سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ایران جزو کشورهای هدف در بودجه 2017 پنتاگون

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه جزئیات بودجه سال 2017 خود را منتشر و اعلام کرد که چهار کشور ایران، روسیه، چین و کره شمالی، مهمترین دولت‌هایی هستند که باید با آن‌ها مقابله شود.

کد خبر: ۵۶۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷ - 10 February 2016
وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه همزمان با ارائه لایحه بودجه دولت این کشور به کنگره، از جزئیات بودجه 582.7 میلیارد دلاری خود رونمایی کرد که در آن بر هزینه‌های آمادگی رزمی افزوده شده، اما میزان خرید هواپیما، کشتی و دیگر جنگ‌افزارها، کاهش یافته است.

به گزارش فارس، پایگاه خبری هیل نوشته است که دولت آمریکا تلاش می‌کند بین تلاش‌های کنونی در افغانستان و همچنین عملیات ائتلاف تحت رهبری واشنگتن در سوریه و عراق توازن ایجاد کرده و در عین حال برای درگیری‌‌های احتمالی در آینده نیز آمادگی داشته باشد.

در این لایحه، جمعا 524 میلیارد برای بودجه و 59 میلیارد دلار برای جنگ و دیگر هزینه‌ها، اختصاص یافته است. در این بودجه، در مقایسه با سال گذشته، هزینه نیروهای نظامی 300 میلیون و هزینه‌های عملیات و نگهداری 6.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

افزایش دستمزدها و همچنین بالا رفتن بودجه تحقیق و توسعه از دیگر نکات این بودجه است.

ایران در بین کشورهای هدف


همزمان با رونمایی از لایحه بودجه، یک مقام ارشد پنتاگون گفت که این بودجه برای «دفاع» در برابر چالش‌هایی است که روسیه، چین، ایران و کره شمالی ایجاد می‌کنند. وی از گروه‌های تروریستی هم به عنوان دیگر تهدید پیش روی آمریکا نام برده است.

به نوشته سایت وزارت دفاع آمریکا، این مقام آمریکایی می‌گوید بودجه ارائه شده از سوی اوباما، به ایجاد توازن بین «آمادگی، توانمندی و ساختاربندی نیروهای نظامی ایالات متحده» ادامه می‌دهد.

به گفته وی، بخشی از بودجه، برای مقابله با تهدیدات ناشی از روسیه و چین تخصیص یافته است. این بودجه قرار است برای افزایش توانمندی‌های عملیاتی در اروپا، بالا بردن توان سایبری، اعمال قدرت در مناطق دور، برخی اقدامات در حوزه فضایی، سامانه‌های دفاع موشکی و سرمایه‌گذاری علمی و فناوری، هزینه شود.

این مقام آمریکایی گفت: «این‌ها توانمندی‌هایی هستند که به ما اجازه خواهند داد با این قدرت‌‌های بزرگ در حال ظهور، در آینده رقابت کنیم.»

وی افزود: «سرمایه‌گذاری در زمینه این توانمندی‌ها، در عین حال نیروهای نظامی آمریکا را برای مقابله با چالش‌های برآمده از کره شمالی و ایران در موقعیت خوبی قرار داده و قطعا به تلاش‌ها علیه داعش در خاورمیانه... و شمال آفریقا کمک خواهد کرد.»

بودجه ارائه شده از سوی اوباما، باید پس از طی شدن مراحل اولیه در کمیته‌ها، در مجلس نمایندگان و سنا به تصویب برسد.

کمک 3.1 میلیارد دلاری به اسرائیل در بودجه پیشنهادی اوباما

از سوی دیگر رئیس‌جمهور آمریکا در لایحه بودجه سال 2017، برای «کمک امنیتی» به اسرائیل بودجه‌ای 3.1 میلیاردی و برای پیشبرد پروژه سپر موشکی اسرائیل، بودجه‌ای 146 میلیارد دلاری در نظر گرفته است.

این لایحه که حجم آن به رقم بی‌سابقه 4.1 تریلیون دلار رسیده، هشتمین و آخرین بودجه‌ای است که اوباما ارائه می‌کند.

در بخشی از این لایحه، پیشنهاد شده است که مانند 8 سال گذشته، باز هم مبلغ 3.1 میلیارد دلار به عنوان «کمک امنیتی» به اسرائیل پرداخت شود.

پرداخت این مبلغ بر اساس بسته‌ای است یک دهه‌ای که سال آینده به پایان می‌رسد و از حالا مذاکره برای تمدید ده ساله این بسته حمایتی آغاز شده است. هرچند، این هفته بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که ممکن است به امید رسیدن به توافق بهتر با واشنگتن و افزایش قابل توجه این مبلغ، تا پایان دوره اوباما و روی کار آمدن رئیس‌جمهور بعدی، صبر کند.

در بند دیگری از این لایحه، اوباما از کنگره خواسته است مجوزی 145.8 میلیون دلاری برای همکاری با اسرائیل برای ساخت و توسعه سامانه‌های دفاع موشکی از جمله گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان 2 و 3، صادر شود.

این سامانه‌ها بخشی از یک پروژه مشترک بین واشنگتن و تل‌آویو هستند که هدف از آن‌ها ایجاد یک گنبد امنیتی بر فراز فلسطین اشغالی و تأمین امنیت اسرائیلی‌هاست.

تخصیص مبالغ فوق به اسرائیل، با استقبال لابی تل‌آویو در واشنگتن، موسوم به کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) مواجه شده که این بندها را «مفاد کلیدی حمایت از اسرائیل» توصیف کرده است.

هرچند این لایحه به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان با دیگر بندهای آن از جمله در زمینه افزایش مالیات و همچنین بالا بردن هزینه‌های رفاعی، احتمالا دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهد شد، اما بندهای مربوط به اسرائیل همواره به سادگی تصویب شده و گاها از سوی نمایندگان کنگره بیش از پیش تقویت می‌شوند.

کشورهایی که از همراه شدن با عربستان در سوریه خودداری کردند

برخی منابع خبری غربی و عربی در حالی تلاش می کنند با فضاسازی خبری، ائتلاف جدیدی حول محور عربستان برای حمله نظامی به سوریه را تنظیم و نهایی کنند که کشورهای مورد اشاره در این خبرها، از جمله ترکیه، بحرین، مراکش و امارات و کویت رسمی و غیر رسمی همراهی با عربستان در اقدام نظامی علیه دولت سوریه را انکار و تکذیب می کنند.

کد خبر: ۵۶۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰ - 10 February 2016
کشورهایی که از همراه شدن با عربستان در سوریه خودداری کردندبرخی منابع خبری غربی و عربی در حالی تلاش می کنند با فضاسازی خبری، ائتلاف جدیدی حول محور عربستان برای حمله نظامی به سوریه را تنظیم و نهایی کنند که کشورهای مورد اشاره در این خبرها، از جمله ترکیه، بحرین، مراکش و امارات و کویت رسمی و غیر رسمی همراهی با عربستان در اقدام نظامی علیه دولت سوریه را انکار و تکذیب می کنند.

به گزارش «تابناک»، همان گونه که در خبرها آمد، احمد عسیری، سخنگوی وزارت دفاع عربستان، روز پنجشنبه 4 بهمن ماه اعلام کرد، این کشور آماده است تا به سوریه نیروی نظامی اعزام کند. بلافاصله بعد از انتشار این خبر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا این تصمیم را خوب تفسیر کرد و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن استقبال از این تصمیم، وعده داد تا این موضوع در جلسه آتی سازمان ناتو مطرح و بررسی شود.

در همین راستا، برخی رسانه ها از اعلام آمادگی  بحرین، ترکیه، قطر، امارات، مراکش و برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه در جهت همراهی با عربستان خبر دادند. برای مثال خبرگزاری رویترز از قول سفیر بحرین در انگلستان، شیخ فواز بن  محمد آل خلیفه، اعلام کرد که بحرین در اقدام نظامی علیه سوریه با عربستان همراهی خواهد کرد.

روزنامه «گاردین» نیز در خبری آورده بود، عربستان و ترکیه به همراه یکدیگر بنا دارند چندین هزار نیروی نظامی به سوریه بفرستند. سایت شبکه خبری «سی ان ان» نیز گزارش داده بود که عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس در حال آماده سازی بیش از 150 هزار نیروی نظامی برای انجام عملیات نظامی در سوریه هستند. این پایگاه خبری روز دوشنبه در قالب خبری دیگر آورد که مراکش در حال آماده سازی نیروی نظامی برای حضور نظامی  در سوریه است.

همه این عملیات روانی و خبرسازی های رسانه های غربی در حالی ادامه یافت که روز دوشنبه 8 فوریه خالد بن حمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در مصاحبه با شبکه خبری «راشا تودی»، گزارش های رسانه های غربی مبنی بر حضور نیروهای نظامی بحرین در جنگ در زمین سوریه را رد کرد.

وزیر امور خارجه بحرین چند روز پس از اعلام آمادگی این کشور برای اعزام نیرو به فرانسه در چرخشی 180 درجه ای به خبرنگاران گفت: بیانیه سفیر ما در انگلستان اشتباه تفسیر شده است. سفیر ما نگفت که ما نیروی نظامی به سوریه اعزام می کنیم، بلکه منظورش این بوده که کشور بحرین در مبارزه با تروریسم در چارچوب ائتلاف بین المللی متعهد است.

وزیر امور خارجه بحرین با تأکید بر اینکه بحرین مایل نیست در سوریه حضور نظامی داشته باشد، اضافه کرد: ما علاقه زیادی داریم که در کشور دوست و برادر سوریه ثبات ایجاد شود و تروریست ها از زمین آن اخراج شوند.

این مقام سیاسی بحرین افزوده است که در این راستا، جامعه بین الملل باید به درک مشترک برسد و در درک ما نیز آن است که جامعه بین الملل باید با همه تروریست ها از همه رنگ ها و نژادها مبارزه کند.

خبر چرخش 180 درجه ای مقامات سیاسی بحرین در مواضع خود در رابطه با حمله نظامی به سوریه در کنار عربستان را اگر در کنار خبر سفر حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار دهیم، چنین به نظر می رسد که اقدامات روسیه درباره سوریه به جز عرصه میدانی، در عرصه دیپلماتیک نیز نتیجه بخش بوده است.

واقعیت آن است که مطلب خبری مرتبط با حضور نظامی مراکش در سوریه نیز به نقل از دو مقام سیاسی عربستانی تنظیم شده و تاکنون توسط مقامات سیاسی مراکش تأیید نشده است. افزون بر این، در اواخر وقت دوشنبه شب، خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) نیز به نقل از منابعی در دفتر نخست وزیری ترکیه، خبر اعزام 150 هزار نیروی نظامی تحت رهبری عربستان به سوریه را تکذیب کرد.

گفتنی است، صبح امروز نیز منابع خبری به نقل از وزیر دولت کویت از عدم تمایل این کشور برای اعزام نیروی زمینی به سوریه خبر دادند. به گفته وزیر دولت کویت، این کشور در عملیات علیه داعش مشارکت می‌کند اما در عملیات زمینی در سوریه شرکت نخواهد کرد. به گفته این مقام کویتی، کشورش از طریق اقداماتی همچنین به اشتراک گذاشتن اطلاعات و موارد دیگر به کمک ائتلاف ضد داعش اقدام می کند.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می رسد در حال حاضر و در شرایطی که کشورهای بحرین و کویت حضور نظامی خود در سوریه را علنی منتفی اعلام کرده اند، ترکیه استفاده از خاکش برای این عملیات را تکذیب و امارات نیز انجام این اقدام را مشروط به تأیید ائتلاف بین المللی کرده است. می توان گفت عربستان در این مسیر تنها مانده و حکومت آل سعود در حالی که در خاک یمن زمین گیر شده و نتوانسته حملات نظامی خود به یمن را نتیجه و هدف مشخصی برساند، بناچار باید در زمین سوریه به تنهایی حاضر شود.

وزیر خارجه سعودی: طرحی دیگر برای سوریه وجود دارد

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت در صورتی‌که روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه شکست بخورد، طرحی دیگری وجود خواهد داشت ولی فعلا نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.
به گزارش مشرق به نقل از «آناتولی»، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی از وجود طرحی موسوم به «ب» در مورد سوریه خبر داد و تصریح کرد، در صورتی‌که مذاکرات سیاسی در سوریه شکست بخورد، این طرح وارد مرحله اجرا خواهد شد.
وزیر خارجه سعودی بار دیگر موضع مداخله‌آمیز این رژیم درقبال سوریه را تکرار کرد و گفت: «بشار اسد» تحت در هیچ شرایطی در آینده سوریه جایگاهی ندارد. ولی نمی‌توانم درباره این طرح الان صحبت کنم و معتقدم مناسب نیست که درباره جزئیات چنین طرحی الان صحبت شود.
الجبیر، که امروز- چهارشنبه- در کنفرانس خبری مشترک با «صلاح‌الدین مزوار» وزیر خارجه مراکش در «رباط» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «فردا و پس فردا تلاش‌هایی در مونیخ آلمان برای ازسرگیری مذاکرات سوریه بر اساس اصول ژنو 1 انجام می‌شود.»
وی متذکر شد، عربستان سعودی آمادگی خود را برای مشارکت در حمله زمینی به سوریه در صورت تمایل ائتلاف جهانی ضد داعش اعلام کرده است. کارشناسان کشورهای ذی‌ربط جزئیات این موضوع و مشخص کردن ماهیت این مشارکت را بررسی خواهند کرد.
وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد: «شکی وجود ندارد که هر عرب و هر مسلمانی به عراق، امنیت و حاکمیت این کشور و نیز عربیت آن اهمیت می‌دهد و به این موضوع تأکید دارد که عراق کشوری امن باشد و در آن تروریسم نباشد. این اهتمام به شدت وجود دارد که هیچ قدرت خارجی به‌ویژه ایران بر عراق سلطه پیدا نکنند. همه ما می کوشیم عراق وحدت و ثبات و عربیت خود را حفظ کند.

اعلام آمادگی مراکش برای مداخله زمینی در سوریه
از سوی دیگر، وزیر خارجه مراکش در این کنفرانس خبری مشترک از احتمال مشارکت کشورش در حمله زمینی به سوریه خبر داد و گفت: «این موضوع تاکنون به صورت رسمی مطرح نشده است. مراکش همچنان در ائتلاف کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس می‌مانند و مواضع این کشور مشخص و ثابت است.»منبع: مهر
چالش تازه آمریکا و چین
کره شمالی که پیش‌تر چند محصول نظامی جدید خود را در مانور رو کرده و خبر از آزمایش بمب هیدروژنی داده بود، حالا با اطمینان از ناتوانی آمریکا و متحدانش در انجام اقدام عملی قاطع، به آزمایش موشک دوربرد اقدام کرده است.
گروه بین‌الملل مشرق- کره شمالی روز یک‌شنبه یک ماهواره را با موشک دوربرد را از سواحل غربی خود به هوا پرتاب کرد و به تأیید پنتاگون و سئول، ماهواره خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد؛ موشکی که ردیابی‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد از فراز جو کالیفرنیا هم عبور کرده است!
 این خبر در رسانه‌ها به نقل از پیونگ‌یانگ مخابره نشد بلکه ژاپن و کره جنوبی با توجه به اعلام کره شمالی چند روز پیش از آن مبنی بر اینکه به زودی آزمایش جدیدی انجام خواهد داد،‌ همه چیز را برای یک واکنش فوری علیه اقدام احتمالی کره جنوبی آماده کرده بودند و با نگرانی به مخابره این خبر پرداختند. طبیعی بود که نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور کره جنوبی از اولین مقاماتی باشند که در برابر همسایه خود موضع بگیرند و بر انجام هر اقدامی در جهت حفظ امنیت خود تأکید کنند. اما بلافاصله موضوع به واشنگتن نیز منتقل شد، دولتی که هم بیش از هر دولت دیگر از «دوربرد» بودن این موشک در هراس افتاده است و هم اقمار سیاسی خود یعنی ژاپن و کره جنوبی را در خطر می‌بیند.
یک آزمایش موشکی و این همه نگرانی: بازی پیچیده چین و آمریکا در موضوع کره شمالی
رهبر کره‌شمالی با تکیه بر بازدارندگی هسته‌ای کشورش، با خیال راحت نظاره‌گر آزمایش‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای این کشور است.

به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، آزمایش پرتاب ماهواره‌ای که همسایه شمالی انجام داد نشان‌دهنده برخورداری این کشور از موشک‌هایی با برد 12 هزار کیلومتری است اما هنوز مشخص نیست که آیا دولت پیونگ یانگ توانایی ساخت موشک‌های دوربردی را دارد که توانایی ورود مجدد به جو زمین را داشته باشند یا خیر و همین می‌تواند قابلیت تسلیحاتی آنها را به چالش بکشد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا بلافصله بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از لزوم اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل جهت مسئولیت‌پذیری کره شمالی و همکاری کامل آمریکا در این زمینه گفت. وی بر لزوم پایبندی کره شمالی به قطعنامه‌های سازمان ملل و تعهد آمریکا در دفاع از ژاپن و کره جنوبی تاکید کرد. بان‌کی‌مون نیز در اولین ساعات، اقدام کره شمالی را با وجود مخالفت‌های یکپارچه جامعه جهانی محکوم کرد.


سپس نوبت به فرانسه و انگلستان رسید. الیزه با انتشار بیانیه‌ای علاوه بر محکوم‌کردن نقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت توسط پیونگ‌یانگ، به نکته‌ای اشاره کرده که قطعاً بیش از هر کس برای مراکز امنیتی آمریکا قابل تأمل است. فرانسه اگر چه تلاش‌های اخیر کره شمالی در عرصه نظامی را تحریک‌آمیز و بی‌معنی توصیف کرده اما مدعی شده ارتباط روشنی میان پرتاب این موشک دوربرد با آزمایش اخیر بمب هیدروژنی توسط دولت کره شمالی وجود دارد. آیا ممکن است این دو اقدام در قالب یک طرح مشترک برای حمله هیدروژنی به نقاط دور باشد؟

پاسخ انگلستان به اقدامات کره شمالی اما لحنی متفاوت داشت. لندن علاوه بر منزوی‌ترشدن پیونگ‌یانگ در صورت تداوم رویکرد فعلی و بی‌توجهی به نگرانی‌های امنیتی همسایگان خود و قدرت‌های جهانی، از «پاسخ‌سخت» انگلستان و متحدانش خبر داد.

یکی از رخدادهای کم‌سابقه در آزمایش اخیر کره شمالی، محکومیت آن از سوی روسیه است. البته اولاً دولت روسیه برخلاف سایر کشورها تصمیم گرفت این کار را نه در سطح رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر بلکه وزارت خارجه انجام دهد تا نشان دهد به اندازه غربی‌ها از اقدامات کره شمالی نگران نیست. ثانیاً لحن بیانیه وزارت خارجه روسیه بسیار ملایم‌تر از سایر کشورها است تا نشان از آرامش و اقتدار این کشور با توجه به جایگاهش در جبهه شرق باشد. در این بیانیه آمده که «چنین اقداماتی به دشوار شدن شرایط در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا می‌انجامد».

برخلاف تصور، اقدام اخیر کره شمالی بیش از هر دولت دیگری به ضرر چین است. این دولت هم‌اکنون در یک دوراهی دشوار قرار گرفته است که در یک‌سو تداوم روابط سیاسی و اقتصادی (به عنوان تنها شریک تجاری این کشور) با کره شمالی برای حفظ امنیت خود و سودآوریِ تجارت میان دو کشور قرار دارد و از سوی دیگر با احتمال واکنش طرف‌های غربی بویژه آمریکا برای پذیرش استقرار سامانه آمریکایی ضدموشکی THAAD در شرق آسیا مواجه است؛ اقدامی که چین همواره نسبت به آن هشدار داده است.

گرچه تحلیل‌گران انتظار واکنشی همانند روسیه را از چین می‌کشند اما پکن با قطعنامه شورای امنیت در محکومیت آزمایش کره شمالی مخالفت کرد و همانند گذشته در آزمایش‌های هسته‌ای و هیدروژنی پیونگ یانگ، از مهمترین اهرم فشار خود بر آمریکا و متحدانش در شرق، همچنان حمایت می‌کند.

پنتاگون نیز اعلام کرده با توجه به اقدام کره شمالی، رایزنی‌های رسمی با مقامات کره جنوبی درباره ارتقاء سامانه‌های دفاع موشکی را آغاز خواهد کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفت که مایل است این اقدام هر چه سریع‌تر انجام شود و در روزهای آتی فرایند رایزنی با طرف کره جنوبی را آغاز خواهد کرد. اگر آمریکا واکنش قاطعی در برابر کره شمالی نشان نمی‌دهد، یکی از دلایلش همین پولی است که در نتیجه هراس از کره شمالی، از جیب کره جنوبی‌ها و ژاپنی‌ها به جیب پنتاگون می‌رود.

سامانه THAAD، همانی است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پس از افزایش ایران‌هراسی بواسطه حاکمیت رسانه‌های آمریکایی بر فضای ذهنی سیاستمداران عرب، به خرید آن از ایالات متحده روی آوردند. اصلاً شباهت سیاست آمریکا در قبال برنامه موشکی ایران و کره شمالی تا حدی رسیده که یک روزنامه ژاپنی به نقل از یک منبع نظامی در آمریکا مدعی شده کره شمالی برخی موشک‌های خود را در خاک ایران آزمایش می‌کند!

حالا در بیانیه شورای امنیت آمده که «اعضای شورا مجدداً نیت خود را برای افزایش اهرم‌های فشار در یک قطع‌نامه جدید بیان کردند». هر قطع‌نامه جدید، فشاری جدید بر چین است، کشوری که می‌خواسته با سیاست تنش‌زدایی با خیال راحت در مسیر توسعه گام بردارد اما به تدریج مجبور می‌شود وارد بازی‌های بین‌المللی شود و علیه این جبهه یا جبهه مقابل موضع گرفته و در نتیجه از بخشی از منافع اقتصادی و تجاری خود بگذرد.

کره شمالی با توجه به این واکنش‌های فراگیر از آمریکا و متحدان شرقی‌اش به همراه نگرانی روسیه با پشت گرمی به حمایت چین، در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی منتشر شد، کاربرد موشک‌های دوربرد خود را فرستادن ماهواره به فضا توصیف کرده و آزمایش اخیر را در همین راستا توصیف کرده است. پنتاگون دیشب تأیید کرد که ««توانسته‌ایم این را معین کنیم که آنها توانسته‌اند یک ماهواره یا نوعی وسیله فضایی را در مدار قرار دهند». پیونگ‌یانگ تأکید کرده باز هم ماهواره‌های بیشتری را در جهت «اهداف خلق» به فضا خواهد فرستاد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد