سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تحلیل و اخبار سیاسی

ادعای نشریه آمریکایی: ایران ترکیه را برای 12 ساعت به عصر حجر فرستاد 

   

آبزرور در گزارشی به قلم میکا هلپرن ادعا کرد ایران در واکنش به اتهاماتی که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه برضد تهران مطرح کرده بود نیمی از ترکیه را در خاموشی فروبرد.به گزارش مشرق، آبزرور در گزارشی ادعا کرد ایران در واکنش به اتهاماتی که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه برضد تهران مطرح کرده بود نیمی از ترکیه را در خاموشی فروبرد.نیمی از ترکیه یعنی چهل و چهار استان از هشتاد و یک استان این کشور که شامل استانبول و آنکارا نیز می شود و در مجموع بیش از چهل میلیون جمعیت دارد، سه شنبه سی و یکم مارس دچار قطع دوازده ساعته برق شد. این اتفاق افتاد زیرا ایران می خواست چنین شود. این خاموشی در ترکیه به علت حمله ای سایبری روی داد که مبدا آن ایران بود.
این حمله سایبری یک تاوان بود، شمه ای از آنچه ایران توان اجرای آن را دارد. برق نیمی از ترکیه به طور کامل قطع شد و همه چیز از کار افتاد، رایانه ها، فرودگاهها، ترافیک هوایی، چراغ های راهنمایی، بیمارستانها، چراغ های برق، آسانسور ها و حتی خدمات آب و فاضلاب، همه چیز متوقف شد.
انگار ترکیه به دوران حجر بازگشته بود. حملاتی نظیر این با استفاده از یک بدافزار که از طریق نامه های الکترونیکی یا فلش مموری که به یک رایانه متصل به شبکه برق وصل می شود، صورت می گیرد. تمایلی برای اعلام اینکه این حمله سایبری بود وجود نداشت. بلومبرگ بیزنس اول آوریل محتاطانه درباره این حمله سایبری به ترکیه مطلبی منتشر کرد.
این سایت نوشت در حالی که منبع این مشکل هنوز مشخص نیست افشاگری های جدید نشان می دهد انفجار سال دو هزارو هشت یک خط لوله در ترکیه از طریق یک رایانه صورت گرفت و این مسئله از توان فزاینده برای نفوذ به سامانه ها حکایت دارد. ایران خواستار عذرخواهی اردوغان شده بود. با این حال ترکیه عذرخواهی نکرد. بنابر این ایران نیز چراغها در ترکیه را خاموش کرد. ارتش سایبری ایران خود را به عنوان یکی از بهترین ارتش های سایبری جهان معرفی کرده است. آنها تبدیل به یکی از بهترین ها در این زمینه شده اند و احتمالا آنها بوده اند که بد افزار را به شبکه برق بسیاری از کشورها و حتی شاید آمریکا وارد کرده اند. طی دوازده ماه گذشته می دانیم که ایران با موفقیت و به طور مکرر به شبکه های سامانه های دفاعی چندین کشور غربی نفوذ کرده است.
حتی بیست و هفت سپتامبر دو هزارو سیزده میلادی وال استریت ژورنال از حمله هکری ایران به رایانه های نیروی دریایی آمریکا خبر داد. و این هفته موسسه امریکن اینترپرایز و موسسه نورس که یک شرکت امنیت سایبری به شمار می رود در گزارشی با عنوان تهدید فزاینده سایبری ایران را منتشر کرده اند.
یواس ای تودی دوم دسامبر دو هزارو چهارده میلادی در گزارشی به تشریح یک حمله هکری به شدت پیچیده پرداختند که تازه صورت گرفته بود و ادعا کردند ایران پنجاه هدف را در شانزده کشور مورد حمله سایبری قرار داده است. سایلنس Cylance که یک شرکت امنیت سایبری واقع در کالیفرنیا به شمار می رود یک حمله هکری دیگر ایران را عملیات کلیور Cleaver توصیف کرد زیرا در بدافزاری که در این حمله استفاده شده بود عبارت کلیور بارها و بارها تکرار شده بود. یک تیم هکرهای ایران که حملات دیگری را صورت داده اند نام مستعار« بچه گربه تیز» را برای خود برگزیده اند که اشاره به گربه ایرانی دارد. این رویدادها همه پوشش داده شده اما این پوشش بسیار محدود بوده است.
گاهشماری وجود دارد که می تواند در درک اینکه چرا ایران تصمیم گرفته است ترکیه را مورد حمله هکری قرار دهد و چرا و چه زمانی این حمله روی داد کمک کند. همه اینها زمانی روی داد که یمن مورد حمله ائتلاف عربستان قرار گرفت. سعودی ها یمن را به علت رویارویی با حوثی های تحت حمایت ایران هدف قرار دادند.
بیست و ششم مارس اردوغان رییس جمهور ترکیه از بمباران های سعودی حمایت کرد. وی گفت شرایط کنونی غیرقابل تحمل است و ایران باید این را بداند. وی در اشاره به ایران و ادعای حمایت از حوثی ها این اظهارات را گفت.با این حال رییس جمهور ترکیه نمی دانست با به چالش کشیدن علنی ایران در حال ارتکاب به گناه بزرگی است. چهار روز بعد، یعنی دوشنبه سی ام مارس کاردار سفارت ترکیه در تهران احضار شد. وزارت خارجه ایران به شدت برخورد کرد. مسئولان ایرانی گفتند ما خواستار پاسخ روشن و متقاعد کننده ترکیه هستیم. ایران خواستار عذرخواهی ترکیه به علت اظهارات نامناسب و غیرمعمول اردوغان شد.
ترکیه عذرخواهی نکرد و ایران کل برق ترکیه را قطع کرد و این اقدام در زمانی کاملا مناسب صورت گرفت. تیم هکرهای ایرانی که این حمله و حملات مشابه دیگر را صورت داده است به گروه امنیت دیجیتال آشیانه شهرت دارد. این تیم از شهرت بالایی در میان هکرها برخوردار است که وب سایت هایی ویژه پوشش خبری حملات این گروه وجود دارد.این تیم ترجیح داد که به سامانه برق ترکیه به خوبی حفاظت می شود به طور مستقیم حمله نکند و در عوض شبکه توزیع را هدف قرار داد. این اقدام عمدی بود چرا که ایران می توانست به این ترتیب منابع برق ترکیه را قطع و هر زمان که مشخص شد ترکیه درس عبرت گرفته است این منابع را دوباره باز کند. به راحتی می توان این فرضیه را مطرح کرد که ایران پیش از این به شبکه برق ترکیه و دیگر اهداف حیاتی در سراسر اروپا که از امنیت سایبری ضعیف تری برخوردار است نفوذ کند. آنها احتمالا درست مانند آنچه در ترکیه روی داد بدافزار را وارد راکتورهای اصلی نکردند بلکه تنها اتصالات ضعیف سایبری را شناسایی کردند که بخش توزیع شبکه برق است.این حمله سایبری به ترکیه در واقع نخست حمله ای است که در آن ایران از طریق حمله سایبری شبکه برق یک کشور را هدف قرار می دهد و آن را به خاموشی فرو می برد. این نوع حمله می تواند به سرعت دشمن را به زانو درآورد. این نخستین حمله از دست بود و احتمالا تنها حمله نیز نخواهد بود.

منبع:انتخاب
میانگین حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی 
    مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: 33.2 درصد ایرانی‌ها هر روز و 25 درصد هفته‌ای یکبار از اینترنت استفاده می‌کنند.
به گزارش مشرق، مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: سه پنجم ایرانی‌ها وقت قابل توجهی را صرف فیس‌بوک می‌کنند.محمدرضا رستمی در ستاد ساماندهی امور جوانان که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیسیون فضای مجازی جوانان در وزارت ورزش و جوانان، گفت: سیاست‌ها بر مبنای صرف وقت مطلوب و متناسب با نیاز جوانان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و همچنین زمینه‌سازی برای اشتغال جوانان ایرانی در فضای مجازی است.
وی با اشاره به تهیه دو طرح ملی در زمینه اشتغال جوانان در فضای مجازی، عنوان کرد: امیدواریم با تصویب این دو طرح تا پایان امسال بتوانیم 100 هزار جوان را به منظور اشتغال در فضای مجازی توانمند کنیم.رستمی با اشاره به تهیه یک گزارش کامل توسط فیس‌بوک از ذائقه ایرانی‌ها در این فضا، گفت: این گزارش در حوزه امنیتی به کشورهای داوطلب برای آشنایی با ذائقه ایرانی‌ها در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و ... فروخته می‌شود.مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه میانگین استفاده روزانه ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی 9 ساعت است، گفت: سه پنجم ایرانی‌ها از فیس‌بوک استفاده و وقت قابل توجهی را صرف این شبکه می‌کنند.
وی ادامه داد: ما با یک فضا مواجهیم که موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌ و این مسئله را نباید شوخی گرفت.
رستمی ادامه داد: اگر به زبان فارسی در فضای اجتماعی توجه نکنیم هویت ملی خود را از دست خواهیم داد، در حال حاضر جامعه کاربر ما به مصرف‌کننده صرف تبدیل شده است.مشاور وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال 92 میزان تماشای تلویزیون در ایران 66.5 درصد هر روز، 18.2 درصد یکبار در هفته و 6 درصد ماهی یکبار بوده است و این در حالی است که این آمار برای تماشای برنامه‌های ماهواره31.4 درصد هر روز و 17 درصد ماهی یکبار است و این به معنای جابه‌جایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.وی ادامه داد: همچنین 33.2 درصد ایرانی‌ها هر روز و 25 درصد هفته‌ای یکبار از اینترنت استفاده می‌کنند.وی در ادامه با بیان آماری در زمینه استفاده از بازی‌ در کشور، اظهار کرد: 20 میلیون بازی‌کننده در ایران داریم که از این تعداد 56 درصد پسر و 44 درصد دختر هستند و 14.6میلیارد ساعت وقت خود را در سال صرف بازی می‌کنند.رستمی ضمن تاکید بر توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان در حوزه سواد رسانه‌ای، بیان کرد: طی سال‌های گذشته شاهد چهار نسل مختلف در زمینه استفاده از رسانه بودیم و در حال حاضر نیز شاهد غلبه رسانه‌های اجتماعی بر تمامی رسانه‌ها هستیم.مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه در ایران سنجش اعتیاد رسانه‌ای انجام نشده است، اظهار کرد: به رغم گستردگی روزافزون استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کشور متاسفانه هیچ‌گونه مطالعه‌ای در زمینه مصرف رسانه‌ای جامعه ایران و سواد رسانه‌ای آنان صورت نگرفته است، در حالی که در مقاطع تحصیلی دبستان و راهنمایی با میزان مصرف نابهنجار استفاده از شبکه‌های اجتماعی مواجهیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر با جوانانی مواجهیم که توان تولید محتوا در فضای مجازی را دارند اما به دلیل عدم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش سرگردان هستند، این یکی از بزرگترین مصیبت‌هاست.وی با اشاره به گستردگی رسانه‌های اجتماعی در دنیا، گفت: در دنیا 29 رسانه اجتماعی شناخته شده و این در حالی است که تعداد کمی از این شبکه‌ها در ایران از شهرت برخوردارند.
رستمی با اشاره به شبکه‌های مختلف اجتماعی مشهور در دنیا، بیان کرد: به عنوان مثال شبکه Linked in در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است اما در ایران آنچنان که باید شناخته شده نیست، 2 هفته پیش در این فضا یک قرارداد یک میلیون دلاری بین شرکت ایرانی و هندی بدون آشنایی قبلی منعقد شد و این به معنای کاربرد وسیع این قبیل شبکه‌هاست.رستمی در ادامه با اشاره به تعاملی بودن فضای رسانه‌های اجتماعی در خصوص سایر ویژگی‌های این شبکه‌ها، گفت: بی‌زمانی و بی‌مکانی، جدی شدن حوزه ارتباطات این شبکه‎‌ها و بدون رهبری بودن جریان‌های فردی و اجتماعی از جمله این ویژگی‌هاست.
وی در خصوص عدم وجود رهبر در این شبکه‌ها، گفت: آنچه در پدیده پاشایی و یا موضوعات خاورمیانه با آن مواجه بودیم نتیجه همین امر است، اگر الان فضای مجازی را در نیابیم قطعا با صحنه‌هایی پیچیده‌تر از پدیده پاشایی روبه‌رو خواهیم شد.
مشاور وزیر ورزش و جوانان از غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: این امر فرصت‌های زیادی برای فعالیت ما فراهم می‌کند، تا چند سال پیش بحث فرار مغزها مطرح بود اما در حال حاضر بدون اینکه جوانان از کشوری خارج شوند می‌توانند تولیدات خود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار دهند که این امر به توجه زیادی نیاز دارد. منبع: ایسنا
روی دیگر سکه اسناد ویکی‌لیکس درباره آل‌سعود 
   
در سندی دیگر که ویکی لیکس آن را منتشر کرده از نگرانی های عربستان سعودی درباره حضور و فعالیت‌های ایران در پاکستان گفته : « یکی از اسناد سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد نشان می دهد این کشور نگران حضور وفعالیت های ایران در پاکستان است و این فعالیت ها را از نزدیک پیگیری می کند.»
گروه جنگ نرم مشرق- موسسه ویکی‌لیکس در سال 2010 میلادی با انتشار اسناد سری مربوط به جنگ‌ های آمریکا در عراق و افغانستان و نیز دویست و پنجاه هزار تلگرام وزارت خارجه این کشور به شهرت رسید. روند انتشار اسناد محرمانه از سوی ویکی‌ لیکس در ماه فروردین 1389، با نمایش ویدیوی کشته شدن یک عکاس خبرگزاری رویتر از سوی نیروهای آمریکایی در عراق آغاز شد. نمیر نورالدین عکاس بیست و دو ساله رویتر در دوازده ژوئیه سال 2007 میلادی در بغداد به همراه راننده‌اش با تیراندازی یک هلیکوپتر آپاچی آمریکا کشته شد در آن واقعه چند عراقی دیگر که از سوی خلبان ‌های آمریکایی شورشی شناخته می‌شدند هم جان خود را از دست دادند.
روش کاری، نیروهای فعال و مشخصات پایگاه اینترنتی همگی ناشناخته‌اند و فقط نام جولیان آسانژ استرالیایی به عنوان سخنگوی این سایت مشخص است. بودجه سالانه سایت به دویست هزار دلار در سال می‌رسد که از طریق کمک‌های مالی تامین می‌شود. این سایت فقط هزینه ‌های فنی (مرتبط با راه اندازی سایت و استفاده از پهنای باند) و نیز کارکرد نیروهایش (جابجایی خبرنگاران، تشریفات اداری و غیره) را تامین می‌کند. چیز دیگری از این شبکه مشخص نیست و فقط مشخص شده است که پنج نفر به طور دائم برای آن فعالیت می‌کنند و هشتصد نفر نیز به طور داوطلبانه و مقطعی با آن سروکار دارند.جولیان آسانژ خود را موسس سایت نمی‌‌داند وتنها کسی است که پذیرفته چهره و نام خود را افشاء کند. این استرالیایی که در زمینه ریاضیات و فیزیک تحصیل کرده، همیشه شیفته رمزگشایی بوده است. وی از بانیان خبرنگاری quotation mark خام quotation mark یا به عبارتی علمی محسوب می‌شود که جنگی با نحوه خبررسانی کلاسیک علیه توطئه‌های دولت‌ها به راه انداخته است.
همزمان با سومین سالروز پناهنده شدن جولیان آسانژ به سفارت اکوادور در لندن ، این موسسه نیم میلیون سند سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد. اسنادی که مشتمل بر یاداشت ‌های سری، تلگرام ها و دیگر سندهای است که از سفارتخانه‌های عربستان در سراسر دنیا گردآوری شده است. گزارش های فوق سری وزارت کشور و سرویس اطلاعات عمومی پادشاهی عربستان نیز در میان اسناد منتشر شده به چشم می‌خورد.
این اسناد منتشر شده که توجه رسانه‌ ‌های جهان را به خود معطوف کرده است ؛ نمایشی از تقابل همه‌جانبه و همه‌سویه عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران است، اینکه عربستان سعودی برای مقابله با سیاست‌های ایران، از هیچ تلاشی دریغ نورزیده است.
بررسی اسناد منتشر شده موسسه ویکی لیکس درباره عربستان سعودی و جریان سازی تبلیغی رسانه های بیگانه به این بهانه، حاوی دو محور ونکته کلیدی است؛ یکی تلاش‌ها و فعالیت ‌های عربستان سعودی علیه ایران و شیعیان در منطقه و عرصه جهانی است و دیگری تلاش برای بازتولید راهبرد ایران هراسی. در واقع هرچند در این اسناد فعالیت ‌‌های همه‌جانبه عربستان در عرصه های سیاسی، فرهنگی و ... برای مقابله با سیاست‌ های جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی، افشا ومنتشر شده، ولی این اسناد، ‌روی دیگر نیز دارند و آن اشاره به فعالیت‌های و اقدامات ایران در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؛ فعالیت‌ها و اقداماتی که عربستان سعودی را به واکنش و برنامه ریزی برای مقابله با آنها واداشته است « یکی از اسناد سری فاش شده از وزارت امور خارجه عربستان در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس، بر نگرانی این کشور از فعالیت رایزن فرهنگی ایران در هند تاکید می کند.»پایگاه اینترنتی ورلد بولتن نیز در گزارشی نوشت: « اسناد فوق سری سعودی که ویکی لیکس روز جمعه آنها را منتشر کرده بود نشان می دهد که دسیسه هایی در خاورمیانه در جریان است طوری که ارتش ایران در سودان جنوبی نقش دارد در یکی از این اسناد ادعا شده است که جت های جنگنده ی ایرانی در جریان بن بست بر سر منطقه ی غنی نفتی هگلیگ اقدام به بمباران نیروهای سودان جنوبی کردند.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزراشی نوشت:‌ « بسیاری از اسنادی که این خبرگزاری آنها را بررسی کرد ظاهرا به دنبال شناسایی فعالیت های ایران در منطقه و یا ضربه زدن به منافع تهران است ... در یادداشتی که فوق محرمانه است این ادعای شگفت‌آور مطرح می‌شود که جنگنده‌های ایران، نیروهای سودان جنوبی را در جریان درگیری در منطقه نفت خیز هگلیگ (Heglig) در سال 2012 بمباران کردند در اسناد منتشر شده، موارد زیادی از این قبیل رویدادها وجود دارد که تایید کردن آنها دشوار است.»در سندی دیگر که ویکی لیکس آن را منتشر کرده از نگرانی های عربستان سعودی درباره حضور و فعالیت‌های ایران در پاکستان گفته : « یکی از اسناد سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد نشان می دهد این کشور نگران حضور وفعالیت های ایران در پاکستان است و این فعالیت ها را از نزدیک پیگیری می کند.»
تلاش سعودی ها برای جلوگیری از انتقال سلاح از ایران برای جنبش حماس در نوار غزه، ادعای ارتباط بعضی اعضای القاعده در ایران با جبهه النصره، کمک سالانه یک میلیارد دلاری ایران به حزب الله با اهداف داخلی و منطقه ای (اجرای سیاست های ایران) و مقابله با مداخلات ایران در کشورهای منطقه دیگر گزاره ها و محورهایی است که در قالب انتشار اسناد محرمانه و فوق سری وزارت خارجه عربستان سعودی، سایت ویکی لیکس به آنها پرداخته است.
براین اساس به نظر می رسد این اقدام موسسه ویکی لیکس در انتشار اسناد سری و محرمانه وزارت خارجه عربستان، علاوه بر اشاره به نحوه عملکرد دیکتاتوری سلطنتی عربستان سعودی، همزمان دو سناریو یا دو هدف تبلیغی یکی quotation mark شکل‌دهی فضای ایران‌هراسی quotation mark و دیگری quotation mark اختلاف‌افکنی میان کشورهای جهان اسلام quotation mark با محوریت ایران و عربستان را در بطن و متن خود دارد. در همین راستا است که برخی رسانه های بیگانه در ارزیابی اسناد منتشرشده ویکی لیکس، فضاسازی نموده: «در مجموع روشن است که عربستان سعودی در گوشه و کنار دنیا از طریق سفارتخانه هایش رفتار ایران، عملکرد ایران سیاست‌های ایران را از نزدیک دنبال می کند و حتی بعضی مدارک نشان می‌دهد که می‌خواهد تاثیر بگذارد بر آن چیزی که در ایران می گذرد مثلا در یکی از مدارک صحبت دیپلمات ها در تهران این است که از شبکه های اجتماعی استفاده کنند برای دامن زدن به، به اصطلاح نارضایتی ها در ایران و مثلا جای دیگری صحبت از پرداخت پول و رشوه و هدیه است به بعضی از مخالفان دولت ایران جای دیگر مدرکی هست که صحبت از این می کند که سفارت عربستان در خارطوم گزارش می دهد که از نحوه کمک های تسلیحاتی ایران به رژیم سودان.»
در واقع این اسناد منتشرشده که به نوعی، بازخوانی تقابل ایران شیعی وعربستان سنی است، دستمایه ای شده برای رسانه های بیگانه در راستای کوبیدن بر طبل اختلافات تهران- ریاض در عرصه های منطقه ای و فرامنطقه ای: « محتوای کلی مدارک افشا شده دور و در واقع ناسازگار با وضعیت جاری در منطقه نیست و در نهایت یک اطلاعات جدید کلی به ما نمی دهد خیلی مشخص است که درگیری در واقع شیعه و سنی در خصوص عربستان و جهان تشیع وجود دارد درگیری عربستان و در واقع ایران وجود دارد و تمام این اطلاعات دیتیل‌هایی هستند که قبلا در موردش اشاراتی گزارش هایی مدارکی کم و بیش به نوعی وجود داشته اهمیت این بیشتر از نوع در واقع ایجاد یک سورس خیلی وسیع مطالعاتی برای پژوهش و تحقیق و مسائل دیگری هست و پیش بینی حوادث آینده است.»
عملیات روانی روسیه علیه داعش با ریختن اعلامیه 
   
روزنامه «دیلی‌میل» چاپ انگلیس در مقاله‌ای به بررسی عملیات روانی ارتش روسیه علیه نیروهای داعش در سوریه پرداخته و می‌نویسد: بالگردها ده‌ها هزار برگه را برای نیروهای داعش و شورشیان پرتاب کرده‌اند و به آنها هشدار داده‌اند تا بیش از این اوضاع را برای خودشان وخیم‌تر نکنند.
گروه جنگ نرم مشرق _ روزنامه «دیلی‌میل» چاپ انگلیس در مقاله‌ای به بررسی عملیات روانی ارتش روسیه علیه نیروهای داعش در سوریه پرداخته و می‌نویسد: بالگردها ده‌ها هزار برگه را برای نیروهای داعش و شورشیان پرتاب کرده‌اند و به آنها هشدار داده‌اند تا بیش از این اوضاع را برای خودشان وخیم‌تر نکنند. این پرنده‌ها برفراز شهرهای "رستن" و "تلبیسه" که توسط نیروهای روسی بمباران شده‌اند، پرواز کردند و روس‌ها مدعی هستند که 5000 نفر از نیروهای داعش و جبهه النصره در این مناطق حضور دارند. رسانه‌های روسیه‌ای از احتمال حمله زمینی وسیعی در این مناطق با حضور نیروهای زمینی سوریه و حمایت هوایی این کشور خبر دادند. گفته می‌شود که نیروهایی ایرانی نیز از طریق خاک عراق خود را به سوریه رسانده‌اند تا به نیروهای سوری کمک کنند. در اعلامیه عملیات روانی ارتش روسیه که از آسمان برای غیرنظامیان ارسال می‌شود، ادبیاتی مذهبی دارد و در آن نوشته شده است: «با ارتش همکاری کنید و منطقه عملیاتی را برای نجات زندگی‌ خود ترک کنید».
عملیا روانی روسیه علیه داعش با ریختن اعلامیه /// در حال ویرایش
در یکی از این پیام‌ها آمده است: تروریست‌های جبهه النصره و داعش آلت دست آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند

گفته می‌شود که آنها با در دست داشتن این دفترچه‌ها می‌توانند از ایستگاه‌های بازرسی ارتش سوریه عبور کرده و دولت نیز جا، غذا و کمک‌های دارویی به آنها می‌دهد. در اعلامیه‌ای دیگری که برای نیروهای داعش طراحی شده است آمده است: «اوضاع را برای خود وخیم‌تر نکنید. کشور سوریه آماده است تا شما را دوباره در آغوش بگیرد. سلاح‌های خود را تحویل دهید همان‌طور که تا کنون هزاران نفر از جوانان مثل شما این کار را کرده‌اند».

عملیا روانی روسیه علیه داعش با ریختن اعلامیه /// در حال ویرایش
در یکی از این اعلامیه‌ها آمده است: «با ارتش همکاری کنید و منطقه عملیاتی را برای نجات زندگی‌ خود ترک کنید»

در یکی از این برگه‌ها که یک سایت روسی آن را به نمایش گذاشته است، انیمیشنی از یک سرباز جبهه النصره به نمایش درآمده است که از دست رژیم صهیونیستی و آمریکا عصبانی است. این پیام‌ها با هدف ایجاد شکاف بین گروه‌های تندرو ارسال می‌شوند. در یکی از این پیام‌ها آمده است: تروریست‌های جبهه النصره و داعش آلت دست آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

 
به اعتقاد آمریکن اینترپرایز سیاست اوباما در قبال ایران که قبلا نایل فرگوسن، استراتژیست جوان، نام آن را "بازی حدس و گمان" نهاده بود، گویای این است که این توافق به تغییر رژیم در ایران منجر خواهد شد.
گروه جنگ نرم مشرق- موسسه آمریکن اینترپرایز در مطلب اخیر خود تحت عنوان "اوباما می‌داند که توافق هسته‌ای به تغییر رژیم ایران منجر می‌شود"، به ذات هدف اوباما و جان کری ار توافق هسته‌ای با ایران پرداخت.

آمریکن اینترپرایز در آغاز گزارش خود، به فلسفه عبارت Faute de mieux که به معنای "در جستجوی چیزی بهتر" است اشاره کرد و آن را زبان دوم جان کری دانست. این موسسه گزارش خود را اینگونه ارائه داد:

"جان کری و عواملش در رسانه و کنگره، نیاز به جذب 34 رای از 146 رای کنگره جهت حمایت از حق وتوی اوباما در صورت رد توافق از سوی کنگره دارند."

چندی پیش نیز گزارشی در مشرق با عنوان «اهداف آمریکا از 15 ساله بودن توافق با جمهوری اسلامی ایران چیست؟» و گزارشی دیگر با عنوان «هدف توافق، قراردادن ایران در مسیر اجتماعی مطلوب آمریکاست» منتشر شدند که در آن‌ها با استفاده از گزارش‌های تولیدی توسط خبرگزاری‌ها و اندیشکده‌های غربی، به اهداف مختلف آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران اشاره شده بود. اکنون گزارش جدید اندیشکده آمریکن اینترپرایز را هم باید به آن لیست اضافه کرد.توماس فریدمن روزنامه‌نگار نیویورک تایمز- که پیوسته طرفدار سیاست‌های اوباما است، این بار مواردی را پیش کشیده که چندان با سیاست‌های وی سازگاری ندارد. چرا که وی از عقب افتادن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تا حداقل 15 سال سخن گفته که کاملا به نفع آمریکاست، در حالیکه اوباما با این عمل، خود رژیم را نشانه گرفته است.

فریدمن معتقد است که او می‌داند که حکومت ایران اهل صداق چندان نیست و ایرانی‌ها آمادگی دارند تا طبق بند 36 توافقنامه که اجازه تخطی از تعهدات در صورت مشاهده عدم وفای به عهد از سوی طرف مقابل را به آن داده‌ است، عمل نمایند. این تخطی ممکن است در 17 ماه باقی مانده از ریاست جمهوری اوباما رخ ندهد اما در آینده این چنین خواهد بود.

این موسسه ادامه داد: اوباما پیوسته از سوی امثال مایکل دوران مشاور امنیت ملی بوش- به تلاش برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی متهم شده و پیش از این بن رودز مشاور امنیت ملی- اهمیت موفقیت در نیل به توافق هسته‌ای در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما را به اندازه دوره اول وی مهم دانسته بود. به اعتقاد لیبرمن، وی این توافق را می‌خواست تا نیروهای عملگراتر در ایران را هدف تقویت قرار دهد.

به اعتقاد امریکن اینترپرایز سیاست اوباما در قبال ایران که پیشتر نیال فرگوسن نام آن را "بازی حدس و گمان" نهاده بود، گویای این است که این توافق به تغییر رژیم در ایران منجر خواهد شد. این امر بسیار محتمل است اما غالب مردم آمریکا، کارشناسان سیاست خارجه، و اعضای کنگره معتقد به آن نیستند.

هدف اوباما از توافق هسته‌ای، تغییر رژیم در ایران است // در حال ویرایش
پروفسور نایل فرگوسن در کنار هنری کسینجر

نکته اینکه پیش از این، او در مصاحبه مارس 2014 با نشریه "آتلانتیک" گفته بود: "توافق هسته­‌ای با ایران ایده خوبی است حتی اگر رژیم آن تغییر نکند. توافق هسته‌ای می­‌تواند دستاوردهای بسیار بیشتری داشته باشد". وی افزود: «اگر از سوی دیگر آنها قادر باشند تغییر ایجاد کنند، اگر در واقع به عنوان پیامد این معامله برای برنامه هسته‌ای‌شان، آن صداها و روندها در داخل ایران تقویت شوند، و اقتصاد آنها در جامعه بین‌المللی بیشتر جذب شود، و سفرها و گشایش‌های بیشتر وجود داشته باشد، حتی اگر این امر یک دهه یا 15 سال یا 20 سال طول بکشد، آنگاه این، تا حد بسیار زیادی شبیه دستاوردی است که ما می‌خواهیم.» 

وال‌استریت ژورنال عنوان کرد:
وال استریت ژورنال در مقاله‌ای برای تغییر نظام ایران چند راه‌کار از جمله «مسیحی‌کردن» مردم ایران پیشنهاد کرده چرا که معتقد است رشد فزاینده مسیحیت پروتستان در ایران یکی از داستان‌های مهم دنیا محسوب می‌شود که کمتر به آن پرداخته شده است.

گروه جنگ نرم مشرق_ تلاش برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران که به عنوان یک قدرت برتر و مستقل در آسیای غربی شناخته می‌شود، از ابتدای انقلاب تا کنون توسط دولت‌های غربی به ویژه آمریکا متوقف نشده است. ایالات متحده روش‌های متعددی مانند دخالت مستقیم نظامی و کودتا، تحریم و ایجاد نارضایتی عمومی و سایر روش‌ها را برای این مهم امتحان کرده‌ است.

واشنگتن سالانه بیش از 700 میلیون دلار را صرف رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، صدای آمریکا و دیگر شبکه‌های دولت آمریکا می‌کند که مبلغ قابل توجهی از این بودجه سهم بخش فارسی صدای آمریکا می‌گردد؛ اما این هزینه‌ها به اعتقاد بسیاری از سیاست‌مداران آمریکایی اثر لازم را ندارد و معتقدند در خوش‌بینانه‌ترین حالت، برنامه‌های بخش فارسی صدای آمریکا خسته‌کننده هستند و در بدترین حالت، باعث تقویت نظام ایران نیز می‌شود! اما دولت اوباما در این رابطه تمام انرژی و تمرکز خود را بر روی مذاکرات هسته‌ای قرار داده زیرا که معتقد است توافق هسته‌ای مدنظر آمریکا می‌تواند پایه تغییر اساسی نظام ایران در سال‌هایی نه چندان طولانی قرار گیرد.

چندی پیش مشرق در گزارشی به نقل از موسسه «آمریکن اینترپرایز» به بررسی سیاست اوباما برای تغییر نظام ایران پرداخته بود که این موسسه بیان می‌کرد، اوباما توافق هسته‌ای را برای تقویت نیروهای عمل‌گراتر در ایران می‌خواهد. به اعتقاد امریکن اینترپرایز سیاست اوباما در قبال ایران که پیشتر «نیال فرگوسن» نام آن را "بازی حدس و گمان" نهاده بود، گویای این است که این توافق به تغییر رژیم در ایران منجر خواهد شد.

البته این سیاست اوباما برای تغییر نظام ایران منتقدانی در آمریکا نیز دارد و معتقدند سیاست اوباما برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی جهت تغییر رفتار ایران راه اشتباهی است، زیرا هیچ‌ چیز در تاریخ 36 ساله جمهوری اسلامی وجود ندارد که به ما بگوید حکومت ایران به صورت خودکار تغییر می‌کند.

دیپلماسی عمومی سریع‌تر از توافق هسته‌ای موجب تغییر رژیم ایران می‌شود/// در حال ویرایش
اوباما در مذاکرات هسته‌ای به دنبال تقویت نیروهای عمل‌گراتر در ایران است تا مقدمات تغییر نظام در جمهوری اسلامی فراهم شود

در همین رابطه روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در مقاله‌ای به قلم "پیتر کوهانلو" مدیر مرکز اکثریت ایرانی‌های ساکن آمریکا، سیاست‌های فعلی ایالات متحده را برای تغییر رفتار و تغییر نظام ایران زیر سوال برده و راه‌کارهای دیگری را در این باره پیشنهاد می‌دهد.

در این مقاله آمده است که: «توافق هسته‌ای که باراک اوباما با ایران به امضاء رسانید، در آمریکا طرفدار چندانی ندارد. تقریباً دوسوم آمریکایی‌ها با این توافق مخالف هستند و اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه نیز قول داده‌اند تا از همان روزی که این سمت را بر عهده می‌گیرند، این توافق را برهم زنند. اما با توجه به اینکه چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس نیز این توافق را امضاء کرده‌اند، نمی‌توان بسیاری ار تحریم‌های بین‌المللی را به راحتی بازگرداند. به قولی دیگر، برخی از مولفه‌های برجام در سال‌های آینده می‌تواند سیاست ایران را شکل دهد. اوباما تصور می‌کند که مشروعیت بخشیدن به نظام ایران و سرازیر کردن پول به داخل ایران می‌تواند باعث تغییر رفتار تهران شود. با توجه به سرکوب‌های موجود در داخل ایران، لفاظی‌ها علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت از تروریسم ، نمی‌توان انتظار داشت که رفتار ایرانی‌ها تغییر کند. تغییر تنها زمانی حاصل می‌شود که توازنی را با حمایت از جریان مخالفان علیه جمهوری‌ اسلامی ایجاد نماید.»

مسیحی‌سازی؛ نقشه راه تغییر رژیم در تهران /// در حال ویرایش
مقاله «وال‌استریت ژورنال» با عنوان «یک نقشه راه برای تغییر رژیم تهران»

کوهانلو معتقد است که دستیابی به چنین تغییری به بیش از امید نیاز دارد و این کار نیازمند نقشه است. پیشنهاد راهبردی وی برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی تقویت تلاش‌های «دیپلماسی عمومی» آمریکا است. البته نویسنده «وال‌استریت ژورنال» از اطلاعات و ارقامی در رابطه با ایران جهت تحلیل و پیشنهادات راه‌کاری استفاده کرده که نشان می‌دهد بعضی از این اطلاعات از فضای جمهوری اسلامی، منبعی غیرایرانی دارد زیرا که بعضی راه‌کارها بسیار از فضای واقعی سیاسی ایران به دور است. به این راه‌کارها توجه فرمایید:

1. آمریکا باید به نابرابری بین زنان و مردان در ایران بپردازد. فعالان حاضر در میدان پیش از این به شکل خلاقانه و تحریک‌آمیزی به زنان ایران به عنوان شهروند درجه دوم پرداخته‌اند. به عنوان مثال، کمپین «آزادی مخفی من» در فیس‌بوک از زنان ایرانی می‌خواهد تا با حجاب اجباری از طریق ارسال عکس‌های بدون حجاب در ملاء‌عام مخالفت کنند.

2. سازمان‌های مدنی آمریکایی نیز باید صدای زنان ایرانی را در هر زمانی به گوش دنیا برسانند. فدراسیون‌های ورزشی از قبیل کمیته بین‌المللی المپیک باید نظام ایران را به خاطر تبعیض علیه زنان و راه ندادن آنها به ورزشگاه‌ها تنبیه نمایند. تقبیح دولت‌مردان ایرانی در ملاء‌عام می‌تواند ادعای آنها در خصوص اینکه ایران مستعدترین کشور در خاورمیانه برای پیشرفت است را تضعیف نماید.

3. برای دادن فرصت انتخاب آزاد به مردم ایران، پارلمانی آنلاین ایجاد گردد که در آن ایرانی‌ها بتوانند بحث سیاسی کنند. این پیشنهاد می‌تواند این امکان را برای ایرانی‌ها فراهم آورد تا برای اولین بار در چند دهه اخیر حرفهای خود را به گوش هموطنان خود برسانند. موسسه بین‌المللی جمهوری‌خواه و موسسه ملی دموکراتیک می‌توانند در این پروژه شرکت نمایند.

4. آمریکا باید آزادی مذهبی در ایران را ترویج کند. حکومت مذهبی ایران بسیاری از ایرانی‌ها را نسبت به مذهب بی‌اعتماد کرده‌ است، اما بسیاری به دنبال اعتقاد واقعی می‌گردند. واشنگتن باید به صورت علنی از روحانیان و آیت‌الله‌هایی که خواستار جدایی دین از سیاست شده‌اند، حمایت نماید.

5. مسیحیان پروتستان آمریکا هم می‌توانند نقش مهمی در کمک‌رسانی به مسیحیانی که در داخل ایران گیر افتاده‌اند، ایفا نمایند. رشد فزاینده مسیحیت پروتستان در ایران یکی از داستان‌های مهم دنیا است که کمتر به آن پرداخته شده است. گرویدن به مسیحیت بین 300 هزار تا یک میلیون نفر می‌باشد. با توجه به این آمار، می‌توان انتظار داشت که ظرف مدت یک دهه مقامات مسیحی در دستگاه سیاسی و امنیتی ایران وجود داشته باشند تا بتوانند از حقوق مسیحیان در ایران حمایت نمایند.

مسیحی‌سازی؛ نقشه راه تغییر رژیم در تهران /// در حال ویرایش
از جمله پیشنهادات برای تغییر نظام جمهوری اسلامی، «مسیحی‌سازی» مردم و دستگاه‌های سیاسی و امنیتی ایران است

درست است که بعضی ارقام مخدوش و اطلاعات غلط، اساس پیشنهادات نویسنده مقاله را ساخته اما این پیشنهادات فارغ از کاربردی بودن یا نبودن آنها، نشان از اهمیت «دیپلماسی عمومی» برای آمریکا جهت کسب حداکثری منافع با صرف حداقلی هزینه را دارد. البته دولت اوباما در حال متوجه شدن هدر دادن بیش از 700 میلیون دلار مالیات‌دهندگان آمریکایی جهت پخش اخبار خود است که می‌توان به نمونه آن یعنی تعطیلی رادیوفارسی VOA بعد از 36 سال اشاره کرد؛ به همین دلیل است که «دیپلماسی عمومی» در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال 2015 جایگاه ویژه‌ای دارد.به هر روی می‌توان اذعان داشت که فعالیت‌های دیپلماسی عمومی آمریکا به همراه زمینه‌هایی که توافق هسته‌ای این کشور با ایران فراهم می‌کند، راه نفوذ ایالات متحده به جمهوری اسلامی را هموارتر از قبل می‌سازد چرا که بسیاری از دولت‌مردان کنونی آمریکا این دو راه حل را برای تغییر رفتار و یا تغییر نظام ایران بسیار مؤثر خوانده‌اند؛ حتی اگر در نقشه‌راه‌های ارائه شده از پیشنهاداتی به دور از واقعیت‌های موجود استفاده کنند.

روزنامه رأی‌الیوم:
ژنرال سلامی اشاره‌ای به نوع عملیات و زمان و مکان آن نکرد ولی احتمالا مربوط به حادثه موزه یهودی بروکسل، پایتخت بلژیک باشد که در بیست و چهارم مه 2014رخ داد. در این عملیات 2 افسر برجسته دستگاه موساد که در ترور عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌الله در سال 2008 نقش داشته‌اند کشته شدند.
به گزارش مشرق، روزنامه رأی‌الیوم چاپ لندن نوشت:  واکنش حزب‌الله به حمله اسرائیل قبل از سخنرانی سیدحسن نصرالله صورت گرفت. در حمله حزب‌الله چند خودروی نظامی ارتش اسرائیل و شماری از افسران و سربازانش کشته شدند. مقاومت لبنان توانسته است با نفوذ به نقاط امنیتی و شکستن کمربند امنیتی منطقه بسته نظامی این عملیات را اجرا کند. دشمن در این منطقه احساس راحتی می‌کرد و هر کاری که می‌خواست صورت می‌داد. عملیات حزب‌الله به حمله تمساح در کمینی به شکاری که به آرامی و بدون ترس به رودخانه نزدیک و سپس غافلگیر می‌شود، شبیه است.
عملیات مقاومت،‌ از بعد نظامی ماهرانه‌ترین عملیات انتقام‌گیری محسوب می‌شود، چون نیروهای حزب‌الله، به منطقه‌ای خطرناک،‌ وارد شده‌اند و در طول چند روز به دقت تحرکات دشمن و رفت‌وآمدهای خودروهایشان را رصد کرده‌اند تا مقاومت به وعده خود مبنی بر اینکه بزودی به حمله قنیطره پاسخ خواهد داد، عمل کند. نفوذ امنیتی حزب‌الله باعث شده است بتواند سلاح مناسب و دقیقا نحوه حمله به دشمن را تعیین کند و به دشمن خسارات جانی را از جایی که گمان نمی‌کرد وارد کند و نیروهای نفوذی‌اش قبل از آنکه دشمن بداند چه اتفاقی افتاده است به مراکز خود بازگردند. از سوی دیگر دشمن نمی‌دانست افسران و سربازانش تحت رصد دستگاه‌های امنیتی مقاومت هستند که مثل آب خوردن،‌ به داخل کمربند امنیتی نفوذ کرده‌اند.
ژنرال حسین سلامی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قبلا به ضربه دیگری اشاره کرده است. وی در این‌باره گفته است: «ایران از رژیم صهیونیستی به خاطر ترور دانشمندان هسته‌ای‌اش انتقام گرفته است و اسرائیل این را می‌داند و تهران اعلام نخواهد کرد پاسخش در کجا بوده است چون اسرائیل خود می‌داند و دست از ترور دانشمندان هسته‌ای ما برداشت». ژنرال سلامی اشاره‌ای به نوع عملیات و زمان و مکان آن نکرد ولی احتمالا مربوط به حادثه موزه یهودی بروکسل، پایتخت بلژیک باشد که در بیست و چهارم مه 2014رخ داد. در آن زمان این حادثه به «مهدی نموش» که الجزایری‌تبار بود و در سوریه علیه نظام دمشق جنگیده بود نسبت داده شد. دراین عملیات 2 افسر برجسته دستگاه موساد که در ترور عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌الله در سال 2008 نقش داشته‌اند کشته شدند. 2 افسر موساد همچنین در ترور محمود المبحوح از رهبران جنبش حماس در دوبی در سال 2010 نقش داشته‌اند.  نام‌های این دو افسر «‌امانوئل ریفا » و همسرش «‌مریم ریفا» بود و تحت پوشش دیپلمات در برلین فعالیت می‌کردند و سپس به بروکسل منتقل شده بودند. حادثه مزبور بیانگر آن است که هویت و ماموریت واقعی این دو برای کسانی که آنها را از برلین تا بروکسل دنبال می‌کرده‌اند فاش شده بود.
این امر در سخنان سیدحسن نصرالله در روز جمعه مشخص می‌شود که گفت حزب‌الله به عمق اسرائیل نفوذ کرده است و در آنجا جاسوسانی دارد. با همه اینها سوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا کسی مسؤولیت کشتن 2 نیروی برجسته موساد را که در ترور عماد مغنیه نقش داشته‌اند مشابه اقدام حزب‌الله در مزارع شبعا که در انتقام از کشته شدن جهاد مغنیه و سایر فرماندهان حزب‌الله صورت گرفت برعهده نگرفت؟ شاید این امر به این خاطر بوده که عملیات در یک کشور اروپایی صورت گرفته است نه اراضی اشغالی عربی و شاید علت این بوده که به روابط با بلژیک صدمه‌ای وارد نشود. این عملیات(کشته شدن 2 صهیونیست) رساندن پیام به موساد به همان زبانی است که متوجه آن می‌شود چون کارشناسان می‌دانند که تاریخ عملیات یعنی بیست و چهارم مه 2014 مصادف با شب سالگرد آزاد‌سازی جنوب لبنان در بیست و پنجم مه ‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد