیجه 
تلاش های عربستان و ترکیه در جهت تجزیه عراق را نمی توان جدا از برنامه کلان آمریکا برای منطقه ارزیابی کرد. آمریکا بیرون راندن گروه تروریستی داعش از عراق و پاکسازی کامل این کشور را مشروط به این کرده که پس از پاک سازی داعش در عراق، باید سه منطقه فدرالی در این کشور تشکیل شود که از اختیارات شبه مطلق نظیر قانون گذاری برخوردار باشند. در این میان منابع دیپلماتیک بلندپایه گوشه ای از گفت‌وگوهای حساس در واشنگتن را فاش و اعلام کردند محور این گفت‌وگوها بر دوره پس از بیرون راندن داعش از عراق متمرکز است. بنابر اعلام منابع دیپلماتیک، مسئولان آمریکایی در سازمان سیا و وزارت خارجه و نیز کمیته امنیت کنگره آمریکا در فواصل زمانی مختلف و در اماکن متعدد از جمله  لندن، اربیل، بغداد و امان با سیاستمداران عراقی از گروه های متعدد دیدار کردند. در این دیدارها به آنان اطلاع داده شد که آمریکا متقاعد شده است با ادامه حکومت در وضعیت کنونی  نوعی حالت ناتوانی به وجود می آید که قابل حل و فصل نیست.
 همچنین این منابع اعلام کردند که موافقت با تشکیل سه منطقه اصلی تحت حکومت فدرالی در بغداد شرط اصلی نهایی کردن پرونده داعش و پاکسازی وجب به وجب عراق از این گروه است و باید تمام مراجع قدرت در بغداد به ویژه شبه نظامیان که از ایران دستور می گیرند، برچیده شوند. واشنگتن به مسئولان و سیاستمداران عراقی اعلام کرد، باید مشکلات را بین خود حل و فصل کنند و از این پس در عراق به عنوان یک کشور یکپارچه اما بدون دولت مرکزی بلکه مناطقی که اختیارات تقریبا مطلق دارند، بر سر مشترکات اصلی ادامه حیات به ویژه در بخش اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی و مسائل خاص داخلی با هم به تفاهم برسند.
 این منابع با اشاره به موفقیت آمیز بودن «نقشه آزاد سازی موصل» از در نظر گرفتن جدول زمانی بسیار کوتاه برای اجرایی کردن چنین طرحی سخن گفته و اعلام کردند اقلیم کردستان نیز از تفاهمات نظامی و سیاسی واشنگتن برای حفظ وحدت فدرالی عراق در چارچوب سه اقلیم در کنار اقلیم فدرالی پایتخت  با خبر است و به طور رمزی از پایتخت فدرالی  با دو حرف «CF» یاد می شود. منابع مزبور یادآور شدند که شکل جدید عراق پس از داعش به چند پایتخت مهم عربی اطلاع داده شده و گفته شده است که یک پل هوایی دست کم 6 ماه برای حمایت از اقلیم سنی تشکیل خواهد شد زیرا تمام زیرساخت های اقلیم سنی ویران شده و شهرهای آن نیز به دلیل جنگ تخریب شده اند، در حالی که در مناطق جنوبی و نیز منطقه کُرد نشین یک ثبات نسبی وجود دارد.
این اطلاعات به خوبی تایید کننده تحلیل هایی است که در مورد آینده عراق منتشر می شود. بنابراین عربستان و ترکیه در قالب برنامه کلان آمریکا به دنبال آن هستند تا به هر صورت ممکن از ادامه وضعیت سیاسی فعلی عراق جلوگیری کنند و در گام اول حکومتی فدرالی در عراق تشکیل شود و در نهایت این کشور به چند اقلیم در راستای منافع آن ها تجزیه شود.


منبع: بصیرت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد