سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک نگرانی زیست محیطی

با وجود خاموشی آتش هورالعظیم پس از 10 روز؛لاک پشت های فراتی در خطرند

اهواز- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه از خاموش شدن آتش در تالاب هورالعظیم پس از 10 روز خبر داد.

موسی مدحجی عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حریق در دو هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم از پنجشنبه 26 شهریور ماه آغاز شده بود که تا امروز ادامه داشت.
به گفته وی، حریق در این تالاب به دلیل خشکسالی و بی آبی آغاز شد و خود به خود نیز خاموش شده است.
مدحجی اظهار کرد:محل آتش سوزی قرینه حوضچه شماره 2 هورالعظیم در بخش عراقی آن است و حریق در چندین منقطه به صورت همزمان با شدت و ضعف ادامه داشت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه با بیان اینکه در این مدت دود ناشی از حریق در تالاب شهر هویزه و روستاهای اطراف آن را فراگرفته بود، افزود:جهت باد در انتشار دود تعیین کننده است، به همین دلیل روز گذشته که جهت باد به سمت خوزستان بود، دود تا اهواز نیز رسید.
رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه نسبت به تلف شدن آبزیان و جانداران تالاب هورالعظیم هشدار داد و گفت:با آتش سوزی در تالاب، تمامی آبزیان و جانداران در معرض نابودی قرار گرفتند و چهارپایانی چون گراز نیز از منطقه مهاجرت می کنند.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی 'لاک پشت فراتی' در جریان این آتش سوزی از بین رفت، تصریح کرد:این گونه لاک پشت مختص هورالعظیم و رودخانه های اطراف آن و جزو گونه های معرض خطر است که با این آتش سوزی ها دچار آسیب بسیار شده است.
مدحجی افزود: تعداد زیادی از لاک پشت ها از بخش عراقی تالاب به بخش ایرانی مهاجرت کردند، ولی در مسیر با دایک مرزی مواجه شده یا دچار گرمازدگی شده و تلف شدند.
لاک پشت فُراتی (Rafetus euphraticus) گونه ای لاک پشت نرم لاک از خانواده لاک پشت های سه انگشتی است.
این لاک پشت تنها گونه لاک پشت های سه انگشتی در ایران است و با وجود خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت در فهرست گونه های مورد حمایت قرار ندارد.
پراکندگی این لاک پشت فقط به استان خوزستان شامل حوضه آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آنها می شود.
هورالعظیم در جنوب غربی کشور و یکی از باارزش ترین تالاب های کشور است که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق قرار دارد.
به گفته کارشناسان هم اکنون 70 درصد این تالاب خشک است.
از ابتدای امسال هورالعظیم چندین نوبت دچار آتش سوزی شده که آخرین مورد آن 26 شهریور بوده که دو هزار هکتار از بخش عراقی آن در آتش سوخت و دود غلیظ آن شهر و روستاهای خوزستان را نیز تحت تاثیر قرار داد.
این تالاب در پی خشکسالی 80 درصدی در رودخانه کرخه و آبگیری سد سیمره در بالادست این رودخانه در ایلام، همچنین عملیات اکتشاف نفت با چالش روبه رو است.
هورالعظیم مهمترین فیلتر در مقابل ریزگردها شناخته شده و خشک شدن آن باعث ایجاد کانون های گرد و غبار شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد