سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از خرمشهر

پیگیری فارس در خصوص چرایی تجمع و تعطیلی بازار تجاری کنزالمال
مشکل بازاریان کنزالمال خرمشهر رکود است/ تجمع برخی از بازاریان غیر قانونی بود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر اعتراض برخی از بازاریان کنزالمال این شهر را غیر منطقی و تجمع‌شان را غیر قانونی خواند و گفت: مشکل بازاریان کنزالمال خرمشهر رکود است.

خبرگزاری فارس: مشکل بازاریان کنزالمال خرمشهر رکود است/ تجمع برخی از بازاریان غیر قانونی بود                

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، چند روز پیش تعدادی از بازاریان کنزالمال خرمشهر(مجتمع تجاری اروند) در اعتراض به آنچه گرانی نرخ کرایه غرفه‌ها و عدم ترخیص به موقع کالاهایشان از گمرک بود در مقابل این بازار تجمع کردند که رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و رئیس کمیسیون نظارت سازمان‌های صنفی خرمشهر این اعتراض را غیر واقعی و منطقی و تجمع آنها را نیز غیرقانونی و قابل پیگیری دانستند.

*تشکیل 2 کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی در منطقه آزاد اروند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر در این رابطه به خبرنگار فارس در خرمشهر گفت: پس از آنکه اصناف خرمشهر و آبادان زیر پوشش منطقه آزاد اروند قرار گرفتند دو کمیسیون تحت عنوان کمیسیون نظارت بر سازمانهای صنفی (خرمشهر و آبادان به طور مجزا) در منطقه آزاد اروند تشکیل شد که از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اختیارات کمیسیون‌ها تنفیذ شد.

عبدالامیر ربیهاوی با بیان اینکه تمامی صنوف واقع در منطقه آزاد اروند زیر پوشش این دو کمیسیون قرار دارند و تصمیم گیری در مورد امور اصناف با این کمیسیون‌هاست، افزود: این کمیسیون‌ها بر امور مختلفی از جمله قیمت‌ها، نحوه فعالیت‌ها و غیره به عنوان عملکرد اصناف نظارت دارند.

وی با اشاره به آنکه این کمیسیون با پیگیری‌های مستمر توانست امسال موضوع معافیت مالیاتی  مربوط به سال 93 را برای اصناف بگیرد، اظهار کرد: از آنجایی که موضوع رسیدگی به مشکلات اصناف و بررسی عملکرد آنها در دستور کار این کمیسیون قرار دارد لذا برای دستیابی به اهداف تعیین شده، موضوع ساماندهی بازار کنزالمال (مجتمع تجاری اروند) را در قالب الزام غرفه داران به دریافت پروانه کسب، کنترل نرخ کالاهای قابل عرضه در بازار، کیفی و استاندارد بودن کالاها همراه با داشتن مجوزهای بهداشتی دنبال کردیم.

وی تصریح کرد: کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی خرمشهر به دلیل آنچه افزایش نرخ کرایه غرفه‌ها نامیده می‌شد موضوع را در قالب ارزیابی و بررسی نرخ گذاری‌ها  و نوع قراردادهای منعقد شده میان غرفه داران و صاحب ملک دنبال کرد تا اگر نرخ‌ها زیاد است تعدیل شوند که متوجه شدیم برخی از قراردادها مهلت‌شان منقضی شده و بسیاری از غرفه داران حتی ماه‌هاست که کرایه‌ای پرداخت نکرده‌اند.

*معترضان 6 ماه کرایه عقب مانده دارند

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان داد که حدود 100 غرفه‌دار که بسیاری از معترضان نیز جزء آنها بودند بیش از 6 ماه است که ریالی بابت اجاره پرداخت نکرده‌اند، لذا برای ساماندهی این وضعیت کمیته‌ای از نمایندگان بازار، هیئت امنا، اداره صنعت، معدن و تجارت (کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی)، نماینده حراست و حقوقی تشکیل و چهار نشست را برگزار کردیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر گفت: در نخستین جلسه موضوع نرخ پیشنهادی که پائین‌تر از نرخ ارائه شده از سوی منطقه آزاد (یک میلیون و 250 هزار تومان به ازای هر 14متر) در سال 94 بود را مطرح کردیم و حداکثر قیمت را یک میلیون تومان و حداقل 600 هزار تومان پیشنهاد کردیم.

*کاهش 25 درصدی نرخ گذاری جدید و اعلام موافقت با آن

ربیهاوی افزود: در ادامه نشست‌ها با هیئت امنا بازار، نمایندگان بازاریان، نماینده سازمان نظارت بر سازمان‌های صنفی و همکاری شرکت سرمایه گذار نرخ کرایه غرفه‌ها بر اساس افزایش قیمت‌ها در سال 94 و هزینه‌های مربوط به نگهداری، خدمات ارائه شده به بازار، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده توسط سرمایه گذار و جلوگیری از فشار بر بازاریان نرخ‌ها در نهایت برای هر غرفه در راهرو اصلی یک میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر 14متر و  برای غرفه‌های فرعی 900 هزار تومان در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: در نهایت نرخ مذکور با اعلام رضایت غرفه داران برای نهایی شدن به سازمان منطقه آزاد اروند ارسال شد تا مورد بررسی و تائید قرار گیرد که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز با آن موافقت کرد.

این مسئول میزان کاهش نرخ کرایه غرفه‌ها را 25 درصد خواند و تصریح کرد: با تمامی توافقات انجام شده باز هم عده‌ای قلیل از بازاریان دست به اعتراض زدند که اگر این افراد به جای اعتراض نظریه کارشناس دادگستری را نیز در این خصوص می‌خواستند او نیز این نرخ گذاری را منصفانه و عادلانه می‌دانست.

*اعتراض برخی از بازاریان به دلیل کم شدن میزان فروششان است

وی یادآور شد: اعتراض این عده از بازاریان به نرخ کرایه غرفه‌ها نیست بلکه کم شدن فروش کالاهایشان که متاثر از یک رکود کلی در سطح کشور است سبب اعتراضشان شده است و می‌خواهند با کاهش نرخ کرایه غرفه‌ها مانع ضرر خود شوند.

رئیس  کمیسیون نظارت بر سازمانهای صنفی خرمشهر گفت: این اعتراض مشمول همه بازاریان کنزالمال نمی‌شود و تنها حدود 40 غرفه‌دار از 300 غرفه موجود در این بازار به نرخ کرایه غرفه‌ها اعتراض داشتند.

ربیهاوی پرداخت نشدن حداقل کرایه غرفه‌ها از سوی افراد معترض را به دور از انصاف خواند ضمن آنکه نرخ تعیین شده بابت اجاره بها غرفه‌ها را یک کار کارشناسی شده و مورد تایید دانست و افزود: بازاریان در صورتی که اعتراضی دارند باید مراتب را به صورت مکتوب و از طریق مراجع رسمی اعلام و دنبال کنند که تاکنون نیز هیچ اعتراضی به صورت مکتوب از سوی معترضان دریافت نشده است.

*تجمع برخی از بازاریان غیر قانونی بود

وی با تاکید بر اینکه لازمه هر تجمعی گرفتن مجوز از مراجع قانونی و انتظامی است، اظهار کرد: تجمع برخی از بازاریان بدون داشتن مجوز غیرقانونی است، لذا قابلیت پیگیری از طریق مراجع ذیصلاح و قانونی را دارد.

به گفته وی برپایی چنین تجمعاتی تاثیر سوئی بر بازار منطقه خواهد گذاشت، لذا این دسته از افراد به جای برپایی تجمعات بی دلیل و غیر منطقی بایستی وقت و انرژی خود را صرف فروش بهتر و بیشتر کالاهایشان کنند.

وی تصریح کرد: در مورد آنچه در بازار کنزالمال تحت عنوان اعتراض بازاریان رخ داد گزارشی تهیه و در اختیار مراجع ذیصلاح قرار داده شد.

*اتخاذ برخی تمهیدات برای کاهش مشکلات غرفه داران

وی یادآور شد: به منظور کمک به آن دسته از غرفه دارانی که با کاهش فروش کالاها و اجناسشان مواجه شدند، تمهیداتی اندیشیده شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر گفت: از آنجاییکه غرفه داران این بازار تمام فعالیت خود را تنها به بعد‌ازظهرها معطوف کرده‌اند، لذا در صورتی که خود توان داشته باشند و بخواهند می‌توانند صبح‌ها نیز به فعالیت بپردازند که در این خصوص مدیر بازار موافقت خود را اعلام کرده است.

ربیهاوی از برگزاری جشنواره‌های مختلف همراه با قرعه کشی و اهدای جوایز در مناسبت‌های گوناگون و رایزنی با گمرک برای ورود مستقیم کالاها به بازار به جای نگهداشت در انبارهای گمرک به عنوان برخی از راهکارهای رفع مشکل برخی از بازاریان و کمک به رشد اقتصاد و معیشتی مردم منطقه نام برد.

*تمایلی برای ادامه سرمایه گذاری در خرمشهر ندارم

مدیربازار کنزالمال خرمشهر که از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز به شمار می‌رود، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از عدم تمایلش برای ادامه سرمایه گذاری‌ها در خرمشهر خبر داد.

مهرداد بابارحمتی گفت: با وجود آنکه بازار کنزالمال زیر پوشش منطقه آزاد اروند است اما نقش حمایتی این سازمان بسیار کمرنگ است و انتظار می‌رود تا سازمان منطقه آزاد اروند ضمن گسترش حمایت‌های خود از بخش خصوصی از بروز موارد مشابه جلوگیری کند.

وی با تاکید بر ضرورت تامین امنیت و آرامش روحی و روانی برای سرمایه گذاران در مناطق آزاد افزود: هر چند که پیش از این برای انجام چند سرمایه گذاری دیگر در خرمشهر از جمله ساخت بازار ته لنجی‌ها، شعبه دوم کنزالمال و یک هتل و غیره اعلام آمادگی کرده بودم اما با توجه به شرایط پیش آمده دیگر تمایلی به سرمایه گذاری جدید در این شهر ندارم.

وی اظهار کرد: آنچه که در این بازار رخ داد یک اقدام از پیش برنامه‌ریزی شده است که توسط برخی از افراد سودجو در این بازار صورت گرفت که کمتر از 10 درصد از غرفه‌داران را شامل می‌شد.

این مسئول با اشاره به اینکه غرفه‌داران با آگاهی از نرخ غرفه‌ها اقدام به انعقاد قرارداد کرده‌اند، تصریح کرد: برای تجهیز و ساخت این بازار مبلغ 16 میلیارد تومان هزینه کرده‌ام که نه تنها بخش کوچکی از این هزینه کرد بازگشت نشده بلکه از غرفه‌داران این بازار مبلغ 5 میلیارد تومان بابت کرایه‌های عقب افتاده طلب دارم.

به گفته وی این بازار قابلیت اشتغال یک هزار و 500 نفر را به طور مستقیم دارد که اکنون حدود 800 نفر در آن فعالیت دارند، کاهش میزان اشتغال پیش‌بینی شده به دلیل عدم به کارگیری نیروهای لازم در غرفه‌ها از سوی غرفه‌داران است چرا که طبق پیش‌بینی ما در هر غرفه 5 نیرو می‌تواند کار کند که غرفه‌دار به دو نیرو بسنده کرده است.

*هیچ افزایش نرخی در کرایه غرفه‌ها نداشته‌ایم

وی با بیان اینکه نرخ کرایه غرفه‌ها توسط کارشناسان صنعت، معدن و تجارت برآورد و تعیین شده است، یادآور شد: هیچ افزایش نرخی در کرایه غرفه‌ها نداشته‌ایم.

مدیر بازار کنزالمال خرمشهر گفت: چندی پیش شکایتی مبنی بر عدم پرداخت کرایه غرفه‌ها به دادگستری خرمشهر ارائه کردیم که با توجه به شرایط پیش آمده از سوی برخی بازاریان برای ما،  موضوع برای احقاق حق به طور جدی‌تری دنبال می‌شود.

بابارحمتی با بیان اینکه در زمان حاضر 100 متقاضی برای کار در این بازار در صف انتظار هستند، افزود: به افرادی که ادعای گران بودن نرخ کرایه غرفه را دارند، گفته‌ایم که در صورت عدم توان پرداخت نسبت به تخلیه محل برای واگذاری به متقاضیان جدید اقدام کنند که تاکنون هیچ‌کس اقدامی نکرده است و معترضان نیز به سر کارهایشان بازگشته‌اند.

این مسئول اظهار کرد: اقدام این دسته از افراد سودجو به اقتصاد خرمشهر لطمه وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: با جدیت تمام پیگیر رسیدگی به وضعیت مطالبات خود و حصول نتیجه از طریق مراجع قانونی هستیم.

انتهای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد