سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نگرانی ازواگذاری نیشکر هفت تپه به خصوصی‌ها وتکرار ماجرای شرکت قند

برداشت نیشکر

شناسهٔ خبر: 3576377 -
شوش  - پس از واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر به بخش خصوصی، این نگرانی میان کارکنان آن به وجود آمده که مبادا ماجرای تلخ شرکت قند یک بار دیگر برای کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پیش آید.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، قاسم منصور آل کثیر: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی واگذار شد. شوشی ها خاطره تلخ واگذاری شرکت قند به بخش خصوصی را هنوز فراموش نکردند و به همین دلیل واگذاری نیشکر هفت تپه باعث ایجاد نگرانی میان همه کارکنان آن شد. نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است. بخش خصوصی شامل آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات می‌شود که مکمل فعالیت‌های اقتصادی دولتی و تعاونی است.
 
مالکیت در این سه بخش تا جایی که با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور شود و مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانونی جمهوری اسلامی است. تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه بخش را قانون معین می‌کند.
 
بر اساس همین اصل، دولت تصمیم به واگذاری شرکت کشت و صنعت هفت تپه گرفت. این اتفاق سئوالاتی را در ذهن کارکنان این شرکت ایجاد کرد. آیا سهامداران جدید توانایی نگهداری این شرکت را دارند؟ آیا خاطره تلخ شرکت قند دوباره رخ نمی دهد؟ آیا احتمال دارد سهامدار جدید بخشی از کارکنان را اخراج کند؟ آیا باز هم قرار است نیروهای غیربومی در این شرکت تزریق شوند؟ این روزها همه کارکنان شرکت کشت و صنعت هفت تپه در جستجوی پاسخی مناسب و شفاف برای این سئوالات هستند. به همین منظور سهامداران جدید ابتدای هفته جاری تصمیم گرفتند تا چهره به چهره با کارکنان صحبت کنند و آنها را از ریز اتفاقاتی که قرار است رخ دهد باخبر سازند و به همه سئوالات و دغدغه کارکنان پاسخ دهند. این تصمیم در حالی گرفته شد که در دو روز قبل، کارکنان این شرکت دست از کار کشیده بودند و هراس حضور سهامدار جدید موجی از نگرانی ایجاد کرده بود.
 
کسی اخراج نمی شود

محمد سواری، رئیس کارگزینی که از کارمندان کشت و صنعت است برای تلطیف اوضاع ابتدا سخنانی ایراد کرد.

سواری در خطاب به کارگران گفت: باید اصل ۴۴ قانون اساسی اجرا شود. سهامداران جدید می گویند ما برای توسعه و بهتر شدن شرایط کارگران آمدیم و هیچ موردی از جمله اخراج نیرو و ... کارگران را تهدید نمی کند.

وی یادآور شد: ما همه دغدغه های شما از جمله ایجاد امنیت شغلی، تامین حق و حقوق پرسنل و... را با مسئولان جدید در میان گذاشتیم.

برای توسعه آمده ایم

پس از آرام شدن جو حاکم میان کارگران، اسدی یکی از نمایندگان شرکت آریاک که از سهامداران جدید است در خطاب به کارگران گفت: ما برای توسعه آمدیم تا مجموعه را از حالت ورشکستگی خارج کنیم. دولت پول ندارد. تنها راه برون رفت از این وضعیت، سپردن شرکت به بخش خصوصی است.

اسدی با بیان اینکه ما از جنس خودتان کارگر و فرزند عشیره هستیم، گفت: شرایط شما را درک می کنیم. اصل ۴۴ طبق قانون اساسی باید اجرا شود. تا کنون شرکت، سه مرتبه به صورت عمومی برای مزایده گذاشته شد. ما از لحاظ توان فنی و کارشناسی کارمان تائید شده است. از نظر توان مالی مجموعه ما مورد بررسی قرار گرفته و ساز و کار خاصی برای در اختیار گرفتن شرکت وجود دارد و ارزیابی های مختلف در خصوص شرکت ما انجام شده است.
 

وی در خصوص تغییر و تحولات قانونی شرکت گفت: فعلا تغییر و تحول انجام نشده و باید تیم های کارشناسی ما بیاییند و مسائل حقوقی و مالی را بررسی کنند تا بعد از این فرایند، شرکت را تحویل بگیریم.

شرکت غیربومی نه

پیش از این نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نسبت به واگذاری کشت و صنعت هفت تپه به یک شرکت غیربومی نارضایتی خود را اعلام کرد.  
 
سید راضی نوری در این باره به خبرنگار مهر گفت: فروش شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به یک غیربومی برای ما قابل قبول نیست.
 
نوری توضیح داد: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به پیمانکاری از استان لرستان واگذار شد و این موضوع برای ما بسیار سنگین و قابل قبول نیست.
 
وی افزود: مجموعه هفت تپه و کارخانه‌های آن برای شهرستان شوش اهمیت اقتصادی و حیاتی دارد.

نماینده مردم شوش در مجلس یادآور شد: در گذشته آمار کارکنان این شرکت بسیار بالا و مناسب بود اما رفته رفته به دلایل مختلف نیروهای این شرکت کم شد اما همچنان شمار کارکنان شرکت هفت تپه چشمگیر است به طوری که مثلا دو ماه تعلل در پرداخت حقوق به بازار شوش آسیب وارد می کند.
 
 نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی شود مخالف اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی شویم، گفت: می شد کشت و صنعت هفت تپه را به مجموعه‌ای قوی مثل بنیاد مستضعفان یا مجموعه سازمان تامین اجتماعی که از نظر امنیت شغلی ضریب بالایی دارد سپرد. این اتفاق برای ما سنگینی میکند و قابل قبول نیست.
 
 نوری گفت: باید مجموعه‌ای شرکت هفت تپه را اداره کند که شرایط امنیت شغلی و اشتغال زایی را حفظ و شرایط جدید اشتغال و بازسازی و نوسازی جدید را ایجاد کند.

وی افزود: ما تجربیات تلخی از کارخانه قند داشتیم که در گذشته واگذار شد و دیدیم وضعیت آن به کجا رسید.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: چرا نباید شرکت دست پیمانکاران شوشی باشد؟ با هر قیمتی که شده جلوی مسئله را می گیریم. از کارگران می خواهیم تنش به وجود نیاورند و ما از مجرای قانون پیگیر هستیم.  

نوری اظهار کرد: برای این موضوع به پایتخت رفتم و پیگیر این مسئله در وزارت اقتصاد و دیگر سازمان های مربوطه هستم.
 
نکنه اخراجمان کنند ...

به گزارش مهر، چندی قبل نماینده مردم شوش در مجلس پس از سفر به تهران اعلام کرد که فروش کشت و صنعت هفت تپه منتفی شد. این در حالی است که سهامداران وارد شرکت شدند و سعی کردند کارگران را در خصوص فروش شرکت به بخش خصوصی قانع کنند. کارگران این شرکت پیش از حضور سهامداران جدید، به مدت دو روز دست از کار کشیده بودند و آسیاب توسعه و نیشکر را خاموش کردند.

پس از سخنرانی نمایندگان شرکت سهامدار جدید، کارگران با اعتماد به سخنان آنها و قول گرفتن از آنها در خصوص وجود امنیت شغلی و رسیدگی به مطالباتشان به کار خود بازگشتند اما این هراس همچنان میان کارگران دهان به دهان رد و بدل می شود، «نکنه اخراجمان کنند...»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد