سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آسم به دانش‌آموزان خوزستان رسید

  

جالب اینکه بخش عمده‌ای از آنهایی که در این قضیه دچار مشکل شده‌‌اند کسانی بودند که از بدو تولد ساکن اهواز بوده‌اند».
در شرایطی که خبر مشکلات تنفسی مردم اهواز به دلیل بارش باران به گوش می‌رسد و تعداد زیادی از آنها را روانه بیمارستان کرده، استاندار خوزستان از افزایش تدریجی بیماری آسم و دیابت در دانش‌آموزان این استان خبر داد و گفت: «نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشخص کند علت این بیماری‌ها براساس کدام‌یک از موارد نوع تغذیه، مشکلات زیست‌محیطی، کم‌تحرکی یا ژنتیک است».

به گزارش شرق، عبدالحسن مقتدایی روز گذشته در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان خوزستان با ذکر این نکته بر ضرورت عارضه‌یابی و پیگیری وضعیت بیماری دیابت و آسم در دانش‌آموزان خوزستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تأکید کرد و گفت: نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشخص کند علت این بیماری‌ها براساس کدام‌یک از موارد نوع تغذیه، مشکلات زیست محیطی، کم‌تحرکی و یا ژنتیک است.

شرایط پیش‌آمده برای دانش‌آموزان اهوازی جدا از مسائل ژنتیکی، قطعا می‌تواند نتیجه بحران آلودگی هوای این منطقه نیز باشد. چندی پیش خبری از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شد که گفته می‌شد براساس آن، اهواز آلوده‌ترین شهر جهان است.

در گفت‌وگویی که رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان خوزستان با روزنامه «شرق» انجام داده بود، درباره وضعیت ریه مردم ساکن این استان گفت: «ریه مردم تحریک شده است و دیگر ریه‌شان، ریه عادی نیست.

ریه‌ای که مردم خوزستان دارند به‌ویژه در شهرهای مرکز و جنوب استان و کمتر در  شهرهای شمالی، ریه یک فرد عادی نیست. این ریه با کوچک‌ترین حساسیتی در محیط واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل است که بحث بیماری‌های تنفسی یکی از مشکلات مردم اینجا شده است».

از طرفی هم دکتر عصاره‌زادگان، متخصص ایمونولوژی ساکن اهواز، ریه مردم این شهر را به ریه یک جانباز شیمیایی تشبیه و بیان کرد: «ریه ساکنان این شهرها به دلیل سال‌ها تنفس هوای آلوده و آلاینده‌های مختلف از حالت عادی خارج شده است.

مطالعات نشان داده‌‌اند که ریه افرادی که برای مدت طولانی در تماس با آلاینده‌های صنعتی بوده‌اند آستانه پایینی برای پاسخ به محرک‌های عامل حملات آسم دارد و پاسخ آن به این محرک‌ها شدیدتر است.

همان‌طور که ریه یک جانباز شیمیایی بر اثر تنفس گازهای آلوده آسیب دیده است، ریه مردم خوزستان و اهواز هم به دلیل سال‌ها تنفس آلودگی‌های مختلف، ریه سالمی نیست؛ چیزی شبیه به ریه جانبازان شیمیایی، البته به نسبت بسیار زیادی آسیبی که این ریه‌ها دیده‌اند خفیف‌تر است.

البته به‌همین‌دلیل نباید فراموش کنیم ریشه ماجرا فقط به تنفس عوامل آلرژیک موجود در هوای بعد از باران خلاصه نمی‌شود، بلکه ورود چنین مواد آلرژی‌زایی به ریه‌های ناسالم و به‌شدت تحریک‌پذیر شهروندان شاید عامل اصلی این موضوع باشد.

جالب اینکه بخش عمده‌ای از آنهایی که در این قضیه دچار مشکل شده‌‌اند کسانی بودند که از بدو تولد ساکن اهواز بوده‌اند».

سال ٩٢ و به دنبال اولین بارش پاییزی، مشکلی به نام مراجعات حاد به اورژانس‌های بیمارستانی در استان خوزستان، به‌ویژه در شهر اهواز به وجود آمد و البته در سال ٩٣، شدت بیماری افزایش پیدا کرد، اما شاهد کاهش گسترده آن بودیم، یعنی حجم مراجعان از نظر تعداد کمتر بود، اما بیمارانی که نیاز به بستری در بخش‌های ویژه داشتند بیشتر شده بودند.

اما مطابق آمار‌های منتشره امسال باوجود اینکه حجم مراجعات بالاست، ولی تعداد بیمارانی که نیاز به بستری در بخش‌های ویژه و حتی معمولی دارند، خوشبختانه نسبت به سال ٩٣ کمتر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد