سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

برای رفتن به عتبات در اربعین چه کنیم؟

   

تهیه گذرنامه اولین گام پس از تصمیم گرفتن برای انجام پیاده‌روی اربعین است. اقدامی که امسال با جدیت پیگیری می‌شود و مسئولان ایرانی و عراقی تأکید کرده‌اند به هیچ عنوان اجازه خروج از کشور بدون داشتن گذرنامه را نمی‌دهند.
به گزارش مشرق، برنامه‌ریزی درست و انجام دقیق مقدمات سفر، قدر مسلم موجب تحقق سفری مطلوب می‌شود. در این میان سفرهایی که جنبه زیارتی و معنوی دارند، با توجه به اینکه فرصتی بی‌بدیل در زندگی فرد مسلمان محسوب می‌شوند، باید با دقت بیشتری برنامه‌ریزی شوند تا حض معنوی کامل به همراه داشته باشند.
برای داشتن چنین برنامه‌ریزی باید با افراد باتجربه مشورت و قبل از سفر با مقدمات آن آشنا شد. با همین هدف طی هفته جاری مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در خصوص سفر اربعین داشت را برای علاقه‌مندان به این سفر ارائه می‌کنیم.

تهیه گذرنامه:
برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی همانند هر سفر خارجی دیگر، نیاز به همراه داشتن گذرنامه است. از این رو، همه مشتاقان این سفر قبل از هر اقدامی لازم است نسبت به دریافت گذرنامه معتبر از مراجع قانونی اقدام کنند.

چند توصیه:
1- لطفا تا پیش از رسیدن ایام اربعین نسبت به دریافت گذرنامه از طریق دفاتر پلیس + 10 اقدام کنید تا با کمبود وقت و ازدحام در ایام اربعین مواجه نشوید.
2- گذرنامه باید حداقل چهار ماه از تاریخ خروج، اعتبار داشته باشد. بدیهی است چنانچه اعتبار آن کمتر از این میزان باشد، از خروج شما جلوگیری خواهد شد. بنابراین باید نسبت به تمدید آن اقدام شود.

تهیه روادید(ویزا):
در این سفر علاوه بر گذرنامه، ویزا نیز باید اخذ شود. ویزا عبارت است از مجوز عبور از مرز که توسط سفارت و کنسولگری عراق و یا نمایندگی‌های آن صادر می‌شود. برای تهیه ویزا از دفاتر زیارتی و سایر مراکز قانونی معرفی شده اقدام شود. زائری که با ویزای صادر شده از مرز عبور می‌کند، حداکثر یک ماه می‌تواند در عراق بماند و بعد از آن اقامت وی غیر قانونی محسوب شده و در صورت عدم تمدید بازداشت خواهد شد.

مجوز خروج:
یکی دیگر از اقدامات جهت سفر به عراق دریافت مجوز خروج است. این مجوز مخصوص افرادی است که بنابه دلایلی حتی با داشتن ویزا و گذرنامه، نمی‌توانند از کشور خارج شوند.
برخی از افرادی که به این مجوز نیاز دارند عبارتند از:
- سربازان وظیفه و کسانی که در سن مشمولیت خدمت سربازی قرار دارند، این دسته باید مجوز لازم را از سازمان نظام وظیفه بگیرند.
- نظامیان
- طلاب حوزه‌های علمیه
- دانشجویانی که خدمت سربازی انجام نداده‌اند
- مشمولین خدمت سربازی
- کسانی که به دلایلی ممنوع الخروج هستند مانند بدهکاران مالیاتی
در حال حاضر سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir از سوی سازمان حج و زیارت برای ارائه اطلاعات و درخواست ویزا اعلام و به علاقه‌مندان سفر پیاده‌روی اربعین توصیه شده است که به صورت گروهی و یا فردی اطلاعات خود را در این سامانه ثبت‌کنند.
همچنین دولت عراق اعلام کرده است در 11 نقطه از کشور مکان‌هایی را برای تسهیل در صدور ویزا برای زائران اربعین در نظر خواهد گرفت.

منبع: ایکنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد