سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

درخت «کنوکارپوس» تنها عامل تنگی نفس در اهواز نیست

استاندار خوزستان:

درخت «کنوکارپوس» تنها عامل تنگی نفس در اهواز نیست

کنوکارپوس کونوکارپوس
شناسهٔ خبر: 2955911 -
اهواز - استاندار خوزستان معتقد است تنها درخت کنوکارپوس مقصر به وجود آمدن تنگی نفس در بین مردم اهواز نیست و باید گزینه‌های دیگر را نیز به‌صورت جدی بررسی کرد

عبدالحسن مقتدایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تنگی نفس به وجود آمده برای مردم اهواز و برخی شهرهای خوزستان که مسئولان علت آن به گرده‌افشانی درختی به کنوکارپوس ربط داده‌اند، اظهار کرد: علت این مراجعات تنها گونه «کنوکارپوس» نیست و این‌گونه ۱۰سال است که در خوزستان کاشته شده ولی مردم سه سال است با باران به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این‌گونه گیاهی به‌تنهایی علت مراجعات مردم نبوده و شاید یکی از دلایل است.

مقتدایی افزود: مجموعه‌ای از واحدهای کشت و صنعت، شرکت‌های صنعتی، درختان کنوکارپوس و صنایع نفت و گاز و همه این‌ها در حقیقت اثرات زیست‌محیطی داشته‌اند هرچند امسال به لطف خدا میزان مراجعه‌کنندگان کمتر بوده است.

استاندار خوزستان تأکید کرد: تمام این عوامل در ایجاد عارضه تنگی نفس برای مردم اهواز تأثیر دارند ولی درصد تأثیرگذاری هرکدام باید مشخص شود.

بعد از بارش‌های اخیر باران در خوزستان، حدود ۱۳ هزار نفر به علت عارضه تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نوشتاری در فیس‌بوک در خصوص عارضه تنگی نفس برای مردم خوزستان بیان کرد: به‌طورکلی ۱۸ گزینه به‌عنوان علل این عارضه مطرح و موردبررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده‌افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

وی ادامه داده است: در مجموع و با توجه به بررسی‌های مختلف بر روی این بیماران، آلاینده‌های هوای استان و زمان وقوع تنگی نفس، به نظر می‌آید گزینه گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی خاص قوت بیشتری پیدا کرده است. احتمال آن هست که درختچه کنوکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به‌وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. تنگی نفس در زمان بارندگی ماه‌های آبان و آذر رخ می‌دهد و در ماه‌های دیگر شاهد این نوع عارضه نیستیم.

از سوی برخی مسئولان در روزهای اخیر عمده دلیل بروز تنگی نفس در بین مردم اهواز، گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس عنوان‌شده بود.

کنوکارپوس، درختی همیشه‌سبز است که معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می‌شود. مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در برابر محیط سخت دارد.

این درخت به‌عنوان یک درخت مقاوم به شوری و گرما و همچنین کم‌آبی برای حفاظت از سواحل و اراضی شور کاشته می‌شود و با توجه به مقاومت بالا به خاک‌های شور به‌خوبی در نواحی نزدیک دریا کاشت می‌شود.

همچنین در شهرها در کناره پیاده‌روها و میدان‌ها و خط میانی خیابان‌ها کاشته می‌شود. به جهت اینکه سایه خوبی دارد، برنامه کاشت آن در شهرهای گرم کشور توسط شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط با سرعت خوبی در حال پی گیری است.

برنامه کاشت آن در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین کشور عربستان سعودی و عراق و ایران که مناطق گرم و خشک و معمولاً با خاک شور دارند ادامه دارد و نمای زیبایی به شهرها می‌بخشد. از جمله استان‌هایی که در ایران این درخت کاشته می‌شود می‌توان به خوزستان بوشهر و بندرعباس نام برد.

البته اخیرا مخالفت‌های با گسترش بی‌رویه این نوع درخت در خوزستان صورت گرفته زیرا مواردی همچون سرریز شدن فاضلاب‌ها عمدتاً به دلیل ریشه کردن درختان کنوکارپوس در مجرای فاضلاب و تخریب شبکه برق از جمله عوارض این درخت به شمار می‌رود.

آثار تخریبی کنوکارپوس در زیرساخت‌های شهری پس از گذشت حدود ۵ تا ۶ سال چاره‌ای برای شهروندان جز ریشه‌کنی آن از سطح پیاده‌روها و معابر نگذاشت. بسیاری از زیست شناسان به علت مضرات این گیاه سبز در محیط شهری آن را در زمره گیاهان مضر قرار می‌دهند.

به گفته کارشناسان هیچ‌گونه‌ای از حیات‌وحش مناطق جنوبی به کنوکارپوس علاقه‌ای ندارد نَه پرندگان بر شاخ و برگ آن لانه می‌سازند و نَه حشرات به سمت آن می‌روند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد