سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

تحلیلی بر سفر ولایتی به مسکو
رویدادی که رخ داد همسویی منافع خارجی ایران و روسیه در ماجرای سوریه بود که ...
عصر ایران - سفر اخیر دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب به روسیه را می توان از منظر سیاست راهبردی ایران در ایجاد توازن نوین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تحلیل کرد.
به نظر می رسد در حالی که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، با مجوز رهبری در حال تجدید رابطه با غرب است، بازسازی روابط با شرق و کشورهای مهم آن یعنی چین و روسیه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

از ایجاد توازن بین شرق و غرب تا همگرایی در جبهه های سوریه

در دوران تحریم ها، خلاصه وضعیت پیش امده این بود که از یک سو، درهای غرب به روی ایران بسته شد و از سوی دیگر، درهای باز شرق به روی ایران، همراه با فرصت طلبی های فراوان از سوی طرف های شرقی ایران بود. به عنوان مثال، ایران مجبور بود به جای دریافت پول نفت صادراتی اش به چین یا هند، از آنها اجناس چینی و هندی بخرند.

اما از منظر سیاسی، رویدادی که رخ داد، همسویی منافع خارجی ایران و روسیه در ماجرای سوریه بود که نهایتاً به تشکیل ائتلافی مشترک علیه تروریسم در سوریه انجامید و عملیاتی هم شد.اینک لازم است از یک سو، کشورهایی مانند چین و روسیه که خود در مذاکرات 1+5 حضور داشتند، بدانند که جایگاه جهانی ایران با دوران قبل از برجام متفاوت است و لذا نمی توانند تحمیل گری های گذشته را ادامه دهند چرا که گزینه های متعدد غرب هم پیش روی ایران است.
از سوی دیگر، غرب نیز باید بداند که گشایش روابط ایران با اروپا، به معنی نادیده انگاشتن شرق در سیاست خارجی ایران نیست، چه آن که هوشمندی سیاسی ایجاب می کند، از توانمندی های دو طرف، هم در راستای تأمین منافع ملی و هم در مسیر خنثی سازی این دو به وسیله همدیگر و ایجاد توازن بهره برد.

از ایجاد توازن بین شرق و غرب تا همگرایی در جبهه های سوریه
علاوه بر این ها، سفر ولایتی به روسیه، آن هم از جایگاه مشاور رهبری، می تواند به طور معنی داری، به آنچه در سوریه می گذرد، مرتبط باشد.
اتفاقاتی که اخیراً در زمین بازی سوریه در حال وقوع است و به طرز معنی داری در حال تغییر دادن معادلات نظامی و سیاسی است، قطعاً در مذاکرات ولایتی در مسکو با دقت مورد بررسی قرار گرفته و حتماً توافقات مهمی نیز به دست آمده است،توافقاتی که ای بسا هرگز اعلام رسمی نشوند ولی آثار آن را در نبردهای آتی سوریه بتوان دید، به ویژه آن که با بهبود شرایط نظامی نیروهای دولت سوریه، بیم آن می رود که برخی کشورها مانند ترکیه، عربستان و قطر بخواهند مداخله نظامی کنند و اوضاع را پیچیده تر سازند.نکته این که ولایتی در این سفر، با عالی ترین مقام روسیه ، یعنی شخص رئیس جمهور پوتین دیدار کرده است. این در حالی است که طبق عرف دیپلماتیک، پوتین فقط از روسای جمهور کشورها ، که همتای سیاسی وی هستند پذیرایی می کند ولی در این سفر، با فردی که سمت مشاور در کشوری دیگر دارد، دیدار کرده است زیرا می داند که او، نه فقط یک مشاور معمولی که نماینده یک کشور است که مستقیماً با رهبری کار می کند و می توان بر روی توافق با او به طور واقعی حساب کرد.ولایتی، دیپلمات کهنه کاری است که گاه همانند انتخابات 92 ، به صحنه انتخابات می آید و برای پیروزی جریان اعتدال نقش آفرینی مؤثر می کند و گاه بی سر و صدا، محرمانه ترین مذاکرات را سیاست خارجی عهده دار می شود و سفرش به مسکو نیز در همین راستاست.
بعد از عربستان سعودی و بحرین
وی ادامه داد: وجود فرماندهی آمریکایی برای این نیرو پیش شرط امارات برای اعزام نیروی زمینی به سوریه است.اعلام آمادگی امارات برای اعزام نیروی زمینی به سوریهبعد از عربستان سعودی و بحرین، امارات هم برای اعزام نیروی زمینی به سوریه اعلام آمادگی کرد.
به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، دولت امارات روز یکشنبه اعلام کرد آماده است در چارچوب ائتلاف بین المللی جنگ علیه داعش، نیروی زمینی به سوریه اعزام کند.
"انور قرقاش" وزیر مشاور در امور سیاست خارجی امارات در نشست خبری در ابوظبی گفت: موضع همیشگی ما این است که هر حمله واقعی علیه داعش باید شامل نیروی زمینی باشد ما درباره هزاران نیروی زمینی صحبت نمی کنیم. 
 وی ادامه داد: وجود فرماندهی آمریکایی برای این نیرو پیش شرط امارات برای اعزام نیروی زمینی به سوریه است.
قبل از این عربستان سعودی هم گفته بود آماده است در چارچوب ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، به سوریه نیروی زمینی اعزام کند.بحرین نیز پیشنهاد مشابهی را مطرح کرده است.در هر حال حاضر ائتلاف نظامی شامل برخی کشورهای عربی و غربی به رهبری آمریکا، مواضع داعش را در عراق و سوریه، به وسیله جنگنده ها بمباران می کنند.
عربستان سعودی، امارات و بحرین عضو این ائتلاف هستند.دولت سوریه به شدت از اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروهای زمینی اش به خاک سوریه انتقاد و با این اقدام، مخالفت کرده است.
شکستی که همه چیز را تغییر داد؛
آزاد شدن نبل و الزهراء جغرافیای آزاد شده را به مناطق کردها در حومه عفرین وصل می‌کند که از یک طرف ارتباط غرب و جنوب را بر روی تروریست ها خواهد بست و نمی توانند با جابجایی نیرو، پوشش حمایتی برای یکدیگر در محورهای درگیری داشته باشند و از سوی دیگر لجستیک شمال به جنوب از طریق باب الهوی از ترکیه مسدود می‌شود.
نبل و الزهرا
گروه بین‌الملل مشرق - «هادی محمدی» یکی از کارشناسان حوزه بین الملل به ارزیابی اهمیت آزادسازی نبل و الزهرا پرداخت و نوشت: دو شهرک هفتادهزار نفری نبل و الزهرا که هزار شهید داده اند، پس از تقریباً چهار سال محاصره توسط تکفیری های القاعده (النصره و احرار الشام و...) با به کار گیری تاکتیک غافلگیری و تکیه بر انگیزه و فرهنگ بسیجی، در شمال غربی حلب، پایتخت اقتصادی سوریه آزاد شدند. این رخداد بزرگ هم از جهت انسانی و بشردوستانه و هم از لحاظ نظامی و سوق الجیشی و هم به جهت سیاسی، دارای پیامدها و بازتاب های ویژه است، که بدان می پردازیم.

نکته مهم این است که تمامی غرب و حامیان تروریسم تکفیری می دانند که بحران سوریه، ناشی از یک پروژه مصنوعی است که بازیگران آن را، تروریست‌های رنگارنگ تکفیری-وحشی و وهابی تشکیل می دهند و به بخشی از آن نیز اعتراف کرده اند ولی با هوشمندی و تعمد از این واقعیت خطرناک عبور می کنند تا از نتیجه درگیری و چالش تروریست ها با نظام سوریه، بهره گرفته و امتیاز مطلوب را دریافت کنند.

در طول 4 سال محاصره نبل و الزهراء و فوعه و کفریا و یا دیگر مناطقی که توسط تروریست ها مورد قتل عام قرار می گیرند و یا با حملات آنها به شکل روزانه کشته و مجروح می شوند، هیچ صدای بشردوستانه ای از غرب و مؤسسات بین المللی شنیده نمی شود ولی وقتی نبل و الزهراء آزاد می شوند و تروریست‌ها و خانواده‌های آنها به مرزهای ترکیه فراری می شوند، نمایندگان فرانسه و انگلیس در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل که به منظور بررسی اوضاع سوریه و استماع گزارش دمیستروا در خصوص تعلیق نشست ژنو 3 منعقد می شود، خواستار رعایت قوانین بشردوستانه و قوانین جنگ توسط روسیه در حمله به تروریست ها می شوند!!

دلیل آن است که تروریست ها در چهارچوب منافع غرب و ارتجاع منطقه حرکت می کنند و حمایت و حفاظت از آنها، برای غرب، امری حیاتی است و حاضرند سازمان های بین المللی و شعارهای حقوق بشری را به شکل مضحکی در حمایت از تروریست ها قرار دهند.

نشست ژنو 3 که با ابتکار روسیه و هماهنگی با آمریکا تشکیل شد، از همان ابتدا به دلیل فقدان اهرم های چانه زنی و کارت های بازی توسط حامیان و تروریست‌هایی که قرار بود به عنوان نمایندگان مردم سوریه ولی با ماهیت سعودی-ترکی و قطری در ژنو 3 حاضر شوند، با بهانه جویی و پیش شرط روبرو بود. تروریست های تکفیری، «غسل تعمید» داده شده و قرار بود با اصرار آل سعود به عنوان معارضین «میانه رو» در نشست شرکت کنند ولی حضور یک تیم مذاکراتی از معارضین لائیک و مورد حمایت مسکو، بیش از پیش بر انفعال تروریست ها و حامیان آنها افزود.

نبل و الزهرا
پیش شرط توقف حملات و برقراری آتش بس از سوی تیم مذاکراتی ریاض و برخی کشورهای غربی نشان داد که اولویت حیاتی آنها در ژنو 3 فقط حفظ تروریست های القاعده و گروه های هم پیمان با آن در سوریه است. چرا که به بقیه دستور کارهای نشست ژنو 3، امید چندانی نداشتند.

مواضع ناتو و کشورهای غربی نشان داد که بر خلاف تلاش های تبلیغاتی برای کم اهمیت جلوه دادن حملات هوایی و زمینی بر علیه تروریست ها، توازن و معادله استراتژیک در سوریه به زیان تروریست ها به هم خورده و غلبه و برتری نیروهای نظام و مقاومت که در موقعیت هجومی مستمر قرار دارند، پدیده ای قطعی است و ادامه روند نظامی کنونی به نابودی و فروپاشی تروریست ها و شکست پروژه مورد حمایت غرب و ارتجاع منتهی خواهد شد.
لذا پیش شرط آتش بس و توقف حملات هوایی روسیه و با اصرار جدی و به عنوان اصلی ترین اولویت دنبال شد و فشارهای گسترده رسانه ای، دیپلماتیک و امنیتی به روسیه برای توقف حملات هوایی، نشان از اهمیت و اثرگذاری این عملیات ها است.

پیروزی و آزادسازی نبل و الزهراء به دلیل پیامدهای بزرگ میدانی نیز بر چالش تروریست‌ها و حامیان آنها افزود که بلافاصله به خروج تیم مذاکراتی ریاض از ژنو 3 منجر گردید و دمیستورا مجبور به تعلیق سه هفته ای نشست شد.

این یک رسوایی جدید برای بان کی مون و سازمان ملل است که دمیستورا دلیل تعلیق ژنو 3 را پیش شرط های تیم ریاض می داند ولی دبیر کل سازمان ملل، دلیل تعلیق ژنو3 را حملات هوایی روسیه و زمینی ارتش سوریه و مقاومت بر علیه تروریست ها مطرح می کند و نشان می دهد که تا چه اندازه، یک سازمان بین المللی به عنوان ابزارهای توجیه کننده سیاست های قدرت های غربی و در حمایت از تروریست ها است!!

نکته مهم در مذاکرات ژنو این است که حامیان تروریسم تکفیری، حفظ تروریسم و جلوگیری از نابودی آنها را مقدمه راه حل سیاسی در سوریه می دانند و بدون تأکید بر ضرورت مبارزه با تروریست ها و در شرایط بی ثبات و ناامن، به دنبال یکسره کردن امتیازهای مطلوب در گفتگوهای ژنو 3 هستند، حال آنکه «مقدمه راه حل سیاسی در سوریه، نابودی و مبارزه با تروریسم می باشد.» چرا که هیچ توافق سیاسی در سوریه نمی تواند با وجود و حضور تروریست ها در سوریه، پیاده شود و ضمانت اجرایی داشته باشد، مگر اینکه اعتراف شود که بجای مردم سوریه، تروریسم و حامیان آنها از نتایج راه حل سیاسی بهره مند خواهند شد!!
در صحنه میدانی با آزادسازی نبل و الزهراء و تکمیل آن در مایر، بیانون و ریتان و زیاره و کفرنایا که به سمت اعزاز و مارع در حال پیشروی است، چند اتفاق بزرگ در حال شکل گیری است و به همین دلیل ناتو و امریکا، آن را، برهم زننده توازن استراتژیک در سوریه می دانند!!
نبل و الزهرا
آزاد شدن نبل و الزهراء جغرافیای آزاد شده را به مناطق کردها در حومه عفرین وصل می کند که از یک طرف ارتباط غرب و جنوب را بر روی تروریست ها خواهد بست و نمی توانند با جابجایی نیرو، پوشش حمایتی برای یکدیگر در محورهای درگیری داشته باشند و از سوی دیگر لجستیک شمال به جنوب از طریق باب الهوی از ترکیه به داخل سوریه نیز مسدود می شود.
نبل و الزهرا
رخداد دیگر آن است که تروریست های النصره و احرار و نورالدین زنکی و... که در مناطق شمال و شمال غرب قرار دارند به سرعت در شرایط آسیب پذیری قرار می گیرند و تنها راه لجستیکی و حمایتی از مرزهای ترکیه نیز به شمال حلب از دست آنها خارج می شود. این رخداد پیوند این گروه ها با تروریست های موجود در داخل حلب را نیز قطع می کند  و راه تنفس حمایتی، لجستیکی و تسلیحاتی آنها را مسدود و امکان باقی ماندن تروریست‌ها در داخل بخش شرقی حلب را با دشواری جدی روبرو می کند.

پیشروی ارتش سوریه و مقاومت در محور نبل و الزهراء حلقه محاصره کامل تروریست ها در داخل حلب را کامل می کند و از هم اکنون، نیروهای داعش در داخل حلب به فکر فرار به سمت نیروهای خود در جهت شهر الباب و یا استان رقه هستند، کما اینکه نیروهای گسترده نور الدین زنکی از چند روز قبل با هدایت ترکیه از حلب خارج شده تا امکان مقاومت در شمال حلب را داشته باشند.

اولویت حفظ ارتباط با مرزهای ترکیه موجب شده تا گروه های تروریستی یاد شده، اتاق عملیات مشترک در شمال حلب تشکیل دهند و ضمن بازسازی سازمان نظامی آسیب دیده، امکان باقی ماندن در حاشیه مرزهای ترکیه را داشته باشند. به همین دلیل نیاز حیاتی به توقف حملات هوایی و آتش بس را از سوی حامیان تروریسم در سوریه شاهد هستیم. زنکی در مصاحبه ای با یک نشریه انگلیسی اعلام کرده که شکست در حلب چالش اصلی برای ترکیه و عربستان است و در این موضع مردم سوریه هیچ جایگاهی ندارند!!
نبل و الزهرا
نکته مهم در این تحولات راهبردی این است که امریکا در یک درخواست علنی از عربستان خواسته تا حمله به صنعاء در یمن را سرعت بخشد که حملات بی رحمانه هوایی به صنعاء و صعده در روزهای گذشته در همین چهارچوب است. مضافاً اینکه ترکیه با تجمیع نیرو و ادوات در مرزهای خود با سوریه و اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، از واکنش های جدید آنهاست.

اگرچه در مورد این پدیده که اعلام جنگ منطقه‌ای در سوریه است، ملاحظاتی وجود دارد و معلوم نیست امریکا تا چه حد مسئولیت و پیامدهای چنین رخدادی را بپذیرد و یا عربستان توان مؤثری با اعزام نیرو به سوریه به نمایش بگذارد، ولی در عین حال نشان می دهد که حمایت از تروریسم تکفیری و حفاظت از آنها تا چه حد برای غرب و ارتجاع منطقه حائز اهمیت است.
نبل و الزهرا
روس ها بر موضع خود در ادامه عملیات های هوایی تأکید کرده اند ولی حاشیه نشست امنیتی مونیخ را برای رایزنی های جدید و طرح جدیدی از آتش بس (11 فوریه) پیشنهاد کرده اند و امریکا نیز قرار است در نشست بروکسل و در کنار اعضای ناتو به موضوع اعزام نیروی زمینی برخی کشورها به سوریه، بررسی های لازم را داشته باشد.

سازمان های اطلاعاتی امریکا در سال 2012 و طی ارزیابی های خود، اشغال کامل حلب و پیرامون آن را، مقدمه براندازی نظام سوریه و یا مهمترین اهرم برای کسب امتیازهای سیاسی معرفی کرده اند و لذا می توان درک کرد که تغییر موازنه قدرت در حلب و روند نابودی تروریست ها در این منطقه تا چه حد بر موقعیت، برنامه و اقدامات امریکا و غرب و ارتجاع اثر خواهد گذاشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد