سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پوتین: آمریکایی‎ها دهان سگ هارشان را در ترکیه ببندند

رئیس جمهور روسیه با لحنی تند از مقامات آمریکا خواست تا با اقدامات دولتمردان ترکیه مقابله کنند.
میزان: خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ولادیمیر پوتین نوشت: روسیه از آمریکا می خواهد که دهان سگ هارشان را در ترکیه ببندند.
وی تاکید کرد: انتقام آن چیزی است که دیکتاتور ترکیه در آینده دریافت خواهد کرد.
رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه مسکو تمام تلاش خود را برای حل سیاسی بحران سوریه به کار گرفته است، افزود: اما برخی از طرف های بین المللی از جمله ترکیه خواستار شعله ور ساختن جنگ هستند.پوتین تصریح کرد: ساقط ساختن جنگنده سوخو اعلان جنگ ترکیه با روسیه محسوب می شود.
رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت که صبر روسیه از اقدامات اردوغان و گروه مجرمش "داعش" رو به اتمام است.
پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس موشک ایرانی+عکس
چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۷
مرجع : میزان
موشک عماد موشکی سوخت مایع، دوربرد،زمین به زمین است؛ این موشک که به دست کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است، اولین موشک ایرانی است که قابل هدایت تا لحظه اصابت به هدف را دارد از این رو دقت این موشک بسیار بالاست.
پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس موشک ایرانی+عکس
به گزارش افکارخبر، ۱۹ مهر ۱۳۹۴، چند روز قبل از فرارسیدن موعد تصویب برجام، حسین دهقان وزیر دفاع از ساخت و آزمایش نسل جدیدی از موشک‌های ساخت داخل خبر داد.عماد نخستین موشک بالستیک دوربرد ایران که قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف را دارد، همان نسل جدید موشک‌های ساخت متخصصان داخلی است که جهانیان را به حیرت واداشته است و هیئت حاکمه کشورهای غربی بویژه آمریکا را به تکاپو انداخته است که چنین القاء کنند رونمایی و آزمایش موشک عماد نقض برجام بوده است؛ ادعایی که از سوی مسئولان کشورمان با استناد به متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رد شد.
اما موشک عماد حائز چه ویژگی‌هایی است که سران کشورهای غربی بویژه آمریکا را به هراس انداخته است؛ شاید با اهمیت‌ترین ویژگی این موشک همان قابلیتی است که در موشک شهاب ۳ وجود دارد؛ قابلیت هدف قرار دادن تمام نقاط تحت اشغال رژیم صهیونیستی و همچنین در تیرس بودن پایگاه های و مواضع نظامی آمریکا در سطح منطقه .
موشک عماد موشکی سوخت مایع، دوربرد،زمین به زمین است؛ این موشک که به دست کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است، اولین موشک ایرانی است که قابل هدایت تا لحظه اصابت به هدف را دارد از این رو دقت این موشک بسیار بالاست و شاید ضریب خطایی زیر ۱۰ متر داشته باشد.
پس از رونمایی و آزمایش موشک عماد در ۱۹ مهر سال جاری، در بعضی خبرگزاری‌ها برد این موشک ۱۷۰۰ کیلومتر اعلام شده اما طبق گفته وزیر دفاع که موشک عماد را با واژه ی موشک دوربرد معرفی کرد و طبق تعریفی که از موشک دوربرد داریم عماد باید ۲۴۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر برد داشته باشد.موشک عماد همچنین توانایی حمل کلاهک جنگی تا وزن ۷۵۰ کیلوگرم را دارد.
این موشک قریب به ۱۷۰۰ کیلومتر برد و بیش از ۷۰۰ کیلوگرم سرجنگی دارد و یک موشک هدایت شونده بردبلند سطح به سطح بوده که دارای پتانسیل‌های منحصر به فردی است.سردار دهقان در مراسم رونمایی از موشک عماد با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در توسعه و تکمیل توان موشکی نیروهای مسلح و افزایش قدرت بازدارندگی موثر جمهوری اسلامی ایران گفت: این موشک که تمامی مراحل طراحی وساخت آن توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت پذیرفته است، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده بطور کامل منهدم کند.
وزیر دفاع با بیان اینکه طراحی، ساخت و آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد یک جهش فناورانه و عملیاتی در این حوزه راهبردی به شمار می رود تاکید کرد: ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچکس اجازه نمی‌گیریم و برنامه های دفاعی خود را بویژه در حوزه موشکی با قاطعیت دنبال می کنیم که موشک عماد یکی از مصادیق برجسته آن محسوب می‌شود.
اما انتشار خبر رونمایی و آزمایش موشک عماد بازتاب وسیعی در سطح رسانه های معتبر بین المللی داشت و این خبر به طور گسترده ای از سوی کارشناسان امور استراتژیک رژیم صهیونیستی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز پیرامون خبر آزمایش موشک عماد گزارش داد: "ایران با موفقیت موشک بالستیک دوربرد جدید خود را آزمایش کرد. موشک عماد ۱۷۰۰ کیلومتر برد و ظرفیتی ۷۵۰ کیلوگرمی دارد. این آزمایش موفقیت‌آمیز نشان‌دهنده پیشرفت آشکار ایران در ارتقاء دقت سامانه موشکی این کشور است."
روزنامه‌های صهیونیستی هاآرتص و اورشلیم پست نیز خبر پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز موشک دوربرد بالستیک سطح به سطح عماد را منعکس کردند. به نوشته هاآرتص، برد این موشک و دقت آن مشخص نیست اما گفته شده می‌تواند تا لحظه اصابت به هدف کنترل شود.
همچنین "اوزی روبین" یک کارشناس صهیونیست در حوزه موشک‌های بالستیک گفت: موشک عماد یک جهش محسوب می‌شود و دارای یک سیستم کنترل و هدایت است؛ "آنتونی کوردزمن" یک محقق در مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا نیز پیش از این گفته بود که موشک عماد دارای برد هزار و ۷۰۰ کیلومتری است که قابلیت حمل ۷۵۰ کیلوگرم بار را دارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اعلام این خبر گزارش داد: رسانه‌های ایران بدون ارایه جزئیات بیشتر درباره آزمایش موشک عماد یا برد این موشک از آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک هدایت شونده دور برد سطح به سطح جدید در این کشور خبر دادند.
در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: ایران از سال ۱۹۹۲ بر خودکفایی و بومی سازی صنایع نظامی خود ، تولید موشک ، تانک و زیردریایی‌های سبک تاکید کرده است. دولت ایران مکررا در حال اعلام پیشرفت‌های نظامی خود است که به‌ طور غیرمستقل تایید نشده است.
آسوشیتدپرس همچنین تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران موشک‌های سطح به سطح با برد دو هزار کیلومتر دارد که می‌تواند فلسطین اشغالی و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد.علاوه‌ بر این، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ایران روز ۱۱ اکتبر خبر آزمایش موفقیت آمیز موشک دور برد جدید بومی خود را اعلام کرد که نخستین موشک دور برد این کشور با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.وزارت دفاع ایران تصاویر پرتاب موشک « عماد » را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد اما به جزئیات بیشتری درباره حداکثر برد یا سایر قابلیت‌های این موشک اشاره نشده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این موشک در حالی آزمایش شد که برخی مقامات ایران ماه‌ها قبل اعلام کرده بودند توافق هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهان ممکن است محدودیت‌هایی برای برنامه موشکی این کشور ایجاد کند.
خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: ایران اعلام کرده است موشک های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته ای نخواهند بود زیرا تهران هیچ برنامه ای برای تولید سلاح های هسته ای ندارد اما مقامات نظامی ایران بر توسعه برنامه موشکی این کشور تاکید کرده اند.
شبکه سی ان ان نیز ضمن انتشار خبر آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد گزارش داد: این موشک بالستیک دور برد توسط کارشناسان ایرانی طراحی و ساخته شده است که به گفته وزیر دفاع ایران می تواند تا لحظه اصابت به هدف کنترل شود.
سی ان ان در ادامه گزارش خود آورده است : پرتاب آزمایشی موشک دوربرد عماد در ایران با موفقیت انجام شده است.
همچنین شبکه فاکس نیوز گزارش داد: ایران روز یکشنبه ۱۱ اکتبر نسل جدیدی از موشک های بالستیک دور برد خود را به طور موفقیت آمیز آزمایش کرد.
هنوز برد این موشک و دقت آن مشخص نیست اما یک موشک با دقت بالا و راهنما شونده محسوب می‌شود که تا لحظه اصابت به هدف قابل کنترل است.
فاکس نیوز افزود: ایران می گوید که در حال حاضر موشک های زمین به زمینی در اختیار دارد که با برد هزار و ۲۵۰ مایل قادرند اسرائیل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهند.
روسیه کابوس تروریستهای سوریه/ داعش در آستانه فروپاشی
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
جدید ترین گزارشهای خبری منتشر شده از افزایش تعداد شکاری های بمب افکن و جنگنده های سوخو روسیه در سوریه حکایت دارد.
روسیه کابوس تروریستهای سوریه/ داعش در آستانه فروپاشی
گروه بین الملل،بنابر اعلام رسانه های روسی ازجمله شبکه خبری روسیه ۲۴ روسیه دست کم هشت فروند شکاری بمب افکن سوخو-۳۴ و پنج فروند جنگنده سوخو-۲۷ اس.ام.۳ به اسکادران های خود در سوریه افزوده است.
به گزارش افکارخبر،این اقدام در راستای اجرای دستور «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه انجام گرفت که بر تشدید عملیات ضدتروریستی در سوریه برای مقابله با گروه های تروریستی به ویژه داعش و نابودی این گروه ها تاکید کرده است.
روسیه که از ۵۵ روز پیش به درخواست رسمی سوریه و مجوز رسمی پارلمان روسیه عملیات ضدتروریستی هوایی در سوریه را آغاز کرد، ابتدا از ۳۶ فروند شکاری بمب افکن و جنگنده سوخو بهره گرفت.
به گزارش پایگاه اینترنتی عربی پرس، گروهک تروریستی داعش به دنبال حملات نیروی هوایی روسیه و در ادامه حملات زمینی ارتش سوریه و متحدین این کشور دچار فروپاشی نظامی گردیده و هم اکنون با بحران های مختلفی از جمله نفت روبرو است و همین امر باعث شده تا این گروهک حالت فوق العاده نفتی اعلام کند.
داعش به دنبال از کار افتادن دو سوم پالایشگاههای نفت سوریه (در نتیجه حملات هوایی روسیه) که در اختیار این گروهک بود مجبور شده تا برای تجار فرآورده های نفتی، قوانینی وضع کند.
حملات هوایی روسیه به منبع اصلی درآمد داعش باعث شد تا روند استخراج نفت از ۷۵ درصد چاههای نفت سوریه که در کنترل داعش است، متوقف شود و همین امر داعش را در آستانه بحران حمل و نقل و برق رسانی قرار داده است و باعث قیام مردم در مناطق تحت اشغال داعش علیه این گروهک تروریستی شود.
در همین راستا در هفته گذشته نرخ هر بشکه گازوئیل تصفیه شده به ۲۶ هزار لیره سوری و قیمت هر بشکه بنزین تصفیه شده به ۴۰ هزار لیره سوریه افزایش یافت و ظرف دو روز گذشته قیمت فرآورده های نفتی در مناطق تحت تصرف داعش دوچندان گردید.
روسیه در حال حاضر تعداد هواپیماهای خود در عملیات هوافضای ضدتروریستی را در سوریه به ۶۹فروند رساند که در پایگاه هوایی حمیمم سوریه مستقر شده اند.
گزارش های خبری رسانه های روسی حاکی است با قرار گرفتن بمب افکن قاره پیمای «توپولف ۱۶۰» یادگار اتحاد جماهیر شوروی سابق در اسکادران پروازی بمباران داعش در سوریه، اکنون این بمب افکن که به «قوی سفید روسی» شهرت دارد به کابوس گروه های تروریستی ها تبدیل شده است، زیرا فقط در طول ۲۴ ، شمار تروریست های کشته شده را به ۶۰۰ نفر رسانده است.
این بمب افکن قاره پیما با برد ۱۴ هزار کیلومتر که توان حمل ۴۵ تن بمب و جنگ افزار و حتی موشک های اتمی را دارد، با پرواز از دو پایگاه هوایی روسیه، مواضع تروریست ها در سوریه را بمباران می کنند و باز می گردند.
نیروی هوافضای روسیه با بکار گرفتن این هواپیما متکی به توان بالای مهمات، امنیت بالای عملیاتی و امکان ۱۵ ساعت پرواز مداوم، توانسته با رکورد شکنی در یک روز بیش از ۸۰۰ هدف تروریست ها را نابود کند.
آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ترکیه، قطر، کویت و عربستان از پنج سال پیش با هدف سرنگونی حکومت «بشار اسد» برنامه جذب و اعزام تروریست های افراطی از سراسر جهان به سوریه و همچنین سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش را آغاز کردند.
براساس تازه ترین گزارش سازمان امنیت فدرال روسیه، ۳۰ هزار تروریست از ۱۰۰ کشور در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.
پایگاه خبری ۲۴ امارات نیز به نقل از منابع آگاه یمنی از فرار صدها تروریست داعشی از سوریه به یمن در پی بمباران های نیروی هوایی روسیه خبر داد.
این پایگاه خبری به نقل از روزنامه کویتی القبس نوشت: صدها تن از تروریست های داعش که تا پیش از این در خاک سوریه حضور داشتند از طریق ترکیه به یمن فرار کرده اند.این تروریست های عضو گروه داعش که از جنسیت های مختلف از جمله چچن، پاکستان، افغانستان، تونس، مصر، عربستان و یمن هستند بیشتر در استان های شبوه، حضرموت، عدن، ابین و المهره حضور دارند و برخی افراد این گروه نیز در استان های شمالی متمرکز شده اند.
گزارش های خبری حاکی است کشته شدن صدها تن از تروریست های داعش براثر حملات پی در پی ارتش سوریه و هواپیماهای جنگی روسیه، راهی برای اعضای این گروه بجز فرار باقی نگذاشته است
تلاش داعش برای ساخت بمب آخرالزمان!
چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۳
مرجع : سایت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
تروریست‌های داعش تلاش می‌کنند با دسترسی به مواد منفجره مهلک، "بمب آخرالزمان" را بسازند.
تلاش داعش برای ساخت بمب آخرالزمان!
به گزارش افکارخبر، "کریس چیورز،" خبرنگار محقق در روزنامه نیویورک تایمز، تحقیقات فراوانی درمورد سلاح‌های استفاده شده مناطق جنگی مانند افغانستان، عراق، لیبی و سوریه انجام داده است. او با ارائه دلایل و مدارک موثق چگونگی رسیدن تسلیحات جنگی به دست نیروهای افراطی و تروریستی را شرح می‌دهد.
کریس چیورز به تازگی بر روی پروژه‌ای جدید درمورد "بمب آخرالزمان" داعش کار می‌کند. وی در تحقیقات خود متوجه شد داعش برای خرید و انتقال ماده خطرناک و مهلک "جیوه قرمز" به سوریه تلاش می‌کند. جیوه قرمز یک ماده منفجره است که می‌توان با آن بمبی به قدرت یک بمب نوترونی ساخت. داعش طرحی را دنبال می‌کند که در جریان آن ضربه‌ای مهلک و نهایی بر کشورهایی که آنها را "کفار" می‌نامد، وارد کند.
خبرنگار غربی درمورد ساخت این بمب گفت: هنوز اثبات نشده است که داعش بمبی با این قدرت ساخته یا آن را در اختیار داشته باشد؛ اما آنچه واضح است، تروریست‌ها درحال تهیه مواد اولیه انفجاری هستند. تروریست‌های داعش مهارت زیادی در ساخت بمب‌های دست‌ساز دارند و به دلیل انجام انفجارهای تروریستی و انتحاری فراوان، به خوبی با کارکرد مواد منفجره مختلف آشنا هستند. در حملات تروریستی ۱۳ نوامبر پاریس نیز از عامل انحاری استفاده شد. این حملات دست‌کم ۱۳۲ کشته برجای گذاشت.
حمایت روحانی از روسیه در مقابل ترکیه: هواپیمای روسیه در فضای سوریه بود و هدف قرار گرفت /موشک و هواپیما اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟

رییس‌جمهور، برگزاری اجلاس گازی در تهران و حضور مقام‌های ارشد کشورهای عضو را نشانگر اهمیت و امنیت جمهوری اسلامی ایران و اراده کشورها برای توسعه روابط با تهران دانست و گفت: البته روشن است که ایران از لحاظ انرژی و داشتن بیشترین مخازن گاز در دنیا مورد توجه ویژه جهانیان است.

به گزارش ایسنا حسن روحانی در جلسه هیات دولت با قدردانی از وزارت نفت، وزارت امور خارجه، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی و همه دست اندرکاران برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین تلاش رسانه‌ها، گفت: در این اجلاس که بسیار موفقیت آمیز، عزتمندانه و با نظم و امنیت کامل برگزار شد، بیشترین تعداد از سران و مقام‌های ارشد کشورهای عضو حضور داشتند که این امری کم سابقه و نشان دهنده عزت روزافزون جمهوری اسلامی ایران بود.

رییس‌جمهور، برگزاری این اجلاس در تهران و حضور مقام‌های ارشد کشورهای عضو را نشانگر اهمیت و امنیت جمهوری اسلامی ایران و اراده کشورها برای توسعه روابط با تهران دانست و اظهار کرد: البته روشن است که ایران از لحاظ انرژی و داشتن بیشترین مخازن گاز در دنیا مورد توجه ویژه جهانیان است.

رییس جمهوری در ادامه به ضرورت بهینه سازی مصرف داخلی و افزایش بهره‌وری از منابع انرژی در داخل اشاره کرد و افزود: در سال‌های آتی صنعت گاز و تولید را توسعه می‌دهیم و صادرات گاز را نیز به همان میزان افزایش خواهیم داد و باید تلاش‌ها روی صدور گاز به عنوان سوختی پاک متمرکز شود و در همین راستا توسعه تولید و صادرات هم از طریق خط لوله و هم از طریق گاز مایع ( LNG‌ ) از اولویت های دولت یازدهم خواهد بود.

روحانی در عین حال تاکید کرد که رساندن گاز به همه بخش ها و روستاها نیز از سیاست های دولت یازدهم است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه اجلاس تهران نشان داد که کشورهای تولیدکننده گاز مصمم هستند سیاست‌های خود را هماهنگ کرده و با همفکری و هماهنگی حضورشان را در صحنه بین‌المللی تقویت کنند، گفت: همچنین از اینکه در این فرصت ، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با سخاوتمندی به روسای شرکت کننده در این نشست وقت دیدار دادند ، قدردانی می کنم چرا که بسیار مهم و حائز اهمیت بود که سران کشورها مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مستقیم از کلام رهبر معظم انقلاب بشنوند.

روحانی تصریح کرد: در مجموع این اجلاس باعث تقویت عزت جمهوری اسلامی ایران و مفید برای توسعه و منافع ملی کشور شد.

رییس جمهوری در ادامه به موضوع تروریسم و خطرات آن برای جهانیان پرداخت و گفت: آنچه در پاریس، مالی، سرنگونی هواپیما در شرم الشیخ، بیروت و اخیرا در تونس اتفاق افتاد و البته روزانه در یمن، عراق و سوریه تکرار می‌شود، بیانگر خطرات انتشار میکروب تروریسم برای آفریقا، آسیا‌، خاورمیانه و حتی اروپا و آمریکا است و به تبع آن، ضرورت اراده جدی جهانی برای مقابله با این پدیده شوم را نشان می دهد.

روحانی با اشاره به اینکه "ما هنوز یک اراده جدی را در غرب برای مبارزه با تروریسم مشاهده نکرده‌ایم"، گفت: امیدواریم در روزها و هفته‌های آینده شاهد چنین اراده‌ای از سوی غربی‌ها نیز باشیم. به هر حال تروریست‌ها به چه کسی نفت می‌فروشند، این باید روشن شود. کامیون‌های نفت در بیابان‌های سوریه مشخص هستند که به کدام سو تردد می کنند. چطور سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی با اینها برخورد نمی‌کنند و چطور مدعیان مبارزه با تروریسم این نفت را با قیمت بسیار پایین از تروریست‌ها خریداری می‌کنند.

رییس جمهوری افزود: این سلاح‌های مدرن و موشک‌های مدرن ضد زره که در اختیار اینهاست حتی موشک‌های دوش پرتاب کن ضدهوایی را از کجا آورده‌اند و چه کسی برایشان خریداری کرده است. اینها مشخص است که از کجا آمده و تولید کجاست و در کجا انبار بوده‌اند؟ اگر واقعاً بناست با تروریست‌ها مبارزه شود باید با این مسایل مبارزه شود.

روحانی در ادامه به تردد آزادانه تروریست‌ها در برخی کشورها و همزمان برخی تبلیغات رسانه‌ای درخصوص ائتلاف‌ها علیه تروریسم اشاره کرد و گفت: اگر اراده جدی در سازمان‌های بین المللی و کشورهای اتحادیه اروپا باشد ما باید در مقام عمل اینها را ببینیم. ناتو اگر واقعا می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند، باید جدییتش را در این مسایل نشان دهد. تا امروز متأسفانه کشورهایی که با تروریست‌ها می‌جنگند محدود هستند روس‌ها با تروریست‌ها می‌جنگند و ایران از آغاز انقلاب در طول این دهه‌ها و سال‌های اخیر با تروریست‌ها جنگیده است و همواره هر کشوری که آماج حملات تروریست‌ها بوده ایران به آنها کمک کرده است.

رییس جمهوری اظهار کرد: مسأله دیگری که بسیار هشدار دهنده و خطرناک است و موضوع را پیچیده‌تر کرده است، حادثه‌ای بود که در فضای سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه اتفاق افتاد که اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم این است که هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است. حالا فرض بر این که این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ مگر می‌تواند اینقدر بی‌نظمی بر منطقه به تدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند. این اقدامات بسیار خطرناک است.

روحانی تصریح کرد: همه باید توجه داشته باشند این اقدامات تحریک کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مسأله است و همه کشورها باید مراقبت کنند. ما از کشور همسایه و دوست‌مان ترکیه می‌خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد چرا که شرایط بسیار حساس است.

رییس جمهوری گفت: روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف باشد یا اخلالی در روابط‌شان ایجاد شود چرا که این به نفع ما و منطقه نیست. ما هم می‌خواهیم که این کشورها اقدامات احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر مانع از تکرار این گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.

رییس جمهوری تاکید کرد: این گونه حوادث به نفع تروریست‌هاست و روحیه آنها را تقویت می‌کند بویژه وقتی ببینند کشورهای منطقه بر سر این مسایل با هم درگیر شده‌اند و اختلاف و فاصله میان آنها ایجاد شده است.

روحانی بااشاره به اینکه "همه کشورهای منطقه باید از کشوری که با تروریست ها می‌جنگد حمایت کنند"، گفت: اگر بنا باشد مسایل حاشیه‌ای ما را از مسأله اصلی بازدارد، موفق نخواهیم شد و ما باید همه تلاش و اراده و توانمان برای مبارزه با تروریسم متمرکز شود. غفلت از تروریسم به عنوان خطر اصلی، منطقه را دچار ناامنی های دیگری می‌کند.رییس جمهوری افزود: امیدوارم که همه از گذشته و از اعمال تروریستی این گروه‌ها درس لازم را آموخته باشند و امروز همه کشورها خود را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه آماده کنند و از دولت‌های روسیه و ترکیه که هر دو همسایه و برادر ما هستند خواهش می‌کنیم که با تدبیر مسأله را دنبال کنند و از تکرار این گونه حوادث با تدبیر و بردباری جلوگیری نمایند.رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین در ابتدای این جلسه هفته بسیج را به همه بسیجیان عزیز که چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن حماسه های استقامت آفریدند" تبریک گفت و افزود: بسیج میراث امام راحل (ره) و مایه عزت، استقلال و بستر حضور مردم در دفاع از انقلاب و آرمان‌های امام و رهبر معظم انقلاب است.روحانی ادامه داد: به ارواح طیبه تمامی شهدای بسیج و امام بسیجیان درود می فرستیم و دولت با عزم و اراده جدی همواره تلاش های سازنده بسیج را مورد حمایت قرار خواهد داد

روسیه احمدی نژاد، روسیه روحانی

ایران در زمان روحانی با دست‌هایی روبرو بود که به سمتش دراز شده است و دیگر احتیاج نبود که جمهوری اسلامی دستش را برای دوستی به سمت کسی دراز کند. همین سیاست درهای باز باعث شد تا روسیه نیز در رابطه با ایران دچار تغییر اساسی شود.

عصر ایران؛ مصطفی داننده - پوتین به تهران آمد، با رهبرانقلاب و رئیس جمهور دیدار و در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز شرکت کرد و به روسیه برگشت. این سفر به دلیل شرایط منطقه به ویژه بعد از بحران داعش برای ایران و کشورهای جهان بسیار حائز اهمیت بود. نکته ویژه‌ای که در این سفر باید به آن اشاره کرد این معناست که ایران امروز، برای پوتین و روسیه با ایران زمان محمود احمدی نژاد بسیار متفاوت است.در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد، ایران به دلیل اتخاذ سیاست‌های احساسی و تنش زا از سوی دولت وقت، تبدیل به کشوری با دوست‌های محدود بود. بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به دلیل همین سیاست‌ها، رابطه خود را با ایران به کمترین میزان خود رسانده بودند و جمهوری اسلامی مجبور بود برای جبران این عقب ماندگی دست دوستی خود را به سمت کشورهایی محدود دراز کند. روسیه، چین و برخی کشورهای آمریکای لاتین از جمله دوستان محدود ایران در زمان محمود احمدی نژاد بودند. احمدی نژاد برای جبران عدم رابطه با غرب، دست دوستی به سمت روسیه دراز کرد تا از حمایت این قدرت منطقه‌ای و جهانی در قبال فشارهای جهانی استفاده کند. مردان دیپلماسی دولت‌های نهم و دهم سعی می‌کردند با جلب نظر این کشور از رای مثبت این قدرت جهانی در پرونده هسته‌ای و مناقشات بین المللی به نفع خود استفاده کنند. به بیان ساده می‌توان گفت که در آن زمان ایران مجبور به دوستی با روسیه بود و اگر روسیه را نیز از دست می‌داد تبدیل به یکی از تنهاترین کشورهای جهان در عرصه بین المللی می‌شد.

با تغییر دولت در ایران و باز شدن درهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی کمی فضا تغییر کرد. روحانی با شعار بهبود روابط ایران با کشورهای جهان توانست تغییرات گسترده‌ای در سیاست خارجی ایران به وجود بیاورد. مهم ترین دستاورد این تغییر، توافق بزرگ هسته‌ای با 5+1 و به ویژه با آمریکا بود. ایران و آمریکا در مورد یک موضوع، پشت یک میز نشستند و گفت‌وگو کردند حتی دو رئیس جمهور در اولین سال حضور روحانی در سازمان ملل، تلفنی با هم در مورد مسائل جهان و پرونده هسته‌ای گفت‌وگو کردند. تغییر رویکرد ایران باعث شد تا کشورهای اروپایی به سمت ایران تمایل پیدا کنند و دست دوستی خود را به سمت ایران دراز کنند و به صنایع خود اشاره کنند تا بازار ایران را از دست ندهند. ایران در زمان روحانی با دست‌هایی روبرو بود که به سمتش دراز شده و دیگر احتیاج نبود تهران یکطرفه دستش را برای دوستی به سمت کسی دراز کند. همین سیاست درهای باز باعث شد روسیه نیز در رابطه با ایران دچار تغییر اساسی شود. سران کرملین فهمیدند دیگر نمی‌توانند براساس احتیاج ایران با جمهوری اسلامی رفتار کنند. آنها پی به این معنا بردند که اگر کمی در رابطه با ایران دچار اشتباه شوند و خود را کنار بکشند یک بازار بزرگ را از دست خواهند داد. آنها حالا برای رقابت با دیگر کشورهای قدرتمند جهان دست دوستی خود را به سمت ایران دراز کرده اند.

جمهوری اسلامی یک بازیگر موثر منطقه‌ای و جهانی است و تمام تصمیمات مهم خاورمیانه بدون ایران معنا و مفهومی ندارند. همین موضوع باعث شده دیگر کشورهای جهان از جمله روسیه نگاه استراتژیک به ایران داشته باشند. آنها امروز فهمیده‌اند که به ایران محتاج هستند. سخن پوتین در مورد نقش ایران در مقابله با داعش حکایت از این معنا دارد. رئیس جمهور روسیه می‌گوید: « عملیات روسیه در سوریه بدون حمایت ایران غیرممکن بود»روسیه برای احیای امپراطوری خود در مقابل آمریکا احتیاج به همکار قدرتمندی همچون ایران دارد.

سرنگونی بمب افکن روسی از منظر سیاسی

حمله به هواپیمای روسی، چند ساعت بعد از پایان سفر رئیس جمهور روسیه به ایران و هم پیمانی مجدد تهران و مسکو برای اقدام در سوریه صورت گرفت.
سرنگونی بمب افکن روسی از منظر سیاسیعصر ایران - سرنگونی یک فروند هواپیمای سوخو 24 روسی توسط اف 16 های ترکیه ای، اتفاقی مهم در میدان تحولات منطقه خاورمیانه به شمار می رود، اتفاقی که قطعاً ابعادی فراتر از یک درگیری هوایی معمولی در دفاع از مرزهای هوایی یک کشور دارد.

 از منظر کلان سیاسی در این باره، نکات زیر قابل تأمل است:

1 - سرنگونی هواپیمای جنگی کشوری که دومین ارتش قدرتمند دنیا را دارد و ابرقدرت شرق جهان محسوب می شود، توسط کشوری در حال توسعه با قابلیت های اندک نظامی (در مقایسه با روسیه) ، نمی تواند صرفاً محصول تصمیم آنکارا باشد.
بنابراین باید محل صدور حکم سرنگونی جنگنده روسی را در جایی غیر از کاخ تازه تأسیس رجب طیب اردوغان جست و جو کرد.

واقعیت این است که آمریکا و اروپا و نیز متحدان منطقه ای آنان یعنی کشورهای عربی و ترکیه ، از ورود روسیه به معادله سوریه ناخرسند هستند چرا که این حضور، تمام معادلات قبلی را بر هم می ریزد و موازنه جدیدی را برقرار می کند که مطلوب آنان نیست.

در این میان، چون قادر به خارج کردن مستقیم روسیه از سوریه نیستند، بالا بردن هزینه بازی در سوریه در روسیه، مهم ترین استراتژی آنها برای حذف مسکو از بازی است.

غربی ها ابتدا سخن از نامشروع بودن حضور نظامی روسیه در سوریه سخن گفتند. سپس روس ها را متهم کردند که مواضع مخالفان غیر داعشی اسد را بمباران می کند، آنگاه از کشته شدن غیر نظامی ها در بمباران های روسیه ابراز نگرانی کردند.

با این حال، روسیه به سیاست خود در سوریه ادامه داد و این بار، اتفاقی عملی علیه روس ها شکل گرفت: داعش، یک هواپیمای مسافری روسیه را بر فراز مصر منفجر کرد و اینک ائتلاف ضد اسد، توسط ترکیه مستقیماً جنگنده روسیه را هدف قرار داده است.

بعید نیست در آینده، اقدامات تروریستی در خاک روسیه نیز رخ دهد و داعش مسؤولیت آن را بپذیرد، خاصه آن که بخش مهمی از نیروهای داعش را چچنی ها تشکیل می دهند که همواره و حتی قبل از تشکیل داعش، تهدیدی امنیتی برای روسیه بوده اند.

2 - ترکیه که تا چند سال قبل، با سیاست خارجی "تنش صفر با همسایه ها" ، در مسیر توسعه اقتصادی قرار داشت و به موفقیت های تحسین برانگیزی هم رسیده بود، اینک در تنش بالا و بعضاً "صد" با اکثر همسایگانش قرار دارد.
کند شدن رشد اقتصادی، احیاء مجدد پ.ک.ک، بروز ناامنی های داخلی که نمونه آن را می توان در انفجارهای خونین چندی پیش سراغ گرفت، کاهش ارزش پول ترکیه، بروز نارضایتی های عمومی که حوادث میدان تقسیم استانبول و نزاع اردوغان- گولن را به دنبال داشت و ... پیامدها نخستین تغییر مسیر زمامداران ترکیه است که حتی با تغییر قانون اساسی نیز در صدد باقی ماندن در قدرت اند.

به بیان دیگر، ترکیه به سرعت در مسیر تبدیل به یک قدرت اقتصادی جدی بود ولی گویا اراده ای در کار است تا ترکیه درگیر تنش و درگیری شود و نتواند بیش از یک حد تعریف شده، رشد کند.

در حال حاضر، از بین کشورهایی که علیه اسد ائتلاف تشکیل داده اند، این ترکیه است که به طور مستقیم و بیش از همه هزینه می دهد. به عنوان مثال در همین اتفاق اخیر، یعنی سرنگونی هواپیمای روسیه توسط ترکیه، هیچ کدام از هم پیمانان آنکارا و حتی اعضای ناتو، هزینه ای نخواهند پرداخت و ترکیه، در هنگام تاوان تنها خواهد بود.

3 - هواپیماهای روسیه، مدام در سوریه و در مرزهای ترکیه پرواز می کنند و پیش از این نیز، آن طور که آنکارا اعلام کرده، وارد حریم هوایی ترکیه شده بودند. اما چرا این بار هواپیما را زدند؟
حمله به هواپیمای روسی، چند ساعت بعد از پایان سفر رئیس جمهور روسیه به ایران و هم پیمانی مجدد تهران و مسکو برای اقدام در سوریه صورت گرفت. برخی تحلیلگران بر آنند که این حمله، هشدار آمریکا و هم پیمانان اروپایی و عربی اش به روسیه است که بیش از این ، به ایران نزدیک نشود.
نکته این که بعد از توافق هسته ای و روند رو به بهبود و البته تدریجی روابط ایران و غرب، روس ها نیز در صدد نزدیک شدن بیشتر به ایران برآمده اند.

4 - پوتین در دیدار با رهبر انقلاب در تهران، یک جمله کلیدی داشت: ما از پشت به دوستان مان خنجر نمی زنیم.
فردای آن روز، وقتی هواپیمای روسی توسط ترکیه سرنگون شد، گفت: ما از پشت خنجر خوردیم.
برای سیاستمداری مانند پوتین که کلماتش را برای سخن گفتن انتخاب می کند، اشاره به تعبیر "خنجر از پشت زدن"، می تواند بسیار معنی دار باشد.

آیا روسیه در حال بازتعریف جایگاه و روابط بین المللی خود است؟ 
همین پرسش است که حمله به هواپیمای روسیه را پر ابهام تر می کند چرا که روسیه را در موقعیت ناخواسته قرار می دهد: از یک سو، شأن ابرقدرتی اش ایجاب می کند که پاسخی قاطع دهد و وارد معرکه ای جدید شود و بدین ترتیب در زمینی که دیگران برایش مشخص کرده اند بازی کند و نتواند برنامه هایش را آنگونه که خود تدوین کرده، پیش ببرد.
از سوی دیگر، اگر روسیه حمله ترکیه را بی پاسخ بگذارد، بازی حیثیت را باخته است و این، به هیچ روی مطلوب پوتین و روس های دیگر نیست.
بنابراین باید دید که کرملین چگونه این ماجرای پیچیده را مدیریت می کند؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد