سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ایران رایانه شخصی ده‌ها مقام نظامی اسرائیل را هک کرد

منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که ایران ده‌ها رایانه وزارت جنگ و ارتش اسرائیل را هک کرده است.به گزارش مشرق، کانال 10 تلویزیون اسرائیل، روز سه‌شنبه مدعی شد که ایران ده‌ها رایانه وزارت جنگ و ارتش رژیم‌صهیونیستی را هک کرده و به اطلاعات آن‌ها دست یافته‌اند.
«آلون بن داوید» خبرنگار این شبکه نوشته است که این حمله سال گذشته میلادی رخ داده و در جریان آن رایانه‌های مقامات وزارت جنگ اسرائیل، که اغلب آن‌ها مقامات ارشد امنیتی بوده‌اند، هدف قرار گرفته است.این شبکه ادعا کرده است که هویت هکر اصلی پشت این حمله شناسایی شده است. به ادعای این شبکه، هکرها به سپاه پاسداران ایران وابسته بوده‌اند.
یکی از افرادی که رایانه وی هدف حمله قرار گرفته و اطلاعاتش از دست رفته، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش اسرائیل است. هویت این فرد مشخص نشده، اما گفته می‌شود که این رئیس پیشین، «بنی گانتز» است که سال گذشته جای خود را به «گادی ایزنکوت» داد.
به نوشته سایت کانال 10 تلویزیون اسرائیل، هنوز حجم دقیق خسارت وارد شده، مشخص نیست.
این شبکه ادعا کرده است که ایران در سال گذشته 1800 نفر را مورد حمله سایبری قرار داده که صدها نفر از آن‌ها اسرائیلی و اغلب این اسرائیلی‌ها هم افسران ارشد کنونی و سابق ارتش بوده‌اند.
الجبیر: طرح حمله زمینی به سوریه «آمریکایی» است
وزیر خارجه عربستان با تاکید بر اینکه طرح دخالت زمینی در سوریه از «واشنگن آمده است» اعلام کرد که کشورش آماده اعزام نیروهای زمینی به سوریه در چارچوب ائتلاف آمریکایی ضد داعش است.به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان امروز پس از دومین دیدار خود با جان کری وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن گفت: نظر دولت آمریکا درباره آمادگی عربستان برای اعزام نیروهای ویژه به سوریه در چارچوب ائتلاف آمریکایی بسیار مثبت بود و حمایت زیادی از این طرح کرده است.
وزیر خارجه عربستان در جمع خبرنگاران در ادامه اعلام کرد که طرح دخالت زمینی در سوریه و حمله زمینی به این کشور یک طرح آمریکایی است و  از «واشنگن آمده است».
به گزارش المنار، وی گفت: هرگونه عملیاتی که به رهبری آمریکا اجرایی باید عربستان نقش اصلی را در آن ایفا کند.
وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که بحث و بررسی ها درباره اعزام یگان نیروی زمینی یا نیروهای ویژه در سوریه در کنار ائتلاف آمریکایی در حال انجام است و عربستان آمادگی خود را برای تامین نیروهای ویژه برای انجام چنین عملیاتی اعلام کرد.منبع: فارس
مدعوین نشست کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا:
مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید رهبر ایران هنوز هم آمریکا را تهدید اصلی می‌داند و اجرایی شدن برجام هم نتوانسته نظر وی را تغییر دهد.
به گزارش مشرق، کمیته نیروهای مسلح آمریکا امشب نشست استماعی با موضوع «تهدیدات جهانی» پیش روی آمریکا داشت.

در این نشست «جیمز کلپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا و «وینسنت استوارت» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی این کشور حضور داشتند تا در مورد «تهدیدات جهانی» صحبت کنند. 

کلپر در خصوص تهدیدات سایبری پیش روی آمریکا، گفت که تاکنن ایران، چین و کره شمالی در این زمره گنجانده می‌شده ولی حالا داعش هم علاوه بر نیروگیری از طریق فضایی سایبر، در این فضا به سایت‌های آمریکایی حمله می‌کند.
مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا ادعای قدیمی آمریکایی‌ها در خصوص ایران را تکرار کرد و گفت که این کشور «با استفاده از بازوی تررویستی خود در لبنان یعنی حزب‌الله و گروه‌های که به صورت نیابتی از جانب ایران می‌جنگند، در حال تلاش برای بسط نفوذ خود در مطنقه است و هنوز هم بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی است.»
کلپر یکی از تهدیدات پیش روی آمریکا را، مصرف روزافزودن مواد مخدر در میان مردم آمریکا دانست و هشدار داد که از سال 2010، ورود هروئین از مرزهای جنوبی، 2 برابر شده و تنها در سال 2014، ده‌ها هزار نفر به دلیل استفاده بیش از حد از این ماده افیونی، جان سپرده‌اند.
کلپر در بخشی از این نشست گفت توافق هسته‌ای با ایران، نتوانسته نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران نسبت به آمریکا را تغییر دهد و وی همچنان واشنگتن را یک تهدید برای کشورش می‌داند. وی با بیان اینکه ایران تاکنون تمام تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک را انجام داده، در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌ای مبنی بر حرکت ایران به سمت نقض توافق وجود دارد، گفت: «نه، تاکنون هیچ نشانه‌ای دال بر حرکت ایران به سمت نقض مشاهده نکرده‌ایم.»

کلپر ادامه داد: «رویکرد ما در قبال ایران، عدم اعتماد و راستی‌آزمایی است.»یکی از سناتورها از وی پرسید که آیا ابزار نظارتی آمریکا برای بررسی عملکرد هسته‌ای ایران، به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای محدود می‌شود؟ کلپر پاسخ داد: «مطمئناً خیر.»جیمز کلپر در خصوص پناهجویان سوری هم صحبت کرد و ضمن تأیید نظر یکی از سناتورها، گفت که ابوبکر البغدادی عوامل تروریستی خود را برای عملیات در اروپا، در میان موج پناهجویان به سمت این قاره فرستاده است.کلپر در خصوص اقدامات موشکی ایران گفت: «ایران برنامه موشکی بسیار خوبی دارد و کماکان روی آن کار می‌کند. این کشور از سال 2010 و تصویب قطعنامه شورای امنیت (سازمان ملل)، بیش از 140 فروند موشک آزمایش کرده که نیمی از این موشک‌ها در خلال مذاکرات با 1+5 شلیک شده است؛ این چالشی است که باید با‌ آن مقابله کرد. تحریم‌های مربوط به تست‌های موشکی و تروریسم این کشور باید کماکان اجرا شوند.»

جیمز کلپر درباره برنامه هسته‌ای ایران مجددا صحبت کرد و گفت که انتظار می‌رود با منقضی شدن زمان توافق هسته‌ای، ایران که دانش فنی هسته‌ای را به صورت بومی در اختیار دارد، مجدداً در پی ساخت سانتریفیوژ برود «البته رهبر ایران پیش از این اعلام کرده که این کشور در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست.»

در ادامه نوبت به ژنرال استوارت رسید. ژنرال به همکاری ایران و روسیه در سوریه اشاره کرد و گفت که حضور روس ها، محاسبات قبلی را کاملاً به هم ریخت.

وی افزود: «بشار اسد حالا نسبت به 6 ماه قبل، قدرتمندتر شده و از موضع قوی‌تری در پای میز مذاکرات حاضر می‌شود.»

ژنرال آمریکایی در خصوص روابط ایران و روسیه هم سخن و گفت و مدعی شد که ارتباط فعلی میان دو کشور، یک همکاری تاکتیکی است و ایران به دلیل رقابت با روسیه برای تبدیل شده به هژمون منطقه، روزی از روسیه دور خواهد شد.وی همچنین مدعی شد که حمایت روس‌ها از اسد مانند حمایت ایران از رئیس‌جمهور سوریه نیست و «مسکو از هر رژیمی که منافعش را در سوریه تأمین کند، حمایت می‌کند.»وینسنت استوارت باز هم به روابط ایران و روسیه پرداخت و برای اثبات تاکتیکی بودن ارتباط فعلی تهران-مسکو، گفت که ایرانی‌ها مایل به خرید سلاح و نوسازی تسلیحات خود هستند و روسیه گزینه‌ای است که این امکان را بدون پیش‌شرط برای ایران فراهم می‌کند.

سناتور «تام کاتن» هم از حاضرین در نشست کمیته خدمات نیروهای مسلح بود. وی ابتدا از ژنرال استوارت پرسید: «آیا با من موافقید که اشتهار به قدرت، بخشی از قدرت و جزئی از امنیت ملی ماست؟» ژنرال آمریکایی پاسخش مثبت بود.کاتن ادامه داد: «پس از اینکه 10 ملوان آمریکایی در برابر سلاح ایرانی‌هاف زانو زدند و ایران از این واقعه فیلم‌برداری کرد، نظر شما درباره شهرت آمریکا به اقتدار در میان مردم خاورمیانه چیست؟»ژنرال استوارت پاسخ داد: «فکر نمی‌کنم که همان یک حادثه نمایانگر دریافت دیگران از میزان قدرت ایالات‌متحده باشد ولی در 7 سال گذشته، هم‌پیمانان ما نسبت به تعهد آمریکا به امنیت خودشان، شک پیدا کرده‌اند.»تام کاتن در خصوص عزم عربستان برای حمله زمینی به سوریه هم از ژنرال 3 ستاره نظرخواهی کرد.استورات پاسخ داد: «کشورهای عربی می‌خواهند با رهبری عربستان و امارات، نیروی زمینی بیشتری را در سوریه ببینند. ارزیابی من این نیست که نیروی زمینی عربستان ظرفیت نبرد در سوریه را داشته باشد.»کاتن در ادامه نظر جیمز کلپر در خصوص حضور روسیه در نبرد با تروریست‌ها در سوریه را خواستار شد.

کلپر گفت: «حضور نظامی روس‌ها می‌تواند اشتباه بزرگی باشد و اعزام نیرو به سوریه، جنگ افغانستان را به یاد مردم این کشور می‌آورد و به همین دلیل است که روسیه تاکنون از درگیری نیروی زمینی خود در این کشور اجتناب کرده است.»

عطوان مدعی شد:
نمی‌دانیم ورود در دو جنگ همزمان در یمن و سوریه عاقلانه است یا نه و معلوم نیست این اراده مبارزاتی در طول 60 سال مبارزه علیه اشغالگری اسرائیل کجا بوده؛ اما در هر حال، سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که ریاض، حمله به سوریه را ماه آینده آغاز می‌کند.
آیا عربستان ماه آینده به سوریه حمله می‌کند؟
گروه بین‌الملل مشرق - "عبدالباری عطوان" تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی رأی الیوم نوشت: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی یکشنبه در جریان دیدار با مهمانان جشنواره‌ الجنادریه شامل نویسندگان و اصحاب مطبوعات و متفکران گفت که عربستان سعودی در امور داخلی دیگران مداخله نمی‌کند‌، بلکه دفاع از خود را حق خود می‌داند و از دیگران می‌خواهد که در امور داخلی عربستان مداخله نکنند.

اظهارات پادشاه سعودی در زمانی بیان شد که این کشور خود را برای اعزام  150 هزار نظامی به سوریه آماده می‌کند و رزمایش با کشورهای دیگر نظیر مصر و سودان جهت آماده‌سازی برای این مداخله تحت عنوان "رعد شمال" انجام می‌دهد. این کشور همچنین وارد جنگ در یمن شده و انتظار می‌رود که ترکیه به عنوان گذرگاه ورود این نیروها به اراضی سوریه مطرح باشد.
هدف اصلی اعلام ‌شده از این مداخله از بین بردن گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) مطرح شده است، اما هدف واقعی آن که اعلام نشده همان تقویت و پشتیبانی گروه‌های مبارز مسلح سوری در مبارزه برای براندازی دولت دمشق و تغییر موازنه‌های قدرت در اراضی میدانی بعد از پیشروی های گسترده نیروهای ارتش عربی سوریه در حومه شمالی و شرقی حلب و استان درعا در جنوب است که با پشتیبانی هوایی روسیه به دست آمده است.
عربستان در شرایط کنونی با نوعی "هوس" در دو جهت به ‌سرمی‌برد. اول: جلوگیری از هر نوع شکست سیاسی یا معنوی در سوریه و انتقام گرفتن از نظام حاکم این کشور بعد از صرف هزینه های میلیاردی و تلاش های سیاسی و نظامی پنج ساله برای براندازی اسد.  دوم: تشکیل ائتلاف‌های سیاسی و نظامی سنی برای مقابله با محور ایران که سوریه یکی از اضلاع اصلی آن است. عربستان سعودی تمامی توانمندی‌های نظامی و مادی خود را در این زمینه تحت هر هزینه مالی یا انسانی به کار گرفته است.


تاریخ آغاز تجاوز ارتش سعودی به سوریه تعیین شد/ جنگ فراگیر و روزهای بسیار خون‌بار در پیش است
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که درهای کشورش و فرودگاه‌ها و بنادر خود را برای ورود عناصر مبارز از کشورهای مختلف دنیا جهت پیوستن به داعش و جبهه النصره و ارتش آزاد و تمامی گروه‌های مسلح دیگر باز کرده است، امروز از ورود نیروهای سعودی نیز استقبال می‌کند. این کشور که برای اولین بار اجازه ورود عناصر داعش و سلاح ها و پول هایی در راستای تقویت آنها را صادر کرد، امروز به نیروها و ارتش‌هایی اجازه ورود می‌دهد که مدعی از بین ‌بردن داعش هستند. اینها اتفاقات بسیار عجیبی هستند که غیر از ترکیه و کشورهای عربی متحد آن در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد
ارسال نیروهای سعودی و ترکی و خلیجی به سوریه در چارچوب طرح مستحکم آمریکایی انجام شود، طرحی که سناتور لینزی گراهام در کنفرانس مطبوعاتی خود در سپتامبر گذشته از آن پرده برداشت و گفت که آماده سازی ها جهت ورود 100 هزار نیروی مسلح به سوریه برای مبارزه با "دولت اسلامی " انجام می شود که 90 هزار نفر از آنها از دولت‌های عربی تشکیل شده و 10 هزار نفر دیگر آمریکایی و غربی خواهند بود.
در آن زمان دولت امارات از زبان انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی اعلام کرد که این کشور در صورت مطرح شدن درخواستی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی از ارسال به نیروها به سوریه استقبال می‌کند.

منابع سعودی پیش بینی می‌کنند که مداخله نظامی از ماه آینده آغاز شود، همچنین بعید نیست که اردن یکی از مناطق ورود به این جنگ در کنار ترکیه باشد، به ‌ویژه اینکه مسافت بین مرزهای اردن و دمشق پایتخت سوریه از 90 کیلومتر بیشتر نیست.

تاریخ آغاز تجاوز ارتش سعودی به سوریه تعیین شد/ جنگ فراگیر و روزهای بسیار خون‌بار در پیش است
با وجود تمام آن چیزی که مطرح شد پادشاه عربستان تأکید می‌کند که کشورش در امور دیگران دخالت می‌کند و از آنها نیز می‌خواهند که در امور داخلی عربستان دخالت نکنند، در این صورت این مداخله نظامی قریب‌الوقوع و سابقه پنج ساله حمایت از مخالفان مسلح سوریه و تجهیز نظامی و مالی آنها و ایجاد مرکز آنها در شهر ریاض و ورود به جنگ یمن و کشتن 10 هزار نفر از مردم بی‌دفاع این کشور، اگر مداخله نامیده نشود، پس از منظر آنها مداخله واقعی چیست؟

نمی‌دانیم آیا براساس قواعد معروف و شناخته شده نظامی ورود در دو جنگ هم‌زمان ، یکی در یمن و دیگری در سوریه عاقلانه است یا نه؟ این در حالی است که سرنوشت جنگ اول هنوز مشخص نشده است. هنوز معلوم نیست که آیا براساس ادعاهای تبلیغاتی کارشناسان عربستان ، نیروهای سعودی و متحدان آن با پایان این ماه وارد صنعا شده و نیروهای ائتلاف حوثی و عبدالله صالح را شکست می دهند؟ و آیا با موفقیت در این زمینه آنها می‌توانند این شهر را تحت کنترل گرفته و امنیت را برقرار کرده و به جنگ پایان دهند؟ آیا نیروهای سعودی و هواپیماهای عملیات طوفان قاطعیت می‌توانند زمان خالی را برای پیوستن به جبهه‌ای جدید در سوریه به دست آورند؟

بیایید در پاسخ به این سوال شتابزده عمل نکنیم، تا پایان این ماه هنوز 23 روز زمان باقی است. ما منتظر خواهیم ماند، یک ضرب‌المثل محلی می‌گوید آب ها کف ها را از بین می برند. این اراده مبارزاتی در طول شصت سال مبارزه کشورهای عربی بر ضد اشغالگری اسرائیل کجا بود؟
مقامات سعودی در حالتی از انفعال انتقام‌جویانه بی‌سابقه قرار گرفته اند که خطرهای زیادی برای آن ها دارد. بزرگترین این خطرات سقوط در باتلاق جنگی است که خروج از آن مشکل است، اگر بگوییم که ورود در جنگ یمن به عنوان یک کشور فقیر و بی‌چیز که ارتش و هواپیما و توپخانه های متعدد و سامانه‌های دفاع هوایی ندارد، باعث شده 11 ماه سرنوشت جنگ روشن نشود، در این صورت وقتی نیروهای عربستان سعودی با هواپیماهای پیشرفته روسیه و ارتش آموزش دیده سوریه در جنگ‌های چریکی و سنتی مواجه شوند، ارتشی که 5 سال سابقه مبارزه داشته و سلاح‌های پیشرفته روسیه را در اختیار دارد و از حمایت ایران و روسیه و حزب‌الله لبنان برخوردار است، اوضاع چگونه خواهد بود؟
حتی مبارزه واقعی با دولت اسلامی (داعش) نیز برای مقامات عربستان سعودی غافلگیری‌هایی به دنبال خواهد داشت که ممکن است وحشتناک باشد ، دیدگاه‌های ارتش وهابی سعودی همان دیدگاه‌های مبارزان و سرکردگان داعش است، حال باید دید آیا این ارتش با خودش یا فرزندانش مبارزه می‌کند؟ چه اتفاقی خواهد افتاد اگر برخی یگان‌های ارتش از دستور فرماندهی سرپیچی کرده و به صفوف مبارزان داعش بپیوندند؟
توماس فریدمن روزنامه نگار آمریکایی که دو ماه پیش به عربستان سعودی سفر کرده و با محمد بن نایف ولیعهد عربستان و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع و حاکم فعلی عربستان سعودی بیش از پنج ساعت دیدار کرد،‌ در اظهاراتی بعد از بازگشت از  ریاض که تصاویر آن در سایت روزنامه نیویورک تایمز وجود دارد، گفت:‌ بیشترین چیزی که مسئولان سعودی -که من با آنها دیدار کردم- نگران آن هستند، این است که دولت اسلامی بخواهد به اسرائیل حمله کند. این به معنای فروپاشی ائتلاف سنی است که آنها به دنبال تشکیل آن هستند. در این صورت استراتژی آنها از بین خواهد رفت. وی می‌افزاید: مسئولینی که من با آنها دیدار کردم (محمد بن نایف و محمد بن سلمان) حتی یک بار هم کلمه درگیری عربی-اسرائیلی را مطرح نکردند. آنها از وجود 200 هزار دانش‌آموخته سعودی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا صحبت می‌کردند که سالیانه 20 هزار نفر از آن ها باز می گردند و این می تواند خطری از یک نوع دیگر باشد.
چیزی که ما می‌توانیم از سخنان فریدمن برداشت کنیم این است که وی عربستان سعودی را خطرناک‌تر از ایران می‌داند، چرا که تروریسم وهابی را به دنیا صادر می‌کند. حتی اگر عربستان بخواهد با داعش مبارزه کرده و آن را از بین ببرد، برای حذف تهدیداتی است که این گروه بر ضد عربستان و اسرائیل مطرح می کند.
روزهای آینده روزهای سخت و بسیار خونباری خواهد بود، جنگ فراگیر با تمامی احتمالات وجود دارد و ملت‌های ما از جمله ملت سعودی هزینه‌هایی گران‌تر از خون و ثروت‌های خود و یکپارچگی اراضی‌شان پرداخت خواهند کرد.
اهمیت راهبردی شهر الرمادی؛
شبکه العراقیه عراق ساعتی پیش، از آزادسازی کامل شهر راهبردی الرمادی مرکز استان الانبار خبر داد. الرمادی بنابه موقعیت‌جغرافیایی خود از اهمیت ویژه‌ای برای ارتش عراق و حتی تروریست‌ها برخوردار است.
گروه بین‌الملل مشرق - شبکه العراقیه عراق ساعتی پیش از آزادسازی کامل شهر راهبردی الرمادی مرکز استان الانبار خبر داد.

مرکز بزرگترین استان عراق از دست تروریست‌ها آزاد شد/ داعش از کربلا دور شد +نقشه
موقعیت جغرافیایی و تاریخی شهر الرمادی

شهر الرمادی در حدود 108کیلومتری غرب بغداد قرار دارد، مرکز استان الانبار در جنوب غربی آنچه به مثلث سُنی عراق موسوم است، با جمعیت 900هزار نفری که بیشتر ساکنانش به عشایر الدلیم البوفهد، البوعلوان، البوذیاب، البوعساف، البومرعی،‌ البوخلیفه، البوریشه و البوعبید وابسته هستند.

این شهر از نظر تجاری و موقعیت آن بین عراق، اردن و سوریه اهمیت زیادی داشته است، همچنان که از طریق بزرگراه‌ها به بغداد و دیگر شهرهای نزدیک به مرزهای غربی عراق مرتبط است، آثار باستانی بسیار قدیمی هم در این شهر قرار داشته است. این شهر را "مدحت باشا" والی بغداد بنا کرد که طی سال‌های 1869 تا 1872 میلادی بر آن حکومت می‌کرد، در سال 1932 میلادی این شهر به‌شکل فعلی آن ساخته شد.
فرودگاه موسوم به "سن الذبان" که انگلیسی‌ها در سال 1935 میلادی ساختند، بین الرمادی و فلوجه قرار دارد و پایگاهی که نیروهای هوایی انگلیس را به دیگر پایگاه‌ها منتقل می‌کرد، در این مکان واقع در غرب رود فرات قرار داشت که ارتش عراق پس از لغو معاهده 30 ژوئن 1935 میلادی از سال 1955 میلادی، کنترل آن را به دست گرفت، این معاهده بر احداث دو پایگاه هوایی در الرمادی و الشعیبه تصریح می‌کرد.
گروهک وهابی تکفیری داعش روز جمعه 15 می 2015 برابر با 25 اردیبهشت 1394 با ده‌ها دستگاه خودرو‌ی بمب‌گذاری شده و تروریست‌های انتحاری به شهر  الرمادی مرکز استان الانبار حمله کرد و توانست به منطقه البوعلوان و مجتمع دولتی شهر از طریق رود فرات در پی حملات انتحاری خود نفوذ کند که این حملات، نیروهای امنیتی عراق را مجبور به عقب‌نشینی و ایجاد خطوط دفاعی جدید کرد، دو روز پس از درگیری‌ها، نیروهای ویژه و لشکر طلایی از مقر عملیات الانبار در منطقه الملعب (استادیوم) به شرق شهر الرمادی عقب‌نشینی کردند، همچنین نیروهای لشکر هشتم ارتش بدون اینکه دستوری از فرماندهی عالی نیروهای مسلح عراق به آنها داده شود، مقر خود در الرمادی را تخلیه کردند که این اقدامات سقوط شهر الرمادی و اشغال آن به‌دست داعش را تسهیل کرد.

اعضای این گروه در جریان حمله به این شهر ده‌ها نفر را به قتل رساندند. به دنبال این حمله هزاران نفر از ساکنان شهر الرمادی مجبور به فرار از قتل و غارت اعضای داعش شدند. تروریست‌های داعش در بدو ورود خود به الرمادی حمله به نهادها و ساختمان‌های دولتی و زیرساخت‌های این شهر را در دستور کار خود قرار دادند.

مرکز بزرگترین استان عراق از دست تروریست‌ها آزاد شد/ داعش از کربلا دور شد +نقشه
اهمیت راهبردی شهر الرمادی

-    شهر الرمادی بنا به موقعیت جغرافیایی خود از اهمیت ویژه ای برای ارتش عراق و حتی تروریست های تکفیری برخوردار است. این شهر یکی از مناطق تحت اشغال داعش بود که در مجاورت بغداد و کربلا قرار داشت و این موضوع از ابعاد تاکتیکی و مذهبی نگرانی های زیادی را برای دولت عراق ایجاد کرده بود.

-    مرز مشترک استان الانبار با سوریه و اشغال عناصر داعش در این منطقه تردد عناصر تروریستی و قاچاق سلاح در میان عناصر داعش را تسهیل کرده بود. از همین منظر تسلط بر شهر الرمادی به عنوان گام بزرگی برای تحت اختیار گرفتن استان الانبار و قطع ارتباط تروریست های این منطقه با تروریست های سوریه قابل توجه است.

-    الرمادی مرکز بزرگترین استان عراق است که یک سوم مساحت این کشور را به خود اختصاص داده است، استان الانبار به علت مساحت گسترده خود با سه کشور عربی هم مرز است و این موضوع یکی دیگر از ابعاد استراتژیک اهمیت این استان است.

-    اهمیت راهبردی دیگر این منطقه در تعداد سکنه آن است که حدود دو میلیون نفر را در بر می گیرد. بیشتر این افراد از میان اهل تسنن هستند. رویکردهای مقاومت در برابر افراط گرایان تروریستی در زمان اشغال عراق به دست آمریکایی ها از این منطقه برخاسته بود. 

-    بیشتر پروژه‌های آبی رود فرات در این استان قرار دارد. از جمله این پروژه های سد حدیثة در قسمت های بالایی فرات و پروژه الورار است که دریاچه الحبانیه را تغذیه می کند. از آنجائیکه منابع آبی اهمیت راهبردی در نقشه های توزیع گروه  تروریستی داعش در منطقه ایفا می کند، قطع شدن دست داعش از شهر الرمادی گام مهمی در عقب نشینی های آینده داعش در عراق و شکست های دیگر آن به شمار می رود.
-    مسیرهای مواصلاتی الرمادی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای عراق و مدیریت جنگ بر ضد گروه‌های تروریستی در این کشور برخوردار است. این شهر در نزدیکی خطوط امدادی کانون های استقرار تروریست ها در موصل و الرقه قرار دارد. همچنین شهر الرمادی گذرگاه‌های اصلی بین بغداد و مرزهای عراق با اردن و سوریه را در خود جای داده است. علاوه بر اینها آزاد سازی الرمادی گام بزرگی برای آزاد کردن شهر فلوجه از دست تروریست های داعش است که دومین شهر بزرگ استان الانبار است و از دو سال پیش تاکنون در دست داعش قرار داشته و از مدتی پیش در محاصره نیروهای مردمی و نظامیان عراقی است.

لحظه به لحظه تا آزادی الرمادی

پس از آنکه این شهر طی چند ماه اخیر در محاصره نیروهای داوطلب مردمی عراق و نیروهای امنیتی قرار گرفت، عملیات جدی و گسترده برای آزادسازی آن از روز دوشنبه 29 آذر آغاز شد؛‌ هرچند روز دوشنبه هفتم دی ماه، خبر آزادسازی کامل آن از اشغال تروریست‌های وهابی به‌ صورت رسمی از سوی مقامات عراقی اعلام شد، با این حال دیری نپایید که اعلام شد بخش‌هایی از الرمادی آزاد شده و همچنان مناطق دیگری به ‌ویژه در شرق الرمادی در اشغال داعشی‌ها بود، البته استفاده داعش از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی هم مانع آزادی الرمادی شده بود، با این حال عملیات نیروهای عراقی همچنان ادامه یافت تا اینکه نهایتا امروز شبکه رسمی العراقیه از آزادی کامل شهر الرمادی در پی پاکسازی مناطق باقی‌مانده در شرق آن از لوث تروریست‌های تکفیری خبر داد.
عملیات آزادسازی شهر الرمادی در روزهای اخیر روند روبه‌رشدی را به خود گرفته و ارتش عراق موفق شد یک‌یک مناطق استراتژیک و راهبردی این شهر را از دست تروریست‌ها و داعش خارج کند. عناصر ارتش و نیروهای مردمی عراق که پیشروی‌های گسترده را در شرق الرمادی انجام داده بودند، در روزهای اخیر مناطق السجاریه،‌ جویبه، حصیبه شرقی و مناطق اطراف آن را آزاد کرده و به این ترتیب شهر الرمادی به ‌طور کامل از اشغال تکفیری‌ها آزاد شد. در جریان این عملیات نیروهای عراق خسارت‌ها و تلفات سنگینی به گروه تروریستی داعش وارد کردند .سرتیپ یحیی رسول الزبیدی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک (نیروهای ارتش و مردمی) تأکید کرد ده‌ها نفر از سرکردگان باندهای تروریستی داعش در جریان عملیات آزادسازی این شهر به هلاکت رسیدند. وی افزود: تروریست‌های داعشی در برابر عزم و اراده نیروهای شجاع عراق که روحیه بالایی دارند، پا به فرار گذاشتند. الزبیدی تأکید کرد نیروی هوایی ارتش هم نقش بسزایی در تحقق این پیروزی داشت و با ضربات دقیق به اهداف، سرکردگان داعشی را در الرمادی به هلاکت رساند. 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد