سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی است

بدهی670میلیارد تومانی آب و فاضلاب خوزستان به پیمانکاران و مشاوران؛
سد گتوند 18 درصد و زهاب کشت نیشکر و کشاورزی 42.5 درصد در کاهش کیفیت آب کارون تاثیرگذار هستند. حدود40 درصد میزان تاثیرگذاری باقی مانده نیز به فاضلاب‌های شهری، صنعتی و سایر عوامل مربوط می‌شود
در حالی که ورود فاضلاب های شهری و پساب های کشاورزی و صنعتی روز به روز وضعیت رودخانه کارون را بغرنج تر می کند معاون عمرانی استاندار خوزستان از بدهی 670میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب خوزستان خبر می دهد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان، درباره مشکل ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون گفت: متاسفانه به دلیل بدهی بالای 670 میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب استان به پیمانکاران و مشاوران پروژه های بسیاری از طرح های عمرانی روی زمین مانده است.

احمد سیاحی افزود: استاندار خوزستان در حضور وزیر نیرو مذاکرات خوبی با معاون اول رئیس جمهور در این خصوص داشتند.

وی تاکید کرد: باید یک بسته حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان تهیه شود اما تا زمانی که این بدهی ها وجود داشته باشند نمی توان کاری انجام داد.

سیاحی گفت: حل مشکل فاضلاب شهر اهواز نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وزارت نیرو قرار شده که از اعتبارات خود مبلغ 40 میلیارد تومان برای اتمام پروژه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز اختصاص دهد.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان هم در گفتگو با تابناک خوزستان، گفت: در بحث مدیریت فاضلاب شهری اقدامات خوبی از جمله انتقال فاضلاب به شرق اهواز و احداث دو تصفیه خانه فاصلاب در شهرهای دزفول و شوشتر انجام شده است اما این اقدامات کافی نیستند.

لاهیجان زاده درباره آخرین وضعیت تصفیه خانه فاضلاب شهر اهواز گفت: این تصفیه خانه یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین تصفیه خانه های فاضلاب در خاورمیانه است که درحال حاضر با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در شهر اهواز در حال احداث است.

وی افزود: اگر 50 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز این پروژه تامین شود تا یکسال آینده شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود. این تصفیه خانه می تواند در روز حجمی بالغ بر 130 هزار متر مکعب فاضلاب را تصفیه کند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در خصوص برگزاری حلسه اخیر شورای عالی آب عنوان کرد: این جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس سازمان محیط زیست و تنی چند از وزرا با محوریت مشکلات کارون برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مشکلات رودخانه کارون از جمله بحث ورود فاضلاب شهری به این رودخانه به طور مفصل بحث شد و قرار شد برنامه ای برای بهبود کیفیت آب کارون آماده شده و پس از طرح در شورای عالی آب در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

لاهیجان زاده گفت: این برنامه در جلسه هفته قبل تدوین شد و در نشست بعدی شورای عالی آب که کمتر از یکماه آینده برگزار خواهد شد، ارائه می شود.

در همین زمینه، هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه نشست رسانه ها و مدیران با اشاره به مهمترین عوامل آلودگی کارون و کاهش کیفیت آب رودخانه گفت: موضوعاتی مانند سد گتوند، انتقال آب از سرشاخه‌ها، زهاب های نیشکر و فاضلاب‌های شهری و صنعتی در کاهش کیفیت آب کارون موثر هستند.
 
 وی به مطالعات انجام شده توسط وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: سد گتوند 18 درصد و زهاب کشت نیشکر و کشاورزی 42.5 درصد در کاهش کیفیت آب کارون تاثیرگذار هستند.
  
حسونی زاده ادامه داد: حدود40 درصد میزان تاثیرگذاری باقی مانده نیز به فاضلاب‌های شهری، صنعتی و سایر عوامل مربوط می‌شود.

به گزارش تابناک خوزستان؛ مشکل ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون از گذشته تاکنون مورد بحث بوده است. این مشکل علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در مسیر این رودخانه باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی برای شهروندان خوزستانی و به خصوص اهوازی شده است.

بگفته کارشناسان در دو دهه گذشته، اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون انجام نشده است و کارون همچنان مقصد ورود فاضلاب شهری در شهرهای مختلف خوزستان بویژه اهواز است بگونه ای که می توان لوله های با قطر بالا را در نقاط مختلف شهر اهواز مشاهده نمود که فاضلاب را روانه کارون می کنند.

لاهیچان زاده

لاهیچان زاده
منبع: تابناک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد