هورنیوز: ورود افراد غیر متخصص و بیکار به استان خوزستان به امید اینکه بتوانند از قبل استان صنعتی و تجاری خوزستان شغلی را برای خود فراهم کنند، آرزویی است که هر فردی بیکاری را شاید به استان خوزستان کشانده است.

اما این آرزوها در نهایت به کف خیابان ها که همان دستفروشی و ادامه معضل دستفروشان در اهواز است، منجر می شود و یا به فلکه ها که محلی برای تجمع کارگران ساختمانی است، ختم می شود.

تعریف های مختلفی از اشتغال و بیکاری در خوزستان مطرح است که به دلخواه بعضی از مسئولان این تعریف ها، آمار بیکاری و یا اشتغال را دستخوش سلیقه ها می کند و همین امر،مانعی برای تصمیم گیرندگان در حوزه اشتغال و بازار کار، شده است.

افزایش غیر کارشناسی دستمزدها

متاسفانه عملا شاهد آن هستیم که به دلیل همین عدم واقع بینی در بین افراد تصمیم گیرنده در حوزه اشتغال، امروز جوانان خوزستانی از نعمت اشتغال پایدار محروم هستند و مهم ترین این دلایل را دکتر مسعود حسین پور، یک فعال اقتصادی و استاد دانشگاه بیان می کند و می گوید: یکی از مهمترین شاخص هایی که بر نرخ تورم اثر روانی شدید دارد، افزایش نرخ دستمزدهاست.

 وی می افزاید: دولت نباید به خاطراینکه نمی تواند تورم را مهار کند هزینه ها را افزایش دهد؛ چون این سیکل معیوب و بیمار، سال های سال است که ادامه دارد .

این استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه  افزایش بهای حامل های انرژی مثل آب، برق وگاز، دستمزد کارکنان و مالیات بر ارزش افزوده، باعث خارج شدن سرمایه گذاری ها دربخش تولید و سایر بخش ها می شود، بیان می کند: مهمترین نتیجه این تصمیم گیری ها افزایش آمار بیکاری به علت عدم توان شرکت ها و ادارات در پرداخت حقوق به کارکنان است .

حسین پور خاطرنشان می کند: به دنبال اخذ این تصمیم جهت افزایش حقوق کارگران وکارمندان ،یا باید قیمت کالا بالا رود و یا  میزان تولید افزایش یابد که درصورت افزایش تولید ،کیفیت کالا پایین و فروش داخلی کم می شود.

این فعال اقتصادی، تاکید می کند: درصورت افزایش قیمت کالاها  نیز به علت پایین بودن قدرت خرید مردم ، باز هم نمی توان جبران کسری های مالی را برای پرداخت حقوق افزایشی به کارکنان داشته باشیم .

این استاد دانشگاه تصریح می کند : باوجود اینکه جامعه کارگری سخت ترین شرایط کاری را دارند و این حقوق کم اسفناک است ،ولی راه حل مشکلات افزایش حقوق نیست بلکه باید سیاست های اقتصادی راهبردی را دستخوش تغییر و تحول قرار دهیم.

دکتر حسین پور با اشاره به ناتوانی سیستم بانکی کشور ادامه می دهد: بالاترین هزینه درکشورما نرخ بهره بانکی ومالیات است چرا که درحال حاضر بخش تولید ۲۵ درصد مالیات می دهد و کارگر وکارخانه نیز ۳۰ درصد مالیات تامین اجتماعی را می دهند.

این استاد دانشگاه، می گوید: تمام سعی دولت درکنترل تورم است ولی نباید فراموش کرد که ما با مشکل تورم مواجه نیستیم بلکه  رکود تورم داریم که داروی آن هم متفاوت از تورم است.

رابطه مستقیم بیکاری با طلاق در خوزستان

بنا بر اعلام ثبت احوال خوزستان، آمار طلاق در استان امسال ۲۰درصد افزایش یافته است. عامل وقوع ۸۰ درصد جرائم در خرمشهر، فقر فرهنگی و بیکاری بوده و به گفته یک نماینده مجلس، نرخ بیکاری و آسیب های ناشی از آن در آبادان هم به مرز هشدار رسیده، به گونه ای که از هر ۵ ازدواج، ۳ ازدواج به طلاق می انجامد و عمده دلایل طلاق بیکاری است.

آماری که اخیرا مدیرکل ثبت احوال خوزستان از وضعیت طلاق و ازدواج در استان ارائه کرده نیز اثرات بیکاری بر زندگی اجتماعی خوزستانی ها را بخوبی نشان می دهد. بر اساس این آمار، میزان ثبت طلاق در خوزستان نزدیک به ۲۰ درصد افزایش و ازدواج نیز ۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته بهنام مریدی، در چهار ماهه نخست امسال تعداد دو هزار و ۶۹۴ واقعه طلاق به ثبت رسید که در مقایسه با سال گذشته این میزان نزدیک به ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی می گوید: میزان ازدواج کاهش چشمگیری یافته و سطح طلاق متاسفانه رو به افزایش است که باید علت این مشکل از سوی مسئولان مربوطه مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

مریدی می افزاید: میزان طلاق در استان خوزستان حدود۵ درصد افزایش یافته که مایه تاسف است.

سهم۶درصدی نفت و گاز وپتروشیمی در اشتغال خوزستان!

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز که پیش از این از رتبه دوم خوزستان در بیکاری کشور خبر داده بود در جلسه شورای اداری استان عنوان کرد: با وجود اینکه ۶۵ درصد اقتصاد استان خوزستان از صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی و… است اما این صنایع فقط ۶ درصد مشکل اشتغال را پاسخ داده است.

وی ادامه داد: اگرچه خوزستان با احتساب درآمدهای نفتی دومین اقتصاد کشور را داراست که بدون آن چهارمین استان کشور است، سیاست هایی که در گذشته دنبال می شد نتیجه مستقیم برای استان نداشت و اثرگذاری مطلوبی نداشت، به گونه ای که در نرخ بیکاری وضعیت نامناسبی داریم و در ردیف چند استان اول کشور از نظر بیکاری هستیم.

وضعیت خوزستان در اشتغال بد است

نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز همچنین در حضور معاون حقوقی رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان با تاکید بر لزوم اقدام عملی همه مسئولان برای رفع مشکلات خوزستان، بیان داشت: وضعیت خوزستان در بخش اشتغال نسبتا بد بوده و بیکاری جوانان نیز زیاد است.

آیت الله موسوی جزایری تاکید کرد:در حال حاضر با درخواست های مردم به ویژه جوانان مواجهیم که بیکار هستند، ازدواج نکرده اند و هنوز از مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی رنج می برند.

وی می گوید: این افراد در امیدیه، ماهشهر، شوشتر و مرکز استان حاشیه نشین شده اند و نیاز به اشتغال و کار دارند.

آیت الله موسوی جزایری با تاکید بر لزوم همت مسئولان برای اشتغالزایی، اظهارداشت: ظرفیت اشتغال در بخش دولتی در بسیاری موارد تکمیل است و برای اشتغالزایی در بخش غیردولتی نیز به سرمایه نیاز است و در این عرصه با جوانانی مواجهیم که سرمایه کافی برای ایجاد شغل را نیز ندارند.

جوانان خوزستانی فدای سوء مدیریت ها شده اند

یک فعال حوزه جوانان، با تاکید بر اینکه جوانان ما در خوزستان فدای سوء مدیریت ها در حوزه اشتغال شده اند، می گوید: وضعیت بیکاری و اشتغال به دو بخش بسیار مهم تقسیم می شود، که بخش اول مربوط به وضعیت بد اقتصادی در کل کشور است و بخش دوم مسئله ای است که در خود استان خوزستان اشتغال جوانان را تحت تاثیر قرار داده است و آن هم ، سوء مدیریت است.

سید باقر احمدی ثنا، می افزاید: مدیران و مسئولان ارشد استان باید با توجه به شرایط موجود در خوزستان، بستر سازی های لازم را برای اشتغال جوانان فراهم کنند.

مشاور رئیس مرکز جامع عالی علمی کاربردی لوله سازی اهواز، ادامه می دهد: اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که مسئولان شاید به دلیل عدم ثبات مدیریتی خود، کم کاری می کنند و دست به اقدامات سطحی در زمینه ایجاد فرصت های شغلی می زنند.

احمدی ثنا با اشاره به اینکه استان خوزستان از ظرفیت و استعداد بسیار بالایی در زمینه های مختلف صنعتی و کشاورزی برخوردار است، عنوان کرد: بهترین فرصت اشتغالزایی در بخش زمین های است که بر اساس فرمان مقام معظم رهبری در خوزستان تحت عنوان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شروع شده است.

وی خاطرنشان می کند: اما متاسفانه برخی مدیران و شرکت ها بجای اینکه در تلاش برای آماده سازی این زمین ها باشند، به دعواهای مدیریتی و سیاسی خود رسیدگی می کنند و همچنان جوانان خوزستانی از اشتغال، محروم هستند.

نرخ بالای بیکاری زیبنده استان خوزستان نیست

 در ادامه نیز یک عضو شورای شهر اهواز، با اشاره به اینکه زیربنای هر فعالیتی امنیت است، می گوید: نرخ بالای بیکاری زیبنده استان خوزستان و کلانشهر اهواز نیست

جانعلی خورشیدی خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی در استان، بیان می کند: اگر امنیت را مطابق با استانداردهای بین المللی و منطبق با واقعیات موجود برقرار نسازیم امکان فعالیت برای هیچ شخصی فراهم نخواهد بود؛ امنیت نبض تپنده هر فعالیتی است، اما امروز امنیت یکی از معضلات کلانشهر اهواز است.

وی با انتقاد از رویکرد جزیره ای عمل کردن برخی مسئولین عنوان کرد: امروز بیکاری از مهم ترین دلایل کمبود امنیت است و استانی که معروف به برخورداری از طلای سیاه، فولاد، ملی حفاری، کشاورزی و غیره است چرا باید در بحث اشتغال زایی با مشکل مواجه باشد؟

معاون اجرایی شورای شهر اهواز، می افزاید: استان خوزستان با تابستان سوزان و شرایط اقلیمی خاصی که دارد چرا کارخانه کولرسازی ندارد؟ در مناطقی از استان با شرایط هوایی معتدل تر مانند ایذه یا دهدز چرا کارخانه دارو سازی راه اندازی نمی شود؟

خورشیدی خاطرنشان می کند: اگر سرمایه گذار در استان نیست معنای ضمنی آن کمبود امنیت در استان است.

اشتغال مهمترین راه برای عدم تکرار جرم

معاون سلامت زندان‌های خوزستان همچنین می گوید: اشتغال زندانیان در زندان و پس از آن، مهمترین ابزار کارآمد برای پیشگیری از بزه و جرم پس از آزادی زندانیان از زندان‌ها است.

نادر ایگدر می افزاید: تفاهم نامه های همکاری بین اداره کل زندانها و سایر دستگاه ها به ویژه اداره کل کار و امور اجتماعی موجب می شود تا در عرصه حمایت از زندانیان در زندان و پس از آن شاهد هم افزایی هایی باشیم که نتیجه آن احیاء زندانی در مقام یک انسان و اصلاح و تربیت آنان و در نتیجه حذف عوامل جرم زا در این اشخاص  باشد.

نبود خلاقیت ،مشکل دیگر جوانان استان

در پایان و در همین ارتباط یک فعال رسانه ای نیز نبود ابتکار و خلاقیت را در بین شهروندان خوزستانی به ویژه جوانان این شهر را مهمترین معضل و مشکل رفع بیکاری برای خوزستان ذکر کرد و گفت: متاسفانه علیرغم مسافرت ها و گردشگری توسط جوانان این استان به سایر استان های کشور،ابتکار و خلاقیت یکی از مشکلات آشکار در خوزستان است.

وی گفت: همانطور که می بینید در نوع ایجاد اشتغالات خصوصی و کاسبی های فردی و جمعی جوانان خوزستانی مثل سایر جوانان شهرهای کشور دست به خلاقیت و ابتکار دراشتغال نمی زنند و با پیروی از رویکردهای کاری سایر استان ها در خوزستان عمل نمی کنند.

بر همین اساس نگاه مسئولان به اشتغال باید نگاهی واقع بینانه باشد و به دور از آمارسازی و سهل انگاری؛ توجه ویژه ای به بحث اشتغال داشته باشند تا استان خوزستان از بند ناملایمتی ها و سوء مدیریت هایی که به آن دچار شده است خارج شود و این امر نیاز به حضور جدی تر مسئولان در میدان خدمتگذاری به مردم را دارد.

کارون پرس