سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

کد خبر: ۲۵۴۰۹۷
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

دولت روسیه به عراق اعلام کرده که قصد انجام عملیاتی "کوبنده" علیه داعش در سوریه را دارد و از بغداد خواست فعالیت فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه متوقف کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری ایتارتاس روسیه اعلام کرد که مسکو به زودی عملیات نظامی گسترده‌ای را با عنوان "نابودی فراگیر" با مشارکت 69 جنگنده سوخو و بمب افکن‌های توپولف160 و زیردریایی‌ها و ناوهای خود در دریایی مدیترانه آغاز خواهد کرد.
در همین راستا دولت روسیه از عراق خواسته تا فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را با هدف آمادگی برای انجام این عملیات ببندد.
روسیه که از مدت‌ها پیش حملات هوایی خود را در سوریه علیه داعش آغاز کرده تصمیم دارد دامنه عملیات خود را گسترش دهد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که اخیرا یک جنگنده روسی به دست ارتش ترکیه در سوریه سرنگون شده است.
ارتش روسیه غالبا حملات موشکی کروز خود علیه داعش در سوریه را از دریای خزر انجام می‌دهد که این امر مستلزم آن است که موشک‌های شلیک شده از حریم هوایی ایران و شمال عراق عبور کنند تا به سوریه برسند.
منابع سوئدی نیز اعلام کردند که این کشور تمامی پروازهای خود را به شمال عراق به دلیل افزایش فعالیت نظامی در این منطقه به حالت تعلیق درآورده است.
هفته گذشته عراق حریم هوایی در شمال این کشور را به مدت 48 ساعت به دلیل افزایش فعالیت نظامی روسیه در سوریه بسته بود.
پرواز هواپیماها در شمال عراق روز چهارشنبه از سر گرفته شد اما سوئد اعلام کرد که پروازهای خود را از امروز (شنبه) به حالت تعلیق در می‌آورد.
وزیر خارجه سوریه
کد خبر: ۲۵۴۰۶۸
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵
فرارو- ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، گفته است کسانی که خواهان کنار زدن بشار اسد، رییس جمهوری سوریه هستند، در خواب و خیال به سر می‌برند.
به گزارش بی بی سی، معلم گفت رییس جمهور سوریه اجازه نمی‌دهد هیچکس مردم این کشور را از حق تعیین سرنوشت خود محروم کند.
او همچنین گفت سوریه به دیگران اجازه نمی‌دهد آنچه را نتوانسته‌اند در میدان نبرد کسب کنند، در یک روند سیاسی به دست بیاورند.
وزیر امور خارجه سوریه در واکنش به اظهارات لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه صحبت می‌کرد.
فابیوس پیشتر گفته بود که با رفتن بشار اسد، نیروهای دولت سوریه هم می‌توانند در مبارزه با گروه موسوم به داعش نقش ایفا کنند.
فابیوس در ابتدا به رادیو RTL فرانسه گفته بود که نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه می‌توانند در عملیات مقابله با داعش مشارکت داشته باشند اما سپس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه توضیح داد که این نیروها پس از روند دیپلماتیکی که به رفتن بشار اسد منجر شود، می‌توانند در چنین عملیاتی حضور یابند.فابیوس گفته است روسیه هم در موضع خود تغییر داده و گفته است که به گروه‌های میانه‌روی مخالف دولت بشار اسد حمله نمی‌کند.
وزیر امور خارجه فرانسه گفته است برای مبارزه با گروه موسوم به داعش دو اقدام باید مدنظر قرار گیرد: بمباران و اعزام نیروهای زمینی متشکل از نیروهای ارتش آزاد سوریه، نیروهای سنی عرب و نیروهای حکومتی.روسیه می‌گوید حضور ارتش سوریه برای هر نوع عملیاتی علیه داعش ضروری است.
فابیوس اعزام نیروهای فرانسوی را رد کرده و تاکید کرده است که حملات موشکی به تنهایی برای مقابله با گروه دولت اسلامی کافی نیست.
وزیر امور خارجه فرانسه این سخنان را پس از سفر فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این کشور به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین بیان کرده است.
به دنبال دیدار فرانسوا اولاند و ولادیمیر پوتین، فرانسه و روسیه متعهد شدند که برای مبارزه با داعش، همکاری‌های بیشتری انجام دهند.
وزیر امور خارجه فرانسه گفته است "اگر می‌خواهیم به سمت یک سوریه آزاد و متحد گام برداریم، این کار با اسد امکان‌پذیر نخواهد بود، چون او عامل اصلی مرگ ۳۰۰ هزار نفر و آوارگی یک میلیون پناهجو است. (بشار) اسد نمی‌تواند در آینده مردم سوریه نقش داشته باشد."
موضع فرانسه و کشورهای غربی، تاکید بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است اما روسیه و ایران، مهم‌ترین حامیان سوریه می‌گویند که سایر کشورها نمی‌توانند در این مورد تصمیم بگیرند و تصمیم‌گیری به عهده مردم سوریه است.
کارشناس سیاسی روس مطرح کرد
کارشناس سیاسی روس گفت: پیامدهای مثبت سفر «ولادیمیر پوتین» به تهران در کمترین زمان احساس خواهد شد و با توجه به تهدیدات و چالش‌های جدید باید همکاری‌های 2 کشور به سطح راهبردی ارتقا یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»، «الکساندر کنیازف» کار‌شناس سیاسی روس با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران را بسیار مهم دانست.

به اعتقاد وی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر رئیس جمهور روسیه به تهران دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران بود. در این دیدار نه تنها به مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه بلکه به موضوعات مهمی نظیر تحولات منطقه و نقش طرف‌های خارجی در آن نیز توجه شد.

کنیازف با بیان اینکه آمریکا در منطقه همواره علیه منافع روسیه و ایران اقدام می‌کند، گفت: رهبری ایران در رابطه با اهداف سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه به صورت دقیق گفتند که آمریکایی‌ها در نقشه‌ای بلندمدت، درصددند با تسلط بر سوریه و سپس گسترش کنترل خود بر منطقه، خلأ تاریخی تسلط نداشتن بر غرب آسیا را جبران کنند که این نقشه تهدیدی برای همه ملت‌ها و کشور‌ها و به‌ویژه روسیه و ایران می‌باشد.

به باور این تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی منطقه، اشاره  رئیس جمهور روسیه بر غیر ممکن بودن اقدامات پشت پرده علیه دوستان از سوی مسکو در تشدید اختلافات میان غرب و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ همیشه وجود دشمن مشترک زمینه‌ای قوی برای ایجاد اتحاد و ائتلاف بوده است. متاسفانه روابط روسیه و ایران با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار عظیم تا این اواخر با یک سری مشکلات رو به رو بوده ولی اکنون با اختصاص اعتبار صادراتی 5 میلیارد دلاری روسیه برای ایران در چارچوب مشارکت صنعتی که 35 پروژه دارای اولویت در عرصه‌های انرژی، ساخت و ساز، پایانه‌های دریایی، انرژی برق و... را فرا خواهد گرفت و همچنین پیشرفت در موضوع تحویل سیستم اس 300 به ایران و سایر توافقات صورت گرفته می‌توانند به طور جدی نه تنها وضعیت روابط دوجانبه بلکه کل منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهند.

کنیازف با اشاره به موضوع همکاری‌های انرژی 2 کشور، بیان کرد: در این زمینه بحث تامین گاز روسیه و ایران از طریق قفقاز بسیار جالب به نظر می‌رسد. البته چنانچه گاز روسیه به خط لوله گاز ایران-پاکستان موسوم به «صلح» وصل شده و به کراچی، گوادر و خط لوله شمال پاکستان که از سوی شرکت روسی «گازپروم» در حال ساخت می‌باشد برسد، اهمیت موضوع به مراتب بیشتر خواهد شد چرا که خط لوله شمال پاکستان از طریق بزرگراه «قراقروم» به چین خواهد رسید. تحقق چنین یک پروژه‌ای می‌تواند گامی بلند از سوی مسکو و تهران جهت تغییر وضعیت بازار گاز سراسر آسیا باشد.

 کار‌شناس سیاسی روس با بیان اینکه پروژه‌های مورد اشاره حتما با یک سری از مخالفت‌های جدی مواجه خواهند شد، تاکید کرد: موفقیت توافقات اقتصادی و به خصوص انرژی میان روسیه و ایران بیش از همه به اقدامات هماهنگ و پایبندی جدی 2 طرف به تعهداتشان بستگی خواهد داشت.

وی در خصوص اهمیت همکاری‌های انرژی روسیه و ایران در چارچوب دوجانبه و همچنین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان بوده و هماهنگی در زمینه سیاست‌های انرژی به نفع تهران و مسکو خواهد بود. در حدود یک سال پیش با گروهی از کار‌شناسان موضوع احتمال ایجاد محور ژئوپلیتیکی «مسکو - تهران» را مورد بحث قرار داده بودیم. البته مسکو و تهران در سیاست خارجی خود همیشه به روابط بین خود توجه نشان داده‌اند ولی با توجه به تهدیدات و چالش‌های جدید باید همکاری‌های 2 کشور به سطح راهبردی ارتقاء پیدا کند.

کارشناس روس افزود: چنانچه این اتفاق بیفتد، در بلندمدت می‌توان دور محور مسکو - تهران ایجاد یک اتحاد چند جانبه (با جلب اعضای اتحاد اقتصادی اوراسیا، اتحادیه گمرکی و عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و انجام تغییر و تحول در عملکرد این ساختار‌ها) را داشت که چنین مشارکت باعث کاهش رقابت داخلی در عرصه‌های صادرات استراتژیک خواهد شد.

کنیازف با بیان اینکه روسیه و ایران به عنوان 2 قدرت منطقه‌ای که در حوزه از نظر ژئواستراتژیک حساس دریای خزر دارای مرز مشترک می‌باشند، اظهار داشت: مسکو و تهران در رابطه با مسائلی نظیر حق حاکمیت، استقلال، عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها و عدم حضور طرف‌های فرامنطقه‌ای در اختلافات خاور نزدیک و میانه و آسیای مرکزی و قفقاز دارای مواضع همسان می‌باشند که این موضوع آن‌ها را وادار به مشارکت نزدیک سیاسی می‌کند. ضمن هماهنگی استراتژی منطقه‌ای خود، دو کشور می‌توانند نقش به مراتب مهم تری در شکل دادن نظم جدید و ساختارهای مربوطه اجرایی در بسیاری از زمینه‌های سیاست‌های منطقه‌ای بازی کنند.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای وین و لغو تحریم‌های علیه ایران، گفت: نباید از بحث «لغو تحریم‌ها» انتظار هموار شدن روابط جمهوری اسلامی با آمریکا را داشت؛ بحث هسته‌ای نیز به عنوان ابزار فشار روی تهران استفاده شده است. بنابراین با در نظر گرفتن هر احتمالی، به اعتقاد بنده برنده اصلی کسی خواهد بود که بدون انتظار صدور مجوز از سوی واشنگتن و یا سازمان ملل متحد روابط و همکاری خود با ایران را دنبال خواهد کرد. دیگر نباید به اصطلاح «عامل ایران» از سوی برخی از دوایر روسیه به عنوان فرصت چانه زنی با غرب دانسته شود.

کار‌شناس سیاسی روس در ادامه این بحث تصریح کرد: متاسفانه در داخل هم روسیه و هم ایران مبارزه بین نخبگان پایبند به منافع ملی و نخبگان اقتصادی غربگرا وجود دارد. معلوم است که گروه‌های داخلی وابسته به غرب مخالف مشارکت استراتژیک روسیه و ایران می‌باشند.

گروه‌های لابی آمریکا، اسرائیل و برخی از متحدان آن‌ها (ضمنا گروه‌های که در راستای منافع عربستان سعودی و قطر اقدام می‌کنند طی مدت‌های اخیر فعال شده‌اند) در مسکو از قدرت تاثیرگذاری نه تنها روی تصمیمات گروه‌های مالی و اقتصادی جداگانه و همچنین شرکت‌های دولتی برخوردارند بلکه در «حل و فصل» مسائل کاملا سیاسی نیز سهم می‌گیرند.

وی تصریح کرد: به صورت طبیعی برای آمریکا و متحدان آن در خاورمیانه همکاری‌های استراتژیک بین ایران و روسیه بسیار نامطلوب می‌باشد. لابی‌های غربگرا در تهران نیز دست روی دست نگذاشته و بار‌ها علیه روابط دوجانبه کارشکنی استراتژیک انجام داده‌اند. نتیجه فعالیت لابی‌های غربگرا در مسکو و تهران به طور قابل توجهی بر سطح اعتماد متقابل نخبگان سیاسی و مالی 2 کشور تاثیر گذاشته است.

به گفته وی، البته ناگفته نماند که برخی از نخبگان سیاسی روسیه نیز نسبت به رشد روزافزون نفوذ منطقه‌ای ایران حسادت می‌ورزند که این موضوع نیز به نوعی غیر قابل انکار می‌باشد.

کارشناس روس اظهار داشت: امید است که سفر پوتین به تهران و مذاکرات صورت گرفته بین مقامات عالی 2 کشور منجر به همگرایی و نزدیکی مواضع روسیه و ایران شود  و تاثیر لابی‌های غربگرا در هر 2 کشور را به حداقل خواهد رسد.

کنیازف در پایان افزود: امروز همکاری‌های موثر نظامی روسیه و ایران بسیاری را در غرب وحشت زده کرده و تردیدی نیست چنانچه 2 کشور در عرصه حساس نظامی قادر به تعامل موفقیت آمیز باشند پس در عرصه‌های دیگر از جمله اقتصاد می‌توانند به دست آوردهای خوبی نائل شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس
گزارشی در مورد فعالیت های انتخاباتی رئیس جمهور سابق؛
برای رعایت اخلاق حرفه ای حرفه ایی که در گوشی شنیدیم را ناشناس عنوان می کنیم. آقای ..با شنیدن صدایمان ابتدا خیلی صمیمی پاسخ می دهد، اما وقتی اسم رییس دولت دهم را می شنود با عصبانیت می گوید: خوشبختانه آنها را نمی بینم و از آنها خبری ندارم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها در میدان 72 نارمک چه می گذرد؟ / احمدی نژاد قول وام 2 میلیونی به مردم می دهد!

هفته نامه «طلوع صبح» نوشت: با رسیدن فصل دو انتخابات مهم یعنی انتخاباتی برای برگزیدن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پیگیر طیفی شدیم که همواره حضوری مستمر در انتخابات ها داشته اند. خواستیم ببینیم احمدی نژادی ها امروز کجایند و چه برنامه ای برای انتخابات در سر دارند. البته که سخت بود پیدا کردنشان و از آن سخت تر سوال درباره فعالیتهایی که انجام می دهند. از تماس با دوستان و نزدیکان و اعضای هیات دولت دهم همه را امتحان کردیم و در نهایت در میدان 72 دنبال پاسخ گشتیم. پاسخی که حاصل نشد.

اما در این میان، از بین یارانی که در سالهای آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد کنارش باقی مانده بودند سراغ می گیریم؛ عده ای تلفن را جواب نمی دهند و عده ای همین که می شنوند با چه قصد و نیتی تماس گرفتیم پاسخ سوالاتمان را نمی دهند. نتیجه اش این می شود که می فهمیم شریف زاده و جهرمی قطعا در انتخابات کاندیدا نمی شوند و امیری فر هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته است. به نظر می رسد غیر از شریف زاده دیگران اطلاعی از آنچه احمدی نژاد در سر می پروراند ندارند.
از همان ابتدا هم غیر قابل پیش بینی بود و حتی نزدیک ترین دوستان احمدی نژاد هم نمی دانستند چه تصمیم می گیرد. اما اغلب این افراد ارتباط کنونی خود را با کسی که روزی متعصبانه دوستشان داشت و برایشان سینه سپر می کرد منکر می شوند و حتی گهگاه در میان صحبتهای خودمانی زیر لب می گویند خوشبختانه خبری از احمدی نژاد و یارانش نداریم!
برای رعایت اخلاق حرفه ای حرفه ایی که در گوشی شنیدیم را ناشناس عنوان می کنیم. آقای ..با شنیدن صدایمان ابتدا خیلی صمیمی پاسخ می دهد، اما وقتی اسم رییس دولت دهم را می شنود با عصبانیت می گوید: خوشبختانه آنها را نمی بینم و از آنها خبری ندارم.وی توصیه ای هم به ما می کند که دنبال مسایل مهمتری را بگیریم و کاری به مسایل کم اهمیتی نظیر فعالیتهای احمدی نژاد و یار دیرینه اش اسفندیار مشایی نداشته باشیم.
اما در جست و جوی احمدی نژاد و تیمی که ممکن است کاندیدا شود با عباس امیری فر روحانی نزدیک به دولت احمدی نژاد تماس گرفتیم، وی ابتدا درباه کانیداتوری خودش به ما می گوید که هنوز معلوم نیست که برای مجلس کاندیدا شود.
hمیری فر در ادامه به «طلوع صبح» می گوید که مشغول کار فرهنگی است و از احمدی نژاد خبری ندارد.
امیری فر اما درباره اینکه خبرهایی که مجددا مخابره شده و نشان از جدایی احمدی نژاد و مشایی می دهد، با جدیت می گوید: سخنگوی مشایی و احمدی نژاد نیستم..از مشایی خبر ندارم..و در جلسات شرکت نمی کنم....
اما جست و جوی ما ادامه دارد از خبرنگاران و دوستان نزدیک هم جویا می شویم یکی می گوید بنا ندارند مشایی را نشان دهند  ودیگری از فعالیتهای احمدی نژاد می گوید که سخنرانی های جسته و گریخته دارد.
سایت منتسب به وی و هوادانش هم خبری از فعالیتهای انتخاباتی نیست و بالاخره ما را مجبور می کند برای بررسی بیشتر راهی میدان 72 نارمک شویم. همان میدانی که مغازه ها گوجه را ارزان می فروشند، همان محلی که روزی شهردار را راهی پاستور کرد،...صبح پاییزی و سردی است و هنوز خورشید طلوع نکرده است که می رسیم. صدای کلاغ ها همه جا را گرفته است و ما هستیم و یک پست نگهبانی.
هوا سرد است و ما همچنان منتظریم . از سرباز سر کوچه  می پرسیم که چطور می توانیم احمدی نژاد را ببینیم ، سرباز می گوید که تازه کار است و خبری از اینکه چه ساعتی رییس دولت دهم بیرون از منزل ملاقات مردمی می گذارد ندارد، و در هوای سرد پاییزی یک ساعتی دوام می آورم اما...بعد از اینکه سرباز می گوید امروز نمی آیند راهی خانه می شوم تا روز بعدی را دوباره برای دیدن احمدی نژاد به میدان 72 بیایم.
می گویند جوابگوی هر کسی است و برایش مسیری میله ای ساخته اند تا مردم را ببیند. ارتباطش را با مردم حفظ کرده و کم نیستند افرادی که هنوز فکر می کنند گره کارشان به دستان احمدی نژاد باز می شود.
با چند نفری که منتظرند هم کلام می شویم یکی می گوید از وقتی احمدی نژاد رفته مشکل پیدا کرده و آمده تا مشکلاتش را مطرح کند. از استان دیگری آمده و می گوید همه جا نقل شده احمدی نژاد کاری از دستانش برآید انجام می دهد.
نمی دانم از سر ناچاری می آیند و از اینکه بالاخره بدون تشریفات می توانند مسئولی را ببنند و حس کنند می تواننند دردشان را بگویند راضی اند یا به عنوان آخرین راه مسیر میدان 72 را می پیمایند.
با تعدادی از آنها هم کلام می شوم. حدسم درست است در میان جمعیت خانمی میان سال را می بینم که مرتب می گوید تا خودم با احمدی نژاد حرف نزنم نمی روم. از او می پرسم مگر می تواند گره از مشکلاتت باز کند آیا درخواستت در حیطه اختیارات احمدی نژاد هست؟
او اما با زبانی ملایم یک جمله می گوید: دلم خوش است که مشکلم را می شنود و برای دیدنش مجبور نیستم ماه ها منتظر بمانم.
کمی آن طرف تر جوانی دهه هفتادی ایستاده و میگوید: هر کجا رفتم ننتوانستم استخدام شوم آمده ام شاید دکتر بتواند مشکلم را حل کند بالاخره او عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
منتظر می مانیم هوا رفته رفته روشن می شود ، می گویند رییس دولت دهم حداکثر تا 8 می ایند و با مردم صحبت می کند اما روز پنج شنبه است و بالاخره کسی از دفتری که در سر کوچه قرار دارد می آید و می گوید امروز معلوم نیست دکتر کی بیاید شاید تا ده از خانه خارج نشود اگر نامه ای دارید بدهید تا به دستش برسانیم.
از کنار پنجره کوچکی که مشرف به کوچه است با مردی هم کلام می شوم تا درباره فعالیت احمدی نژاد بیشتر بدانم. او می گوید: احمدی نژاد معمولا برگه ای را برای وام 2 میلیونی به متقاضیان می دهد و غیر از این کار دیگری نمی کند. او تاکید می کند که سوال زیادی نکنیم و نامه ای بنویسیم تا به دست احمدی نژاد برساند.از او درباره جمعیتی که هر روز برای دیدن احمد ی نژاد صف می کشند می پرسیم و پاسخ می شنویم که خیلی زیاد نیستند و معمولا چهار پنج نفر روزانه به آنجا مراجعه دارند.
سوز سرما را بر بند بند وجودم حس می کنم، هنوز خیابانها خلوت هستند و صدای کلاغی که مدام غار غار می کند شنیده می شود...مسیر برگشت را پیش می گیرم و در مسیر به جزئیات کوچه چشم می دوزم. کوچه ای که در ابتدای آن دبیرستان پسرانه ای است که سال 89 ساخته شده و هیات امنایی اداره می شود. رو به روی آن بنری از شهید باقری محافظ سابق احمدی نژاد نصب شده که در جمع مدافعین حرم در سوریه به شهادت رسیده و ساختمانی که کنار آن واقع شده است و به گفته فرد میانسالی که برای دریافت نامه های مردم آمد تعدادی محافظ در آن هستند.
سر کوچه اما ماشین شاسی بلند سفیدی با شیشه های دودی خودنمایی می کند که به گفته پلیسی که برای سرکشی می آید ، ماشین تردد احمدی نژاد است. این کوچه دیگر نه خانه قدیمی دارد که در باغچه آن سبزی کاشته باشند و مشغول جدا کردن علف های هرز از سبزی های حیات بخش شود، نه پژوی قدیمی که سالها در آن جا تردد می کرد و نه حتی اجازه ورود غریبه به آن کوچه داده می شود.
کوچه ای خاص با تدابیر امنیتی خاص با رفتاری خاص و با...
همه اینها را کنار هم قرار می دهیم و باز نمی توانیم حدس بزنیم که احمدی نژاد چه تصمیمی برای آینده سیاسی خود دارد! اما آنچه مسلم است، آن است که این فرد کمی بعید به نظر می رسد که بخواهد کار سیاسی را کنار گذارد و در انتخابات دوره های بعد کاندیدا نشود...حال معلوم نیست او را در سال 96 می بینیم یا با سالها تاخیر و پس از تغییر نسل برای حضوری مجدد، گرچه بسیاری تا این احتمال را می شنوند ، می گویند خدا نکند!
اسپوتنیک:
وارد کردن ناتو به مناقشه سوریه، بی اثر گذاشتن تلاش ها برای ایجاد ائتلاف گسترده علیه داعش و حتی انتقام گیری به سبب از دست دادن تجارت غیرقانونی نفت با این گروه تروریستی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اردوغان به این 3 دلیل فرمان سرنگونی جنگنده روسیه را صادر کرد
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی درباره دلایل ترکیه از سرنگون کردن هواپیمای نظامی روسیه نوشت: آنکارا هیچ دلیل مشروعی برای سرنگون کردن بمب افکن روسی که در عملیات ضد داعش در سوریه شرکت کرده بود، نداشت زیرا این هواپیما هرگز از حریم هوایی سوریه خارج نشده بود؛ به همین جهت این باور شکل می گیرد که ترکیه دارای انگیزه های مخفی بوده است.

به گزارش «انتخاب»، وارد کردن ناتو به مناقشه سوریه، بی اثر گذاشتن تلاش ها برای ایجاد ائتلاف گسترده علیه داعش و حتی انتقام گیری به سبب از دست دادن تجارت غیرقانونی نفت با این گروه تروریستی، از جمله دلایل اصلی ترک ها برای سرنگونی جنگنده روس بود.

ترکیه که گرایش ها افراطی دارد از مدت ها قبل خواهان کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت بوده است. برای این منظور، آنکارا آشکارا از گروه های تندرویی که به دنبال برکناری رئیس جمهور مشروع سوریه هستند، حمایت می کند. با این حال بعد از اینکه روسیه بنا به درخواست دمشق وارد اقدامات مبارزه با تروریسم شد، گزینه برکناری اسد دیگر مطرح نبود.

مایک ویتنی، روزنامه نگار در مطلبی برای موسسه اینفورمیشن کلرینگ هاوس (Information Clearing House) نوشت ائتلاف تحت فرماندهی روسیه این توانایی را دارد که به «رویای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای برکناری اسد یا ادامه حمایت از تروریست هایی که در خاک سوریه، پناه گرفته اند پایان دهد. به همین دلیل است که جنگنده سوخو-24 روسیه روز سه شنبه سرنگون شد.»

منطقی که در این قضیه وجود دارد بسیار ساده است: سرنگونی بمب افکن روسیه ضرورتا باعث حمله تلافی جویانه مسکو خواهد شد و از انجایی که ترکیه عضو ناتو است، پای این ائتلاف نظامی به مناقشه سوریه باز می شود.

این روزنامه نگار افزود:«این حادثه دقیقا با تلاش هایی دولت ترکیه برای افزایش تنش های مرزی، استفاده از ستیزه جویان مورد حمایت خود برای تصرف خاک سوریه و تلاش برای ایجاد واکنشی خشونت آمیز که مشارکت بیشتر ناتو یا آمریکا را در پی خواهد داشت، متناسب است.»

این روزنامه نگار با اشاره به اینکه جایی برای نگرانی وجود ندارد افزود تردید دارد که پوتین «در این دام بیافتد» و به آنچه که وی «اقدام تحریک آمیز آشکار و مذبوحانه» ترکیه نامید، «واکنشی افراطی» نشان دهد.

از آنجایی که ترکیه نمی خواهد نیروهای تحت فرماندهی دمشق، داعش و سایر گروه های تروریستی را در سوریه نابود کنند، آنکارا با ایده ایجاد ائتلاف گسترده ضد داعش شدیدا مخالف است. اگر این ائتلاف ایجاد شود، آمریکا، روسیه، فرانسه و سایر کشورها وارد جبهه ای متحد علیه داعش خواهند شد.

سرنگونی هواپیمای روسیه باعث شده است این تلاش ها به مشکل بخورد.

جیمز کاردن مشاور سابق کمیسیون ریاست جمهوری آمریکا-روسیه در وزارت امور خارجه آمریکا در مقاله ای برای نشریه نیشن نوشت:«کاری که ترکیه کرد این بود که ناتو را یک قدم دیگر به مناقشه آشکار با روسیه نزدیکتر کند و دست‌کم فرصت ائتلاف میان روسیه و ناتو را علیه داعش در سوریه از بین ببرد، این امر شاید طرح اصلی اردوغان بوده است.»

داعش همواره با قاچاق سوخت به بازار سیاه کشورهای خاورمیانه به ویژه ترکیه تلاش کرده است هزینه فعالیت های خود را تامین کند.

کاردن ادامه داد:«دلالان ترک با خرید ماهانه حدود پنجاه میلیون دلار نفت از بازار سیاه، به داعش کمک مالی کرده اند. بی شک گزارش ها نشان می دهد بلال اردوغان پسر رئیس جمهور ترکیه در میان منفعت برندگان اصلی این تجارت ناشایست قرار دارد.»

مرحله دوم حملات هوایی روسیه که هفته قبل آغاز شد روی پایه های اقتصادی داعش متمرکز شده و در آن نفتکش ها و پالایشگاه های این گروه هدف قرار گرفته است. به گفته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، در نتیجه این حملات، داعش در شرایط کنونی روزانه یک میلیون و پانصد هزار دلار از درآمدهای خود را از دست داده است.

با این اوصاف، سرنگون کردن هواپیمای روسی احتمالا اقدامی تلافی جویانه برای انتقام از نابودی معاملات مشکوک ترکیه با داعش در زمینه خرید نفت بوده است.

استانیسلاو تاسارف کارشناس مسائل خاورمیانه به این خبرگزاری گفت:«خانواده اردوغان مستقیما در این حادثه دست دارد... این احتمال وجود دارد که سقوط سوخو-24 اقدامی تلافی جویانه بود.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد