سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سفارت مسکو در تهران خبر داد

   توافق ایران و روسیه برای صدور ویزای 5 ساله چند بار ورود

سفارت روسیه در تهران از همکاری کنسولی میان ایران و روسیه برای صدور ویزای 5 ساله چندبار ورود برای شهروندان و گروههای ذکر شده در توافق خبر داد.
خبرگزاری فارس: سفارت روسیه در ایران روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که هیأت‌های دیپلماتیک در روسیه و ایران احتمالاً روادید چندبار ورود پنج ساله برای شهروندانی که در لیست دسته‌بندی‌هایی قرار دارند که در توافقات همکاری کنسولی ایران و روسیه در نظرگرفته شده‌اند، صادر می‌کنند.
طبق گزارش ایتارتاس، دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاهی دو کشور ایران و روسیه طبق توافقات جدید دو کشور، می‌توانند رفت‌وآمد راحت‌تری بین دو کشور داشته باشند.
بخش مطبوعاتی سفارت روسیه در ایران اعلام کرد: «سفارت‌های ایران و روسیه و کنسولگری این کشورها احتمالاً روادید چند بار ورود برای مدت یکسال برای شهروندانی که در لیست تفاهمنامه آمده‌اند صادر می‌کنند و این در صورتی است که فرد مورد نظر پیش از این روادید یکبار ورود به کشور مورد نظر را دریافت کرده باشد».
این گزارش می‌افزاید: «سفارت‌ها و کنسولگری هر دو کشور می‌توانند برای مدت پنج سال روادید صادر کنند».
توافق روسیه و ایران برای تسهیل روند صدور روادید روز ۶ فوریه اجرایی شد. توافق بین دو کشور در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ در تهران  و بعد از دیدار «ولادیمیر پوتین» و «حسن روحانی» رؤسای جمهور روسیه و ایران به امضا درآمد.دسته‌بندی شهروندانی که فرایند صدور روادید برای آنها تسهیل می‌شود، شامل دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاههای دو کشور و همچنین گروههای هنری و فرهنگی می‌شوند. تجار و کارآفرینان هر منطقه ایران و روسیه که توافق روابط برادرانه دارند نیز احتمالاً به محض یک درخواست کتبی شهردار یا فرماندار، روادید دریافت می‌کنند.

«العربیه» می‌گوید ایران از «لطیفه سیاسی» عربستان ترسیده است

شبکه العربیه بدون توجه به اینکه برخی مقامات یا فرماندهان ایرانی اعلام آمادگی ریاض برای دخالت نظامی در سوریه را به سخره گرفتند، نوشت که ایرانی‌ها از این مسئله ترسیده‌اند.

خبرگزاری فارس: «العربیه» می‌گوید ایران از «لطیفه سیاسی» عربستان ترسیده است                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری سعودی «العربیه» که بلندگوی تبلیغاتی عربستان در منطقه است، مدعی است که ایران از اعلام آمادگی عربستان برای اقدام نظامی در سوریه در قالب «جنگ با داعش» ترسیده است.

العربیه با تیتر «هراس ایران از اعلام آمادگی عربستان برای دخالت در سوریه» نوشت: تهران می‌ترسد که «توفان قاطع» عربستان در سوریه نزدیک باشد.

العربیه در حالی از ترس ایران سخن می‌گوید که دو روز پیش، سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون، اعزام نیرو عربستان به سوریه را شبیه یک لطیفه سیاسی دانست.اما العربیه نوشت: سخنان فرماندهان نظامی سپاه ایران نشان از ترس ایران دارد... پس از آنکه «سرتیپ ستاد احمد عسیری» مشاور دفتر وزیر دفاع از آمادگی عربستان برای عملیات نظامی در سوریه سخن گفت، مواضع ایرانی‌ها علیه ریاض مکررا بیان شد.

این شبکه سعودی به سخنان سرلشگر «محمد علی جعفری» و سرتیپ «حسین سلامی»، به ترتیب فرمانده و جانشین فرمانده سپاه و همچنین محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه اشاره کرد و مدعی شد: ناظران (سیاسی) می‌گویند که ترس ایران از احتمال آغاز (عملیات) توفان قاطع دیگری در سوریه در چارچوب ائتلاف عربی بین‌المللی، شبیه آنچیزی است که در یمن اتفاق افتاد مبادا دست ایران را کوتاه و به دخالتش در سوریه پایان دهد.العربیه مدعی شد: آنچه این سناریو را تقویت می‌کند، اعلام عسیری است مبنی بر اینکه ارتش عربستان اکون در حال برنامه‌ریزی برای آموزش نظامی در شمال عربستان به عنوان بخشی از آمادگی ها برای رویارویی با داعش است و احتمال می‌رود، در مارس (اواسط اسفند تا اوایل فروردین) آغاز شود.

در همین حال، عبدالباری عطوان، امروز در یادداشتی در همین خصوص نوشت: عربستان چطور می‌خواهد با داعش بجنگد حال آنکه عقیده ارتش عربستان (وهابیت) همان عقاید داعش است. آیا ارتش سعودی با فرزندانش خواهد جنگید؟عطوان با طعنه سخت و تمسخرآمیزی به عربستان نوشت: نمی‌دانیم، ورود به دو جنگ، یکی در یمن و دیگری در سوریه بر اساس کدام قواعد نظامی است؛ آن هم وقتی که در اولی هنوز به پیروزی نرسیده‌ای. آیا عربستان قدرت سوم جهانی است و ما خبر نداشتیم؟

العربیه در ادامه به نقل از «فهد الشقیران» که آن را کارشناس سعودی نامید افزود: ایران از تکرار اقدامات غافلگیرانه عربستان از چهار سال پیش تا حالا از جمله بحرین، سپس یمن و الان در سوریه می‌ترسد. سیاست عربستان از تاثیرپذیری و دفاع، به هجوم و آغازکننده به دفاع خطر قبل از حلول خطر، تغییر یافته است.

الشقیران مدعی شد که «گام عربستان سعودی برای آمادگی جهت دخالت نظامی در چارچوب ائتلاف بین‌امللی فقط تحت پوشش قانونی و در چارچوب ائتلاف بین‌الملل مبارزه با تروریسم خواهد بود؛ چیزی که تهران می‌ترسد این آمادگی به مشارکتی موثر در میدان تبدیل شود و به سود معارضه [سوریه] و نابودی قدرت [بشار] اسد و کاهش نفوذ او منتهی شود.

گزارش لس آنجلس تایمز از هشدار ایران و سوریه به عربستان:
روز شنبه، مقامات سوریه و متحدان ایرانی آن ها به عربستان سعودی هشدار دادند از هرگونه طرحی مبنی بر اعزام نیرو برای حمایت از گروه های تروریستی که در در استان شمالی حلب با شکست مرگباری روبرو هستند ،دست بردارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لس انجلس تایمز نوشت: روز شنبه، مقامات سوریه و متحدان ایرانی آن ها به عربستان سعودی هشدار دادند از هرگونه طرحی مبنی بر اعزام نیرو برای حمایت از گروه های تروریستی که در در استان شمالی حلب با شکست مرگباری روبرو هستند ،دست بردارند. 
به گزارش «انتخاب»، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، در نشست خبری در دمشق، اعلام کرد هر نیروی خارجی که برضد دولت مداخله کند، زنده نخواهد ماند. 
معلم به خبرنگاران گفت: "آن هایی که برضد سوریه حمله به راه می اندازند، چه سعودی باشند یا تُرک یا هر ملیت دیگر، فرقی نمی کند، همه در تابوت به کشورشان باز گردانده خواهند شد."وضعیت نیروهای تروریستی در شمال این کشور که به سرعت رو به نابودی هستند، موجب این گمانه زنی ها شده است که عربستان سعودی و ترکیه، متحد آن، ممکن است کمک به تروریست ها را افزایش دهند یا حتی به سوریه نیرو اعزام کنند. روز پنج شنبه، ریاض اعلام کرد در نظر دارد جهت کمک به نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا که اینک در جنگ با گروه تروریستی داعش است، نیروی زمینی به سوریه اعزام کند. دولت اوباما نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است. 
اما سوریه و متحدان آن هرگونه اقدامی از این دست را به منزله حرکت خصمانه ای می نگرند که دولت سوریه را هدف قرار داده است و نه گروه منشعب شده از القاعده را که بخشی از خاک سوریه و عراق را تحت کنترل خود دارد. روسیه، که در خلال چندین ماه گذشته نیروی هوایی گسترده خود را برای کمک به سوریه فرستاده و بر آن است که مسیر جنگ در آن کشور را به نفع دمشق تغییر دهد، هفته پیش هشدار داد از قرار، ترکیه سرگرم تدارک برای «حمله مسلحانه» به سوریه است که البته اندکی بعد از آن، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این گفته را رد کرد و آن را «مضحک» توصیف کرد. آنکارا، همچون ریاض، حامی و پشتیبان اصلی گروه های اسلامی شورشی است که به قصد سرنگون کردن دولت سکولار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، با وی می جنگند.
در حالی که وزیر خارجه سوریه نظر سعودی در زمینه مداخله در سوریه را «دست نیافتنی» نامید، افزود، «نادانی رژیم سعودی این باور را در من ایجاد می کند که هر چیزی امکان پذیر است."مقامات سعودی تا کنون به سخنان ولید معلم هیچ گونه واکنشی نشان نداده اند. 
در تهران، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ریاض را به سُخره گرفت و گفت که پادشاهی سعودی برای جنگ در سوریه جرأت و جسارت ندارد.سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفت: "اگر عربستان سعودی به سوریه نیرو اعزام کند، این به معنای پایان حیات حکومت سعودی است."تهران و ریاض رقبای جدی برای نفوذ در خاورمیانه هستند و در جنگ سوریه از طرف های مخالف هم حمایت می کنند. 
تهران عنوان می کند به سوریه «مشاور» فرستاده است و تأکید دارد که هیچ یگان زمینی به این کشور اعزام نکرده است.
وزیر خارجه سوریه گفت با توجه به این که مرزهای سوریه مدت های مدیدی مجرای انتقال جنگ افزار و سایر تدارکات برای شورشیان سوری بوده است، تا زمانی که مرزهای سوریه محل چنین آمد و شد شورشیان از مرزهای ترکیه و اردن باشد، هیچ گونه آتش بسی برقرار نخواهد شد. 
دولت اوباما که برای شورشیان ضد دولتی در سوریه کمک هایی را روانه کرده و از اسد خواسته است که از قدرت کناره گیری کند، به دنبال برقراری آتش بس است و از مسکو درخواست کرده که از حملات هوایی دست بردارد. روسیه عنوان می کند هدفش فقط تروریست های مرتبط با القاعده هستند، اما واشنگتن مدعی است که جنگنده های این کشور شورشیان «میانه رو» را نیز هدف قرار می دهند. جنگ چند جانبه سوریه به صف آرایی قدرت های بین المللی کشانده شده است اما بیشتر کشورهای خارجی، از جمله آمریکا و روسیه از اعزام نیروی زمینی به سوریه خودداری کرده و در عوض از طریق نیروهای دست نشانده یا تکیه بر بمباران ها در سوریه دخالت می کنند. این که آیا عربستان سعودی درباره تمایل خود برا ی اعزام نیرو به سوریه جدی بوده یا خیر، همچنان نا معلوم است. به گزارش دیده بانان حقوق بشر، اکنون ریاض در باتلاق جنگ پر هزینه یمن، کشور همسایه، فرو رفته است. 
پیشرفت های اخیر دولت سوریه در مقابل نیروهای شورشی در استان شمالی حلب، این چشم انداز را در برابر ما قرار داده است که دمشق که زمانی قطب اقتصادی بود، کنترل کامل شهر حلب را به دست می گیرد. چهار سال است که حلب به دو بخش موافق و مخالف دولت تقسیم شده است.
نیروهای طرفدار دولت از طریق روستاها وشهرهای خود در خارج حلب درتلاش هستند که مسیر تدارکات از مرزهای ترکیه را به روی شورشیان ببندند. 
به گفته تحلیل گران، اینک ممکن است شورشیان ضد دولتی در شمال سوریه با شکست کامل روبرو شوند که این نشان دهنده نقطه عطف مهمی در جنگ سوریه است. از قرار، حملات شدید هوایی روسیه، همراه با نیروهای مستشاری از ایران و نیز شبه نظامیان تحت حمایت ایران، به روند این جنگ در سوریه که وارد ششمین سال خود می شود، کمک کرده است. 
همچنان که پیشرفت نیروهای طرفدار دولت سوریه در حلب ادامه می یابد، واکنش ها در این شهر که مدت ها میان گروه های مخالف تقسیم شده، در یک سوی شهر با سوی دیگر آن با یکدیگر تفاوت دارند.
معاون وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه تاکید کرد: آنکارا دقیقا می‌داند برای عادی سازی روابط با مسکو چه اقداماتی را باید انجام دهد و باید از تشدید بحران در روابط ترکیه و روسیه خودداری کند. تسنیم نوشت: به نقل از ریانوستی، آلکسی مشکوف معاون وزیر خارجه روسیه در سخنانی تصریح کرد: آنکارا دقیقا آگاه است که برای عادی شدن روابط با مسکو چه کارهایی لازم است انجام شود. آنکارا باید طرح ادعاها علیه روسیه را متوقف کرده و در چارچوب روابط بین دولتی اقدام نماید.وی در ادامه افزود: مقام های ترکیه باید به خاطر سرنگونی بمب افکن سوخو 24 روسیه غرامت بپردازند و ضرر روسیه را جبران کنند و ضمن عذرخواهی به خاطر این اقدام تضمین دهند که این حادثه بار دیگر تکرار نخواهد شد.سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اظهارات گفته است که آنکارا تمایلی برای انجام این کارها ندارد.مشکوف گفت: طرف ترکیه ای خیلی خوب می داند چه کاری را باید برای بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی، انجام دهد. چیزی که چند هفته قبل اعلام کردیم هنوز به قوت خود باقی است. ترکیه باید به جای تشدید اوضاع و طرح ادعاهای واهی علیه روسیه، بر اساس روابط بین دولتی رفتار کند. موضع ما تغییر نکرده است.روابط روسیه و ترکیه پس از سرنگونی یک فروند جنگنده روسی توسط هواپیماهای جنگی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه در نوامبر گذشته، متشنج شده است.روسیه خواستار عذرخواهی رسمی آنکارا به خاطر این اقدام شده و تهدید به اتخاذ تدابیر تلافی جویانه اقتصادی علیه آنکارا کرده است ولی اردوغان نیز در مقابل خواستار عذرخواهی روسیه به خاطر نقض حریم هوایی ترکیه شده است.روسیه در پی این اقدام ترکیه، تحریمهای اقتصادی را علیه آنکارا اعمال کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت: وزیر انرژی و زیرساخت رژیم صهیونیستی پیروزی‌های اخیر نیروهای ارتش سوریه در حلب و شمال این کشور را تهدیدی برای این رژیم دانست.
به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، تل‌آویو طی روزهای گذشته در قبال پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه در حلب و شمال این کشور سکوت اختیار کرده بود اما این بار یووال اشتاینتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی این سکوت را شکست و نسبت به این پیروزی‌ها هشدار داد.
وی گفت: تحولات میدانی اخیر در شمال سوریه موجب نگرانی تل‌آویو است و خطر شدیدی را در درازمدت برای تل‌آویو به وجود می‌آورد؛ خطری که بسیار بزرگتر از تهدید مسلح شدن حزب الله به سلاح پیشرفته و تهدید جنبش حماس و تونل‌هایش است.
اشتاینتز مدعی شد که این خطر همچنین با حضور نظامی و اطلاعاتی ایران در سوریه مرتبط است طوری که امکان دارد حضور نظامی ایران به سمت مرزهای شمالی اسرائیل و ارتفاعات جولان نیز در صورت رسیدن پیروزی‌های ارتش سوریه افزایش یابد.وی مدعی است: اسرائیل هرگز در جنگ سوریه مداخله نخواهد کرد. خطر حضور نظامی ایران در ارتفاعات جولان خطر بزرگتری برای اسرائیل است. ما باید هم‌پیمانانمان از جمله آمریکا را متوجه این خطر کنیم.
اشتاینتز دستاوردهای اخیر ارتش سوریه را تغییری در "تراز استراتژیک" دانست و گفت: آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد عملیات خطرناکی است که می‌تواند تأثیر بسیار خطرناکی روی اسرائیل بگذارد. ایران تونل‌های غزه نیست بلکه یک قدرت سرسخت است و ما نمی‌توانیم توانایی‌ها، امکانات و نیروهایش را نادیده بگیریم.
وی ادعا کرد: من نگران این هستم که بهای پیروزی ارتش سوریه علیه داعش را با مستقر شدن نیروهای ایرانی در مرزهای شمالی‌مان بپردازیم. همه در جهان نگران وحشی‌گری داعش و دنبال شکست دادن این گروه تروریستی هستند این مساله می‌تواند به نادیده گرفتن حزب الله و ایران منجر شود.
پیشتر شبکه دو تلوزیون رژیم صهیونیستی تنها نسبت به خطری که متوجه حلب است و پیامدهای سیطره ارتش سوریه بر این شهر هشدار داده بود.
در گزارش این شبکه آمده بود که حلب یک منطقه استراتژیک است و کنترل ارتش سوریه بر این منطقه به معنای پیروزی نظام است.
در این گزارش آمده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و جان کری، وزیر خارجه مخالفان سوری را در دست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رها کرده‌اند. این مساله باعث شد تا بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و ایران بر آن‌ها پیروز شوند.
این شبکه اعلام کرد:‌ مناطق امنی که می‌گویند در شمال سوریه ایجاد می‌کنند امکان ایجادش وجود ندارد و ترکیه جرأت ندارد در مقابل روس‌ها کاری انجام دهد. آنچه که در شمال سوریه اتفاق افتاده در جنوب سوریه نیز احتمالا رخ خواهد داد و این مساله موجب می‌شود تا ما مستقیما با ایرانی‌ها و حزب الله رو در رو شویم.
روزنامه اسرائیل الیوم نیز نسبت به امکان سقوط شهر حلب هشدار داد و اعلام کرد: حمایتی که حزب الله، ایران و روسیه از نظام سوریه به عمل می‌آورند کار خود را کرده است درحالی که مخالفانی که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند تنها حرف پوچ و بی‌فایده می‌شنوند.
پایگاه تایمز آو اسرائیل نیز نوشت: تنها طرفی که در شرایط کنونی می‌تواند همه چیز را به نفع مخالفان تغییر دهد عربستان است اما اگر تصمیم ریاض برای اعزام هزاران نیرو به سوریه درست باشد پیشگویی در این زمینه دشوار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد