سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

علم و زندگی

شش اشتباه رایج در درست کردن قهوه

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم رایج در سراسر جهان است، ولی درست کردن یک فنجان قهوه دلچسب مهارت خاصی می‌طلبد. اگر شما نیز طرفدار پر و پا قرص قهوه هستید، برای آشنایی با ۶ اشتباه رایج در درست کردن قهوه با ما همراه شوید!


میلیون‌ها انسان در اقصی نقاط جهان عاشق رایحه جادویی قهوه هستند و این نوشیدنی جزئی جدانشدنی در زندگی روزمره آن‌ها محسوب می‌شود. تهیه این نوشیدنی در قهوه جوش یا دستگاه قهوه، در نهایت نتیجه بی‌نظیری خواهد داشت ولی عوامل متعددی می‌توانند بر کیفیت آن تاثیر بگذارند. از اینرو، برای دستیابی به قهوه‌ای با طعم و کیفیت عالی باید از برخی اشتباه‌ها پرهیز کرد.


استفاده از قهوه کهنه

18

اگر شما یک قهوه‌خور حرفه‌ای هستید، حتما مقداری از آن را ذخیره می‌کنید. اگرچه دانه‌های قهوه برای مدت بیشتری نسبت به قهوه آسیاب‌شده رایحه خود را حفظ می‌کنند، ولی هر دوی آن‌ها برای مدت محدودی قابلیت حفظ کیفیت اولیه را دارند. پس بهتر است قهوه مورد نیاز را به شکل دانه و برای مصرف دو هفته تهیه کنید.

 

منجمدکردن قهوه

۶ اشتباه رایج در درست کردن قهوه

عده‌ای بر این باور هستند که قرار دادن پودر یا دانه قهوه در داخل یخچال یا فریزر باعث حفظ تازگی آن خواهد شد. شاید این روش درست باشد، ولی باز و بسته کردن متعدد ظرف قهوه باعث نفوذ هوا شده و در نتیجه قهوه غلیظ‌تر خواهد شد. بهترین شرایط نگهداری قهوه، قرار دادن آن به دور از رطوبت، در ظرفی عاری از هوا و در دمای اتاق است.

 

عدم نظافت کامل لوازم تهیه قهوه

۶ اشتباه رایج در درست کردن قهوه

نظافت مهم‌ترین اصل در آشپزخانه است، زیرا هم در سلامتی و هم در کیفیت غذاها و نوشیدنی‌های تهیه شده در آنجا تاثیر به سزائی دارد. هیچ‌کس حاضر به نوشیدن آب در لیوانی کثیف نیست. لوازم تهیه قهوه مانند آسیاب، قهوه‌جوش و … نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خوشبختانه، اخیرا قهوه‌سازهایی به بازار عرضه شده‌اند که به صورت خودکار قابلیت شستشو و رسوب‌زدایی دارند.

 

کیفیت آب

۶ اشتباه رایج در درست کردن قهوه

داشتن آبی تمیز و با کیفیت نعمت بزرگی است. البته طعم آب در مناطق مختلف شهر یا کشور حتی در فصول مختلف سال متغیر است. نتیجه آزمایش‌های انجام گرفته بر انواع آب نشان داده است که این فاکتور نیز در تغییر طعم قهوه بسیار تاثیرگذار است. اگرچه در آشپزخانه امکان آزمایش کیفیت آب وجود ندارد، ولی بهترین راه‌حل استفاده از آب تازه برای تهیه قهوه است.

 

آب جوش

۶ اشتباه رایج در درست کردن قهوه

اتحادیه قهوه اروپا (SCAE) استانداردهای خاصی را برای تهیه یک فنجان قهوه طلایی معرفی کرده است. یکی از این موارد دمای جوش مورد نیاز برای آّب است. از نظر این اتحادیه بهترین دما برای آب جوش قهوه ۹۲ تا ۹۶ درجه سانتی‌گراد است. برای به دست آوردن این دمای ایده‌آل نیازی به دماسنج نیست، زیرا ۳۰ تا ۴۵ ثانیه پس از جوشیدن کتری آب به این درجه می‌رسد. این مرحله مهم‌ترین قدم در تهیه یک قهوه عالی است و باعث می‌شود تا بقیه مراحل به صورت خودکار درست انجام شوند.

 

 آب بیش از اندازه

۶ اشتباه رایج در درست کردن قهوه

علاوه بر کلیه موارد فوق و جدا از روش تهیه قهوه، مقدار آب نیز بسیار مهم است. مقدار آب در تهیه قهوه نسبت دم نامیده می‌شود. بنا به استاندارد ارائه شده از طرف اتحادیه قهوه اروپا نسبت آب مورد نیاز به قهوه یک لیتر به ۵۰ تا ۶۵ گرم پودر قهوه است. البته بسته به ذائقه می‌توان میزان قهوه را بیشتر کرد.
 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد