سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه القبس عربستان روز چهارشنبه به نقل از یک کارشناس عربستانی در امور ایران از تاسیس مرکز مطالعات ایرانی در کشور سعودی خبر داد.

به گزارش انتخاب، این روزنامه به نقل از محمد بن صقر السلمی افزود: مجوز این مرکز از دو وزارتخانه تجارت و تبلیغات گرفته شده و مقر آن در ریاض خواهد بود.
او درباره وظایف این مرکز که آن را 'مرکز مطالعات ایران شناسی در حوزه خلیج فارس' نامیده، نوشت: توجه به امور ایران و انجام تحقیقات و بررسی های راهبردی و مشاوره ای درباره این کشور با همکاری روزنامه نگاران و محققان از جمله اهداف تاسیس این مرکز است.
صقر السلمی تاسیس این مرکز را اقدامی ملی و وطنی توصیف کرد که هدف از آن سودجویی نیست بلکه مرکزی خواهد بود برای ایران شناسی که این کشور را در زمینه های امور داخلی و خارجی و ارتباطات با سایر کشورهای جهان مورد تحقیق و مطالعه قرار خواهد داد.
وی گفت: این مرکز به زودی و در سه زبان عربی، فارسی و انگلیس فعالیت خود را آغاز و در اینترنت نشر خواهد داد و همچنین یک مجله وزین با موضوعات متنوع و تخصصی را بصورت ماهانه درباره ایران منتشر خواهد کرد.
السلمی از علاقمندان و متخصصان خواست تا حساب این مرکز در توییتر را که به زودی افتتاح خواهد شد، دنبال کنند و گفت که این مرکز قبل از افتتاح بیش از چهار هزار و 750 علاقمند و دنبال کننده دارد.منبع: ایرنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع دولتی عربستان اعلام کردند که با حوثی‌ها برای آتش بس در مرز این کشور با یمن به توافق رسیده‌اند.
به گزارش انتخاب، خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری ریاض با نیروهای حوثی و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن برای آتش بس در طول نوار مرزی عربستان با یمن به توافق رسیدند.بنابر این گزارش آتش بس مذکور همزمان با ارسال مواد پزشکی و کمک‌های انسانی به یمن خواهد بود که قرار است از مرز عربستان وارد این کشور شوند.این آتش بس آنگونه که خبرگزاری عربستان اعلام کرده با میانجی‌گری چهره‌های قبیله‌ای و عشایری در داخل یمن صورت گرفته است.
بنابر اعلام فرماندهی عملیات ائتلاف تحت رهبری عربستان، این توافق در گذرگاه علب در مرز جنوبی عربستان با یمن به دست آمده و طی آن یک نظامی عربستانی از سوی انصارالله به مقامات ریاض تحویل داده شده و عربستان نیز هفت تن از یمنی‌هایی را که پیشتر در عملیات‌های خود در جنوب عربستان به اسارت گرفته بود را به انصارالله داده است.
براساس توافق صورت گرفته، قرار است به روستاها و مناطق مرزی یمن که به دلیل جنگ با کمبود شدید دارو و مواد غذایی مواجه هستند کمک‌های بشردوستانه ارسال شود.
ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان ابراز امیدواری کرده که این آتش بس مرزی ادامه یابد و بتواند راه را برای حل سیاسی بحران یمن را بر اساس قطعنامه 2216 شورای امنیت و تحت نظارت سازمان ملل، هموار کند.پیشتر برخی منابع از مذاکرات محرمانه میان انصارالله و عربستان با وساطت طرف‌های اروپایی خبر داده بودند که از یک هفته پیش آغاز شده است.منبع: ایسنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سه فرمانده نظامی ارشد آمریکا شب گذشته در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا ارزیابی خود را از تهدیدات امنیتی پیش روی آمریکا به سناتورها ارایه کردند.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه خبری "آر تی" روسیه در این جلسه ژنرال ها "دیوید رودریگرز" فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا، "ژورف ووتل" فرمانده عملیات های ویژه آمریکا و نیز "لوید آستین" فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا ( سنتکام) حضور داشتند.
در این جلسه مساله ای که بیش از هر چیز نمود داشت سوال ها و دغدغه بیشتر سناتورهای غالبا جمهوریخواه عضو کمیته بود که بیش از آنکه روی موضوع تهدید داعش برای امنیت ملی آمریکا متمرکز باشد ، روی مساله تهدیدات ناشی از ایران در منطقه و تاثیر آن روی همپیمانان آمریکا متمرکز بود.
سه فرمانده حاضر در این نشست نیز در سخنان خود در این باره ایران را تهدیدی جدی و بلند مدت برای امنیت ملی آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه خواندند.

لوید آستین فرمانده سنتکام در این نشست گفت: یکی از علل بی ثباتی موجود در منطقه خاورمیانه نزاع فرقه ای و مذهبی بین شیعیان و سنی ها و بین عرب ها و فارس ها است.این ژنرال آمریکایی با اشاره به اینکه تداوم این نزاع های فرقه ای برخی کشورهای این منطقه را به شدت تضعیف کرده است، افزود گروه تروریستی داعش نیز در اثر این نزاع فرقه ای و تضعیف برخی کشورهای منطقه سر برآورده و به حیات خود ادامه می دهد.

ژنرال آستین در ادامه ایران را مهم ترین تهدید علیه ثبات میان مدت و بلند مدت منطقه خواند و مدعی شد : جاه طلبی های هژمونیک ایران همچنان تهدیدی برای منطقه است.
او افزود: روابط ما با ایران همچنان پرچالش باقی خواهد ماند. ما همچنان با دقت حرکات و رفتارهای ایران را زیر نظر داریم و همچنان به حمایت از همپیمانان منطقه ای خود ادامه خواهیم داد تا بتوانند قابلیت های خود را در برابر تهدیدات ناشی از اقدامات سوء ایران  در منطقه ارتقا دهند.
ژنرال آستین در ادامه به وضعیت برخی از کشورهای عربی منطقه که به گفته او همچنان با تهدیدات ناشی از دخالت های ایران مواجه اند اشاره کرد و گفت بحرین همچنان از سوی ایران تهدیدی مداوم در داخل مرزهای خود احساس می کند.

آستین در ادامه اقدام نظامی ائتلاف تحت رهبری سعودی ها در یمن را تلاش برای بازگرداندن ثبات به این کشور توصیف کرد و گفت حملات عربستان به یمن به منظور بازگرداندن دولت قانونی این کشور به قدرت، مقابله با اقدامات حوثی ها و قدرت دخالت ایران در این منطقه از شبه جزیره عربستان و نیز قادر ساختن کشور یمن به دفاع از مرزهایش در برابرنفوذ خارجی از جمله گروه هایی چون داعش و القاعده دانست.
او افزود سنتکام به همکاری با عربستان در یمن ادامه می دهد تا مطمئن شود تلفات غیر نظامی این جنگ به حداقل رسیده و سیر کمک های بشر دوستانه به یمنی ها ادامه یابد.
این ژنرال آمریکایی مدعی شد تلفات غیر نظامی در یمن بیشتر نتیجه اقدامات حوثی ها و استقرار ادوات و نیروهای نظامی از سوی این گروه در مناطق مسکونی و غیر نظامی است.منبع: عصرایران
برجام و برکات آن برای رزمایش های موشکی
انجام آزمایش های موشکی سپاه در همین چند ماهی که از حصول برجام می گذرد نشان می دهد توافق هسته ای نه تنها امنیت ملی کشور را تضعیف نکرده بلکه برعکس باعث تقویت امنیت و اقتدار کشور نیز شده است.
عصر ایران - همه به یاد دارند که عده ای از مخالفان توافق هسته ای در داخل کشور در دلایل مخالفت خود با این توافق روی یک نکته دست گذاشته و مدعی بودند: این توافق به قیمت کاستن از جنبه های سخت امنیت ملی کشور تمام خواهد شد و معامله ای اقتصادی در برابر ضعیف کردن رگه های اقتدار دفاعی و نظامی کشور است.

به معنای دیگر آنها مدعی بودند توافق هسته ای می تواند پایه های امنیت کشور را سست کند ، چون قرار است بازرسی های گسترده شود و اقتدار نیروهای نظامی کشور می تواند با این بازرسی ها ضعیف شود.

عده ای از این جماعت هنوز با گذشت ماه ها از توافق هسته ای (برجام) روی سخن خود مانده اند و به اشکال و بهانه های مختلف به این توافق می تازند.

اما اتفاقات دو روز گذشته همزمان با انجام آزمایش های موشکی اخیر سپاه و آزمایش های مشابه موشکی سپاه در چند ماهی که از حصول توافق هسته ای می گذرد، خلاف این ادعای مخالفان توافق هسته ای که در ادبیات سیاسی کشورمان از آنها با عنوان " دلواپسان " یاد می شود، را ثابت می کند؛ از این جهت که به نظر می رسد توافق هسته ای سبب شده است فضایی بسیار مساعد تر از گذشته برای توسعه قابلیت ها و توانمندی های نظامی کشور (از جمله توانمندی های موشکی) فراهم شود.

نکته مهم در این میان این است که دستگاه دیپلماسی رسمی کشور توانسته است با اقدامات انجام شده در دو سال و نیم گذشته ، هزینه های ارتقای توان دفاعی کشور را کاهش دهد،اما چگونه ؟

پرواضح است که بسیاری از کشورهای منطقه و برخی محافل متنفذ در داخل آمریکا و حتی کشورهای اروپایی مایل نیستند ایران دارای قابلیت بالای موشکی و دفاعی باشد و اگر از دستشان برآید هر آنچه در توانشان دارند، بسیج می کنند تا جلوی توسعه قابلیت های نظامی و موشکی ایران را بگیرند.

اما نکته مهم در این میان این است که با تدابیر اتخاذ شده از سوی دستگاه دیپلماسی کشور، در همین چند ماهی که از توافق هسته ای (برجام) می گذرد نیروهای مسلح کشور در چند نوبت دست به انجام آزمایش های موشکی زده اند، اما هیچ کشور و سازمان بین المللی قادر نشده است به بهانه این آزمایش های موشکی کشورمان را تحت تحریم قرار داده و یا اقدامات دیگری در راستای ایجاد یک اجماع بین المللی علیه  آزمایش های موشکی ایران صورت دهد و این مساله را می توان از برکات برجام برای نیروهای مسلح کشور دانست.

برای مثال در ماه های گذشته و همزمان با انجام هر رزمایش موشکی سپاه، بسیاری از محافل ، نهادها و شخصیت های سیاسی جمهوریخواه و حتی دموکرات در داخل آمریکا خواستار برخورد با اقدامات ایران در زمینه انجام آزمایش موشکی و تحریم ایران شده اند، اما دولت آمریکا با وجود اذعان به نگرانی از انجام آزمایش های موشکی و تاکید براین نکته که انجام این آزمایش ها نقض قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت بوده است، اما در عمل هیچ اقدامی علیه ایران صورت نداده است.

در آخرین دور از انجام آزمایش های موشکی سپاه نیز (رزمایش اقتدار ولایت) و در حالی که بسیاری از سناتورها ، مقامات سیاسی (معاون رییس جمهوری) ، نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری و رسانه های آمریکایی از انجام این آزمایش ها  ابراز نگرانی کرده و خواستار تحریم ایران شده اند، اما وجود کانال های تبادل پیام بین ایران و آمریکا که نتیجه مذاکرات فشرده دو کشور برای رسیدن به توافق هسته ای در نزدیک به 3 سال گذشته است، نشان داد این مکاتبات و تبادل پیام ها تا چه میزان می تواند در کاستن از نگرانی های بی مورد و اغراق شده درباره فعالیت های مشروع دفاعی کشورمان موثر باشد و این همه از برکات برجام است.

حال تصور کنید اگر این کانال تبادل پیام وجود نداشت و اگر کشورمان همچون دوره های گذشته (دولت های نهم و دهم) بی اعتنا به ظرفیت های دیپلماتیک در راستای ارتقای توانمندی های مشروع دفاعی کشور دست به اقداماتی چون آزمایش های موشکی می زد، چه پیامدها و هزینه های اضافی به کشور تحمیل نمی شد!

اما در دوره جدید که به لطف دیپلماسی ، فضای تازه ای در سیاست خارجی کشور گشوده شده است ، توانمندی های نظامی نیز بدون هزینه های مترتب اقتصادی و سیاسی که پیش از این بسیار شاهد آن بوده ایم، می تواند شاهد رشد و ارتقای طبیعی و بالنده باشد.

یکی از ایرادات و اشکالات کلیشه ای دلواپسان داخلی در جریان مذاکرات هسته ای و حتی پس از توافق هسته ای اخیر این بود که این توافق پایه های امنیت ملی کشور را سست کرده و به قول خودشان، دشمن با این توافق بهانه ای یافته است که در هر پستویی در داخل کشور از جمله  اماکن نظامی نفوذ کند و همه چیز در زیر ذره بین بیگانگان خواهد بود. آنها دستگاه دیپلماسی کشور را به چوب حراج زدن به منافع و امنیت ملی کشور متهم می کردند؛ اما بد نیست در همین چند ماهی که از توافق هسته ای می گذرد به انجام همین چند مورد آزمایش های موشکی سپاه نگاهی بیندازند و تبعات و پیامدهای آن را ببینند و از سر انصاف قضاوت کنند که اگر رویکرد دیپلماسی دولت یازدهم  و ظرفیت ها و فضای جدیدی که در اثر این رویکرد فراروی کشور قرار نگرفته بود، بابت همین چند آزمایش موشکی (که البته انجام آن حق طبیعی هر کشوری از جمله کشور ماست) باید چه هزینه هایی می دادیم!

البته این نوشتار نافی احتمال اعمال تحریم علیه کشورمان به بهانه همین آزمایش های موشکی نیست اما روی و مقصد اصلی سخن این است که دستگاه دیپلماسی ظرفیتی در اختیار کشور قرار داده که با وجود همه فشارهایی که به کاخ سفید بابت اعمال تحریم و فشار بیشتر به ایران می آید، اما کاخ سفید تا کنون در برابر این فشارها مقاومت کرده  و در اثر دو دستگی موجود در آمریکا اعمال تحریم های جدید علیه ایران سخت تر از گذشته شده است. نکته دیگر اینکه برجام باعث شده است اجماع سازی علیه کشورمان در فضای بین المللی بسیار سخت تر از گذشته شود.

نکته دیگر این که ممکن است عده ای بگویند این حق طبیعی کشور است که آزمایش موشکی انجام دهد و به هیچ کشور یا نهاد بین المللی ارتباط ندارد و گرفتن حق طبیعی هیچ افتخاری ندارد؛ در پاسخ به این افراد باید گفت که شما درست می گویید اما مگر توسعه برنامه هسته ای نیز بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای جزء حقوق طبیعی کشورها نیست اما دیدیم و دیدید که به بهانه همین حق طبیعی چند قطعنامه تحریمی در شورای امنیت وضع کردند و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز به صورت جداگانه تحریم هایی گسترده علیه کشورمان اعمال کردند. پس حق طبیعی یک مساله است و توانایی ستاندن یا به قول معروف " نقد کردن چک حق" موضوعی دیگر و نکته در این است که این روزها بر خلاف سال های گذشته، احساس می شود "چک های حقوق طبیعی کشور" در بانک های بین المللی بسیار آسان تر از گذشته نقد می شود.
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اعلام اینکه رژیم ریاض نقشی تخریبی در منطقه ایفا می‌کند، هشدار داد در صورتی‌که عربستان سعودی از مواضع شنیع خود دست برندارد به‌زودی در لبنان روابط با این کشور همانند روابط با اسرائیل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «رای‌الیوم»، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای گفت: عربستان سعودی نقشی تخریبی و توطئه‌گرانه در منطقه ایفا می‌کند.

شیخ قاسم گفت: عربستان سعودی، یمن را تخریب کرد و از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی کرد و همچنین بر جنایات اسرائیل سرپوش می‌گذارد.

وی با بیان اینکه رژیم سعودی با تروریست خواندن حزب‌الله به این گروه خدمت کرد؛ متذکر شد: شورای همکاری خلیج‌فارس، حزب‌الله را در فهرست تروریستی گنجاند ولی این اقدام ترس و نگرانی ما را برنمی‌انگیزد. عربستان سعودی از اصطلاحی برای تروریست خواندن حزب‌الله استفاده کرد که اسرائیل نیز آن را به‌کار می‌برد.

معاون دبیرکل حزب‌الله هشدار داد: در صورتی‌که عربستان سعودی از مواضع و اقدامات شنیع خود دست برندارد به‌زودی در لبنان روابط با این کشور همانند روابط با اسرائیل یک اقدام مذموم محسوب می‌شود.
منبع: تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد