سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

خشم رسانه نفتی عربی از رایزن فرهنگی ایران و شبکه العالم 

   

رسانه‌های وابسته به دلارهای نفتی عربی، در ادامه تلاش برای ایران‌هراسی و گسترش شیعه‌ستیزی این بار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر و شبکه العالم را هدف حملات خود قرار داده اند.

به گزارش مشرق، در همین راستا روزنامه بحرینی "الایام" با حمله به رایزن فرهنگی ایران و شبکه خبری العالم، مدعی شد که "تشیع سیاسی" پس از گذر از بحرین، یمن، عربستان و کویت؛ هم اکنون به دروازه های "وهران" دومین شهر بزرگ الجزایر و سایر شهرهای این کشور رسیده است.الایام در مقاله ای با عنوان "ابعاد تشیع سیاسی از خلیج فارس تا الجزایر" از آنچه "تشیع سیاسی" نامیده، به عنوان بزرگ ترین خطری یاد کرد که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، "طعم تلخ آن را چشیده اند".

الایام در ادامه سمپاشی‌های خود علیه تشیع و ایران، مدعی شد که محافل الجزایر خشم و نگرانی خود را در این رابطه ابراز کرده اند، اما مقامات الجزایری به این درخواست ها واکنش نشان نمی دهند.

به ادعای این روزنامه طرح "تشیع سیاسی" ایران در الجزایر توسط امیر موسوی رایزن فرهنگی سفارت ایران در الجزایر هدایت می شود که به زبان عربی تسلط دارد؛ و افزایش گزارش ها و اخبار مربوط به مغرب عربی در شبکه العالم، نشانه تلاش ایران برای نفوذ به این منطقه است!

الایام با اشاره به مصاحبه ها و اظهارنظرهای امیر موسوی در شبکه های ماهواره ای مختلف، از دفاع جانانه وی از اسلام ناب محمدی و آموزه های اصیل آن که پوشالی بودن اعتقادات تکفیری های وهابی را برملا می کند و همچنین حقانیت و مظلومیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را در جهان نشان می‌دهد، به عنوان "توانایی های خاص" موسوی در زمینه انتشار طرح تشیع سیاسی یاد کرده و مدعی شد که تهران به همین دلیل او را به عنوان رایزن فرهنگی ایران در الجزایر برگزیده است تا در گسترش به اصطلاح طرح "تشیع سیاسی" در میان کشورهای مغرب عربی اقدام کند.

این روزنامه بحرینی در ادامه ادعاهای خود علیه تشیع و ایران، از اینکه برخی در کشورهای مغرب عربی مانند تونس و الجزایر تحت تاثیر تبلیغات سوء الایام و رسانه های همقطارش قرار نگرفته اند، ابراز تاسف کرده و نوشت: "به نظر می رسد برخی از تجربه تلخی که ما در کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) بر اثر گسترش تشیع سیاسی با آن مواجه شدیم، درس عبرت نگرفته اند."الایام در ادامه و در دخالتی آشکار در امور الجزایر، از دولت این کشور خواست تا امیر موسوی را به عنوان یک "عنصر نامطلوب" از این کشور بیرون براند. این روزنامه بحرینی در ادامه به گزارش های انتشار یافته از سوی شبکه تلویزیونی العالم در مورد کشورهای مغرب عربی اشاره کرده و از افشای واقعیت های مربوط به جهان و کشورهای عربی و اسلامی توسط این شبکه ابراز نگرانی کرده است.منبع: مهر

تغییر موضع عربستان پس از زیان 500 میلیارد دلاری

شبکه تلویزیونی "العربیه" به نقل از یک منبع سعودی اعلام کرد که ریاض خواستار همکاری با سایر کشورهای تولید کننده نفت برای حمایت از افزایش قیمت طلای سیاه است.

به گزارش مشرق، یک منبع عربستانی که خواست نامش فاش نشود، گفته است: ریاض آماده همکاری در زمینه مدیریت بازار نفت است به شرط آنکه همه تولیدکنندگان در داخل و خارج اوپک همکاری نمایند؛ موضوعی که نشانگر تغییر یا عدول از موضع لجوجانه عربستان بود که پیش از این با پیشنهاد اعضای "اوپک" و دیگر کشورهای خارج آن با کاهش تولید به خاطر اهداف سیاسی به ویژه ضربه زدن به اقتصاد روسیه و ایران مخالفت می کرد.

رأی الیوم با اعلام این خبر نوشت: برخی معتقدند که این منبع عربستانی، شاهزاده "عبدالعزیز بن سلمان" معاون وزیر نفت سعودی است.

"الکساندر فوفک" وزیر نفت روسیه نیز در این باره گفته است، اوپک پیشنهاد کرده که تولید جهانی نفت 5 درصد کاهش یابد که اگر این توافق انجام شود اولین توافق جهانی در یک دهه گذشته برای کمک به کاهش تولید نفت و افزایش بهای این ماده می باشد. 

علل این تغییر موضع سعودی، بحران مالی و سیاسی ناشی از عناد سعودی است که باعث 500 میلیارد دلار زیان برای خزانه عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، کسر بودجه عظیم، استقراض، اجرای سیاست ریاضت اقتصادی به شکل لغو یارانه کالاهای اساسی، اخذ مالیات های جدید و لغو اجرای پروژه های زیربنایی در این کشورها شده است.     

سیاست فعلی عربستان فلج ساختن اقتصاد ایران و روسیه است که نه تنها اهدافش به نتیجه نرسیده بلکه نتایجی منفی برای عربستان داشته است؛ در مقابل ایران پس از رفع تحریم ها و افزایش تدریجی توان تولید نفت خود به میزان 500 هزار بشکه اضافه بر تولید قبل از تحریم ها تا قبل از نیمه سال 2016 آماده ورود به بازارهای جهانی است.  

امید آن است که این عدول سعودی، جدی بوده و به افزایش بهای نفت بیانجامد تا سود آن به امت عربی و اسلامی، کشورهای تولید کننده نفت مانند اندونزی، ونزوئلا، نیجریه و ایران که عمدتا از کشورهای در حال توسعه هستند رسیده و این فهرست طولانی تر شود.   

سیاست های عربستان در زمینه نفت یا مداخله جنگی در امور کشورهای عربی مانند سوریه، یمن و لیبی باعث بی ثباتی منطقه، ایجاد فضای فتنه طایفه ای، هدر رفتن منابع امت و نسل های آتی به ویژه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، قتل، مجروح شدن و آوارگی میلیون ها بی گناه شده است.  

 دو سال پیش قیمت نفت جهانی نفت بیش از 110 دلار در هر بشکه بود اما با توطئه عربستان قیمت این ماده حیاتی در زمان کنونی به حدود 30 دلار در هر بشکه رسیده است.

عربستان روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید می کند که از این میزان حدود هفت میلیون بشکه را صادر می کند. با این تفاسیر عربستان هم اکنون و نسبت به 2 سال پیش روزانه 560 میلیون دلار متضر می شود که این میزان طی یکسال به رقمی بالغ بر 205 میلیارد دلار ضرر می رسد.

منبع: العالم

یک خبر خوش درباره جمعیت ایران 

   

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۶۵ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده شد.

به گزارش مشرق، از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و 365 هزار و 78 نفر متولد شده اند که 698 هزار و 919 نفر از این تعداد پسر و 666 هزار و 159 نفر دختر هستند. در این بین یک میلیون و 64 هزار و 760 نفر در نقاط شهری و 300 هزار و 318 نفر در نقاط روستایی متولد شده اند.

از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 313 هزار و 334 هزار نفر دار فانی را وداع گفته اند که 166 هزار و 67 نفر از آنها مرد و 147 هزار  و 267 زن هستند. 200 هزار و 533 نفر از افراد فوت شده در نقاط شهری و 112 هزار و 801 نفر در نقاط روستایی بوده اند.

18 هزار و 486 نفر از افراد فوت شده در گروه سنی 0 تا 14 سال، 25 هزار و 66 نفر در گروه سنی 15 تا 29 سال، 84 هزار و 286 نفر در گروه سنی 30 تا 64 سال و 185 هزار و 496 نفر در گروه سنی 65 سال و بیشتر قرار دارند.

منبع: تسنیم
میز سرد ژنو 3 و دورنمای بحران؛
موضوع سرنوشت‌ساز مذاکرات ژنو که در راستای تلاش‌های آمریکا برای نزدیک‌شدن به محور ایران و روسیه دنبال می‌شود مواضع حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها و امتیازاتی است که حاضرند در قبال تغییر مواضع آمریکا در این پرونده پرداخت کنند.
عربستان و ترکیه برای برهم زدن معادلات ژنو 3 چه امتیازاتی به آمریکا خواهند داد
گروه بین‌الملل مشرق - اولین ماه سال 2016 میلادی مملو از حوادث داغ در منطقه بود و بشارت سالی پر تنش  و التهاب را در ماههای آینده داد. در این میان اما سه اتفاق مهم در سطح منطقه‌ای روی داد که می‌توان نحوه تعامل آنها با مهم‌ترین پرونده منطقه‌ای یعنی بحران سوریه را مورد توجه قرار داد. قطع مناسبات دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران، سفر جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ترکیه و آغاز مذاکرات ژنو 3 در واپسین روزهای ژانویه این سه اتفاق مهم را شکل می دهد.  

تصمیم شتاب‌زده و انفعالی عربستان سعودی برای قطع مناسبات دیپلماتیک با ایران، آن هم پس از جنایت اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی این کشور تأثیرات عمده‌ای بر برخی پرونده‌های منطقه‌ای نظیر اوضاع سوریه، یمن، عراق و حتی لبنان داشت. ریاض که سهم عمده ای از تامین مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه و یمن و عراق را به خود اختصاص داده، سعی دارد حمایت ایران از محور مقاومت در برابر رویکردهای تروریستی تکفیری و صهیونیستی را حمایت از تروریسم معرفی کند، تلاش عمده سعودی ها در حمایت از برپایی این نشست ها این است که دستاوردهایی که محور مقاومت در عرصه میدانی محقق کرده را از بین ببرند و آرزوهای خود در براندازی دولت سوریه را از طریق راهکارهای سیاسی محقق سازند.
البته بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که فشارهای ریاض برای جلوگیری از اجرایی شدن توافق ایران و غرب در زمینه پرونده هسته ای مسالمت آمیز جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا سعودی‌ها تلاش زیادی برای همراه کردن کشورهای عربی با خود جهت اتخاذ جبهه ضد ایرانی از خود نشان می‌دهند. 
موضوع دوم سفر جو بایدن معاون باراک اوباما به ترکیه در روزهای 22 و 23 ژانویه بود. با وجود پیچیده شدن پرونده‌های منطقه‌ای مورد توجه دو کشور به ویژه پس از انتخابات انجام شده در ترکیه، صحنه توافق و اختلافات موجود در مذاکرات بایدن با مقامات ترکیه مورد توجه ناظران مسائل بین‌المللی قرار می گرفت.

عربستان و ترکیه برای برهم زدن معادلات ژنو 3 چه امتیازاتی به آمریکا خواهند داد
با این وجود بایدن حتی در جریان حضور در ترکیه به انتقاد از محدودیت‌های اعمال شده بر ضد آزادی‌ بیان در این کشور پرداخت تا نشان دهد که اختلافات موجود بین دو طرف در زمینه پرونده‌های منطقه‌ای افزایش پیدا کرده است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که دو طرف در زمینه تقویت همکاری‌ها برای مبارزه بر ضد داعش با هم توافق دارند، اما مورد اختلافی بین دو کشور نقش کردها در بحران سوریه است.
از دیدگاه دولت ترکیه تفاوتی بین حزب اتحادیه خلق کرد در سوریه و حزب کارگران کردستان در ترکیه وجود ندارد و این جریان نه تنها خطری برای ترکیه به شمار می‌رود، بلکه خطری برای منطقه است که نقش ترکیه در سوریه را نیز تهدید می‌کند. در طرف مقابل آمریکا دیدگاه متفاوتی نسبت به کردهای سوریه دارد و در همکاری نظامی با این نیروها برای مبارزه با داعش و حمایت‌های نظامی و لجستیکی از آنها مانعی نمی‌بیند. 
این روند در ماه‌های گذشته نیز خود را نشان داده و همکاری‌های آمریکا و اتحاد خلق کرد در سوریه افزایش پیدا کرده است. در سایه این تحولات استفان دی مستورا از دعوت گروه‌های مرتبط با بحران سوریه جهت آغاز مذاکرات ژنو 3 در روز جمعه گذشته خبر داد. به نظر می‌رسد اظهارات دی مستورا بعد از چراغ سبز جان کری و سرگی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه مطرح شده است، به ‌ویژه اینکه تماس‌های تلفنی متعدد بین روسیه، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی در ساعات پیش از اعلام دعوت به برگزاری این نشست انجام شد. 
از سوی دیگر شدت گرفتن دامنه اختلافات در روزهای پیش از برپایی این نشست نشان دهنده آغاز متزلزل آن بوده و این تصور را ایجاد می کند که مذاکرات صلح سوریه بار دیگر با شکست روبه‌رو خواهد شد. اختلاف در فهرست‌های ارائه شده توسط ریاض و مسکو، ادعاهای مخالفان دولت علیه یکدیگر ، هماهنگی ترکیه و عربستان برای فشار بر نیروهای موافق دولت سوریه و تلاش برای به شکست کشاندن تلاشهای نماینده سازمان ملل از دیگر مواردی است که شانس موفقیت این نشست را کاهش می دهد. از سوی دیگر هماهنگی نسبی آمریکا و روسیه برای سر و سامان دادن مسایل به پیچیدگی اوضاع انجامیده است. 
ارتباط منطقی موجود بین این سه رویداد نشان می‌دهد که عربستان و ترکیه و مخالفان سوریه به این نتیجه رسیده اند که منافع آنها در چارچوب اهداف و برنامه‌های طرف های غربی محقق نمی‌شود، با وجود اتخاذ سیاست‌های دوگانه از سوی آمریکا و متحدان غربی این کشور، اما به نظر می‌رسد آنها اولویت کنونی خود را به جای تلاش جدی تر برای براندازی دولت سوریه، مبارزه مقطعی با تروریست‌های سوریه برای مهار آن ها قرار داده و در این موضع بیش از اینکه به متحدان منطقه‌ای خود نزدیک باشند، با مواضع تهران، مسکو و دمشق هم‌گرایی دارند.
سفر جو بایدن به ترکیه و حضور جان کری در عربستان نیز از این منظر برای قانع کردن مسئولان این کشورها جهت مشارکت در جنگ بر ضد داعش به شمار می رود. از این رو می‌توان گفت مذاکرات ژنو نیز در راستای تلاش‌های آمریکا برای نزدیک شدن به محور ایران و روسیه دنبال می شود. در اینجا باید توجه کرد که موضوع سرنوشت ساز در این مذاکرات ، مواضع حامیان منطقه ای تروریست ها و امتیازاتی است که آن ها حاضرند در قبال تغییر مواضع آمریکا در این پرونده پرداخت کنند.   
آنچه که افق نتیجه بخشی مذاکرات ژنو را تیره تر می کند، این است که گرچه عربستان تلاش زیادی برای یکپارچه کردن مخالفان حاضر در ژنو 3 براساس منافع و اهداف منطقه‌ای خود دنبال کرده، اما همچنان عمق شکاف و اختلاف در میان تیم 15 نفری این هیئت که تحت عنوان هیئت عالی وارد ژنو شده اند، دیده می شود.
علاوه بر این که طبق معمول نمایندگان حزب دموکراتیک کرد که بخشی از مخالفان دولت سوریه هستند نیز از سوی عربستان به این اجلاس دعوت نشده اند و به همین علت سازمان ملل و حامیان اروپایی سعودی‌ها لزومی در مشارکت این گروه در مذاکرات ژنو ندیدند. عدم مشارکت کردهای حزب دمکرات باعث شد که نمایندگان شورای دموکراتیک سوریه نیز در نشست گفت‌وگوها حاضر نشوند و صالح مسلم رئیس حزب اتحادیه دموکراتیک کردها شهر ژنو را ترک کرد. 

بر اساس روال موجود مذاکرات ژنو بین نمایندگان مخالفان و هیئت اعزامی از سوی دولت سوریه به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود به این معنا که میانجگران بین المللی اظهارات و مطالبات دو طرف را در نشست‌های جداگانه شنیده و آن را به طرف مقابل منتقل کنند. گرچه تاکنون پیش‌شرطی برای انجام این مذاکرات مطرح نشده است، اما به نظر می‌رسد اصرار مخالفان دولت در تامین منافع دولت‌هایی نظیر عربستان سعودی مانع بزرگی در راه ثمر بخشی نشست ژنو 3 خواهد بود.  
خواب جدید آمریکا برای ایرانیان/ دورزدن قانونی برجام
درحالی که ایران تمام تعهدات خودرا در برجام عملی کرده است مسئولین آمریکایی به فکر دورزدن قانونی برجام و مانع تراشی برای پرداخت حتی قسط اول مبلغ مورد توافق هستند.
به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، کنگره آمریکا در حال تهیه طرحی برای جلوگیری از ارسال پول ازسوی امریکا به ایران است. این اقدام زمانی صورت گرفت که دولت اوباما با پرداخت 1.7 میلیارد دلاری بعنوان بخشی از توافق با ایران موافقت کرد.علاوه بر آن برداشتن تحریم ها بیش از 100 میلیارد دلار به دارایی های ایرانی ها تزریق می کند. قبل از دریافت هر پولی از سمت امریکا باید قانونی برای پرداخت جرائم تروریستی ایران وضع شود.
اینها در حالی است که دولت ایران با سرعت بالا و با شتاب زیاد شروع به انجام تعهدات خود در برجام نمود. تعهداتی از قبیل خارج کردن 98 درصد از کل اورانیوم غنی شده کشور، پر کردن قلب رآکتور اراک و دیگر اقدامات در جهت کسب اعتماد غرب در اجرای برجام. 

بعد از اجراکردن تمام تعهدات ایران، سناریوی جدید از سمت امریکایی ها کلید میخورد: برنامه موشکی و حمایت از تروریست ها.
سناتور "جری موران" در این زمینه می گوید: آیا ما نباید قبل از انتقال دلارها به ایرانی ها این طلب امریکایی ها را از ایرانی ها بگیریم؟ آیا ما باید به ایران بعنوان یک کشور تروریستی که خودشان حامی تروریست ها هستند، که حامی مالی تروریسم هستند پول بدهیم؟ 

جان کری نیز درمقابل سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا فکر می کنید مقداری از این 55 میلیارد دلار به دست تروریست ها می رسد؟ می گوید: "به نظر من مقداری از این پول به دست سپاه پاسداران یا دیگر نهادهای تروریستی می رسد. مطمئن هستم مقداری از آن به دست تروریست ها می افتد. اما این نکته هرگز باعث تغییر در آنجا نمی شود."
براساس ادعای غربی ها طلب ایران بیش از 100 میلیارد دلار است که مقرر شد طی چند قسط پرداخت شود. اولین قسط آن 1.7 میلیارد دلار است و نمایندگان کنگره آمریکا بدنبال تصویب طرحی هستند تا مانع از پرداخت حتی قسط اول این پول شوند.  

سناتور جری موران در اظهارات خود می گوید: "نظر من این است اگر بخواهم صریح و واضح بگویم این است که چرا ما باید به ایران پولی بدهیم آن هم زمانی که بر اساس حکم دادگاه های ما ایرانی ها حدود 10 میلیارد دلار به امریکایی ها بدهکار هستند."
پلان دیگری از سناریوی جدید امریکایی ها، مانع تراشی برسر خرج کردن آزادانه پولهای دریافتی ایران است. جان بولتون مدعی شده است: "در حقیقت این میزان پول – 100میلیارد یا 150 میلیارد دلار که قرار است پرداخت شود این قدرت را به ایران می دهد تا هر کاری می خواهد انجام دهد. زیرساخت های داخلی خود را بسازند، بدهی های خود را پرداخت کنند، از اسد حمایت کنند، نیروهای حوثی را آموزش و تغذیه نظامی کنند و هیچ محدودیتی برای نحوه خرج کردن آن نیست."ترامپ یکی از کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری امریکا: به محض اینکه ایرانی ها این 150 میلیارد دلار را بگیریند، شروع به خرید موشک از روسیه می کنند. آنها چه نگرانی درمورد تسلیحات هسته ای دارند، آن را می خرند." 

طبق اعتراف امریکایی ها، بحث هسته ای تنها بهانه ای برای تحریم ها بود و اکنون آمریکا بدنبال بهانه های دیگری برای تحریم های جدید است. 

سخنگوکاخ سفید: "ما تحریم که برداشتیم بخاطر هسته ای بود و بخاطر موشکی و تروریسم تحریم های بیشتری نسبت به قبل وضع خواهیم کرد." 

گفتنی است تنها یک روز پس از اعلام عملیاتی شدن تعهدات ایران، تحریم های جدید شروع شد. این درحالی است که رهبر ایران در تاریخ 29 مهر ماه، نسبت به عهدشکنی طرف غربی هشدار داده و آنرا از شروط اجرای برجام قرار داده بود.

پول گردشگران ایران در جیب داعش
انفجارهای متعدد در شهرهای ترکیه و درگیری با گروه‌های داخلی که ریشه در ماجراجویی‌های اردوغان دارد، موجب کاهش ضریب امنیت گردشگران خارجی به‌ویژه ایرانیان در ترکیه شده و این در حالی است که کشورهای جایگزین دیگری برای سفر وجود دارد.
مشرق- ترکیه در چند سال اخیر به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردش‌گری خارجی مردم ایران تبدیل شده است که از دلایل آن می‌توان به همجواری ترکیه با ایران و ارزان‌تر بودن سفر به این کشور اشاره کرد.

ترکیه در یک دهه گذشته بیشترین منبع در آمد خود را از راه ورود گردش‌گران خارجی تامین می‌کند و از نظر سیاست خارجی و همچنین درگیری داخلی به کشوری آرام و امن معروف بود که این روند اخیرا تغییر کرده است.

بمب‌گذاری‌های متعدد و «پ‌ک‌ک»، دو عامل ناامنی

انفجارهای اخیر موجب کاهش ضریب امنیت مسافران در ترکیه شده که دلیل اصلی آن را می‌توان در ماجراجویی‌های اردوغان و همراهانش در دولت ترکیه دانست. در چند ماه اخیر چند انفجار در شهر‌های مختلف ترکیه به‌ویژه استانبول رخ داده که در آخرین نمونه دست کم 10 گردش‌گر آلمانی کشته و 15 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

مهم نیست که منشأ این حملات تروریستی، گروه‌های نظیر داعش باشد یا آنکه دولت ترکیه در پشت پرده این انفجارها قرار داشته باشد، مهم نتیجه این اقدامات است که چیزی جز ناامنی برای شهروندان ترکیه و به ویژه گردش‌گران خارجی در بر ندارد.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
در آخرین انفجار در استانبول دست کم 10 گردش‌گر آلمانی کشته و 15 نفر دیگر نیز مجروح شدند

به غیر از ارتباط دولت ترکیه با تروریست‌های در حال جنگ با مردم و نظام سوریه که موجب وقوع اقدامات ضدامنیتی در این کشور شده است، دولت اردوغان با حزب کارگران کردستان (به کردی: Partiya Karkerên Kurdistanê) یا همان «پ‌ک‌ک» نیز وارد جنگ داخلی شده که این امر نیز موجب کاهش امنیت مسافران شده است.

«پ‌ک‌ک» تا کنون حملات و بمب‌گذاری‌های متعددی را در مناطق مختلف ترکیه علیه دولت اردوغان انجام داده که این اقدامات نیز سایه ناامنی بر فراز بسیاری از شهرهای ترکیه انداخته است.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
هیچ تضمینی وجود ندارد که بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری به آنتالیا نرسد تا جان گردش‌گران خارجی به‌ویژه ایرانیان را به خطر بیاندازد

درست است که بیشتر گردش‌گران ایرانی به شهر جنوبی آنتالیا در ترکیه می‌روند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری به آنتالیا نرسد تا جان گردش‌گران خارجی به‌ویژه ایرانیان را به خطر بیاندازد.

حمله به اتوبوس گردشگران ایرانی

اواسط تابستان امسال خبرگزاری رسمی دولت ترکیه اعلام کرد در جریان حمله تروریستی به یک اتوبوس حامل مسافران ایرانی یک شهروند کشورمان جان خود را از دست داد و سه شهروند دیگر ایرانی نیز در این حمله زخمی شده‌اند. خبرگزاری آناتولی اعلام کرد تروریست‌ها در مسیر «دوغوبایزید»به «وان»، با مسدود کردن جاده چندین خودرو را به آتش کشیدند و به سوی آنها از جمله اتوبوس حامل گردش‌گران ایرانی آتش گشودند.

به کشورهای حامی تروریسم سفر نکنیم

بیش از 4 سال از آغاز درگیری‌های خونین در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) می‌گذرد که مهم‌ترین بخش این درگیری‌ها در کشور سوریه و تا حدودی عراق در جریان است و گروه‌های تروریستی از اقصی نقاط جهان در این دو کشور دست به جنایت‌های گسترده‌ای زدند. چند کشور منطقه نیز شامل عربستان، قطر، ترکیه و اردن دست به حمایت‌های مالی، اطلاعاتی، تسلیحاتی، لجستیکی و آموزشی از این گروه‌های تروریستی می‌زنند و اجازه بقاء به این تروریست‌ها در سوریه و عراق می‌دهند.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
دولت ترکیه به غیر از حمایت‌های اطلاعاتی، لجستیکی و آموزشی از تروریست‌های مستقر در سوریه و عراق، نفت در دست این تروریست‌ها را نیز خریداری می‌کند

با وجود چنین دشمنی‌هایی که ترکیه در این چند سال اخیر در حق مردم منطقه می‌کند، اما همچنان سفرهای توریستی و گردشگری ایرانیان به این کشور در این سال‌ها برقرار بوده است. البته ترکیه نزدیک به دو ماه پیش با هدف قرار دادن جنگنده روسیه و کشتن خلبان آن که برای مبارزه با تروریست‌ها بر فراز آسمان سوریه به پرواز درآمده بود، حمایت خود را به‌صورت عملی از تروریست‌ها نشان داد که این امر موجب شد روسیه روابط خود را با ترکیه قطع و این کشور را تحریم کند؛ این تحریم‌ها شامل گردش‌گری نیز می‌شد و ترکیه از حضور بیش از 3 میلیون گردش‌گر روسی محروم گردید.

پر کردن خلأ گردش‌گران آلمانی و روس، با گردش‌گران ایرانی

در حالی که به دلیل تحریم های روسیه و انفجارهای استانبول سفر گردش‌گران خارجی به ترکیه به شدت کاهش یافته است، این کشور تلاش گسترده‌ای را برای جذب گردش‌گران بیشتر از ایران و پر کردن خلا گردش‌گران روسی و آلمانی را آغاز کرده است.

چند روز پیش پایگاه خبری  «حریت دیلی نیوز» ترکیه گزارش داد که اتحادیه هتل‌های توریستی و سرمایه‌گذاران ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک برنامه ترویجی گسترده را برای جذب بیشتر گردش‌گران ایرانی به این کشور طراحی کرده‌اند. بر اساس این بیانیه، بخش گردش‌گری ترکیه در ماه‌های اخیر و به دنبال کاهش شدید تعداد گردش‌گران روسی و افزایش نگرانی‌های امنیتی به دلیل حمله تروریستی در استانبول که منجر به مرگ 10 آلمانی شد، شاهد افت قابل توجهی بوده است.

بازیگران صنعت گردش‌گری ترکیه اکنون در تلاش‌اند تا منابع جذب گردش‌گر خود را برای کاهش زیان‌ها در این بخش تنوع ببخشند و در این میان ایران کشوری کلیدی است که می‌توان روی آن تمرکز کرد. در مرحله اول، اتحادیه هتل‌های توریستی و سرمایه‌گذاران ترکیه، میزبان 50 آژانس مسافرتی و متصدیان تورهای گردش‌گری از 7 شهر مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان و تبریز خواهد بود. در این برنامه، تعدادی از مناطق دیدنی گردش‌گری استانبول به میهمانان ایرانی معرفی خواهد شد.

ترکیه در سال 2010، میزبان حدود 1.9 میلیون گردش‌گر ایرانی بود، اما این رقم در سال 2012 به 1.1 میلیون نفر کاهش یافت. در سال‌های 2013 و 2014 نیز به ترتیب 1.2 میلیون نفر و 1.6 میلیون ایرانی از ترکیه دیدن کردند. بر اساس این گزارش در 11 ماهه سال 2015 سفر گردش‌گران ایرانی به ترکیه با رشد 6.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.6 میلیون نفر رسیده است.

سفر به کشورهایی مانند یونان، قبرس و روسیه به جای ترکیه

با توجه به دلایلی که ذکر شد، گردش‌گران ایرانی می‌توانند کشورهای دیگری را به جای ترکیه برای سفر انتخاب کنند. به عنوان نمونه کشور یونان و یا قبرس با توجه به وضعیت اقتصادی، جاذبه‌های توریستی و فاصله نه چندان دور از ایران یکی از جایگزین‌ها می‌تواند باشد. همچنین کشور روسیه که دارای جاذبه‌های توریستی فراوانی است، بزودی روادید ایرانی‌ها را برای ورود به این کشور لغو خواهد کرد که در کنار کاهش ارزش "روبل" (واحد پولی روسیه)، یکی از مقاصد مقرون به‌صرفه به جای ترکیه برای گردش‌گری ایرانیان محسوب خواهد شد.

در هر صورت به غیر از دلیل حمایت دولت ترکیه از تروریست‌ها که ایرانیان در یک اقدام مردمی می‌توانند از سرازیر شدن دلارهای کشورمان به این کشور جلوگیری کنند تا تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور بگذارند، به‌دلیل نبود امنیت جانی سفر ایرانیان به ترکیه با بیم و امید همراه و مقرون به صرفه نخواهد بود که گردش‌گران ایرانی می‌توانند با رفتن به کشورهای دیگری به غیر از ترکیه، با آرامش بیشتری به گردش‌گری و سفر به دیگر نقاط جهان بپردازند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد