سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از خرمشهر

معاون پژوهش دانشگاه علوم و فنون خرمشهر خبر داد
کسب جایگاه 16جهانی و نخست منطقه خاورمیانه توسط دانشگاه علوم و فنون خرمشهر

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از کسب جایگاه شانزدهمی جهان و نخست منطقه خاورمیانه توسط این دانشگاه در تولید علم خبر داد.

خبرگزاری فارس: کسب جایگاه 16جهانی و نخست منطقه خاورمیانه توسط دانشگاه علوم و فنون خرمشهر                

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، وحید یاوری عصر امروز در نشست خبری ستاد هماهنگی هفته ملی پژوهش و فناوری شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در محل سرسرای اجتماعات دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر اظهار کرد: براساس آخرین آمار ارزیابی که از تولید علم در سطح بین‌الملل صورت گرفته، جایگاه کشورمان در سال 2014، جایگاه 16 در سطح بین المللی و جایگاه نخست در منطقه خاورمیانه است که این مایه افتخار و جایگاه خوبی است که حاصل تلاش‌ها و اقدامات ارزشمند مدیریت کلان کشور است.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش با هدف کلان ترویج فرهنگ پژوهش درسطح کشور و در آخرین هفته آذرماه برگزار می‌شود، افزود: ما نیز هماهنگ با ستاد ملی با محوریت وزارت علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات و به شکل متمرکز در پایتخت و ستاد استانی در شهر اهواز به عنوان دبیرخانه ستاد منطقه‌ای بزرگداشت آئین هفته پژوهش در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به نقش کلیدی، پررنگ و مهم اصحاب رسانه در تحقق اهداف هفته پژوهش از نظر دانشگاه و تمام ارگان‌های علمی تصریح کرد: امید می‌رود تا همچون سال‌های گذشته مورد حمایت و همکاری همه جانبه اصحاب رسانه باشیم تا بتوانیم از این طریق در جهت نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در جامعه موفق تر عمل کنیم.

*نواخته شدن زنگ پژوهش در مدارس آبادان و خرمشهر

به گفته یاوری، برنامه‌های مختلفی برای اجرا در هفته پژوهش در سطح شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به نواخته شدن زنگ پژوهش در تمام مدارس سطح شهرهای آبادان و خرمشهر و به طور نمادین در دبیرستان حضرت خدیجه کبری در آبادان اشاره کرد.

وی از ایجاد جرقه اولیه و جلب توجه قشر دانش آموز به عنوان پژوهشگران جوان و آینده سازان کشورمان به عنوان هدف اصلی از انجام این کار نام برد و یادآور شد: نواخته شدن زنگ پژوهش در مدارس با همکاری ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اجرا شد.

*تجلیل از پژوهشگران برتر

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: علاوه بر انجام سخنرانی توسط مسئولان و پژوهشگران کشوری در آئین افتتاحیه برنامه‌های هفته پژوهش که از فردا آغاز می‌شود، آئین تقدیر و تجلیل از پژوهشگران برتر منطقه را در برنامه‌های قابل ارائه مناسبتی این هفته داریم.

یاوری با بیان اینکه کار ارزیابی و انتخاب پژوهشگران برتر طبق چارچوبی که از سوی  وزارت خانه علوم تحقیقات و فناوری مشخص شده انجام شده است، افزود: بر این اساس 14 پژوهشگر برتر را از سطح دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی منطقه، چهار دانشجو را در مقاطع تحصیلات تکمیلی از سه دانشگاه منطقه، شش آموزگار از شهرستان‌های آبادان و خرمشهر و سه دانش آموز به عنوان پژوهشگران برتر مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: از میان 14 دستگاه اجرایی و صنایع منطقه که پژوهشگران خود را به این دبیرخانه معرفی کرده‌اند، هشت پژوهشگر برتر انتخاب شدند ضمن آنکه از میان مراکز رشد و فناوری منطقه نیز یک شرکت دانش بنیان به عنوان واحد فناور برتر معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

*برگزاری نشست‌های تخصصی، سمینارهای تخصصی و کارگاه آموزشی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از برگزاری چندین نشست تخصصی دانشگاه علوم و فنون دریایی با صنایع براساس تخصص‌های موجود با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با آن تخصص‌ها و با هدف ارتقای ارتباط دانشگاه با صنعت در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به عنوان دیگر برنامه قابل اجرا در هفته پژوهش نام برد و تصریح کرد: همچنین کارگاه علمی و پژوهشی با هدف توانمندسازی پژوهشگران جوان، دانشجویان و کارشناسان دانشگاه‌ها و مراکز علمی منطقه برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: ارائه سمینارهای تخصصی همراه با ارائه دستاوردهای تخصصی با مراکز علمی در طول هفته پژوهش از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرا در هفته پژوهش در دانشگاه علوم و فنون دریایی است که در این نشست‌ها مروری نیز بر جایگاه علمی کشور و جایگاه علمی دانشگاه‌های منطقه خواهیم داشت.

*کسب جایگاه ششمی سرانه تولید علم در کشور توسط دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر همچنین جایگاه ششم را در سرانه تولید علم در سطح کشور و در میان دانشگاه‌های کشور داراست.

یاوری با اشاره به ابلاغیه هیئت امنای مرکزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، افزود: براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته از توان تولید علم توسط دانشگاه‌ها در سال 1393 براساس شاخص سرانه تولید علم (به معنای تعداد مقالات علمی انتشار یافته در ژورنال‌های بین المللی و معتبر دنیا)، این دانشگاه نسبت به تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر جایگاه ششم را در این بخش و در سطح کشور داراست که این هم برای دانشگاه به عنوان نماینده منطقه جای خرسندی است.

وی ادامه داد: تولید علم مستلزم فراهم کردن امکاناتی از جمله سخت افزاری و نرم‌افزاری‌ست که خوشبختانه از هر دو جنبه اقدامات ارزنده‌ای در سطح دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی انجام شده است.

*عضویت در شبکه‌های شاعا و شافرا

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، در زمان حاضر دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر دارای تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته است به نحوی که توانسته به عضویت شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) درآید.

وی تصریح کرد: این عضویت به دانشگاه‌هایی داده می‌شود که دارای تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات پژوهشی برجسته در زمینه‌های خاص هستند که در زمینه علوم و فنون دریایی، این دانشگاه در کشور پیشرو هست.

یاوری همچنین از عضویت این دانشگاه در شبکه شافرا (شبکه آزمایشگاه‌های فناوری‌های راهبردی ایران) خبر داد و یادآور شد: شبکه شاعا زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات فعالیت دارد و این در حالی‌ست که فعالیت شبکه شافرا زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود.

*بهره‌مندی از امکانات بسیار مناسب آزمایشگاهی در زمینه علوم و فنون دریایی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: این دانشگاه با 13 آزمایشگاه تخصصی در زمینه علوم و فنون دریایی و یک آزمایشگاه مرکزی که به زودی و در زیربنایی معادل 4 هزار متر مربع راه اندازی می شود، از نظر آزمایشگاهی دارای امکانات بسیار مناسبی است.

وی افزود: همچنین پژوهشکده علوم دریایی واحدیست که به صورت مستقل به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی می‌پردازد اما ما معتقدیم که در زمینه علمی که تولید می‌شود از نظر جایگاه و از نظر تولید علم در سطح کشور، منطقه و بین‌المللی جایگاه مناسبی داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با بیان اینکه به علم کاربردی معتقدیم، اظهار کرد: اثرات مثبت تحقیقات انجام شده در نهایت باید در ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با تخصص‌های دانشگاه دیده شود، بنابراین از طریق اداره ارتباط صنعت با دانشگاه ما تفاهمنامه‌های زیادی را برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی با سازمان‌های صنایع و ارگان‌های مرتبط با علوم و فنون دریایی منعقد کرده‌ایم که در چارچوب این تفاهمنامه‌ها تحقیقات برون دانشگاهی انجام شده و لیست این پروژه‌ها که استفاده کاربردی و عملی داشته‌اند در دبیرخانه ستاد منطقه‌ای هفته پژوهش موجود است.

*مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

وی تصریح کرد: علاوه بر بحث علم کاربردی، ما مرکز رشد و فناوری دانشگاه را داریم که این مرکز نیز زیر مجموعه پارک علم و فناوری استان خوزستان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر یادآور شد: خوشبختانه امکان و زمینه جذب ایده‌ها و طرح‌های برتر افراد دارای مدرک دانشگاهی با تاسیس پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فراهم شده است و برای جذب ایده‌های برتر کل جامعه محدودیتی از نظر مدرک دانشگاهی در ورود به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری با وجود این مراکز در کشور وجود ندارد.

یاوری با اشاره به فعالیت مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در شناسایی ایده‌های برتر در منطقه و جذب آنها گفت: با این اقدام در حقیقت از ایده‌هایی که استعداد تبدیل شدن و در نهایت فناوری و استعداد تجاری‌سازی در این مرکز وجود داشته باشد، حمایت می‌شود.

وی از تامین فضای کاری برای فعالیت‌ها، تامین مشاوره فنی و علمی در زمینه علمی و اقتصادی، تامین تسهیلات مالی مورد نیاز شرکت‌ها (با توجه به آغاز فعالیت این مرکز در سال‌های اخیر) به عنوان نوع حمایت‌های قابل ارائه به افراد دارای ایده‌های برتر و شرکت‌های مرتبط از سوی مرکز رشد و فناوری نام برد و افزود: در زمان حاضر دارای چندین شرکت دانش بنیان هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد