سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بی توجهی بانک‌ها به کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی در خوزستان

بی توجهی بانک‌ها به کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی در خوزستان

به گزارش خورنا به نقل از رهیاب، از ویژگی‌های مهم اقتصاد مقاومتی ایجاد توان تولید در داخل و انعطاف پذیری حوزه مختلف اقتصادی در مواجهه با بحران‌های گوناگون با منشاء داخلی و یا خارجی است. بر این اساس، بانک‌ها بر مبنای کارکرد تعریف شده خود، به عنوان تامین کننده و یا واسط مالی، می‌توانند با تامین به موقع و مناسب منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و نیز با اتخاذ روش‌های ساده و شفاف در ارتباط با مشتریان خود، نقش ممتازی در بهبود فضای کسب و کار و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند. در حقیقت بانک‌ها با در اختیار گذاشتن تسهیلات مناسب به تولید کنندگان، می‌توانند به تولید و مصرف محصولات داخلی کمک کنند.

اما در خوزستانی که چندی پیش یکی از بانک‌هایش در شکل گیری فساد ۳ هزار میلیاردی شکل داشت، پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال بسیار اندک است به گونه‌ای که استاندار خوزستانی در این باره می‌گوید: جایگاه بانک‌های خوزستان در میزان سپرده گذاری رتبه پنج کشور است اما در پرداخت تسهیلات در بخش اشتغال در رتبه آخر کشور قرار دارند.

وی همچنین با اعلام اینکه مقرر شده همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال در دستور کار شورای راهبردی استان قرار گیرد بیان کرد: مخاطب این شورا معاون اول رییس جمهوری است و بانک‌ها باید جوابگوی دولت در خصوص بخش اشتغال باشند.

عبدالحسن مقتدایی می‌افزاید: باید بررسی شود آیا پرداخت نکردن تسهیلات در بخش اشتغال از سوی بانک‌ها در کل کشور اینگونه است یا تنها در استان خوزستان به این صورت عمل می‌شود تا مشکل به صورت اساسی حل شود.

البته امید حاجتی پرده از حقیقتی تلخ برداشت؛ معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان تصریح می‌کند: برای سیستم بانکی خوزستان فعالیت در بخش مشاغل خانگی و خرد جذابیتی ندارند و بهتر این است که اعتبارات این بخش به صندوق کارآفرینی امید و یا پست بانک واگذار شود تا مشکلی در پرداخت تسهیلات اشتغال ایجاد نشود. این در حالی است که حاجتی تأکید می‌کند هر طرحی از هر دستگاه اجرایی معرفی شد که شرایط اعطای تسهیلات داشت بانک‌ها باید به آن‌ها تسهیلات پرداخت کنند.

هوشمند صفایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز می‌گوید: پنج هزار میلیارد ریال برای توسعه مشاغل خانگی در کشور توزیع شده است که خوزستان با تخصیص ۳۳۰ میلیارد ریال جهت توسعه مشاغل خانگی بعد از استانهای تهران و اصفهان رتبه سوم را داراست.

هوشمند صفایی عنوان می‌کند: ۲۵۰ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال سهم استان خوزستان قعطی شد و از این میان طرح‌هایی بالغ بر ۱۸۸ میلیارد ۸۹۰ میلیون ریال از طریق دستگاههای اجرایی به بانک‌ها جهت پرداخت تسهیلات معرفی شده است.

وی ادامه می‌دهد: تا تاریخ ششم مرداد ماه امسال تنها ۱۹ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

به گزارش رهیاب، قرار گرفتن خوزستان در رتبه انتهایی پرداخت تسهیلات در حالی است که استان خوزستان با دارا بودن بیش از ۶ هزار تعاونی و قرار گرفتن ۳ تعاونی خوزستان در بین ۱۴ تعاونی بر‌تر کشور بین استان‌های پیشتاز در کشور است.

همچنین بررسی جمعیت استان‌ها نشان می‌دهد که خوزستان در بین ۵ استان نخست کشور از نظر جمعیت جوان است و متأسفانه نرخ بیکاری در این استان بنا بر گفته نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی ۲۷ درصد است.

از سوی دیگر در استان خوزستان در حدود ۸۰ دانشگاه وجود دارد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند و جمعیت دانش اموزی خوزستان ۹۸۰ هزار نفر است که همه این موضوعات از ظرفیت‌های عظیم استان خوزستان هستند.

به کار گیری ظرفیت علمی استان خوزستان در صنایع، کشاورزی و انرژی می‌تواند به پروژه‌های ماندگار ملی منجر شود اما متأسفانه با بی‌توجهی بانک‌ها به بحث اشتغال و کارآفرینی در خوزستان این ظرفیت‌ها مورد غفلت واقع شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد