سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نشانه های واقعی از سرطان که جدی نمی گیرید


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


جسم انسان از میلیونها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم، بافتهایی مانند ماهیچه‌ها، استخوان و پوست را می‌سازند. اغلب سلولهای طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آنها وارد می‌شود، رشد و تولیدمثل می‌کنند و در نهایت می‌میرند. اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خود اتفاق بیفتد، بدن سالم می‌ماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می‌کند. اما مشکلات، زمانی شروع می‌شود که یک سلول طبیعی دچار "جهش" و یا تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل می‌شود.

یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود، ولی در اغلب موارد، تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطانزا مانند الکل و دخانیات صورت می‌گیرد. شکل ظاهری و نیز عملکرد سلولهای سرطانی شده با سلولهای طبیعی تفاوت دارد. جهش یا تغییر ایجاد شده در DNA یا ماده ژنتیکی سلول اتفاق می‌افتد. DNA همان مسئول کنترل شکل ظاهری و عملکرد سلول است. وقتی DNA یک سلول تغییر می‌کند، آن سلول با سلولهای سالم کنار خود تفاوت می‌یابد و دیگر کار سلولهای طبیعی بدن را انجام نمی‌دهد. این سلول تغییر یافته از سلولهای همسایه‌اش جدا می‌شود و نمی‌داند چه زمانی رشدش باید به پایان برسد و بمیرد. به عبارت دیگر سلول تغییر یافته از دستورها و علائم داخلی که سلولهای دیگر در کنترل آنها هستند، پیروی نمی‌کند و به جای هماهنگی با سلولهای دیگر خودسرانه عمل می‌کند.

وقتی سلول "جهش یافته" تقسیم می‌شود ، به 2 سلول جدید "جهش یافته" تبدیل می‌گردد و این فرآیند به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا همان یک سلول موذی به توده‌ای از سلولها که تومور نامیده می‌شود، تبدیل می‌گردد. گاهی این تومورها، خوش خیم بوده و رشد نمی‌کنند. ولی در صورتی که سلولهای تومور رشد کنند و تقسیم شوند و سلولهای طبیعی اطراف خود را از بین ببرند و به نقاط دیگر بدن هم دست‌اندازی کنند، تومور بدخیم محسوب می‌شود. بزرگترین خطر تومورهای بدخیم، توانایی آنها در حمله به بافتهای سالم و پخش شدن در بدن است و این همان متاستاز سرطان است. هر چه تومورها رشد کنند و بزرگتر شوند، جلوی رسیدن مواد غذایی و اکسیژن را به سلولهای سالم می‌گیرند و با پیشرفت سرطان، سلولهای سالم می‌میرند و عملکرد و سلامت بیمار از بین می‌رود. اگر جلوی این فرآیند گرفته نشود، آنوقت است که سرطان به مرگ می‌انجامد.

سرطان یک بیماری عمومی است و می‌تواند علائم بسیاری از بیماریهای دیگر را که سرطان نبستند تقلید کند و وقتی که تشخیص سرطان داده شد آنوقت هر چه در بیمار اتفاق می‌افتد به سرطان نسبت داده می‌شود. چه بسیار بیماری‌هایی که در سرطانی وجود داشته و قابل معالجه بوده است و در اتوپی تشخیص داده شده است و اصولاً علت مرگ عوارض غیرقابل درمان نبوده است. باید به اینگونه بیماری‌های همراه توجه دقیق داشت درمان این عوارض گاهی سبب شده که بیمار مدتها زندگی راحتی داشته باشد. تشخیص به موقع اینگونه عوارض کمک فوق‌العاده‌ای به بیمار می‌کند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


سرطان، بیماری که با شنیدن اسمش ما را بیاد دردهای مزمن و درمان به صورت شیمیایی می اندازد. بیماری خطرناکی که با کم توجهی و عدم درمان به موقع می تواند به راحتی جان فرد بیمار را بگیرد. متاسفانه این بیماری مرموز امروزه به صورت بسیار گسترده در سطح جهان و بخصوص در ایران دیده می شود. برای آشنایی هر چه بیشتر شما دوستان محترم در این ایمیل از پرشین استار می خواهیم شما را با برخی نشانه های واقعی از سرطان که شاید جدی گرفته نمی شوند آشنا کنیم، امیدواریم محتویات این ایمیل مورد توجه تان قرار گیرد و همواره سلامت و شاداب باشید.
سرفه های تان تمامی ندارد

درست است که با وجود این همه آلودگی، قرار داشتن در معرض مواد آلرژی زا و البته آمدن زمستان دلایل زیادی را می توان برای سرفه های مداوم معرفی کرد، اما ابتلا به سرفه های طولانی و همراه شدن آنها با خونریزی را باید حتما جدی گرفت. ولی گذشته از سرفه های همراه با خون که هر کسی را نگران می کند، طولانی شدن سرفه های به ظاهر عادی را هم باید جدی گرفت.
مدفوع تان تغییر شکل داده

ظاهر آنچه هر روز دفع می کنید، می تواند پیام های زیادی را برایتان به همراه بیاورد. اگر مدفوع شما بزرگ تر از همیشه باشد یا اینکه تغییر شکل واضح و عجیبی در آن مشاهده شود، باید حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید. شاید توده ای برسر راه دفع شما قرار گرفته باشد که می تواند باعث دفورمه شدن مدفوع شود. در چنین شرایطی حتما نباید منتظر خارج شدن خون از مقعد برای شک کردن به سلامتی تان بمانید، همین ظاهر عجیب هم برای مراجعه به متخصص و انجام کلونوسکوپی می تواند کافی باشد.
در ادرار یا مدفوع تان خون دیده اید

وجود خون در ادرار می تواند یکی از نشانه های ابتلا به سرطان کلیه یا مثانه باشد اما همیشه سرطان دلیل مشاهده خون در ادرار نیست. گاهی یک عفونت ادراری ساده هم می تواند به بروز چنین واکنشی منجر شود، پس در صورت مشاهده چنین نشانه ای اول از نبود عفونت مطمئن شوید سپس سراغ بررسی های پیچیده تر بروید.

اگر در مدفوعتان خون مشاهده کردید به هیچ وجه تصور نکنید که حتما از بواسیر باشد، بلکه می تواند نشانه سرطان روده باشد. پزشک باید سوالاتی از شما بپرسد و آزمایشاتی مثل کلونوسکوپی برایتان انجام دهد. همچنین بالا آوردن خون موقع سرفه کردن هم باید بدقت بررسی شود. البته اگر این اتفاق یک بار بیفتد ممکن است خطر جدی نباشد اما در صورت تکرار حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
بی جهت در هر زمان درد می کشید

در هر سنی افراد ممکن است به دردهای مبهم یا حاد مبتلا شوند. اما درد حتی دردی مبهم ممکن است نشانه اولیه برخی سرطان ها باشد؛ البته در اغلب موارد احساس درد ناشی از سرطان نیست. هر دردی که طول بکشد باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد. پزشک با توجه به شرح حال بیمار تصمیم خواهد گرفت که آیا آزمایش های بیشتری مورد نیاز است یا نه، و چه نوع آزمایشی لازم است. حتی اگر سرطانی وجود نداشته باشد، شما از رفتن به نزد پزشک سود خواهید برد. پزشک می تواند با بررسی شما می تواند به شما کمک کند دریابید چه عاملی باعث درد شما شده است و برای تسکین دادن آن چه کار می شود کرد.

ناگفته نماند اغلب دردها به سرطان ربطی ندارند اما درد مداوم حتما باید با کمک متخصصان بررسی شود. همه کسانی که سردرد مداوم دارند، به سرطان مغز دچار نیستند اما چنین درد طولانی مدتی حتما باید با دقت بررسی شود. درد مداوم در سینه هم می تواند از نشانه های ابتلا به سرطان ریه باشد یا درد طولانی مدت در شکم ممکن است با سرطان تخمدان در ارتباط باشد.

خانم هایی که دچار درد در ناحیه شکم و احساس افسردگی به طور همزمان می شوند نیاز به چکاپ دارند. برخی محققان رابطه بین افسردگی و سرطان لوزالمعده را پیدا کرده اند که هنوز چندان شناخته شده نیست.
خال تان تغییر شکل داده

خیلی از ما خال هایمان را به دقت بررسی می کنیم، چرا که می دانیم هر نوع تغییر در تعداد و اندازه آنها می تواند یکی از نشانه های سرطان پوست باشد. اما باید تغییر در رنگدانه پوست را هم جدی بگیریم. همچنین اگر یک دفعه دچار خونریزی یا ورقه ورقه شدن پوست شدید، حتما باید به پزشک متخصص نشان دهید.

البته همه خال ها نشانه ابتلا به سرطان پوست نیستند اما شما هر تغییر شکل ظاهری در خال های تان را باید جدی بگیرید. خالی که خونریزی می کند، برجستگی بی رنگی که به خال تبدیل می شود یا برجستگی شبه خالی که نبوده اما ایجاد شده، همه باید با دقت توسط متخصص پوست بررسی شوند یا حتی با نمونه برداری از سرطانی نبودن شان اطمینان حاصل شود.
زخمـی که خـوب نمی شود

زخمی که سه هفته از ایجاد شدنش گذشته اما خوب نشده، یک زنگ خطر است. بدن شما به خودی خود باید توان ترمیم بافت هایش را داشته باشد اما اگر چنین اتفاقی بعد از گذشت سه هفته نیفتد، باید حتما احتمال ابتلا به سرطان را بررسی کنید.
خونریزی غیرعادی در خانم ها

خانم هایی که هنوز به یائسگی نرسیده اند، خیلی وقت ها به خونریزی های زودتر از زمان عادت ماهیانه بی توجهی می کنند. اما خونریزی بین دو عادت ماهیانه به خصوص وقتی عادت ماهیانه منظم است، نیاز به آزمایش و بررسی دارد. خونریزی بعد از رسیدن به سن یائسگی می تواند نشانه سرطان رحم باشد، بنابراین پزشک باید به دقت سابقه خانوادگی فرد را بررسی و بر حسب زمان خونریزی و سایر علائم، آزمایش فراصوت یا بیوپسی تجویز کند.

خونریزی واژینالی که خارج از چرخه ماهانه خانم ها اتفاق بیفتد، می تواند از ابتلا به سرطان دهانه رحم خبر دهد، درحالیکه خونریزی از مقعد می تواند حاکی از سرطان روده باشد. ممکن است خونریزی شما به هیچیک از این دلایل ایجاد نشده باشد، اما در هر حال باید با کمک متخصصان از این موضوع مطمئن شوید.
وزن کم کردن غیرمنتظره

بطور کلی کاهش وزن غیرمنتظره و بی دلیل باید مورد توجه قرار گیرد چون اغلب ما به سادگی وزن کم نمی کنیم. البته وقتی از کاهش وزن به عنوان نشانه سرطان صحبت می کنیم، منظومان چند کیلو کاهش وزن به علت افزایش فعالیت جسمی یا کم غذا خوردن به علت گرفتاری های شغلی نیست. اگر مردی بیش از 10 درصد وزن بدنش را در مدت کوتاهی در حد چند هفته از دست بدهد، زمان مراجعه به دکتر فرا رسیده است. پزشک شما معاینه جسمی عمومی از شما انجام خواهد، پرسش هایی در مورد رژیم غذایی و برنامه ورزشی تان و نیز وجود سایر علائم خواهد کرد. پزشک بر اساس اطلاعات به دست آمده آزمایش های لازم را تجویز خواهد کرد.

اگر نه رژیم گرفته اید و نه فعالیت بدنی تان بیشتر شده اما وزن تان به شکل قابل توجه و ناگهانی پایین آمده، باید نگران سلامت تان باشید. کاهش ناگهانی وزن که بدون تلاش های شما اتفاق افتاده باشد، نشانه خوبی نیست و ممکن است به خاطر وجود تومور های سرطانی در بدن تان ایجاد شده باشد.
برجستگی تازه وارد روی بدن

اگر روی سینه، گردن یا هر جای دیگر بدن تان برجستگی ای ایجاد شده که قبلا از آن خبری نبوده، حتما باید به متخصص مراجعه کنید. شاید توده ای که شما آن را غده چربی یا هر چیز دیگری تصور می کنید، یک غده سرطانی باشد که در حال پیشروی در بدن تان است. پس نه آن را فشار دهید و نه با آن بازی کنید، بلکه در اولین فرصت با کمک یک متخصص وضعیتش را بررسی کنید.
تب های مکرر یا عفونت

گرچه یک تب ساده نشانه ی مقابله بدن با یک عفونت است، اما تب دائمی یا طولانی مدت می تواند نشانه ی نوعی سرطان، مانند سرطان لنف باشد. لوسمی یا سرطان خون نیز نشانه هایی مانند عفونت مکرر، تب، خستگی، درد و دیگر نشانه های مشابه آنفولانزا دارد.

تب یا عفونت مکرر ممکن است علایم لوسمی (نوعی سرطان گلبول های قرمز که در مغز استخوان آغاز می شود) باشد. لوسمی باعث می شود مغز استخوان، گلبول های سفید غیرعادی تولید کند که این امر توانایی بدن را برای مقابله با عفونت از بین می برد. اغلب پزشکان پس از معاینه مکرر بیمارانی که از تب، درد و علایم مشابه آنفلوآنزای طولانی مدت شاکی اند سرطان خون را تشخیص می دهند.
ضعف و خستگی

ضعف و خستگی که با استراحت یا خواب کاهش نمی یابد، باید توسط پزشک بررسی شود و ممکن است نشانه ای از سرطان باشد که البته پزشک باید با توجه به نشانه های دیگر آن را بررسی کند.
سوءهاضمه

بیشتر خانم هایی که حاملگی را تجربه کرده اند انواع و اقسام مشکلات گوارشی که با بالا رفتن وزن برایشان اتفاق افتاده بود را به خاطر دارند. اما بروز مشکلات گوارشی و سوءهاضمه بدون هیچ دلیل مشخص می تواند خطرناک و نشانه زودهنگام سرطان مری، معده یا گلو باشد. بنابراین پزشک باید سابقه خانوادگی شما را بدقت بررسی کند و قبل از انتخاب آزمایشات لازم برای شما، سوالاتی در مورد سوءهاضمه تان بپرسد.
مشکل گرفتگی صدا

گرفتگی صدا یا احساس سنگینی گلو یا گیرکردن چیزی در نای ممکن است از علایم اولیه سرطان تیروئید باشد. سرفه منظم و گرفتگی صدا از علایم سرطان حنجره و نای به علت اثر فشاری است.
بروز دشواری در بلع غذا

دو نوع سرطان ممکن است دلیل سخت شدن بلع برای شما باشند؛ یکی سرطان گلو و دیگر سرطان مری. اگر در قورت دادن مشکل دارید، احتمالا رژیم غذایی تان را تغییر داده اید. پس جویدن چندان برایتان دشوار نیست. احتمالا بیشتر از سوپ، غذاهای مایع یا محلول های پروتئینی استفاده می کنید. اما این مشکل در قورت دادن می تواند نشانه سرطان gi باشد مثل مری. اغلب افرادی که با این نشانه روبه رو می شوند، سعی می کنند با خوردن غذاهای نرم تر کار خود را آسان کنند، اما واقعیت این است که مشکل آنها جدی تر از آن است که با تغییر دادن رژیم غذایی حل شود.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد