سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

پنج جاده زیبای جهان

خانواده ایرانی -مسیر مهم است، نه مقصد؛ این جمله‌ای است که عده‌ای در مسافرت‌ها بر زبان می‌آورند. سراسر جهان، کیلومترها جاده گسترده شده‌اند و در همین حال که جاهای مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند، می‌توانند نماهای دلپذیری را نیز برای رهگذران ایجاد کنند.

با انتشار۵ جاده زیبای جهان خوب است بدانید که جاده چالوس، چهارمین جاده این لیست است.

۱- جاده میلفورد (Milford)- نیوزیلند

این جاده، در مسیری به اندازه ۱۴۴ مایل از میان پارک ملی «فیورلند»، در قلب آلپ جنوبی عبور می‌کند. این مسیر همچنین به «میلفورد ساند» متصل می‌شود؛ یکی از مکان‌هایی که سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» در آن فیلمبرداری شده است.

 

۲- جاده استلویو پس ترولستیگن(Stelvio Pass)- ایتالیا

این جاده دومین جاده مرتفع آسفالت شده در آلپ محسوب می‌شود و والتلینا را به دره آدیگه و مرانو متصل می‌کند. جاده استلویوپس در نزدیکی مرز با سوئیس و در ۷۵ کیلومتری بولزانو واقع شده است. این جاده دارای ۴۸ پیچ تند و خطرناک است. همچنین این مسیر یکی از طولانی‌ترین جاده‌های مارپیچی در جهان، محسوب می‌شود.

 

۳- جاده زیبای گریت اوشن(Great Ocean Road)- استرالیا

در کنار جاده زیبای گریت اوشن (Great Ocean) در استرالیا می‌توانید از تخته سنگ‌های آهکی که به «دوازده رسول» معرفند و همچنین نمایش وال‌ها، جنگل‌های بارانی و پارک‌های ملی زیبا لذت ببرید.

 

۴- جاده چالوس- ایران

جاده چالوس شاید از معدود جاده¬های ایران باشد که عبور از آن، تنها بهانه رسیدن به یکی از اماکن گردشگری نیست، چرا که این جاده، خود از مناطق بسیارپرطرفدار گردشگری است و سالانه میلیون ها نفر، مهمان طبیعت زیبا و منحصر به فرد این جاده می شوند.

 

چهارمین جاده زیبای دنیا که صرف نظر از زیبایی رویایی اش، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی کشورهم محسوب می شود. این جاده از شمال به استان مازندران و شهرستان چالوس، از شرق به شهر تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج می رسد. جاده‌ای با قدمت ۸۰ سال، که با پیچ و خم‌های متعدد در دل کوه و زیبایی‌های بکر طبیعی، سفری خیال انگیز را برای مسافران رقم می زند.

رودخانه کرج که به موازات جاده کرج- چـالوس امتداد دارد، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که مثل جزیره‌ای کوچک در آن سوی آب سدکرج قرار گرفته، زیبایی‌های این جاده را چند برابر کرده است. جاده کرج - چالوس در هر فصل به رنگی درمی‌آید و گاه تضاد رنگ‌ها چنان مناظر باشکوهی را مقابل چشمانتان می آورد که هر لحظه ممکن است دچار توهم خواب بودن و رویا دیدن شوید! در برخی از ماه های سال، از تهران که به سمت چالوس حرکت می کنید در ابتدای راه آسمان آفتابی است. به ارتفاعات هزار چم و سیاه بیشه در میانه راه که می رسید با کوه های پربرف و زمین یخ زده و آسمان مه آلود رو به رو می شوید و پیچ و خم ها را که پشت سر می گذارید، آسمان ابری و بارانی بالای سر شماست.

از سال ۱۳۱۲ که این جاده مورد بهره برداری قرار گرفت تا مسیر تهران به ساحل دریاچه خزر، هموار وکوتاه شود، کم کم انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی هم در کنار این جاده شکل گرفتند. این در حالی بود که ساخت سد امیر کبیر کرج در سال نیز1340 به جاذبه های این جاده اضافه کرد و در زمان کوتاهی جاده چالوس که نام اولیه آن جاده 59 بود، به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شد.

این جاده تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی نظیر کندلوس دارد که گاه قدمت آن، به بیش از هزاران سال می رسد. جالب است بدانید که تا اواخر دوره قاجار، اصلا جاده کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این‌ منطقه را تشکیل می داده است. اما این راه ناهموار آنقدر طولانی نبود تا ارتباط شمال و جنوب کشور را میسر کند.

به نقل از گفته‌های شفاهی مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود، تشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ به آنها پول داده می‌شده ‌است.

تونل های بلند و کوتاه این مسیر هم از دیگر جاذبه های دیدنی و جالب توجه جاده چالوس است. تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و 886 متر وعرض پنج الی هفت متر و ارتفاع شش متر، که کار ساخت آن چهار سال طول کشیده و در سال 1318 به بهره برداری رسیده است. با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شده، تا پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد.

با وجود مناظر زیبای اطراف این جاده، اما نقاط حادثه‌خیز زیادی در طول مسیر جاده چالوس وجود دارد. به دلیل جنس آهکی و رسوبی کوه‌ها، هر از چندگاهی ریزش سنگ روی جاده چالوس باعث بسته شدن آن می‌شود. در زمستان‌ها نیز خطر بهمن رانندگان را تهدید می‌کند. عرض کم جاده و عمر طولانی آن نیز از دیگر موارد خطرناک بودن جاده چالوس است.

۵- جاده کابوت((Cabot)- کانادا

این جاده‌ ایران، جزء ۵ جاده زیبای جهان است(+عکس)

مسیر کابوت در نووا اسکاتیا یکی از خوش‌منظره‌ترین مسیرهای رانندگی در کانادا است که از بخش بزرگتر جزیره کیپ برتون شروع شده و نماهایی بسیار زیبا از جنگل و اقیانوس دارد. در همین حال که از این جاده عبور می‌کنید، اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید یک دسته وال نیز در حال شنا کردن ببینید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد