سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ادعای بی‌اساس روزنامه آمریکایی درباره موشک‌های کروز ایران

روزنامه آمریکایی در گزارشی با طرح ادعایی بی‌اساس درباره موشک‌های کروز ایران، خواستار مقابله با این موشک‌ها از راه‌هایی چون توسل به تحریم‌ها و شورای امنیت سازمان ملل شد.

خبرگزاری فارس: ادعای بی‌اساس روزنامه آمریکایی درباره موشک‌های کروز ایران                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه ادعاهای آمریکایی‌ها درباره موشک‌های ایران،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی موشک‌های کروز ایران را تهدید خوانده و بر لزوم مقابله با آن تاکید کرده است.

در گزارش این روزنامه آمریکایی با عنوان «بی‌توجهی به تهدید موشکی ایران» ادعا شده است :‌«آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران هشدارآمیز است اما تهران هم اکنون موشکهای کروزی دارد که می‌تواند کلاهک هسته‌ای حمل کند».

وال استریت ژورنال ادعا کرد:‌ «آزمایش‌های گستاخانه موشک‌های بالستیک در ماه‌های اخیر تاکیدی بر شکست واضح توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های غربی است. تمرکز روی موشکهای بالستیک ایران سبب بی‌توجهی به یک موضوع مهم می‌شود: ایران هم اکنون موشکهای کروزی دارد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند».

این رسانه ادامه داد: «نه توافق هسته‌ای و نه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علی رغم خطر موشکهای کروز، به این موضوع توجه نکرده و به آن اشاره نکردند. موشکهای بالستیک و کروز می‌توانند کلاهک‌های اتمی حمل کنند اما مقابله با موشکهای کروز مشکل‌تر است. زمان شلیک موشکهای کروز کمتر است و در قیاس با موشکهای بالستیک ایران که یک ساعت یا بیشتر طول می‌کشد، موشکهای کروز چند دقیقه طول می‌کشد. موشکهای بالستیک در مسیرهای پر شیب و از قبل تعیین شده پرواز می‌کنند اما کروز سیستمهای هدایتگر پیچیده‌ای دارند و این به آنها اجازه پرواز در نزدیکی سطح زمین و در اطراف موانع را می‌دهد که این موضوع ردیابی آنها توسط رادار را سخت می‌کند».

رسانه وابسته به جمهوریخواهان آمریکا همچنین افزود: «مشکل وقتی بدتر می‌شود که توافق هسته‌ای به تهران اجازه توسعه زرادخانه موشک کروز را می‌دهد. روسیه و چین که بخش اعظم تجیهزات موجود ایران را به این کشور فروخته‌اند، این موضوع را درنظر دارند. میل آنها برای بازسازی پیوندها با صنعت دفاعی تهران بدین معناست که ایران مشکل کمی برای خرید موتورهای توربوفن و سیستمهای هدایتگر برای بهبود برد و دقت موشکهای کروزش و شاید سکوهای پرتاب جدید خواهد داشت».

وال استریت ژورنال تصریح کرد:‌ «موشکهای ضد کشتی ساخت چین، عنصر و رکنی از استراتژی ایران برای مقابله با تسلط آمریکا بر خلیج فارس و دریای عمان است. ایران در مراحل پایانی جنگ ایران-عراق به تانکرهای نفتی با پرچم آمریکا شلیک کرد و موشکهای ضد کشتی در اختیار حزب‌الله قرار داد و در مانورهای اخیر دریایی خودش، دو موشک جدید کروز ضد کشتی  شلیک کرد».

در ادامه گزارش می‌خوانیم: «آمریکا نباید در بازی کردن خوب با کارت بدی که دارد، احساس بی قدرتی کند. آمریکا بریتانیا و فرانسه بر اساس قطعنامه 2231 می‌توانند مانع انتقال موشکهای کروز، قطعات و تکنولوژی آن از سوی چین و روسیه به ایران شوند. انتقال اینها به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد و آمریکا باید باید تعهد خود برای وتو کردن تلاشها برای دادن یا فروختن تکنولوژی موشکی به ایران را نگهدارد. قطعنامه همچنین ارسال تسلیحات ایران به خارج از کشور را ممنوع می‌کند. با توجه به سابقه انتقال موشکهای کروز تهران به حزب‌الله و شاید حماس، مهم است که آمریکا و شرکایش به قدغن کردن صادرات تسلیحات ایران ادامه دهند».

در پایان مطلب هم آمده است: «همه کشورهای عضو دائم شورای امنیت به استثنای چین، در (معاهده) رژیم کنترل تکنولوژی موشکی هم عضویت دارند که به نحو خاص برای کمک کردن جهت ممانعت از گسترش سیستمهای با قابلیت حمل احتمالی هسته‌ای از قبیل موشکهای کروز طراحی شدند که این موضوع، جایگاه و مجمعی برای هماهنگی جهت اعمال کنترل‌های سخت‌گیرانه‌تر روی ارسال سلاح به ایران تامین می‌کند. آمریکا باید روشن و تصریح کند که برای تنبیه کردن متخلفان و ناقضان رژیم کنترل تکنولوژی موشکی،‌ از قوانین تحریم‌ی موجود استفاده خواهد کرد».

نتیجه سندروم بزرگنمایی دولت؛
عکس یادگاری عده‌ای با یک فروند هواپیمای ایرباس در فرودگاه مهرآباد که بیانگر طب حماسه‌سازی و بزرگنمایی خدمات دولت است، با واکنشی متفاوت در رسانه‌ها روبرو شد و بسیاری آنرا تحقیر ایرانیان خواندند.

گروه سیاسی مشرق – به نظر می‌رسد پدیده جالبی در فضای سیاسی کشور شکل‌گرفته که آن را می‌توان به شادی قبل از گلی که در سالم و ناسالم بودن آن تردید است، تعبیر کرد. قبل از اجرای برجام همین پدیده با تشویق تلویحی دولت عده‌ای را به خیابان‌ها کشاند تا به شادی و سرور بپردازند. البته بعد از مدتی با اجرای برجام و فروکش کردن هیجانات کاذب با وجود همین تشویق‌ها شاهد شادمانی‌ در کشور نبودیم.

این عکس یادگاری افتخار دارد یا تحقیر ایرانیان است؟ + تصاویر

اخیراً همین پدیده در مورد ورود یک فروند هواپیمای ایرباس 350 به فرودگاه مهرآباد تکرار شد. ماجرا از این قرار بود که با نشستن هواپیمای فرانسوی در فرودگاه عده‌ای با ذوق تمام با آن که گفته می‌شود نمونه‌ای بوده که چهار سال بعد قرار است به ایران تحویل داده شود، عکس یادگاری گرفتند که انتشار آن به عنوان آبروریزی بزرگ تأسف و تعجب بسیاری را در پی داشت.برخی بیان داشتند که این حرکت در افکار عمومی جهان، تصویر بدوی و تحقیرآمیزی از ایرانیان به نمایش می‌گذارد و گویی برای اولین بار است که ما با یک هواپیما مواجه می‌شویم و این افراد به مانند عکس یادگاری که ایرانیان با اولین ماشینی که به کشورمان آمد گرفتند، عمل کرده‌اند.

این عکس یادگاری افتخار دارد یا تحقیر ایرانیان است؟ + تصاویر

البته این رویه دولت یازدهم است و این روزها برخی از مسئولان برای جلب توجه افکار عمومی دست به مانورهای تبلیغاتی زیادی می‌زنند اما به نظر می‌رسد که این نوع حرکات بیشتر مایه تحقیر و خدشه‌دار کردن هویت و عزت ملی را فراهم می‌کند تا تبلیغات برای دولت و ... . در این راستا به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری بیش از حد دولت در حوزه تبیلغات باعث به وجود آمدن سندروم حماسه‌سازی و بزرگنمایی خدمات در قوه مجریه شده است. اما گرفتن عکس یادگاری با ذوق و شوق تمام با هواپیمای فرانسوی درحالی صورت می‌گیرد که کشورمان در زمینه‌های مختلف فناوری دارای نخبگان بزرگی است و دست برتر را دارد اما بعضاً دیده می‌شود که عملکرد دولت در این حوزه ترمز فناوری ملی را کشیده و همه چیز به برجام و قراردادهای خارجی موکول شده است که تجربه تاریخی نشان داده نمی‌توان به این موارد چندان دل‌خوش کرد.
این عکس یادگاری افتخار دارد یا تحقیر ایرانیان است؟ + تصاویر

عدم پرتاب ماهواره شریف‌ست که از سال 92 زمزمه‌های پرتاب آن بوده تا به امروز از جمله این موارد است. به گفته برخی از کارشناسان، رویکرد تبلیغاتی دولت سبب ایجاد چنین وضعیتی در خصوص برخی از فناوری‌های داخلی شده است و همان‌طور که به کالاهای خارجی توجه زیادی تا حد تحقیر توان و حیثیت ملی می‌شود؛ به اقتصاد و تولید داخلی که وارد رکودی درازمدت شده توجه چندانی نمی‌شود.

در حومه شمالی حلب،ارتش سوریه، یگا‌ن‌های حمایت کُردی و کمیته‌های مرمی، چندین شهرک را آزاد کردند که مهمترین آنها تل رفعت، کفرنایا،‌کفین و کفرناصح بوده است.
sputniknews.com

اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۴ اسفند
به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۴ اسفند را در ادامه می خوانید:

▼ حرف روز
مجلس مطلوب؛ مجلس کارآمد
همه تلاش‌ها در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به مجلس مطلوب است، مجلسی که پس از شکل‌گیری کارکرد و ویژگی‌ها‌یی داشته باشد که انتظار ملت و جامعه اسلامی را برآورده کند. به واقع، در یک کلام می‌توان گفت: مجلس مطلوب، «مجلس کارآمد» است که به وظایف قانون‌گذاری و نظارتی خود به خوبی عمل کرده و ویژگی‌هایی در تراز ملت عزیز ایران داشته باشد. در این میان کلیدواژه اصلی مقوله «کارآمدی» است و «انتخابات» مهم‌ترین سازوکاری است که نظام می‌تواند با شایسته‌سالاری بر کارآمدی خود بیفزاید و نهادهای تصمیم‌ساز کشور را توانمند کند.
کلام حکیم فرزانه انقلاب اسلامی در این زمینه شنیدنی است: «آنچه که برای مردم در همه‌ گزینش‌های ملی و انتخابات‌ها مهم است، این است که سطح کارآمدی نظام روزبه‌روز ارتقا پیدا کند؛ این اساس مسئله است. اگر مردم دنبال نماینده‌ مجلس می‌گردند، ... در پی آن هستند که انسان‌های کارآمدی را بر اریکه‌ مسئولیت بنشانند تا آنها بتوانند سطح کارآمدی نظام را افزایش بدهند و مشکلات مادی و معنوی مردم را حل کنند؛ این خواست مردم است.» (۲۴/۸/۸۳)
با این شاخص کارآمدسازی می‌توان به سراغ شعارها و عملکردهای نامزدهای انتخاباتی و فهرست‌ها و جریان‌های سیاسی رفت تا مشخص شود که کدام یک صلاحیت، توانایی و برنامه لازم برای کارآمدسازی مجلس دهم را دارند. امروز رفع معضلات اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم در صدر ضرورت‌های کشور قرار دارد که تحقق آن از طریق داشتن برنامه‌ای جامع برای مهار تورم و رفع رکود در سایه اقتصاد مقاومتی ممکن خواهد بود. در این مسیر مروری بر چهره‌های معرفی شده در برخی فهرست‌های انتخاباتی و بررسی کارنامه و سوابـق علمی- اجرایی ایشان به خوبی حکایت از آن دارد که افراد صاحب‌نظر اقتصادی و بابرنامه در میان آنان حضور ندارد. طبیعی است که ورود چنین افرادی به مجلس به حل مشکلات معیشتی ملت کمکی نخواهد کرد و گامی در مسیر کارآمدسازی قوه مقننه نخواهد بود؛ چراکه صلاحیت‌های علمی- تخصصی لازم را برای این امر ندارند.


▼ گزارش روز
وارونه‌نمایی جامعه در آستانه انتخابات
رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه طی ۲۴ ساعت گذشته در صفحه‌های ویژه انتخاباتی، خط‌های خبری- تحلیلی نظیر وارونه‌نمایی فضای عمومی جامعه در آستانه انتخابات را محور فعالیت‌های تبلیغاتی خود قرار داده‌اند. شماری از رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه در آخرین اخبار و تحلیل‌های خود، فضای عمومی جامعه را سرد و برکنار از شور انتخاباتی به تصویر کشیده‌اند. در این زمینه، یکی از رسانه‌های فعال تارنمای «رادیو فردا» در گزارشی با عنوان «مواجهه جامعه ایران با انتخابات مجلس دهم چگونه است؟» بدون توجه به واقعیت‌‌های جامعه ایرانی مدعی شد، تقریباً هیچ اثری از اخبار انتخابات در مبادلات میان افراد در شبکه‌های اجتماعی پربیننده در میان ایرانیان (مانند تلگرام یا فیس‌بوک) به چشم نمی‌خورد. ... به این‌ترتیب هر آنچه در باب مشارکت سیاسی دیده می‌شود، در حد تبلیغات اندک تلویزیون دولتی و برخی همایش‌های کم‌مخاطب است. «بی‌بی‌سی» فارسی نیز در گزارشی با عنوان «ایران؛ فعالیت انتخاباتی و نیهیلیسم» با هدف پایین آوردن سطح و ارزش مشارکت مردم در انتخابات، گزارش خود را این‌چنین آغاز کرد: کسانی که قائل به مشارکت در انتخابات حاضر هستند و نیز به مطلوبیت دموکراسی باور دارند، باید بپذیرند که دفاع‌شان و منطق‌شان نیهیلیستی (پوچ‌انگارانه) است.
یکی از مهم‌ترین محورهای تحلیل و گزارش‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی زیر ذره‌بین قرار دادن شکاف‌های موجود بین اهداف و دیدگاه‌های جریان‌های سیاسی کشور طی روزهای گذشته بوده است. تارنمای «رادیو زمانه» نیز با عنوان «مردم ایران چرا رأی می‌دهند؟» در گفت‌وگویی با «حسین قاضیان» روزنامه‌نگار و پژوهشگر دانشگاه سیراکیوز آمریکا، این جمع‌بندی را مطرح کرد که حضور در پای صندوق رأی ممکن است به دلیل ترس یا مهر شناسنامه، از روی عادت، برای امتیازگیری، تلاش برای تغییرات سیاسی و «نه» گفتن به رقیب باشد. رادیو زمانه در گزارش دیگری بحث «رفراندوم نمایی» این انتخابات را مطرح کرد و نوشت: رأی ندادن به چند نفر که این روزها سه نفر از آنان در فضای مجازی به «مثلث جیم» مشهور شده‌اند، حالت رفراندوم به خود گرفته و برای نظام اسلامی بسیار حیثیتی شده است. تارنمای سعودی «العربیه» نیز که تا به‌حال بوی انتخابات در کشورش به مشام کسی نرسیده است، در تحلیلی با عنوان «انتخابات ... خیمه‌شب‌بازی تکراری» با هدف دلسردی مردم و بدبینی به انتخابات مطالب سخیفی نوشته است.


▼ خبر ویژه
عربستان به دنبال رسانه‌های فارسی‌زبان
وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان سعودی و عضو شورای سیاسی و امنیتی این کشور با طرح ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران در مسائل سوریه، یمن و لبنان، گفت: رسانه‌های مختلف فارسی‌زبان برای مقابله با ایران ایجاد می‌کنیم. عادل الطریفی گفت: خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به زبان فارسی خبر منتشر می‌کند؛ رسانه‌های خبری دیگری در این زمینه داریم و به زودی شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان ایجاد می‌کنیم. ما با این‌گونه اقدامات نمی‌خواهیم با جامعه ایران مقابله کنیم، بلکه می‌خواهیم وجهه روشن و پیشرفته جامعه عربستان را به تصویر بکشیم. این کشور مراحل مختلفی از پیشرفت انسانی، توسعه‌ای، اقتصادی و علمی را پشت سر گذاشته است. همچنین، می‌خواهیم وضع فاجعه‌بار اقتصادی و اجتماعی را در ایران نشان دهیم. جامعه ایران از اقوام و طوایف مختلفی تشکیل شده است و یکپارچه نیست.
 

▼ اخبار
۱- نقش قابل ملاحظه سازمان سیا در اجرای برجام
«دیوید کوهن»‌ معاون مدیرکل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت: این سازمان در کمک به اجرای «برجام»، نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا خواهد کرد. وی در مصاحبه اختصاصی با WTOP به چالش‌های پیش روی واشنگتن اشاره کرد و تهدیدهای ناشی از داعش، القاعده و گروه‌های وابسته به آنها را نمونه‌هایی از این چالش‌ها خواند و افزود: واشنگتن علاوه بر آنها با تهدیدهای موشکی کره شمالی، اقدامات روسیه در اوکراین و حضور چین در دریای چین جنوبی روبه‌رو است. معاون سیا در بخش دیگری از این مصاحبه به چالش‌هایی اشاره کرد که به گفته او، کشورهای هسته‌ای مانند ایران و کره شمالی علیه واشنگتن ایجاد می‌کنند. کوهن گفت: درباره ایران، ما همچنان منابع قابل ملاحظه‌ای را در کانال‌های مختلف مربوط به فعالیت‌های این کشور صرف می‌کنیم. او در توضیح بیشتر درباره این مسیرها اضافه کرد: یکی از آنها، نظارت و کمک به دیگران برای نظارت بر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواهد بود. کوهن همچنین تأکید کرد، توافق هسته‌ای به معنای آن نخواهد بود که سایر «فعالیت‌های مخرب ایران» - به ادعای او - تحت نظر نخواهد بود. این مقام آمریکایی گفت: برای ادامه تمرکز بر فعالیت‌های مخرب ایران - خواه در مجاورت ما باشند یا در سایر نقاط جهان - همکاری با دیگران را ادامه می‌دهیم.

۲- تحریم‌ها علیه ایران هیچ تأثیری نداشته است
نتایج پژوهشی در دانشگاه ایالت کارولینای شمالی در آمریکا نشان داد، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا ضد ایران هیچ تأثیری نداشته و اقتصاد این کشور حتی پس از اعمال تحریم‌ها بهتر هم شده است. بروک مک‌دونالد، استاد دانشگاه در ایالت کارولینای شمالی می‌گوید: برخی‌ها فکر می‌کنند که توافق ایران با گروه ۱+۵ به دلیل تأثیر تحریم‌ها علیه این کشور بوده است؛ اما در واقع چنین نیست. اصلاً این تحریم‌ها بیشتر به این دلیل اعمال شد که مردم رژیم شاه را بیرون کردند و حکومت جمهوری اسلامی جایگزین آن شد. پژوهشگران این دانشگاه در زمینه تأثیر تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کردند: به جای تشویق یک ملت به سازگاری با یک سیاست مطلوب، تحریم‌ها نتیجه عکس می‌دهد و مسیر را برای رسیدن به آن دشوارتر می‌کند. وقتی تحریمی رخ می‌دهد، حس دفاعی ملت بیشتر تقویت می‌شود.


▼ تا انتخابات
در ایام تبلیغات، برخی ستادهای انتخاباتی و نامزدها با وعده‌ها و شیوه‌های گوناگون سعی می‌کنند آرای بیشتری به نفع خود جلب کرده و به هر قیمتی کرسی‌نشین صندلی‌های سبز پارلمان شوند. با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، دیگر شیوه‌های غیرقانونی خرید رأی، نظیر شام، ناهار، توزیع سیم‌کارت و ... رنگ باخته و چندان جذابیتی ندارد؛ به گونه‌ای که برخی‌ها با ترفندهای نوین دست به کار شده تا نامزد مورد نظر خود را از دیگر رقبا پیش بیندازند؛ هر چند که بسیاری از این نوع تخلفات از چشم تیزبین دستگاه‌های نظارتی پنهان نمی‌ماند. ستادهای انتخاباتی برخی نامزدها در ابتکاری جدید برای برهم زدن قاعده رقابت، قصد دارند این بار از ظرفیت رأی مهاجران کلان‌شهرها از طریق قطارهای چارتری بهره بگیرند.
حضرات آیات موحدی‌کرمانی، تسخیری، بطحایی‌گلپایگانی، اعرافی، دری‌نجف‌آبادی و حمیدی، از قرار گرفتن نام‌شان در فهرست مورد حمایت انگلیس، اعلام برائت کردند و گفتند: نام‌شان بدون هماهنگی در فهرست هاشمی و روحانی قرار گرفته است.


▼ اخبار کوتاه
«لیزا گرانده» مسئول هماهنگی کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل در عراق گفت: اگرچه مسئولان این کمیته امکان دسترسی به ساکنان مناطق تحت سلطه گروه تروریستی داعش را ندارند؛ اما بر اساس گزارش‌های رسیده، درصد زیادی از ساکنان فلوجه و منطقه سینجار با کمبود دارو و مایحتاج ضروری روبه‌رو هستند. بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان ملل، جنایات گروه تروریستی داعش از آغاز سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از سه میلیون نفر از مردم عراق را آواره کرده است.
«اشتون کارتر» مدعی شد، موشک غول‌پیکر کره‌شمالی آماده شلیک به واشنگتن است. «تائپودونگ۲» یک موشک سطح به سطح زمین پایه بوده که ساخت کشور کره‌شمالی است. این موشک تلفیقی از فناوری موشک ماهواره‌بر «اونها» و موشک‌های زمین به زمین «رودونگ» و «تائپودونگ۱» است. صاحب‌نظران معتقدند، موشک تائپودونگ در صورت بهینه‌سازی و حمل یک سرجنگی سبک می‌تواند بردی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر داشته باشد و قلب آمریکا، یعنی واشنگتن را هدف قرار دهد.
علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران آمار دانشجویان خارجی این دانشگاه را ۳۸۰ نفر عنوان کرد و گفت: بنا بوده است که ظرف پنج سال به هزار دانشجو برسیم که تاکنون دو سال گذشته و تا سال ۹۷ باید هزار دانشجوی خارجی جذب کنیم. وی از برنامه‌هایی به منظور جلوگیری از عزیمت دانشجویان پزشکی به دانشگاه‌های بی‌کیفیت خارج از کشور هم خبر داد.
پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: آتش‌بس از روز ۲۷ ماه فوریه جاری در سوریه برقرار خواهد شد که این آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی جبهه النصره و داعش نمی‌شود و مراکز تحت سلطه این گروه‌های تروریستی همچنان تا نابودی کامل آنها بمباران می‌شود.
یک روزنامه‌نگار کُرد در سوریه اعلام کرد: در پی کنترل شهر شدادیه در جنوب استان حسکه در سوریه از سوی نیروهای کرد سوری، صدها تُن مواد منفجره ساخت ترکیه در این شهر، که برای داعش ارسال شده بود، کشف و ضبط شد.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از وزارت بهداشت، ۵۱ درصد دانش‌آموزان، سابقه مصرف قلیان و ۳۱ درصد سابقه مصرف سیگار دارند.


منبع: بصیرت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد