سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رییس جمهور از میانه سفر خود، به تهران باز می گردد/حضور در مراسم انتقال پیکر حجاج جانباخته در منا؛

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روحانی به خاطر فاجعه منا سفر نیویورک خود را ناتمام می گذارد / رئیس جمهور امروز به تهران بازمی گردد
رییس جمهوری اسلامی ایران با نیمه تمام گذاشتن سفر نیویورک، برای حضور در مراسم انتقال پیکر حجاج کشورمان که در حادثه اخیر منا جان باختند، به تهران باز می گردد.
به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، پروز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری ضمن اعلام این خبر افزود: دکتر روحانی از لحظه ورود به نیویورک و اطلاع از حادثه منا، پیگیر وضعیت حجاج عزیز جانباخته و مصدوم کشورمان در این حادثه غم انگیز بود و مرتبا در تماس با معاون اول خود و نیز مسوولان ذیربط، گزارش عملکرد دستگاه های مرتبط را پیگیری کردند.
وی یادآور شد: رییس جمهوری همچنین در بدو ورود به نیویورک به وزرای امور خارجه، ارشاد، راه و شهر سازی، کشور، بهداشت و بویژه سازمان حج دستور داد تا با تشکیل ستادی هماهنگ، نسبت به انتقال هر چه سریعتر پیکر قربانیان به میهن اسلامی و مداوای آسیب دیدگان حادثه اقدام کنند.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری گفت: علیرغم کارشکنی ها و تعلل مقامات سعودی، در نتیجه تلاش های صورت گرفته، نخستین گروه از پیکرهای حجاج عزیز کشورمان که در حال انجام مناسک حج ابراهیمی، لباس احرام و در سرزمین منا قربانی شدند؛ روز سه شنبه به کشورمان منتقل خواهد شد و به همین دلیل رییس جمهوری با لغو تعدادی از برنامه و دیدارهای پیش بینی شده خود در سازمان ملل، بعد از ظهر دوشنبه نیویورک را ترک خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی مفقود شدن "غضنفر رکن آبادی" در منا، شبکه العربیه متعلق به عربستان سعودی، مدعی شد که چنین فردی اساساً وارد این کشور نشده است. وی سفیر سابق ایران در لبنان بود.
العربیه در این باره نوشت: بررسی اسامی حجاج ایرانی که وارد عربستان شده اند نشان می دهد که نام فردی به نام رکن آبادی در مبادی ورودی عربستان و در فهرست حجاج امسال ثبت نشده است!
این در حالی است که رکن آبادی امسال همانند همه حجاج دیگر، برای زیارت خانه خدا راهی عربستان شد و همانند دیگر حجاج وارد این کشور شد. وی در روز حادثه منا نیز در آنجا حضور داشت؛ آن روز، محمدرحیم آقایی پور، دیپلمات دیگر ایرانی هم که در این حادثه کشته شد، در کنار وی بوده است.
رکن آبادی به عنوان معروف ترین سفیر ایران در جهان عرب به واسطه صدها حضور رسانه ای در رسانه های عربی، چهره ای کاملاً شناخته شده بود
العربیه در ادامه با اشاره به تأکید مقامات ایرانی بر این که رکن آبادی در میان حجاج بوده و مفقود شده است نوشت: اگر هم این طور باشد رکن آبادی با نام دیگری وارد عربستان شده است!
این ادعا در حالی است که رکن آبادی به عنوان سفیر سابق ایران در لبنان، به واسطه سال ها حضور در مجامع سیاسی و خبری جهان عرب، چهره ای شناخته شده بود و به واسطه معروفیت و چهره شناخته شده اش، امکان این که با نام دیگری وارد عربستان شود، اساساً منتفی است.
این خبرسازی عجیب العربیه، یادآور ماجرای امام موسی صدر است که معمر قذافی وی را ربود و مدعی شد که وی در لیبی نیست.
عملیات تروریستی عاملان انتحاری سعودی برابر سفارت ایران در لبنان که منجر به قتل 23 نفر شد
ایران و عربستان سال هاست که در لبنان در رقابت سیاسی هستند. دو سال پیش نیز دو بمبگذار انتحاری از اتباع سعودی یک عملیات تروریستی در برابر سفارت ایران در لبنان انجام داد که رکن آبادی از آن حادثه جان سالم به در برد. در آن عملیات تروریستی، رایزن فرهنگی ایران در لبنان به شهادت رسید.منبع: عصرایران
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نزدیک به ١٧٠ ایرانی در جریان فاجعه منا کشته شده‌اند و صدها نفر هم مفقود و مجروح هستند. در این شرایط هنوز بستر حقوقی پیگیری این موضوع در فضای بین‌المللی، نامکشوف است و استادان حقوق بین‌الملل می‌توانند آن را مشخص‌تر کنند. برخی معتقدند می‌توان در دادگاه‌های بین‌اللملی علیه عربستان شکایت کرد و برخی دیگر اظهار نظر حقوقی را نیازمند روشن‌شدن ابعاد حادثه می‌دانند. صابر نیاورانی، استاد حقوق بین‌الملل، با تأکید بر این نکته که عربستان مکلف به تأمین امنیت زائران بوده، معتقد است «تعقیب قضایی متخلفین و جبران خسارات وارده به قربانیان حادثه وظیفه دولت ریاض است».
احراز جرم
صابر نیاورانی،  توضیح داد: «به موجب حقوق بین‌الملل عرفی، هر عمل متخلفانه بین‌المللی یک دولت، مستوجب مسئولیت بین‌المللی آن دولت خواهد شد. در این زمینه باید دید آیا دولت عربستان مرتکب یک تخلف بین‌المللی شده است یا خیر. با درنظرگرفتن مبانی حقوقی توریست مسافرتی یا اصطلاحا زائر، می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱. تضمین امنیت؛ دولتی که فردی را به عنوان توریست در کشور خود می‌پذیرد، باید امنیت آن مسافر را در کشور خودش تضمین کند. ۲. درباره تعهد دولت‌ها به احترام به اتباع خارجی؛ این مسئله ناظر به حقوق بین‌الملل عرفی بشر و حقوق معاهداتی بشر است. البته باید در این زمینه دید دولت عربستان درباره تضمین حق حیات این زائران تعهدی داشته است یا خیر. فارغ از این قضیه براساس قوانین حقوق بین‌الملل عرفی بشر، تمامی دولت‌ها مکلف هستند حق حیات افراد را فارغ از اینکه تبعه آن کشور هستند یا خیر، تضمین کنند. ۳. برای ایجاد مسئولیت بین‌المللی یک دولت باید عمل متخلفانه بین‌المللی در نقض تعهد بین‌المللی صورت بگیرد. باید دید در این زمینه این اتفاق افتاده است یا خیر.» او ادامه داد: «دولت عربستان بدون تردید مکلف به تضمین امنیت جانی این مسافران بوده است، بر همین اساس دولت عربستان مکلف به دو تعهد بین‌المللی است: ۱. تعقیب قضائی متخلفین در صورت وجود جرم ۲. جبران خسارات وارده به قربانیان حادثه و حتی خسارات وارده به بستگان این قربانیان (بسته به نظام حقوقی، این جبران خسارات می‌تواند متفاوت باشد به این شکل که مثلا علاوه بر جبران خسارات مادی، خسارات معنوی ناشی از آلام وارده به خانواده و بستگان قربانیان نیز جبران شود که در نظام‌های حقوق پیشرفته مثل نظام حقوقی ایالات متحده پیش‌بینی شده است)».

او معتقد است که عربستان درصورتی‌که به دو تعهد بالا عمل نکند، مسئولیت بین‌المللی خواهد داشت. «درصورتی‌که در تعقیب مجرمینی که مسئول این حادثه دلخراش بوده‌اند، کوتاهی کند یا نخواهد رسیدگی کند یا نتواند اقدام به تعقیب حقوقی و قضائی کند؛ یا عدم جبران خسارات. هر خسارتی در حقوق بین‌الملل اعم از حقیقی یا حقوقی درصورتی‌که جبران خسارت درمورد او صورت بگیرد، دولت مرتکب تخلف بین‌المللی شده است».

اقامه دعوا

نیاورانی اضافه کرد: «دیوان بین‌المللی کیفری به موجب اساس‌نامه خود صلاحیت‌های کاملا محدود و مشخصی دارد و آن در جایی است که جنایتی بین‌المللی اتفاق افتاده باشد، اعم از نقض صلح و جنایت جنگی علیه بشریت. این اتفاق به‌هیچ‌وجه قابل انطباق با جنایات اساس‌نامه دیوان بین‌المللی کیفری نیست. علاوه بر اینکه دیوان بین‌المللی کیفری درصورتی صلاحیت دعوی در موضوعی را دارد که دولت درگیر با ماجرا، صلاحیت این دیوان را بپذیرد که نپذیرفته است، طبیعتا این قضیه منتفی است». او می‌افزاید: «براساس گزارش‌هایی که از طریق رسانه‌ها مطرح شده -البته باید مدارک و مستدلات بررسی شود- دولت عربستان اجازه ورود نیروهای امدادی سایر کشورها را تا ساعت ۱۶:۳۰ نداد و این تعلل از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ به‌خودی‌خود باعث کشته‌شدن تعداد بسیار زیادی از افراد شده چون دولت عربستان با امکانات بسیار محدود و جمعیت بسیار زیاد، توان کنترل و امدادرسانی نداشته. از این بابت دولت عربستان قطعا مرتکب تخلف بین‌المللی شده است. اما اگر اقدام به جبران خسارت کند، به موجب حقوق بین‌الملل مسئولیتی از این حیث ندارد. چون ممکن است دولت‌ها به سبب اعمالی که مرتکب می‌شوند خواسته یا ناخواسته خساراتی را به اتباع اعم از داخلی یا خارجی وارد کنند که مکلف هستند این خسارات را جبران کنند و در صورت جبران خسارت مسئولیتی از منظر «حقوق بین‌الملل» ندارد».

جبران خسارت

نیاورانی در مورد بسترهای حقوقی این موضوع نیز گفت: «متأسفانه نظام حقوقی ما و کشورهایی چون عربستان راجع به جبران خسارت دچار خلأ حقوقی است و متأسفانه نگاه بسته‌ای به موضوع جبران خسارت وجود دارد و همین ضعف حقوقی در نظام حقوقی عربستان نیز وجود دارد. خسارات را برای هر فردی به شکل یکسان در نظر می‌گیرند. متأسفانه چنین رویکردی در نظام حقوقی خودمان نیز وجود دارد. اکثرا دیه فرد قربانی را به‌عنوان خسارت در نظر می‌گیرند. درحالی‌که به موجب نظام حقوقی موجود ایران که تصور نمی‌شود در نظام عربستان سعودی چنین قانون پیشرفته‌ای وجود داشته باشد، به موجب قانون مسئولیت مدنی مصوب سال ۱۳۱۳، تمامی خسارات، اعم از مادی و معنوی، فارغ از اینکه مبلغ دیه آن را پوشش بدهد یا نه، باید جبران شود. در بخش خسارات معنوی، خسارات به خانواده خانواده‌ها و بستگان قربانیان نیز می‌تواند قابل مطالبه باشد. مثلا خانواده‌ای که پدر خود را با زحمت زیاد و ذوق و شوق وصف‌ناپذیری به سفر حج فرستاده‌اند و حالا پدر خود را قربانی این حادثه اسفناک می‌بینند. طبیعتا خسارات معنوی مثل تألمات روحی شدید این خانواده نیز باید جبران شود».

نیازمند داده‌های حقوقی هستیم

در همین زمینه یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل نیز در گفت‌وگویی اظهارنظر حقوقی در این مورد را منوط به داشتن «داده‌های حقوقی» می‌داند. او توضیح داد: «دو بحث در حوزه حقوقی مطرح است که باید بررسی شود؛ یکی مسئولیت بین‌المللی دولت عربستان است و دیگری هم مسئولیت مدنی است؛ یعنی وقتی یک کار خلاف مقررات بین‌المللی صورت بگیرد، می‌شود برای جبران خسارت و پرداخت دیه عربستان را محکوم کرد. چون همان‌طور که خودشان هم گفتند اگر چنین حوادثی رخ دهد و دلیل حادثه مشخص نباشد، می‌شود گفت عربستان باید امنیت زائران را تأمین کند و می‌توانیم برای دیه با آنها صحبتی داشته باشیم. بحث دیگر، مسئولیت بین‌المللی است که ثابت کنیم عربستان کدام کنوانسیون و تعهدات بین‌المللی خود را در این ماجرا نقض کرده و به خاطر آن خسارتی وارد شده است که بحث‌های تکنیکی و حقوقی دارد. بعد از اینکه مشخص شد نقضی صورت گرفته و کنوانسیون و پروتکلی یا عرف بین‌المللی را بتوان ملاک قرار داد که ثابت کند عربستان تعهداتش در قبال دولت ایران و سایر دولت‌ها را نقض کرده، باید دید کدام مرجع بین‌المللی برای رسیدگی به این موضوع صالح است. برای مشخص‌کردن مرجع صالح هم اول باید در محاکم داخلی عربستان اقامه دعوا کنیم و اگر آنجا به عدالت نرسیدیم به محاکم بین‌المللی مراجعه کنیم».

مولایی معتقد است که «فعلا این بحث‌ها را باید به دستگاه دیپلماسی بسپاریم تا آنها مدیریت کنند؛ چون کارشناس دارند و متوجه منافع ملی هستند و ظرافت‌های دیپلماسی را می‌دانند».او افزود: «برای جبران خسارت  افراد هم باید به محاکم عربستان مراجعه شود و این تکنیک مربوط به حقوق‌دانان است که دولت حمایت کند تا یک گروه وکالتی از جانب آنها این کار را انجام دهند. در محاکم بین‌المللی دولت ایران می‌تواند از باب دیپلماتیک وارد شود اما در محاکم داخلی، دولت‌ها وارد این مسائل نمی‌شوند».*شرق

گاردین: درآمد مالیاتی دولت ایران برای نخستین بار در نیم قرن اخیر از نفت پیشی گرفت 
  
هم اکنون تنها 10 درصد از حجم تولید ناخالص داخلی ایران ناشی از درآمد نفت است. گاردین همچنین از افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران تا 9 ماه آینده خبر داده است.روزنامه گاردین بریتانیا با انشتار گزارشی نوشت به نظر می رسد نخستین نتایج استراتژی اقتصادی دولت حسن روحانی برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی به دست آمده و برای نخستین بار در 50 سال گذشته در آمد مالیاتی دولت ایران از درآمد حاصل از فروش نفت پیشی گرفته است.
به گزارش عصر ایران گاردین در گزارشی نوشت: دولت ایران همزمان با کاهش قیمت نفت برای نخستین بار در 50 سال گذشته درآمد مالیاتی افزون تری نسبت به درآمد حاصل از فروش نفت دارد.
"علی کاردُر" معاون مدیرعامل در امور سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران در این باره می گوید: کاهش وابستگی به درآمد های نفتی و اخذ مالیات به روش های نظام مند تر، استراتژی اقتصادی دولت حسن روحانی است.
او در حاشیه دومین نشست اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا در ژنو سوییس با اعلام این مطلب به گاردین گفت:" برای نخستین بار در 50 سال اخیر، با لحاظ کردن مالیات بر ارزش افزوده درآمد دولت ایران از محل مالیات بیشتر از درآمد حاصل از فروش نفت خام است. هم اکنون تنها 10 درصد از حجم تولید ناخالص داخلی ایران ناشی از درآمد نفت است. تقریبا 20 درصد از درآمدهای نفتی به یک صندوق ارزی می رود که برای اهداف توسعه کشور هزینه می شود."
درآمدهای نفتی ایران پس از اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا (از سال 2012) و نیز کاهش قیمت جهانی نفت خام به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
کاردّر همجنین به گاردین گفت شرکت ملی نفت ایران تا ماه نوامبر برای توسعه 45 میدان نفتی قراردادهایی به ارزش 100 میلیارد دلار با شرکت های خارجی در دست امضا دارد. او گفت:" تولید نفت خام ایران اکنون به 3 میلیون بشکه در روز رسیده است و از این میزان 1.3 میلیون بشکه صادر می شود . پیش بینی می کنیم صادرات ایران تا ماه می یا ژوئن سال آینده میلادی (خرداد ماه 95) به بیش از 2.3 میلیون بشکه در روز برسد.
گاردین سپس در گفت و گو با برخی تحلیلگران آینده اقتصاد ایران را مثبت ارزیابی می کند و به نقل از مصاحبه جورج آزبورن وزیر اقتصاد بریتانیا با نشریه فایننشال تایمز می نویسد سال آینده میلادی یک هیات بزرگ اقتصادی بریتانیا برای ارزیابی فرصت های همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران، به این کشور سفر خواهد کرد.
وزیر دیانت ترکیه: فاجعه منا غیر قابل پذیرش است/ در عبادتی که حتی به حشرات هم نمی توان صدمه زد صدها آدم به طرز وحشتناکی کشته شدند 
  
سخنان وزیر دیانت ترکیه علی رغم هشدار اردوغان به منتقدان دولت سعودی نشان می دهد، حجم انتقادات از نحوه سازماندهی مناسک حج در ترکیه نیز همچون ایران بسیار بالاست.
وزیر دیانت ترکیه برای دومین بار پس از فاجعه منا در اظهار نظری با انتقاد از فاجعه منا ، این حادثه را غیر قابل پذیرش و بسیار ناراحت کننده توصیف کرد.وزیر دیانت ترکیه: فاجعه منا غیر قابل پذیرش است/ در عبادتی که حتی حشرات را هم نمی توان کشت صدها آدم به طرز وحشتناکی کشته شدند

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه "محمد گورمز" که پنج شنبه گذشته نیز در اظهاراتی با غیر قابل پذیرش خواندن فاجعه منا خواستار بازنگری در سازوکار مدیریت مناسک حج شده بود، بار دیگر در سخنانی در "نشست جهانی سران سازمان های حج" حادثه منا را سبب رنجش قلب های مسلمانان دانست و گقت این حادثه عید مسلمانان را به عزا تبدیل کرد و فاجعه ای غیر قابل پذیرش است.

گفتنی است اردوغان جمعه گذشته در اظهاراتی با هشدار به کسانی که از فاجعه منا انتقاد و به دولت سعودی حمله می کنند، خواستار توقف انتقاد از سعودی ها شده بود.

پیش از اظهارات اردوغان در شبکه های اجتماعی ترکیه و نیز در محافل سیاسی و رسانه ای این کشور موجی از انتقادات نسبت به برگزاری مراسم حج و کشته شدن صدها تن در این حادثه به دلیل آنچه که سوء مدیریت سعودی ها خوانده می شود، آغاز شده است."صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب کردی دموکراتیک خلق ها در تندترین انتقاد نسبت به آل سعود فاجعه منا را "قتل عام " نامید و حاکمان سعودی را متهم کرد که "حرمین شریفین" را ارث پدری خود دانسته و به جان انسان ها هیچ ارزشی قایل نیستند. "محمد علی شاهین" معاون دبیر کل حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در سخنانی با انتقاد از نحوه مدیریت سعودی ها بر مناسک حج پیشنهاد مدیریت ترکیه بر این مناسک سالانه مذهبی را مطرح کرده بود.
با این حال تکرار سخنان وزیر دیانت ترکیه علی رغم هشدار اردوغان به منتقدان دولت سعودی نشان می دهد، حجم انتقادات از نحوه سازماندهی مناسک حج و مدیریت آن که منجر به فاجعه منا شده است، در ترکیه نیز همچون ایران بسیار بالاست.
وزیر دیانت ترکیه بدون متهم کردن دولت سعودی گفت:" در یک مناسک عبادی که حتی حشرات و پشه ها هم نباید مورد آسیب قرار بگیرند بیش از 700 برادر مسلمان ما بنا به هر دلیلی به طرز وحشتناکی جان خود را از دست داده اند. از نظر من این فاجعه هیچ دلیل منطقی نمی تواند داشته باشد. منظور من اتهام زدن به هیچ برادر مسلمانی بابت این حادثه نیست. مخاطب سخنان من همه مسلمانان جهان است. ما مسلمان ها باید درباره ارزش جان انسان ها کمی بیشتر تامل کنیم."
وزیر دیانت ترکیه گفت:" باید در همه کشورهای اسلامی درباره آموزش زائران پیش از اعزام به حج کار بیشتری صورت گیرد . ما باید به برادران سعودی مان که هر ساله میزبان ما در این مناسک هستند بیشتر کمک کنیم."
  • Türkçe
  • English
    با توصیه به آل سعود برای پیچیده‌تر نکردن فاجعه منا؛

    رحمانی فضلی:جان باختگان منا بیش از اینهاست/ منتظر آمار رسمی هستیم

    عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور
    شناسهٔ خبر: 2926628 -
    وزیر کشور گفت: تعداد کل جان‌باختگان در مناسک حج بسیار بیشتر از آنچه که در قبل اعلام شده بود، است، اما فعلا نمی توانم آمار قطعی را ارائه دهم و به محض رسیدن آمار جدید آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

    به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق آخرین آماری که به ما داده شده است تاکنون ۱۶۹ نفر جان‌باخته، ۲۹۵ نفر مفقود و ۴۵ نفر مجروح داشته ایم که تعدادی از مجروحین، امروز از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

    وی گفت: رئیس جمهور از اولین لحظات دستورات ویژه ای را برای رسیدگی به این موضوع صادر کرد و هیات دولت نیز جلسه فوق العاده تشکیل داد و ستاد پیگیری وضعیت حجاج با مسئولیت وزارت کشور با حضور وزارتخانه های امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، سازمان حج و زیارت، هلال احمر و هواپیمای کشوری تشکیل شد که متناظر این ستاد نیز در استان ها با مسئولیت استانداران تشکیل شد.

    رحمانی فضلی با بیان اینکه : تاکنون ۳ جلسه اصلی و ۵ جلسه فرعی به منظور پیگیری حادثه منا تشکیل داده ایم، تصریح کرد: علاوه بر این در تمام استان ها نیز چنین جلساتی تشکیل شده و مسئولیت هایی به استانداران سپرده شده که با دقت پیگیری می‌شود.

    وزیر کشور ادامه داد: یکی از وظایف استانداران سرکشی به خانواده جان‌باختگان بود و در کنار آن نیز آمادگی و برنامه ریزی کامل برای پذیرش و تشییع جنازه جان‌باختگان و انجام کارهای لازم برای سهولت ترخیص زائران صورت گرفته است.

    وی با بیان اینکه همه اطلاعات و اقدامات صورت گرفته به صورت لحظه ای به اطلاع رئیس جمهور می رسد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور روزانه چندین بار با معاون اول و دیگر دستگاه های اجرایی تماس می گیرد و همچنین مسئولیت پیگیری این حادثه را در گروه خودشان به آقای نهاوندیان و فریدون واگذار کرده است.

    رحمانی فضلی با اشاره به رایزنی های رئیس جمهور در نیویورک در خصوص فاجعه منا اعلام کرد: رئیس جمهور در کنار انجام ماموریت و مسئولیتی که در سفر به نیویورک دارد موضوع فاجعه منا را در تمام دیدارها، جلسات و گفتگوهای خود مطرح کرده است.

    وزیر کشور همچنین در خصوص آمار کشته‌شدگان در حادثه منا اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که به ما رسیده است، تعداد کل جان‌باختگان در مناسک حج بسیار بیشتر از آنچه که در قبل اعلام شده بود، است اما در حال حاضر نمی توانم آمار قطعی ارائه دهم و به محض رسیدن آمار جدید آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

    وی اضافه کرد: خبرهایی به ما رسیده که برخی از کشورها به توافق رسیده اند که اجساد را در داخل عربستان دفن کنند و از بردن آنان به کشورهای خود خودداری کرده اند، اما ما اعلام کرده ایم که تمام پیگیری ها، اقدامات اجرایی و فعالیت خود را برای منتقل کردن همه زائران، مفقودان، جان‌باختگان و مجروحین به کار  خواهیم گرفت و عربستان نیز مسئول است در این زمینه با ما همکاری های لازم را انجام دهد.

    رحمانی فضلی تاکید کرد: از مقامات دولتی عربستان تقاضا داریم که در این زمینه همکاری های لازم را با ما انجام دهند و موضوع را پیچیده تر از آنی که در حال حاضر در افکار و اذهان عمومی مطرح است، نکنند.

    وزیر کشور خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اشاره داشتند، عربستان باید مسئولیت این حادثه را بپذیرد و ضمن عذرخواهی با عواملی که در مدیریت مراسم حج کوتاهی کردند برخورد کنند البته تاکنون نیز برخی از مسئولین و وزرا را برکنار کرده اند، اما این کافی نیست و امیدواریم با برخورد منطقی، قانونی و مناسب در این مرحله بتوانند کوتاهی های انجام شده را جبران کنند.

    وی با بیان اینکه حق حقوقی و قانونی ایران برای پیگیری حادثه منا باقی خواهد ماند، گفت: با تقسیم کاری که انجام شده است، مقرر شده وزارت امور خارجه پیگیری‌های سیاسی و حقوقی و دادستانی کل کشور پیگیری های حقوقی و قضایی را در نهادهای بین المللی انجام دهند.

    رحمانی فضلی تاکید کرد: مردم این اطمینان خاطر را داشته باشند که ما از حق آنان تا رسیدن به نتیجه مطلوب عدول نخواهیم کرد و این موضوع را پیگیری می کنیم.

    وزیر کشور با اشاره به بازگشت حجاج گفت: از امروز پرواز حجاج انجام می شود و برگشت آنان با برنامه‌ریزی صورت گرفته، انجام خواهد شد. همچنین تلاش می کنیم خانواده ها و کسانی که داغدار هستند همراه با جان‌باختگان به کشور منتقل شوند.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر منتظر هستیم تا پیکر جان‌باختگان را تحویل بگیریم و به محض تحویل در اسرع وقت می توانیم پیکر آنان را به کشور منتقل کنیم.

    رحمانی فضلی با بیان اینکه یک مراسم استقبال، تکریم و تشییع باشکوه به صورت رسمی توسط مسئولان برای جان‌باختگان انجام خواهد شد، اظهار کرد: این آمادگی نیز وجود دارد که این مراسم در مراکز استان ها انجام شود.

    وزیر کشور افزود: وزارت کشور تمام لحظات خود را به ساماندهی این موضوع اختصاص داده و ما از همه مسئولان خواهش کردیم صحبت ها و مصاحبه هایی انجام ندهند که موجب تفرقه و نگرانی بیش از حد مردم شوند و از رسانه ها نیز می خواهیم که واقعیت‌ها و حقیقت‌ها را مطرح کنند.

    وی ادامه داد: استفاده از فضای مجازی و اخبار نادرست که در این فضا پخش می شود برخی نگرانی ها و دغدغه هایی را در جامعه ایجاد کرده است که باید رسانه ها به این موضوع توجه داشته باشند.

    رحمانی فضلی با بیان اینکه بیش از ۶۰ هزار زائر ما اکنون در عربستان حضور دارند، توضیح داد: این زائرین نگرانی و دغدغه دارند و انتقال آنان نیز به نوع فعالیت دستگاه‌های مسئول برمی گردد.

    وزیر کشور اضافه کرد: همین دغدغه و نگرانی که در داخل کشور وجود دارد، در مکه و داخل کاروان ها نیز بیش از این است، اما باید بدانیم که در شرایط کنونی باید توأم با آرامش، برنامه‌ریزی شده و منطقی برخورد کنیم تا بتوانیم همه زائران را به کشورمان منتقل کنیم و در موقعیت مناسب تمام مسائل را پیگیری کنیم.

    وی با اشاره به تلاش ها و پیگیری های وزیر امور خارجه در نیویورک گفت: بر اساس آن تلاش ها مقرر شد وزیر بهداشت و رئیس هلال احمر به همراه تیمی به عربستان اعزام شوند که قطعا در پیگیری مسائل جان باختگان و مجروحان تلاش خواهند کرد.

    رحمانی فضلی ادامه داد: توقع این است که همه ما به گونه ای عمل کنیم که نگاه و فعالیتمان معطوف به حل این مشکل، آرام‌سازی جامعه و تسلی خاطر بازماندگان باشد.

    وزیر کشور اظهار کرد: برخی از موارد و موضوعاتی که در برخی از رسانه ها مطرح می شود، در راستای دامن زدن به اختلافات میان دو کشور و تحریک نابجای احساسات و افکار عمومی است که همه مردم باید بدانند که هیچکدام از مسئولین در این زمینه کوتاهی نکرده اند و همه فعالیت ها و پیگیری های خود را انجام می دهند.

    وی با بیان اینکه باید با وحدت و انسجام از این شرایط عبور کنیم، گفت: ما شاهد اینگونه شرایط در ۳۶ سال انقلاب اسلامی بوده ایم و همیشه با صبر، تحمل، منطق، همراهی و همدلی توانسته ایم از این مشکلات عبور کنیم و به حقوق خود نیز برسیم.

    رحمانی فضلی در ادامه از رسانه ها درخواست کرد که مسائل را واقع‌بینانه و به صورت حقیقی در جهت ایجاد آرامش در جامعه پیگیری کنند.

    وزیر کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای برگزاری تجمع در جهت محکوم کردن حادثه منا مجوزی صادر شده است یا خیر؟ عنوان کرد: روز گذشته تجمعی خودجوش و مردمی در حوزه های علمیه ، مقابل سفارت عربستان و همچنین کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت، اما به دلیل آنکه این تجمعات خودجوش و مردمی بود ما تلاش خود را برای برقراری نظم و امنیت این اجتماعات انجام دادیم.

    وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی شایعات حاکی از آن است که موساد در حادثه منا نقش داشته و برخی از فرماندهان ارشد سپاه و دیپلمات های ایران را ربوده است، توضیح داد: این جزء اخباری است که در فضای مجازی منتشر شده و بیشتر برای طرح دیدگاه ها و مسائل شخصی جهت ایجاد اضطراب و نگرانی در جامعه است.

    رحمانی فضلی افزود: هر اطلاعی که مسئولان نظام جمهوری اسلامی از این واقعه چه پنهان و چه آشکار بدست آورند، به اطلاع مردم خواهند رساند.

    وزیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش فضای مجازی و همچنین دشمنی‌هایی که نسبت به ما وجود دارد، امکان پخش اینگونه شایعات وجود دارد، اما مردم نباید به آن توجه کنند.

    فیلم/ سندی دیگر بر دروغگویی آل سعود؛ حضور «رکن‌آبادی» در عرفات ۹۴

                                                  
    شناسهٔ خبر: 2926705 -
    خبرگزاری مهر در پاسخ به خط خبری غیرواقعی برخی رسانه‌های عربی مبنی بر عدم حضور سفیر سابق ایران در لبنان در مراسم حج امسال، فیلم حضور «رکن‌آبادی» در مراسم برائت از مشرکان سال جاری را منتشر کرد.

    به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت سه هفته از حادثه ناگوار و مشکوک سقوط چرثقیل در مسجدالحرام و چهار روز از حادثه خونین‌ منا که تا امروز بیش از دو هزار کشته و همین تعداد مجروح (۱۷۰ جان‌باخته و ۲۹۸ مفقود ایرانی) داشته است، برخی رسانه‌های عربی مرتبط با رژیم سلطنتی آل سعود، همچنان تلاش می‌کنند تا با القاء خط خبری خاص، برای فرار از بار مسئولیت و پاسخگویی به کمک رژیم حاکم بر عربستان بشتابند.

    بعد از ربط دادن حادثه سقوط چرثقیل در مسجدالحرام به وزش باد و ناشی از قضا و قدر یا بی‌نظمی خواندن حادثه منا، در جدیدترین مورد داستان‌سرایی رسانه‌های سعودی، امروز شبکه خبری «العربیه» در خبری مدعی شد «غضنفر رکن‌آبادی» سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان که نام وی از سوی سازمان حج و زیارت کشورمان جزء مفقودان حادثه منا اعلام شده، اساساً به عربستان وارد نشده و فردی با این نام، در حج امسال حضور نداشته است!

    ادعایی که به نظر می‌رسد برای فرار از پاسخگویی درباره سرنوشت اتباع و مسئولان ایرانی حاضر در حادثه منا، طراحی و عنوان شده است.

    این ادعا، ساعتی پیش با واکنش مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شد که اعلام کرد؛ «سفیر سابق ایران در لبنان با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی است».

    اما نکته قابل تأمل درباره این ادعای سیاسی تبلیغاتی شک‌برانگیز، حضور رکن‌آبادی در مراسم برائت از مشرکان حج امسال است که بیانیه پایانی مراسم برائت توسط وی قرائت شده و تصاویر آن نیز در بخش‌های خبری مختلف رسانه ملی پخش شده است.

    خبرگزاری مهر، بخشی از تصاویر حضور سفیر سابق کشورمان در لبنان، در این مراسم را در اختیار مخاطبان خود گذاشته است.

    نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد