سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بازدید باستان شناسان آمریکایی از دزفول

استاد ایرانی دانشگاه شیکاگو آمریکا که به همراه گروهی از باستان شناسان آمریکایی به خوزستان سفرکرده است با بیان ظرفیت های تاریخی و باستانی استان خوزستان گفت: این استان ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری دارد و در صورت توجه به آن می توان خوزستان را به قطب گردشگری تبدیل کرد.

دکتر عباس علیزاده ضمن بیان مطلب فوق افزود: با انجام کاوش های باستان شناسی در محوطه باستانی جندی شاپور صنعت توریسم در این استان بیش از پیش رونق می گیرد.وی با بیان اینکه استان خوزستان پیش از تاریخ مسکونی بوده و یکی از بزرگترین مراکز ساسانی ،هخامنشی و پارتی و عیلامی است اظهار کرد:آثار این دوران تاریخی باید کاوش و در منطقه دزفول حفظ و نگهداری شوند.

این باستان شناس افزود:با کشف این آثار شاهد جذب توریست در استان خوزستان خواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت های عظیم تاریخی و فرهنگی ایران اظهار کرد:متاسفانه به دلایل مختلف میراث فرهنگی ایران مورد کم توجهی قرار گرفته و تاکنون فقط دو درصد محوطه های باستانی ایران حفاری شده است.

وی با اشاره به اینکه مدیران تاکنون کمبود بودجه را دلیل کم کاری های خود در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری دانسته اند گفت: سیاسی کاری به بخش های علمی ضربه زده است و با توجه به اینکه در ایران بسیاری از کارها فرد محور هستند نظر شخصی در این حوزه مشکلاتی در این حوزه ایجاد کرده است که امیدواریم با مدیریت جدید این مشکلات کاهش یابد.

علیزاده با اشاره به حفاری در منطقه جندی شاپور دزفول نیز گفت:با حفاری و کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور این مکان دیوارکشی و بناها حفظ خواهند شد .

وی در خصوص حفاری در پروژه ملی شوش نیز گفت:پیش از این حفاری در محوطه باستانی شوش توسط فرانسوی ها انجام شد و کاوشگران فرانسوی مردم ایران را از مشاهده اشیای باستانی کشف شده به جز آپادانا محروم کردند لذا تلاش می شود تا محوطه باستانی شوش به صورت اساسی حفاری و کاوش شود.

علیزاده افزود:بهار سال آینده هیات باستان شناسی مشترک ایرانی و خارجی برای برنامه ریزی جهت کاوش و حفاری به شوش سفر می کنند و پس از آن کار حفاری در محوطه باستانی شوش آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است ، یک گروه از باستان شناسان آمریکایی روز گذشته از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول دیدن کرد.منبع: ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد