سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

*نشنال اینترست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در سال‌های پیش رو، چین ممکن است تلاش کند تا تسلیحات پیشرفته گسترده‌ای را به ایران بفروشد. این تسلیحات می‌تواند شامل جنگنده‌های جی-۱۰ شود که رسانه‌های چینی به آن اشاره کرده‌اند.چین اغلب به عنوان یکی از ذینفعان اصلی توافق هسته ای ایران که جولای 2015 با کشورهای گروه 5+1 امضا شد، نام برده می شود. براساس این توافق، ایران غنی سازی اورانیوم را محدود می کند و تغییرات دیگری در برنامه هسته ای اش اعمال می کند و در مقابل تحریم ها لغو می شوند.
این گشایش احتمالی منجر به این می شود که شرکت های دولتی چینی فعال در حوزه انرژی شانس افزایش مشارکتشان در صنایع نفت و گاز طبیعی ایران را به دست بیاورند و ایران می تواند تبدیل به بازاری مهم برای صادرات انواع کالاهای چینی شود. پکن همچنین می تواند به تهران در ساخت زیرساخت ها به عنوان قسمتی از پروژه اوراسیایی موسوم به «یک کمربند، یک جاده» به همراه کمک های مالی توسط بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، کمک کند. موافقت نامه های بسیاری احتمالاً در اواخر ژانویه که شین جینپینگ، رئیس جمهور چین به ایران سفر خواهد کرد، امضا می شود.
نگران کننده ترین بخش افزایش روابط چین با ایران در بخش تسلیحات اتفاق می افتد. نیاز است تا به تاریخچه ای مختصر از این بحث اشاره شود. در دهه 1980 و اوایل دهه 1990، چین یکی از عمده ترین تامین کنندگان تسلیحات پیشرفته از جمله تانک، جت های جنگنده، قایق های گشتی تندرو و موشک های ضد کشتی، به ایران بود. پکن نه تنها به خاطر نفع بردن، روابط استراتژیکش را با ایران تقویت کرده بلکه به نظر می رسد به دنبال ایجاد سنگری در مقابل نفوذ بیش از حد ایالات متحده در خاورمیانه است.
فروش تسلیحات چینی به ایران از اواخر دهه 1990 و 2000 به خاطر فشارهای ایالات متحده و اعمال تحریم های هسته ای سازمان ملل به تدریج کمک کاهش یافت. این تحریم ها ابتدا در رابطه با ممنوعیت صنایع هسته ای و موشکی ایران بود، اما سپس به دیگر حوزه های تسلیحاتی متعارف از جمله هواپیماها و کشتی های جنگی هم گسترش یافت.
پس از قرار گرفتن ایران در لیست کشورهای سرکش در تحریم های سازمان ملل، چین علاقه ای به همکاری امنیتی با تهران نداشت، در نتیجه روابط تسلیحاتی چین با ایران در طول یک دهه گذشته تا حد زیادی از بین رفت.توافق هسته ای ایران با لغو تحریم های سازمان ملل و کمک به خروج ایران از کشورهای سرکش، می تواند منجر به تجدید فعالیت های صادرات تسلیحات چین به ایران شود. چین و دیگر کشورها می توانند تسلیحات جنگی متعارف را در هشت سال پیش رو با اجازه شورای امنیت به ایران بفروشند. پس از هشت سال در صورتی که ایران به تعهداتش پایبند بوده باشد، همین محدودیت ها هم لغو خواهند شد.علاوه بر این برخی از تسلیحات هم بدون مانعی می توانند فروخته شوند. به طور مثال روسیه این گونه استدلال می کند که فروش سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران مجاز است چون این سیستم توافق هسته ای را نقض نمی کند. چین هم می تواند از این توجیه برای فروش تسلیحات کوچک، موشک های کوتاه برد و دیگر سیستم ها استفاده کند.
در سال های پیش رو، چین ممکن است تلاش کند تا تسلیحات پیشرفته گسترده ای را به ایران بفروشد. این تسلیحات می تواند شامل جنگنده های جی-10 شود که رسانه های چینی به آن اشاره کرده اند. سیستم دیگری که می تواند فروخته شود قایق های تندرو مجهز به موشک کلاس هوبی است که چین به پاکستان هم فروخته است. این انتخابی منطقی است که می تواند منجر به گسترش روابط نیروی دریایی چین و ایران شود.
چین همچنین ممکن است موشک های کروز پیشرفته و دانش ساخت آن را به ایران بدهد تا این کشور بتواند برنامه موشک های کروز خودش را بهبود ببخشد. سیستم های دیگری که می تواند در لیست فروش قرار داشته باشد هواپیماهای بدون سرنشین، تسلیحات فضایی و ضد فضایی، تسلیحات دفاع موشکی و سیستم های جنگ الکترونیک است. فروش اکثر این تسلیحات نیاز به مجوز سازمان ملل دارد، جایی که چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل می تواند درباره آن اقدام کند.
*دیپلماسی ایرانی
این خبر تکمیل می شود؛
فرصت 20 روزه شورای نگهبان از امروز 27 دی ماه برای دریافت شکایت از داوطلبین رد صلاحیت شده و اظهارنظر قطعی و نهایی درباره کلیه داوطلبان آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده به تدریح در حال انتشار است.

به گزارش «انتخاب»، فرصت 20 روزه شورای نگهبان از امروز 27 دی ماه برای دریافت شکایت از داوطلبین رد صلاحیت شده و اظهارنظر قطعی و نهایی درباره کلیه داوطلبان آغاز شد.

طبق تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در صورتی که نظر هیأت مرکزی نظارت مبنی بر رد صلاحیت داوطلبانی باشد که صلاحیت آنان مورد تایید هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه قرار گرفته است، داوطلبان می توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم نمایند.

شورای نگهبان 20 روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام می‌کند. این فرصت 20 روزه از امروز (27 دی ماه) آغاز و 16 بهمن ماه پایان می‌یابد.

در همین حال فارس نوشت: اخبار غیررسمی حاکی است که افرادی چون محسن رهامی، جواد اطاعت، علی صوفی، فاطمه هاشمی، علی مطهری، احمد پورنجاتی، ابوالفضل شکوری، الیاس حضرتی، مرتضی الویری، محمد اشرفی اصفهانی و برخی دیگر از چهر‌ه‌های اصلاح‌طلب در تهران و شهرستان‌ها جز افرادی هستند که صلاحیت آنها از سوی هیات‌های نظارت تایید نشده است.

همچنین، صلاحیت مرتضی اشراقی نوه بنیان گذار انقلاب اسلامی و فاطمه هاشمی که برای نمایندگی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری کرده بودند، برای تصدی این سمت احراز نشد.

از سوی دیگر، اخبار رسیده به «انتخاب» حکایت از تکذیب خبر ردصلاحیت محسن هاشمی دارد. (مشروح خبر)


اسامی رد صلاحیت شده ها به نقل از ایلنا در ادامه می آید:

ایلام

داریوش قنبری از استان ایلام گفت: اصلاح‌طلبان ایلام اکثرا رد صلاحیت شده‌اند و بنا بر این است که اعتراض خود را تحویل دهیم.

کرمان
ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری که از حوزه انتخابیه استان کرمان ثبت‌نام کرده بود، نیز از جمله چهره‌هایی است که رد صلاحیت شده است.

تهران

همچنین از حوزه تهران محمدجواد حق‌شناس، محسن هاشمی، فاطمه هاشمی، محمود میرلوحی، محمد صوفی، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، حجت‌الاسلام محسن رهامی، فاطمه مقیمی، عباس علیخانی از ردصلاحیت‌‌شدگان انتخابات دهم مجلس هستند.

بر اساس گفته‌های اعضای حزب اعتماد ملی به ایلنا، همه نامزدهای این حزب در لیست ردصلاحیت شده‌ها از سوی هیات‌های نظارت هستند که بر این اساس ابوالفضل شکوری، سمیه طهماسبی، نصرت‌الله تاجیک نیز از رد صلاحیت شدگان هستند.

از سویی دیگر یک منبع آگاه به ایلنا خبر داد که صلاحیت آقایان محسن مهرعلیزاده، علی مطهری و الیاس حضرتی نیز در هیئت نظارت رد شده است.

همچنین محمدعلی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار، فاطمه راکعی دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش از کسانی هستند که صلاحیت آنها تایید نشده است.

خراسان رضوی
از حوزه انتخابیه خراسان رضوی و مشهد، همه چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله غلامرضا انصاری عضو فعلی شورای شهر تهران، ابراهیم اصغرزاده نماینده پیشین مجلس و سیدحسن رسولی استاندار پیشین خراسان تایید صلاحیت نشدند.

کرمانشاه
در حوزه انتخابیه کرمانشاه نیز سهراب دل‌انگیزان عضو شورای کرمانشاه کارگزاران، شهاب تجری از بنیاد باران کرمانشاه، جهانبخش امینی، موسوی اجاق، مصطفی محمدی، رئوف قادری از نمایندگان ادوار از دیگر نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات کرمانشاه هستند.

صید ستار عزیزی و صید احمد عزیزی، قدرت احمدیان، مرضیه نظری نیا و علی ططری از دیگر چهره‌های رد صلاحیت شده در کرمانشاه هستند.

حیدری‌طیب نماینده فعلی کرمانشاه، منوچهری نماینده اورامانات، فتح الله حسینی نماینده قصر شیرین و سرپل، حجت‌الله دمیاد استاندار احمدی‌نژاد و نادر نوروزی ریس ستاد قالیباف نیز از جمله چهره‌های اصولگرایی هستند که صلاحیتشان برای انتخابات مجلس رد شده است.

بوشهر
از حوزه انتخابیه بوشهر نیز صلاحیت محمد دادفر نماینده پیشین مجلس ششم برای ورود به مجلس دهم تایید نشد.

خراسان جنوبی
در خراسان جنوبی نیز صلاحیت جواد هروی نماینده فعلی قائن احراز نشد. همچنین محمدرضا آقا ابراهیمی عضو ارشد حزب اتحاد ملت رد صلاحیت شد.

علی ‌آهنی از مدیران دولت اصلاحات، عابدی نماینده مجلس ششم نهبندان و منصور تاجری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز رد صلاحیت شده‌اند.

به این ترتیب حمید آیتی همسر شهیندخت مولاوردی از چهره‌های اصلاح‌طلب منطقه تنها اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده است.

اردبیل
از حوزه انتخابیه اردبیل نیز علی محمد غریبانی نماینده پیشین اردبیل  و استاندار پیشین استان آذربایجان غربی و ولی آذروش، نماینده مجلس ششم رد صلاحیت شده‌اند

ضمن اینکه نام اکبر نیکزاد، از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نیز در میان رد صلاحیت شده‌ها دیده می‌شود.

ناصر نصیری فرماندار استعفا داده پارس‌آباد مغان و نماینده سابق گرمی نیز برای انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شده است.

آذربایجان شرقی
شکور اکبر‌نژاد و اکبر اعلمی، نمایندگان سابق تبریز در مجلس شورای اسلامی و مصطفی مولوی رئیس ستاد میرحسین موسوی در انتخابات سال ۸۸ در تبریز مهم‌ترین چهره‌هایی هستند که صلاحیت آنان برای انتخابات مجلس آتی تایید نشده است.

مازندران
از حوزه انتخابیه ساری محمد دامادی نماینده فعلی ساری در مجلس، یوسف‌نژاد معاون مستعفی وزیر اقتصاد و امور دارایی و از چهره‌های اصلاح‌طلب و همچنین شجاعی رد صلاحیت شده‌اند.

همچنین عبدالله حسینی چهره شاخص انتخابات مجلس  و از چهره‌های محبوب و نزدیک به دولت در آمل رد صلاحیت شده است.

گیلان
از حوزه انتخابیه رشت نیز غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و حسن تامینی لیچانی نمایندگان فعلی رشت رد صلاحیت شده‌اند.

همدان

از  استان همدان خبر می‌رسد بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت روحانی رد صلاحیت شده‌اند. اسامی آقایان علی حسینی نماینده مجلس ششم نهاوند، محمد کاظمی نماینده مجلس ششم ملایر و داستان سابق تهران، فاضل شهبازی، استاندار کردستان در دولت احمدی‌نژاد و حیدریان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان. افخمی عضو ارشد حزب اتحاد ملت همدان در میان رد صلاحیت شده‌های استان همدان دیده می‌شود.
فارس

 حجت الاسلام سیدرضی حسینی المدنی نماینده اصلاح طلب دوره سوم مجلس شورای اسلامی در لامرد و مُهر و قاسم مقیمی پزشک و فعال سیاسی اصلاح طلب هم رد صلاحیت شدند و همچنین سیدمحسن علوی فرزند ارشد وزیر اطلاعات دولت تدبیر و امید و  محمد باقر عامری نیا و بهرام طاهری نیز در این حوزه انتخابیه عدم احراز صلاحیت شده اند.

اصفهان

تمامی نامزدهای اصلاح طلب نجف آباد رد صلاحیت شدند.. فتح اله معین، استاندار سابق خوزستان و عضو فعلی شورای شهر اصفهان، حسن مختاری، مهدی حری، علی محمد ایزدی و فتح اله غیور گزینه‌های اولیه برای قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان نجف آباد بودند. به این ترتیب از 50 نفر کاندیداها.نجف آباد وتیران وکرون فقط 8 نفر تایید شدند.همچنین کلیه اصلاح طلبان سمیرم هم رد صلاحیت شده‌اند

علی اکبرابرقویی نژاد، قدرت الله نوروزی فرماندار اسبق اصفهان، علی یارمحمدیان عضو حزب اتحاد ملت، مرتضی مبلغ معاون وزیر کشور دولت خاتمی، محمداقایی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اصفهان، نسرین صحراییان همسر شهید و کمال جلال الدینی عضو ارشد اتحاد ملت نیز رد صلاحیت شده‌اند.

خبر عدم احراز صلاحیت مجید منصوری بیدکانی نماینده فعلی لنجان در مجلس و محمد فیروزی نماینده مردم نطنز نیز در راهروهای پارلمان شنیده می‌شود.

کردستان

 در راهروهای مجلس شنیده می‌شود حامد قادرمزی نماینده فعلی قروه و سالار مرادی نماینده سنندج و امید کریمیان نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی نیز در میان رد صلاحیت‌شده‌های انتخابات قرار دارند.

آذربایجان غربی

 ظاهرا نام محمدقسیم عثمانی نماینده فعلی بوکان و نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز در میان تایید صلاحیت شده‌ها قرار ندارد.

قم

صلاحیت محمدرضا اسماعیلی مقدم و صحفی از چهره‌های اصلی اصلاح‌طبان قم نیز رد شده است.

خوزستان

در راهروهای مجلس شنیده می‌شود جواد سعدون زاده نماینده فعلی آبادان  و محمدباقر شریعتی  نماینده فعلی بهبهان در مجلس شورای اسلامی نیز در میان رد صلاحیت‌شده‌های انتخابات قرار دارند.

برخی منابع از رد صلاحیت ولی‌الله شجاع‌پوریان نماینده سابق بهبهان و عضو شورای شهر تهران در انتخابات اهواز خبر می‌دهند.
اسامی نمایندگان فعلی مجلس که رد شده اند

محمد بیاتیان نماینده بیجار

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت

سالار مرادی نماینده سنندج

نعمت الله منوچهری نماینده پاوه

مجید منصوری نماینده لنجان

صفر نعیمی رز نماینده آستارا

سیدهادی حسینی نماینده قائمشهر

کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل

محمدسعید انصاری نماینده آبادان

جواد سعدون زاده نماینده آبادان

شمس الله بهمئی نماینده رامهرمز

عبدالله تمینی نماینده شادگان

جواد هروی نماینده قائنات

محمدباقر شریعتی نماینده بهبهان

محمدمهدی پورفاطمی نماینده دشتی و تنگستان

ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر

علی مطهری نماینده تهران

حمیدرضا رسایی نماینده تهران

احمد شوهانی نماینده ایلام

حجت الله درویش پور نماینده ایذه و باغ ملک

مهدی موسوی نژاد نماینده دشستان

محمد دامادی نماینده ساری
**اسامی تایید صلاحیت‌شدگان

بر اساس این اخبار، برخی از افراد از جمله، ساسان والیزاده، محمدرضا عارف، علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان، مجید فراهانی، احمد سالک،‌ محمدرضا تابش، قدرتعلی حشمتیان از تهران، محرم اکبرزاده،‌ عین اله شریف پور، محمد علیپور،‌ صفر یوسف زاده،‌ علی اسماعیل زاده، احد ولی زاده،‌ حسین پرنون،‌ رضا شکری سلطان آبادی، رضا نظری،‌ علی بدیهی، قاسم اسماعیل زاده،‌ محرم رضایی،‌ محمد طاهری‌، محمد کواکبی،‌ مهدی حکاری، پیمان یارمحمدزاده،‌ لاله صمدپور،‌ شهروز گنجی زاده،‌ علی جوانشیر،‌ اسماعیل محمدنژاد از ماکو و چالدران، نوذر شفیعی نوذر بناوی، حمیدرضا دهقان، محسن غلامی،‌ محسن پروین،‌ ساسان سالاری، مجید انصاری از ممسنی و رستم، سیدعلاء کراماتی و رجبی از شیراز، امیری، قدرت‌اله ایمانی،‌ بازوند، امیر بیرانوند، شاپور بیرانوند، کلثوم بیرانوند، سعید بیرانوند، نصرتی، نظری، نوری‌زاده، هاشمی، مهرداد ویس‌کرمی، بهزاد یاراحمدی، کوشکی، شاکرمی، شریعت فرد، صادقی قهاره، علی‌مراد صفری، طاهرپور، عادلی، عبدتاج‌الدینی، ایرج عبدی، پیروز عزیزی، آقارضا فتوحی، اعظم محمدی‌نیا، محمدحسین محمدی، مرتضی محمودوند، مختاری مطلق، معتمدی، ملکی‌راد، محمدرضا ملکشاهی‌راد،‌ آرش میراسماعیلی، حافظی، فتح‌اله حسنوند، بیژن حسین‌پور، مجید حسینی، حیاتی‌پور، محمد دالوند، بهروز‌دریکوند، مسلم دریکوند، بهرام دلفان، دوستی‌زاده، رضا رحیمی‌نسب،‌ عزت رضایی، ساکی‌زاده، سپهرمنش، سعیدی‌تبار، سلیمانی، سوری،‌ اسکندر رحیمی از خرم‌آباد، حمید آیتی از خراسان جنوبی، غلامرضا تاجگردون نماینده کنونی کهگیلویه و بویراحمد، سعید زمانیان، امامفلی بیابانی، جواد صدیقی، اصغرزاده مرغملکی، نادر امینی،‌ صادق سلیمی، اردشیر نوریان، نورالله حیدری، حیدری پپدنی،‌ عبدالله عبیمحمدی، رحمان کرمی، حسین نافیان از شهر کرد تایید صلاحیت شده‌اند.
ادعای الشرق الاوسط:
خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس شرط ایران برای دریافت کمک مالی در ازای اتخاذ موضع ضد سعودی را مورد پذیرش قرار نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرط ایران برای کمک مالی به حماس: اتخاذ موضع ضدسعودی / خالد مشعل نپذیرفت

الشرق الاوسط مدعی شد: حماس شرط ایران برای دریافت کمک مالی را قبول نکرده است.
به گزارش «انتخاب»، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس شرط ایران برای دریافت کمک مالی در ازای اتخاذ موضع ضد سعودی را مورد پذیرش قرار نداده است.
این روزنامه به نقل از منابع خود افزود: مشعل نگران است که رابطه با ایران باعث از دست رفتن پایگاه خود در میان اهل تسنن شود.این در حالی است که اسماعیل هنیه از سران حماس ماه گذشته طی پیامی ویدیویی از مردم ایران خواست که از انتفاضه حمایت کنند.
براساس این گزارش، ایران در اوائل ماه جاری میلادی قول حمایت مالی از حماس و به رسمبت شناختن آن بعنوان تنها نماینده مردم فلسطین را داده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه از واشنگتن خبر داد که وزارت خزانه داری آمریکا اسنادی را منتشر ساخت که تحریم های ضد ایرانی ای را که بر اساس توافق هسته ای برداشته خواهند شد، مشخص کرده که از جمله آنها محدودیت های اعمال شده بر بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران است.

به گزارش ایرنا، در بخشی از اسناد وزارت خزانه داری آمریکا نوشته شده است: بطور مشخص از 'روز اجرا' به بعد فعالیت های عناصر غیرآمریکایی ذیل دیگر قابل تحریم نخواهند بود: 

- تراکنش مالی و بانکی با اشخاص حقیقی و حقوقی مندرج در پیوست 3 ضمیمه 2 برجام شامل: بانک مرکزی ایران و دیگر نهادهای مالی ایرانی مصرّح، شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفتیران، شرکت ملی نفتکش ایران و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مصرّح. 

- اقدامات وزارت خزانه داری آمریکا ایران را مجاز می سازد تا نفت خود را به کشورهای ثالث فروخته و هواپیماهای مسافربری وارد کند.

اسپوتنیک نوشت: 'بنا به گفته یک مقام ارشد دولت اوباما، تحریم های بیش از 400 شخصیت حقیقی و حقوقی برداشته شده است اما حدود 200 فرد مرتبط با ایران در فهرست تحریم ها باقی خواهند ماند.'
به گزارش ایرنا، شنبه شب با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان با ایران را برعهده داشت، دیشب اعلام کرد که همه تحریم های اقتصادی و مالی غرب به موجب گزارش آژانس برداشته خواهد شد.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب طی بیانیه ای مشترک روز 26 دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه عراق ضمن تأکید بر اینکه عربستان طرح بغداد را برای حل بحران میان ریاض و تهران قبول کرده، گفت که هیچ دولت عاقلی در جهان وجود ندارد که دنبال فتنه‌انگیزی باشد.ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق درباره تنش میان عربستان و ایران گفت: عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفتگوی تلفنی به من گفت که اگر ایران یک گام بردارد ریاض در مقابل 10 گام برخواهد داشت.
وی در گفتگویی در برنامه "گفتگوی ویژه" که شبکه ماهواره‌ای سومریه آن را پخش می‌کند، گفت: با شروع هر بحرانی عوامل پایان دادن به آن نیز وجود دارد اما باید کسی آن را به حرکت درآورد. الجبیر طرح عراق را برای پایان دادن به تنش با ایران با گشاده رویی قبول می‌کند و البته من نسبت به این مسئله که این طرح به اسم عراق باشد به اندازه‌ای که در حل بحران نقش داشته باشد، تعصب ندارم.وی گفت: زمانی که به ایران رفتم و با حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور دیدار کردم دیدم که وی نیز نظر مثبتی به این طرح دارد. وی خوش بین به نظر می‌رسید و مایل نبود که روبط ایران و عربستان به اینجا برسد. هیچ دولت عاقلی در جهان وجود ندارد که خواهان برانگیختن فتنه باشد.
ابراهیم جعفری همچنین درباره حادثه ربوده شدن شکارچیان قطری صحبت کرد و گفت: ربوده شدن شکارچیان قطری حادثه دردناکی است و پیش از آنکه تجاوز به حقوق آن‌ها محسوب شود اهانتی برای ماست.وی گفت که تلاش‌ها برای آزادی هرچه سریع‌تر این شکارچیان ادامه دارد.
جعفری درباره کسانی که شکارچیان قطری را در عراق ربودند، گفت: سخنانی در این باره در اینجا و آنجا گفته می‌شود و تمامی احتمالات وارد است.منبع: ایسنا

ارزیابی محسن رضایی از اجرای برجام

کد خبر: ۵۶۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲ - 17 January 2016
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی با عنوان «همدلی در "فارسی" ، هم‌زبانی در "وین"» نکاتی را درباره اجرای برجام مطرح کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی متن این یادداشت به شرح زیر است:

ترس دولتمردان آمریکا از اجرایی شدن برجام کاملاً مشهود بود چراکه فشار عربستان، رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکا، بزرگ‌ترین موانع اجرای برجام به شمار می‌آمد. اوباما به خاطر مراعات آن‌ها، محدودیت سفر به ایران را در قانون بودجه پذیرفت، ولی نظرسنجی‌ها به او هشدار می‌داد که هنوز شرایط مناسب نیست. موضوع تحریم‌های موشکی را در کنگره طرح کردند تا بلکه با ایران به یک موازنه روانی، قبل از برجام دست یابند که این نیز عکس‌العمل شدید ایران را در پی داشت. این موضوع برای آمریکایی‌ها نوعی بن‌بست به وجود آورد. عربستان به شهادت شیخ نمر روی آورد تا آخرین تیر ترکش خود را در به هم زدن شرایط منطقه مورداستفاده قرار دهد. سازمان جاسوسی عربستان، حمله به سفارت خود در تهران را که از قبل برنامه‌ریزی کرده بود به اجرا گذاشت. مهم‌ترین دلیل مبنی بر دست داشتن عربستان در آتش زدن سفارت خود در تهران، عدم اعزام سفیر به تهران و تخلیه اسناد به‌کلی سری از ساختمان سفارت است.

دولت سعودی، در فضای بین‌المللی، گردوغبار فراوانی ایجاد کرده است. از شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه گرفت و تعدادی محدود از کشورها را توانست به قطع رابطه با ایران بکشاند، لیکن ناگهان دست قدرت غیبی از آستین پاسداران انقلاب اسلامی بیرون آمد و چنان به عربستان تودهنی زد که به اوباما جرئت داد تا برنامه برجام را عملیاتی کند. دستگیری مقتدرانه تفنگداران آمریکایی و برخورد ملاطفت‌آمیز با آنان و آزادی آن‌ها از موضع اقتدار، فضای داخلی آمریکا و افکار عمومی منطقه و جهان را برای اجرای برجام مهیا کرد، حقیقتاً اقدام به‌موقع و هوشیارانه، پاسداران انقلاب اسلامی در دستگیری تکاوران آمریکایی در اطراف جزیره "فارسی" تیر خلاص بر تردید آمریکا در مسیر اجرای برجام بود.

اقدام هوشیارانه‌ی سربازان فداکار نیروی دریایی سپاه تحسین جامعه را برانگیخت و همدلی شورانگیزی سراسر کشور را فراگرفت. امروز که برجام، اجرایی شده قاطبه ملت ایران یک‌صدا فریاد برمی‌آورند که: زنده‌باد جمهوری اسلامی ایران- پاینده باد وحدت ولایی ملت ایران
ناشکری نکنیم:

 هر نوع برداشت جناحی و شخصی از اجرایی شدن برجام، نوعی ناشکری به شمار می‌آید. باید از همه دست‌اندرکاران و نقش‌آفرینان این موقعیت سپاسگزاری کنیم. از عنایات خاصه حضرت باری‌تعالی که همواره در گرفتاری‌ها مددرسان ملت فداکار ایران است، از رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی که صبورانه، در طول دوازده سال، مذاکرات هسته‌ای را در دولت‌های مختلف هدایت کردند، از شهدای والامقام هسته‌ای که اساس علم و فناوری هسته‌ای را بنیان نهادند از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، که باانگیزه مذاکرات را پی گیری کردند و از نیروهای مسلح که راه جنگ و تشدید تحریم‌ها را بر دشمنان بستند و آنان را به مذاکره وادار ساختند، از تیم پرتلاش مذاکره‌کننده و شخص دکتر ظریف، از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و امیر شمخانی و درنهایت از شب‌زنده‌داران جزیره فارسی که تیر خلاص بر تردیدهای دشمن زدند سپاسگزاریم.

خوش‌خیالی:
باید توجه داشت که برطرف شدن مانع از سر راه، به معنای دویدن نیست. نباید انتظار غیرواقعی در مردم ایجاد کرد. اجرایی شدن برجام، صرفاً موانعی را از مسیر تجارت برمی‌دارد لیکن اگر دولت و مجلس شورای اسلامی، تولید ملی و اشتغال را تشویق و اجرایی نسازند، اگر صادرات کالا و خدمات، جهش نیابد و درنهایت اگر محیط اقتصادی بهبود نیابد و موانع داخلی در این مسیر، متوقف نگردد، اجرای برجام به‌تنهایی کارگشا نخواهد بود. لازمه رفع معضل بیکاری و اشتغال و رونق اقتصادی، داشتن برنامه و همت بلند است.

مراقبت:
"آمادگی برای تحریم‌های جدید و مقابله با هرگونه نفوذ" ، بی‌تردید دشمن زخم‌خورده از شکست تحریم‌ها، به تحریم‌های جدید دست خواهد زد و در کنار تحریم‌هایی جدید، به دنبال نفوذ در ایران خواهد بود. رفتارهای آمریکا بیانگر آن است که در پشت لبخندهای خود، خنجری در دست دارد که در موقع مناسب، تعرض کند. هوشیارانه باید مراقب بود و به سیاست به‌کارگیری سیلی و خنده توجه داشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد