سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

علم و زندگی

نکاتی برای عکاسی با موبایل که هرکسی باید بداند

هر کسی می‌تواند موبایل به دست بگیرد و عکاسی کند اما عکس‌های خارق‌العاده را کسانی ثبت می‌کنند که دانش بیشتری از عکاسی داشته باشند. واقعیت اینجاست که عکاسی با موبایل بسیار ساده است، کافی است اصول مهم مانند فوکوس، نورسنجی، ترکیب‌بندی و ویرایش عکس را بدانید. از اینجا به بعد فقط باید این ۱۲ نکته را بدانید. نکته‌هایی که شما را در ثبت عکس‌های متفاوت و دیدنی یاری می‌کند.

۱. لنز را تمیز کنید

تلفن همراه شما مدت زمان زیادی را در کیف، جیب یا دستان شما سپری می‌کند و در نتیجه کثیف می‌شود. آلودگی، خاک، چربی و اثر انگشت روی لنز بر کیفیت عکس تاثیر منفی می‌گذارد.

لکه‌های روی شیشه لنز باعث می‌شود که نور به خوبی به سنسور دوربین نرسد و در نتیجه تاری، کدری و نقطه‌های گرد و غبار در عکس دیده شوند. اما یک لنز تمیز به شما اطمینان می‌دهد که عکس‌هایتان واضح و شفاف خواهند بود.

هربار که موبایل‌تان را برای عکاسی از کیف یا جیب‌تان خارج می‌کنید باید آن را تمیز کنید. برای این کار یک پارچه نرم استفاده کنید که زبری ناشی از پارچه بر صفحه لنز خط نندازد.

۲. فوکوس را تنظیم کنید

مهمترین عامل در عکاسی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که سوژه از فوکوس و وضوح خوبی برخوردار باشد. تنظیم فوکوس در موبایل‌های مختلف متفاوت است. در بسیاری از آنها با تماس انگشت روی صفحه نمایش دوربین در همان نقطه فوکوس می‌کند. اگر سوژه متحرک است دقت داشته باشید که صفحه نمایش را دقیقا در همان لحظه‌ای عکس را ثبت می‌کنید فشار دهید و نه خیلی زودتر از موعد.

اگر از وضوح سوژه‌ای که در تصویر ثبت کرده‌اید رضایت کافی دارید، می‌توانید از برخی اپلیکیشن‌های بسیاری که برای ویرایش عکس وجود دارند، استفاده کنید و پس‌زمینه را تار کنید.

۳. نور سنجی را دستی تنظیم کنید

وقتی برای تنظیم فوکوس انگشت‌تان را صفحه نمایش دوربین می‌زنید، دوربین به طور خودکار از تنظیمات نورسنجی را نیز بر اساس همان نقطه انجام می‌دهد. بدین ترتیب نور عکس تنها بر اساس روشنایی یا تاریکی سوژه تعیین می‌شود که در بیشتر مواقع نورسنجی مناسبی نیست. مثلا اگر سوژه در قسمت تاریک قاب تصویر باشد ممکن است باعث شود که بخش‌های دیگر تصویر دچار نوردهی بیش از حد شود.

۴. از زوم دوربین استفاده نکنید

امکان زوم که در دوربین تلفن‌های همراه قرار دارد، یک زوم دیجیتال است و نه یک زوم نوری (اپتیکال) و در نتیجه اتفاقی که در نتیجه این زوم کردن رخ می‌دهد کاهش کیفیت تصویر نهایی است.

به جای استفاده از زوم سعی کنید تا حد امکان و نیاز به سوژه نزدیک‌تر شوید. همچنین می‌توانید در ویرایش عکس با استفاده از برش دادن تصویر و حذف قسمت‌های نامطلوب کنترل بیشتری بر تصویر داشته و سوژه را در قاب تصویر به میزان دلخواه جابه‌جا کنید.

۵. دوربین را ثابت نگه‌ دارید

بی‌حرکت نگه داشتن دوربین بخصوص در نور کم یا شب‌هنگام اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی در چنین شرایطی عکاسی می‌کنید باید به خاطر بسپارید که دوربین برای جبران کم نوری نیاز دارد از سرعت شاتر کمتری استفاده کند تا زمان کافی برای رساندن نور به سنسور دوربین وجود داشته باشد. در این حالت حرکت دوربین باعث می‌شود عکس‌هایی که ثبت می‌شوند، تار باشند.

یک راه برای آنکه عکس‌ها تار نشوند نگه داشتن دوربین با هر دو دست در حالیکه دست‌ها روی یک سطح سفت قرار دارند، است. به جای این کار می‌توانید از سه پایه نیز استفاده کنید. این روزها انواع مختلفی از سه پایه‌ها با شکل‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارند.

دقت کنید که وقتی از سه پایه استفاده می‌کنید حتما از زمان‌سنج (Timer) نیز استفاده کنید. برای این منظور ۲ تا ۳ ثاتیه کافی‌ست. در این زمان دوربین پس از تماس دست ثابت شده و عکس نهایی لرزش و تاری را نشان نمی‌دهد.

به جای استفاده از تایمر می‌توانید از هدفون نیز استفاده کنید. دکمه کم و زیاد کردن صدا روی سیم هدفون مانند دکمه شاتر دوربین عمل می‌کند. این امکان شما را قادر می‌کند بدون تماس فیزیکی با دوربین وقتی روی سه پایه قرار دارد، عکس بگیرید و کمترین لزرش را در عکس باعث شوید.

۶. قانون یک‌سوم را فراموش نکنید

تنظیم نور و فوکوس در عکاسی اهمیت ویژه‌ای دارند، اما ترکیب‌بندی نیز به همان اندازه مهم است. بدون یک ترکیب‌بندی خوب عکس شما هرگز توجه چشم‌ها را به خود جذب نخواهد کرد.

قانون یک‌سوم یکی از کاربردی‌ترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی است.

باید سوژه را هم تراز با یکی از خطوط عمودی قرار دهید. اگر عکس شما خط افق وجود دارد آنگاه باید با یکی از خطوط افقی هم تراز شود.

اگر تازه‌کار هستید بهتر است این خطوط راهنما (Grid) را در دوربین خود فعال نگه‌دارید. بعد از مدتی چشم‌هایتان آموزش دیده می‌شوند و نیاز کمتری به این خطوط گرید خواهید داشت.

البته فراموش نکنید که قوانین ساخته شده‌اند که شکسته شوند! گاهی شرایط ایجاب می‌کند که عکس‌ها را نوعی دیگر ثبت کنید. خلاقیت به خرج دهید و قوانین را بشکنید. اما پیش از  شکستن آنها را خوب بشناسید.

۷. از خطوط هدایت‌گر بهره بگیرید

خطوط هدایت‌گر یکی دیگر ابزار مفید در ترکیب‌بندی است. استفاده از این خطوط در عکس به بیننده کمک می‌کند تا چشم‌ها و توجهش به سمت سوژه و عمق تصویر به راحتی هدایت شود. این تکنیک شامل خطوط مورب، خطوط عمودی و افقی و یا خطوط همگرا است تا سوژه تصویر را در مرکز توجه قرار دهد.

مثلا در تصویر بالا، خطوط همگرا چشم‌ها را از کناره‌های تصویر به سمت مرکز و بالا جایی که سوژه ضدنور قرار گرفته، سوق می‌دهد.

۸. از زوایای مختلف عکاسی کنید

همیشه باید به خاطر بسپارید که وقتی از یک مکان یا سوزه عکاسی می‌کنید، زاویه‌های مختلف را امتحان کنید و به یک جهت بسنده نکنید. یک ویژگی عکاسی با موبایل این است که به دلیل کوچکی می‌تواند در مکان‌ها و زاویه‌هایی قرار گیرد که دوربین‌های معمولی و حرفه‌ای نمی‌توانند. پس از این امکان به سادگی رد نشوید.

همچنین دقت کنید که تنها در حالت ایستاده و هم تراز یا سوژه عکاسی نکنید. بالا و پایین بردن دوربین و نگاه کردن به سوژه از زوایای مختلف به شما امکان می‌دهد در عکس نوآوری و تغییر ایجاد کنید و سوژه‌ها را از زوایایی به دیگران نشان دهید که در حالت عادی از نظر غایب هستند.

حتی می‌توانید از دید یک پرنده یا هواپیما عکاسی کنید. برخی حس‌ها و حالات هستند که فقط از یک زاویه خاص به بیینده منتقل می‌شوند. آنها را بیابید. عکاسی دیجیتال این امکان را می‌دهد که هر اندازه می‌خواهید عکس بگیرید و دغدغه تمام شدن فیلم یا هزینه ظاهر کردن عکس نداشته باشید. پس از آن نهایت استفاده را بکنید.

۹. به پس‌زمینه‌ تصویر دقت کنید

اگر پیش‌زمینه شما شلوغ است و یا عناصر گمراه کننده زیادی دارد که می‌تواند توجه بیننده از سوژه اصلی را منحرف کند، بهترین راهکار این است که سیاه و سفید عکاسی کنید. با حذف رنگ‌ها تمرکز بیننده بهم نخواهد خورد.

۱۰. چندین عکس بگیرید

اگر تصویر زیبایی دیدید به گرفتن یک عکس بسنده نکنید. چندین عکس بگیرید تا بهترین حاصل شود. معمولا احتمال این که اولین عکس خوب از آب در بیاید کم است. از زوایا و فاصله‌های مختلف عکاسی کنید.

سپس عکسی که گرفته‌اید را بازبینی کنید تا بفهمید چه کم و کسری‌‌هایی دارد. اگر زاویه و نقطه نظر مطلوبتان را پیدا کردید آنگاه چندین عکس از آن زاویه بگیرید تا به مطلوب‌ترینش برسید. این کار به شما کمک می‌کند تا عکس‌هایی بگیرید که هم از نظر ترکیب‌بندی و هم از نظر وضوح ایده‌آل باشند.

عکس بگیرید و نگران بد بودن آن نباشید. حسن عکاسی دیجیتال همین است که عکس بد را به راحتی پاک می‌کنید.

و باز هم

۱۱. از حالت پانوراما استفاده کنید

منظره‌هایی وجود دارند که عکاسی معمولی نمی‌تواند حق مطلب را در مورد آنها ادا کند؛ مثلا یک منظره گسترده یا یک ساختمان بزرگ. در چنین شرایطی باید از حالت پانوراما بهره بگیرید. امکان عکاسی پانوراما در بیشتر دوربین‌های تلفن‌های هوشمند جدید وجود دارد. اما اگر نداشته باشد هم می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که برای این منظور وجود دارند استفاده کنید.

۱۲. عکس‌هایتان را بیش از حد ویرایش نکنید

مهم‌تر از ویرایش عکس، ترکیب‌بندی و نورسنجی صحیح عکس‌ است. ویرایش بیش از هر چیز برای اصلاح اشکال‌های کوچک و تغییرات جزئی به کار می‌رود. ویرایش بیش از حد یک عکس آن را مصنوعی و غیر واقعی جلوه می‌دهد و از زیبایی‌هایی آن می‌کاهد.

اپلیکیشن‌های زیادی برای سیستم‌های اندروید و iOS وجود دارد که به شما در ویرایش عکس کمک می‌کند. از آنها بهره بگیرید اما تناسب را رعایت کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد