سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پیکر غضنفر رکن‌آبادی شناسایی شد/ انتقال پیکر وی به کشور

هم‌اکنون 2 تن از اعضای خانواده رکن‌آبادی در عربستان حضور دارند و پس از انجام آزمایش‌های دی.ان.ای و تطبیق شواهد و تصاویر مشخص شد که غنضفر رکن‌آبادی در فاجعه منا از دنیا رفته است.
پیکر غضنفر رکن‌آبادی شناسایی شد/ انتقال پیکر وی به کشورپیکر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق کشورمان در لبنان که در فاجعه منا مفقود شده بود، شناسایی شد و قرار است پیکر وی بامداد فردا به کشور بازگردانده شود. 
 
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، به گفته یک منبع آگاه، پیکر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان شناسایی شد.  
هم‌اکنون 2 تن از اعضای خانواده رکن‌آبادی در عربستان حضور دارند و پس از انجام آزمایش‌های دی.ان.ای و تطبیق شواهد و تصاویر مشخص شد که غنضفر رکن‌آبادی در فاجعه منا از دنیا رفته است. 
 به گفته منبع آگاه، قرار است پیکر سفیر سابق ایران در لبنان بامداد فردا به کشور بازگردانده شود و هم‌اکنون کارهای قانونی این انتقال در حال انجام است. 
 همچنین قرار است آزمایش‌های نهایی دی.ان.ای بار دیگر در ایران انجام شود.
مرحوم رکن آبادی احتمالا در قم یا تهران دفن خواهد شد.
برخی منابع پیشتر از دفن غیرقانونی او توسط عربستان خبر داده بودند و شنیده شده پس از نبش قبر و تایید هویت او نسبت به برنامه ریزی انتقال پیکر اقدام شده است.
 غضنفر رکن‌آبادی در سال 1345 در قم متولد شد و از سال 1389 تا اردیبهشت 1393 به عنوان سفیر ایران در لبنان خدمت کرد. 
 وی سرانجام در دوم مهرماه سال جاری همزمان با عیدقربان در مراسم مناسک حج و در سرزمین منا مفقود شد.  
در ابتدا زمزمه هایی مبنی بر ربوده شدن سفیر سابق ایران در لبنان مطرح بود و حتی رسانه های سعودی مدعی شده بودند چنین فردی وارد عربستان نشده اما وزارت خارجه با انتشار گذرنامه رکن آبادی و مهر های ورود او به عربستان اعلام کرد که سرنوشت او را پیگیری خواهد کرد.
مرتضی رکن ابادی برادر سفیر سابق ایران در لبنان گفت: طبق صحبت‌های انجام شده،پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی روز پنجشنبه (5 آذر ماه) از طریق کشور عمان به خاک ایران وارد می‌شود.
او تاکید کرد: به محض ورود پیکر این برادر عزیز در اولین فرصت در مورد مراسم تشییع و خاکسپاری اطلاع‌رسانی‌های لازم را خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مکان خاصی برای دفن پیکر مطهر وی در نظر نگرفته‌ایم، گفت: اما در حال حاضر دو گزینه تهران و شهر قم که زادگاه برادرم بود، وجود دارد اما هنوز در باب مکان دفن به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.
رکن‌‌آبادی در واکنش به اینکه مرحوم رکن‌آبادی تا لحظه آخر زنده مشاهده شده آیا در مورد این مسئله پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد، نیز گفت: پس از انتقال پیکر مطهر به کشور تیم پزشکی متشکل از پزشکی قانونی، ناجا و معراج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر روی علت واقعه فوت کار می‌کنند و این موضوع را مشخص خواهند کرد.

خط پرواز جنگنده روس قبل از سرنگونی توسط ترکیه (+نقشه)

 نقشه‌ای که ارتش ترکیه منتشر کرده و می گوید که مسیر حرکت هواپیمای سرنگون شده روسی (خط قرمز رنگ) را نشان می دهد که به حریم هوایی ترکیه وارد شده است. به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، روسیه اما می‌گوید ثابت می‌کند این هواپیما در حریم هوایی سوریه بوده است.
 رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند که هواپیما با یک موشک زمین به هوا توسط شورشیان سرنگون شده است ولی ارتش ترکیه می‌گوید این هواپیما را با دو جت F-16 سرنگون کرده است.
خط نقشه پرواز جنگنده روس قبل از سرنگونی توسط ترکیه (+نقشه)

انفجار هواپیمای روسیه به سود ایران است؟!

farhangnews_134497-384229-1436775560.jpg
شناسهٔ خبر: 2978054 -
فرهمند علیپور در تحلیلی گفته است که کشورهای غربی فهمیده اند ترکیه می خواهد دردسری جدید برای آن ها درست کند.

علیپور نوشته است: ولادیمیر پوتین در واکنش به رفتارهای عجیب و غریب ترکیه گفته بود :" انگار ما هواپیمای آنها را زده ایم." ترکیه هواپیمای جنگنده روسیه را در خاک سوریه ساقط کرد به سرعت هم سفیر انگلیس و آمریکا و روسیه و چین.. را احضار کرده اند! در استانبول هم در برابر کنسولگری روسیه تجمع اعتراضی بر پا کرده اند! اردوغان دستور تشکیل جلسه امنیتی فوری هم صادر کرد! واقعاً هم انگار روس ها هواپیمای ترکیه را زده اند.گرچه هنوز زود است اما تا اینجای کار اردوغان زیان دید و خوب حساب و کتابهایش خوب از آب در نیامد. روس ها که دومین گروه بزرگ توریست ترکیه را تشکیل می دهند - آلمان با صدور ۵ میلیون توریست، روسیه با ۳.۵ میلیون و بریتانیا با ۲.۵ میلیون بزرگترین صادرکنندگان توریست به ترکیه هستند - سفرهای توریستی خود را معلق و لغو کرده اند.واکنش رهبران غرب هم تا اینجای کار آنگونه نبود که اردوغان میخواست. آنها فهمیدند که دولت آنکارا می خواهد دردسری برای ناتو و غرب درست کنند.از لحاظ اقتصادی غیر از مسئله توریسم، از لحاظ واردات کشاورزی و مواد غذایی و.. هم به سود ایران خواهد شد. روسیه که از سوی اروپایی ها تحریم شد سریعا واردات محصولات غذایی و کشاورزی اروپایی به خاک کشورش را ممنوع کرد و در عوض از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا وارداتش را آغاز کرد. روسیه در نتیجه بازارهای خود را به شدت بر روی محصولات ترکیه ای باز کرده بود در عوض خیلی آرام تر و کمتر بازارهای خود را بر روی کالاهای ایرانی باز کرد. 

نجات خلبان روسی توسط کماندوهای سوری

پرچم روسیه و سوریه
شناسهٔ خبر: 2978209 -
رسانه های عرب زبان از نجات خلبان روسی توسط کماندوهای ارتش سوریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، شماری از کماندوهای سوری در عملیاتی موفقیت آمیز خلبان جنگنده روسیه  را که روز گذشته سقوط کرد نجات دادند.

این خلبان به پایگاه «حمیمیم» منتقل شده است. جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

یک فروند جنگنده روسیه روز گذشته توسط ترکیه هدف قرار گرفت و سرنگون شد، خلبانان این جنگنده ناگزیر به خروج اضطراری شده بودند. منابع امنیتی در ترکیه شب گذشته از زنده بودن خلبانان جنگنده ساقط شده روسیه توسط ترکیه خبر داده بودند.

این منابع اعلام کرده بودند که خلبانان روسی در اختیار گروه های تروریستی قرار دارند و سازمان امنیت ملی ترکیه با ارتباط با این گروه ها در تلاش است تا آنها را زنده به این کشور منتقل کند.

پیشتر«آلپاسلان چلیک» جانشین فرمانده ترکمن های سوریه در گارد دوم ساحلی در گفتگویی با خبرگزاری دوغان ترکیه کشته شدن دو خلبان روسی جنگنده ساقط شده این کشور توسط ترکیه را تأیید کرده بود.

5 نکته درباره سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه

حادثه سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه در مرز سوریه، روسیه را بیش از پیش به ایران نزدیک تر خواهد کرد. ائتلاف نظامی ایران - روسیه و در نمونه گسترده تر آن ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب الله لبنان را تقویت خواهد کرد. همچنین ترکیه را به کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات و آمریکا نزدیک تر خواهد کرد.

عصرایران؛ رضا غبیشاوی - دیروز سه شنبه یک فروند جنگنده سوخوی روسیه در مرز سوریه، توسط جنگنده های اف 16 ترکیه سرنگون و حداقل یکی از خلبانان روس نیز کشته شد. همچنین در عملیات نجات این خلبانان، یک نظامی دیگر روسیه کشته شد.

ترکیه می گوید جنگنده روس حریم هوایی اش را نقض کرده اما مسکو این موضوع را رد می کند. این حادثه تنش جدی و کم سابقه ای را رقم زد. این برای نخستین بار در بیش از 50 سال گذشته است که یک جنگنده روس توسط یک عضو ناتو مورد هدف قرار می گیرد.

در این باره می توان به 5 نکته اشاره کرد.

1- انگیزه

انگیزه این اقدام چه بود؟ چرا ترکیه دست به این اقدام زد؟

- انگیزه اعلامی که آنکارا بر روی آن تأکید دارد این است که ترکیه درباره مرزهای هوایی اش حساس است و قبل از این نیز بر سر همین موضوع، یک جنگنده سوریه را در مرزهای مشترک میان دو کشور سرنگون کرده بود.

پیش از این هم دولت ترکیه چند مرتبه به دولت روسیه درباره نقض حریم هوایی اش هشدار داده بود و ضمن احضار سفیر روسیه در آنکارا گفته بود قواعد درگیری را پس از 3 مرتبه هشدار به هواپیمای متجاوز به مرزهایش اعمال خواهد کرد. هر چند که روسیه می گوید که هواپیمایش وارد حریم هوایی ترکیه نشده بود و آمریکا گفته است این حضور در فضای ترکیه فقط چند ثانیه بوده است.

- ورود به حریم هوایی دیگر کشورها البته بر اساس قوانین بین المللی غیرمجاز است اما میان نقض حریم هوایی یک کشور و سرنگون کردن جنگنده خارجی فاصله بسیاری وجود دارد.

یادمان باشد در تیر ماه 1391 ( ژوئن 2012) نیز پدافند هوایی سوریه یک فروند جنگنده ترکیه را به دلیل نقض حریم هوایی سوریه در دریای مدیترانه سرنگون کرد. در همان مقطع نیز اردوغان (نخست وزیر وقت ترکیه) از اینکه به دلیل ورود به حریم هوایی کشور دیگری، یک جنگنده هدف گیری و سرنگون شود به شدت انتقاد کرده بود. البته ترکیه اندکی بعد انتقام گرفت و به همین بهانه نقض حریم هوایی، یک جنگنده سوریه را سرنگون کرد تا دو طرف بی حساب شوند.

به نظر می رسد مقامات ترکیه با سرنگونی جنگنده روس به دنبال ارائه پیام جدی درباره عملکرد مسکو در سوریه باشد.

انگیزه دوم را می توان اوج نارضایتی ترکیه از دخالت نظامی روسیه در سوریه است. حملات گسترده جنگنده های روسیه علیه مواضع داعش، گروه های مسلح و مخالفان مسلح بشار اسد، نارضایتی دولت ترکیه را به اوج خود رسانده است.

دخالت نظامی روسیه در سوریه به ایده سرنگونی سیاسی یا مسلحانه بشار اسد در سوریه پایان داد. جنگنده های روسیه علاوه بر بمباران داعش در حال هدف قرار دادن مخالفان مسلح بشار اسد هستند و این یعنی پنبه کردن رشته های اردوغان. همان نیروهایی که توسط ترکیه مسلح و آموزش داده شده اند و مورد حمایت همه جانبه آنکارا هستند.

- انگیزه سوم نوعی حمایت از ترکمن های سوریه است. ترکمن های سوریه که جمعیت آنها بین یک تا دو میلیون نفر تخمین زده می شود در صف مخالفان مسلح دولت بشار اسد قرار دارند. در روزهای اخیر مراکز ترکمن ها سوریه که با اسد می جنگند، به شدت مورد هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفته بود. از این نظر دولت ترکیه تلاش کرده از ترکمن های سوریه حمایت کند انگیزه ای که با حمایت گسترده ای داخلی در ترکیه هم روبه رو خواهد شد.

- حملات مسلحانه داعشی ها در پاریس با 129 کشته در کنار سرنگونی هواپیمای مسافربری روسیه در بمب گذاری داعش با بیش از 200 کشته باعث شد پاریس و مسکو پس از ماه ها تنش و اختلاف بر سر اوکراین و بشار اسد، این بار بر سر مبارزه با داعش به یکدیگر نزدیک شوند. پوتین دستور داده بود ارتش روسیه در دریای مدیترانه با ارتش فرانسه به عنوان هم پیمان در جنگ با داعش رفتار کنند. نظامیان روس نیز قبل از بمباران داعش، به یاد قربانیان حملات پاریس، بر روی بمب ها نوشتند: برای فرانسه.

 این حادثه سرنگونی جنگنده روس باعث می شود دوباره میان فرانسه و روسیه خطی از تفاوت ترسیم شود و این برای اردوغان و ترکیه خوشایند است. ترکیه هم اکنون بر خلاف فرانسه و روسیه، اولویت اولش سرنگونی بشار اسد است نه داعش.

2- واکنش روسیه

هم اکنون همه نگاه ها به واکنش روسیه و به طور مشخص شخص پوتین به سرنگونی جنگنده روس توسط ترکیه است. او چه واکنشی خواهد داشت؟

به نظر می رسد می توان اینگونه درباره واکنش احتمالی مسکو در برابر ترکیه سخن گفت:

- در آینده ای نه چندان دور احتمالاً یکی از هواپیماهای نظامی ترکیه وارد حریم هوایی سوریه خواهد شد و احتمالا از سوی ارتش روسیه یا سوریه مورد هدف قرار خواهد گرفت.

- روسیه نقش نظامی خود را در روسیه در حمایت از بشار اسد، حمله به داعش و همه گروه های مسلح خارج از چارچوب دولت بشار اسد و هم پیمانانش را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

- احتمال نرمش روسیه در موضوع سرنوشت بشار اسد و کناره گیری او از قدرت کاهش خواهد یافت.

- روسیه تلاش خواهد کرد به طور خاص در دو صحنه داخلی سوریه و ترکیه انتقام گیری غیرمستقیم کند.

انتقام در صحنه داخلی سوریه با استفاده از تقویت حضور خود و افزایش حملات به مواضع طرف های غیرحامی اسد و در صحنه داخلی ترکیه نیز احتمالا با حمایت از گروه هایی مخالف مسلح مانند پ ک ک خواهد بود.

- واکنش ابرقدرت و دردناک

همه هم اکنون در انتظار واکنش روسیه هستند. یک واکنش از موضع ابرقدرت و دردناک. یک واکنش از موضع عضو دائم شورای امنیت و دارای یکی از ارتش های بزرگ جهان و دارنده بیشترین بمب های هسته ای جهان و صادرکننده بزرگ تسلیحات و دارای قدرت هژمون منطقه ای. اگر واکنش روسیه و پوتین خارج از این چارچوب باشد قطعا ترکیه برنده این بازی خواهد بود و از مواهب آن بهره مند خواهد شد و در مقابل همه مانورهای تسلیحاتی - نظامی روسیه از اوکراین تا سوریه بر باد خواهد رفت.

- به دلیل عضویت ترکیه در ناتو و وجود قانون حمایت نظامی از اعضا، روسیه رفتار محتاطانه ای خواهد داشت.از سوی دیگر از آنجایی که طرف این ماجرا ابرقدرت اتمی چون روسیه است در صورت واکنش سخت مسکو به آنکارا، ناتو به اقدامی بیش از صدور بیانیه و تهدید دست نخواهد زد.

- یکی از دو خلبان در دست مخالفان اسد است. گفته می شود وی را ترکمان های سوریه اسیر کرده اند که به ترکیه نزدیک اند. بنابراین، مسکو مجبور است این موضوع و آزادی خلبانش را در رفتارهای آتی خود لحاظ کند. اگر هر دو خلبان کشته شده بودند، مسکو می توانست راحت تر تصمیم بگیرد.

3 -  رقابت و رویایی تکنولوژیکی نظامی روسی - آمریکایی 

این حادثه نوعی شکست برای فناوری نظامی روسی در برابر فناوری نظامی آمریکایی به شمار می رود.

اینکه جنگنده های آمریکایی اف 16 ترکیه بتوانند در نبرد هوایی جنگنده سوخوی 24 روسی را بزنند اتفاق خوبی برای وجهه روسیه به عنوان دومین فروشنده بزرگ سلاح جهان نیست.

البته، قابلیت های دو هواپیما را نباید نادیده گرفت که اولی(سوخو) بیشتر برای بمباران است و دومی(اف 16) مهیای جنگ های هوایی.
در واقع، هواپیمای بمب افکن روسی، در مأموریت بمباران اهداف زمینی بود نه جنگ هوایی.

این اتفاق در گذشته هم تکرار شد که از جمله می توان به  رویارویی موشک های آمریکایی پاتریوت عربستان سعودی با موشک های روسی اسکاد صدام در سال 1991 اشاره کرد.

در ماه های اخیر نیز بارها در جنگ عربستان سعودی در یمن، موشک های پاتریوت آمریکایی سعودی با موشک های اسکاد روسی شلیک شده از خاک یمن مقابله کردند.

روسیه باید از حیثیت خود دفاع کند. حیثیتی که در سال های اخیر با حمله قدرتمندانه به گرجستان و کندن دو بخش از این کشور و ارائه استقلال به آنها (اوستیای جنوبی و آبخازیا)، حمله نظامی به شبه جزیره کریمه اوکراین و الحاق آن به روسیه، حمایت از استقلال طلبان / تجزیه طلبان شرق اوکراین در برابر دولت مرکزی این کشور و دست آخر ورورد نظامی به سوریه به اوج خود رسیده  اما هم اکنون آسیب دید.

4 - تاثیرات

حادثه سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه در مرز سوریه:

 - روسیه را بیش از پیش به ایران نزدیک تر خواهد کرد. ائتلاف نظامی ایران - روسیه و در نمونه گسترده تر آن ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب الله لبنان را تقویت خواهد کرد.

- ترکیه را به کشورهای عربستان سعودی، قطر و امارات و آمریکا نزدیک تر خواهد کرد.

- مقامات آمریکایی از این حادثه و تلفات روس ها در سوریه خوشحال هستند.

- این اتفاق به سود دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و کردهای سوریه است.

- این اتفاق حل بحران سوریه را پیچیده تر می کند.

5 - نتیجه گیری

این حادثه در کوتاه مدت باعث شادی دل رقبا و مخالفان روسیه در منطقه (عربستان سعودی، قطر و امارات) و در جهان (آمریکا) و ترمیم وجهه آسیب دیده آنکارا و اردوغان و ضربه به وجهه روسیه می شود اما در میان مدت و بلندمدت باعث آسیب دیدن منافع ملی ترکیه خواهد شد.

ترکیه با این اقدام در جایگاه آلت دست قدرت های جهانی و منطقه ای رقیب روسیه قرار گرفت. رقبایی که نمی توانند به هنگام پرداخت هزینه در کنار آنکارا باشند، همانگونه که گرجستان و اوکراین در رویارویی با روسیه نتوانستند حمایتی تاثیرگذار، ملموس و سرنوشت ساز از بزرگترین رقیب مسکو دریافت کنند.

اردوغان، روسیه را تهدید کرد

اردوغان گفت هرگونه حمله به ترکیه به مثابه حمله به ناتو خواهد بود.
رئیس جمهور ترکیه به روسیه درباره حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه هشدار داد و با لحنی تهدید آمیز گفت اگر روس ها دوستی ترکیه را از دست بدهند بیشتر از این زیان خواهند کرد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به هرگونه حمله ای پاسخ خواهد داد. 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه روزنامه اینترنتی رأی الیوم که از انگلیس به روز می شود اعلام کرد رجب طیب اردوغان به مسکو درباره نقض حریم هوایی ترکیه و از دست دادن دوستی با آنکارا هشدار داد و گفت ناتو که ترکیه عضو آن است به هرگونه حمله به خاک این کشور پاسخ خواهد داد. 
اردوغان در کنفرانس خبری در بلژیک گفت ناتو «در قبال نقض حریم هوایی ترکیه توسط روسیه» موضع گیری کرده است.
وی ابراز اطمینان کرد ناتو به موضعگیری اش ادامه خواهد داد.
اردوغان گفت هرگونه حمله به ترکیه به مثابه حمله به ناتو خواهد بود. 
خبرگزاری آناتولی ترکیه با اعلام هشدار اردوغان به مسکو درباره عواقب از دست دادن روابط با آنکارا، به نقل از رئیس جمهور ترکیه افزود:«روسیه باید بداند اگر این کشور ، دوستی مانند ترکیه را که در بسیاری از زمینه ها با آن روابط دارد از دست بدهد ، خیلی چیزهای دیگر را از دست خواهد داد.»
اردوغان خاطر نشان کرد کشورش میزبان بیش از دو میلیون آواره سوری و حدود سیصد هزار آواره عراقی است و بین مسلمانان و ایزدی ها و مسیحیان تفاوتی قائل نیست. 
اردوغان مدعی شد بشار اسد باعث کشته شدن حدود 300 هزار نفر شده است و تروریسم دولتی مرتکب می شود اما کشورهایی مانند ایران و روسیه از وی حمایت می کنند. 
اردوغان به برنامه آموزش و مجهز کردن نیروهای مخالف مسلح و منطقه امن اشاره کرد وگفت: «‌کسانی هستند که منطقه امن را منطقه حائل تفسیر می کنند و این چیزِ اشتباهی است زیرا یک منطقه خالی از تروریسم قلمداد می شود تا سوری ها در صورتی که این منطقه به وجود آید به آن منتقل شوند و در آن زندگی کنند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد