سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

علل خستگی و خواب آلودگی در طول روز

اهواز - ایرنا - یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب (نورولوژیست) گفت: شکایت از خستگی و خواب آلودگی در طول روز یکی از علل شایع مراجعه به پزشک است در نتیجه بررسی علل این وضعیت ضروری به نظر می رسد.

دکتر سیداحسان محمدیانی نژاد دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خستگی و خواب آلودگی، شامل مجموعه علائمی شامل خستگی، سستی، تمایل به خوابیدن زیاد و اختلال در انجام فعالیت های معمول روزانه ای است که بیمار قبلا به درستی انجام می داد.
وی افزود: حالت خستگی و خواب آلودگی روزانه با امکان بروز در هر سنی به ویژه در افراد جوان منجر به اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی شده و در نتیجه می تواند یک مشکل ناتوان کننده قلمداد شود.
محمدیانی نژاد به علل ایجاد این مشکل اشاره کرد و ادامه داد: بیماری های سیستمیک، عفونی، اختلالات خواب و روحی از شایع ترین عوامل بروز این حالت است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: هر نوع بیماری حاد و مزمن سیستمیک مانند مشکلات تیروئیدی، کلیوی، روماتیسم، دیابت، خونی و سایر اختلالات عضوی که یک یا چند عضو بدن را درگیر کند خستگی مزمن را به همراه دارد.
وی اظهار کرد: بدیهی است ارزیابی عمومی بیمار از نظر بیماری های فوق توسط یک پزشک عمومی یا متخصص داخلی می تواند موضوع را روشن کند که در صورت ابتلا، درمان های تخصصی تر قابل انجام است.
محمدیانی نژاد با اشاره به اینکه بیماری های عفونی نیز به صورت حاد و مزمن از علل شایع خستگی و خواب آلودگی روزانه است گفت: عفونت های ویروسی به ویژه ویروس آنفلوآنزا از شایع ترین علل در فصل پاییز و زمستان تلقی می شوند.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب ادامه داد: عفونت های مزمن مانند تب مالت و سایرین را به ویژه در بیمارانی که هم زمان تب یا تعریق شبانه دارند باید در نظر گرفت.
وی اضافه کرد: هر مشکلی که منجر به اختلال در کمیت و کیفیت خواب شبانه شود می تواند خود را به صورت خواب آلودگی مفرط روزانه و خستگی مزمن نشان دهد که در این میان وقفه تنفسی در خواب شبانه یا اصطلاحا آپنه خواب از عللی است که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.
محمدیانی نژاد تصریح کرد: این بیماری به صورت عمده در افراد چاق و با گردن کوتاه دیده می شود و خود را به صورت خرخر شبانه و توقف کوتاه مدت تنفسی به دفعات در خواب شبانه نشان می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به اختلالات روحی اشاره کرد و گفت: این نوع اختلالات به ویژه اضطراب و افسردگی از علل بسیار شایع خواب آلودگی و خستگی روزانه است.
وی اظهار کرد: افسردگی می تواند خود را با کم خوابی یا بدخوابی نشان دهد و بیماران افسرده به طور معمول از خستگی های ذهنی و جسمی، لذت نبردن از فعالیتهایی که قبلا برای آنها لذت بخش بوده است و نبود انگیزه برای انجام امور خود شکایت می کنند.
محمدیانی نژاد در خصوص درمان این وضعیت گفت: با توجه به اینکه درمان این وضعیت به درمان علل آن بستگی دارد در نتیجه درمان بیماری های عفونی، سیستمیک، اختلالات خواب و روانپزشکی می تواند منجر به برطرف شدن علائم و بهبود کیفیفت زندگی شود.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب ادامه داد: در مورد تمامی موارد یاد شده به ویژه اختلالات روحی، حفظ فعالیت های روزانه با برنامه ریزی در طول روز و به ویژه ورزش مستمر و منظم الزامی است.
وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر ورزش مستمر و منظم، روزانه حداقل 30 دقیقه به صورت هوازی به عنوان یک تکلیف در زندگی و نه به عنوان تفریح در نظر گرفته شود، از بسیاری از بیماری ها در امان هستیم و تا حد زیادی سلامت خود را بیمه کرده ایم.
3004/6065

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد