سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی در خوزستان

فرهنگ غلط تیراندازی در عروسی یا عزا؛ آیین هایی که به مصیبت تبدیل می شود

آبادان - ایرنا - رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای خوزستان و استان های همجوار، در برخی موارد، این آیین ها را به مصیبتی برای شرکت کنندگان در مراسم تبدیل می کند.

تیراندازی عروسی را عزا کرد!، تیراندازی مرگبار در مراسم ختم، مرگ پسر چهار ساله در تیراندازی عروسی، تیراندازی در مراسم ختم سه کشته و مجروح بر جای گذاشت، مجروح بر اثر تیراندازی در جشن عروسی و 9 زخمی، حاصل یک سنت غلط در استان خوزستان!
اینها بخشی از تیتر اخباری است که در خبرگزاری ها یا سایت های خبری منتشر می شود و از مصیبتی برای خانواده های حاضر در آیین های عروسی یا عزاداری خبر می دهد.
تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، فرهنگ غلطی در استان خوزستان و دیگر استان های همجوار است که به درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری نظیر ازدواج های ناخواسته دختران را به سبب خون بها سبب شده است.
وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.
در یکی از این مراسم ها در آبادان، شلیک هوایی چندین گلوله وحشت شبانه را به جان همگان انداخت.
در این مراسم، یکی از تیراندازها با دیدن پلیس به سمت آنها نیز آتش گشود و پا به فرار گذاشت تا اینکه در تاریکی رودخانه کارون دستگیر شد.
در پی تیراندازی هایی که یکشنبه شب گذشته در منطقه 20 متری طیب به سمت کشتارگاه آبادان رخ داد، پلیس در برابر وحشت گروهی مرد، زن و کودک قرار گرفت.
ماموران پلیس بلافاصله به حالت آماده باش در آمده و پس از بررسی پی بردند، اقدام مسلحانه ای در کار نبوده و تیراندازی رعب آور ناشی از شادی در جشن عروسی در یکی از مناطق آبادان بوده است.
ماموران دست به عملیات ویژه زدند و با توجه به اینکه دو هزار مهمان در جشن حضور داشتند، یگان امداد آبادان و پلیس اطلاعات همراه ماموران کلانتری 13 شهری آبادان در محل حاضر شده و از خانواده صاحب عروسی خواستند که دیگر تیراندازی صورت نگیرد.
اما این افراد بدون توجه به حضور پلیس در محل از خانه های اطراف و روی پشت بام ها به کار خود ادامه دادند تا اینکه ماموران با اقدام عملیاتی وارد عمل شده و یکی از افرادی را که اسلحه گرم در اختیار داشت شناسایی کرده و در عملیاتی دستگیر کردند.
طی این سال ها، تیراندازی در آیین های عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان و بیشتر از سوی افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که حوادث ناگواری را به همراه داشته است.
این سنت، تعداد زیادی کشته و زخمی برجای می گذارد هرچند در این خصوص نشست های مختلفی بین سران طوایف و قبایل قومیت های مختلف استان برگزار شده است ولی کماکان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.
احمد شیرعلیزاده دادستان آبادان نیز در نشست هماهنگی نیروی انتظامی شهرستان آبادان با سران قبایل و متنفذان این شهرستان، در این خصوص گفت:تیراندازی هایی که صورت می گیرد بیشتر، جنبه فرهنگی دارد و از شیوخ می خواهیم به عنوان بزرگ درون طایفه این معضل را حل کنند.
وی گفت:از بزرگان طوایف می خواهیم که از تیراندازی در مراسم شادی و عزا جلوگیری کرده و از کسانی که سلاح جنگی دارند می خواهیم که سلاح خود را تحویل دهند.
وی با انتقاد از رواج این فرهنگ غلط در استان و شهرستان آبادان، گفت:با سران شیوخ اتمام حجت کرده ایم که اگر این موارد در طوایف منطقه صورت گیرد، اغماض و گذشتی در کار نخواهد بود و باعوامل ناامنی در شهر برابرقانون برخورد می شود.
6125

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد