سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، چندی قبل در نشستی در آمریکا به جزئیاتی از جلسه ایران و 1+5 را در سازمان ملل اشاره کرد که ماجرای مورد اشاره رهبر انقلاب در آن جلسه رخ داده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان، با اشاره به برخی نرمش‌های ظاهری مسئولان آمریکا در مذاکرات، از گریه یکی مسئولان آمریکایی در مذاکرات هسته ای وین سخن گفتند.
به گزارش خبرنگار «انتخاب» ؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار پرشور هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان، با اشاره به برخی «نرمش‌های ظاهری مسئولان امریکا در مذاکرات» افزودند: باطن رفتار آمریکا، پیگیری همان اهداف خصمانه گذشته است و ملت، این واقعیت را فراموش نمی‌کند.
رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: یکی از مسئولان امریکایی در مذاکرات از تنفر از جنگ گفته و حتی گریه کرده است، عده‌ای ساده‌لوح ممکن است این قضیه را باور کنند اما حمایت بی‌دریغ و کمک‌های بی‌وقفه امریکا به رژیم جنایتکار، قصاب و آدم‌کش صهیونیستی و حمایت آنها از جنایاتی که در حق مردم یمن می‌شود، ماهیت واقعی آن ادعا و آن گریه را برملا می‌کند.

کدام چهره آمریکایی مد نظر رهبر انقلاب بود؟!
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، چندی قبل در نشستی در آمریکا به جزئیاتی از جلسه ایران و 1+5 را در سازمان ملل اشاره کرد که ماجرای مورد اشاره رهبر انقلاب در آن جلسه رخ داده است.وی با تشریح جزئیات این جلسه گفت: در نشست نهایی ایران و 1+5 ، پیش از کنفرانس مطبوعاتی، من این افتخار را داشتم که با وزیر خارجه همراه باشم. زمانیکه تمام عکاسان و خبرنگاران از اتاق بیرون رفتند، تمامی حاضران از جمله وزیر خارجه ایران سخنانی را ایراد کردند، تمامی این نطق ها تکان دهنده بود، چراکه علنی نبود.
شرمن که بغض کرده بود، افزود: جان کری اخرین نفری بود که صحبت کرد، او گفت «زمانیکه 22 ساله بودم، به جنگ رفتم» اما سپس بغض کرد، همانطور که من چند دقیقه پیش بغض کرده بودم.
معاون وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: کری نمی توانست کلمات را ادا کند اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت: من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ وقت نمی خواهم به آنجا بروم.
وی افزود: کل توافق به همین معناست، حل مسائل از طریق ابزار مسالمت امیز؛ پس از سخنان کری، همه در آن اتاق کوچک اشک درچشمانشان حلقه زده بود و همه دست زدند.
رئیس دوره ای شورای امنیت تاکید: نتیجه گفتگوی صورت گرفته در شورای امنیت مرتبط با آزمایش اخیر موشک بالستیکی توسط ایران به کمیته تحریم ارجاع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس شورای امنیت: در صورت درخواست کمیته تحریم در مورد ایران تشکیل جلسه می دهیم
رئیس دوره ای شورای امنیت تاکید: نتیجه گفتگوی صورت گرفته در شورای امنیت مرتبط با آزمایش اخیر موشک بالستیکی توسط ایران به کمیته تحریم ارجاع شده است.

به گزارش «انتخاب»، نماینده انگلیس در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت در نوامبر (ماه جاری میلادی) را به عهده دارد بعد از ظهر سه شنبه در نشستی مطبوعاتی به تشریح برنامه کار شورا در این ماه پرداخت.

متیو رای کرفت در پاسخ به دو سوال درباره ایران با توجه به فعالیت های موشکی اخیر ایران، نقض قطعنامه های شورای امنیت از سوی ایران و اینکه آیا انگلیس یا دیگر اعضا شورای امنیت درخواست اعمال تحریم های بیشتر ضد ایران را مطرح کرده است، نیز گفت: پس از گفتگوهایی که ماه گذشته در این باره صورت گرفت نتیجه گفتگوها را به کمیته تحریم ارجاع دادیم و آنان نیز در ماه جاری موضوع را بررسی خواهند کرد. درصورتیکه کمیته تحریم بخواهد این موضوع را ماه جاری در شورای امنیت مطرح کند، فرصت مناسب را برایش فراهم خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سئوال دوم مبنی بر اینکه ایران تهدید کرده است در صورت عدم همکاری عربستان سعودی میز مذاکرات را ترک خواهد کرد نیز افزود: امیدواریم همه بازیگران منطقه ای به ویژه ایران و عربستان در این گروه بندی بین المللی که در وین تشکیل شده نقش سازنده ای ایفا و هر دو این کشورها و دیگر کشورهای مرتبط به طور سازنده و موثر نه فقط درباره سوریه بلکه فراتر از آن نیز با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس دوره ای شورای امنیت درباره برنامه کار شورا در ماه جاری گفت: هجدهم آبان، نهم نوامبر نشستی در سطح وزیران درباره سومالی به ریاست فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس برگزار و درباره قطعنامه ای مرتبط با سومالی رای گیری خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه وی در سومالی از وزیر خارجه سومالی و نماینده اتحادیه آفریقا نیز دعوت شده در آن نشست حضور یابند.

نماینده انگلیس و رئیس دوره ای شورای امنیت گفت: بیست و ششم آبان، هفدهم نوامبر نشست علنی دیگری درباره توسعه خواهیم داشت که وزیر توسعه ملی انگلیس ریاست آنرا به عهده خواهد داشت. موضوع اصلی آن نشست امنیت، توسعه و دلائل ریشه ای بروز درگیری های مسلحانه خواهد بود و همچنین ارتباط بین جوامع صلح آمیز و امنیت بین المللی نیز بررسی می شود.
وی افزود: دبیرکل سازمان ملل، نماینده سوئد در سازمان ملل که ریاست کمیسیون ایجاد صلح را نیز به عهده دارد و همچنین شماری از نمایندگان جوامع مدنی در آن نشست حضور خواهند داشت.
رای کرفت با ذکر اینکه خاورمیانه از مباحث مهم شورای امنیت است و شورا همواره بر سوریه تمرکز دارد افزود: پس از برگزاری نشستی که جمعه گذشته درباره سوریه در وین برگزار شد زمینه ای برای برخی خوشبینی ها ایجاد شده است و توسط همان نشست روند در کنار هم قرار گرفتن هبران جامعه بین المللی، اعضای شورای امنیت و همه بازیگران منطقه ای آغاز شده است و امیدواریم این روند در ماه جاری میلادی همچنان ادامه یابد.

 وی با ابراز امیدواری درباره ایجاد تمایل سیاسی واقعی برای پایان درگیری ها در سوریه افزود: استفان د میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه نیز حمایت های کامل خود را از تلاش های شورای امنیت در این باره  ابراز کرده است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت درباره درگیری های اخیر بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی نیز گفت: سازمان ملل و اردن تلاش دارند تشدید درگیری های فزاینده مرتبط با حرم شریف را مانع شوند ولی هنوز هم این سئوال مطرح است که چگونه می توان در مسیر روندی معنادار برای حل وضعیت قرار گرفت، البته شماری ابتکارها از سوی برخی اعضای شورای امنیت مطرح شده است.

وی از لیبی و یمن به عنوان دیگر موضوعات مهم در شورای امنیت یاد کرد و گفت: شورای امنیت از تلاش های فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن درباره در کنار هم قرار دادن دو طرف درگیری به منظور مشورت سیاسی حمایت می کند و در ماه جاری میلادی نیز در این باره گفتگو خواهد شد.
رای کرفت تاکید کرد سعی بر آن است که در ماه جاری میلادی مسائل به طور عمقی بررسی و بر اقدامات ضروری تمرکز شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا انگلیس همچنان بر موضع خود درباره خلع بشار اسد استوار است و آیا این مطلب هنوز هم برای انگلیس در اولویت قرار دارد، گفت: از سوی کشور متبوع خودم تاکید می کنم که اسد باید برود. وقتی او برود بخشی از توافق ها صورت می گیرد، با رفتن اسد بخشی از روند سیاسی آغاز می شود البته هنوز توافق ها صورت نگرفته است زیرا وی نرفته و بین طرف ها فاصله وجود دارد. همه ما به بررسی این مسئله مبادرت داریم که چگونه می توان اختلاف ها را ازمیان برداشت. فکر می کنم پیشرفت های مهمی در این زمینه در وین صورت گرفته است و پیشرفت های بیشتری نیز در هفته های آینده صورت خواهد گرفت، بخشی از مذاکرات درباره کنار گذاشتن اسد است.

رای کرفت گفت: فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه در ماه جاری گزارشی در شورای امنیت ارائه خواهد کرد. همچنین متن پیش نویس قطعنامه هایی از سوی انگلیس، فرانسه و اسپانیا درباره استفاده از بمب های بشکه ای در سوریه در اختیار برخی اعضای شورا گذارده شده است. پیش نویس قطعنامه به منظور اطمینان از عدم به کارگیری بمب های بشکه ای از سوی رژیم اسد تدوین شده است.

وی در بخش دیگری از سئوال ها درباره فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سئوال که فکر می کنید شورای امنیت با توجه به اینکه اختلافات بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی چندین دهه به طول انجامیده و نیوزیلند نیز متن پیش نویس قطعنامه ای در همین زمینه ارائه کرده است ، شورای امنیت چگونه اقدامی اتخاذ خواهد کرد، افزود: نخست باید یادآور شوم که هشتاد و هفت سال پیش آخرین قطعنامه در این باره تصویب شد و نمی توانم قطعا قول دهم که اقدام خاصی در ماه جاری صورت گیرد ولی می توانم قول دهم هر گونه راه ممکن از جمله متن ییشنهاد شده نیوزیلند بررسی خواهد شد.

رئیس دوره ای شورای امنیت گفت: متن پیش نویس قطعنامه های دیگری نیز از سوی برخی دیگر از اعضای شورای امنیت ارائه شده است و من از جانب کشور خودم تاکید دارم که از هر گونه قطعنامه ای که به ایجاد صلح در خاورمیانه منجر شود حمایت می کنم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره درخواست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر حفاظت از فلسطینی ها گفت: شورای امنیت اخیرا این درخواست را بررسی کرده است و توجه به آن ادامه خواهد داشت. ضرورت دارد توافق جمعی در شورای امنیت درباره اجرای چنین درخواستی حاصل شود. در عین حال متن پیش نویس بیانیه رئیس شورا در این زمینه ارائه و نامه ای نیز از سوی دبیرکل سازمان ملل دریافت شده است.

رای کرفت در پاسخ به سئوالی درباره داعش و اینکه این گروه تهدیدی بین المللی به شمار می آید ولی در برنامه ماه جاری شورا نشستی به آن اختصاص داده نشده است گفت: به گفتگو درباره داعش نشست خاصی اختصاص داده نشده است ولی قطعا جزو بحث ها درباره سوریه و عراق مطرح خواهد شد زیرا همه اعضای شورا درباره نگرانی از داعش اتفاق نظر دارند.
وی افزود: در زمان حاضر شصت کشور جزو ائتلاف مبارزه با داعش هستند، هر یک از این کشورها به نوعی حمایت های قابل توجهی ارائه می دهد، انگلیس اگر چه کمک های لجستیکی نمی کند ولی در اقدامات نظامی شرکت دارد و همچنان به این قبیل تلاش ها در سطح گسترده ادامه خواهد داد.
رئیس دوره ای شورای امنیت درباره یمن نیز گفت: ضرورت دارد مذاکرات سیاسی آغاز شده و همه طرف های درگیری بدون هیچگونه پیش شرطی در مذاکرات شرکت کنند.وی افزود: با وجود آنکه همه طرف های درگیری باید بر اجرای قطعنامه های تصویب شده در شورای امنیت متعهد باشند ولی این نباید به عنوان پیش شرطی برای آغاز مذاکرات قرار داد.رای کرفت درباره لبنان نیز گفت: خلاء سیاسی در لبنان یکی از موضوعات مهم مورد بحث در شورای امنیت است و معمولا حداقل ماهی یک بار در شورا به ویژه به هنگام بحث درباره موضوع فلسطینی ها مطرح می شود.
هیلاری کلینتون کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گفت توافق هسته ای به معنی دوستی ما با ایران نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روایت هیلاری کلینتون از چگونگی آغاز مذاکرات محرمانه با ایران در عمان
هیلاری کلینتون کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گفت توافق هسته ای به معنی دوستی ما با ایران نیست.

به گزارش «انتخاب»، کلینتون که در جمع هواداران خود در ایالت آیووا سخنرانی می کرد در پاسخ به سئوالی در خصوص موضع وی درقبال ایران بخصوص توافق هسته ای اخیر اظهار داشت: اجازه بدهید کمی درباره پیشینه این موضوع توضیح دهم و برای اطلاعات بیشتر و جزئیات توجه شما را به مطلبی که دو ماه پیش در بنیاد بروکینز بیان کردم جلب کنم .

متن سخنان وزیر خارجه سابق امریکا در زیر می آید:

وقتی اوباما رئیس جمهور شد و از من خواست که وزیر امور خارجه شوم موقعیت ما با ایران اینگونه بود که ایران در دوره ریاست جمهوری بوش توانسته بود به چرخه سوخت هسته ای دست یابد . ایران تاسیسات مخفی خود را ساخته و سانتریفیوژ های خود را در آن به راه انداخته بود و در مسیر ساخت سلاح هسته ای حرکت می کرد . چیزی که در آن زمان ما انجام دادیم و من هم به عنوان سناتور از آن حمایت می کردم این بود که تحریم هایی را که از گذشته درقبال ایران داشتیم افزایش دهیم . در آن زمان من به عنوان سناتور از این مصوبات حمایت می کردم و به همه مصوبات در خصوص تحریم ایران رای مثبت می دادم. ما تلاش می کردیم تا از این طریق برای ایرانی ها پیام بفرستیم .نکته اساسی این است که ما نمی توانستیم بقیه دنیا را با خود همراه کنیم و به همین علت این تحریم های آمریکا تاثیر زیادی در تغییر رفتار ایران نداشت .

من و اوباما معتقد بودیم که ما باید با مشارکت جامعه جهانی ائتلافی بر علیه ایران شکل دهیم که بتواند ایران را در مقابل نوعی تحریم های فلج کننده قرار دهد و رفتار ایران را تحت تاثیر قرار دهد. به همین علت بود که من در 18 ماه اول مسئولیت خودم به عنوان وزیر امورخارجه تلاش خود را بر متقاعد کردن اروپایی ها و بخصوص روسیه و چین مصروف کردم و تلاش کردم که آنها از تحریم ها بر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند . در ماه ژوئن سال 2010 ما به این خواسته رسیدیم . پس از آن ما می بایست این تحریم ها را اجرا می کردیم . درست است که ما این تحریم ها را تصویب کرده بودیم اما برخی کشورها تمایلی به اجرای آن نداشتند و این تلاش ها نتیجه ای نمی داد .
در اینجا بود که ما مجموعه ای گسترده از اقدامات را در دستور کار خود قرار دادیم تا کشو رهای مختلف را به تبعیت از اجرای تحریم ها وادار کنیم . من زمان زیادی را صرف کردم و با سفر به کشورهایی مانند هند ، ژاپن و کره جنوبی که به شدت به منابع انرژی نیاز داشتند و به ایران به عنوان یک منبع تامین انرژی فکر می کردند تلاش کردم آنها را متقاعد کنم . حتی کشورهای جنوب اروپا بعنوان مثال یونان با بحران بزرگ مالی مواجه شده بودند و مقدار زیادی از انرژی مورد نظر خود را از ایران تامین می کردند. ما سراغ اتحادیه اروپا رفتیم و از آنها خواستیم خرید نفت از ایران را متوقف کنند . کوتاه سخن اینکه ما توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که تانکر های نفتی ایران در بندرها متوقف بماند.
قبل از اینکه من پست وزارت امور خارجه را ترک کنم به عمان رفتم و با سلطان عمان دیدار کردم ما در آنجا یک پایگاه بزرگ داریم و سلطان عمان از دوستان خوب آمریکاست . من با ایشان صحبت کردم و گفتم که آیا ایرانی ها تمایلی به مذاکره درباره برنامه های هسته ای شان دارند یاخیر. من دیدار دیگری سال بعد داشتم و یک تیم را برای گفنگو با ایرانی ها بصورت کاملا سری به عمان فرستادم و در پی این دیدار ها بود که اولین دیدار رسمی بین مقامات دو کشور را شاهد بودیم و در ادامه جان کری وزیر امورخارجه و تیم وزارت امور خارجه بعد از من به شدت روی رسیدن به یک توافق که الان شاهد آن هستیم کار کردند .این تنها یک توافق بین ما و ایران نبود و سایر کشورها هم در این توافق حضور داشتند و در نهایت آن را امضاء کردند. خب آیا این توافق نامه کامل و بی نقص است ؟ البته که نه! به نظر من این توافقنامه یک توافقنامه کامل و بی نقص نیست که همه مشکلات و پیامد های ناخواسته را پیش بینی کرده باشد اما این توافق را می توان یک توافق خوب تلقی کرد و اگر بطور موثر اجرا شود از دستیابی ایران به بمب اتمی جلوگیری می کند .
همانطوریکه من در سخنرانی خود بارها گفته ام اگر رئیس جمهور شوم تلاش خوهم کرد تا ایرانی ها را به پاسخگویی وادار کنم و برای آنها روشن کنم که اگر بخواهند در اجرای توافق تقلب کنند و به هر نحوی مفاد توافقنامه را نقض کنند برایشان پیامد هایی در پی خواهد اشت .
من این راگفته ام که از توافق صورت گرفته حمایت می کنم اما این توافق بر سایر رفتار های بد ایران تاثیری نداشته است . ایران به عنوان یک دولت ، بزرگترین حامی تروریسم در جهان است . در این زمینه داعش و القاعده را هم داریم که کشور محسوب نمی شوند. ایرانی ها به وضوح رژیم ها از جمله یمن را برای مدت هاست بی ثبا ت کرده اند . از اسد حمایت کرده اند که ما پیامد های آن را الان داریم می بینیم . بنابراین این روشن است که ایران هنوز چالش بزرگی برای ما و دوستان و دیگر هم پیمانان ما بخصوص اسرائیل و همچنین کشور های حوزه خلیج فارس به حساب می آید .
من معتقدم در حال حاظر ما در موقعیت قوی تری برای شکل دادن به یک ائتلاف بر علیه رفتارهای بد ایران هستیم چرا که ما برنامه هسته ای ایران را مهار کرده ایم . من فکر می کنم کار های بیشتری باید بکنیم و ببینیم که ایرانی ها می خواهند در زمینه حل مساله سوریه کمک کننده باشند یا خیر . در این زمینه کفتگوهایی به همت وزیر خارجه آمریکا برگزار شده . ما می خواهیم بدانیم که آیا ایرانی ها از سیاست بی ثبات سازی رژیم های خاورمیانه دست برداشته اند یا خیر. خیلی کارهای دیگری هست که می توان انجام داد
این توافقنامه ایران را به یک متحد دوست و بازیگر مسئولیت پذیر با استانداردهای ما تبدیل نکرده است اما من فکر می کنم آنچه ما از طریق این توافقنامه در زمینه برنامه هسته ای ایران بدست آورده ایم خیلی خیلی مهم است .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد