سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نیوزویک:

چین، بهترین دوست این روزهای ایران / امضای پروتکل های سری نظامی با تهران

چین، بهترین رفیق جدید ایران، احتمالا بزرگترین پیروز لغو تحریم های وضع شده بر صادرات نفت ایران خواهد بود. شی جین پینگ رییس جمهوری چین، اخیرا در سفری به تهران و طی ملاقات با حسن روحانی رییس جمهوری ایران، یک پیمان همکاری ۲۵ ساله اقتصادی، سیاسی، و نظامی را به امضا رساند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین، بهترین دوست این روزهای ایران / امضای پروتکل های سری نظامی با تهران

نیوزویک نوشت: چین، بهترین رفیق جدید ایران، احتمالا بزرگترین پیروز لغو تحریم های وضع شده بر صادرات نفت ایران خواهد بود. شی جین پینگ رییس جمهوری چین، اخیرا در سفری به تهران و طی ملاقات با حسن روحانی رییس جمهوری ایران، یک پیمان همکاری ۲۵ ساله اقتصادی، سیاسی، و نظامی را به امضا رساند.
به گزارش «انتخاب»، هر دو رئیس جمهور از امضای ۱۷ قرارداد خبر دادند که شامل موافقتنامه هایی در حوزه حفاری نفتی، انرژی هسته‌ای، و پروژه های گسترده زیربنایی است که چین را به دریای مدیترانه وصل می‌کند. روحانی پیش بینی کرد سطح مبادلات تجاری سالانه دوجانبه ایران و چین طی یک دهه آینده، با افزایشی ده برابری، به ۶۰۰ میلیارد دلار برسد.
ایران سالهاست که روابط نزدیکی با چین داشته است. چین از سال ۲۰۰۹ بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. چینی ها در دوره تحریم های فلج کننده علیه ایران، با خرید نفت از ایران و کار با بانک های ایرانی، به شکلی که ناقض تحریم ها نباشد، به ادامه حیات اقتصاد ایران کمک کردند.
پکن در اوج تحریم ها سرمایه گذاری سنگینی در راهسازی، کارخانه ها، و زیرساخت های ایران انجام داد. پروژه تونل پنج کیلومتری نیایش در تهران، که یکی از طولانی ترین تونل ها در جهان است، و همچنین شبکه متروی شهر تهران دو نمونه از این همکاری ها است. دو کشور در مخالفت شان با مداخله آمریکا در عراق و افغانستان هم مواضع مشترک دارند. چین در پذیرش توافق هسته ای از سوی ایران هم نقش مهمی ایفا کرد.
مرکز غنی سازی هگزا فلوراید اورانیوم در نزدیکی اصفهان، پروژه ای ساخت چین در سال های آغاز انقلاب ۵۷ بود. مجتمع های صنعتی نظامی دو کشور از آن زمان تعطیل شد. یک منبع نزدیک به ارتش چین امضای پروتکل های سری نظامی با ایران در این هفته را تایید می کند.
نوامبر گذشته، فرمانده نیروی هوایی چین در دیداری با همتای ایرانی اش وعده ارتقاء همکاری های دو طرف به سطحی عالی تر را وعده داد. اکتبر گذشته، ناوهای جنگی چین در بندرعباس پهلو گرفتند، تا برای نخستین بار در یک رزمایش دریایی مشترک با ایران در خلیج فارس شرکت کنند.
ایران پیشاپیش مجموعه ای از موشک های دریایی کرم ابریشم، مین های ضد کشتی، و قایق های تندرو تهاجمی خریداری و مستقر کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فوریه سال گذشته این تجهیزات را در رزمایش "پیامبر اعظم ۹" به نمایش گذاشت و طی آن ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز را هدف قرار داد.
پایان یافتن تحریم ها راه را برای پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای به عنوان یک کشور عضو، هموار کرد. این پیمان شامل روسیه و کشورهای آسیای میانه است و نسخه نیم بندی از ناتو محسوب می شود.
امیدهایی وجود دارد که افزایش تعامل چین با ایران باعث کاهش تنش میان تهران و دشمن بزرگش عربستان سعودی شود. چین برای عبور ۷۰ درصد از نفت وارداتی اش از خلیج فارس به منطقه ای بی تنش نیاز دارد.پکن با دقت فراوان دوستی جدیدش با ایران را با گرم تر کردن روابطش با سعودی ها به تعادل می رساند.
شی جین پینگ درست پیش از ورود به تهران در سفری به ریاض در افتتاح یک مرکز تحقیقات نفتی و یک پالایشگاه حضور پیدا کرد و با ملک سلمان درباره راه حلی صلح آمیز برای مناقشات در یمن و سوریه گفتگو کرد. اما سرمایه و تسلیحات چینی ایران را مقتدرتر کرده و تعادل قدرت لازم با عربستان سعودی را به هم می زند.
چین دهه ها است که عربستان را به دلیل روابط ادعایی نهادهای خیریه سعودی با اقلیت مسلمان اویغور در استان غربی سین کیانگ چین محتاطانه زیر نظر دارد. فتوای مفتی اعظم عربستان مبنی بر این که "ما وظیفه اخلاقی داریم به برادران مسلمان خود در سین کیانگ کمک کنیم" موجب خشم پکن شد. 
خلاء ناشی از کاهش نیروهای آمریکا در منطقه خاورمیانه بعید است به این زودی با نیروهای چینی پر شود. پکن همواره به اصل عدم مداخله نظامی در امور کشورها تاکید گذاشته است. این رویکرد رهبران چین از عدم تکرار نقش آمریکا پس از جنگ جهانی دوم در خاور میانه حکایت دارد.
در عین حال، سرمایه گذاری سنگین چین در ایران همراه با پذیرش تهران به عنوان یکی از مؤسسان بانک سرمایه گذاری آسیایی مورد حمایت چین احتمالا موجب گسترش رشد و توسعه خواهد شد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مجرم مهم اقتصادی متهم به اختلاس از حساب های شرکت های دولتی و دارای وضعیت قرمز بین المللی، از امارات متحده عربی به کشور مسترد شد.  
به گزارش ایرنا از اداره کل امور بین الملل قوه قضاییه، این مجرم اقتصادی با نام «ب. ب» با همکاری اداره کل امور بین الملل قوه قضاییه و پلیس اینترپل ناجا به تازگی از امارات به ایران مسترد شد. 
وی که به اتهام اختلاس از حساب های شرکت های دولتی به دستور مراجع قضائی استان آذربایجان شرقی (تبریز)، دارای اعلان قرمز بین المللی بود، روز چهارشنبه هفتم بهمن ماه با همکاری مقامات دولت امارات از مرز فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به کشور بازگردانده شد. 
مقامات اماراتی در سال 1392 با استرداد وی به ایران موافقت کرده بودند، اما به علت محکومیت دیگر این مجرم اقتصادی در امارات، استرداد وی به تعویق افتاد. 
متهم که ابتدا به جمهوری نخجوان و از آنجا به امارات گریخته بود، بلافاصله پس از استرداد در اختیار دادسرای تبریز قرار گرفت. 
همکاری نزدیک اینترپل تهران و ابوظبی سبب شد که از آغاز سال جاری تا کنون چهار مجرم مهم اقتصادی به کشور مسترد شوند. 
همکاری های قضائی دو کشور پس از امضای سه سند همکاری دو جانبه که در سال 1388 به امضا رسید، بهبود یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:مدیرسابق تیم ملی عربستان ادعا کرده ایرانی ها آنها را با آب آلوده ، چیزخور کردند!
 
مدیر سابق تیم ملی فوتبال عربستان در گفت‌وگویی که با روزنامه الریاضیه داشت به اصطلاح سعودی‌ها دست به افشاگری علیه ایرانی‌ها زد و بعد از 14 سال سکوت خود را شکست و ادعاهایی را علیه فوتبال ایران مطرح کرد.
حسن غفاری عضو سابق کمیته‌ انتقالی فدراسیون فو‌تبا‌ل در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت AFC را به جانبداری از سعودی‌ها در قضیه اختلاف ایران با عربستان متهم کرد و گفت‌وگویی تفصیلی را در این زمینه انجام داد.سخنانی که غفاری بر زبان آورد بازتاب زیادی در رسانه‌های عربستانی داشت و آنها را به واکنش واداشت.
فصیل عبدالهادی، مدیر سابق تیم ملی فوتبال عربستان در گفت‌وگویی که با روزنامه الریاضیه عربستان داشت ادعاهای عجیبی را علیه فوتبال ایران مطرح کرد.
مدیر سابق تیم ملی عربستان گفت: وقتی در 24 آگوست 2001 در انتخابی جام جهانی به ایران رفتیم آنها دست به هر کاری زدند تا روحیه ما را خراب کنند تا جایی که هتلی نامناسب را برای اقامت ما انتخاب کردند اما رئیس فدراسیون فوتبال عربستان در آن زمان دستور داد تا با هزینه خود هتلی دیگر را برای ما اجاره کنند. حتی وقتی در هتل جدید اسکان یافتیم شرایط برای ما مساعد نبود و چندین بار به کارکنان هتل هشدار دادیم که سر و صدا زیاد است و اذیت می‌شویم اما کسی نبود که گوش کند. در شب تلفن‌های مشکوکی به بازیکنان زده می‌شد و قصد داشتند که آرامش آنها را به هم ریزند. آبهای مشکوکی در اختیار ما قرار دادند و با سنگ به تیم حمله کردند!
او ادامه داد: کارکنان هتل اصرار داشتند که ما باید از غذاهایی که در خود هتل تهیه می‌شد استفاده کنیم. آنها می‌گفتند که چون آشپز ما مدرک آشپزی برای ارائه دادن ندارد نمی‌تواند غذا به ما بدهد و ما چاره‌ای نداریم که از غذاهایی که در هتل تهیه می‌شود استفاده کنیم اما ما زیر بار نرفتیم و در نهایت هم موفق شدیم که خواسته خود را برآورده کنیم.مدیر سابق تیم ملی عربستان در ادامه سخنان خود دست به دروغ بزرگی زد و گفت: در آن سفر ما می‌خواستیم از یک اتوبوس مخصوص که سفارت عربستان آن را به ما داده بود، استفاده کنیم اما ناظر بازی به ما گفت که باید قوانین فیفا را رعایت کنیم و از اتوبوسی که کشور میزبان در اختیار ما گذاشته استفاده کنیم و ما هم چاره‌ای جز اجرا کردن این دستور نداشتیم اما اتوبوسی که ایرانی‌ها به ما دادند دچار حریق شد و نزدیک بود که بدترین حادثه برای ما به وجود بیاید. راننده اتوبوس عمدا ما را از مکان‌های پر تردد می‌برد تا دیرتر به ورزشگاه برسیم و اعصاب ما را به هم بریزد.
در ادامه سخنان مدیر سابق تیم ملی عربستان آمده است: ایرانی‌ها برای تحریک ما دست به هر اقدامی زدند. در رختکن اختصاصی ما عکس بازیکنان ایران را آویزان کرده بودند و روی آنها عبارت‌های تحقیر آمیز نوشته بودند. به عنوان مثال علی دایی دروازبان ما را ناکام خواهد گذاشت. به هنگام شروع بازی هم حاضران در ورزشگاه شعارهای نژادپرستانه و تحریک‌آمیزی را سر دادند. نکته جالب اینکه فدراسیون فوتبال ایران جایگاه خاصی را برای هواداران ما قرار نداد تا جایی که از ما خواست تا هواداران خود را نزدیک به ایرانی‌ها قرار دهیم که ما این خواسته آنها را فورا رد کردیم. حتی فدراسیون فوتبال ایران به اعضای سفارت هم اجازه نداد تا در جایگاه حضور پیدا کنند و تنها به چند عضو از فدراسیون بلیت داده شد که با سنگ هم از آنها استقبال شد.مدیر سابق تیم ملی عربستان که بعد از 14 سال شروع به سخن گفتن کرده است، افزود: وقتی زمان دیدار برگشت فرا رسیده پیشنهاد دادیم که با ایرانیها مقابله به مثل کنیم و همان بلاهایی را که سر ما آورده بودند جبران کنیم اما فدراسیون فوتبال عربستان چنین موضوعی را رد کرد و ایرانیها را در هتل 5 ستاره اسکان داد.
او در ادامه سخنان خود به انتقاد از سخنان غفاری پرداخت و گفت: الان یک عضو (سابق) از فدراسیون فوتبال ایران سخنان دروغ و به دور از منطقی را به زبان آورده است. از کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون بین المللی فوتبال می‌خواهم که هر چه سریعتر در این موضوع ورود پیدا کند و طرفی را که مقصر است جریمه و مجازات کند. ایران همواره مورد توجه AFC بوده است و با وجود کارشکنی‌های زیادی که در این کشور علیه تیم‌های عربستانی صورت گرفته این کشور محکوم یا مجازات نشده است. با وجود آن که ناظرهای بازی گزارش‌های زیادی از کارشکنی‌های ایرانی‌ها منتشر کرده‌اند اما AFC هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.
مدیر سابق تیم ملی عربستان ادامه داد: نکته جالب این که ایرانی‌ها امتیازهای مشکوکی در AFC به دست آوردند و مثل کشورهای ژاپن، عربستان، کره جنوبی و قطر چهار نماینده در لیگ قهرمانان آسیا دارند. این درحالی است که معیارهای پیشهادی از کنفدراسیون فوتبال آسیا را ندارد. حتی AFC به داوران ایران هم توجه ویژه‌ای دارد و قضاوت بازیهای زیادی را به آنها می‌دهد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 2009 با وجود شایستگی زیادی که فدراسیون فوتبال عربستان داشت، ایران را به عنوان بهترین فدراسیون انتخاب کرد.تیم ملی ایران در بازی مورد اشاره در صبحت‌های مدیرسابق تیم ملی عربستان با دو گل علی دایی حریف را شکست داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم نوشت: منابع عراقی جزئیات جدیدی از طرح آزادسازی شهر مهم موصل از اشغال گروهک تروریستی داعش و بعثی‌های صدامی را اعلام کردند.

منابع  عراقی اعلام کردند چهار لشکر نظامی برای آزادسازی موصل پس از تکمیل تمرینات لازم آماده می‌شوند.
یک افسر بلندپایه فاش کرده است چهار لشکر نظامی برای آزادسازی موصل اختصاص یافته است و اخیرا نیز کار آمادگی دو تیپ ارتش عراق تکمیل شده و به پادگان مخمور در شمال موصل اعزام شده‌‌اند.
بر اساس گزارش الصباح الجدید، افسر ارشد ارتش عراق اعلام کرد پادگان مخمور که به عنوان نقطه شروع عملیات آزادسازی موصل قلمداد می‌شود، تمام ابعاد لجستیکی و سازمانی را تکمیل کرده است.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: این مقر اخیرا پذیرای تیپ‌های دوم، سوم و هفتادم ارتش عراق پس از تکمیل آموزش‌های لازم در پادگان بسمایه بوده است.
وی تصریح کرد نیروهای اختصاص یافته برای آزادسازی موصل به حدود چهار لشکر نظامی می‌رسند که دو لشکر از ارتش و دو لشکر دیگر در قالب هشت تیپ از پلیس فدرال و نیروهای یگان مبارزه با تروریسم هستند.
افسر ارشد ارتش عراق گفت کار آماده‌سازی این نیروها از حدود یک سال قبل آغاز شده که هنوز از نظر تعداد و تجهیزات تکمیل نشده‌اند، چرا که ماموریت فتح موصل، ماموریت آسانی نیست.
وی تاکید کرد طرح وضع شده از سوی فرماندهان نظامی عراق به درستی مسیر خود را طی می‌کند.
وی گفت یکی از لشکرهای نظامی(لشکر شانزدهم ارتش عراق) در حال حاضر در جبهه الرمادی می‌جنگد و تجربه خوبی را به ویژه با توجه به پیشروی در شرق این شهر به  دست آورده است.این افسر ارتش عراق افزود پیشروی به سمت موصل تنها پس از تکمیل آزادسازی مناطق نزدیک به بغداد امکان دارد.
وی تاکید کرد فلوجه همچنان از نظر فرماندهان نظامی، خطر واقعی قلمداد می‌شود. افسر ارتش عراق از رویکرد واقعی برای آزادسازی قریب‌الوقوع این شهر خبر داد و گفت پیش از آزادسازی موصل، آزادی شهر فلوجه به تنهایی در دستور کار نیست، بلکه عملیات آتی شامل آزادسازی شهر هیت و مناطق همجوار آن به سمت غرب الانبار خواهد بود.
این فرمانده نظامی اظهار داشت قرار بود پیشروی به سمت شهر هیت از اواسط ماه ژانویه آغاز شود، ولی به تاخیر افتاد و پیش‌بینی می‌شود در آغاز ماه مارس آغاز شود، چرا که عملیات در شمال الرمادی همچنان ادامه دارد و طی چند روز آینده به پایان خواهد رسید.
وی افزود جنگنده‌های عراق، در حال حاضر به بمباران اهداف گروهک داعش در عمق موصل می‌پردازند و بخش بزرگی از داعش از جمله سرکردگان ارشد آنها را هدف قرار داده‌اند.افسر ارتش عراق تاکید کرد هر چند عملیات آزادسازی موصل به تاخیر افتاده است، ولی فرماندهان میدانی به دنبال بررسی چگونگی انجام این ماموریت به بهترین وجه هستند.
از سوی دیگر ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش اعلام کرد حدود هشت هزار داعشی در موصل آماده جنگ هستند. یک نماینده استان نینوا هم تصریح کرد گروه تروریستی داعش شهروندانی را که قصد دارند از شهر خارج شوند، مجبور کرده است اسناد املاک یا سند خودروهایی را که بهای آن از 20 هزار دلار کمتر نباشد، تحویل این گروهک دهند تا مجوز خروج از شهر را پیدا کنند.
استیف وارن سخنگوی ائتلاف ادعایی بین المللی علیه داعش به سرکردگی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت پیش‌بینی ما این است که پنج تا هشت هزار داعشی در موصل می‌جنگند، وی پیش بینی کرد که عملیات آزادسازی موصل، دشوار، خونین و طولانی باشد.
وارن که اظهاراتش نشان دهنده فرصت‌طلبی آمریکایی‌ها و تلاش آنها برای القای اینکه اگر آنها دخالت نظامی نکنند، موصل آزاد نخواهد شد، افزود ما بر این باوریم که با حمایت نظامیان آمریکایی از ارتش عراق و حمایت نیروی هوایی آمریکا به پیروزی خواهیم رسید.وی اعلام کرد شمار زیادی از سرکردگان  داعش کشته شده‌آند و ورود و خروج داعشی‌ها از موصل دشوار شده است.
وارن گفت جنگ آزادسازی موصل خیلی طول خواهد کشید و کمک آمریکا به مردم استان به خاطر  احتمال اینکه این کمک‌ها در اختیار داعش قرار گیرد، دشوار است، اما به مردم موصل تاکید می‌کنیم که شهرشان آزاد خواهد شد.
این در حالی است که البجاری از نمایندگان استان نینوی از تاخیر در آغاز عملیات آزادسازی موصل انتقاد کرد و گفت هنوز زمان این عملیات برای محافل پارلمانی مشخص نیست، زیرا وزارت دفاع عراق، سقف زمانی متفاوتی از آنچه آمریکایی‌ها و کردها از آن سخن می‌گویند،‌در اختیار ما قرار داده است.
البجاری افزود اطلاعات موجود به این اشاره می‌کند که حدود دو میلیون شهروند در موصل به سر می‌برند که بیشتر آنها اوضاع فاجعه‌باری دارند.
وی افزود هزینه خروج از موصل این است که هر شهروندی که می‌خواهد خارج شود باید سند املاک خود یا سند خودرویی را که قیمتش از 20 هزار دلار کمتر نباشد، به داعشی‌ها تحویل دهد تا آنها مجبور شوند به موصل برگردند.البجاری گفت دولت عراق باید برای پایان دادن به مشکلات آوارگان و همچنین پرداخت حقوق کسانی که در نینوا هستند، دخالت کند.وی خواستار بهره‌برداری از پیروزی‌هایی شد که اخیرا در جبهه‌های الانبار به دست آمد، وی بر ضرورت تسریع در آغاز نبرد موصل با وجود وضع متفاوت آن که مستلزم هماهنگی با ائتلاف بین المللی و نیروهای پیشمرگه است، تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برآورد این وزارتخانه تفاوتی با وزارت خزانه داری آمریکا درباره دارایی های آزاد شده ایران ندارد و 100 میلیارد دلار از دارایی های تهران سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: 100 میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شده است
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در پاسخ به سئوالی در مورد ارقام متفاوتی که وزارت خزانه داری آمریکا و وزارت امور خارجه آن کشور در مورد دارایی های آزاد شده ایران ارائه داده اند، گفت که دارایی های متعلق به ایران 100 میلیارد دلار بوده و تمام آن آزاد شده است. 
کربی گفت: «میران نقدینگی ای که ایرانیان به آن دسترسی دارند کمی بیش از 50 میلیارد دلار است چرا که مقداری از دارایی های آزاد شده ایران مصروف بدهی به چین یا سایر تعهدات بین المللی خواهد شد.»
وی افزود: «علاوه بر آن بخشی از دارایی های آزاد شده ایران صرف امور زیربنایی خواهد شد. به هر حال این که ایرانیان نقدینگی در دسترس خود را چگونه هزینه کنند به خودشان مربوط است.»به گزارش ایرنا، پیش از این، برخی منابع غربی ادعا کرده بودند که وزارت امور خارجه آمریکا میزان دارایی های آزاد شده ایران را بیش از وزارت خزانه داری این کشور اعلام کرده است.محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت پیش از این در گفت و گو با شبکه العالم، دارایی های آزاد شده ایران را افزون بر 100 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این دارایی ها به طور کلی آزاد شده است و ما می توانیم از آن استفاده کنیم.
سیدمهدی طباطبایی:
عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید براینکه اجتهاد سیدحسن خمینی از سوی علما و مراجع بزرگی تایید شده است خاطرنشان کرد: امتحان برای تایید اجتهاد و یا احراز اجتهاد اخرین راه است ونباید به عنوان تنها ملاک و راه باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنان آیت الله هاشمی پخته و سنجیده بود؛ برخی که بعد از انقلاب دارای اعتبار و منافعی شدند باید هم از اظهارات ایشان ناراحت شوند / افراد زیادی را می‌شناسم که اگر انقلاب نبود امروز هیچ چیزی نداشتند / مراجع «سیدحسن» را تایید کردند، چرا باید عدم احراز صلاحیت شود؟

عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید براینکه اجتهاد سیدحسن خمینی از سوی علما و مراجع بزرگی تایید شده است خاطرنشان کرد: امتحان برای تایید اجتهاد و یا احراز اجتهاد اخرین راه است ونباید به عنوان تنها ملاک و راه باشد.
به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی مبنی براینکه«همه ما به امام خمینی(ره) بدهکاریم»، اظهار داشت: سخنان آیت‌الله هاشمی سخنانی درست، پخته و سنجیده‌ بود. در واقع نوعی یادآوری به مسئولان بود که بدانند چه کسی آنها را با این نقطه رسانده است. 
وی افزود: نمی‌خواهم کسی را رنجیده خاطر کنم ولی افراد زیادی را می‌شناسم که اگر انقلاب نشده بود امروز هیچ چیزی نداشتند، هیچ اعتباری نداشتند، اینها مرد کار نبودند، برخی از روحانیون هم بودند که مرد منبر و سخنرانی نبودند، ولی چون انقلاب برپاشد بود دارای اعتبار و منافعی شدند. این افراد قطعا باید از این سخنان آیت الله هاشمی ناراحت شوند. 
عضو جامعه روحانیت مبارز که با خبرانلاین گفتگو می کرد، همچنین درباره عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی، گفت: این موضوع بسیار مهمی است شورای نگهبان می گوید فقیه بودن را ما باید تشخیص دهیم عیبی ندارد شما هم تشخیص دهید ولی در انجاییکه نظر مراجع مسلم پیش می‌آید نظر خود را مقدم نپندارید که این لطمه زدن به اعتبار حوزه و روش اصیل دروس و بحث حوزوی است، آیا قبول ندارید که تشخیص فقیه بودن با علما و مراجع هم است؟

وی با تاکید بر اینکه امتحان و آزمون خبرگان ملاک اصلی انتخاب فقیه نیست، گفت: اینها قوانینی است که شورای نگهبان جدیدا ایجاد کرده است، البته به شکل قانونی هم درآمده و اشکالی هم ندارد ولی مراجع تقلید باید تایید کنند که فردی مجتهد و فقیه هست یا نه. در قانون اولیه هم این بود که از سه نفر می‌توان احراز اجتهاد کرد، اول کسی که شهرت علمی دارد، دوم کسی که درسش مشهور است، سوم هم کسی که در بین فقها مشهور باشد. بحث بر سر این است که اعضای شورای نگهبان می گویند ما باید مجتهد بودن را تشخیص دهیم ولی این درست نیست، اصلا چه کسی اجتهاد خود شما را تایید کرده است؟ مگر اجتهاد شما را علمای دیگر تایید نکردند پس برای کاندیداهای خبرگان هم می توان اجتهاد را از طریق علما اثبات کرد. 
نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اجتهاد نوه امام خمینی را انچه که گفته میشد بسیاری از حضرات و علمای اعلام تایید کرده‌اند و خود اعضای محترم شورا نیز می‌توانند با بررسی دروس با این نتیجه برسند اما به نظرم دلایلی منجر به این شده که آقایان بر عملکرد خود مصر باشند حتی غیر یادگار امام هم من افرادی را میشناسم که مشهور به علم هستند سالهاست دروس دارند اما رد شده اند، این روش برای آینده خطر ناک و نسبت به گذشته شبهه ناک خواهد بود.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه برخی کاندیداهای خبرگان بدون گذراندن آزمون تایید صلاحیت شدند، تصریح کرد: چرا آن افراد تایید صلاحیت شدند، مطمئنا براساس همین ادله ای بود که عنوان کردم، حتی معتقدم روش اصلی و درست همین است و دیگران هم (کسانیکه شهرت علمی دارند یا در حوزه مشهور به اجتهاد هستند) باید اینگونه تایید صلاحیت می‌شدند.
حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی اعتراض سیدحسن خمینی به عدم احراز صلاحیت شان را اقدامی درست دانست و خاطرنشان کرد: مراجع و علما وی را تایید کردند پس چرا باید عدم احراز صلاحیت شود.وی در پایان گفت ایام دهه مبارک فجر است بسیاری از دوست داران انقلاب و مبارزین اصیل یاران امام اگر حرفی میزنند درصدد حفظ نظام و دستاوردهای امام است و ما نباید به چشم مخالف به آنان نگاه کنیم البته من هم معتقدم حفظ حرمت بیت امام و در صدر ان حرمت سید حسن به معنی کسی که بسیار به امام شباهت دارد از مسلمات است و اگر کسی برای امام احترام قایل است بهتر است این حرمت را برای یادگار ایشان هم قایل باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامه مقام معظم رهبری که حدود دو ماه پیش پس از حوادث تروریستی فرانسه، انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات اسلامی در یک نشریه فرانسوی و تشدید جریان اسلام هراسی از سوی مقامات و رسانه‌های غربی منتشر شد و پس از آن، سفر رییس‌جمهور ایران به واتیکان و دیدارش با رهبر کاتولیک‌های جهان برای تاکید بر ترویج صلح و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری، هیأتی را از واتیکان و ایتالیا روانه‌ی ایران کرد تا این‌بار فراتر از گفتمان، برای ایجاد جهانی عاری از خشونت، گام برداشته شود. واتیکان و ایران به این باور رسیده‌اند که پیوند ادیان و صلح‌جویی را از طریق "توریست" در جهان اشاعه دهند.
اسقف «مونسینیور آندره آتا»، رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان در گفت‌وگو با ایسنا که در میانه گشت و گذر ادیان پایتخت ایران (سی تیر) ‌انجام شد، مؤمنان مسیحی را که قرار است به ایران سفر کنند "شاهدان صلح" خواند و گفت: زائران ما، مؤمنانی هستند که اوقات زیادی از شبانه‌روز را به دعا و نیایش می‌گذرانند، آن‌ها در سفر شاهدانی برای صلح هستند و من این تعبیر را دارم، در جایی که ذهن و تفکرِ قدرتمندان جهان نتوانسته است کاری کند، این قلب‌ها و پاهای زائران است که می‌تواند صلح را توسعه دهد.

ماموریت فرستادگان واتیکان و رم، تحکیم دوستی، صمیمت، صلح و نزدیک شدن دین اسلام و مسیحیت و در وهله بَعد برقراری سفر کاروان‌های زیارتی و سیاحتی کاتولیک‌های جهان بویژه ایتالیا و واتیکان به ایران است.
اسقف آتا معتقد است؛ سطح روابط و تعاملات ایران و واتیکان درحال حاضر، بهترین وضعیت خود را در کل تاریخ تجربه می‌کند.
او به گفتمانی که سال‌هاست بین ایران و واتیکان جریان دارد اشاره کرد و افزود: امروز شاهد به میوه نشستنِ آن گفتمان هستیم. هدف ما از سرگیری تورهای گردشگران مذهبی از اروپا و بویژه ایتالیا با مدیریت و برنامه‌ریزی واتیکان در ایران است، اتفاقی که در گذشته شاهد آن بودیم و برای مدتی متوقف شده بود.

اسلامی که آیت‌الله خامنه‌ای نشان داد

رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان در پاسخ به این سوال که با توجه به تشدید تحرکات تروریستی و به دنبال آن اسلام‌هراسی که جهان را در برگرفته، چقدر قائل به این موضوع است که برقراری جریان گردشگری بین دو قطب اسلام و مسیحیت، می‌تواند مانع از گسترش این تفکر شود و جهانی عاری از خشونت را پدید آورد؟ گفت: در مطبوعات و رسانه‌های ایتالیا و اروپا خیلی درباره اسلام، کلی‌گویی می‌شود و این واژه آن‌قدر در کنار خشونت و تروریسم به کار رفته که متاسفانه اسلام به استعاره‌ای از خشونت و تروریسم تبدیل شده است. ما دقیقا به همین منظور می‌خواهیم، این سفرها از اروپا و ایتالیا به ایران برقرار شود تا مردم از نزدیک چهره‌ی متفاوت اسلام را در کشوری مثل ایران ببینند، چهره‌ای صلح‌جویانه و خیرخواهانه و مردمی از ادیان مختلف که در آرامش و ثبات، کنارهم در چنین کشوری زندگی می‌کنند.
«آتا» سپس به نامه‌ی مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی و همچنین دیدار اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، اشاره کرد و گفت: دقیقا به این دلیل در ایران هستیم. نخست به خاطر نامه آیت‌الله خامنه‌ای که از طریق مقامات ایرانی در ایتالیا به دست ما رسید. من این نامه را خوانده‌ام و آن را از طریق واتیکان به تمام دانشگاه‌ها و سازمان‌های جوانان مسیحی ایتالیا فرستادیم تا همه بخوانند و متوجه شوند اسلامی هم وجود دارد که در این قالب صحبت می‌کند. انگیزه دیگر این سفر، دیدار تازه‌ی پاپ فرانسیس و آقای روحانی بود که هر دو طرف خواستار شدند با جنگ، خشونت و شر مبارزه شود.

تصور نمی‌کردم ایران تا این حد باز باشد

رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان و همراهانش که سه فرستاده از سازمان زیارتی رُم هستند و برای نخستین‌بار به ایران سفر کرده‌اند، از برخورد مردم، معاشرت اجتماعی زن‌ها و مردها، معماری شهری، آثار تاریخی و زندگی آزادانه ادیان مختلف در کنارهم، به هیجان آمدند و به این غافلگیری‌شان در طول مصاحبه، اشاره کردند.
آتا» گفت: درست است که قبلا درباره ایران خیلی مطالعه کرده بودم و می‌دانستم ایران، آن کشوری نیست که رسانه‌های ما معرفی کرده‌اند، اما با این حال وقتی به ایران رسیدم، دیدم که اثر مطبوعات ما چقدر زیاد بوده است.وی اظهار کرد: با وجود آن همه اطلاعات از ایران، این مواجهه‌ی از نزدیک بود که من را به شدت تحت تاثیر قرار داد. اصلا تصور نمی‌کردم ایران تا این حد کشوری باز و آماده‌ی گفت‌وگو و تعامل با جهان باشد. بویژه در مردم می‌بینم که به تعامل با جهان معتقدند و متوجه هستند توریسم کمک بزرگی به اقتصاد کشورشان می‌کند، این‌ها حاکی از آمادگی ذهنی و آگاهی مردم این کشور است و واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم و فکر نمی‌کردم ایران چنین کشوری باشد.

خبرنگاران مشهور ایتالیا برای ایران قلم می‌زنند
اسقف «آتا» سپس برنامه‌ای را که برای تعامل گردشگری با ایران درنظر گرفته است، تشریح کرد و افزود: پس از بازگشت به واتیکان، گروه کاری مشترکی با مقامات وزارت فرهنگ و ارتباطات، سازمان‌های حج و زیارت و گردشگری ایران تشکیل می‌دهیم تا برای سفر تعدادی از خبرنگاران مشهور ایتالیا که قلم شناخته شده‌ای دارند و مدیران آژانس‌های قوی این کشور که سفرهای زیارتی از ایتالیا در اماکن مقدس جهان اجرا می‌کنند، برنامه‌ریزی کنیم تا منظره‌ها و جاذبه‌های ایران را مشاهده کنند. هریک از آن‌ها می‌توانند تعداد زیادی گروه را از ایتالیا و سایر کشورهای اروپا به ایران، هدایت کنند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی سفر داشته باشند.
طبق آماری که رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان به ایسنا ارائه کرد، سالانه حدود 50 هزار زائر از این کشور به اقصی نقاط جهان سفر می‌کنند. تعداد زائرانی که تحت تاثیر برنامه‌ریزی واتیکان از خارج این کشور، به سفر می‌روند گاه تا 100 هزار نفر می‌رسد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد