سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

موگرینی: برای یک سفر مهم به ایران آماده می‌شوم 

  

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تایید کرد که برای انجام یک سفر مهم به ایران آماده می‌شود.به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی از آمادگی خود برای یک سفر مهم به ایران خبر داده که اشاره‌ای به زمان دقیق این سفر نکرده است.
موگرینی امروز شنبه در یک کنفرانس خبری در شهر آمستردام پس از دو نشست دو روزه وزرای خارجه اروپا تاکید کرد: می‌توانم تایید کنم که به وزرا نسبت به برنامه سفرم به ایران اطلاع دادم، این قطعا یک سفر مهم خواهد بود، ما در حال انجام مقدمات و آمادگی های سفر با ایرانی‌ها هستیم.تعدادی از مقام های کمیسیون اروپا نیز همراه موگرینی به ایران سفر خواهند کرد. هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نشده است. موگرینی البته از دیدار خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در روز 15 فوریه یعنی 9 روز دیگر خبر داده است.
برخی خبرها حاکی است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روزهای 15 و 16 فوریه (26 و 27 بهمن ماه) برای دیدار با مقامات اروپایی به بروکسل سفر خواهد کرد.

زلزله‌ای به اسم آزادی نبل و الزهراء؛
زلزله آزاد سازی نبل و الزهرا چنان بود که میز مذاکرات ژنو 3 را فرو ریخته و حامیان منطقه ای گروه های تکفیری را به فکر مداخله مستقیم نظامی در سوریه انداخته است. در حال حاضر حدود 100 کیلومتر از مسیر جرابلس به عفرین در اختیار گروه های تروریستی قرار دارد که پاک‌سازی کامل آن به محاصره کامل تروریست ها در سوریه و نزدیک شدن به پایان بحران این کشور منجر خواهد شد.
100کیلومتر سرنوشت ساز برای پایان بحران سوریه/ آیا اردوغان تیر آخر را می‌زند؟/ آماده انتشار
گروه بین‌الملل مشرق - تلاش ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای رفع محاصره منطقه نبل و الزهرا در طول چهار سال گذشته اولین مورد از این رویکرد نبود، اما به علت یورش هزاران مبارز مسلح از ترکیه باعث شده بود عملیات آزادسازی این منطقه شکست بخورد. البته اوضاع در شرایط کنونی متفاوت از قبل دنبال می‌شود، از سویی حمایت متحدان دمشق از این کشور افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر مداخله روسیه معادله ها را به هم زده است.

بر کسی پوشیده نیست که افزایش رویکردهای تروریستی در سوریه و طولانی شدن بحران و ناآرامی در این کشور ناشی از باز بودن مرزهای ترکیه در طول پنج سال گذشته به روی عناصر مسلح و تجهیزات و مهمات قاچاق شده به این کشور است، به همین علت بود که در ماه‌های اخیر استراتژی دمشق و متحدان آن تغییر کرد، پوشش هوایی روسیه نیز نقش عمده‌ای را در این زمینه ایفا کرده و باعث شده جبهه‌های مبارزات بر روی مناطق مرزی ترکیه در حومه لاذقیه و شمال حلب متمرکز شود.    
پیشروی‌های ارتش سوریه به ویژه در حومه لاذقیه باعث شده آنکارا محاسبات خود را از دست رفته ببیند، بعد از تکمیل شدن محاصره حلب تراژدی ترکیه در بحران سوریه کامل شد، چرا که مقامات ترکیه از اهمیت ویژه این شهر برای خود مطلع است.
حلب پایتخت پروژه ترکیه در سوریه و تمام منطقه است ، اردوغان همچنان این شهر را جزو دارایی های امپراتوری عثمانی می‌داند، لذا هر نوع عقب‌نشینی از این شهر را در راستای از بین رفتن رویا پردازی‌های خود در منطقه بر می‌شمرد.
علاوه بر اینها یکی از مهم‌ترین مسیرهای امدادرسانی و اعزام نیروهای تروریستی و قاچاق سلاح به سوریه از تانک گرفته تا خودروهای زرهی ، از مسیر شمالی حلب صورت می گیرد که آزادسازی نبل و الزهرا گام بزرگی در پاکسازی این منطقه به شمار می رود. در حال حاضر حدود 100 کیلومتر از مسیر جرابلس به عفرین در اختیار گروه های تروریستی قرار دارد که پاک‌سازی کامل آن به محاصره کامل تروریست ها در سوریه و نزدیک شدن به پایان بحران این کشور منجر خواهد شد.
100کیلومتر سرنوشت ساز برای پایان بحران سوریه/ آیا اردوغان تیر آخر را می‌زند؟/ آماده انتشار
موقعیت نبل و الزهرا نسبت به حلب
اهمیت پیروزی نیروهای مقاومت در آزادسازی منطقه نبل و الزهرا را در اظهارات و مواضع حامیان بین المللی گروه‌های تروریستی نظیر آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی و ترکیه می‌توان مشاهده کرد. این گروه‌ها در حالی که در تدارک تشکیل میز مذاکرات ژنو برای امتیازگیری از محور مقاومت بودند، به گونه‌ای از این پیروزی غافلگیر شدند که زیر میز مذاکرات زدند، آمریکا و فرانسه نسبت به تحولات سوریه و حل و فصل نظامی این بحران ابراز نگرانی کرده و عربستان تهدید به حمله نظامی به سوریه کرد، آنهم در شرایطی که هنوز برون رفتی از بحران یمن برای خود نمی بیند.
ابعاد این بحران برای ترکیه دو چندان است، چرا که از سویی مسیر امدادرسانی برای تروریست‌ها را مسدود می‌بیند و از سوی دیگر یگان‌های مبارز کرد را به عنوان دشمن حاکمیت کنونی آنکارا در نوار مرزی سوریه مستقر می بیند. به این ترتیب است که ترکیه صرف نظر از رویا پردازی‌های خود در اشغال بخشی از خاک سوریه ، شرایط کنونی را تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد می‌کنند.
زلزله آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا در ابعاد سیاسی میز مذاکرات ژنو را به لرزه انداخت، درست است که مخالفان و دولت‌های حامی گروه‌های تروریستی نتوانسته بودند به رویکرد مشترکی در جهت نمایندگی سیاسی معارضان در این نشست دست پیدا کنند و این موضوع یکی از نقاط ضعف آنها به شمار می‌رفت، اما عامل اصلی شکست این دور از مذاکرات غافلگیری میدانی بود که دولت‌های مذکور با آن مواجه شدند، به گونه‌ای که پس از آزادسازی این منطقه استراتژیک چیزی را در دست خود نمی‌دیدند که بتوانند بر سر آن مذاکره کنند.پیروزی محور مقاومت در آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا در راستای تحولات ژنو و همراه با نرمش استراتژیک این محور در مذاکره با گروه‌های مخالف دولت دنبال می شود، این رویکرد نشان می‌دهد که متحدان سوریه از مسکو گرفته تا تهران و نیروهای مقاومت منطقه استراتژی کاری مشخصی داشته و ضمن تاکید و ادامه موفقیت‌های میدانی در عرصه مبارزات، رویکردهای مثبتی نسبت به تحولات سیاسی از خود نشان می‌دهند، این در حالی است که جبهه مقابل دچار تردید و تزلزل شده و خطوط قرمز خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. از جمله این خطوط قرمز، براندازی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه یا ادعای مبارزه با تروریسم در این کشور بود که دیگر هیچ جایگاه بین‌المللی برای خود نمی‌بیند.    
مسکو و تهران در ابعاد دیپلماتیک حضور تأثیرگذاری در روند مذاکرات با پایتخت‌های غربی، برای استفاده سریع از فرصت‌های جدی حل و فصل سیاسی بحران سوریه دارند، در همین راستا کانال‌های دیپلماتیک بین این دو کشور با محور آمریکایی و غربی در روزهای اخیر به شدت فعال بوده و دیدارهای متعدد در این راستا انجام شده است.  
البته به نظر نمی رسد محور متخاصم با سوریه در نتیجه این تحولات ساکت بنشیند، در این راستا سرتیپ ایگور کوناشینکف سخن‌گوی وزارت دفاع روسیه اخیرا اعلام کرد که نظامیان روس تحرکات مخفی از سوی ترکیه در مرزهای این کشور با سوریه مشاهده کردند. ارتش ترکیه به همراه گروه‌های ترکمن حامی خود آموزش‌ها و تمرین‌های گسترده‌ای را در این منطقه انجام می‌دهد. در این خصوص می‌توان به تصمیم ناگهانی آنکارا در ممانعت از ورود ناظران روس به مرزهای هوایی بین سوریه و ترکیه اشاره کرد.
سرنخ‌های به‌دست‌آمده از اخبار جبهه داغ حلب از فینال‌های در زمینه عزم ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه خبر می‌دهد، البته این سرنخ ها ممکن است آخرین تیر تبلیغاتی در ترکش ترکیه باشد، چرا که تحولات کنونی اجازه چنین ماجراجویی‌هایی را در صورت تفکر منطقی به مقامات مسکو نمی دهد. حضور نظامی ترکیه در سوریه قطعا منطقه را به سمت جنگ فراگیر پیش می‌برد، جنگی که هیچ یک از طرف‌های بین‌المللی خواستار آن نیستند. حضور نظامی ترکیه در سوریه قطعا با واکنش جدی مسکو و محور مقاومت منطقه ای مواجه خواهد شد، این در حالی است که شرایط داخلی ترکیه و اوضاع نابسامان امنیتی و سیاسی و حتی اقتصادی این کشور نیز اجازه چنین ماجراجویی‌هایی را به تیم اردوغان نمی دهد.  
موضوع دیگری که در روزهای اخیر مطرح شده مطالب روزنامه انگلیسی گاردین است که مدعی شده احتمالاً عربستان سعودی هزاران تن از نیروهای ویژه خود را با همکاری ترکیه به سوریه اعزام خواهد کرد. این روزنامه می‌افزاید که ریاض و آنکارا به براندازی دولت بشار اسد اصرار دارند و با اشاره به تحولات کنونی علاوه بر این که هزینه سیاسی بحران سوریه را باعث از دست رفتن برگه‌های خود می بینند، به این نتیجه رسیده اند که در صورت ادامه این روند، پیروزی نهایی نیروهای مقاومت در جبهه سوریه دور از دسترس نیست.
وخامت اوضاع عربستان برای آغاز جنگ احتمالی بر ضد سوریه شدیدتر از ترکیه است، این کشور علاوه بر اینکه در باتلاق یمن گرفتار است، با بحران های گسترده ای نظیر افزایش نارضایتی های عمومی مردم، تحرکات گروه های تروریستی در داخل عربستان و نابسامانی اوضاع اقتصادی از جمله کسری بودجه و حذف خدمات رفاهی شهروندان مواجه است.  
گرچه هماهنگی‌هایی استراتژیک بین آنکارا و ریاض به عنوان مقدمات این راهبرد مشترک در هفته‌های اخیر و در جریان سفر رجب طیب اردوغان به ریاض فراهم شد، اما نکته مهم دیگر این است که هیچ یک از این کشورها بدون موافقت آمریکا و پوشش ائتلاف نظامی ناتو قادر به انجام این حمله نیستند. یک مقام مسئول ترکیه در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت: ترکیه عضوی از ائتلاف بین‌المللی است و با همکاری متحدان خود کار می‌کند، ما بارها تأکید کرده‌ایم که ترکیه هیچ اقدام یک‌جانبه را انجام نمی‌دهد. به این ترتیب سؤال بعدی که در این راستا مطرح می‌شود این است که آیا توازنی بین منافع و هزینه های آمریکا در حمله نظامی احتمالی به سوریه وجود دارد؟  
درک واکنش باراک اوباما رئیس جمهور امریکا نسبت به حمله نظامی به سوریه  مشکل به نظر نمی رسد، بویژه در شرایطی که آمریکا درگیر مسایل انتخاباتی است، این در حالی است که اوباما می داند که گزینه جنگ همواره گزینه مطلوب تیم محافظه کاران بوده و هر اقدامی در این راستا تخم طلای انتخابات را در سبد حریف قرار می دهد، به این ترتیب ممکن است اوباما تهدیداتی برای انجام حمله نظامی جهت توقف پیشروی ها مطرح کند، اما انجام این اقدام دست کم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بعید به نظر می رسد.  این در حالی است که منافع آمریکا و غرب بر لزوم افزایش تنش های کنونی در منطقه تاکید ندارد، بلکه به دنبال مدیریت این تنش ها و قرار دادن آن ها در چارچوب قابل کنترل و مهار کنونی است. به این ترتیب با وجود ژست تبلیغاتی مخالفان دولت سوریه، به نظر نمی‌رسد گزینه تهدید به جنگ بر ضد این کشور، گزینه‌ای واقعی و عملیاتی باشد. شاید بتوان گفت افزایش حمایت از گروه‌های تروریستی و جلوگیری از آزاد سازی اراضی باقیمانده در شمال سوریه به دست ارتش تنها گزینه است که مخالفان در شرایط کنونی می‌تواند در پیش بگیرند و به این ترتیب باید منتظر حملات سخت محور مقاومت برای پاکسازی صد کیلومتر سرنوشت ساز شمال سوریه باشند.

پایگاه «میدل ایست آی» مدعی شد

کری گفت معارضین مقصر شکست مذاکرات هستند/واشنگتن پیامی محرمانه برای اسد فرستاده است

پایگاه «میدل ایست آی» به نقل از چند منبع آگاه از ناخرسندی واشنگتن از رفتارهای معارضین سوری خبر داده و نوشته است که وزیر خارجه آمریکا اخیرا پیامی برای رئیس‌جمهور سوریه ارسال کرده است.

خبرگزاری فارس: کری گفت معارضین مقصر شکست مذاکرات هستند/واشنگتن پیامی محرمانه برای اسد فرستاده است                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه «میدل ایست آی» روز شنبه با انتشار گزارشی در مورد روند مذاکرات صلح سوریه، مدعی شده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا از اقدام معارضین سوری در ترک گفت‌وگوها، خشمگین شده است. 

این پایگاه به نقل از چند مددکار سوری نوشته است که چند ساعت بعد از پایان مذاکرات صلح سوریه، که با خروج معارضین از گفت‌وگوها عملا به بن بست خورد، کری گفته است که با این اقدام معارضین باید باز هم شاهد حملات گسترده ارتش سوریه و روس‌ها بود که بخش زیادی از معارضه را نابود خواهد کرد. 

این پایگاه نوشته است که کری در جریان گفت‌وگوهایی که در حاشیه نشست کمک به آوارگان سوری در لندن برگزار شد، معارضین سوری را برای ترک مذاکرات سرزنش کرده و گفته است که این اقدام راه را برای عملیات مشترک ارتش سوریه و جنگنده‌های روس به حلب، هموار می‌کند. یکی از این مددکاران که خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید او گفت: «من را متهم نکنید، بروید و معارضین‌تان را متهم کنید.» 

کری پیش از این هم گفته بود که هم روسیه و هم ایران برای آتش‌بس در سوریه اعلام آمادگی کرده‌اند. وی تاکید کرد که بعد از نشست صلح سوریه که این هفته در مونیخ آلمان برگزار می‌شود، معلوم خواهد شد که این وعده تا چه حد جدی است. با این حال، به نوشته میدل ایست آی، مددکارانی که با کری صحبت کرده‌اند، می‌گویند این احساس به آن‌ها دست داده که واشنگتن دارد از حمایت از معارضین دست می‌کشد. این پایگاه به نقل از یک منبع آگاه ارشد ترکیه‌ای نوشته است که این رفتار کری بعد از شکست مذاکرات ژنو، فشارها بر ترکیه و عربستان سعودی را افزایش داده است. به گفته، هم آنکارا و هم ریاض به شدت از احتمال از هم پاشیدن گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت آمریکا قرار دارد، نگران هستند. دو مددکار مورد استناد میدل ایست آی می‌گویند در حاشیه نشست لندن با کری صحبت کرده و از او به دلیل عدم حمایت کافی از معارضین انتقاد کرده‌اند. یکی دیگر از این دو مددکار، که او هم خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید: «او (کری) گفت اساسا این معارضین بودند که نمی‌خواستند مذاکره کنند، که نمی‌خواستند آتش‌بس برقرار شود و از مذاکرات را ترک کردند.»به گفته این منبع آگاه، کری گفته است: «می‌خواهید من چه کار کنم؟ برویم و با روسیه بجنگیم؟ این چیزی است که می‌خواهید؟»

این دو مددکار می‌گویند کری به آن‌ها گفته انتظار دارد که حملات ارتش سوریه و روس‌ها سه ماه دیگر ادامه یابد و تلفات سنگینی به معارضین تحمیل کند. 

به گفته آن‌ها، کری با این حال برای پرتاب «محموله‌های امدادی» از طریق آسمان برای مناطق تحت محاصره اعلام آمادگی کرده و گفته است که این موضوع را با روس‌ها نیز مطرح کرده است. 

پیام محرمانه کری به اسد

میدل ایست آی به نقل از یک منبع آگاه دیگر که مدعی است در 6 ماه گذشته به عنوان رابط دولت آمریکا و سوریه عمل کرده، می‌گوید کری در ماه اکتبر (مهر-آبان) پیامی به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه فرستاده و گفته است که واشنگتن دیگر به دنبال برکنار کردن وی نیست. به ادعای وی، کری در این پیام خواستار توقف استفاده از بمب‌های بشکه‌ای شده و گفته است که اگر اسد این خواسته را برآورده کند، وی می‌تواند «این داستان را (به افکار عمومی) عرضه کند.»بنا بر این گزارش، اسد در پاسخ عنوان کرده است که واشنگتن باید «دست از حمایت از شورشیان بردارد.»به نوشته میدل ایست آی، وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرده و تنها عنوان کرده است که بیانیه رسمی کری بعد از نشست‌های ژنو و لندن باید مورد استناد قرار گیرند. با این حال، ساعتی بعد از انتشار این گزارش، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با «نادرست» خواندن این گزارش، گفت: «کری معارضین را به بر هم زدن مذاکرات متهم نکرده، با رژیم سوریه ارتباطی ندارد و از موضع خود در قبال اسد کوتاه نیامده است.»

مختصات میدانی پیروزی اخیر سوریه

عملیات نصر 2 از این حیث که از یک سو مرکز فرماندهی النصره را بهم زد و از سوی دیگر ارتباط گروه‌های تروریستی مزدور در سوریه را با اتاق‌ عملیات‌ هاشان مختل نمود، حائز اهمیت ویژه می‌باشد.
به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در کیهان به تحلیل آخرین وضعیت میدانی سوریه پرداخت و نوشت: عملیات «نصر2» سوریه که در روز چهارشنبه گذشته با آزاد شدن شهرهای «نبل و «الزهرا» به اوج خود رسید، تاثیر تعیین‌کننده‌ای در روند تحولات نظامی و سیاسی سوریه داشت. این عملیات به خوبی نشان داد که سرنوشت نهایی جنگ در سوریه چگونه است. در این رابطه نکات مهمی وجود دارد:
1- منطقه عملیاتی نصر، منطقه وسیعی است و چون در حد فاصل چهار استان حلب، ادلب، لاذقیه و حما قرار دارد و بخش وسیعی از اتصالات سرزمینی ترکیه به سوریه را نیز پوشش می‌دهد، «استراتژیک» به حساب می‌آید. به این معنا که این عملیات تاثیر تعیین‌کننده‌ای در وضع امنیتی استان‌های یاد شده و مرز ترکیه با سوریه خواهد داشت. به همین دلیل شاهد حساسیت ویژه‌ای علیه این عملیات از سوی ائتلاف ضد سوریه با محوریت آمریکا بودیم.
2- منطقه عملیاتی نصر، مرکز فرماندهی و لجستیک «جبهه النصره» و گروه‌های مرتبط با آن بود و در واقع فرماندهی النصره در این منطقه ارتباط بسیار فعالی با اتاق عملیات «هاتای» در جنوب ترکیه داشت و در واقع تحت امر آن عمل می‌کرد. اتاق عملیات‌ هاتای از اواخر سال 2012، با حضور افسران آمریکایی، انگلیسی، سعودی و ترکیه شکل گرفته و در آن افسران اسرائیلی نیز تحت پوشش افسران آمریکا حضور دارند. وظیفه این اتاق بررسی وضعیت میدانی سوریه و هماهنگ‌سازی، مدیریت و تجهیز نیروهای تروریستی در سوریه است.
در طول این دوران اتاق فرماندهی جبهه النصره تحت امر اتاق عملیات هاتای قرار داشت ولی به دلیل ملاحظاتی که آمریکایی‌ها داشتند این ارتباط ذیل دو عنوان «احرارالشام» و «جیش‌الاسلام» صورت می‌گرفت که در واقع این دو همان جبهه النصره به حساب می‌آیند. جبهه النصره به طور رسمی در فهرست گروه‌های تروریستی یا لیست سیاه آمریکا قرار دارد! عملیات نصر 2 از این حیث که از یک سو مرکز فرماندهی النصره را بهم زد و از سوی دیگر ارتباط گروه‌های تروریستی مزدور در سوریه را با اتاق‌ عملیات‌ هاشان مختل نمود، حائز اهمیت ویژه می‌باشد.
3- پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه عملیاتی نصر 2 تا حد بسیار زیادی وضعیت آینده جنگ در سوریه را مشخص کرد. غرب و کشورهای منطقه‌ای مرتبط با آن برای به دست گرفتن سوریه، خیلی روی جبهه النصره و به‌خصوص دو گروه پوششی آن یعنی «احرارالشام» و «جیش‌الاسلام» حساب باز کرده بودند چرا که عناصر تشکیل دهنده این گروه و شاخه‌های آن از نیروهای خاص انتخاب شده و آموزش‌های ویژه‌ای دیده بودند به‌گونه‌ای که دو هفته پیش یک فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود «یکی از اینها حریف 10 نظامی اسرائیلی است». جبهه النصره- به خصوص پس از چند رشته عملیات موفق در جنوب ادلب، منطقه حلب و استان‌های جنوبی قنیطره و درعا- غرب، ترکیه، عربستان و... را به این نتیجه رساند که آینده سوریه از آنِ این جبهه است و از این رو غرب میز گفت‌وگوی وین را با محوریت النصره چید و بر محوریت‌بخشی به آن تاکید داشت. به‌عنوان مثال وقتی در مذاکرات دور دوم وین صحبت از قرار دادن احرارالشام در لیست تروریزم شد، جان کری خطاب به دکتر ظریف گفت: در این صورت باید حزب‌الله لبنان را نیز در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد! غربی‌ها در حد فاصل گفت‌وگوهای وین 2 و وین 3 به این جمع‌بندی رسیده بودند که تا پایان دوره اسد زمان زیادی باقی نمانده است. از سوی دیگر گستره وسیع تحت سیطره النصره در حلب، ادلب، درعا، قنیطره، سویدا و نقاطی از لاذقیه، حما و حمص به این گروه تروریستی مزدور موقعیت ممتازی داده بود. شکست همزمان این جریان در شمال و جنوب سوریه طی روزهای اخیر به موقعیت النصره آسیب زیادی وارد کرد و امیدها به آن را تا حد زیادی به یأس تبدیل نمود. شکست سنگین النصره در منطقه استراتژیکی نصر 2 که در شش فلش مجزا روی داد و به سیطره ارتش سوریه بر قلب این منطقه منجر گردید، اثر خردکننده‌ای برای این گروه داشت. به دلیل سیطره یافتن ارتش در قلب این منطقه، هم اینک نیروهای این جریان تروریستی تحت‌الحمایه در مناطق شمالی، جنوبی و غربی در محاصره افتاده‌اند و دسته‌دسته تسلیم شده یا فرار می‌نمایند به‌گونه‌ای که در فاصله دو روز گذشته عدد متواریان فقط در منطقه شمالی که عمق آن تا مرز ترکیه حدود 30 کیلومتر می‌شود، از مرز 10 هزار نفر گذشته است. به موازات آن، بازگشت ساکنان به مناطق آزاده شده در همین دو روز از مرز 20 هزار تن گذشته است. در واقع با این تحولات، غرب و رژیم‌های منطقه‌ای وابسته به آن ناگزیر به جمعبندی تازه‌ای خواهند بود.
4- با عملیات نصر2، امکان عملی شدن بسیاری از برنامه‌های غرب در سوریه از بین رفت. پیش از این گاهی از ایجاد «منطقه ممنوعه پروازی» در شمال سوریه صحبت می‌شد و گاهی هم از انجام عملیات نظامی زمینی از سوی ترکیه و آمریکا سخن به میان می‌آمد.
اگرچه پیش از این هم در راه اجرایی شدن این طرح‌های مبتنی بر «مداخله مستقیم» موانع جدی وجود داشت ولی عملیات نصر 2 این طرح‌ها را بطور کامل روانه بایگانی کرد. منطقه پرواز ممنوع باید با محوریت حلب و حسکه ایجاد می‌شد وضع فعلی حلب با این عملیات به گونه‌ای است که کفه ترازوی قدرت نظامی را به نفع دولت سوریه سنگین کرده است. اگر موقعیت دولت پیش از این بینابین بود هم اینک نزدیک به 80 درصد این منطقه و بخصوص موقعیت‌های استراتژیک آن تحت سیطره دولت درآمده است.
 استان حسکه که قبلاً نیز یک میدان مین پرخطر برای منطقه ممنوعه پروازی به حساب می‌آمد، با عملیات نصر، عملاً به یک میدان تحت تصرف دولت تبدیل گردید. چرا که پیش از این حزب pyd به رهبری «صالح مسلم» که عمده‌ترین جریان کردی سوریه به حساب می‌آید، به سمت آمریکا گرایش داشت و بخصوص در زمان‌هایی که معارضه مسلح به دستاوردی دست می‌یافت رابطه آن با آمریکایی‌ها قوت بیشتری می‌گرفت. در عملیات نصر2 کردها تقریباً موقعیت را دریافتند و از این رو در بخش نهایی عملیات نصر 2 کمک‌های مؤثری به رزمندگان کرده و در این پیروزی هم سهیم شدند. تجاوز مستقیم نظامی ترکیه و آمریکا نیز با وضع جدید عملاً امکان‌پذیر نیست چرا که راههای ورود زمینی آنان بجز در منطقه ادلب مسدود می‌باشد و این در حالی است که به دلیل کوهستانی و جنگلی بودن ادلب امکان عملیات زمینی در این استان نیز با دشواری زیاد مواجه است. بنابراین می‌توان گفت علیرغم اینکه آمریکا و ترکیه در همین دو روز گذشته نیز از انجام عملیات زمینی مشترک علیه سوریه حرف زدند ولی واقعیت این است که بعد از نصر 2 اجرایی کردن چنین آرزوهایی عملی نیست.
5- النصره و گروههای مرتبط با این شبکه برای حفظ این منطقه همه کوشش خود را بکار بستند به گونه‌ای که از حدود دو ماه اخیر که مراحل عملیاتی نصر شروع گردید، حدود 4000 نیروی ورزیده جدید به این منطقه اعزام شدند. سعودی‌ها و آمریکایی‌ها نیز برای حفظ این منطقه سلاح‌های فراوان از جمله انواعی از موشک‌های حساس و هوشمند را در اختیار آنها قرار دادند بعنوان مثال تا پیش از این آمریکایی‌ها بصورت خیلی محدود و تحت شرایط خاص موشک تاو را در اختیار جبهه‌النصره و گروههای مرتبط با آن می‌گذاشت در حالی که در یک ماه گذشته لااقل 600 موشک تاو 2 به این سازمان تروریستی تحویل شده است. فراخوان نیروهای النصره از سایر مناطق سوریه و اعزام آنان به منطقه عملیاتی نصر از حساسیت ویژه آنان نسبت به این منطقه خبر می‌دهد. با این وجود تروریست‌ها در یک دوره حدود دو ماهه با دادن دستکم 3000 نفر تلفات و شکست سنگین، منطقه را تسلیم کرده‌اند. با این وصف ارتش سوریه و نیروهای مرتبط با آن در این عملیات به دو پیروزی بزرگ دست یافته‌اند، پیروزی بر نفرات و پیروزی بر تسلیحات دشمن.
6- درباره نیروهای شرکت کننده در این عملیات پیروزمند، سخنان زیادی گفته می‌شود و هر کسی از ظن خود در این رابطه اظهار نظر می‌کند. واقعیت مطلب این است که بار اصلی عملیات نصر 2، بر روی دوش ارتش سوریه و نیروهای سوری مرتبط با آن بوده و در عین حال نقش گروههای مقاومت مظلوم شهرهای «نبل» و «الزهرا» هم بعنوان بخشی از نیروهای دولت سوریه در این عملیات بسیار برجسته است. بدون تردید اگر نیروهای مقاوم نبل و الزهرا از سمت غرب منطقه عملیاتی وارد عمل نمی‌شدند، امکان الحاق عملیاتی از شمال شهر حلب به این منطقه وجود نداشت. گفتنی است که نبل و الزهرا قبل از جنگ حدود 70 هزار نفر جمعیت- عمدتاً شیعه- داشتند که در جریان جنگ عدد جمعیت این دو شهر به حدود 30 هزار نفر کاهش یافته بود ولی این 30 هزار نفر علیرغم آنکه حدود 3 سال و 8 ماه و به عبارتی 44 ماه در محاصره شدید بودند و در این مدت لااقل هر 2 ماه یک بار در معرض هجوم جبهه النصره که با هدف تسخیر این دو شهر صورت می‌گرفت، قرار داشتند اما مردانه مقاومت کردند و منطقه را ترک ننمودند در این عملیات آنان نقش مهمی داشتند. پس از آنان نقش حزب‌الله لبنان نیز در فلش غربی جبهه عملیاتی تأثیرات مهمی بر جای گذاشت و البته کار حزب‌الله در این فلش به نسبت سایر نیروها سخت‌تر بود.
 پس از آن نوبت به سازمانهای دیگری می‌رسد که در طول دو سه سال اخیر به یاری مردم مظلوم سوریه شتافته‌اند. نقش ایران در این میان در طراحی عملیات و مراقبت از نقشه راه عملیاتی و تأمین اطلاعاتی عملیات، آموزش و توجیه نیروهای عمل کننده بسیار مؤثر بود که البته به شیوه تماس مستقیم با میدان و راهنمایی حین عملیات صورت گرفت ولی جنبه تأمین نیروی رزمنده میدانی نداشت.
 نقش روسیه در این عملیات پشتیبانی آتش بود که در چارچوب تشخیص و درخواست فرماندهی میدان صورت گرفت و البته در جای خود مؤثر هم بود البته غربی‌ها با اهداف خاص نقش روسیه و تسلیحات آن را در موفقیت عملیاتی نصر برجسته کرده‌اند. هدف آنان این است که نقش مقاومت جانانه مردم و جانبازی آنان تحت‌الشعاع قدرت جنگ‌افزار و قدرت نظامی خارجی قرار گیرد.
          
گزارش مشرق/
در 10 ماه اول امسال، وابستگی تجاری ایران از لحاظ میزان واردات از چین به بالاترین رقم در یک دهه اخیر رسید و در این مدت 8.5 میلیارد دلار کالاهای چینی وارد شده و رقم 25.1 درصد وابستگی وارداتی به چین، بالاترین نسبت در دهه‌ اخیر محسوب می‌شود.
وابستگی وارداتی ایران به چین رکورد زدگروه اقتصادی مشرق- آمار گمرک نشان می‌دهد در 10 ماه نخست سال جاری 25.1 درصد از واردات ایران را کالاهای چینی به خود اختصاص داده‌اند.در این مدت 33.8 میلیارد دلار کالا از خارج به ایران وارد شده که 8.5 میلیارد دلار آن کالاهای چینی بوده است.رقم 25.1 درصد وابستگی وارداتی به چین، بالاترین نسبت در دهه‌ اخیر محسوب می‌شود.

در طول 8 سال دولت احمدی‌نژاد که بارها به علت واردات از چین مورد انتقاد دولتمردان فعلی قرار گرفته، نسبت واردات از چین به کل واردات کشور 9.4 درصد بود.
این در حالی است که در دولت یازدهم نسبت واردات از چین به کل واردات کشور به 22.9 درصد افزایش یافته است.

این نسبت در سال اول دولت یازدهم (92) 19.7 درصد بود که در سال گذشته به 23.9 درصد افزایش یافت و آنطور که آمارها نشان می‌دهد در 10 ماه سال جاری به رکورد 25.1 درصد افزایش یافته است.

وابستگی وارداتی ایران به چین رکورد زد

هر چند چین در سالیان اخیر روابط دوستانه‌ و استراتژیکی با ایران داشته، اما این وابستگی عظیم به واردات از چین، طبیعتا بر خلاف اقتصاد مقاومتی است که بر ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی به کشور با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص تاکید دارد.

از سوی دیگر، رشد چشمگیر وابستگی وارداتی به اجناس چینی در دولت یازدهم کاملا با شعارها و سخنان مقامات ارشد این دولت در تناقض است.
در سال‌های 92، 93 و 10 ماه اول امسال مجموع واردات کالا به ایران 130 میلیارد دلار بوده که 30.8 میلیارد دلار آن اجناس چینی بوده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد