سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

شیطنت رسانه‌های عربی ـ غربی علیه خوزستان

عادل نوروزیان اظهار کرد: بررسی خطوط خبری رسانه‌های غربی ـ عربی در چند ماه اخیر در خصوص خوزستان بیانگر آن است که این رسانه‌ها به طور هماهنگ حداقل بر چهار محور اصلی خبری تاکید می‌کنند البته در این میان بسته به شرایط سیال جامعه در برهه‌هایی خطوط خبری موقت نیز پیگیری می‌شوند اما این خطوط نیز به گونه‌ای در راستای محورهای اصلی خبر هدایت و کانالیزه شده‌اند.

وی افزود: نکته قابل تامل آن است که در تقسیم کاری از پیش تعیین شده هر یک از این سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری به صورت تخصصی بر یک یا دو موضوع از محورهای اصلی تمرکز کرده و سایر موارد را به دوستان و هم پیالگان خود سپرده‌اند اما هماهنگی مثال زدنی آنها در هجمه رسانه‌ای به استان نشان از آن دارد که همه آنها از یک اتاق فکر مشترک تغذیه و احتمالا دلارهای نفتی آنها نیز از یک منبع واحد تامین می‌شوند!

مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان در ادامه، با اشاره به اینکه محور نخست از این عملیات رسانه‌ای تمرکز بر مباحث حقوق بشری و استفاده ابزاری از این مفهوم است عنوان کرد: در این راستا بسیاری از سایت‌های بزرگ و کوچک با رسانه‌ای کردن هرگونه بازداشت افراد گوناگون اعم از سارق، قاچاقچی، مجرم امنیتی و ... سعی در آن دارند که اینگونه القا کنند که حقوق بشر در استان رعایت نمی‌شود.

به گفته نوروزیان، محوریت این خط خبر را برخی سایت‌ها نظیر هرانا، مرکز حقوق بشر اهواز و ... بر عهده دارند.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: البته این دستاویزی است که مدت‌هاست علیه کشور از آن استفاده می‌شود و امر تازه‌ای نیست اما در چند وقت اخیر تاکید بر این خط خبری به دستاویزی برای تشویش اذهان عمومی مردم استان بدل شده است.

وی، محور دوم این پروژه را تکیه بر موضوعات زیست محیطی نظیر ریزگردها، انتقال آب کارون، معضلات سد کرخه و ... عنوان و افزود: البته واضح است که پرداختن به این موضوعات در فضایی معقول و منطقی حق مسلم مردم استان است که نباید نادیده گرفته شود و اتفاقاً باید توسط رسانه‌ها و مسئولان استان تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری شود، اما تلاش جریانی مغرض برای بهره برداری سیاسی از این موضوع و ارتباط آن به مواردی که ما به ازای خارجی در دنیای واقعی ندارند نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه راه برای مطالبه این موضوعات می‌بندد.

نوروزیان، محور سوم از این اقدام هماهنگ را پرداختن به تجمعات و اعتراضات کارگری دانست و گفت: البته نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که همانند مورد قبل تاکید می‌شود که علاوه بر اینکه مطالبه حقوق کارگران حق طبیعی این اقشار زحمتکش بوده، رساندن صدای اعتراضات صنفی آنها به مسئولان که عمدتاً حول محور مطالبات معوقه مالی و رفاهی است، یکی از وظایف و رسالت های رسانه های جمعی است.

وی همچنین عنوان کرد: اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که جریانی رسانه‌ای با محوریت سایت‌های وابسته به منافقین در تلاش هستند تا این تجمعات و اعتراضات به حق و صنفی را موضوعی سیاسی جلوه دهند که البته با غفلت مسئولان ذیربط و شیطنت برخی رسانه‌ها در مواردی معدود خوراک رسانه‌ای مناسبی برای رسانه‌های معاند فراهم و متاسفانه نتیجه آن شد که پیگیری مطالبات به حق جوامع کارگری در این موارد بسیار سخت و گاهاً مسکوت ماند.

مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان، محور چهارم این هجمه هماهنگ رسانه‌ای را تلاش برای تعمیق و دامن زدن به شکاف‌های قومیتی به بهانه‌های واهی عنوان کرد و افزود: هرچند این اقدام مدت‌هاست که در دستور کار رسانه‌های غربی و عربی قرار دارد و تنها محدود به خوزستان نیست اما رسانه‌هایی نظیر العربیه، الجزیره، الاخباریه، سایت‌های وابسته به گروهک‌های تجزیه طلب و روزنامه‌هایی نظیر الریاض عربستان، الوطن کویت و... در این چند ماه اخیر حجم اقدامات فتنه انگیز خود را دو چندان کرده‌اند.

نوروزیان با اشاره به مطلب اخیر یکی از روزنامه‌های انگلیسی در این زمینه بیان کرد: روزنامه گاردین اخیراً در مطلبی با اشاره به این موضوع می‌نویسد: "رسانه‌های سعودی اخیراً و به‌ویژه پس از فاجعه منا به طور چشمگیری اخبار مرتبط با اهواز را بازتاب می‌دهند، این رسانه‌ها مدعی هستند که برخی شهروندان آن ناحیه از آنچه تبعیضات صورت گرفته قلمداد می‌کنند، شکایت دارند، در ماه آوریل، شبکه ماهواره‌ای دولتی عربستان به نام "الاخباریه" فیلم مستندی را درباره اهواز پخش کرد و ادعاهایی را در خصوص آن مطرح کرد که این موضوع به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شده است، "خلف احمد" یک بازرگان معروف اماراتی اخیرا در رسانه‌های اجتماعی هشتگ‌های تحریک آمیزی را علیه ایران و ایرانیان منتشر می‌کند و به تحریکات و اختلافات قومیتی دامن می‌زند".

وی در ادامه گفت: البته پیشتر نیز در مقاله‌ای دیگر عنوان شد یکی از محورهای طرح فعالیت‌های برخی کشورهای عربی منطقه علیه کشور و استان تقویت جبهه رسانه‌ای منطقه‌ای است تا جایی که روزنامه "قطری الشرق" در مطلبی خطاب به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس توصیه می‌کند که با یک استراتژی هدفمند به مصاف ایران بروند و در این راستا چندین شبکه ماهواره‌ای در منطقه به زبان های عربی و فارسی تاسیس کنند.

مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان در پایان تاکید کرد: با این تفاسیر و حجم گسترده جنگ رسانه‌ای که علیه کشور و خوزستان در جریان است اصحاب رسانه و مطبوعات به عنوان قشر فرهیخته جامعه باید در هر لحظه مراقب دسیسه‌های دشمن بوده و با آگاهی از اهداف دشمن در برهه‌های گوناگون ضمن مقابله با این جنگ رسانه‌ای در راستای خنثی سازی آن گام بردارند.

منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد