سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ترامپ: ایرانی ها ما را به تمسخر گرفتند + عکس

نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا خشم خود را از اقدامات ایران نشان داد.به گزارش مشرق، دونالد ترامپ - نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا در پیامی اینترنتی، خشم خود را از اقدامات ایران نشان داد.دونالد ترامپ با انتشار تصویر ماکت تفنگداران دستگیر شده در ایران نوشت: ظالمانه است، ایرانی ها با شبیه سازی سربازان آمریکایی و گرداندن آنها در روز انقلاب (اسلامی) آنها را به تمسخر گرفتند.  ایرانیان سربازان آمریکایی را درحال زانو زدن نشان دادند.
وی در این پیام اینترنتی، فیلم این اقدام را قرار داده بود.
ترامپ: ایرانی ها ما را به تمسخر گرفتند + عکس

کارتر: هرگز با روس‌ها درباره سوریه درگیر نخواهیم شد

یک رسانه عربی تاکید کرد آمریکا با مهار عربستان تاکید کرده است جنگی در سوریه رخ نخواهد داد و واشنگتن با مسکو درباره این کشور هماهنگی می‌کند.
به گزارش مشرق، روزنامه السفیر نوشت آمریکا خیزش عربستان سعودی به سمت جنگ در سوریه را مهار کرده و کارتر وزیر دفاع آمریکا هم تاکید کرده است ما هرگز با روس‌ها تقابل نخواهیم داشت و درباره سوریه با آنها هماهنگ خواهیم بود.

السفیر نوشت : جنگ در سوریه(اعزام نیروی زمینی برای دخالت نظامی در سوریه) هرگز رخ نخواهد داد که این مسئله قطعی شده است(که جنگی در کار نیست)، تا زمانی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مقام ریاست جمهوری است،‌احمد العسیری(سخنگوی ائتلاف جنگ افروزان علیه یمن) تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند آغاز عملیات زمینی علیه سوریه را اعلام کند، چنین جنگی رخ نخواهد داد، هر چند تبلیغات و هیاهوی سعودی‌ها اخیرا در این زمینه(که جنگ علیه سوریه را آغاز خواهند داد) به اوج خود رسیده است، واشنگتن در برابر هرگونه تحرکی یک سقف مشخصی قرار داده است، تنها چیزی که فعلا(به آل سعود) اجازه داده شده است یا امکان آن وجود دارد، تیم‌های ویژه برای آموزش گروه‌های مخالف در داخل سوریه است، اما این مسئله هم مربوط به آینده است که جدول زمانی آن مشخص نیست، علاوه بر آنکه به برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی طولانی هم نیاز دارد.

السفیر نوشت خلاصه نشست وزیران دفاع کشورهای  عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)ضد داعش همین نتیجه مذکور(جنگی در سوریه رخ نخواهد داد) بود، نشستی که با حضور وزیران و نمایندگان 49 کشور در مقر ناتو در بروکسل برگزار شد، این در حالی است که ترکیه و 20 کشور دیگر به عنوان ناظر به این نشست دعوت شده بودند.

البته محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی زودتر از همه به این نشست آمده بود و نشست‌های دوجانبه‌ای را انجام داد که مهمترین آن با اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و همتایان انگلیسی و آلمانی‌اش بود(بن سلمان همزمان وزیر دفاع سعودی هم به شمار می‌رود).

السفیر تاکید کرد آمریکایی‌ها به بن سلمان گفته‌اند ما هرگز به دنبال وارد شدن به جنگ با روسیه نیستیم.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفته است ما هرگز وارد تقابل و درگیری با روس‌ها نخواهیم شد و با آنها هماهنگ خواهیم بود.
منبع: تسنیم

عادل‌ الجبیر: بشار اسد را حذف می‌کنیم

وزیر خارجه عربستان که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده می‌گوید گفت که برای حل مشکلات خاورمیانه باید بشار اسد از قدرت حذف شود.
به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان امشب میهمان مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ بود و در خصوص معضلات خاورمیانه و وضعیت کشورش سخ گفت.

جبیر ابتدا به خارومیانه پرداخت و گفت که چالش اصلی این منطقه، «افراطی‌گرایی و قومیت‌گرایی مذهبی» است.

وی سپس به وضعیت فعلی کشورش پرداخت و با ارائه آماری از جمعیت و وضعیت اقتصادی عربستان سعودی گفت: «ما 30 میلیون نفر جمعیت، منابع سرشار نفتی و زیرساخت‌های در کلاس برتر جهانی داریم.»

الجبیر ادامه داد: «ما توانسیتم ظرف چند دهه، با برنامه‌های اصلاحی، 90 درصد بی‌سوادی را به داشتن 100 درصد شهروند باسواد تبدیل کنیم؛ کاری که هر کشوری نمی‌تواند انجام دهد.»وزیر خارجه عربستان در خصوص امنیت خاورمیانه گفت: «ما ثبات و امنیت را برای خود و دیگر کشورهای منطقه می‌خواهیم؛ اگر کسی برای این منظور کاری نکند، پادشاهی سعودی و متحدان، خود دست به کار خواهند شد.»عادل الجبیر در مقام مثال، به یمن اشاره کرد و با «شبه‌نظامی تندرو» خواندن کمیته‌های مردمی این کشور گفت: «عربستان و متحدانش برای حمایت از دولت قانونی، در یمن وارد عمل شدند.»وزیر خارجه عربستان در ادامه، به حضور داعش در خارومیانه پرداخت و برای از بین رفتن این گروه، 2 اقدام را لازم دانست.

جبیر گفت که اولین شرط لازم برای شکست داعش، برکنار شدن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است و دومین شرط، اجرایی شدن اصلاحات سال 2014 در عراق که موجب به قدرت رسیدن سنی‌ها و تقسیم قدرت میان شیعیان، سنی‌ها و کردها است.وزیر خارجه عربستان به شرط اول یعنی برکناری بشار اسد بازگشت و گفت: «به این هدف خواهیم رسید.»

منبع: فارس

واشنگتن:

ایران سربازان آمریکایی را مورد «بازجویی مستمر» قرار داده است/احتمال هک جی‌پی‌اس قایق‌ها را بررسی می‌کنیم

یک مقام آمریکایی با بیان اینکه به گفته سربازان بازداشت شده در آب‌های ایران، تهران آن‌ها را مورد «بازجویی مستمر» قرار داده، گفت یکی از سناریوهای مورد بررسی توسط پنتاگون، ایجاد اختلال در سامانه ناوبری قایق‌ها توسط ایران است.

خبرگزاری فارس: ایران سربازان آمریکایی را مورد «بازجویی مستمر» قرار داده است/احتمال هک جی‌پی‌اس قایق‌ها را بررسی می‌کنیم                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام نظامی آمریکا مطلع از پرونده نظامیان بازداشت‌شده در آب‌های ایران، روز جمعه به نقل از این افراد مدعی شد که این نظامیان از سوی ایران تحت «بازجویی مداوم» قرار گرفته‌اند.

به نوشته سایت شبکه سی‌ان‌ان، این مقام آمریکایی گفته است که احتمالا به همین دلیل این که نظامیان بعد از آزادی،‌ به مقامات مافوق خود گفته‌اند که «مضطرب و ناراحت» هستند.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، همین امر را هم دلیل گریه یکی از نظامیان آمریکایی عنوان کرده است. 

به گفته مقامات آمریکا، انتظار می‌رود نتیجه تحقیقات اولیه پنتاگون در مورد ورود دو قایق ارتش آمریکا به محدوده سرزمینی ایران در خلیج فارس و پس از آن بازداشت نظامیان آمریکایی سوار بر این قایق‌ها از سوی ایران، تا پایان ماه جاری میلادی مشخص شود. 

قرار است در جریان این تحقیقات، جزئیات برخورد ایران با این نظامیان و اطلاعاتی که در اختیار تهران قرار گرفته،‌ مشخص شود. همچنین تجهیزات ناوبری قایق‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته تا دلیل ورود آن‌ها به آب‌های ایران، معلوم شود. 

این مقام آمریکایی سه سناریو را مطرح کرده است: ملوان‌های آمریکایی به درستی از جی‌پی‌اس استفاده نکرده‌اند؛ جی‌پی‌اس دچار نقص فنی شده است یا ایران و نیروهایی در منطقه جی‌پی‌اس این قایق‌ها را از راه دور دچار اختلال کرده‌اند که این امر موجب منحرف شدن این نظامیان از مسیر اصلی‌شان شده است. 

مقام آمریکایی در مورد سناریوی سوم که در واقع جای متهم و شاکی را تغییر می‌دهد، گفته است که پیش از این «شواهد روایی‌ای» از ایجاد اختلال در سامانه‌های جی‌پی‌اس در دیگر مناطق داشته و به همین جهت این سناریو هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با سی‌ان‌ان:

آماده‌ایم تحت ائتلاف آمریکا، نیروی ویژه به سوریه اعزام کنیم/صحبت از جنگ جهانی، اغراق است/ایران 5000 سال است که همسایه ماست

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر گفت بحث‌هایی جدی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه در جریان است و ریاض آماده است در قالب ائتلاف آمریکا، نیروی ویژه به سوریه اعزام کند.

خبرگزاری فارس: آماده‌ایم تحت ائتلاف آمریکا، نیروی ویژه به سوریه اعزام کنیم/صحبت از جنگ جهانی، اغراق است/ایران 5000 سال است که همسایه ماست                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان می‌گوید منظور ریاض از اعزام نیروی زمینی به سوریه، تنها فرستادن نیروهای ویژه آن‌ هم در قالب ائتلاف تحت رهبری آمریکا بوده است. 

وی در مصاحبه‌ای که روز جمعه از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا عربستان در آستانه اعزام نیرو به سوریه است، گفت: «ما اعلام کردیم که اگر ائتلاف، که ما هم مدت‌هاست عضوی از آن هستیم، تصمیم بگیرد که باید علاوه بر حملات هوایی، به سوریه نیروی زمینی بفرستد، عربستان سعودی آماده است تا نیروی ویژه خود را اعزام کند.»

او در پاسخ به این سوال «کریستین امانپور» که آیا اعزام نیرو به سوریه را محتمل می‌بیند یا نه، گفت: «نمی‌توانم به شما بگویم که چه اتفاقی می‌افتد یا نمی‌افتد. آنچه می‌توانم بگویم، این است که بحث‌هایی جدی در مورد افزودن یک مولفه زمینی به ائتلاف، در جریان است، چراکه باید امکان تحت تصرف درآوردن بخشی از اراضی و نگه داشتن آن‌ها وجود داشته باشد و این کار با نیروی هوایی امکان پذیر نیست.»

وزیر خارجه عربستان اظهارات «دیمیتری مدودوف» نخست‌وزیر روسیه را که هشدار داده است ورود نیروهای عربی به خاک سوریه آغازگر یک جنگ جهانی است، «اغراق شده» توصیف کرد و گفت نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از سپتامبر سال 2014 برای «مبارزه با داعش» وارد سوریه شدند و نیروهای روس هم از تابستان سال گذشته میلادی «برای حمایت از بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه)» وارد نبرد شدند.

او که در نشست امنیتی مونیخ گفت هدف عربستان کنار زدن اسد است و اطمینان دارد که به این هدف می‌رسد، گفت: «من معتقدم که اسد ضعیف شده است، کار او تمام است و آینده‌ای برای وی وجود ندارد.»جبیر با تکرار اتهام‌زنی‌هایش علیه رئیس‌جمهور سوریه، ایران، حزب‌الله و روسیه، گفت: «ما همواره گفته‌ایم که دو راه برای پایان دادن به بحران سوریه وجود دارد؛ که هر دو شامل کنار زدن اسد است. یک راه، مسیر سیاسی است، که از مسیر بیانیه ژنو می‌گذرد که بر اساس آن شورای موقت اختیارات را از اسد گرفته، کشور را اداره می‌کند، قانون اساسی را اصلاح کرده، انتخابات برگزار کرده و سوریه را به سمت آینده‌ای جدید بدون هرگونه نقشی برای بشار اسد پیش می‌برد. این راه ارجح است.»

وی افزود: «اگر این مسیر شکست بخورد، جایگزین، استفاده از زور خواهد بود. بشار اسد کنار خواهد رفت و در این تردیدی نیست. او یا از مسیر سیاسی کنار می‌رود یا با استفاده از زور برکنار می‌شود. مردم سوریه وی را نمی‌پذیرند.»

او در پاسخ به این سوال که چطور می‌خواهند اسد را با «زور» از قدرت کنار بزنند، آن هم در حالی ه عربستان می‌گوید تنها در قالب ائتلاف به سوریه نیرو اعزام می‌کند و به نظر هم نمی‌رسد که واشنگتن در موقعیتی باشد که بخواهد درگیر نبرد در سوریه شود و در عین حال نیروهای ارتش سوریه در حال پیشروی در اطراف حلب هستند، گفت: «تصور می‌کنم که الان در حال بررسی امکان انتقال سیاسی از طریق روند سیاسی هستیم. توافقی که روز گذشته (پنج‌شنبه) حاصل شد و با انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده در سوریه طی یکی دو روز آینده آغاز شده و بعد خواستار توقف یا وقفه در مخاصمات می‌شود، بسیار مهم بود.»

وی افزود: «اینطور می‌توان نیات رژیم و متحدانش را آزمود. ما تمام تلاش خود را برای پیشبرد راهکار سیاسی انجام خواهیم داد، اما اگر این امر شکست بخورد به واسطه رژیم سوریه و متحدانش خواهد بود. آنوقت است که ثابت می‌شود دیگر گزینه‌ای باقی نمانده مگر استفاده از زور برای کنار زدن بشار اسد.»

او سپس در پاسخ به اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان که گفت ایران به دنبال حذف کردن عربستان نیست، اما ریاض متوهمانه تصور می‌کند که می‌تواند تهران را از معادلات حذف کند، صحبت‌های ظریف را «مضحک» خواند و مدعی شد که ریاض هرگز رویکردی خصومت‌آمیز در قبال ایران نداشته، اما تهران به دنبال ایجاد ناآرامی در عربستان بوده است.

جبیر در پاسخ به این سوال که با چنین نگاهی چطور می‌توان پشت یک میز نشست و در مورد سوریه صحبت کرد، گفت: «ما همواره گفته‌ایم که به دنبال روابط خوب با ایران هستیم. ایران همسایه ماست. آن‌ها 5000 سال است که همسایه ما هستند و 5000 سال دیگر هم خواهند بود. این یک واقعیت جغرافیایی است.»

وی گفت اگر «ایران رفتار خود را تغییر دهد»، می‌تواند «جزو همسایه‌ها و جزو جامعه بین‌الملل باشد.»

روزهای بد تروریست‌ها و حامیانشان؛
جدیدترین نقشه های میدانی جبهه های عملیاتی شمال، مرکز و جنوب سوریه نشان می دهد، حضور نظامی روسیه در سوریه و هماهنگی عملیاتی مسکو - دمشق تا چه اندازه توانسته موازنه قوا در عرصه میدانی را به سود دمشق و متحدانش تغییر دهد.
گروه بین‌الملل مشرق - هم اکنون کاملا آشکار شده که تصمیم روسیه مبنی بر حضور مستقیم نظامی در سوریه که اوایل سپتامبر گذشته اتخاذ شد، تاثیر بسزایی بر موازنه قوای طرف های درگیر در سوریه داشته و می توان این اقدام مسکو را به تصمیم «حزب الله» لبنان جهت حضور در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه در عرصه مبارزه با تروریسم تکفیری در این کشور شمرد.
این گزارش ضمن بررسی جدیدترین وضعیت حاکم بر جبهه های عملیاتی سوریه، وضعیت کنونی آنها را با وضعیت پیش از ورود روسیه به میدان مقایسه می کند.

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در صحنه میدانی+نقشه
اما پیش از ورود به بحث اصلی لازم است، به وضعیت ارتش و نیروهای مسلح سوریه پس از مرور 5 سال از بحران این کشور داشته باشیم. هنگامی که بحران سوریه در 15 مارس 2011 میلادی کلید زده شد، کمتر تحلیلگر و کارشناس امور سیاسی و منطقه ای پیش بینی می کردند که ارتش سوریه چنین مقاومتی را از خود نشان دهد.
بسیاری از گزارش های دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی و عربی متفق القول بودند که ارتش و نیروهای مسلح سوریه پس از 4 ماه انسجام و قدرت خود را از دست داده و با فروپاشی دستگاه نظامی این کشور باید شاهد سرنگونی نظام در سوریه باشیم.

آنچه مانع این رخ‌داد و استمرار حضور ارتش سوریه در میدان های نبرد و تداوم مبارزه آن با تروریسم و به دست آمدن پیروزی های بزرگ شد، را می توان در موارد زیر ملاحظه کرد:


- اتخاذ تاکتیک های میدانی متناسب با شرایط خاص حاکم بر هریک از جبهه های عملیاتی
- وجود برنامه ریزی های دقیق و منسجم عملیاتی  و نظامی
- وجود شناخت و آگاهی دقیق از وضعیت جبهه های عملیاتی و جدیدترین تحولات رخ‌داده بر میدان
- هماهنگی عملیاتی بین نیروهای نظامی (هوایی – زمینی) ارتش
- حاکمیت فرهنگ از خودگذشتگی و فداکاری در راه وطن
- متمرکز بودن حول محور نظام
- وجود درک و آگاهی کامل از ماهیت حقیقی و واقعی بحران سوریه
- حاکمیت فرهنگ بسیجی پس از تشکیل نیروهای داوطلب مردمی که با پیوستن به ارتش سوریه موجبات بالا رفتن روحیه و معنویات ارتش سوریه شد
- حمایت همه جانبه مردمی و رسمی از ارتش و نیروهای مسلح، در این خصوص مردم سوریه در طول بحران این کشور هیچ گاه ارتش و نیروهای مسلح این کشور را جدا و بیگانه از خویش نیافته و در تمام لحظه ها و ماموریت ها حامی و مدافع آنها بوده اند.

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در صحنه میدانی+نقشه/ اماده انتشار
گرد آمدن عوامل فوق الذکر موجب شد تا دستگاه نظامی سوریه در طول 5 سال بحران بین المللی تحمیل شده بر این کشور لحظه ای از مبارزه با گروه های تروریستی غافل نماند و در این بین طبیعی است که طی این مدت به دلیل روند فرسایشی حاکم بر بحران شاهد شکست ها، عقب نشینی ها و ناکامی هایی از این نیروها در برخی جبهه های عملیاتی باشیم.
اگر ترکیه و حمایت های همه جانبه آنکارا از گروه های تروریستی و باز گذاشتن مرزهای این کشور به روی این گروه ها را مهمترین عامل تاثیر گذار بر فرسایشی شدن بحران سوریه و حفظ قدرت و توان مبارزاتی این گروه ها تلقی کنیم، ورود نظامی روسیه به عرصه میدانی سوریه را باید مهمترین عامل تاثیر گذار در پروسه مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه به شمار آورد.

به این ترتیب باید از ورود نظامی روسیه به عرصه میدانی سوریه به عنوان یک نقطه عطف در روند بحران 5 ساله این کشور یاد کرد. حفظ ثبات در منطقه خاورمیانه، جلوگیری از گسترش دامنه تروریسم و افراط گرایی در منطقه و سرایت آن به داخل مرزهای روسیه، جلوگیری از نفوذ بیشتر غرب در خاورمیانه به ویژه تکرار سناریوی لیبی، حفظ روابط سنتی و نزدیک روسیه با دولت سوریه و محافظت از منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه در سوریه (به ویژه حفظ پایگاه نظامی طرطوس) مهمترین دلایل مسکو برای حمایت از دمشق و ورود به عرصه میدانی سوریه بودند.
بازتاب عملیات نظامی روس ها در سوریه خیلی زود خود را در جبهه های مختلف عملیاتی این کشور به خصوص دو جبهه ریف شمالی حلب و ریف شمالی لاذقیه نمایان ساخت تا نگرانی های غرب از این حضور را دو چندان کند. این عملیات از یک ‌سو دست ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را رو کرده و از دیگر سو، خشم کشورهای منطقه که خواهان سرنگونی نظام در سوریه و کناره گیری «بشار اسد»، رئیس جمهوری منتخب این کشور از قدرت هستند، را برانگیخت.
به همین منظور برخی از کشورهای غربی و آمریکا حضور نظامی روسیه را مداخله ‌گری ‌نامیده و اقدام کرملین را تحریک ‌آمیز جلوه دادند. کشورهای مرتجع منطقه ‌به‌ ویژه عربستان سعودی کمک‌ های نظامی و مالی خود به تروریست ها را برای ناکام ساختن عملیات روس ها افزایش دادند و به موازات آن آمریکا و کشورهای غربی فشارهای خود بر مسکو جهت توقف حملات هوایی این کشور در سوریه و پایان دادن به حضور نظامی مستقیم در عرصه میدانی این کشور را تشدید کردند.
بررسی تحولات میدانی مهمترین جبهه های عملیاتی سوریه قبل و بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه بیش از پیش دلایل نگرانی کشورهای غربی و رژیم های مرتجع عربی از این حضور را آشکار خواهد ساخت.

ریف شمالی حلب
بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
تصویر سمت راست وضعیت میدانی ریف شمالی حلب در برهه زمانی 15 سپتامبر 2015 میلادی و تصویر سمت چپ وضعیت میدانی این منطقه در فوریه 2016 را نشان می دهد
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، رنگ سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح و رنگ خاکستری مناطق تحت تصرف گروه های تکفیری
جبهه عملیاتی حلب به اتفاق صاحبنظران و کارشناسان امور نظامی و راهبردی مهمترین جبهه عملیاتی سوریه شمرده می شود، به گونه ای که کوچکترین تغییر و تحول رخ داده بر معادلات میدانی حاکم بر آن، بحران سوریه را در تمام ابعاد آن تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
ارتش و نیروهای مسلح سوریه با درک این حساسیت، بخش اعظم عملیات نظامی خود را در این جبهه متمرکز کردند و ضمن پیشروی چشمگیر در محورهای مختلف عملیاتی ریف حلب، از جمله ریف جنوبی، ریف شرقی و ریف شمالی مناطق مهمی را آزاد کردند، به گونه ای که در این راستا شاهد آزادسازی فرودگاه نظامی «کویرس» در ریف شرقی و شکست محاصره شهرک های نبل و الزهراء در ریف شمالی حلب بودیم.
در ریف شمالی حلب، ارتش و نیروهای مسلح سوریه علاوه بر آزادسازی نبل و الزهراء که تحولی راهبردی در این محور شمرده می شود، شهرک مایر و رتیان را نیز آزاد کردند تا ابتکار عمل در این میدان را در دست گیرند.
در این راستا ارتش سوریه با کمک نیروی هوایی روسیه ریف شمالی حلب را به محاصره خود درآورده و راه های اصلی امداد و کمک رسانی گروه های تروریستی مستقر در شرق شهر حلب به مرزهای ترکیه را قطع کند.به این ترتیب هم اکنون یگان های ارتش سوریه در 15 کیلومتری شهر مرزی اعزاز، به عنوان مهمترین دژ گروه های تروریستی در ریف شمالی حلب، 20 کیلومتری گذرگاه مرزی «باب السلامه» بین سوریه و ترکیه و 10 کیلومتری فرودگاه نظامی «منگ» قرار دارند.
عملیات نظامی موفق ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در ریف حلب از دهم نوامبر گذشته با شکست محاصره فرودگاه نظامی «کویرس» در ریف شرقی حلب آغاز شد که توسط گروه تروریستی تکفیری داعش محاصره شده بود.


شهر حلب

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
تکمیل محاصره گروه های مسلح در شرق حلب
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و مناطق سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح

براساس جدیدترین گزارش های میدانی رسیده از شهر حلب و بنابر اذعان مطبوعات غربی از جمله آمریکایی گروه های مسلحی که هم اکنون در شرق شهر حلب مستقر هستند و کوی های شرقی آن را در تصرف دارند، وضعیت بسیاری سخت و دشواری را سپری می کنند، به گونه ای که ضمن فرو رفتن در لاک دفاعی، هرگونه عملیات نظامی و میدانی آنها در چارچوب حفظ موجودیت و بقای این گروه ها قابل ارزیابی است.
بسته شدن راه های ارتباطی و قطع کمک های امدادی و لجستیکی و نظامی از ترکیه به این گروه ها مهمترین دلیل وضعیتی است که گروه های مسلح مستقر در شرق حلب به آن دچار شده اند.این درحالی است که گزارش ها تاکید می کند، مهمترین هدف ارتش سوریه در شهر حلب آزادسازی کوی های شرقی این شهر از سیطره گروه های مسلح و پاکسازی آنها از حضور و فعالیت این گروه هاست و تحقق این امر برای گروه های مسلح و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها فاجعه ای جبران ناپذیر است.
چون به دست گرفتن کنترل شهر حلب توسط ارتش سوریه به معنای محاصره شدن گروه های مسلح تروریستی از سمت شمال و جنوب و شرق است.


ریف جنوبی حلب

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
تصویر سمت راست وضعیت میدانی ریف جنوبی حلب در برهه زمانی 15 سپتامبر 2015 میلادی و تصویر سمت چپ وضعیت میدانی این منطقه در فوریه 2016 را نشان می دهد
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، رنگ سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح و رنگ خاکستری مناطق تحت تصرف گروه های تکفیری
در محور عملیاتی ریف جنوبی حلب، نیروهای ارتش سوریه با همکاری رزمندگان حزب الله و بهره گیری از پوشش هوایی جنگنده های روسی مناطق و شهرک ها و روستاهای متعددی از جمله شهرک «الحاضر» را در این محور آزاد کنند و هم اکنون تنها 10 کیلومتر با بزرگراه بین المللی حلب – دمشق فاصله دارند.
اهمیت آزادسازی شهرک الحاضر در این امر نهفته است که این شهرک مهمترین دژ گروه های مسلح تروریستی از جمله «جبهه النصره» در ریف جنوبی حلب شمرده می شد.



ریف شمالی لاذقیه

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
تصویر سمت راست وضعیت میدانی ریف شمالی لاذقیه در برهه زمانی 15 سپتامبر 2015 میلادی و تصویر سمت چپ وضعیت میدانی این منطقه در فوریه 2016 را نشان می دهد
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، رنگ سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح و رنگ خاکستری مناطق تحت تصرف گروه های تکفیری

بیست و چهارم ژانویه گذشته نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، ضمن باز پس گیری شهرک های راهبردی «الربیعه» و «الروضه»، در ریف شمالی لاذقیه، مواضع خود را در این شهرک ها مستحکم کنند.آزادسازی این دو شهرک به معنای سقوط آخرین مواضع و پایگاه های گروه مسلح تروریستی بود که عمدتا گروه های تکفیری بودند و عناصر آنها را چچنی ها تشکیل می دادند.
در ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه در جبهه عملیاتی ریف شمالی لاذقیه این نیروها دوازدهم ژانویه گذشته شهرک راهبردی «سلمی» را نیز آزاد کردند که مهمترین پایگاه گروه های مسلح در استان لاذقیه و به طور مشخص منطقه «جبل الاکراد» شمرده می شود.
گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت ترکیه از ژوئیه 2012 میلادی این شهرک را به تصرف خود درآورده بودند و پیروزی های به دست آمده ارتش سوریه در این جبهه، ریف لاذقیه را در آستانه پاکسازی کامل از لوث گروه های تروریستی قرار داده است.


درعا

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
ارتش و نیروهای مسلح سوریه در جبهه عملیاتی جنوب این کشور و به طور مشخص در استان درعا، موفق شد، شهر «عتمان» در نزدیکی بزرگراه بین المللی دمشق – درعا را آزاد کند.
اهمیت آزادسازی این شهر و در دست گرفتن کنترل بزرگراه بین المللی دمشق – درعا و تامین امنیت آن توسط نیروهای سوری در این است که این بزرگراه مهمترین و اصلی ترین خط امداد و کمک رسانی ارتش سوریه از دمشق به مواضع نظامی و تجمعات نیروهای مسلح این کشور در شهر درعا و از آنجا سرتاسر استان درعا شمرده می شود.
این درحالی است که باید توجه داشت، شهرک «عتمان»، در ریف شمالی درعا، دروازه ورود به شهر درعا تلقی می شود و آزادسازی و پاکسازی آن توسط ارتش سوریه به معنای سیطره این نیروها بر بخش اعظم بزرگراه بین المللی دمشق – درعا است، به گونه ای که در این منطقه گروه های مسلح تروریستی تنها در دو شهر داعل و ابطع حضور و فعالیت دارند و مابقی ریف شمالی درعا در کنترل ارتش سوریه است.
جدیدترین تحول میدانی رخ داده در ریف شمالی درعا آزادسازی شهر راهبردی «الشیخ مسکین» است که در کنار شهرک آزاد شده عتمان و شهر ابطع که همچنان در تصرف گروه های تروریستی است، حلقه ارتباطی ریف های شمالی و شرقی و غربی حوران تلقی می شود و تمام کمک های امدادی و نظامی و لجستیکی از مسیر این سه شهر عبور می کنند و با آزادسازی دو شهر از این سه شهر در عمل راه های امداد و کمک رسانی گروه های مسلح تروریستی در استان درعا قطع شده است.
با توجه به آنچه گذشت، بدیهی است، مهمترین هدف ارتش سوریه در استان درعا آزادسازی شهرک ابطع خواهد بود که به معنای تامین امنیت هرچه بیشتر شهر «ازرع» در ریف شمالی درعا خواهد بود که درحال حاضر پر جمعیت ترین منطقه در استان درعاست.
همچنین با آزادسازی ابطع ارتش سوریه امکان تامین امنیت مقر لشکر پنجم خود و پیشروی بیش از پیش به سمت مرزهای اردن و در دست گرفتن کنترل مرزها در جنوب سوریه را خواهد داشت.


ریف شمالی حمص

بررسی عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه در سوریه +نقشه
 تصویر سمت راست وضعیت میدانی ریف شمالی حمص در برهه زمانی 15 سپتامبر 2015 میلادی و تصویر سمت چپ وضعیت میدانی این منطقه در فوریه 2016 را نشان می دهد
راهنمای نقشه: رنگ صورتی مناطق تحت کنترل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، رنگ سبز مناطق تحت تصرف گروه های مسلح و رنگ خاکستری مناطق تحت تصرف گروه های تکفیری

نیروهای ارتش سوریه در جدیدترین عملیات نظامی خود در ریف شمالی حمص موفق شدند، به سمت شهرک «کیسین»، در نزدیکی شهر «رستن» در ریف شمالی حمص پیشروی کنند و به این ترتیب جاده موسوم به «الغجر» که این منطقه را به «حوله» در ریف شمالی غربی حمص متصل می کند
، به روی گروه های مسلح تروریستی قطع کنند که گامی جدید در راستای تنگ کردن حلقه محاصره گروه های تروریستی در ریف شمالی حمص به شمار می آید.
در حالی که در شهر حمص، ارتش سوریه موفق شد، در واپسین روزهای سال میلادی گذشته پس از دستیابی به توافق با گروه های مسلح و خروج صدها عنصر مسلح از کوی «الوعر» کنترل کامل شهر حمص را در دست گیرد.
کنترل کامل شهر حمص توسط ارتش سوریه و سقوط آخرین پایگاه تروریست ها در این شهر ضربه بزرگی برای گروه های تروریستی مسلح سوری شمرده می شد، چون معارضان سوری شهر حمص را پایتخت «انقلاب» مورد ادعای خویش عنوان می کردند و خروج آنها از کوی الوعر و تسلیم آن به ارتش سوریه پس از عملیات نظامی دقیق و هماهنگ شده بین ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه صورت گرفت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد