سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خوزستان میزبان نشست رؤسای استانی بنیاد نخبگان کشور

کارون پرس- رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: شهرستان اهواز میزبان بیست و دومین نشست رؤسای استانی بنیاد نخبگان کشور می شود.
  

سرویس اجتماعی، علیرضا زراسوندی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر برنامه محور بودن بنیاد نخبگان گفت: با توجه به شاخص های بنیاد نخبگان در دو بخش فعالیت می کنیم.

وی افزود: بخش اول اجرای برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که عمدتا کار با شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و توسعه و گسترش امور پژوهشی را شامل می شود.

وی ادامه داد: بخش دوم فعالیت های بنیاد نیز پرداختن به امور نخبگان است و هر دو بخش برنامه های مختلف و متنوعی بر اساس شاخص های گسترده از پیش تعیین شده را شامل می شود.

وی گفت: بنیاد ملی نخبگان با توجه به برنامه های خوبی که در بنیاد خوزستان برگزار کرده است تصمیم گرفته تا بیست و دومین نشست رؤسای استانی بنیاد نخبگان کشور را روز چهارشنبه و پنجشنبه در اهواز برگزار کند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه نشست فوق بعد از دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری برنامه ریزی شده لذا باید بر اساس فرمایشات ایشان مصوبات برنامه های اجرایی در سال آینده را بررسی کنیم.

زراسوندی بیان کرد: در دیدار اخیر نخبگان با مقام معظم رهبری ایشان بر ترویج روحیه جهادی در میان نخبگان تأکید داشتند یعنی اینکه نخبگان باید دین خود را به کشور و مردم ادا کنند، بر این اساس بنیاد برنامه های مختلفی را از جمله اردوهای جهادی سلامت برگزار می کند.

وی اضافه کرد: اردوهای جهادی بنیاد با سایر اردوهای جهادی که بیشتر به کار سازندگی می پردازند متفاوت است.

وی افزود: در این اردوها به کارهای آموزشی، پژوهشی و سلامت می پردازیم. به عنوان نمونه در مناطق محروم برای دانش آموزان دبیرستان کلاس های آموزشی کنکوری برگزار کرده و یا اعضای نخبه در تخصص های مختلف علوم پزشکی را در قالب اردوی سلامت به مناطق محروم اعزام می کنیم. برنامه ریزی شده تا پایان سال سه اردوی جهادی را در خوزستان اجرا کنیم.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: دومین تأکید مقام معظم رهبری این بود که بنیاد را فراتر از نهاد، سازمان و یا وزارتخانه بدانیم و همچنین دیگر تأکید ایشان بر مسئله تأثیرگذاری نخبگان در بهبود شرایط جامعه بود.

وی افزود:سیاست هایی که در نشست دو روزه رؤسای بنیاد نخبگان سراسر کشور تدوین و ترسیم می شود در واقع بر اساس راهبردها و تأکیدات مقام معظم رهبری است.

زراسوندی یادآور شد: در بنیاد ملی نخبگان دو سند داریم ولی مهمترین سند آن سند راهبردی در امور نخبگان است و هر برنامه ای که در بنیاد اجر می شود نیز باید متناسب با این سند باشد. در نهایت نیز برنامه های مصوب در نشست فوق در قالب این سند برای اجرایی شدن تدوین می شوند.

وی تأکید کرد: همه رؤسای بنیادهای ملی نخبگان از سراسر کشور به همراه تمامی معاونان رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور در نشست مذکور حضور خواهند داشت. این نشست از ساعت هشت صبح روز چهارشنبه هفته جاری شروع شده و تا بعدازظهر پنج شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان افزود: در هر روز از این نشست سه نشست تخصصی در حوزه های برنامه ریزی و نظارتی، پشتیبانی و منابع انسانی و همچنین فرهنگی برگزار می شود. یکی از مهمترین برنامه هایی که در نشست بررسی می شود فرآیند اجرایی دریافت تسهیلات نظام وظیفه تخصصی است. در صورت احراز شرایط نخبگی افراد به ازای خدمت سربازی برای انجام طرح های تحقیقاتی به دستگاه های اجرایی معرفی می شوند.

زراسوندی با اشاره به بررسی برنامه های فرهنگی بنیاد در این نشست گفت: برنامه های مختلفی از جمله طرح دوست علمی برای توانمندسازی دانش آموزان در قالب برنامه های فرهنگی در نشست بررسی خواهند شد. این طرح در خوزستان اجرا نشده ولی برای اجرایی شدن در سال آینده بررسی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در طرح دوست علمی دانش آموزان مستعد در هر درس را از مقاطع مختلف تحصیلی شناسایی خواهیم کرد و  همچنین برای سال جاری دو برنامه بازدیدهای تخصصی برای نخبگان استان را در نظر گرفته ایم.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: تکریم و الگوسازی علما، فضلا و دانشمندان کشور از سوی بنیاد نخبگان کشور به شدت دنبال می شود که این بحث نیز در نشست بررسی می شود.

وی ادامه داد: در استان خوزستان هم پیگیر هستیم که تا پایان سال یک نشست برای تکریم از این قشرها برگزار کنیم.

زراسوندی بنیاد نخبگان را جزو محدود سازمان ها و نهادهای کاملا برنامه محور دانست و عنوان کرد: سند راهبردی نخبگان کشور یکی دیگر از برنامه های مورد بررسی در نشست خواهد بود.

وی گفت: یکی از برنامه های این سند طرح خیران نخبه پرور و اردوهای جهادی است. در استان خوزستان یک سری خیر نخبه پرور داریم که در روز دوم نشست از اولین جایزه تحصیلی که توسط یکی از خیران برای اولین بار در استان به نخبگان اهدا شد رونمایی می شود.

وی ادامه داد: این خیران هزینه های علمی نخبگان را پرداخت کرده و در واقع به صورت ماهیانه مبلغی را به نخبگان اهدا می کنند. استان خوزستان در بحث خیران نخبه پرور می تواند پیشتاز کل کشور باشد و در حال حاضر نیز سه خیر در این زمینه جذب بیناد شده اند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان بیان کرد: تشکیل مجمع خیران نخبه پرور یکی از برنامه های در دست کار بنیاد خوزستان است که بعد از بوشهر دومین استان کشور هستیم که برای این کار اقدام خواهیم کرد. خوشبختانه برای جذب این نخبگان با استقبال خوبی در استان مواجه شده ایم.

زراسوندی عنوان کرد: طرح ملی شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) یکی دیگر از طرح های بنیاد است که با مشارکت آموزش و پرورش اجرا می شود. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر نیز ضمن اشاره به این طرح نقاط قوت و ضعف آن را نیز برشمردند.

وی افزود: این طرح مورد حمایت قرار داشته و اجرا کننده آن آموزش و پرورش و ناظر آن نیز بنیاد ملی نخبگان است. سال گذشته در استان خوزستان برای دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی ناحیه دو اهواز این طرح اجرا شده که امسال پایه پنجم را نیز اضافه کرده و علاوه بر ناحیه دو در ناحیه چهار اهواز نیز اجرا خواهد شد.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان اظهار کرد: تأکید بنیاد بر تشکیل کارگروه های تخصصی است. تاکنون کارگروه صنعت آب و برق را در استان تشکیل داده و پیگیر تشکیل کارگروه حفاری و نیشکر هستیم.

زراسوندی بیان کرد: استمرار گردآوری داده ها و اطلاعات سرآمدان استان، برگزاری اردوهای جهادی سلامت، شناسایی نخبگان حوزه صنعت، برگزاری همایش راهکارهای افزایش نقش خوزستان در تولید محصولات دانش بنیان، خوزستان زیبا با اقتصاد دانش بنیان و استفاده از ظرفیت خیران و مؤسسه های خیریه از جمله برنامه های بنیاد علمی خوزستان برای اجرا در سال آینده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد