سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پشت پرده طرح عربستان و آمریکا برای لشکرکشی به سوریه

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در یک سخنرانی در جمع خبرنگاران، ضمن تشویق عربستان برای حضور نظامی در سوریه، اظهار داشت: بالا بردن سطح همکاری و حضور نظامی متحدان واشنگتن در سوریه، می تواند در فرایند جلوگیری از گسترش جنگ علیه داعش مؤثر واقع شود. این در حالی است که شب گذشته، عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه اعلام آمادگی کرد.

کد خبر: ۵۶۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸ - 05 February 2016
پشت پرده طرح عربستان و آمریکا برای لشکرکشی به سوریهاشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در یک سخنرانی در جمع خبرنگاران، ضمن تشویق عربستان برای حضور نظامی در سوریه، اظهار داشت: بالا بردن سطح همکاری و حضور نظامی متحدان واشنگتن در سوریه، می تواند در فرایند جلوگیری از گسترش جنگ علیه داعش مؤثر واقع شود. این در حالی است که شب گذشته، عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، اشتون کارتر ضمن اعلام رضایت از آمادگی عربستان برای حضور نظامی در سوریه به منظور مبارزه با داعش گفته است، این رویداد می تواند از دسته اتفاق های خوب منطقه باشد.

شب گذشته، احمد عسیری، سخنگوی وزارت دفاع عربستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العربیه» گفته بود، «دولت سعودی قصد دارد تا در جریان یکسری عملیات نظامی علیه داعش، فعالیت نظامی را آغاز کرده و در جریان مبارزات مردم سوریه علیه داعش به آن ها کمک کند».  

این مقام نظامی سعودی افزود: «عربستان آماده هر گونه حضور نظامی در سوریه علیه داعش است، مشروط بر آنکه آمریکا و سایر متحدان نیز در این راستا به عربستان کمک کنند».

این اظهارات در حالی مطرح می شود که ائتلاف غربی ـ عربی ضد داعش، تاکنون نه تنها مبارزات جدی و موثری را علیه داعش نداشته، بلکه به تقویت این گروه تروریستی کمک هم کرده است. در این راستا، می توان به کشور ترکیه اشاره کرد که ضمن برقراری تجارت نفت با گروه تروریستی داعش، در تقویت مالی این گروه تروریستی نقش مهمی ایفا کرده است.

اما مطرح شدن این موضع گیری ها و حمایت آمریکایی ها از آن را باید به روند اخیر مذاکرات صلح سوریه در ژنو مرتبط دانست که به دلیل مسائل موجود، موقتاً متوقف شد. آخرین دور مذاکرات ـ که روزهای اخیر در ژنو، پایتحت سوئیس برگزار می شد ـ پس از کارشکنی ها و بهانه گیری های گروه های مخالف به سختی پیش می رفت، تا اینکه نهایتاً به دنبال آزادسازی دو شهر استراتژیک نبل و الزهرا توسط ارتش سوریه، یکجانبه توسط گروه های مخالف دولت لغو شد.

پس از این اتفاق، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، تعویق این دور از مذاکرات را حداقل تا 25 فوریه اعلام کرد و بلافاصله بعد از جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا در جریان یک سخنرانی در جمع خبرنگاران، دولت سوریه و متحدان آن از جمله روسیه و ایران را تهدید کرد که اگر در چارچوب مذاکرات سیاسی به دنبال حل بحران سوریه نباشند، گزینه نظامی کار را برای آنها سخت خواهد کرد.

در این بین، آنچه از تصمیم اخیر مقامات عربستانی ـ که با حمایت قاطع آمریکا نیز روبه رو شده است ـ برمی آید، آن است که مقامات عربستانی اکنون که می بینند گروه های تروریستی متحد آنها در سوریه شکست های فراوانی را متحمل شده و نیروهای ارتش سوریه و روسیه توانسته اند بسیاری از مواضع گروه های تروریستی را نابود و مناطق اشغال شده توسط آنها را آزاد کنند، بنا دارند با بهانه مبارزه با داعش، حضور نظامی و مستقیم خود را در خاک سوریه عملیاتی کنند.

این کشورها می خواهند از این طریق، ضمن جلوگیری از پیشروی های مداوم ارتش سوریه، دولت سوریه و همچنین روسیه را مجاب کنند که شرط های مطرح از سوی گروه های هم پیمان آن ها را در جریان مذاکرات بپذیرند و به میز مذاکره بازگردند. به این ترتیب، در شرایط کنونی، طرح موضوع به هم پیوستن نیروها برای مبارزه با داعش، برای عربستان و همچنین غرب بهانه ای بیش نیست.

گفتنی است، در واکنش به مواضع اخیر عربستان سعودی، دومای دولتی روسیه رسماً اعلام کرد لشکرکشی عربستان سعودی به سوریه، در حکم اعلان جنگ است. پیش از این نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود تا زمان ریشه کن شدن گروه های تروریستی، این کشور به عملیات نظامی خود در سوریه ادامه می دهد.

واکنش فرمانده سپاه: عربستان جرات اعزام نیرو به سوریه را ندارد

فرمانده کل سپاه گفت: اعزام نیرو توسط عربستان به سوریه یعنی تیر خلاص به این رژیم که البته چیز بدی هم نیست. 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم تشییع سردار شهید محسن قاجاریان و 5 شهید مدافع حرم دیگر در ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه، با حضور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه پیروزی‌های اخیر در سوریه و شکست‌های گسترده و پی در پی جبهه مقابل مقاومت تمام محاسبات آنها را به هم ریخته است، در پاسخ به سؤالی در خصوص ادعای عربستان مبنی بر اعزام نیرو به سوریه گفت: آنها فکر می‌کردند با پشتیبانی و تامین مالی می‌توانند امتیازی در سوریه به دست آورند ولی پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت، تمام برنامه‌های آنها را به هم ریخته است.
 
وی گفت: آنها ادعا کرده‌اند که نیرو اعزام خواهند کرد اما فکر نمی‌کنم جرات چنین کاری داشته باشند چون ارتش آنها یک ارتش کلاسیک است و تاریخ نشان داده توان مقابله با رزمندگان اسلام را ندارند.  
 
سرلشکر جعفری افزود: این کار آنها به منزله تیر خلاص به خودشان خواهد بود که البته ظاهرا راه دیگری جز این نمی‌بینند اما در این صورت شکست آنها قطعی است.
 
فرمانده کل سپاه افزود: آنها گنده‌گویی کردند و البته اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، از نظر ما موضوع بدی نیست.
 
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی حق دارد از پیروزی‌های مقاومت در سوریه نگران باشد، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص پیروزی بزرگ مقاومت در شکستن محاصره دو شهر نبل و الزهرا اظهار داشت: این پیروزی‌های بزرگ نتیجه مقاومت شیعیان این دو منطقه بود و در آینده مقاومت اسلامی دستاوردهای بزرگتری خواهد داشت.
 
سرلشکر جعفری افزود: یکی از نتایج این پیروزی‌ها این بود که عربستان و ترکیه مذاکرات صلح را کنار بگذارند و ادعای اعزام نیرو به سوریه را داشته باشند.

تحلیلی بر سفر ولایتی به مسکو
به نظر می رسد در حالی که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، با مجوز رهبری در حال تجدید رابطه با غرب است، بازسازی روابط با شرق و کشورهای مهم آن یعنی چین و روسیه نیز در دستور کار قرار گرفته است.
عصر ایران - سفر اخیر دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب به روسیه را می توان از منظر سیاست راهبردی ایران در ایجاد توازن نوین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تحلیل کرد.

به نظر می رسد در حالی که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، با مجوز رهبری در حال تجدید رابطه با غرب است، بازسازی روابط با شرق و کشورهای مهم آن یعنی چین و روسیه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

از ایجاد توازن بین شرق و غرب تا همگرایی در جبهه های سوریه

در دوران تحریم ها، خلاصه وضعیت پیش امده این بود که از یک سو، درهای غرب به روی ایران بسته شد و از سوی دیگر، درهای باز شرق به روی ایران، همراه با فرصت طلبی های فراوان از سوی طرف های شرقی ایران بود. به عنوان مثال، ایران مجبور بود به جای دریافت پول نفت صادراتی اش به چین یا هند، از آنها اجناس چینی و هندی بخرند.

اما از منظر سیاسی، رویدادی که رخ داد، همسویی منافع خارجی ایران و روسیه در ماجرای سوریه بود که نهایتاً به تشکیل ائتلافی مشترک علیه تروریسم در سوریه انجامید و عملیاتی هم شد.

اینک لازم است از یک سو، کشورهایی مانند چین و روسیه که خود در مذاکرات 1+5 حضور داشتند، بدانند که جایگاه جهانی ایران با دوران قبل از برجام متفاوت است و لذا نمی توانند تحمیل گری های گذشته را ادامه دهند چرا که گزینه های متعدد غرب هم پیش روی ایران است.
از سوی دیگر، غرب نیز باید بداند که گشایش روابط ایران با اروپا، به معنی نادیده انگاشتن شرق در سیاست خارجی ایران نیست، چه آن که هوشمندی سیاسی ایجاب می کند، از توانمندی های دو طرف، هم در راستای تأمین منافع ملی و هم در مسیر خنثی سازی این دو به وسیله همدیگر و ایجاد توازن بهره برد.

از ایجاد توازن بین شرق و غرب تا همگرایی در جبهه های سوریه
علاوه بر این ها، سفر ولایتی به روسیه، آن هم از جایگاه مشاور رهبری، می تواند به طور معنی داری، به آنچه در سوریه می گذرد، مرتبط باشد.
اتفاقاتی که اخیراً در زمین بازی سوریه در حال وقوع است و به طرز معنی داری در حال تغییر دادن معادلات نظامی و سیاسی است، قطعاً در مذاکرات ولایتی در مسکو با دقت مورد بررسی قرار گرفته و حتماً توافقات مهمی نیز به دست آمده است،توافقاتی که ای بسا هرگز اعلام رسمی نشوند ولی آثار آن را در نبردهای آتی سوریه بتوان دید، به ویژه آن که با بهبود شرایط نظامی نیروهای دولت سوریه، بیم آن می رود که برخی کشورها مانند ترکیه، عربستان و قطر بخواهند مداخله نظامی کنند و اوضاع را پیچیده تر سازند.

نکته این که ولایتی در این سفر، با عالی ترین مقام روسیه ، یعنی شخص رئیس جمهور پوتین دیدار کرده است. این در حالی است که طبق عرف دیپلماتیک، پوتین فقط از روسای جمهور کشورها ، که همتای سیاسی وی هستند پذیرایی می کند ولی در این سفر، با فردی که سمت مشاور در کشوری دیگر دارد، دیدار کرده است زیرا می داند که او، نه فقط یک مشاور معمولی که نماینده یک کشور است که مستقیماً با رهبری کار می کند و می توان بر روی توافق با او به طور واقعی حساب کرد.

ولایتی، دیپلمات کهنه کاری است که گاه همانند انتخابات 92 ، به صحنه انتخابات می آید و برای پیروزی جریان اعتدال نقش آفرینی مؤثر می کند و گاه بی سر و صدا، محرمانه ترین مذاکرات را سیاست خارجی عهده دار می شود و سفرش به مسکو نیز در همین راستاست.

سعودی را با تابوتشان بازمی‌گردانیم

وزیر خارجه سوریه با انتقاد از موضع منفی هیئت «ریاض» در قبال آزادسازی شهرک‌های شیعه‌نشین «نبل» و «الزهراء» تأکید کرد که قطر و عربستان قصد دارند روند سیاسی حل بحران سوریه را هدف قرار دهند.

واکنش «ولید معلم» نسبت به احتمال مداخله زمینی سعودی‌ها در سوریه

در صورت مداخله عربستان، سربازان

خبرگزاری فارس: در صورت مداخله عربستان، سربازان سعودی را با تابوتشان بازمی‌گردانیم                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه تأکید کرد: از «دی‌میستورا» خواستیم لیست مذاکره‌کنندگان را مشخص کند.

شبکه خبری «المیادین» به نقل از معلم گزارش داد که عربستان سعودی و قطر نمی‌خواهند که روند سیاسی به نتیجه برسد و قصد دارند این روند را هدف قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه عربستان می‌خواهد اراده آمریکا را برای مداخله زمینی در سوریه عملی کند تأکید کرد، ظاهرا پیروزی ارتش سوریه توطئه‌گران را در عرصه میدانی ناامید کرده است و از این روی تصمیم دارند خودشان مداخله کند.

معلم با بیان اینکه بعید است که مداخله زمینی در سوریه صورت بگیرد در عین حال اظهار داشت، تصمیم‌های دیوانه‌ورا سعودی در یمن نشان داد که انجام هر اقدامی توسط عربستان بعید نیست.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به عربستان و دیدار با مسئولان این کشور تصریح کرد،ترکیه به خاطر مداخله روسیه اعلام کرد که مداخله زمینی در سوریه بعید است ولی آیا عربستان به تنهایی این کار را انجام خواهد داد؟

معلم همچنین اظهار داشت: «هر گونه مداخله عربستان در سوریه به معنای بازگرداندن سربازان آن در تابوت به این کشور است».

وی با بیان اینکه تروریست‌ها همچنان از اردن وارد سوریه می‌شوند درباره حل بحران این کشور خاطر نشان کرد: «راهکار سیاسی به پایان بخشیدن به بحران کمک می‌کند ولی راهکار نهایی بدون نابودی گروه‌های تروریستی غیر ممکن است».

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه هیچ اطلاعی از آماده شدن لیست گروه‌های تروریستی ندارد، درباره مذاکرات دمشق با معارضان گفت:‌«ما به گفت‌وگوی سوری-سوری به رهبری سوریه و بدون پیش‌شرط پایبندیم».

معلم درباره خروج عناصر داعش به سوی «رقه» نیز تصریح کرد: «توافق بر سر خروج عناصر داعش از  [منطقه] الحجر الأسود به سوی رقه همچنان وجود دارد ولی اجرای آن به برداشتن موانع لوجستیکی مربوط است».

وی با بیان اینکه دمشق با سرویس‌های غربی همکاری اطلاعاتی دارد، تأکید کرد، کارشناسان بر این باورند که آزادسازی «نبل و الزهراء» در «حلب» علت عقب‌نشینی هیئت ریاض از مذاکرات ژنو بود ولی ما معتقدیم که این هیئت اصلا برای مذاکره نیامده بود.

وزیر خارجه سوریه درباره اقدامات دی میستورا برای حل بحران سوریه نیز گفت: «می‌خواهیم مأموریت دی میستورا به موفقیت برسد ولی او باید تلاش بیشتری کند و هیئت ریاض نیز تنها نماینده معارضان نیست».

معلم با اشاره به حضور قریب‌الوقوع نماینده سازمان ملل در سوریه در دمشق برای بررسی ادامه مذاکره با معارضان، بار دیگر تأکید کرد، هر کس که قصد داشته باشد به سوریه تجاوز کند چه سعودی باشد چه ترکیه با تابوتشان آنها را به کشورهایشان بازخواهند گرداند.

هشدار در مورد ورود ارتش عربستان به سوریه

در شرایطی که جدیدترین دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو به سبب بهانه جویی های گروه های معارض نتوانست حتی به شکلی واقعی آغاز شده و نقشی در پایان دادن به درگیری ها در این کشور ایفا کند، عربستان سعودی اعلام کرده، قصد دارد به سوریه نیروی زمینی اعزام کند؛ اقدامی که هرچند به بهانه مبارزه با داعش صورت می گیرد، اهداف واقعی آن کاملاً مشخص است و خطر بروز جنگی گسترده تر را به همراه دارد.

کد خبر: ۵۶۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲ - 05 February 2016
هشدار درمورد ورود ارتش عربستان به سوریهدر شرایطی که جدیدترین دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو به سبب بهانه جویی های گروه های معارض نتوانست حتی به شکلی واقعی آغاز شده و نقشی در پایان دادن به درگیری ها در این کشور ایفا کند، عربستان سعودی اعلام کرده، قصد دارد به سوریه نیروی زمینی اعزام کند؛ اقدامی که هرچند به بهانه مبارزه با داعش صورت می گیرد، اهداف واقعی آن کاملاً مشخص است و خطر بروز جنگی گسترده تر را به همراه دارد.

به گزارش «تابناک»، در پی اعلام تصمیم عربستان سعودی برای اعزام نیروی نظامی به سوریه، از یک سو وزیر دفاع آمریکا در سخنانی از این تصمیم اعلام حمایت کرده و از سوی دیگر، دومای دولتی روسیه هشدار داده که چنین اقدامی از سوی سعودی ها، به منزله اعلان جنگ خواهد بود. همین موضع گیری ها سبب شده، احتمال بروز جنگی گسترده در سطح منطقه بیش از هر زمان دیگری مطرح شود.

در همین راستا، سرلشکر  محسن رضایی با ارسال پستی در اینستاگرام خود، نسبت به اعزام ارتش سعودی به سوریه هشدار داد و همچنین پیش بینی کرد، در صورت برخورد روسیه، ترکیه، عربستان و سوریه با یکدیگر و پس از آن هم ورود امریکا و یک جنگ بزرگ منطقه ای، محتمل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی این مطلب که در 16 بهمن 1394 و در پی انتشار خبر موافقت آمریکا با ورود نیروی زمینی ارتش عربستان به سوریه و هشدار کرملین نسبت به وقوع یک جنگ در منطقه منتشر شده به شرح زیر است؛

«پس از شکست داعش و النصره در عراق (الرمادی) و سوریه (مخصوصا حلب)، عربستان و آمریکا تصمیم گرفته اند که سربازان سعودی را برای نجات باقی مانده تکفیری ها و درگیری با ارتش سوریه، وارد سوریه کنند.

در چنین شرایطی، برخورد روسیه، ترکیه، عربستان و سوریه با یکدیگر و پس از آن هم ورود امریکا و یک جنگ بزرگ منطقه ای، محتمل است.
 
بی تردید دولت سعودی، که دیوانه وار هر کاری انجام می دهد، اگر چنین حرکتی را مرتکب شود، کل منطقه از جمله عربستان در آتش خواهد سوخت! که البته ایران از آن دور خواهد بود». 


هشدار درمورد ورود ارتش عربستان به سوریه
گفتنی است، بر اساس آنچه از روند تحولات جاری برمی آید، مهمترین دلیل تصمیم جدید عربستان برای اعزام نیرو به سوریه را می توان نگرانی این کشور و متحدانش از پیشروی های اخیر ارتش سوریه دانست که با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه انجام می گیرد. سعودی ها همچنین سعی دارند از این طریق، ضمن اعمال فشار بر روسیه، زمینه تأمین خواسته های معارضین در مذاکرات آتی را فراهم کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد