سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مناظره دانشجویی: من می‌گویم از این نظام طلبکارم/ از کربلا درس گرفتیم که رأی خود را ارزان نفروشیم

مناظره دانشجویی "مجلس وکیل‌الدوله یا وکیل‌المله" با حضور نمایندگان دانشجویی جریان‌های فکری اصولگرایی و اصلاح‌طلبی امروز چهار اسفندماه در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، مهدی پیام نماینده دانشجویی جریان اصولگرایان در این مناظره که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: عملکرد نمایندگان خوزستان درگذشته با توجه به مواردی از قبیل انتقادپذیری، هماهنگی میان یکدیگر و .... به‌طور نسبی خوب بوده است.

 

از کربلا درس گرفتیم که رأی و عقیده خود را ارزان نفروشیم

 

وی با اشاره به این‌که گرد و خاک نیز مسأله‌ای است که هماهنگی تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد و علاوه بر نمایندگان مجلس سایر مسئولان کشوری نیز باید همکاری کنند، گفت: بسیاری از کج‌اندیشان دینی اعتقاد دارند که کربلا به ما درس مذاکره داد؛ معتقدم ما از کربلا درس گرفتیم که رأی و عقیده خود را ارزان نفروشیم آن‌چنان‌که امام حسین(ع) و یارانش رأی خود را به هر قیمتی نفروختند و آن را به کسی ندادند که از مسیر اسلام منحرف بود.

 

این انتخابات رد صلاحیت‌ها در اصولگرایان 3.5 برابر اصلاح‌طلبان بود

 

پیام به رد صلاحیت اصلاح‌طلبان اشاره و تصریح کرد: دانشجو خود باید دراین‌باره تحقیق کند؛ در این دوره از انتخابات تعداد اصولگرایان رد صلاحیت‌شده 3.5 برابر تعداد اصلاح‌طلبان رد صلاحیت‌شده بوده است. بر اساس اصل 99 قانون اساسی که شورای نگهبان را مسئول نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان و ریاست‌جمهوری می‌داند، این شورا نظارت بر آرای عمومی و همه‌پرسی‌ها را بر عهده دارد؛ همچنین در اصل 98 تأکید شده است که تفسیر قانون نیز بر عهده همین شورا است.

 

وی بیان کرد: رد صلاحیت به این معنی است که نامزد انتخاباتی با حکم قطعی و یقینی بر تعداد شرایط موضوع ماده 28 مجلس شورای اسلامی، شرایط لازم را ندارد.

 

این فعال اصولگرا با اشاره به این‌که بر اساس این قانون هر نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید هفت شرط را داشته باشد، گفت: التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، التزام به قانون اساسی و ولایت‌فقیه، تابعیت جمهوری اسلامی، حداقل سن 30 و حداکثر سن 75، سلامت جسمانی کامل و عدم سوء‌شهرت در حوزه انتخابی از این شایط است که اطلاعات آن از چهار مرکز شامل نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دادگستری‌ها استعلام و برای نامزد انتخاباتی حکم صادر می‌شود.

 

ردصلاحیتی‌های اصلاح‌طلبان بیشتر نماینده‌های مجلس ششم هستند

 

پیام ادامه داد: بسیاری از اصلاح‌طلبانی که در این دوره رد صلاحیت شده‌اند در مجلس ششم نماینده بودند. بسیاری از نمایندگان مجلس ششم نیز در تحصن‌ها نقش داشتند و استعفای دست‌جمعی دادند و بحث خروج از حاکمیت را مطرح کردند تا بتوانند با یکدیگر مسیری را که به‌سوی نظام جمهوری است در پیش بگیرند.

 

وی بیان کرد: مجلس ششم مجلس اصلاحات است؛ به‌طور مثال در مجلس ششم از تهران تنها یک نماینده اصولگرا وجود داشت. تحصن و فعالیت‌های دیگر نمایندگان مجلس ششم شرایطی را ایجاد کرد که می‌توان گفت التزام به جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه را از خود سلب کرده‌اند. آن‌چنان که محمدرضا خاتمی در اعترافی می‌گوید هدف ما موضوع رد صلاحیت‌ها نیست، بلکه این است که دولت و رئیس مجلس را از خود کنیم تا بتوانیم اهدافی را که در براندازی است، پیش ببریم.

 

همچنین در این مناظره سعید صالحی نماینده دانشجویی جریان فکری اصلاح‌طلب دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی هر دانشجو محیط‌زیست است. مجلس در رأس امور قرار دارد و این‌که بخواهیم بگوییم مجلس نهم در بروز ریزگردها تأثیرگذار نیست، غیرقابل‌قبول است. نمایندگان خوزستان برای مردم گتوند چه کردند که این سد آسیب کمتری به مردم برساند؟

 

سه نماینده خوزستان اعتبارات ریزگردها را به صنعت و معدن انتقال دادند

 

وی با اشاره به افشاگری دیروز معصومه ابتکار، گفت: ابتکار گفته است سه تن از نمایندگان خوزستان در کمیسیون تلفیق هستند. این سه نفر اعتباراتی که برای مبارزه با ریزگردها در نظر گرفته‌شده بود به وزارت صنعت و معدن انتقال داده‌اند.

 

این فعال دانشجویی اصلاح‌طلب با اشاره به 2 اتفاقی که توسط نمایندگان خوزستان در مجلس افتاده است، تصریح کرد: یکی از آن‌ها حذف بند مربوط به اعتبارات مبارزه با ریزگردها و دوم تصویب 500 میلیون دلار اعتبار جهت آب‌رسانی به استان کرمان از طریق تونل بهشت‌آباد است.

 

صالحی قانون اساسی کشورمان را بهترین قانون اساسی دنیا در نوع خود دانست و گفت: اصلاح‌طلبی یک اندیشه است و بزرگ‌ترین اصلاح‌طلب نیز رهبر کبیر انقلاب است. به نظر من اصلاح‌طلبان هیچ مخالفتی با رد صلاحیت‌ها ندارند. شعار کشور ما مردم‌سالاری دینی است اما این مردم‌سالاری نیز حد و اندازه و مرامی دارد.

 

وی ادامه داد: آیا بر وفق مرام مردم‌سالاری دینی است که با تفسیری کلیشه‌ای و منفعت‌طلبانه از قانون اساسی و در دست گرفتن دستگاه‌ها، نظام سیاسی کشور را به‌سوی تک‌قطبی بودن ببرند؟ آیا انصاف است که قانون اساسی را بازیچه منافع حزبی قرار دهیم؟ این عمل از سوی هر حزبی خواه اصلاح‌طلب خواه اصولگرا صورت بگیرد اشتباه است.

 

مشکل اصلاح‌طلبان نه با نظارت که با شیوه نظارت است

 

این فعال دانشجویی اصلاح‌طلب تأکید کرد: درست است که طبق قانون چهار مرکز باید صلاحیت یک نماینده را تأیید کند که عبارت‌ از اطلاعات، ثبت‌احوال، نیروی انتظامی و دادگستری هستند اما مشکل ما با نظارت‌کردن نیست بلکه با شیوه نظارت است.

 

صالحی با اشاره به این‌که تفکیک قوا یک نظریه اسلامی نیست، عنوان کرد: تفکیک قوا باید باشد ولی نباید به‌جایی برسد که مانند دوره آقای احمدی‌نژاد بشود. در آن مجلس چه اتفاقی افتاد که حتی رهبری هم تذکر دادند؟

 

وی تأکید کرد: کسی با اساس نظام و ولایت‌فقیه مشکلی ندارد، بلکه این راهکار اشتباه است. آیا غیرازاین است که شورای نگهبان بازیچه منافع عده‌ای خاص شده است؟ مجلس و دولت در عین این‌که باید استقلال داشته باشند باید هم‌سو و در خط‌مشی ایران اسلامی کار کنند.

 

همچنین در این مناظره احمد محمدزاده دانشجوی نماینده جیان فکری اصولگرایی دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: مقام معظم رهبری به صراحت فرموده است که "من نه اصولگرایی را قبول دارم و نه اصلاح‌طلبی؛ من یک اصولگرای اصلاح‌طلبم. نه اصولگرایی را در مقابل اصلاح‌طلبی می‌بینم و نه اصلاح‌طلبی را در مقابل اصولگرایی."

 

415 نفر از رد صلاحیت‌شدگان از اعضای گروهک‌های سلطنت‌طلب، کوموله و نهضت آزادی

 

وی با اشاره به مصداق‌هایی از رد صلاحیت‌شدگان، عنوان کرد: 250 نفر از رد صلاحیت‌شدگان تابعیت ایرانی نداشتند؛ 415 نفر عضو گروهک‌های سلطنت‌طلب، حزب کوموله و نهضت آزادی بوده‌اند؛ 176 نفر دو تابعیتی بودند و ... .

 

تعریف سه طیف کاندیدا در جریان اصلاح‌طلبی برای نمایندگی مجلس

 

این فعال دانشجویی اصولگرا ادامه داد: اصلاح‌طلبان 3 طیف کاندید برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی تعریف می‌کنند؛ طیف سوم کسانی هستند که باید ثبت‌نام کنند تا رد صلاحیت شوند و آمار رد صلاحیت‌ها را افزایش دهند. طیف دوم کسانی هستند که احتمال رد شدن می‌دهند که پروژه این افراد تخریب شورای نگهبان است.

 

محمدزاده با اشاره به دو سؤال کلیدی، گفت: چرا عامل تمام اغتشاشات و حوادثی که در کشور رخ می‌دهد یک طیف خاص هستنتد؟ و چرا این افراد (اصلاح‌طلبان) تا این اندازه در شبکه‌های بیگانه و ضدانقلاب طرفدار دارند؟

 

چرا همیشه یک طرف از نظام طلبکار است؟

 

وی بیان کرد: کمی دو طرفه به این موضوع نگاه کنید. چرا همیشه یک طرف از نظام طلبکار است؟ فرایند نفوذ را این‌گونه تصور نکنید که مهره‌هایی از آمریکا اینجا حضور یابند و اغتشاش کنند. این افراد دانسته یا ندانسته کارهایی می‌کنند که به نفع دشمن تمام شود.

 

همچنین در این مناظره سعید صالحی در پاسخ اظهار داشت: من می‌گویم از این نظام طلبکارم چون پدران ما برای این نظام خون داده‌اند، چون ایرانی هستم و در آینده باید جلوی دشمن ایستادگی کنم و گلوله بخورم. این حق من است که طلبکار باشم. بزرگ‌ترین اشتباهی که ما از دیپلماسی خارجی داشتیم این بود که همیشه کسی را بترسانیم. بزرگ‌ترین اشتباه ما در سیاست این بود که کشوری را دوست خود بدانیم، در حالی که در سیاست کسی دوست ما محسوب نمی‌شود.

 

وی افزود: آیا تمام شعار انقلاب ما مرگ بر آمریکا بود، یا استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؟ از "فتنه" استفاده ابزاری می‌شود. بسیاری از کسانی که رد صلاحیت شده‌ند پس از نوشتن نامه برای مقام معظم رهبری تأیید شده‌اند.

 

باید مخالف بتواند حرف خود را در دانشگاه بیان کند

 

این فعال دانشجویی اصلاح‌طلب با اشاره به اساس کار یک دانشگاه آکادمیک، بیان کرد: باید حرفی در اینجا بیان شود که در بقیه جمع‌ها گفته نمی‌شود، باید بگذارند مخالف حرف خود را بزند. اسلام دینی با یک چهره رحمانی است.

 

همچنین مهدی پیام در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که "بر چه اساسی عملکرد نمایندگان خوزستان را خوب می‌دانید در صورتی‌که نمایندگان به فکر خود بودند"، گفت: ما نمی‌توانیم قضاوت کاملی کنیم، بلکه از رفتار و توجه آن‌ها در بین مردم و مجلس شورای اسلامی می‌توانیم قضاوت نسبی داشته باشیم و متوجه شویم عملکرد این افراد نسبت به دوره‌های گذشته بهتر بوده است. نمی‌گوییم عملکرد نمایندگان به‌طور کامل به نفع مردم بوده است؛ نماینده باید صادقانه با مردم گفت‌وگو کند.

 

محمد احمدزاده نیز بیان کرد: در پروژه‌ای به نام پروژه "سنگر به سنگر" دو مرتبه برای نظام خیز برداشته شد؛ دفعه اول هجدهم تیر 78 بود که به سوی بیت رهبری حرکت کردند که رئیس‌جمهور حاضر نشد در آن زمان موضع بگیرد و فرمانده سپاه با یک تلفن کوتاه توانست این قائله را خاتمه دهد. حرف آخر من این است که به هر کسی در هر حزبی که دشمن بر روی او دست می‌گذارد، پشت کنید.

 

اصلاح‌طلبان از بسیاری از چارچوب‌ها و خط قرمزها عبور کرده‌اند

 

همچنین مهدی پیام با بیان این‌که دانشجو نباید در عنوان اصلاح‌طلب یا اصولگرا خلاصه شود و آرمان‌هایش بالاتر از این احزاب است، خاطرنشان کرد: وقتی مقایسه‌ای انجام دهیم متوجه می‌شویم اصلاح‌طلبان از بسیاری از چارچوب‌ها و خط قرمزها عبور کرده‌اند. من در هیچ زمانی خود را اصولگرا یا اصلاح‌طلب نمی‌دانم بلکه تنها دانشجویی می‌دانم که فعالیت سیاسی نیز دارد.

 

سعید صالحی نیز با بهترین مجلس را مجلس ششم دانست و اظهار کرد: این مجلس به بسیاری از دغدغه‌های مردم رسیدگی کرد که گزیده‌ای از مصوبات این مجلس عبارت از ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز دولتی، رفع محدودیت اعزام دانشجویان دختر به خارج کشور، ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از پانزده سال و پسران کمتر از هجده سال، تحقیق و تفحص از قتل‌های زنجیره‌ای و ... است.

 

وی اظهار کرد: ما به‌عنوان جوانان و دانشجویان اصلاح‌طلب خود را با هر هزینه‌ای صاحب انقلاب می‌دانیم که بلایی که بر سر انقلاب مشروطیت آمد بر سر انقلاب اسلامی نیاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد