سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

کمیسیون برجام توافق هسته ای را به طور مشروط تایید می کند

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به ارائه گزارش این کمیسیون در مورد توافق هسته‌ای در هفته آینده گفت که کمیسیون ویژه، برجام را نه تأیید و نه رد می کند بلکه آن را تأیید مشروط می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کمیسیون برجام توافق هسته ای را به طور مشروط تایید می کند
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به ارائه گزارش این کمیسیون در مورد توافق هسته‌ای در هفته آینده گفت که کمیسیون ویژه، برجام را نه تأیید و نه رد می کند بلکه آن را تأیید مشروط می‌کند.
به گزارش «انتخاب»، سیدحسین نقوی در گفت‌وگویی اظهار کرد: کمیسیون ویژه باید طبق آیین‌نامه فقط گزارش بدهد که این گزارش سه بخش مقدمه، محتوا و پیشنهادات دارد و ما در محتوا موضوعات امنیتی، سیاسی ،اقتصادی و حقوقی و فنی تخصصی را به صورت بخش به بخش بررسی می‌کنیم و گزارش می‌دهیم و در انتهای هر بخش نقاط قوت و ضعف برجام را در مورد آن موضوع مطرح خواهیم کرد.به نوشته ایسنا، وی اضافه کرد: در پیشنهادات نیز کمیسیون ویژه طرحی را پیشنهاد می‌دهد که بر اساس آن اجرای برجام در چارچوب خطوط قرمز نظام قرار گیرد. با این روش ما نه برجام را رد و نه آن را تأیید می‌کنیم بلکه آن را تأیید مشروط خواهیم کرد.سخنگوی کمیسیون برجام در پایان گفت که گزارش این کمیسیون در مورد برجام هفته آینده به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.
ایهود باراک، وزیر جنگ سابق اسرائیل:
وزیر جنگ سابق اسرائیل گفت که ایالات متحده باید ابزار و تجهیزات لازم برای حمله به ایران را در اختیار این رژیم قرار دهد.
امریکا تسلیحاتی به ما دهد که بتوانیم با آن به ایران حمله کنیم / باید کنفرانسی منطقه ای با حضور اسرائیل و عربستان علیه ایران برگزار دهیم

روزنامه هاآرتص نوشت: وزیر جنگ سابق اسرائیل گفت که ایالات متحده باید ابزار و تجهیزات لازم برای حمله به ایران را در اختیار این رژیم قرار دهد.
به گزارش «انتخاب»، ایهود باراک با حضور در سمیناری در دانشگاه هاروارد گفت: از آمریکا انتظار داریم که به ما تسلیحاتی را دهد که بتوانیم با آن به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنیم.
ایهود باراک افزود: آمریکا متعهد به حفظ برتری نظامی اسرائیل در برابر همسایگانش است و ضروری ترین کار از سر گیری روابط کاری بین دفتر نخست وزیر و کاخ سفید است.دو طرف باید پشت درهای بسته جلسه تشکیل دهند و اطمینان یابند که اگر ایران در صدد تقلب برآید ، شناسایی می شود.
او گفت که آمریکا و اسرائیل باید تشکیل جلسه دهند و نوع تخلف و نقض عمده از سوی ایران را تعریف کنند، آنها باید مشخص کنند که چه پاسخی می دهند و کدام تخلف احیای تحریم را در بر خواهد داشت.چنین روابط دوجانبه ای مستلزم سطح بالایی از اعتماد و دوستی دوجانبه است.
باراک همچنین پیشنهاد کرد که آمریکا یک کنفرانس منطقه ای با حضور اسرائیل ، عربستان سعودی ، اردن و کشورهای خلیج فارس و ترکیه برگزار کند و جنگ با تندروها و تلاش ها برای قدرت یافتن ایران در منطقه را هماهنگ کند.

اجرای توافق ایران قطعی شده، اما مخالفان هنوز قصد ندارند ساکت بنشینند

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، برگزاری مجموعه ای از جلسات استماع را آغاز کرده است که موضوع آنها نقش و راهبرد آمریکا در خاور میانه است. در این جلسات، پیامدهای توافق هسته ای ایران نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اجرای توافق ایران قطعی شده، اما مخالفان هنوز قصد ندارند ساکت بنشینند

آسوشیتدپرس نوشت: توافق هسته ای ایران را باید تمام شده دانست، اما مخالفان این توافق هنوز قصد ندارند ساکت بنشینند.

به گزارش «انتخاب»، مهلت 60 روزه کنگره آمریکا برای بررسی این توافق به پایان رسیده است و هفته گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا کلیات طرح خود را برای اجرای این موافقتنامه که هدف جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را پیگیری می کند، اعلام کرد.

کنگره آمریکا آمادگی تصویب قانونی را دارد که به واسطه آن، تحریم های اعمال شده علیه ایران ابقا شود یا بر عکس، این موافقتنامه حکیم و تقویت شود.

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، برگزاری مجموعه ای از جلسات استماع را آغاز کرده است که موضوع آنها نقش و راهبرد آمریکا در خاور میانه است. در این جلسات، پیامدهای توافق هسته ای ایران نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

کورکر که سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی است و از مخالفان این توافق شمرده می شود در این باره گفت: «این بررسی ها، مدتی طول می کشد. این مساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این قانون، پیچیده خواهد بود.»

کورکر که با مخالفت دموکرات ها روبرو است افزود: «بیایید با این مساله روبرو شویم. فرصت داریم تا این موضوع را یک بار امتحان کنیم.»

پس از آنکه دموکرات های سنا در کنار یکدیگر قرار گرفتند و مانع تصویب قطعنامه کنگره علیه توافق هسته ای ایران شدند، جمهوریخواهان شکست بزرگی را تجربه کردند. وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد اوباما در تاریخ هجدهم ماه اکتبر، صدور مجوز لغو تحریم های ایران را آغاز خواهد کرد تا بدین ترتیب، در صورتی که تهران به تعهدات خود مبنی بر محدود کردن برنامه هسته ای عمل کند، آمریکا نیز آمادگی لغو این تحریم ها را داشته باشد.

در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه برسد که ایران به تعهدات هسته ای اصلی خود پایبند بوده است، آنگاه تحریم های اعمال شده توسط آمریکا، سازمان ملل متحد و اروپا علیه بخش های انرژی، مالی، کشتیرانی، خودروسازی و سایر بخش های ایران لغو خواهد شد.

یکی از موارد مورد بحث و گفتگو در کنگره آمریکا، مربوط به تقویت نظارت بر پایبندی ایران به توافق هسته ای است. بر اساس یک اقدام دیگر نیز «لایحه تحریم های ایران» بار دیگر اجرایی خواهد شد این قانون در سال 1996 به تصویب رسید و هدف آن وارد آوردن فشار به شرکت های خارجی برای جلوگیری از سرمایه گذاری آنها در صنایع نفت و گاز ایران بود. این قانون از آن زمان به بعد، گسترده تر شده است.

«کریس کنز» سناتور دموکرات ایالت دلاویر در سخنرانی روز پنجشنبه گذشته خود در موسسه صلح بین المللی کارنگی در این باره گفت: «هر چند ممکن است مهلت بازنگری کنگره به پایان رسیده باشد، اکنون فعالیت های واقعی آغاز می شود.»

وی در این باره گفت: جلوگیری از ایران و باز داشتن آن از تقلب باید یک اولویت باشد و حتی «تقلب حاشیه ای و شانه خالی کردن های مبهم از توافق» توسط ایران باید به سختی و شدت پاسخ داده شود.وی افزود: «ایران نباید هیچ تردیدی داشته باشد که آن لحظه ای که توافق را نقض کند، درد ناشی از تحریم های همه جامعه بین المللی را احساس خواهد کرد.»

وی همچنین خواهان آن است که آمریکا، توانایی اسرائیل را برای حمله به اهداف ایرانی ارتقا دهد؛ دسترسی اسرائیل را به توپخانه و هواپیماهای لازم برای بازدارندگی در مقابل حمله ایران را تضمین کند؛ امکان فروش هواپیماهای «اف - 35» بیشتر را برای اسرائیل فراهم کند؛ و تامین مالی بیشتری را برای طیف سامانه های ضد راکت و دفاع موشکی اسرائیل فراهم کند.«کنز» در این باره گفت به منظور ایجاد ثبات بیشتر در منطقه با توجه به این توافق، آمریکا باید توانایی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) را برای مقابله با تهدیدهای ایران افزایش دهد.

«باب منندز» سناتور ایالت نیو جرسی که یکی از چهار سناتور دموکرات مخالف با توافق هسته ای ایران شمرده می شود نیز از کنگره می خواهد «لایحه تحریم های ایران» را تجدید کند تا بدین ترتیب، «این موضوع تضمین شود که ما گزینه بازگشت سریع را به شکلی موثر در اختیار داشته باشیم.»
«ریچارد بلومنتال » سناتور دموکرات ایالت کنکتیکت اعلام کرد به همراه «بن کاردین» سناتور ایالت مریلند و چهره شاخص دموکرات ها در کمیته روابط خارجی سنا، قانونی را پیشنهاد خواهد کرد که موضوع آن پراختن به برخی از نواقص توافق هسته ای ایران خواهد بود.بلومنتال و کاردین هر دو یهودی هستند و از حوزه های انتخابیه خود تحت فشار زیادی قرار داشتند. در پایان، بلومنتال از این توافق حمایت و کاردین با آن مخالفت کرد.
بلومنتال در این باره گفت وی و کاردین این قانون را پیشنهاد خواهند کرد تا بدین ترتیب، راهی موثر برای بازگرداندن تحریم ها در صورت تقلب ایران فراهم کنند و همچنین پیروی دقیق و سختگیرانه ایران را از توافق تضمین کنند. به گفته وی، از دیگر مزایای این قانون افزایش کمک های امنیتی به اسرائیل خواهد بود که از جمله آن می توان به برگزاری رزمایش های آموزشی مشترک جدید و همچنین آموزش خلبان های اسرائیلی برای به پرواز در آوردن بمب افکن های دور پرواز اشاره کرد.اما فراتر از همه این بحث و جدل ها، این واقعیت وجود دارد که زمانی که رئیس جمهور بعدی آمریکا 16 ماه دیگر وارد دفتر رئیس جمهور شود، آیا این توافق همچنان پایدار خواهد بود یا نه.
«تد کروز»، «اسکات واکر»، و «مایک هاکبی» نامزدهای بالقوه جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همگی وعده داده اند این توافق را لغو کنند. سناتور «لیندسی گراهام» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا وی اجازه حمله علیه تاسیسات هسته ای ایران را خواهد داد یا نه، گفت: «اگر به این باور برسم که آنها (ایرانی ها) در تلاش برای گریز ناگهانی و دستیابی به بمب (هسته ای) هستند، قطعا این اجازه را خواهم داد. و مهمترین مسئله نیز همین است: آنها می دانند من اگر مجبور باشم، چنین کاری را خواهم کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های آمریکایی با تایید اخبار منتشر شده از تحرکات نظامی روسیه در سوریه گفتند که مسکو 28 جنگنده در سوریه مستقر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ واشنگتن در هفته‌های اخیر نگرانی فزاینده خود را بابت اقدامات حمایتی روسیه از بشار اسد،‌ رییس جمهوری سوریه ابراز داشته و هشدار داده که حمایت نظامی از دولت دمشق تنها باعث مخدوش شدن اقدامات برای برقراری صلح در سوریه می‌شود.
کارشناسان می‌گویند که این حضور گسترده نظامی احتمالا مقدمه‌ای برای انجام اقدام مستقیم از سوی مسکو است.
یکی از مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود،‌ گفت: 28 جنگنده و بمب افکن در یک پایگاه هوایی در لاذقیه واقع در غرب سوریه مستقر شده‌اند.
یکی دیگر از مقام های دولت واشنگتن نیز که خواست نامش فاش نشود، این تعداد جنگنده و بمب افکن را در سوریه تایید کرد و افزود: حدود 20 هلیکوپتر ضربتی و ترابری نیز در این پایگاه مستقر شده است.مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که روسیه پهپادهایی را هم بر فراز سوریه به پرواز درآورده اما به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکردند.
به گفته مقام های آمریکایی، روسیه 12 جنگنده سوخو-24، 12 جنگنده سوخو-25 و چهار جت جنگنده برتری هوایی"فلانکر" (سوخو 27) را به سوریه فرستاده است.
جفری وایت، تحلیلگر در موسسه "سیاست آسیای نزدیک" در واشنگتن گفت: آنها بیکار نمی‌نشینند تا از یک پایگاه هوایی دفاع کنند بلکه آمده‌اند که کاری انجام دهند. استفاده از این جنگنده ها توسط روسیه با هدف نشان دادن قدرت نظامی خارج از لاذقیه است.
مسکو مدت‌هاست که از یک حربه دیپلماتیک برای پیوستن ائتلاف غرب و قدرت‌های منطقه‌ای به یک ائتلاف جدید برای مقابله با داعش استفاده می‌کند.
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه در جریان گفت و گو با سرگئی شویگو، همتای روس خود توقف 18 ماهه روابط نظامی دو کشور را که به واسطه خشم ناتو از نقش مسکو در بحران اوکراین به وجود آمده بود، از میان برد.این دو توافق کردند تا به مذاکرات ادامه دهند.منبع: ایسنا
فایننشال تایمز:
کمپانی های فرانسوی هشدار داده اند که مواضع سرسختانه دولت شان در مذاکرات با ایران می تواند به شانس حضورشان در تهران پس از لغو تحریم ها ضربه بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لابی مشهور فرانسه در ایران / «پاریس عقب افتاده است؛ آمریکایی ها و آلمانی ها در آستانه عبور از دروازهای تهران هستند»

فایننشال تایمز نوشت : کمپانی های فرانسوی هشدار داده اند که مواضع سرسختانه دولت شان در مذاکرات با ایران می تواند به شانس حضورشان در تهران پس از لغو تحریم ها ضربه بزند.

به گزارش «انتخاب»، اعضای مدف- گروه اصلی لابی تجاری فرانسه - به منظور بهبود روابط اکنون در هیئتی متشکل از وزیران و نمایندگان حدود صد و پنجاه شرکت از جمله توتال در ایران بسر می برند.

کارلوس تاوارس رئیس اجرایی شرکت پژو - سیتروئن که قصد دارد بازگشتی قاطع به ایران داشته باشد گفت :« این موضع بسیار سختگیرانه ، موجب بوجود آمدن طرز تفکری منفی در برابر فرانسه و هر آنچه مانند شرکت ما فرانسه را نمایندگی کند شده است.»

فرانسه پیش از آنکه توافق هسته ای پیشتر در این ماه بدست بیاید ، سختگیرترین کشور در این مذاکرات بود.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ماه ژوئیه گفته بود موضع سختگیرانه کشورش به شرکتهای داخلی برای بهره برداری از اقتصاد چهارصد میلیارد دلاری ایران لطمه ای وارد نمی کند.

در عین حال به عقیده تیبو دو سیلگای معاون رئیس مدف که ریاست هیئت فرانسوی را در اختیار دارد فرانسه از بقیه کشورها عقب افتاده است و باید حوزه های فعالیتی را که از دست داده است دوباره بدست آورد.

وی پیش از سفر به ایران گفت :« این دیدار از ایران بسیار مهم است . باید پیشنهادهایی مطرح شود که بعد محلی قوی داشته و از لحاظ قیمت رقابتی باشد. آمریکایی ها و آلمانی ها در آستانه ورود به دروازده های ایران هستند. چینی ها و کره ای ها در ایران حضور دارند.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد