سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

فرماندار هویزه خبر از ورود مرزبانی به ماجرای آتش سوزی در هورالعظیم خبر داد

اهواز – ایرنا- فرماندار هویزه گفت: برای یافتن راه حلی موضوع آتش سوزی های هورالعظیم مرزبانیهای ایران و عراق پیگیر این موضوع شده اند.

عبدالرضا سعیدی نیا چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آتش سوزی های اخیر در تالاب هورالعظیم اظهار کرد: این مساله از طریق مرزبانی کشورمان پیگیری شده و در ملاقات با مرزبانی عراق به آنها تذکر داده شده است.
وی افزود: بیشتر آتش سوزی های اخیر در بخش عراقی تالاب هورالعظیم اتفاق افتاده اما دود و خاکستر ناشی از این حریق تا شهرهای رفیع، هویزه، سوسنگرد و حمیدیه هم رسیده است.
سعیدی نیا اضافه کرد: این موضوع به اداره کل مرزی وزارت کشور نیز گزارش شده که بنا به اظهارات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، بر همین اساس از طریق وزارت امور خارجه با کشور عراق نیز مکاتبه شده است.
وی با بیان اینکه امسال 12 بار تالاب دچار حریق شده است افزود: سه نوبت آتش سوزی در محدوده شهرستان هویزه بوده که یک مورد از آنها گسترده بوده و با استفاده از ماشین آلات شهرداری و شرکت های نفتی اطفا شده است.
سعیدی نیا همچنین درباره دلیل این آتش سوزی ها اظهار کرد: در بخش عراقی تالاب نهادهای دولتی همچون محیط زیست و منابع طبیعی فعال نیستند.
وی علت این آتش سوزی ها را انسانی دانست و گفت: به دلیل سرمازدگی زمستان نی های هور خشک شده و علوفه کم می شود، به همین دلیل دامداران قسمتی را آتش می زنند تا از جوانه های سبز شده به عنوان علوفه دام استفاده کنند و نیز سهل انگاری صیادان در خاموش کردن آتش نیز منجر به حریق در تالاب می شود.
بر اساس این گزارش از ششم بهمن تا کنون هورالعظیم چهار بار دچار آتش سوزی شده است که بیشتر آن در بخش عراقی تالاب و وسعت کمتری در بخش ایرانی بوده است.
به گفته منابع محلی دیروز حوالی جاده اکتشاف در تالاب نیز دچار آتش سوزی شده بود.
درباره دلیل این آتش سوزی نظرات متفاوتی ارائه شده است.
موسی مدحجی رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه دلیل آتش سوزی در تالاب هورالعظیم را خشکسالی و تامین نشدن حقابه تالاب عنوان کرده و گفته: در زمان خشکسالی و با کاهش آب، تالاب به مانداب تبدیل می شود و گاز متان یا گاز مرداب از آن متصاعد می شود که در مقابل اشعه آفتاب دچار آتش خواهد شد.
این در حالیست که لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به فصل زمستان، نقش خشکسالی را در این آتش سوزی منتفی دانسته و گفته است: احتمالا بی احتیاطی صیادان و ماهیگیران عامل آتش سوزی بوده است.
برخی از مردم محلی معتقد هستند شرکت های نفتی در این آتش سوزی ها نقش دارد.
تالاب هورالعظیم در تابستان امسال نیز بارها دچار آتش سوزی شده بود.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است. مساحت بخش ایرانی این تالاب 125 هزار هکتار برآورد شده که در حوزه جغرافیایی شهرستان های هویزه و دشت آزادگان است.
هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2002 خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.
بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.
این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.
7151/6064

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد