سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نخست‌وزیر ترکیه جمعه به تهران می‌آید

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر ترکیه جمعه به تهران می‌آید

«احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه روز آخر هفته جاری برای ملاقات با مقامات ارشد ایران، به تهران می‌آید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز جمعه یعنی یک روز پیش از یک هفته‌ای شدن عمر آتش‌بس نه چندان پایدار سوریه، نخست‌وزیر ترکیه برای مذاکره با مقامات ایرانی به تهران می‌آید.

بر اساس گزارش «تودی‌زمان»، «احمد داوداوغلو» جمعه و شنبه آینده در تهران خواهد بود و آنطور که دفترش اعلام کرده، «در این دیدار دو کشو همسایه می‌توانند از فرصت موجود برای بحث در خصوص اختلافات شدیدشان بر سر جنگ سوریه، مباحثه کنند.»

هنوز از سوی وزارت خارجه ایران خبری در خصوص تأیید یا رد این سفر و یا واکنشی به محتوای بیانیه دفتر داود اغلو، منتشر نشده است.

اسناد تازه‌منتشر شده از سوی آمریکا مشخص کرد
یکی از اسنادی که دولت آمریکا در ارتباط با رهبر پیشین القاعده منتشر کرده، نشان می‌دهد که او دیدگاهی مشترک با شیوخ عرب و رژیم صهیونیستی در قبال فعالیت‌های منطقه‌ای ایران داشته است.به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه دومین مجموعه از اسنادی را که واشنگتن می‌گوید در جریان حمله سال 2011 به پناهگاه اسامه بن لادن رهبر وقت القاعده به دست آورده، منتشر کرد.
در بین این مجموعه، اسناد قابل توجهی به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها پیش‌نویس یکی از سخنرانی‌های بن لادن در مورد ایران است.
مطالعه این سند نشان می‌دهد دیدگاه وی در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، با جنگ‌طلب‌های آمریکا، سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و همچنین رژیم صهیونیستی یکی است.در بخشی از این متن که گفته می‌شود توسط بن لادن نوشته شده، با اشاره به سناریوهای احتمالی میان تهران و واشنگتن، از جمله وقوع جنگ یا حصول توافق، آمده است: «آمریکا به عنوان جایگزینی برای انگلستان، برای بیش از نیم قرن، کشورهای منطقه خلیج (فارس) از جمله ایران را تحت کنترل خود قرار دارد. اما حدود سه دهه پیش، ایران با سرنگون کردن شاه، به عنوان ژاندارم خلیج (فارس)، از کنترل آمریکا آزاد شد، اما حالا حکام ایران نمی‌خواهند که دیگر سمت پلیس خلیج (فارس) را داشته باشند، بلکه می‌خواهند کل خلیج (فارس) تحت کنترل مستقیم و کامل آن‌ها قرار داشته باشد.»
در ادامه این سند آمده است: «آن‌ها ابتدا از جنوب عراق و مقداری هم از مرکز عراق آغاز کردند و با هیچ مخالفتی از سوی کشورهای خلیج (فارس) مواجه نشدند، که همین امر آن‌ها را به ادامه این روند تشویق کرد.»این در حالی است که سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، جنگ‌طلبان آمریکایی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم هم بارها اتهام مشابهی علیه ایران مطرح کرده‌اند. در ادامه این سند، بن لادن از رویارویی ایران و آمریکا در منطقه گفته و نوشته است که کشورهای عربی از بیم قدرت گرفتن ایران، خواستار حمله پیش‌دستانه واشنگتن به ایران هستند.
بن لادن تأکید کرده است که اگر آمریکا از حمله‌ای قدرتمند به ایران خودداری کند و در جنگ با ایران شکست بخورد، تهران بیش از پیش نفوذ خود را افزایش خواهد داد و همان کاری را با سران کشورهای عربی خواهد کرد که با صدام دیکتاتور عراق انجام داد.
وی با این حال نسبت به وقوع جنگ در منطقه هشدار داده و آن را پدیده‌ای خطرناک می‌داند، چراکه به گفته وی اگر آنطور که سران عرب می‌خواهند ایران از آمریکا شکست بخورد منطقه به سمت غربی شدن پیش می‌رود و در سوی دیگر اگر آمریکا از ایران شکست بخورد، تفکر شیعی در منطقه حاکم می‌شود، که او آن را مخالف اسلام می‌خواند.
او در بخش دیگری از این متن، به نیروهای القاعده توصیه می‌کند که به مبارزه با نیروهای حامی ایران در عراق بپردازند. بن لادن نوشته است: «بحمدالله، موضع برادران مجاهد ما روشن است و بسیاری از کسانی که ادعای دانش فقه دارند، زمانی که ما با نیروهای نیابتی ایران می‌جنگیدیم، از ما انتقاد می‌کردند. آن‌ها بیانیه می‌نوشتند و ما را از نبرد منع می‌کردند و من همیشه به آن‌ها هشدار می‌دادم که ای ملت اسلام، به برادران خود در عراق کمک کنید، چراکه آن‌ها در خط مقدم نبرد هستند و سدی محکم در برابر دشمنان هستند.»
منبع: فارس

سی ان ان:

جنگ نفتی عربستان سعودی علیه ایران/ ریاض در پی ربودن مشتریان نفتی ایران است

خبرگزاری فارس: جنگ نفتی عربستان سعودی علیه ایران/ ریاض در پی ربودن مشتریان نفتی ایران است

شبکه خبری آمریکایی در وبگاه خود نوشت: تحلیلگران براین باورند ارسال محموله‌های نفتی عربستان به چین بیشتر با انگیزه‌های سیاسی تا اقتصادی صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تردد نفتکش‌های عربستانی به مقصد چین در فوریه سال جاری 36 درصد افزایش داشته که بالاترین رقم دست‌کم در سه سال گذشته است.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی ان ان»، شرکت اطلاع رسانی «کلیپر دیتا» با اعلام این مطلب عنوان داشته که واردات نفتی چین از عربستان در ژانویه افزایش 75 درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، چین مشتری شماره یک نفت ایران، یعنی دشمن عربستان به شمار می‌رود و با وجودی‌که عربستان خواهان نگهداری سطح تولید نفت اعضای اوپک به میزان ماه ژانویه شده است، اما این رقابت در بازارهای نفتی نیز شدت گرفته است.

 ایران در مقابل نیز ادعای عربستانی‌ها در زمینه درخواست برای  نگهداری سطح تولید نفت به میزان ماه ژانویه را شبیه به «لطیفه» دانسته است . یکی از مقام‌های این این کشور به سی‌ان‌ان گفته است که حال با رفع تحریم‌ها کشورش خواهان افزایش سقف تولید نفت خام است.

 تحلیلگران بر این باورند که ارسال محموله‌های نفتی عربستان به چین بیشتر با انگیزه‌های سیاسی تا اقتصادی صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی هیچ علاقه‌ای به بازگشت پیروزمندانه ایران به بازارهای نفتی ندارد زیرا درآمدهای جدید نفتی موضع ایران را به عنوان قدرت در حال رشد منطقه‌ای تقویت می‌‌دهد و البته باعث سرازیر شدن منابع مالی برای جنگ‌های نیابتی این کشور  علیه عربستان در یمن خواهد شد.

شرکت کلیپردیتا مدعی شده است با وجودی‌که عربستان سعودی درحال فروش نفت ارزان به بزرگترین مشتریان نفتی ایران است اما مدارکی دال بر موفقیت ایران در افزایش تولید نفت خام هنوز رویت نشده است.

کشته شدن یکی از سرکردگان «جبهه شورشیان سوریه»

خبرگزاری فارس: کشته شدن یکی از سرکردگان «جبهه شورشیان سوریه»

یکی از سرکردگان گروهک «جبهه شورشیان سوریه» وابسته به ارتش آزاد که «مسئول کل» این گروهک محسوب می‎شود، کشته شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ابوحمزه النعیمی» ملقب به «الکبس» به عنوان «مسئول کل» گروهک جبهه شورشیان سوریه  بر اثر وقوع انفجار مهیب در ریف قنیطره کشته شد.خبرگزاری اسپوتنیک امروز(چهارشنبه) گزارش داد که ابوحمزه النعیمی به همراه تعدادی از همراهان وی از جمله «محمد العقیری» ملقب به «ابی حمزه» در این انفجار از پای درآمدند.

بر اساس این گزارش، عناصر گروه تروریستی تکفیری داعش یکی از انبارهای مهمات جبهه شورشیان سوریه معروف به «جبهه ثوار سوریا» را در روستای «العشی» واقع در ریف قنیطره با خودروی بمب گذاری شده منفجر کردند.

«جبهه ثوار سوریا»(جبهه شورشیان سوریه) در دسامبر سال 2013 از مجموع اتحاد 14 تیپ ارتش آزاد سوریه تشکیل شد.

تمرکز غربی-عربی روی حزب‌الله پس از برجام! 

   

از زمانی که بحث رسیدن به یک توافق هسته‌ای بین ایران و گرو‌ه 1+5 جدی شد سرنوشت حزب‌الله لبنان به عنوان کلیدی‌ترین متحد ایران پس از این توافق مورد گمانه‌زنی ناظران قرار گرفت.
به گزارش مشرق، از زمانی که بحث رسیدن به یک توافق هسته‌ای بین ایران و گرو‌ه 1+5 جدی شد سرنوشت حزب‌الله لبنان به عنوان کلیدی‌ترین متحد ایران پس از این توافق مورد گمانه‌زنی ناظران قرار گرفت. هنوز دو ماه از اجرای برجام نمی‌گذارد که حملات عربستان سعودی و متحدان عربی و غربی‌اش علیه حزب‌الله لبنان به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. اول اسفند ماه عربستان سعودی اعلام کرد از کمک 3 میلیارد دلاری به ارتش لبنان منصرف شده است تا بدین طریق حزب‌الله را تحت فشار قرار دهد. پس از این اقدام رسانه‌های همسو با ریاض تبلیغاتی گسترده‌ انجام داده‌اند تا افکار عمومی مردم لبنان را علیه حزب‌الله بسیج کنند و همزمان بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی با صدور بیانیه‌‌هایی از شهروندان خود که در لبنان حضور دارند خواستند این کشور را ترک کنند. 
شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز چهارشنبه خود در جده، حزب‌الله لبنان را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود قرار داد. عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری در پایان نشست دیروز اعلام کرد: «مقرر شد تمامی فرماندهان، رهبران و سازمان‌های مرتبط و اعضای حزب‌الله از سوی شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در فهرست تروریستی شورا قرار بگیرند و از این پس هرگونه همکاری با آنها در کشورهای عضو، جرم محسوب می‌شود.» پیشتر عمان به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با تروریستی خواندن حزب‌الله مخالفت کرده بود اما ظاهراً پس از ادعاهای اخیر ریاض مبنی بر دخالت نظامی حزب‌الله در یمن و انتشار ویدئوهایی در این باره، سعودی‌ها توانستند مسقط را نیز متقاعد کنند تا با تروریستی خواندن حزب‌الله مخالفتی نکند. این اقدام شورای همکاری پس از آن صورت می‌گیرد که طی چند روز گذشته کشورهای عضو این شورا و همچنین رسانه‌های وابسته به آنها جنگ روانی گسترده‌ای علیه حزب‌الله به راه‌ انداخته‌اند.
تحلیلگران این اقدام سعودی‌ها را نشانه سردرگمی آنها توصیف کردند. دیوید کانر دبیربخش خاورمیانه‌ فارین پالیسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «سعودی‌ها قبلا هم در سال 2014 حزب‌الله را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کرده بودند. اعلام مجدد آن امروز، نشان از نبود بصیرت برای چگونگی برخورد [با حزب‌الله] حکایت دارد.» قرار دادن حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی شورای همکاری خلیج‌فارس یک روز پس از سخنرانی سید‌حسن نصرالله دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان صورت گرفت. وی هدف سعودی‌ها و برخی طرف‌های داخلی لبنانی را ایجاد تنش دراین کشور و ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی دانست و گفت: «عربستان اعلام کرده است کمک 3 میلیارد دلاری خود به ارتش لبنان را قطع کرده است،
 تمام نشانه‌ها حاکی از این است که این کمک مالی پس از فوت «عبدالله بن عبدالعزیز» قطع شده است و ارتباطی به موضع ما ندارد، اما به خاطر اختلافات و مشکلاتی که با حزب‌الله دارند، سعی می‌کنند توقف این کمک مالی را به حساب حزب‌الله بگذارند.» سیدحسن نصرالله ادامه داد: آن‌گونه که مشخص است برخی در جریان 14 مارس آرزو دارند تا عربستان همانند یمن به لبنان نیز حمله کند تا آنها پیروز شوند، از همین رو برخی‌ها در لبنان به سخن گفتن در مورد عربیت و هویت عربی و آرزوها و موضوعات دنیای عرب پرداختند، طی هفته‌های اخیر می‌شنویم و تا قبل از این خبری از این‌گونه صحبت‌ها نبود. وی با اشاره به موضعگیری عربستان علیه وزیر خارجه لبنان در پی حادثه حمله به سفارت عربستان در ایران تأکید کرد که «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان فرد مظلومی است و او تعرض به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرده بود. دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تأکید کرد که در این معرکه، از هیچ کدام از همپیمانانمان نمی‌خواهیم خودش را به زحمت بیندازد و حزب‌الله به تنهایی می‌تواند این معرکه را پیش ببرد. سیدحسن نصرالله در ادامه افزود: مسئله‌ای که در رابطه با حزب‌الله وجود دارد این است که بنا به نظر سعودی‌ها، نیروهای سیاسی لبنانی باید با حزب‌الله بجنگند تا حزب‌الله از موضع خود در قبال عربستان کوتاه بیاید.

نصرالله تاکید کرد که عربستان از دست حزب‌الله عصبانی است و این درگیری جدید نیست و مشکل این کشور با حزب‌الله از سال 2005 وجود دارد، این در حالی است که ما ساکت هستیم. دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد که همه جنگ‌های منطقه به صورت غیرمستقیم صورت گرفت، اما یمن جنگ مستقیمی را  که عربستان به راه انداخته است تجربه کرده است. هر کس می‌خواهد نسبت به این مسئله سکوت اختیار کند، سکوت کند اما ما در عین حال که موازین و منفعت ملی لبنان را در نظر می‌گیریم، نمی‌توانیم نسبت به ارتکاب جنایت‌های عربستان در یمن ساکت باشیم. نصرالله گفت: اگر ساکت نبودن ما در مقابل جنایات سعودی، جرم ماست که به آن افتخار می‌کنیم. سخنرانی من در روز دوم تجاوز هوایی عربستان به یمن با ارزش‌ترین چیزی بود که در طول عمرم آن را به دست آوردم و این جهاد است زیرا در آن سخن حق گفتم. ملت یمن ملت مظلومی است به گونه‌ای که مظلومیت آن از ملت فلسطین هم بیشتر است و امروزه هیچ کس مانند ملت یمن مظلوم نیست.
منبع : روزنامه جوان

مصر: تمامیت ارضی سوریه خط قرمز است

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه خط قرمز است، گفت: توافق آتش بس پابرجاست، هرچند که مواری از نقض آتش بس وجود دارد اما این موارد قابل پیش بینی بود.از این رو باید از این توافقنامه حمایت کرد.به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، احمد ابوزید روز چهارشنبه افزود: توافق آمریکا و روسیه در باره آتش بس سوریه که مورد حمایت بین المللی و منطقه ای است، نشان می دهد که پایبندی کلیه طرف ها در داخل و خارج سوریه به حمایت از این آتش بس، به مصلحت همه است.
سخنگوی وزارت خارجه مصر ابراز امیدواری کرد که این پایبندی حفظ شود و ادامه یابد و موارد نقض آتش بس به حداقل برسد و مهار شود تا فرصت برای مذاکرات در موعدی که «استفان دیمیستورا» نماینده سازمان ملل در سوریه در هفتم ماه مارس تعیین کرده است فراهم شود.
ابوزید با رد این موضوع که مصر پرونده سوریه را به آمریکا و روسیه سپرده است، بر نقش فعال مصر در این زمینه تاکید کرد.وی گفت: موضوع آتش بس و چگونگی اجرای آن در عمل نیازمند برخی مشورت ها بود که مصر نیز در این زمینه نقش آفرینی کرد.
سخنگوی وزارت خارجه مصر درباره احتمال شکست تلاش های دیمیستورا برای گردهم آوردن نمایندگان دولت سوریه و معارضان گفت: بدون شک چالش هایی وجود دارد اما چالش اصلی موضوع آتش بس است که ملت سوریه برای مدت حتی محدودی هم که شده، از جنگ در امان باشد.وی افزود: اولویت با آتش بس و مهیا شدن شرایط برای کمک های انسانی و فراهم آمدن زمینه مذاکرات سیاسی است.منبع: ایرنا

نفوذ تا بالاترین سطوح آکادمیک کشور؛
«آلن گودمن» که سابقه جاسوسی علمی در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را دارد پس از سفر به ایران و بازدید از پژوهشگاه‌های و دانشگاه‌های کشورمان گفت:«حسن‌نیت به‌شدت زیادی در فضای آموزشی ایران نسبت به آمریکا موج می‌زند! این وضعیت، سنگ بنایی است که می‌توان همکاری‌های جدید آموزشی را بر آن استوار کرد.»

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: رهبر انقلاب در صحبت‌های خود درباره هرگونه رابطه ایران با آمریکا، بارها و بارها نسبت به دو نکته به طور خاص هشدار داده‌اند: مقابله با نفوذ آمریکایی‌ها و عدم اعتماد به آن‌ها. اطلاعاتی که سردار سرلشکر دکتر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فاش کرد، نشان می‌دهد که نه‌تنها نفوذ آمریکایی‌ها و اعتماد به آن‌ها در فضای علمی کشور در شرف ورود به مرحله‌ای تازه است، بلکه ظاهراً برخی مقامات دانشگاهی در کشورمان با مهمان‌نوازی ویژه‌ای که از ایرانی‌ها سراغ داریم، به استقبال تلاش‌های جاسوسان آمریکایی برای براندازی در کشورمان رفته‌اند. سفر هیئتی به ظاهر علمی از آمریکا (که در رأس آن‌ها عضو سابق سازمان سیا قرار داشت) به کشورمان و بازدید آن‌ها از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مهم ایران، باید زنگ خطری باشد که امیدواریم برای دولت به صدا درآمده باشد و یا دست‌کم از این پس به صدا دربیاید.

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
رد و بدل شدن لبخندهای دوستانه میان «آلن گودمن» (دوم از چپ)
و مقامات دانشگاه شهید بهشتی


در حالی که رهبر انقلاب ماه‌هاست درباره پروژه‌های نفوذ آمریکا در ایران هشدار می‌دهند، روز سه‌شنبه 11 اسفند 94، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به بخشی از این عملیات‌ها اشاره کرد[1]. سرلشکر محسن رضایی گفت که یکی از مسئولین پروژه نفوذ در ایران در سازمان سیا، خردادماه امسال به ایران آمد و از دانشگاه‌ها نیز بازدید کرده است.

رضایی افزود: «یکی از عوامل سازمان سیا که مسئول نفوذ در ایران شده و در آینده اسناد زیادی را از وی افشا خواهیم کرد، خردادماه به تهران آمده و از تمام دانشگاه‌ها بازدید کرده است. ایشان اولین کسی است که در فضای باز شوروی به آن‌جا رفت و بعد از برجام نیز به ایران آمده است.»

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
آمریکایی‌ها در دیدار با مقامات علمی ایران آزادی عمل داشته‌اند


یک هفته پذیرایی تمام‌عیار از هیئت نفوذی آمریکا

اظهارات رضایی نشان می‌دهد که مأمور ارشد سیا در پروژه نفوذ به ایران در پوشش علمی وارد کشور شده است. اما ماجرا چه بود؟ خردادماه امسال یک هیئت آمریکایی تحت عنوان هیئت علمی و در قالب «طرح آموزش عالی ایران[2]» به کشورمان آمد[3] و از 13 دانشگاه و مرکز علمی-پژوهشی ایران بازدید کرد[4]! این مراکز عبارت بودند از: دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مؤسسه سلول‌های بنیادی رویان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، و دانشگاه زند.

اعضای این هیئت آمریکایی[5] عبارت بودند از «آلن گودمن» رئیس و مدیرعامل «مؤسسه آموزش بین‌المللی[6]» (که در ادامه گزارش او را مفصلاً معرفی خواهیم کرد)، «کنت اولاند» مدیر مرکز توسعه بین‌المللی دانشگاه «بال استیت[7]»، «مایکل بالاگ» مشاور نایب‌رئیس برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه «پیتزر[8]»، «جوانا رگولسکا» نایب‌رئیس مراکز پیش‌رفت جهانی و امور بین‌المللی دانشگاه دولتی «راتگرز» ایالت نیوجرسی، «آنتونی بایلی» نایب‌رئیس ابداعات جهانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، «احمد فیض‌الدین» مشاور نایب‌رئیس برنامه‌های بین‌المللی و توسعه آموزشی دانشگاه «وین استیت»، «کلاره بانکس» دست‌یار رئیس «مرکز مشارکت‌های بین‌المللی»، و «دانیل ابست» معاون نایب‌رئیس «مرکز مشارکت‌های بین‌المللی».

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
جلسات عوامل نفوذی آمریکا با مقامات دانشگاهی کشورمان
باید زنگ خطر را برای دولت ایران به صدا دربیاورد


این افراد در قالب همکاری‌های علمی میان آمریکا و ایران و تحت حمایت مؤسسه آموزش بین‌المللی بیش از یک هفته در ایران حضور داشتند و در این مدت علاوه بر دیدار با «محمود‌ نیلی‌احمد‌آبادی» رئیس دانشگاه تهران با نمایندگانی از 13 دانشگاه و مؤسسه علمی کشورمان با هدف توسعه راه‌های مشترک هم‌کاری دیدار و گفت‌وگو کردند.

یکی از برنامه‌های مهم این گروه که 26 خرداد ماه به پایان رسید، دیدار با رئیس دانشگاه تهران بود، آن‌ها در این دیدار توسعه دیپلماسی علمی و مبتنی بر مسائل آموزشی را بر دیپلماسی سیاسی ارجح دانسته و یادآور شدند که ارتباطات علمی مسیر تحکیم سایر شیوه‌های تعاملی را نیز ارتقا داده و تحکیم می‌بخشد. رئیس دانشگاه تهران نیز ضمن معرفی این دانشگاه و جایگاه علمی آن در منطقه و جهان بر اهمیت هم‌کاری‌های بین‌المللی دانشگاهی تأکید کرد و با اشاره به برنامه‌های هم‌کاری قبلی بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های آمریکا، آمادگی خود را جهت توسعه هم‌کاری‌های مشترک اعلام کرد.

این هیئت در ادامه بازدیدها با حضور در دانشکده کارآفرینی با «محمدرضا زالی» رئیس، و استادان این دانشکده دیدار و در زمینه برگزاری کنفرانس‌های مشترک علمی، دیدارهای متقابل علمی، عضویت در هیئت تحریریه نشریات علمی، ارائه تجربیات کارآفرینی و نیز حضور در کنفرانس آتی کارآفرینی در دانشگاه تهران گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. به اعتراف مؤسسه آموزش بین‌المللی، اگرچه تا کنون اشخاصی از چند دانشگاه آمریکایی به صورت جداگانه به ایران سفر کرده‌اند، اما فرستادن هیئتی متشکل از مقامات چند دانشگاه به ایران از سال‌ها پیش تا کنون، اتفاق نیفتاده بود.

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
عکس یادگاری با جاسوسان آمریکایی در ایران


«مؤسسه آموزش بین‌المللی» و «برنامه فولبرایت[9]»

مؤسسه آموزش بین‌المللی[10] یکی از مراکزی است که تحت عنوان دیپلماسی آموزشی در آمریکا دایر شد. موضوع دیپلماسی آموزشی یکی از زیرمجموعه‌های «دیپلماسی عمومی[11]» در وزارت خارجه آمریکا است. در پورتال وزارت خارجه آمریکا، وظایف و کارکردهای دیپلماسی آموزشی تشریح شده است. اما دیپلماسی آموزشی چه می‌کند؟

مهم‌ترین بخش پروژه دیپلماسی آموزشی که از طریق مؤسسه آموزش بین‌المللی پی‌گیری می‌شود، برنامه «فولبرایت» است. این برنامه مبتنی بر کمک‌های مالی است که برای «تبادل آموزشی دانش‌جویان»، دانشگاهیان، معلمان، دانشمندان، هنرمندان و غیره ارائه می‌شود. بر اساس این مدل، نتیجه و هدف دیپلماسی آموزشی آمریکایی‌ها از طریق مؤسسه آموزش بین‌المللی و در قالب برنامه فولبرایت، ایجاد یک شبکه هم‌کاری با حضور دانش‌جویان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران، معلمان و هنرمندان است.

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
دیدار گودمن با مسؤولان دانشگاه تهران


سفر هیئت آمریکایی نیز در راستای ایجاد چنین شبکه‌ای در ایران بوده است. آن‌ها البته در ایران به نتیجه هم رسیدند و بر سر «طرح آموزش عالی ایران» برای گسترش گفت‌وگوی علمی بین ایران و آمریکا با مقامات وزارت علوم دولت یازدهم به توافق رسیدند. «آلن گودمن» رئیس هیئت آمریکایی، پس از پایان سفر به ایران طی بیانیه‌ای نوشت: «دیپلماسی آموزشی در صدر تلاش‌ها برای باز کردن باب گفت‌وگو میان دو کشور، حتی قبل از احیای کامل روابط دیپلماتیک قرار دارد.»

وی هم‌چنین صراحتاً از طرح «تبادل دانش‌جو[12]» سخن گفت: «این هیئت، فصل تاریخی و جدیدی در روابط آموزشی [میان آمریکا و ایران] باز می‌کند و [دو کشور را] برای گسترش چشم‌گیر هم‌کاری‌های آموزشی و علمی و همین‌طور تبادل دانش‌جوهای بیش‌تر میان دو کشور آماده می‌کند.» همان‌طور که تاریخ دنیا و حتی تاریخ معاصر کشور خودمان نشان می‌دهد، کشورهای بی‌شماری تا کنون فریب برنامه‌های تبادل دانش‌جوی آمریکا[13] را خورده‌اند و بعدها تاوان آن را پس داده‌اند (مصاحبه‌های مشرق را از این‌جا و این‌جا بخوانید.)


برنامه تبادل دانشجو و اهمیت سفر هیئت آمریکایی به ایران

شاید در نگاه اول حضور هیئت آمریکایی در ایران و تمایل برای توسعه همکاری‌های علمی و ایجاد شبکه‌ای از دانشگاهیان و هنرمندان برای هم‌کاری، موضوع پیچیده یا مغرضانه‌ای به نظر نرسد، اما سفر آمریکایی‌ها به ایران زمانی قابل‌تأمل می‌شود که از پیشینه برنامه تبادل دانش‌جو میان آمریکا و کشورهای هدف واشنگتن، و همین‌طور سابقه کاری «آلن گودمن» رئیس هیئت آمریکایی و نیز رئیس مؤسسه آموزش بین‌المللی مؤسسه آموزش بین‌المللی با خبر باشید.

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
مقامات آمریکایی به شهرهای تهران، اصفهان و شیراز سفر کردند


برای پرداختن به برنامه تبادل دانش‌جو[14] ابتدا باید ماهیت دیپلماسی عمومی[15] و جنگ نرم را شناخت. البته قصد ما در این گزارش، پرداختن به دیپلماسی عمومی نیست، اما تعریف این پدیده در این‌جا ضرورت دارد. دیپلماسی عمومی را این‌گونه تعریف می‌کنند: «دیپلماسی عمومی یا دیپلماسی مردم عبارت است از ارتباط با مردم کشورهای دیگر برای برقراری مراوداتی که با هدف آگاه‌سازی و تأثیر [روی مردم در کشور هدف] طراحی شده‌اند.»

البته این اتفاق‌نظر میان تمام کارشناسان وجود دارد که نمی‌توان یک تعریف واحد برای دیپلماسی عمومی ارائه داد و ابزارهای این نوع دیپلماسی هم به همین نسبت، متنوع هستند: ورزش[16]، مذهب[17]، رسانه[18]، تبادل‌های آموزشی[19] و ده‌ها ابزار دیگر[20]. دست‌کم در مورد آمریکا باید دانست که هدف از اجرای برنامه‌های دیپلماسی عمومی در کشورهای مختلف، پرورش نیروهایی است که در وقت مناسب به کار واشنگتن بیایند؛ خواه این کار، تغییر رژیم باشد، خواه نفوذ اقتصادی و فرهنگی و علمی، و خواه تحقق اهداف دیگر.

جست‌جویی ساده در اینترنت و نگاهی مختصر به تاریخ دخالت آمریکا در کشورهای دیگر، متأسفانه دو مطلب را ثابت می‌کند. اولاً این‌که چه اندازه در فضای علمی کشور ما از موضوع تبادل دانش‌جو استقبال شده است، و دوماً این‌که برنامه‌های تبادل دانش‌جوی آمریکا (حتی با نام‌های واضحی مانند «تبادل رهبران آینده[21]» و «تبادل رهبران مهمان[22]») چه بلایی بر سر کشورهای هدف کاخ سفید از جمله روسیه، چین، کوبا، ونزوئلا و غیره آورده است[23].

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
پرچم‌های ایران و آمریکا، کنار هم در نشستی در دانشگاه شیراز


مکانیسم این برنامه‌های تبادل بسیار مشخص است. دانش‌جویان خارجی با تأمین مالی دولت آمریکا به این کشور سفر می‌کنند و در قالب برنامه‌های خاص و کاملاً هدفمند، تحت تأثیر نفوذ فرهنگی و سیاسی واشنگتن قرار می‌گیرند. این افراد بعد از بازگشت به کشور خود به مهره‌هایی برای دولت آمریکا تبدیل می‌شوند که هر زمان لازم بود، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

در عین حال، دانش‌جویان خارجی اگر ظرفیت فعالیت‌های «فوق‌برنامه» از خودشان نشان دهند ممکن است جذب وزارت خارجه و یا دستگاه‌های امنیتی آمریکایی شوند (مصاحبه مشرق). از سوی دیگر دانش‌جویان آمریکایی که با شرایط مدنظر کاخ سفید تربیت شده‌اند با سفر به کشورهای هدف، به عوامل نفوذی دولت آمریکا تحت پوشش دانش‌جویان «بی‌آزار» تبدیل می‌شوند. بر همین اساس به نظر می‌رسد دولت ایران با پذیرایی از مقامات دانشگاهی آمریکا در سفر اخیر، رسماً از برنامه‌های براندازی آمریکا استقبال کرده است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، مطلبی است که «غلام‌حسین زمانی» رئیس سازمان بسیج اساتید فارس 6 مرداد سال جاری طی جلسه مشترک کمیته تحلیل و بررسی و کمیته شورای عالی قشر بسیج اساتید در سازمان بسیج اساتید به آن اشاره کرد: منابع مالی و تأمین بودجه مؤسسه آموزش بین‌المللی. «زمانی» در این جلسه گفت: «60 درصد از بودجه این مؤسسه از طرف دولت آمریکا تأمین می‌گردد و [این مؤسسه] کوشش خود را برای ایجاد رابطه در کشورهایی همانند عراق، هند، چین، کوبا، ویتنام، روسیه و غیره یعنی همه کشورهایی که از لحاظ اطلاعاتی برای آمریکا هدف به شمار می‌روند، متمرکز نموده است[24]

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
آیا پیش از اعطای هدیه به هیئت آمریکایی از سوی دانشگاه شیراز،
هدف واقعی آن‌ها از سفر به ایران، پرسیده شده است؟


اگر اندکی بیش‌تر به دنبال منابع مالی مؤسسه آموزش بین‌المللی حتی در پایگاه اینترنتی خود این مؤسسه بگردیم، لیستی از نهادهای دولتی و سازمان‌هایی را می‌یابیم[25] که شرکت آن‌ها در برنامه‌های براندازی و سیاست‌های خراب‌کارانه دولت آمریکا بارها و بارها ثابت شده است: «دفتر امور آموزشی و فرهنگی» در وزارت خارجه آمریکا، وزارت آموزش و پرورش آمریکا، آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (گزارش‌های مشرق را از این‌جا، این‌جا، و این‌جا و مصاحبه مشرق را از این‌جا بخوانید)، «صندوق بین‌المللی پول» (گزارش مشرق)، «مؤسسه جامعه باز» وابسته به بنیادهای جامعه باز «جورج سوروس» (گزارش‌های مشرق را از این‌جا و این‌جا بخوانید)، «بنیاد راکفلر» (گزارش‌های مشرق را از این‌جا و این‌جا بخوانید)، گوگل (که در آینده درباره ارتباط تنگاتنگش با سیا، گزارشی در مشرق منتشر خواهد شد)، «پپسی»، و «گلدمن ساکس».

آیا آلن «گودمن» واقعاً «آدم خوبی» است؟

شخصیت آلن گودمن که مدیریت سفر گروه علمی مؤسسه آموزش بین‌المللی به ایران را برعهده داشت، جای تعمق و تأمل زیادی دارد. بهترین راه برای شناخت وی شاید از طریق کتابی تحت عنوان «بهترین حقیقت: جاسوسی در عصر اطلاعات» باشد که هم‌راه با «بروس برکوویتز» نوشته است[26]. در بخشی از این کتاب که تماماً درباره جاسوسی است، می‌خوانیم: «در مواجهه با چالش‌های جدید عصر اطلاعات و جهان پس از فروپاشی شوروی، جامعه اطلاعاتی آمریکا باید [خود را با شرایط جدید] وفق دهد و تغییر کند. تغییر حاشیه‌ای هم کافی نیست، بلکه اصلاحات رادیکال در سازمان‌دهی و روی‌کرد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا باید رخ دهد.»

نویسندگان کتاب برای اصلاح سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی، استفاده از بخش خصوصی و دست‌رسیِ به آن به سرمایه و چابکی بیش‌تر نسبت به سازمان‌های دولتی را توصیه می‌کنند. بخشی از این روند جدید می‌تواند استفاده از دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی برای تربیت نیروهای آموزش‌دیده، از کشورهای دیگر باشد، به جای آن‌که تلاش شود جاسوسانی تربیت شوند که سفرشان به کشورهای بیگانه همیشه خطرناک است.

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
آیا در میان مقامات «فرهیخته» دیدارکننده با آمریکایی‌ها، هیچ‌کس
به نام «آمریکا» حساس نشده است؟


گودمن در حال حاضر رئیس مؤسسه آموزش بین‌المللی است. این مؤسسه در حوزه برنامه‌های ارتباط آموزشی بین‌المللی کار می‌کند و اداره برنامه فولبرایت را تحت حمایت وزارت خارجه آمریکا برعهده دارد. گودمن پیش از برعهده گرفتن این سمت، رئیس مدرسه سرویس خارجی در دانشگاه جورج تاون و استاد این دانشگاه بود، دانشگاهی که محل تربیت بسیاری از مقامات و دیپلمات‌های آمریکا و یکی از مهم‌ترین بازوهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تربیت نیرو محسوب می‌شود.

نکته بسیار مهم در سوابق وی این است که به نوشته سایت دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (و اعتراف پایگاه اینترنتی مؤسسه آموزش بین‌المللی[27])، سال 1975 به عنوان هماهنگ‌کننده دستورکار ریاست‌جمهوری برای مدیر اطلاعات مرکزی، به استخدام سیا درآمد. علاوه بر این‌ها او مشاور بنیاد فورد، بنیاد ملی وودرو ویلسون و «آژانس اطلاعات آمریکا»ست (که در ادامه در این‌باره بیش‌تر توضیح می‌دهیم) و مهم‌تر از همه، عضو شورای روابط خارجی است که تقریباً تمام اعضای آن روزی در وزارت خارجه آمریکا کار کرده‌اند.

گودمن حساب ویژه‌ای بر نظرات حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران درباره هم‌کاری‌های آموزشی میان دو کشور باز کرده است. وی می‌گوید: «این‌که آن‌ها [دانش‌جویان] از کجا هستند و این‌که ما با این کشور روابط دیپلماتیک داشته باشیم یا نه، مهم نیست، زمانی که رئیس‌جمهور کشوری درباره تبادلات مردم و تبادل آموزشی سخن می‌گوید، ما دوست داریم برای ایجاد آن‌چه ممکن است تلاش کنیم.»

مهمان‌نوازی ایرانی از جاسوسان آمریکا
به نظر می‌رسد مسئولین دانشگاه شیراز، از مدت‌ها پیش خود را
برای سفر هیئت آمریکایی آماده کرده‌اند


وی در اظهارنظری هشداردهنده، می‌گوید: «حسن نیت به شدت زیادی [در ایران] نسبت به آمریکا وجود دارد، به خصوص در فضای آموزشی [ایران]. اکثریت مقامات آکادمیک و مدیران دانشگاهی که با آن‌ها دیدار کردیم، در آمریکا آموزش‌دیده بودند و فرزندان بسیاری از آن‌ها در حال حاضر به دنبال کسب مدرک در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های آمریکا [در حال تحصیل] هستند. این وضعیت بنیانی را فراهم می‌کند که می‌توان هم‌کاری‌های جدید آموزشی را بر آن استوار کرد.»

آلن گودمن هم‌چنین مشاور «آژانس اطلاعات آمریکا[28]» یا «سرویس اطلاعات آمریکا» نیز بوده است؛ آژانسی که بنیان‌گذار آن آیزنهاور بود و بین سال‌های 1953 تا 1999 صرفاً با هدف ترویج دیپلماسی عمومی با هدف «درک، آگاه‌سازی، و تأثیرگذاری بر ملت‌های بیگانه برای پیش‌برد منافع ملی، و گسترش گفت‌وگو میان آمریکایی‌ها و مؤسسات آمریکایی با هم‌تایان آن‌ها در کشورهای دیگر... و جریان بخشیدن به برنامه‌های اطلاعاتی دولت آمریکا در خارج از کشور و مؤثرسازی آن‌ها» فعالیت می‌کرد. جالب این‌که وظایفی که به این آژانس به تنهایی محول شده بود، بعدها به دو سازمان مستقل سپرده شد: وظایف رسانه‌ای به «هیئت مدیره پخش برنامه[29]» و وظایف تبادل و غیرمرتبط با پخش برنامه به معاون وزیر خارجه در امور دیپلماسی عمومی و روابط عمومی.

با توجه به آن‌چه گفته شد و شواهد مختلفی که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هیچ علاقه‌ای به گسترش روابط علمی با ایران ندارند، جز این‌که از این طریق بتوانند در جامعه ما نفوذ کنند، امیدواریم اکنون که این اشتباه صورت گرفته و پای جاسوسان آمریکایی به دانشگاه‌های کشورمان باز شده است، دست‌کم هر چه زودتر جلوی ادامه این نفوذ واضح فرهنگی و علمی گرفته شود و به خصوص از امضای هرگونه قراردادی درباره تبادل دانش‌جو یا برنامه‌های مشابه آن‌که سابقه‌شان کاملاً مشخص است، جلوگیری گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد