سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مجلس با جزئیات برجام موافقت کرد 

  

نمایندگان ماده واحده و بندهای این طرح را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب کردند.مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه جزئیات و ماده واحده طرح اجرای برجام را به تصویب رساند.
به گزارش عصرایران، این طرح با عنوان اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در جلسه امروز مجلس مطرح شد که در نهایت به تصویب مجلس رسید.
در جلسه امروز ظریف و روانچی حضور داشتند.
نمایندگان ماده واحده و بندهای این طرح را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب کردند.
مجلسی ها در ماده واحده این طرح مقرر کردند که دولت در چارچوب مصوبات شورای‌ عالی امنیت ملی درصورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجراء کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجراء رعایت نماید:

1- براساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را ندارد و دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به‌طور فعال دنبال کند و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها، از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به‌ویژه در ایجاد ائتلاف منطقه‌ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به خصوص در زمینه خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی، فعالانه مشارکت نماید.

2- پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هرگونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای به خاطر اجرای برجام و یا غیر آن با تشخیص شورای‌عالی امنیت ملی موجب تجدیدنظر در این همکاری می‌شود و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

3- دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دوسال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد. شورای‌عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد.دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.

4- دولت موظف است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را با چشم‌انداز تجاری- صنعتی، از جمله در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه منطبق با طرح درازمدت سازمان انرژی اتمی کشور دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح درازمدت پانزده‌ساله کشور در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دوماه پس از ابلاغ این قانون به‌تصویب شورای‌عالی امنیت ملی برساند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نماید به‌نحوی که پاسخگوی نیاز کشور برای سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشد.

5- بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و همچنین در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی‌شده، منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها باشد.

6- نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارچوب مقررات بین‌المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای‌عالی امنیت ملی مشخص می‌کند، انجام پذیرد و دولت باید مراقبت نماید که در مسیر اجرای برجام و پس از آن، حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به‌ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت گیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر، توسط آژانس است. همچنین هیچ‌گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نمی‌باشد مگر آنکه موارد به‌صورت جداگانه و با جزئیات به‌تصویب شورای‌عالی امنیت ملی برسد.

7- دولت و قوای مسلح کشور موظفند به‌منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیش‌ران‌ها، باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قوت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

8- دولت و سایر دستگاههای حاکمیتی و عمومی موظفند در چارچوب مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا در اثر اجرائی‌شدن برجام به هیچ‌وجه اجازه فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در داخل کشور به آمریکا یا دیگر دولتهای خارجی داده نشود و فرصتی برای نفوذ یا سوءاستفاده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد.

9- دولت موظف است منابع مالی آزادشده را در چارچوب قانون در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه‌گذاری‌های ضروری و با اولویت نیازهای بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی، صرف کند.

تبصره 1- وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

تبصره 2- با اجرای این قانون، «قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع و یا گزارش روند هسته‌ای به شورای امنیت» مصوب 1/9/1384، «قانون الزام دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» مصوب 6/10/1385، «قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» مصوب 29/4/1389 و «قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» مصوب 2/4/1394 لغو می‌شود.
حاشیه های تصویب اجرای برجام در مجلس؛
حمید رسایی با در دست گرفتن پلاکاردی که روی آن نوشته بود «این قانون‌شکنی رسمی است» فریاد می‌زد «مجلس فرمایشی نیست»
در خلال تصویب جزییات طرح برجام٬ حاشیه‌های مختلفی ایجاد شد که مهمترین ایجاد حاشیه توسط رسایی و کوچک زاده بود. به گزارش عصرایران به نقل از ایلنا٬ پس از آنکه مجلس با ۱۶۱ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع جزییات طرح برجام را تصویب کرد٬ مهدی کوچک‌زاده به جمع خبرنگاران آمد و گفت: این طرح٬ طرح لاریجانی است و طرح مجلس نیست.
 
ظریف مجلس را ترک کرد

محمدجواد ظریف پس از ایجاد حاشیه و تجمع حدود ۵۰ نماینده مقابل جایگاه هیات رییسه٬ صحن علنی مجلس را ترک کرد.  
بر اساس این گزارش لاریجانی نیز در صحبت‌هایی تأکید کرد که بررسی طرح برجام عامل شکاف نشود چون یک موضوع ملی است اما کوچک‌زاده به این موضوع اعتراض داشت  و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دیشب آقای لاریجانی پیش وی آمده و گفته کشور تصمیم گرفته طرح باید تصویب شود.
 
فریادهای کوچک‌زاده در مجلس

کوچک‌زاده ادامه داد: بنده به آقای لاریجانی گفتم کشور چه مرجع جدیدی است؟ که لاریجانی گفت: «همان که خودت می‌دانی»  
کوچک‌زاده همچنین به محمدرضا باهنر و توصیه وی اشاره کرد و گفت: آقای باهنر هم نزد من آمد و گفت: دیشب آقایان لاریجانی٬ حجازی و شمخانی جلسه داشتند و تصمیم گرفته شد این طرح تصویب شود.  
کوچک‌زاده در واکنش به این مسئله در جمع خبرنگاران با فریاد می‌گفت که همه بدانند این طرح٬ طرح مجلس نیست و طرح لاریجانی و شمخانی و حجازی است.
 
رسایی و پلاکاردهایش

حمید رسایی با در دست گرفتن پلاکاردی که روی آن نوشته بود «این قانون‌شکنی رسمی است» فریاد می‌زد «مجلس فرمایشی نیست» و «مجلس شده جای تصمیم‌گیری لاریجانی و شمخانی و حجازی»  در ادامه حمید رسایی برای بیان تذکری آیین‌نامه‌ای درخواست وقت کرد که لاریجانی گفت اگر در موضوع است٬ می‌توانید تذکر بدهید٬ در غیر این‌صورت نمی‌توانید٬ لطفا در موضوع تذکر بدهید. رسایی در واکنش به لاریجانی گفت: شما صبح کل قانون و آیین‌نامه را زیر پا گذاشتید.
 
لاریجانی خطاب به رسایی: خیالتان راحت شد؟

لاریجانی در پاسخ به رسایی گفت: تذکرتان همین بود٬ خیالتان راحت شد؟  
رییس مجلس همچنین ادامه داد: جنابعالی در جریان موضوع بودید و می‌دانید باید تابع قواره‌هایمان باشیم.
 
کوچک‌زاده: به حجت نرسیدیم که نظر رهبری این بوده

مهدی کوچک‌زاده در تذکری عنوان کرد که  ما که مخالف جزییات برجام بودیم٬ به این حجت نرسیدیم که رهبری صحبتی کرده‌اند٬ لذا باید بگویم اختلافی در مجموعه نظام وجود ندارد. کوچک زاده گفت: به ما گفتند که آقایان شمخانی و لاریجانی و حجازی نظرشان این بود اما باز هم می‌گویم هر سه اینها عزیز هستند اما نظر این سه نفر٬ نظر رهبری نیست که لاریجانی در پاسخ به کوچک زاده گفت: اصلا بحث رهبری مطرح نبوده که شما می‌گویید و ایشان نقشی نداشتند. ما با هم صحبت کردیم٬ چرا آن را به رهبری وصل می‌کنید؟  
تمام افتخار مجلس این است که از امام خامنه‌ای تبعیت می‌کند. رسانه‌های دست‌نشانده بدانند هر ۲۰۰ و چندنفری که به جزییات برجام رای مثبت دادند٬ یک حجت داشتند که بنا بر گفته‌های نقل‌شده این مسئله عنوان شد که نظر رهبری اینگونه بوده است اما ما که مخالف بودیم٬ به این حجت نرسیدیم لذا باید بگویم اختلافی در مجموعه نظام وجود ندارد. کوچک زاده گفت: به ما گفتند که آقایان شمخانی و لاریجانی و حجازی نظرشان این بود اما باز هم می‌گویم هر سه اینها عزیز هستند اما نظر این سه نفر٬ نظر رهبری نیست.
 
لاریجانی: رهبری نظری نداشتند و حرف‌های مجلس را به رهبری وصل نکنید

لاریجانی در پاسخ به کوچک زاده گفت: اصلا بحث رهبری مطرح نبوده که شما می‌گویید و ایشان نقشی نداشتند. ما با هم صحبت کردیم٬ چرا آن را به رهبری وصل می‌کنید؟
 
توکلی: برای بی‌قانونی‌ها چقدر باید گوسفند قربانی کنیم؟

احمد توکلی نماینده مردم تهران در پی تصویب جزییات طرح برجام در مجلس خطاب به لاریجانی گفت: اگر قرار باشد برای این بی‌قانونی‌ها قربانی بدهیم٬ معلوم نیست چند گوسفند نیاز داریم. در این لحظه لاریجانی با قطع کردن صحبت وی گفت: می‌توانیم از گوسفندهای شما در بهشهر استفاده کنیم که با خنده نمایندگان مجلس همراه شد و توکلی واکنش نشان داد و اعلام کرد من گوسفندی ندارم٬ که لاریجانی با خنده گفت: می‌دانم٬ من شوخی کردم.
 
لاریجانی در پاسخ به توکلی: نمایندگان کمک کردند وگرنه الزامی نبود

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر توکلی یادآور شد: مجلس اصل موضوع با بحث زیاد و وقت کافی بررسی کرده بود وقتی کلیات آن رای آورد یعنی ماده واحده و اصل آن مورد قبول بوده است.  
لاریجانی اضافه کرد: تنها جزئیات باقی می‌ماند که آن هم قبل از جلسه درباره آن بحث شد و بین دوستان یک توافقی حاصل آمد تا در کل این طرح را بپذیریم. 
 رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بنابراین نمایندگان کمک کردند وگرنه الزامی نبود و بسیاری از نمایندگان از پیشنهادهای خود صرف‌نظر کردند و امروز هم لطف کرده و برای به انجام رساندن این طرح کمک کردند به هر حال یک قواره‌هایی وجود دارد که همه باید تابع آن باشیم.منبع: ایلنا
افزایش معنی دار آرای موافق برجام در مجلس
جزییات طرح مجلس درباره برجام، با 161 موافق و 59 مخالف و 12 ممتنع به تصویب رسید. یعنی عدد 100 مخالف، نه تنها بالا نرفت که کاهش یافت و به 59 مخالف تقلیل یافت.
عصر ایران- رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جزییات طرح «اقدامات متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، منتقدان برجام را که امید داشتند این توافق پشت سد مجلس متوقف شود، شگفت زده و نومید کرد.
نکته جالب توجه مقایسه شمار آرای موافق و مخالف و ممتنع در سه مرحله تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام (در تیر ماه) و بحث بر سر کلیات و جزییات طرح مورد نظر کمیسیون امنیت ملی در روزهای یکشنبه و سه شنبه است.
شمار موافقان تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام 136 نماینده بود و رسانه های منتقد برجام این عدد را به منزله مخالفت با توافق دولت با گروه 1+5 تفسیر کردند. 39 نفر نیز رای مخالف دادند و 9 نفر هم ممتنع بودند.شمار موافقان کلیات طرح مورد نظر کمیسیون امنیت ملی در جلسه روز یکشنبه (19 مهر ) اما به 139 نفر و مخالفان هم به 100 نفر رسید و 12 نفر نیز رای ممتنع دادند. دلواپسان این بار این گونه تفسیر کردند که عدد 100 به منزله افزایش مخالفان برجام است و به جلسه امروز(سه شنبه) دل بستند تا از 100 فراتر رود و «برجام» رد شود.

صبح امروز ( سه شنبه) اما چه اتفاقی افتاد؟
جزییات طرح مجلس درباره برجام، با 161 موافق و 59 مخالف و 12 ممتنع به تصویب رسید. یعنی عدد 100 مخالف، نه تنها بالا نرفت که کاهش یافت و به 59 مخالف تقلیل یافت و بدین ترتیب قصه برجام همان گونه به فرجام رسید که دولت می خواست.
آمریکا برای مخالفان مسلح در سوریه مهمات پرتاب کرد
وزارت دفاع آمریکا گفت که مهمات برای مخالفان مسلح در سوریه پرتاب شد که در حال جنگ با داعش هستند.
هواپیماهای باری  آمریکا از نوع سی 17 برای مخالفان مسلح در شمال سوریه، مهمات پرتاب کرد. وزن این مهمات 50 تن بود.
به گزارش عصرایران، هم اکنون جنگنده های روسیه در سوریه مواضع داعش و مخالفان مسلح دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را بمباران می کنند.
جنگنده های روسی همچنین مخالفان مسلح در سوریه که توسط ارتش آمریکا آموزش داده شده بودند را نیز مورد هدف قرار می دهند.
وزارت دفاع آمریکا گفت که مهمات برای مخالفان مسلح در سوریه پرتاب شد که در حال جنگ با داعش هستند.
آمریکا برای مخالفان مسلح در سوریه مهمات پرتاب کرد
این اقدام نشان دهنده روند جدید دولت آمریکا در حمایت از بخشی از مخالفان مسلح در سوریه و حمایت از آنها در برابر حملات هوایی جنگنده های روسیه است.
 در بیانیه وزارت دفاع آمریکا درباره هویت و جزئیات این گروه های مسلح مطالب منتشر نشده است.
دولت آمریکا قبل از این گروه هایی از شهروندان سوریه را برای جنگ با داعش در خاک عربستان سعودی و ترکیه آموزش داده و به خاک سوریه اعزام کرده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد